آموزش ارز دیجیتالمعرفی ارزهای دیجیتال

تتر گلد چیست؟ راهنمای کامل ارز دیجیتال تتر گلد XAUt

جشنواره تون پلاس

تتر گلد (Tether Gold / XAUt) یک ارز دیجیتال با پشتوانه طلای فیزیکی است که در واقع راه‌کاری مبتنی بر فناوری بلاک چین جهت خرید و فروش، انتقال و نگهداری طلا برای سرمایه‌گذاران ایجاد کرده است. در دنیایی که سرمایه‌گذاران به‌دنبال روش‌هایی مطمئن و قابل دسترس جهت پخش‌کردن سبد سرمایه خود هستند، طلا همچنان یکی از جذاب‌ترین دارایی‌ها از نقطه‌نظر آن‌ها است. فلز طلا شاید برترین دارایی در برابر تورم و بحران‌های اقتصادی باشد و ارزش آن روز‌به‌روز بالاتر می‌رود.

پادکست مقاله تتر گلد چیست


البته که ادغام این فلز گران‌بها با شیوه‌های مدرن سرمایه‌گذاری، همیشه پرچالش و پیچیده بوده است که برای آن راه‌کارهای نوآورانه‌ای به‌وجود آمده‌اند. از میان این راه‌کارها، می‌توان به ارز دیجیتال تتر گلد اشاره کرد که رویکردی صحیح و شفاف برای سرمایه‌گذاری در طلا دارد. کمپانی تتر که توانسته تاکنون علاوه‌بر تمام پیشرفت‌هایی که داشته، استیبل کوین تتر USDT را به یکی از ارکان اصلی بازار ارزهای دیجیتال تبدیل کند، دست از توسعه نکشیده و با ارائه تتر گلد انقلابی در بازار طلا نیز رقم زده است.


در این مقاله از صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس، تصمیم گرفتیم ابتدا ببینیم که تتر گلد چیست و سپس به نحوه عملکرد این رمزارز و کاربردهای آن بپردازیم.

تتر گلد چیست؟

تتر گلد چیست

ارز دیجیتال تتر گلد (Tether Gold / XAUt) در ژانویه سال ۲۰۲۰ (دی ماه ۱۳۹۸) توسط کمپانی غول صادرکننده استیبل کوین یعنی تتر لیمیتد (Tether Limited) راه‌اندازی شد که قدمی فوق‌العاده بزرگ برای این شرکت محسوب می‌شد. کمپانی تتر در سال ۲۰۱۴ تاسیس شده و توانسته با راه‌اندازی ارز دیجیتال تتر USDT در بازارها، به‌نوعی پرچم‌دار این حوزه باشد.


تتر با راه‌اندازی رمزارز تتر گلد، وارد دنیای ارزهای دیجیتال با پشتوانه دارایی‌های فیزیکی شد و اکنون هر یک واحد از ارز دیجیتال XAUt، نشان‌دهنده ۱ اونس تروای (Troy Ounce) طلای فیزیکی است که در ذخایر این کمپانی در کشور سوییس نگهداری می‌شوند. بر اساس داده‌های وب‌سایت کوین‌مارکت‌کپ (CoinMarketCap) در ژوئن ۲۰۲۴ (تیر ماه ۱۴۰۳)، قیمت ارز دیجیتال تتر گلد، ۲,۳۲۴ دلار برآورد شده است.


کمپانی تتر با راه‌اندازی تتر گلد، در واقع دسترسی سرمایه‌گذاران در بازار رمزارزها به فلز طلا که ماهیتی کاملاً متفاوت با این دارایی‌ها دارد را تسهیل کرد. اکنون به‌لطف فناوری بلاک چین، سرمایه‌گذاری در طلا و استفاده از آن به‌عنوان پوششی در برابر تورم امکان‌پذیر شده و ویژگی‌های ثبات و ارزش فلز طلا با بهینه‌بودن و شفافیت عملکرد ارزهای دیجیتال ادغام شده‌اند.


ارز دیجیتال تتر گلد با نماد XAUt، نوعی راه‌کار نوآورانه جهت پخش‌کردن سبد سرمایه فعالان بازارهای مالی محسوب می‌شود و پیچیدگی‌های خرید و نگهداری طلا را فوق‌العاده ساده کرده است. ترکیب یک دارایی سنتی با فناوری‌های مدرن، عصر جدیدی از سرمایه‌گذاری‌های دیجیتال را رقم زده و کاربردهای فناوری بلاک چین در امور مالی را گسترده‌تر کرده است.


هر یک واحد از ارز دیجیتال تتر گلد، برابر با ۱ اونس تروای خالص طلا یعنی ۳۱.۱۰۳۴۷۶۸ گرم در قالب یک شمش است که مطابق با استانداردهای اتحادیه بازار شمش طلای لندن (London Bullion Market Association / LBMA) ساخته شده است. این فناوری در واقع یک استیبل کوین (Stablecoin) طلا را به‌وجود آورده و مشکلات سرمایه‌گذاری در فلز طلا از قبیل هزینه‌های نگهداری و دسترسی محدود به آن را از بین برده است.

تتر گلد چیست 02
عملکرد ارز دیجیتال تتر گلد در بازار رمزارزها


توکن XAUt می‌تواند تا شش رقم اعشار داشته باشد که یعنی کوچک‌ترین واحد این رمزارز، برابر با ۰.۰۰۰۰۰۱ واحد XAUt است. این یعنی که سرمایه‌گذاران می‌توانند فلز طلا را در این مقیاس‌های کوچک نیز خرید و فروش کنند و دسترسی و انعطاف بیشتری در بازار طلا داشته باشند. همان‌طور که پیش‌تر گفته شد به ازای هر یک واحد از این رمزارز، یک شمش طلا در ذخایر کمپانی تتر وجود دارد و خریداران می‌توانند بر اساس آدرس کیف پول ارز دیجیتال خود، آن‌ها را ردیابی کنند و یا حتی از ذخایر شرکت در سوییس، به‌صورت فیزیکی تحویل بگیرند.


عرضه کل ارز دیجیتال تتر گلد نامشخص است، اما به‌صورت لحظه‌ای بر اساس شمش‌های طلای نگهداری‌شده در خزانه این کمپانی محاسبه می‌شود. میزان و نحوه توزیع توکن‌های XAUt توسط خود کمپانی تتر مدیریت می‌شود و تا کنون عنوان نشده که چند درصد از عرضه این رمزارز به تیم توسعه‌دهنده پروژه، سرمایه‌گذاران و جامعه کاربران و سهام‌داران شرکت تعلق گرفته است. تتر گلد اسامی بزرگی نظیر داریوس سیت، موسس کمپانی کیو‌سی‌پی کپیتال (QCP Capital) و تام شانِسی، هم‌بنیان‌گذار دلفی دیجیتال (Delphi Digital) را به‌عنوان مشاور در تیم خود دارد.


تیم توسعه‌دهنده پروژه تتر گلد متشکل از متخصصانی در حوزه‌های مختلف از جمله امور مالی، فناوری و بلاک چین هستند. کمپانی تتر طی سال‌های اخیر، چندین مرتبه در رابطه با ذخایر و خزانه‌های استیبل کوین‌های خود مورد موشکافی‌های قضایی و انتقاد کارشناسان قرار گرفته است که از میان آن‌ها، می‌توان به کمیسیون معاملات آتی کالا (CFTC) در ایالات متحده و دادستان کل نیویورک اشاره کرد. با این وجود، تتر توانسته از این انتقادها سربلند بیرون آید و همچنان انتخاب محبوب سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال باشد.

تتر گلد چگونه کار می کند؟

نحوه عملکرد تتر گلد

طی فرآیند دیجیتال‌شدن تتر گلد، مالکیت فلز طلای سنتی و فیزیکی یک قالب دیجیتال به خود می‌گیرد؛ هر یک واحد از توکن XAUt با یک اونس تروای طلای واقعی برابری کرده که در خزانه‌های متعلق به کمپانی در کشور سوییس ذخیره شده است. شفافیت این فرآیند و عدم امکان تغییر یا دست‌کاری در ثبت مالکیت دارایی‌ها، به‌لطف استفاده از فناوری بلاک چین محقق شده و به سرمایه‌گذاران اجازه داده تا حتی در کوچک‌ترین واحدها، بتوانند برای خرید طلا اقدام کنند.


این یعنی که سرمایه‌گذاران در خرید طلا، انعطاف بیشتری نسبت به خرید فیزیکی طلا در بازارهای سنتی داشته و نقدینگی بالاتری را در این بازار شاهد هستند. همچنین هنگامی که فردی تصمیم به فروش توکن‌های خود بگیرد، تتر گلد توکن‌های وی را تحویل گرفته و برای او شمش طلا ارسال می‌کند که باعث شده سطح کاربردپذیری در بازار طلای دیجیتال بیشتر باشد.


بیت کوین و فناوری‌های مشابه آن، در سیستم‌های پولی سنتی انقلابی برپا کردند، جایگزین مناسبی برای ارز فیات (Fiat) ارائه دادند و مردم را به تفکر مجدد در مورد اصول و قواعد امور مالی وادار کردند. استیبل کوین‌های کمپانی تتر از جمله تتر گلد، این اصول را به‌شکل منحصربه‌فردی با یکدیگر ترکیب کرده که نتیجه آن، استفاده راحت از ارز فیات و طلا به‌صورت دیجیتال و بهبود قدرت انتخاب در سرمایه‌گذاری افراد است.


اما در رابطه با قدرت و قابلیت انتقال تتر گلد، باید گفت که راه‌اندازی این رمزارز و فناوری، تحولی اساسی در بازار طلا رقم زده و ارزش ذاتی این دارایی فیزیکی را با نقدشوندگی و نقدینگی روان در بازارهای دیجیتال ادغام کرده است. توکن‌های XAUt که هریک از آن‌ها نشان‌دهنده ۱ اونس تروای طلای خالص است و تا شش رقم اعشار قابل تقسیم و کوچک‌شدن هستند، این قابلیت را به سرمایه‌گذاران علاقه‌مند به طلا داده تا بتوانند دسترسی راحت‌تری به این دارایی جذاب داشته باشند و در خرید و فروش آن، انعطاف فوق‌العاده بالایی به‌خرج دهند.


یعنی فرد با خرید ارز دیجیتال تتر گلد، به‌طور مستقیم در طلا سرمایه‌گذاری کرده و در عین حال از قابلیت‌های انتقال یک توکن دیجیتال بهره می‌برد. این ارز دیجیتال ویژگی‌های صرفه‌جویی در هزینه، دسترسی سریع و آسان و کاربردهای آن در پلتفرم‌های سرمایه‌گذاری و انتقال پول را در کنار هم آورده که چنین قابلیت‌هایی در خرید طلای فیزیکی و حتی ETF های طلا وجود ندارند.


کاربران ارز دیجیتال تتر گلد می‌توانند با مراجعه به پلتفرم رسمی این پروژه، با پرداخت کارمزدهایی ناچیز طلای فیزیکی خود را در ازای پرداخت تتر گلد دریافت کنند یا به‌طور کل توکن‌های خود را به کمپانی تتر بفروشند. یکی از ویژگی‌های مهم تتر گلد، تخصیص سریع و لحظه‌ای توکن‌های XAUt و متعاقباً طلای موجود در خزانه این کمپانی بین خریداران و فروشندگان است که با انجام تراکنش‌های درون شبکه بلاک چین، به‌سرعت انجام می‌شود.


تتر گلد یک توکن با استاندارد ERC-20 در بلاک چین اتریوم بوده و برای خرید و فروش‌ها، اعتبارسنجی و احراز هویت اجباری دارد. اما برخلاف سایر استیبل کوین‌های طلا، تتر گلد از کاربران کارمزد گس (Gas Fee) شبکه را نمی‌گیرد و کاربران تنها هنگام خرید یا فروش این توکن‌ها کارمزد پرداخت می‌کنند. این ویژگی باعث شده سرمایه‌گذاران غیرسازمانی هم بتوانند به‌راحتی در این بازار فعالیت کنند، بازار طلا گسترده‌تر و روان‌تر باشد و سرمایه‌گذاران نیز، معاملات طلای خود را در هر نقطه از دنیا به‌راحتی انجام دهند.

مزایا و کاربرد تتر گلد چیست؟

کاربرد تتر گلد چیست

ارز دیجیتال تتر گلد XAUt کاربردهایی نوآورانه داشته که از طریق طراحی و عملکرد آن در قالب یک استیبل کوین محقق شده‌اند. کاربردهای تتر گلد از چندین جهت، فراتر از طلای فیزیکی و سنتی و محصولات سرمایه‌گذاری مبتنی بر ارزهای فیات بوده که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.


دارایی امن با قابلیت حمل فوق‌العاده راحت: فلز طلا در بازاراهای جهانی یک دارایی امن (Safe-Haven Asset) محسوب می‌شود اما به‌دلیل ماهیت فیزیکی آن، انجام تراکنش مالی، ذخیره و انتقال این دارایی چالش‌های بسیاری دارد. تتر گلد توانسته با دیجیتال‌کردن طلا، بخش بزرگی از این چالش‌ها را از بین ببرد و هزینه‌های نگهداری آن را نیز کاهش دهد. به این ترتیب معیارهای اقتصادی و مالی طلا از جمله مالکیت و ارزش ذاتی این دارایی، توسط تتر گلد حفظ شده و به هر نقطه از دنیا به‌سرعت قابل انتقال بوده که یعنی قابلیت حمل و دسترسی به آن، نسبت به فلز طلا بسیار بهتر است.


نقدشوندگی بالا و پوشش بهینه ریسک در سبد سرمایه:
اکثر فعالان حرفه‌ای در بازارهای مالی، از فلز طلا و خرید آن در سبد سرمایه خود به‌عنوان پوششی در برابر نوسانات بازار و تورم‌های اقتصادی استفاده می‌کنند. تتر گلد در زمینه دسترسی به طلا، نوعی دموکراسی به‌وجود آورده و قابلیت خرید مقادیر فوق‌العاده کوچک آن با قیمت‌های رسمی و جهانی را در اختیار عموم قرار داده است. چنین قابلیتی، فعالیت‌های سرمایه‌گذاری و مالی سرمایه‌گذاران شخصی را بهینه کرده و نقدینگی راحتی جهت پوشش ریسک سبد سرمایه آن‌ها فراهم کرده است؛ افرادی که در گذشته شرایط خرید طلا به‌ویژه در مقادیر کم را نداشتند.


واحد پولی خنثی و جهانی: ارز دیجیتال تتر گلد در قالب یک واحد پولی بدون مرز، دولت و حوزه قضایی در سطح جهان عمل می‌کند و توانسته ویژگی‌های کمیابی و ثبات قیمتی طلا را با قابلیت انتقال و تراکنش‌های یک توکن دیجیتال ادغام کند. این رمزارز نوعی جایگزین برای ارزهای صادره توسط دولت کشورها بوده و یک پایه پولی پایدارتری را برای معاملات افراد در دنیا ایجاد کرده است. این یعنی که عموم مردم در هر نقطه از دنیا، می‌توانند در بازار طلا فعالیت داشته باشند و حتی قراردادهای تجاری مبتنی بر طلا را انجام دهند که در گذشته، این قابلیت تنها مختص دولت‌ها و سازمان‌های بزرگ بود.


به‌علاوه، خرید و فروش طلای فیزیکی برای شما محدودیت زمانی و مکانی داشته اما در بازار ارز دیجیتال تتر گلد، معاملات به‌صورت ۲۴ ساعته و در تمام روزهای هفته قابل انجام هستند و در هر نقطه از دنیا، از طریق یک صرافی که این رمزارز را لیست کرده، دسترسی به معاملات تتر گلد امکان‌پذیر است.


ذخیره طلای فیزیکی هم در برخی موقعیت‌های جغرافیایی هزینه‌بردار بوده و ریسک‌های ویژه خود را دارد و این در حالی است که ذخیره تتر گلد، کاملاً مشابه با سایر رمزارزها در یک کیف پول ارز دیجیتال صورت می‌گیرد. تمامی شمش‌های طلای پشتوانه ارز تتر گلد هم، از طریق وب‌سایت تتر قابل مشاهده هستند و شما می‌توانید در هر لحظه، دارایی خود را در خزانه این کمپانی ردیابی کنید.


تتر گلد یک اکوسیستم قدرتمند و فراگیر بوده که در واقع جذابیت خرید و مالکیت فلز طلا را با دارایی‌های دیجیتال مدرن ادغام کرده است. خرید و فروش این رمزارز در صرافی‌های ارز دیجیتال و پلتفرم‌های معاملاتی انجام می‌شود و دسترسی به آن برای تمامی مردم دنیا امکان‌پذیر است. حال باید دید که سرمایه‌گذاران سازمانی تا چه میزان به خرید این دارایی نوآورانه روی می‌آورند و آینده تتر گلد به چه شکل است.


شاید برای افرادی که هنوز تمایلی به خرید ارزهای دیجیتال ندارند، تتر گلد یک پل ارتباطی ایده‌آل به این دنیای جدید باشد؛ چرا که ارزشمندی طلا را داشته و در عین حال، از نوآوری ارزهای دیجیتال بهره می‌برد. کمپانی تتر نیز موفق شده طی سال‌های اخیر، اعتبار عملکرد خود را بالا ببرد و محبویت زیادی میان معامله‌گران در بازار رمزارزها پیدا کند. این اطمینان و اعتبار در کنار کاربردها و مزایای ارز دیجیتال تتر گلد، این دارایی را به یک گزینه مناسب جهت سرمایه‌گذاری برای افرادی تبدیل کرده که محافظه‌کار بوده و عجله‌ای برای حضور پررنگ در این بازار ندارند.


در این مقاله از صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس، توضیح دادیم که ارز دیجیتال تتر گلد چیست و چه کاربرد و مزایایی دارد. چنانچه پیرامون مطالب فوق سوال، پیشنهاد و یا انتقادی دارید، خواهشمندیم با ثبت نظر خود با ما در ارتباط باشید.

سوالات پرتکرار از مقاله تتر گلد چیست
  • ارز دیجیتال تتر گلد چیست؟

    تتر گلد با نماد XAUt، یک استیبل کوین با پشتوانه طلای فیزیکی است و قیمت هر یک واحد آن، برابر با ۱ اونس تروای طلای خالص در دنیا است.

  • نحوه خرید تتر گلد چگونه است؟

    خرید تتر گلد مشابه با سایر ارزهای دیجیتال در صرافی‌ها صورت می‌گیرد و یا می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت رسمی تتر، این رمزارز را خریداری کنید.

  • نمودار تتر گلد را از کجا ببینم؟

    نمودار تتر گلد از طریق جست‌وجوی نماد معاملاتی این رمزارز یعنی “XAUTUSDT” در پلتفرم تریدینگ‌ویو (TradingView) قابل مشاهده است.

سلب-مسئولیت-تتر-گلد-چیست

پوریا کریم‌زاده

من پوریا کریم‌زاده هستم و بیشتر از چهار سال است که به‌طور رسمی وارد بازارهای مالی فارکس و کریپتو شدم. از کودکی عاشق هر نوع فناوری و زبان انگلیسی بودم و امروز تمرکز کاری خود را روی ارائه تحلیل فاندامنتال، اقتصاد کلان، اخبار بازار ارز دیجیتال و مقالات تخصصی در مورد بلاک چین و رمزارزها در نظر گرفته‌ام. شخصاً سرمایه‌گذاری را در بازه بلندمدت انجام می‌دهم و معتقدم که بلاک چین، بیت کوین و سایر پروژه‌های نوآورانه در صنعت کریپتو، آینده فرآیندهای مالی و نظام اقتصادی کشورها را شکل می‌‎دهند.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا