آموزش سرمایه گذاریآموزش کسب درآمد از ارز‌های دیجیتال

ترید چیست و چگونه تریدر شویم؟ آموزش جامع شروع معامله گری

مسترکارت کارت مسافرتی

قطعا اصطلاح ترید و معامله‌گری را بارها در فضای مجازی و از دوستان یا آشنایان خود شنیده‌اید. سپس به این فکر افتاده‌اید که ترید چیست و چگونه انجام می‌شود؟ اگر از علاقمندان به حوزه ترید هستید، در ادامه این مقاله مطالبی می‌خوانید که در مسیر شروع می‌توانند به شما دیدگاه درستی بدهند و در قدم‌های اولیه به شما کمک کنند. 

ترید چیست؟

ترید (Trade) یا معامله به خرید و فروش ارزهای دیجیتال در پلتفرم‌ها، صرافی‌ها یا کارگزاری‌ها اشاره دارد. هدف معامله‌گران کسب سود از نوسانات قیمت دارایی با خرید در کف قیمت و فروش در سقف قیمت است. ترید در بازار رمز ارزها شامل مبادله طیف گسترده‌ای از دارایی‌ها از جمله بیت کوین، اتریوم، ریپل و هزاران ارز دیگر است. معامله گران ممکن است از استراتژی‌های معاملاتی، ابزارها و انواع تحلیل برای تصمیم گیری آگاهانه در مورد زمان ورود یا خروج استفاده کنند. ترید در بازارهای مالی نیازمند دانش تکنیکال برای درک نمودار قیمتی و دانش فاندامنتال برای بررسی ارزش ذاتی آن دارایی است.  

معاملات ارزهای دیجیتال به دلیل ماهیت سفته بازی می‌تواند بسیار پرنوسان و پرریسک باشد. عواملی مانند تحولات نظارتی، جابجایی نهنگ‌ها، احساسات بازار، پیشرفت پروژه‌ها، پذیرش گسترده و اخبار اقتصاد کلان همگی بر قیمت ارزهای دیجیتال تأثیر می‌گذارند.

ترید چیست و چگونه تریدر شویم؟ آموزش جامع شروع معامله گری صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس

تریدر کیست؟

معامله‌گر (Trader) فردی است که به خرید و فروش دارایی در هر بازار مالی، برای خود یا موسسات دیگری مشغول است. تفاوت اصلی بین یک معامله‌گر و یک سرمایه‌گذار مدت زمانی است که اشخاص آن سهم یا ارز را نگهداری می‌کنند. سرمایه گذاران (هولدرها) افق زمانی بلندمدت‌تری برای رسیدن به بازدهی مورد انتظار انتخاب می‌کنند؛ اما معامله‌گران دارایی‌ها را برای دوره‌های بسیار کوتاه و به دفعات خرید و فروش می‌کنند. 

تریدرها در ابتدا شرایط بازار را با استفاده از استراتژی‌های تخصصی تجزیه تحلیل می‌کنند و سپس با توجه به درصد ریسک به ریوارد، حد سود زیان خود را مشخص و وارد معامله می‌شوند. تریدرها بر اساس میزان ریسک پذیر و ریسک گریز بودن، مقدار سرمایه اولیه، خصوصیات فردی و سایر موارد در انواع مختلفی دسته بندی می‌شوند. 

ترید چیست و چگونه تریدر شویم؟ آموزش جامع شروع معامله گری صرافی او ام پی فینکس

ترید را از کجا شروع کنیم؟

برای شروع معامله‌گری مراحلی را باید طی کنید که در این بخش آن را گام به گام توضیح داده‌ایم. 

۱. ثبت نام در یک صرافی ارز دیجیتال

شما نمی‌توانید به سادگی با استفاده از حساب بانکی خود ارز دیجیتال معامله کنید. اولین قدم برای ترید، باز کردن یک حساب در پلتفرم‌های مبادلاتی مانند او ام پی فینکس است. برای باز کردن یک حساب ارز دیجیتال، باید برخی از اطلاعات و مدارک شخصی خود را برای احراز هویت ارسال کنید. سپس به اکانت کاربری و داشبورد خود جهت شروع معاملات دسترسی خواهید داشت.

۲. آموزش و ساخت استراتژی شخصی

قدم بعدی برای شروع، آموزش است. مفاهیم پایه‌ای و مهمی در بازارهای مالی وجود دارند که بدون دانستن آن‌ها بعید است که بتوانید عملکرد خوبی در معاملات از خود نشان دهید. امروزه مقالات و منابع رایگان زیادی در فضای اینترنت وجود دارند که یادگیری و رسیدن به بازدهی را برای معامله‌گران سریع‌تر و ساده‌تر می‌کنند؛ اما باید توجه داشته باشید که کلاهبرداران با ارائه اطلاعات نادرست شما را  معرض زیان قرار ندهند. 

در بخش‌های بعدی مقاله با اصلی‌ترین سرفصل‌های آموزشی در حوزه معامله‌گری آشنا می‌شوید. پس از یادگیری مباحث آموزشی لازم است که استراتژی‌های موجود را شخصی سازی کنید. به عنوان یک تریدر احتیاجی نیست که از تمام سبک‌های معاملاتی استفاده کنید، تنها کافیست بر اساس سرمایه، افق زمانی، ریسک  و سود مورد انتظار، استراتژی شخصی خود را بسازید و از آن بک تست(back test) بگیرید تا مطمئن شوید که نتیجه دلخواه را بدست می‌آورید. 

۳. انتخاب واچ لیست

محبوب‌ترین ارزها در میان معامله‌گران بیت کوین و اتریوم هستند زیرا حجم معاملات آن‌ها بیشتر از آلتکوین‌های کوچک‌تر است؛ اما هزاران آلتکوین دیگر با پتانسیل رشد وجود دارند که می‌توانید بخشی از سرمایه خود را به آن‌ها اختصاص دهید. چند ارز محبوب را انتخاب کنید و در واچ لیست(Watch list) خود قرار دهید تا پس از بررسی بر اساس استراتژی شخصی، بهینه‌ترین زمان برای ورود را پیدا کرده و  آن‌ها را به پرتفوی معاملاتی خود اضافه کنید. 

۴. خرید و فروش ارز دیجیتال

پس از بررسی و تصمیم برای خرید ارز دیجیتال، وارد پلتفرم معاملاتی شده و جفت ارز مورد نظر را انتخاب کنید و بر اساس نمودار قیمت نقطه ورود، حد سود (Take profit) و حد ضرر (Stop limit) را مشخص کنید. سپس سفارش خود را ثبت کنید و منتظر باشید تا دارایی در پرتفوی شما ظاهر شود. 

۵. نگهداری از ارز دیجیتال در کیف پول

حتما برایتان سوال شده که حالا ارزهای دیجیتال خریداری شده را کجا نگهداری کنیم. اگر شما دائما در حال خرید و فروش هستید و قصد دارید در کوتاه مدت ارزهای دیجیتال را مبادله کنید؛ بهتر است دارایی‌های خود را در صرافی ذخیره کنید. اما اگر دیدگاه سرمایه گذاری شما بلند مدت است و می‌توانید برای امنیت بیشتر دارایی کریپتو خود را به کیف پول‌های سخت افزاری یا نرم افزاری انتقال دهید. کیف پول تراست ولت(Trust Wallet) یکی از معروف‌ترین کیف پول‌های نرم افزاری است که مورد استفاده هولدرها قرار می‌گیرد. لجر (Ledger) از شناخته‌شده‌ترین  کیف پول‌های سخت افزاری در بازار است.

ترید چیست و چگونه تریدر شویم؟ آموزش جامع شروع معامله گری صرافی او ام پی فینکس

انواع روش‌های ترید از نظر بازه زمانی

تریدرها بر اساس تایم فریم و مدت زمانی باز و بسته کردن پوزیشن‌های معاملاتی به ۴ دسته تقسیم می‌شوند که در جدول زیر به تفاوت‌های اصلی آن‌ها اشاره شده‌است: 

روش تریدریسک بازدهیتعداد معاملاتتایم فریم
اسکالپینگبسیار بالاکمیک یا چند پوزیشن در طول روز۵ دقیقه تا ۱۵ دقیقه
روزانهبالانسبتا خوبیک یا چند پوزیشن طول هفته۴ ساعت تا ۱ روز
سوئینگمتوسطخیلی خوبیک یا چند پوزیشن در طول ماه۱ روز تا ۱ هفته
پوزیشنکمزیادیک یا چند پوزیشن در طول سال۱ هفته تا یک ماه

اسکالپر (Scalper)

اسکالپر به تریدری گفته می‌شود که در طول روز به دنبال کسب سود‌های کوچک اما پی در پی وارد پوزیشن‌های متعددی می‌شود. اسکالپرها تلاش می‌کنند از نوسانات شدید قیمت در تایم فریم‌های پایین (۵ دقیقه تا ۱۵ دقیقه) سود ببرند و همین موضوع ریسک آن‌ها را افزایش می‌دهد. سبک اسکالپینگ نیازمند این است که تمام مدت چشم به چارت بدوزید و قیمت را دنبال کنید تا پوزیشن خود را به موقع و با سود ببندید؛ چرا که حرکت ناگهانی و پیش بینی نشده قیمت ممکن است شما را متضرر یا لیکوئید کند. در چنین شرایطی تریدر حتما باید به روانشناسی بازار مسلط باشد و توانایی مدیریت هیجانات خود را داشته باشد.

تریدر روزانه (Day Trader)

معامله‌گران روزانه معمولا از تایم فریم‌های ۴ ساعته تا ۱ روزه استفاده می‌کنند و ممکن است در طول هفته یک یا چندین پوزیشن را مدیریت کنند. ریسک این نوع معامله گران از اسکالپرها کمتر است زیرا تعداد معاملات کمتری انجام می‌دهند و به نسبت سود بیشتری هم کسب می‌کنند. 

سوئینگ تریدر (Swing Trader)

معامله گرهای سوئینگ یا نوسانگر به افرادی اطلاق می‌شود که اهداف معاملاتی خود را در بازه‌های کوتاه مدت تا میان مدت تعیین می‌کنند و ممکن است یک معامله را تا چندین روز نگهداری کنند. برخلاف اسکالپرها و معامله گران روزانه، معامله گران نوسانی صبورتر هستند و ریسک کمتری را متحمل می‌شوند. اخبار یا رویدادها می‌توانند بر پرتفوی سوئینگ تریدرها تاثیر بگذارند.

پوزیشن تریدر (Position Trader)

معامله گران پوزیشن یا روندی (Trend) فرد یا نهادهایی هستند که دارایی‌های مالی را برای بلندمدت خریداری می‌کنند. این نوع تریدرها برای هفته‌ها، ماه‌ها یا حتی سال‌ها یک دارایی را نگهداری می‌کنند تا به سود هدف خود برسند. این نوع از معامله گران غالبا دچار زیان یا ریسک‌های بزرگ نمی‌شوند زیرا مجبور به تصمیم‌گیری پی در پی نیستند و استرس کمتری را تجربه می‌کنند. پوزیشن تریدرها معمولا بر اساس عوامل فاندامنتال و روند کلی بازار خرید و فروش می‌کنند. 

انواع تحلیل ارز دیجیتال کدامند؟

تریدرها از روش‌های مختلفی برای پیش بینی آینده قیمت و تحلیل بازار استفاده می‌کنند که به چهار مورد از آن‌ها می‌پردازیم:

تحلیل فاندامنتال (Fundamental)

تحلیل بنیادی یا فاندامنتال به معنای تحقیق و پژوهش درباره پروژه‌ها به منظور سنجش پتانسیل واقعی آن برای سرمایه گذاری است. تحلیلگران تلاش می‌کنند تا با مطالعه وایت پیپر پروژه از داده‌های مهم مانند تیم، تکنولوژی، برنامه توسعه، موارد استفاده و چشم انداز آن مطلع شوند و اطمینان حاصل کنند که یک پروژه ارزش سرمایه گذاری دارد و ممکن است در آینده تحولاتی ایجاد کند. کوین مارکت کپ (Coin market cap) سایتی است که اطلاعات دقیقی از هر ارز به ما می‌دهد و در تحلیل فاندامنتال مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تحلیل تکنیکال (Technical)

در تحلیل تکنیکال، معامله‌گران داده‌های گذشته و فعلی بازار را بررسی می‌کنند تا الگوها و روندها را شناسایی کرده و بر اساس آن‌ها حدس بزنند که بازار به چه سمتی ممکن است حرکت کند. در این روش سبک‌های مختلف تحلیلی مانند کلاسیک(Classic) ، پرایس اکشن (Price action)، اسمارت مانی (Smart Money) و … به تریدرها کمک می‌کنند تا موقعیت‌های مناسب برای معامله را تشخیص دهند. تریدینگ ویو (Trading view) از مهم‌ترین ابزارها برای تحلیل تکنیکال به حساب می‌آید. 

تحلیل آنچین (Onchain)

‘نهنگ ها’ افراد یا گروهی از مردم هستند که اساساً با نگهداری یا فروش مقادیر زیادی ارزهای دیجیتال، روند و رفتار بازار را شکل می‌دهند. بنابراین پیگیری تراکنش‌ها و ورود خروج پول می‌تواند تا حد زیادی به عنوان سیگنال و یا تایید برای انجام معاملات استفاده شوند. به این نوع از تحلیل، آنچین گفته می‌شود. اطلاعات مربوط به بلاکچین مانند فعالیت‌ شبکه و کیف پول‌ها را می‌توان از طریق سایت‌هایی مانند کریپتو کوانت (Crypto Quant) و گلس نود (Glass node) بدست آورد.

تحلیل سنتیمنتال (Sentimental)

همانطور که از نام آن پیداست، این نوع تحلیل احساسات بازار را زیر ذره بین قرار می‌دهد و بر اساس روانشناسی بازار شکل گرفته‌است. شاخص‌های سنتیمنتال شامل حجم معاملات، شاخص ترس و طمع و موارد دیگر می‌شود که رفتار معامله گران در بازار را نشان می‌دهند. سایت santiment.net یکی از بهترین ابزارها در این حوزه است.

جمع‌بندی

در این مقاله یاد گرفتیم که ترید چیست و تریدر چه کسی است؟ حالا با دنبال کردن دستور العمل‌های آموزش داده شده می‌توانید وارد دنیای معامله گری شده و در این زمینه هر سوالی که دارید در کامنت‌ها بپرسید.

پرسش‌های متداول درباره ترید چیست و چگونه تریدر شویم؟

چگونه تریدر موفق باشیم؟

مهم‌ترین چیزی که شما را به یک معامله گر موفق تبدیل می‌کند، رعایت استراتژی شخصی و مدیریت سرمایه است

کدام صرافی برای ترید مناسب است؟

برای شروع می‌توانید در صرافی او ام پی فینکس ثبت نام کنید و از کارمزد به صرفه، واریز آنی و پشتیبانی مشتریان استفاده کنید.

آیا ترید سخت است؟

اگر آموزش‌های خود را در مسیر درستی دنبال کنید، ترید برای شما پیچیدگی نخواهی

زهرا اسدنژاد حقی

من زهرا اسدنژاد حقی؛ دانش آموخته رشته مدیریت مالی که از سال ۱۳۹۸ تا الان به عنوان معامله‌گر و ژورنالیست بازارهای مالی مشغول به فعالیت هستم. به تحقیق و پژوهش در حوزه‌ اقتصاد و بازارهای جهانی بسیار علاقه‌مندم و تولید محتوا در زمینه ارزهای دیجیتال و بلاک چین برای من جذابیت دارد. در سال‌های اخیر تلاش کردم تا روی مباحث اقتصاد کلان، تحلیل فاندامنتال و تکنیکال تسلط پیدا کنم. به عقیده من، پذیرش تکنولوژی‌های نوظهور و همگام شدن با آن‌ها نیازمند افزایش آگاهی جمعی و اطلاع رسانی درست است و من از اینکه می‌توانم در مسیر جمع آوری و انتقال این اطلاعات به جامعه کریپتو موثر باشم، بسیار خوشحالم.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا