آموزش ارز دیجیتالآموزش تحلیل آنچینآموزش تحلیل ارز دیجیتال

تحلیل آنچین چیست؟

15 مورد از بهترین شاخص‌های تحلیل درون زنجیره‌ای را بشناسید

اگر بخواهیم به مفهوم «تحلیل آنچین چیست‌؟» بپردازیم، ابتدا باید به این موضوع اشاره کنیم که اغلب بلاکچین‌ها طوری طراحی شده‌اند که داده‌های تمام تراکنش‌های بر بستر آن‌ها برای عموم قابل‌دسترس است. به‌سادگی، سبک تحلیل آنچین همین‎ داده‌های ثبت شده در بلاکچین‌ها را زیر ذره‌بین قرار داده و آنالیز می‌کند. ادامه این مقاله از صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس به طور کامل این نوع تحلیل را توضیح می‌دهد. همچنین، شاخص‌های مهم آنچین را پوشش داده و در نهایت لیستی از بهترین پلتفرم‌هایی را که تحلیل آنچین ارائه می‌دهند، معرفی می‌کند.

پادکست تحلیل آنچین چیست

مشاهده قیمت لحظه ای خرید‌ بیت کوین در صرافی ارز دیجیتال

به عبارت دیگر، پاسخ سؤال «تحلیل آنچین چیست؟» را می‌توان به این صورت بیان کرد؛ با روش‌های مبتنی بر تحلیل آنچین می‌توان تمام فعالیت‌های معاملاتی و سرمایه‌گذاری کاربران دنیای رمزارزها را از دفترکل بلاکچین‌های عمومی استخراج و تجزیه‌وتحلیل کرد. این نوع تحلیل همچنین به «تحلیل درون زنجیره‌‌ای» یا «تحلیل درون شبکه‌ای» مشهور است. استفاده از روش‌های مبتنی بر این سبک تحلیل می‌تواند به معامله‌گران ارزهای دیجیتال، داده‌ها و نکات حائز اهمیتی در جهت پیش‌بینی روند آتی بازار ارائه دهد.

تحلیل آنچین چیست‌؟

تجزیه‌وتحلیل درون زنجیره‌ای یک زمینه مطالعاتی است که به بررسی اصول، وضعیت سودمندی و فعالیت تراکنش‌های دنیای رمزارزها از طریق داده‌های ثبت شده در بلاکچین‌ها می‌پردازد. تحلیلگران داده‌های درون شبکه‌ای (داده‌های آن چین) سعی می‌کنند با آنالیز معیارهای مختلف و وابسته به این داده‌ها، درک خود را از تصمیمات شرکت‌کنندگان در شبکه، سپس پیش‌بینی آینده شبکه بهبود بخشند.

برخی از رایج‌ترین داده‌ها و معیارهای آنچین مربوط به بلاکچین یک رمزارز عبارت‌اند از: حجم معاملات (Transaction Volumes)، جزئیات بلاک‌ (Block Details)، همبستگی قیمت (Price Correlation)، جریان‌های ورودی و خروجی صرافی‌ها (Exchange Inflows and Outflows)، میزان پذیرش کاربر (User Adoption) و تعداد آدرس‌های فعال (Active Addresses). در ادامه معیارهای بیشتری معرفی می‌کنیم.

کاربرد اکسپلورر بلاک چین؛ بهترین مرورگرهای بلاک چین در سال ۲۰۲۳

تاریخچه تحلیل آنچین و استفاده از داده‌های درون زنجیره ای

اولین شکل استفاده از تحلیل آنچین به سال ۲۰۱۱ بر می‌گردد که توسط بایت ‌کوین (ByteCoin) و با عنوان معیاری به نام Coin Days Destroyed» (CDD)» ارائه شد. شاخص CDD یک معیار سنجش برای ارزیابی فعالیت‌های اقتصادی در شبکه بلاکچین است و در آن زمان، به‌عنوان راهی برای اندازه‌گیری میزان مشارکت در بازار از طریق بررسی سن بیت‌کوین‌های انتقال‌داده‌شده در یک دوره معین، ایجاد شد. این معیار به بیت‌کوین‌های که زمان بیشتری در یک آدرس نگهداری شده‌اند، وزن بیشتری در ارزیابی شبکه می‌دهد.

تحلیل آنچین چیست‌

سه سال بعد، یک معیار دیگر به نام «ارزش شبکه» (Network Value) به‌عنوان یک شاخص تحلیل آنچین معرفی شد. این معیار از اصول قانون متکالف (Metcalfe’s Law) برای تشخیص رشد شبکه استفاده می‌کند و بر افزایش تعداد آدرس‌های منحصربه‌فرد (Unique Address) تمرکز دارد. در همان سال، جان راکلیف (John Racliff) یک نسخه اولیه از شاخص HODL Waves را منتشر کرد که میزان درصد بیت‌کوین‌هایی که در گروه‌های مختلف سنی (۶ الی ۱۲ ماه، ۱ الی ۲ سال و ۲ الی ۳ سال و…) هولد شده باشند، نشان می‌دهد.

ویلی وو (Willy Woo)، یکی از پرطرف‌دارترین تحلیلگران درون شبکه‌ای، در سال ۲۰۱۷، زمانی که این سبک تحلیل بیشتر شناخته شد و سروصدا به پا کرد، معیار نسبت ارزش شبکه به تراکنش‌ها (NVT) را معرفی کرد. بعدتر از آن نیز پلتفرم‌های معروف حال حاضر دنیای رمزارزها از جمله؛ گلس نود، Coin Metrics و… شروع به توسعه معیارهای مختص به خود در تحلیل درون شبکه‌‌ای بلاکچین‌ها کردند. شایان‌ذکر است که از زمان این تحولات در سال ۲۰۱۸، استفاده کمی از تجزیه‌و‌تحلیل آن چین رشد قابل‌توجهی داشته است. به‌طوری‌که این موضوع چندین ارائه‌دهنده و تحلیلگر داده جدید را به صنعت رمزارزها اضافه کرده و توسعه‌دهندگان همچنان به گسترش روش‌های تحلیلی جدید در ارزهای دیجیتال می‌پردازند.

نحوه عملکرد تجزیه و تحلیل آنچین چیست‌؟

معیارهای تحلیل آنچین گسترده و متنوع هستند، اما به طور کلی می‌توان آن‌ها را در سه دسته اصلی زیر طبقه‌بندی کرد؛معیارهای سنجش ارزش بازار ارزهای دیجیتال، معیارهای تعیین وضعیت هولدرها و شاخص‌های ارزیابی چشم‌انداز آینده رمزارزها.

معیار سنجش ارزش بازار در تحلیل آنچین چیست‌؟

کل ارزش بازار (Total Market Capitalization) یک ارز دیجیتال، ارزش خالص شبکه بلاک چین آن را نشان می‌دهد. این معیار به‌عنوان کل ارزشی است که هنگام ضرب‌کردن قیمت هر واحد از آن رمزارز در میزان کل عرضه در گردش آن به دست می‌آید. تحلیلگران و معامله‌گران می‌توانند از این معیار برای ارزیابی اندازه بازار، پذیرش و سایر عوامل اساسی یک ارز دیجیتال استفاده کنند.

شاخص وضعیت هولدرها (Hold Status) در تحلیل آنچین چیست‌؟

معیار HODL Wave از اصلی‌ترین شاخص‌های بیانگر وضعیت هولدرهاست که روند بازار و طول دوره نگهداری رمزارزها توسط کاربران را تعیین می‌کند. شاخص‌های تعیین وضعیت هولدرها، به تحلیلگران این امکان را می‌دهند که مشخص کنند؛ آیا معامله‌گران دارایی‌های خود را برای مدت طولانی نگه می‌دارند یا به‌سرعت آن را می‌فروشند. بنابراین، این دسته شاخص‌ها بینشی در مورد نگرش معامله‌گران و جهت روندهای بلندمدت ارائه می‌دهند.

شاخص‌ HODL Wave در تحلیل آنچین چیست‌؟

مبانی چشم‌انداز آینده یک ارز دیجیتال در تحلیل آنچین چیست‌؟

درک اینکه قیمت یک رمزارز به چه جهتی می‌رود، اغلب می‌تواند تابعی از افزایش یا کاهش محبوبیت آن رمزارز در بین سرمایه‌گذاران باشد. شاخص‌های وابسته به مواردی از جمله؛ ارزیابی سود تحقق نیافته در قرارداد‌های آتی، آنالیز همبستگی بین قیمت رمزارزها، سنجش کل جریان‌های ورودی و خروجی صرافی‌ها و… می‌توانند در این دسته قرار گیرند.

آموزش تحلیل درون شبکه و موارد استفاده از تحلیل آنچین چیست‌؟

ازآنجایی‌که داده‌های اغلب ارزهای دیجیتال و بلاکچین‌ها شفاف هستند و به‌راحتی به دست می‌آیند،  فرصت‌هایی را برای تحلیلگران آنچین فراهم می‌آورند تا در مورد شبکه تحقیق کرده و بازار ارزهای دیجیتال را بر اساس داده‌های بنیادی درک کنند. دو مورد اصلی از موارد استفاده این داده‌ها در زیر آورده شده است:

  • پیش‌بینی حرکات بازار در آینده

با نظارت بر رفتار سرمایه‌گذاران و مشارکت در شبکه در هر زمان، تحلیلگران آنچین می‌توانند استراتژی‌های معاملاتی را تقویت کرده و حرکت‌های آینده بازار را پیش‌بینی کنند. یک مثال معمولی درنظرگرفتن تعداد آدرس‌های فعال در انجام تراکنش‌های شبکه یک رمزارز است که برای تعیین اینکه آیا تقاضا و علاقه به آن ارز دیجیتال افزایش یا کاهش خواهد یافت، استفاده می‌شود.

  • مطالعه رفتار سرمایه‌گذاران

معیارهای تحلیل آنچین می‌توانند جزئیات رفتار سرمایه‌گذار را ارائه دهند. تحلیلگران اغلب مدت زمانی را که یک آدرس یک رمزارز را نگه داشته است، بررسی می‌کنند. اگر تعداد سرمایه‌گذارانی که یک رمزارز را هولد می‌کنند افزایش یابد، عرضه در گردش آن رمزارز کمتر می‌شود. همچنین این موضوع نشان می‌دهد که تقاضا می‌تواند افزایش یابد. فراتر از آن، خوش‌بینی زیادی را به آینده رمزارز مربوطه بیان می‌کند.

بهترین تحلیلگران ارز دیجیتال دنیا در توییتر

شاخص های مهم در تحلیل آنچین چیست‌؟

قبل از پرداختن به پاسخ «مهم‌ترین شاخص‌ها در تحلیل آنچین چیست‌؟» توجه به این نکته ضروری است که داشتن اطلاعات به‌روز در دنیای رمزارزها از اهمیت بالای برخوردار هست. چندین پلتفرم از جمله؛ گلس نود (Glassnode)، کریپتو کوانت (Cryptoquant)، مساری (Messari)، دون آنالیتیکس (Dune Analytics)، سانتیمنت (Santiment) و… در این زمینه فعالیت می‌کنند و شاخص‌های مهم در تحلیل آنچین را با اطلاعات آپدیت شده ارائه می‌دهند.

معیارهای تحلیل آنچین برای سنجش قدرت شبکه

شاخص‌های زیر برخی از مهم‌ترین معیارهایی هستند که می‌توانید برای ارزیابی فعالیت، دوام و محبوبیت یک پروژه رمزارزی استفاده کنید. ایده اصلی در این دسته معیارها، تعیین نحوه عملکرد یک شبکه و میزان فعال‌بودن آن است.

  • آدرس‌های فعال

تعداد آدرس‌های فعال می‌تواند فعالیت در یک شبکه را نشان دهد. درحالی‌که لزوماً تعداد کاربران را نشان نمی‌دهد، اما تعداد آدرس‌های استفاده شده توسط صرافی‌ها، ماینرها و افراد را نشان می‌دهد. در بلندمدت، تعداد آدرس‌های فعال با قیمت رابطه مستقیم دارند؛ یعنی با افزایش تعداد آدرس‌های فعال، قیمت در بلند‌مدت رشد خواهد یافت و برعکس.

داده‌ها در تحلیل آنچین
  • حجم معاملات

حجم معاملات نشان‌دهنده مقدار ارز دیجیتال ردوبدل شده بین آدرس‌های یک شبکه است که معمولاً با ارز فیات اندازه‌گیری می‌شود.

  • صدور روزانه (Daily Issuance)

انتشار روزانه یک رمزارز؛ مجموع کوین یا توکن‌‌های جدیدی است که روزانه به استخراج‌کنندگان و سهام‌داران اهدا می‌شود. آنالیز این معیار ازآن‌جهت حائز اهمیت است که به تحلیل‌گر بیان می‌کند؛ آیا سیاست پولی یک ارز دیجیتال به‌درستی عمل می‌کند یا خیر؟

  • توزیع عرضه (Supply Distribution)

شاخص توزیع عرضه به میزان توزیع‌شدگی یک رمزارز بین کاربران آن اشاره دارد. در واقع، این شاخص میزان کوین‌های عرضه شده‌ یک رمزارز را به تفکیک آدرس‌ها طبقه‌بندی می‌کند و با درصد نمایش می‌دهد. به‌عنوان‌مثال، طبق این معیار در شبکه بیت‌کوین، آدرس‌های حاوی بیش از ۱۰۰۰۰ کوین BTC در چند سال گذشته کاهش ‌یافته، درحالی‌که آدرس‌هایی که کمتر از ۱۰ کوین BTC دارند، افزایش یافته است.

  • درآمد ماینر (Miner Revenue)

درآمد ماینر‌ها از مجموع کوین‌های تازه استخراج شده و کارمزد تراکنش‌ها حاصل می‌شود. درآمدهای بالاتر نشان‌دهنده یک شبکه فعال و محبوب خواهد بود، زیرا در این صورت است که ماینرها و سهام‌داران برای محافظت از منافع بلندمدت پروژه و فعالیت در شبکه آن تشویق می‌شوند.

  • نرخ هش (Hash Rate)

نرخ هش برای اندازه‌گیری قدرت پردازشی است که ماینرها برای ایمن‌سازی شبکه تولید می‌کنند. به‌عنوان یک قاعده کلی، هرچه نرخ هش بالاتر باشد، امنیت شبکه بیشتر است.

مطالعه فناوری dlt چیست؛ ۴ ویژگی کلیدی دفتر کل توزیع شده

معیارهای تحلیل آنچین در تشخیص خرید‌و‌فروش کاربران یک رمزارز

شاخص‌های درون زنجیره‌ای که بالا‌تر معرفی شدند، اغلب نشان‌دهنده فعالیت طولانی‌مدت شبکه هستند، اما شاخص‌های زیر بیشتر معرف عملکرد کوتاه‌مدت یا میان‌مدت بازار رمزارز مربوطه خواهند بود. این دسته شاخص‌ها می‌توانند مواردی را نشان دهند که چه مقدار از واحد‌های یک رمزارز توسط صرافی‌ها، ماینرها و افراد نگهداری می‌شود. همچنین بیانگر این هستند که آیا نگه‌ دارنده آن‌ها در سود هستند یا در حال حاضر زیان‌ده‌اند. این مفهوم‌ حتی می‌تواند یک شاخص گویا از چگونگی وضعیت احساسات بازار باشد.

یکی از رایج‌ترین روش‌های تحلیل آنچین مبتنی بر شاخص‌های این گروه، توجه به تعداد کوین‌های است که به صرافی‌ها منتقل می‌شوند. به‌عنوان‌مثال، اگر سرمایه‌گذاران بلندمدت در طول چند ماه گذشته شروع به انتقال تعداد قابل‌توجهی از کوین‌های یک رمزارز به صرافی‌ها کرده‌اند، می‌تواند نشان‌دهنده آماده‌شدن آنها برای فروش این کوین‌ها باشد که ممکن است منجر به اصلاح قیمت رمزارز موردنظر شود. چند مورد از شاخص‌های کاربردی این گروه را در ادامه معرفی می‌کنیم:

  • شاخص CDD

همان‌طور که بالاتر اشاره شد، معیار CDD به محاسبات ناشی از میزان نگهداری کوین‌های یک رمزارز، سپس انتقال آن‌ها اشاره دارد. در واقع، این معیار از دو بخش Coin Days و Destroyed تشکیل شده که قسمت Coin Days طول عمر واحد‌های یک رمزارز (از لحظه‌ای ورود به یک آدرس تا زمان برداشت از آن آدرس) را نشان می‌دهد و قسمت Destroyed به انتقال کوین یا توکن‌های یک رمزارز از یک آدرس به آدرس دیگری اشاره دارد.

تحلیل آنچین چیست‌

به‌عنوان‌مثال، وقتی مقدار Coin Days یک واحد از یک رمزارز ۱۰۰ هست؛ یعنی آن کوین به طول ۱۰۰ روز جابه‌جا نشده است. حال زمانی که آن کوین Destroyed شد؛ یعنی مقدار Coin Days آن صفر شده است. در مجموع، شاخص CDD در هر لحظه به تعداد واحد‌های یک رمزارز اشاره دارد که Destroyed شده‌اند. مقادیر این شاخص از حاصل‌ضرب کوین‌های Destroyed شده و تعداد روزهای نگهداری آن‌ها در آدرس مبدأ (مقدار Coin Days آن‌ها تا لحظه قبل انتقال) به دست می‌آید.

شاخص CDD به تحلیل‌گر یک ایده تقریبی از زمان تغییر روند یک ارز دیجیتال می‌دهد. به‌عنوان‌مثال، افزایش مقدار شاخص CDD ممکن است نشان‌دهنده این موضوع باشد که دارندگان واحدهای یک ارز دیجیتال، دارایی خود را از کیف پول خود خارج می‌کنند و می‌خواهند نقد یا تبدیل کنند.

  • سود و زیان تحقق‌یافته (Realized Profits and Losses)

این معیار، میزان سود یا زیانی که رمزارزهای فروخته شده برای نگه‌دارنده خود ساخته‌اند، اندازه‌گیری می‌کند. به‌عنوان‌مثال، اگر این شاخص را در بیت کوین فرض کنیم، برای کسی که یک کوین BTC را با قیمت ۲۰ هزار دلار خریداری کرده و به قیمت ۳۳ هزار دلار فروخته، به مقدار ۱۳ هزار دلار محاسبه می‌شود. این شاخص میانگین میزان سود و زیان تمام هولدرهای کوین‌ها را برآورد می‌کند و به نمایش می‌گذارد.

شاخص‌های دیگری از جمله؛ عرضه در سود یا زیان (Supply in Profit or Loss)، ارزش تحقق‌یافته یا سرمایه واقعی (Realized Capitalization)، سرمایه‌ حرارتی (Thermo Capitalization)، وضعیت هولدرها (HODL waves) و… جزء معیارهای مهمی هستند که در تشخیص وضعیت خرید‌و‌فروش کاربران یک رمزارز استفاده می‌شوند.

بهترین موارد استفاده رمزارزها؛ معرفی ۱۰ کاربرد ارز دیجیتال در سال ۲۰۲۳!

استفاده از معیارهای تحلیل آنچین برای ارزیابی قیمت یک ارز دیجیتال در آینده

اگر یک تریدر روزانه هستید و به طور مداوم با یک ارز دیجیتال معامله می‌کنید، باید بدانید در حال حاضر چه اتفاقی در بازار می‌افتد. شاخص‌های آنچین زیر در این راستا می‌توانند برای شما مفید واقع شوند و روندهای کوتاه‌مدت را با نرخ موفقیت بالایی شناسایی کنند.

  • نسبت ارزش بازار به ارزش واقعی (Market Value to Realized Value)

نسبت ارزش بازار به ارزش واقعی که به آن MVRV نیز گفته می‌شود، نسبتی است که تفاوت بین ارزش بازار و ارزش تحقق‌یافته را نشان می‌دهد. به‌طورکلی، طبق داده‌های تاریخی، مقادیر بالای MVRV به این معنی است که قیمت نزدیک به یک سطح مقاومتی و فراتر از ارزش خود معامله‌ می‌شود. در حالی مقادیر پایین این معیار نشان می‌دهد که قیمت احتمالاً نزدیک به محدوده حمایتی خریدوفروش می‌شود.

معیار نسبت ارزش بازار به ارزش واقعی در تحلیل آنچین چیست‌
  • ارزش شبکه به تراکنش (NVT)

نسبت NVT معیاری است که برای مقایسه ارزش بازار با میزان حجم تراکنش در شبکه استفاده می‌شود. عملکرد این شاخص مشابه با عملکرد معیار نسبت قیمت به درآمد در بازارهای سهام سنتی هست که هدف آن مقایسه ارزش بنیادی شبکه با قیمت فعلی است. سطح پایین این مقدار نشان‌دهنده احساسات نزولی بوده، درحالی‌که مقادیر بالای آن می‌تواند نشان‌دهنده احساسات صعودی باشد.

  • نسبت سهام به جریان (Stock-to-flow ratio)

نسبت سهام به جریان (S2F) مدلی است که می‌تواند قیمت ارزهای دیجیتال را پیش‌بینی کند و نمونه این مدل در بیت‌کوین شناخته‌شده‌ترین است.

  • نسبت عرضه استیبل‌کوین (Stablecoin Supply Ratio)

شاخص (SSR)، نسبت بین عرضه بیت‌کوین و عرضه استیبل‌کوین‌ها به بیت کوین را نشان می‌دهد. هنگامی که مقدار SSR در بیت‌کوین پایین است، یعنی استیبل‌کوین‌ها قدرت بیشتری برای خرید BTC (تبدیل‌شدن به بیت‌کوین) دارند. در نتیجه، احتمال رشد قیمت بیت‌کوین وجود دارد.

تراکنش محرمانه ارز دیجیتال؛ بهترین فناوری در حفظ حریم خصوصی چیست؟

سؤالات متداول تحلیل آنچین چیست‌؟

  • تحلیل آنچین چیست‌؟

    سبک تحلیل آنچین یک زمینه مطالعاتی در دنیای رمزارزهاست که از طریق داده‌های ثبت شده در بلاکچین‌ها به بررسی اصول، سودمندی کاربران و فعالیت تراکنش‌های انجام شده در این فضا می‌پردازد.

  • بهترین سایت‌ها برای تحلیل آنچین چیست‌؟

    سایت‌‌هایی مانند؛ گلس نود، کریپتو کوانت، مساری، دون آنالیتیکس، سانتیمنت، این تو دبلاک (IntoTheBlock) و… از جمله بهترین پلتفرم‌هایی هستند که به تجزیه‌وتحلیل داده‌های آنچین و شاخص‌های این حوزه می‌پردازند.

  • مهم‌ترین معیارها در تحلیل آنچین چیست‌؟

    تعداد معیارهای تحلیل آنچین زیاد هست و روز‌به‌روز به لیست این شاخص‌ها اضافه خواهد شد. در نتیجه اشاره به همه آن‌ها عملاً غیرممکن است. اما به‌عنوان برخی از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان مواردی از جمله؛ HODL Wave ،Active addresses و Realized profits and losses را نام برد.

  • تفاوت تحلیل آف چین (Off-Chain) و تحلیل آنچین چیست‌؟

    به‌طورکلی، در فضای رمزارزها تراکنش‌ها را می‌توان به دو دسته «درون زنجیره‌ای» و «خارج از زنجیره» تقسیم کرد. تحلیل آنچین، ناشی از آنالیز داده‌های وابسته به تراکنش‌های درون زنجیره است. درحالی‌که تحلیل آف چین به بررسی داده‌های تراکنش‌های خارج از زنجیره می‌پردازد. به‌عنوان نمونه، اگر شما کل موجودی کیف پول خود را به همراه کلید خصوصی آن به شخص دیگری واگذار کنید و معادل دلاری آن را بگیرید. این تراکنش در شبکه ثبت نمی‌شود، درحالی‌که رمزارزی معامله شده است. این نوعی تراکنش‌ها آف چین هستند که اغلب به دلیل پرهیز از پرداخت کارمزد شبکه انجام می‌شوند.

حسین قطبی

من حسین قطبی، کارشناس ارشد ریاضیات مالی هستم و از اواخر ۱۳۹۵ به فعالیت در حوزه‌ بازارهای مالی مشغول شدم. به‌ویژه، تقریباً ۴ سال اخیر را به صورت مستمر و تخصصی در زمینه رمزارزها و بلاکچین تحقیق می‌کنم. معتقدم که آرزوهای دیرینه بشریت از جمله؛ سفر در زمان، حضور هم‌زمان در چند مکان متفاوت، حرکت با سرعت نور و… با فضای متاورس تحقق پیدا می‌کنند. از سوی دیگر، ابزارهای مالی فضای متاورس را متکی به دنیای غیرمتمرکز و بلاکچین می‌‌دانم. بنابراین، چشم‌انداز روشنی به آینده این صنعت دارم و از نوشتن، تحقیق و پژوهش در این حوزه نهایت لذت را می‌برم.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا