آموزش ارز دیجیتالآموزش بلاکچین

راهنمای تبدیل توکن BEP2 به BEP20

در صنعت کریپتو به موازات افزایش قیمت ارزهای دیجیتال و در نتیجه محبوبیت این بازار مالی، توکن‌ها و استانداردهای گوناگونی پا به عرصه وجود گذاشتند. به عنوان مثال، توکن‌هایی که بر بستر شبکه اتریوم راه‌اندازی می‌شوند، تابع استاندارد ERC20 هستند. در همین راستا، صرافی بایننس نیز شبکه بلاکچین منحصربه‌فرد خود را که شامل دو بلاکچین موازی بایننس چین (Binance Chain) و شبکه هوشمند بایننس (Binance Smart Chain) است، راه‌اندازی کرد.

پادکست راهنمای تبدیل توکن BEP2 به BEP20

مانند هر صرافی دیگری، بایننس می‌خواست توکن، بلاک چین و محل خود را برای استقرار قراردادهای هوشمند داشته باشد. شایان ذکر است که این دو شبکه علاوه بر استانداردهای متفاوت، از توکن‌های بومی متفاوتی نیز بهره می‌برند. BEP2 توکن بومی بایننس چین و BEP20 توکن بومی شبکه هوشمند بایننس محسوب می‌شود.

در این مقاله از صرافی ارز دیجیتال اوام‌پی فینکس، ابتدا به تفاوت‌های بین BEP2 و BEP20 می‌پردازیم و سپس به بررسی راه‌های تبدیل این دو توکن اشاره خواهیم کرد.

زنجیره بایننس و  BEP2

در مرحله نخست باید بدانید که BEP2 یک استاندارد فنی برای صدور و پیاده‌سازی توکن‌ها در زنجیره بایننس است. این استاندارد قوانینی را برای توکن‌های درون اکوسیستم تعریف می‌کند و می‌توان آن را با استاندارد توکن اتریوم یعنی ERC20 مقایسه کرد.

مشخصات فنی BEP2 تضمین می‌کند که توکن‌های اکوسیستم زنجیره بایننس (Binance Chain) می‌توانند به طور یکپارچه با یکدیگر تعامل داشته‌باشند. همچنین، این استاندارد ویژگی‌های توکن‌های صادر شده در زنجیره بایننس و مجموعه قوانین آنها را تعریف و موارد استفاده خاص آنها را تعیین می‌کند.

شایان ذکر است که بایننس چین شبکه‌ای محسوب می‌شود که توسط پلتفرم بایننس ایجاد شده و رمزارز بومی آن بایننس کوین (BNB) نام دارد. آدرس‌های این شبکه با عبارت bnb آغاز می‌شوند.

زنجیره هوشمند بایننس و BEP20

BEP20 نیز یک استاندارد توکن مورد استفاده در زنجیره هوشمند بایننس است که استاندارد ERC20 را گسترش می‌دهد. این استاندارد یکی از رایج‌ترین استانداردهای توکن مورد استفاده در فضای DeFi محسوب می‌شود. همچنین، شباهت زیادی با BEP2 دارد، به همین دلیل BEP20 با اتریوم و زنجیره بایننس سازگار است. همانطور که اشاره شد، زنجیره هوشمند بایننس، بلاکچینی موازی با بایننس چین است. بایننس اسمارت چین شبکه‌ای مشابه اتریوم محسوب می‌شود که اجرای قراردادهای هوشمند و برنامه‌های غیرمتمرکز را در این شبکه امکان‌پذیر می‌سازد. آدرس‌های شبکه هوشمند بایننس مشابه شبکه اتریوم است و با 0x شروع می‌شود. رمزارز بومی آن نیز BNB است که تحت استاندارد BEP-20 عمل می‌کند.

بررسی تفاوت‌های استاندارد BEP2 و BEP20

اگر به تازگی با این اصطلاحات برخورد کرده باشید، شاید برای شما نیز این سوال ایجاد شده باشد که تفاوت bep2 و bep20 در چیست؟ در پاسخ باید گفت که شبکه بایننس چین (BC) و بایننس اسمارت چین (BSC) به‌عنوان دو شبکه موازی و زیر مجموعه صرافی بایننس هستند. بایننس چین برای افزایش سرعت تشکیل بلاک و مقیاس‌پذیری در تراکنش‌های صرافی بایننس ایجاد شد. اما در مقابل، بایننس اسمارت چین یا زنجیره هوشمند بایننس به منظور پشتیبانی از قراردادهای هوشمند پا به عرصه وجود گذاشت.

درباره تفاوت‌های این دو شبکه نیز باید گفت که استاندارد bep2 برای تولید توکن روی بلاک‌چین بایننس چین و استاندارد bep20 به منظور راه‌اندازی توکن بر بستر شبکه هوشمند بایننس استفاده می‌شود. البته به یاد داشته باشید که تفاوتی ندارد از کدام استاندارد استفاده می‌کنید، در هر دوی این شبکه‌ها، برای پرداخت کارمزد تراکنش‌ها باید از بایننس کوین استفاده کنید.

نکته بعدی این است که توکن‌های مبتنی بر استاندارد bep2 از قراردادهای هوشمند پشتیبانی نمی‌کنند اما توکن‌هایی که با استاندارد bep20 طراحی می‌شوند، از این قراردادها پشتیبانی می‌کنند.

حال که با مفهوم bep2 و bep20 بیشتر آشنا شدید و تفاوت آنها را درک کردید. بهتر است به انواع روش‌های تبدیل توکن‌های bep2 به bep20 و بالعکس نگاهی داشته باشیم. در ادامه این مقاله راهنمای تبدیل این دارایی‌ها از طریق بایننس، بریج‌ها، تراست ولت و متامسک آورده شده است.

سرویس‌های بریج یا پل، پلتفرم‌هایی هستند که انتقال توکن‌ها را بین شبکه‌های مختلف بلاک چین تسهیل می‌کنند. آنها به عنوان واسطه عمل کرده و تضمین می‌کنند که توکن‌ها می‌توانند از یک استاندارد بلاک چین به استاندارد دیگر بدون هیچ مشکلی منتقل شوند.

استفاده از این سرویس برای کاربرانی که می‌خواهند از پروتکل‌های مختلف مالی غیرمتمرکز (DeFi) استفاده کنند یا در پروژه‌هایی که روی شبکه‌های بلاک چین دیگر هستند، شرکت کنند، ضروری است. بیایید یکی از محبوب‌ترین سرویس‌های بریج BEP2 به BEP20 و دستورالعمل های گام به گام در مورد نحوه استفاده از آن نگاه کنیم.

نحوه استفاده از پل زنجیره هوشمند بایننس

برخی از صرافی‌ها BNB را در «شبکه زنجیره بایننس» معامله می‌کنند. همانطور که اشاره شد، آدرس‌های شبکه زنجیره بایننس با «bnb» شروع می‌شود. این توکن‌ها نمی‌توانند بدون انجام تبدیل در زنجیره هوشمند بایننس، مستقیما به کیف پول‌هایی مانند متامسک یا تراست ولت منتقل شوند. در ادامه، فرآیند تبدیل با استفاده از افزونه کروم را ارائه می‌دهیم. توجه داشته‌باشید که اگر در صرافی بایننس حساب دارید، می‌توانید BNBهای خود را برای تبدیل به آنجا ارسال کنید.

در گام اول، افزونه کروم بایننس چین را دانلود و نصب کنید. برای افزودن به افزونه‌های مرورگر خود، روی «add to» کلیک کنید، سپس توضیحات را در کادر اعلان بخوانید و در صورت موافقت، روی «Add extension» کلیک کنید.

حالا با افزودن این قابلیت، Chrome Chain Wallet هر زمان که به آن نیاز داشته‌باشید، به راحتی از بالای مرورگر قابل دسترسی است. همچنین می‌توانید، با کلیک کردن روی نماد «pin» آن را در نوار ابزار بالایی پین کنید.

Chrome Chain Wallet

نحوه ایجاد کیف پول یا اضافه کردن آن

اکنون می‌توانید یک کیف پول موجود را وارد کرده یا ولت جدید ایجاد کنید. برای واضح‌تر شدن این توضیحات، ما در این مقاله یک کیف پول جدید ایجاد خواهیم کرد، زیرا فقط از این افزونه برای ایجاد پل بین BEP2 و BEP20 استفاده می‌کنیم. این کیف پول اصلی ما نیست، در نهایت توکن BEP20 را به عنوان آخرین مرحله به کیف پول Metamask خود منتقل می‌کنیم.

اول از همه، کیف‌پول خود را بسازید و یک رمز عبور قوی انتخاب کنید.

ایجاد کیف پول

در مرحله بعدی باید عبارت Mnemonic خود را ذخیره کنید. این مرحله اهمیت بسیار بالایی دارد. به خصوص اگر بخواهید از این کیف پول یا افزونه مجددا استفاده کنید. در این صورت اگر از این مجموعه ۱۲ کلمه‌ای به درستی نسخه پشتیبان تهیه نکنید، در صورت از دست دادن دسترسی به کیف پول خود، راهی برای بازیابی آن نخواهید داشت!

پل بلاکچین چیست و چگونه کار می‌کند؟

برای ادامه و تایید روی عبارت «Continue» کلیک کرده و Mnemonic خود را تایید کنید.

با پایان این مرحله،  افزونه کروم BC Wallet شما آماده است تا به عنوان پلی برای تبدیل دارایی‌های BEP2 و BEP20 عمل کند. گام بعدی تبدیل BEP-2 به BEP-20 است. اکنون باید دارایی BEP2 خود را از هر صرافی یا کیف پولی که دارید به کیف پول جدید خود ارسال کنید.

نحوه ارسال BEP2 به اکستنشن ولت بایننس (همان کیف پولی که ساختید)

افزونه کروم بایننس چین خود  را باز کنید و مطمئن شوید که شبکه بایننس چین را انتخاب کرده‌اید. سپس، روی گزینه دریافت (receive) کلیک و آدرس خود را کپی کنید.

آدرس دریافتی خود را در بخش «To Address» صرافی یا کیف پولی که می‌خواهید دارایی‌های BEP2 خود را از آن ارسال کنید، قرار دهید. سپس جزئیات را تایید و معامله را ارسال کنید. به این ترتیب، دارایی BNB به زودی به کیف پول اکستنشن کروم BC شما می‌رسد.

تبدیل BEP2 به BEP20 با استفاده از بایننس

در افزونه BC خود (نزدیک بالای افزونه)، شبکه را به «زنجیره هوشمند بایننس» تغییر دهید. روی «Receive» کلیک کنید و آدرس BSC خود را کپی کنید.

سپس شبکه را به «شبکه بایننس چین» (Binance Chain Network) برگردانید و روی «Send» کلیک کنید. دارایی BEP2 را که می‌خواهید ارسال کنید انتخاب کنید.

آدرس BSC را که در بالا کپی کردید در قسمت آدرس قرار دهید. سپس یک یادداشت در زیر قسمت آدرس خواهید دید که نشان می‌دهد شما در حال انجام یک انتقال کراس چین هستید.

مقدار را وارد و جزئیات را تایید کنید و در نهایت دکمه ارسال (send) را فشار دهید. به شبکه «زنجیره هوشمند بایننس» برگردید و تایید کنید که وجوه رسیده‌است.

در نهایت، اکنون می‌توانید دارایی BEP20 خود را طبق روال معمول به متامسک یا تراست ولت خود ارسال کنید.

تبدیل BEP2 به BEP20 با استفاده از تراست ولت

تراست ولت یک ویژگی جدید به نام کراس چین سوآپ (Crosschain Swap) اضافه کرده است که امکان تبدیل توکن‌ها را بین زنجیره بایننس و زنجیره هوشمند بایننس فراهم می‌کند.

کراس چین سواپ این امکان را به کاربران تراست ولت می‌دهد، تا به راحتی توکن‌های BEP2 خود را به توکن BEP20 و بالعکس تبدیل کنند.

البته به خاطر داشته باشید که همه توکن‌ها توسط این قابلیت پشتیبانی نمی‌شوند. در حال حاضر، این ابزار برای BNB و TWT در دسترس است. پشتیبانی دارایی‌های دیگر در آینده نزدیک اضافه خواهد شد.

نکته دیگری را که باید به آن توجه کنید این است که برای ارسال توکن‌های از زنجیره‌ای به زنجیره دیگر، باید هزینه شبکه را بپردازید. با این وجود، هیچ هزینه تبدیلی وجود نخواهد داشت، بنابراین، همان مقدار توکنی را که ارسال می کنید دریافت خواهید کرد.

برای ارسال توکن BEP2، باید در آدرس زنجیره بایننس خود BNB داشته باشید ( آدرسی که با bnb شروع می‌شود) و برای ارسال توکن‌های BEP20 به BNB در آدرس زنجیره هوشمند خود که با «0x» شروع می‌شود، نیاز دارید.

اکنون سعی خواهیم کرد به عنوان مثال، توکن‌های تراست ولت  (TWT) را مبادله کنیم. فرض کنید که هر دو توکن BEP2 و BEP20 اکنون در کیف پول تراست ولت همراه با BNB مربوطه خود برای کارمزد وجود دارند.

نحوه تبدیل توکن‌های BEP2 به BEP20 در تراست ولت

ابتدا توکن‌های تراست  BEP2 را به BEP20 تبدیل می‌کنیم. به این منظور کیف پول خود را باز کنید و سپس روی گزینه More کلیک کنید.

روی Swap to Smart Chain ضربه بزنید و سپس مقداری را که می‌خواهید تبدیل کنید را انتخاب کنید. برای ادامه روی Swap ضربه بزنید.

تراکنش را با ضربه زدن روی Send تایید کنید. صبر کنید تا تراکنش پردازش شود.

به همین راحتی، شما با موفقیت توکن‌های BEP2 را به BEP20 تبدیل کردید.

نحوه تبدیل توکن‌های BEP20 به BEP2 در تراست ولت

در مرحله بعد، توکن‌های تراست BEP20 را به BEP2 تبدیل می‌کنیم. کیف پول BEP20 تراست خود را باز کنید و روی More کلیک کنید تا گزینه Swap to Binance Chain را ببینید.

در صفحه Swap، مقدار توکن‌هایی را که می خواهید تبدیل کنید را مشخص کنید.

روی تایید و سپس ارسال در صفحه تایید ضربه بزنید. صبر کنید تا معامله تایید شود.

اکنون دکمه Swap ظاهر می‌شود، روی آن ضربه بزنید و Send را در صفحه تایید انتخاب کنید.

چند ثانیه صبر کنید تا توکن‌های BEP20 خود را با موفقیت به BEP2 تبدیل کنید.

فقط توجه داشته باشید که مبادله توکن‌ها از BEP20 به BEP2 نیاز به یک بار تایید دارد. دفعه بعد که یک توکن خاص را مبادله می‌کنید، برنامه دیگر این سوال را نخواهد پرسید.

تبدیل توکن bep20 به bep2 و بالعکس با کیف‌پول متامسک

همانطور که می‌دانید، متامسک کیف پولی محسوب می‌شود که به طور پیش فرض فقط از استاندارد اتریوم پشتیبانی می‌کند. بنابراین، برای استفاده از استانداردهای دیگر مانند bep2 یا bep20، باید در تنظیمات آن تغییراتی را ایجاد کنید.

برای تبدیل توکن‌های bep20  و bep2 به یکدیگر، در گام نخست باید نرم افزار یا افزونه متامسک را نصب کنید. سپس مراحل زیر را برای تبدیل توکن‌ها طی کنید.

نخست، در افزونه متامسک کروم وارد بخش تنظیمات «setting» شده و سپس روی گزینه «Network» کلیک کنید. روی گزینه add network کلیک و مشخصات شبکه مدنظرتان را وارد کنید.برای استفاده از استاندارد BEP2، تیک «استاندارد اتریوم» را برداشته و تیک «استاندارد BEP2» را بگذارید. سپس جاهای خالی را با موارد زیر پر کنید:

در بخش Network Name بنویسید: Smart Chain، در بخش New RPC URL آدرس مقابل را قرار دهید: bsc-dataseed.binance.org. در بخش ChainID عدد۵۶ را قرار داده و در جای خالی با عنوان Symbol بنویسید BNB. در نهایت در بخش Block Explorer URL عبارت bscscan.com را قرار دهید. سپس باید تنظیمات جدید را ذخیره و متامسک را ری‌استارت کنید.

در صفحه جدید واحد نمایشی از ETH به BNB تغییر کرده و می‌توانید ببینید که شبکه زنجیره هوشمند نیز به گزینه‌های موجود اضافه شده‌است. در مرحله بعد برای تبدیل ارز مدنظرتان، کافی است آن را به Mainnet منتقل کنید.

برای تبدیل شبکه از BEP2 به BEP20 وارد صفحه ارز مدنظرتان شده و روی گزینه Swap کلیک کنید. سپس حجم ارز مدنظرتان را انتخاب کرده و در پایان روی دکمه Send  کلیک کنید.

کیف پول تراست ولت

برای استفاده از استاندارد BEP20 نیز باید همین روند را طی کنید. بنابراین، تیک «استاندارد اتریوم» را برداشته و به جای آن «استاندارد  BEP20» را فعال کنید. مشابه مرحله قبل، تنظیمات جدید را ذخیره و ولت را مجددا راه‌اندازی کنید.

الهه سیدان

من الهه سیدان هستم، فارغ‌التحصیل رشته حسابداری و دارای مدرک پیشرفته زبان انگلیسی. با توجه به رشته تحصیلم، به اقتصاد علاقه زیادی دارم و از سال ۹۲ در عرصه اقتصادی به‌عنوان خبرنگار مشغول به فعالیت بودم. بازار کریپتو به عنوان صنعتی نوپا به دلیل کارکردهای گسترده‌ و فرصت‌های مالی که در اختیار جوامع قرار می‌دهد، به تدریج توجه من را جلب کرد و باعث شد به این بازار جدید مالی علاقه‌مند شوم. در حال حاضر حدود ۵ سال است که محتوای تحلیلی- خبری در حوزه رمزارز تولید می‌کنم و امیدوارم بتوانم نقشی موثر در ارائه به موقع اطلاعات و اخبار این حوزه مالی به علاقه‌مندان دنیای ارز دیجیتال داشته‌باشم.

مطالعه بیشتر

‫۱۹ دیدگاه‌ها

  1. الان یه سری ارزها مثل متیک رو نمیشه با این روشها از bep2بهbep20 تبدیل کرد
    جالبه یکی امده این توضیحات بالا رو داده تو یه سایت حالا همه همین رو کپی میکنن تو سایتهاشون مثلا استاد هم هستن
    اگه میتونید برای همین ارزها که تبدیل نمیشن رو مطلب منتشر کنید

    1. سلام. متیک رو نمیتونید در شبکه بایننس از bep2 به bep 20 انتقال بدین اما میشه این ارز رو در تراست ولت انتقال داد چون متیک bep 2 به bep20 داره.

  2. سلام
    در قسمت زنجیره هوشمند bnb افزونه گروم bnb
    من نمیتونم از bep2 انتقال بدم و تبدیل به bep20 کنمش خطای عدم انتقال میده چیکارش کنم !؟
    ممنون میشم راهنماییم کنید

    1. سلام وقتتون بخیر! به نظر میرسه که خیلی‌ها این ارور رو دریافت کردن. برای رفع این مشکل حتما با پشتیبانی پلتفرمی که استفاده می‌کنید در ارتباط باشید.

  3. سلام من مشکل Busd bep2 و تبدیلش به شبکه bep20 دارم و eroor گس فی شبکه bnb beacon میده bnb smart chain دارم ولی ارور bnb beaconcoin میده لطفا راهنمایی کنین

  4. درود بر شما
    لطفا دوستان با توجه به اتمام زمان تبدیل ارزهای روی شبکه bep2 لطفا یک مقاله کامل تنظیم بفرمائید.
    مثلا الان ارز tomo که به vic تبدیل شده برای تبدیل آن از روی شبکه bep 2 به bep 20 تعدادی از هم وطنان مشکل دارند و دیدم در گروه ها سوال می پرسن
    تنها راه از طریف صرافی بایننس بوده که فعلا ساسبند شده .
    اگر شما و یا دوستان راه دارند بیان بفرمایند

    1. سلام وقتتون بخیر. لطفا این موارد رو از طریق پلتفرمی که استفاده می‌کنید، پیگیری کنید. ما هم به محض اینکه راه حل دقیق و قطعی برای این مشکل داشته باشیم با شما به اشتراک میذاریم.

    2. سلام دوست عزیز. tomo رو نمیتونید در شبکه بایننس از bep2 به bep 20 انتقال بدین اما میشه این ارز رو در تراست ولت انتقال داد. البته tomo bep2 به bep20 نداریم بنابراین باید tomo که در bep2 دارید رو به اتریوم، bnb یا هر ارز دیگه ای که دلتون میخواد سواپ کنین

    1. متیک رو نمیتونید در شبکه بایننس از bep2 به bep 20 انتقال بدین اما میشه این ارز رو در تراست ولت انتقال داد چون متیک bep 2 به bep20 داره.

    1. سلام وقتتون بخیر. باید تبدیل کنین به BEP20 راهنمای کامل رو در این مقاله ارائه کردیم. کامنت ها هم تکمیل کننده مقاله هستن اگر به مشکلی برخوردین حتما این بخش رو هم مطالعه کنین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا