آموزش ارز دیجیتالآموزش سرمایه گذاریآموزش کسب درآمد از ارز‌های دیجیتال

آشنایی با مهم‌ترین نکات استراتژی معامله سوئینگ (Swing Trading)

استراتژی معامله سوئینگ (Swing Trading) یکی از محبوب‌ترین روش‌های کسب درآمد از بازارهای مالی است که بر کسب سود از نوسان‌های کوتاه مدت قیمت‌ متمرکز است. نحوه فعالیت افراد در بازارهای مالی به صورت کلی به دو دسته‌ی «سرمایه‌گذاری بلند مدت» و «معامله‌گری» تقسیم می‌شود.

در «سرمایه‌گذاری بلند مدت» افراد به نوسان‌های مقطعی و کوتاه مدت قیمت‌ها توجه نمی‌کنند و عموما در بازه‌های زمانی ۵ الی ۱۰ ساله به دنبال برداشت سود سرمایه‌گذاری خود هستند. برای مثال کسی که در محدوده ۱۶۰۰۰ دلار مقدار مشخصی بیت‌کوین با هدف سرمایه‌گذاری ۵ ساله خریداری کرده‌ است، دیگر به نوسان‌های روزانه‌ یا هفتگی قیمت این رمزارز اهمیت چندانی نمی‌دهد.

در مقابل دسته‌ دیگری از افراد هستند که روش «معامله‌گری» را برای کسب درآمد از این بازار انتخاب می‌کنند. معامله‌گرها به دنبال نوسان‌های کوتاه مدت قیمت ارز دیجیتال هستند و بازه زمانی فعالیت آن‌ها بسیار کوتاه‌تر از سرمایه‌گذاری بلند مدت بوده و در بازه‌های زمانی ۵ دقیقه تا حداکثر چند هفته قرار می‌گیرد.

بنابراین «مدت زمان برداشت سود» و «مقدار سود» دو مورد از اصلی‌ترین تفاوت‌های سرمایه‌گذاری بلند مدت و معامله به روش سوئینگ تریدینگ (Swing Trading) است. در سرمایه‌گذاری بلند مدت بازه زمانی برداشت سود و همچین مقدار سود انتظاری بسیار بیشتر از استراتژی معامله سوئینگ (Swing Trading) است.

برای مثال فردی که روش سرمایه‌گذاری بلند مدت را انتخاب کرده، ممکن است در بازه زمانی ۵ ساله سود احتمالی ۴۰۰ درصدی را در نظر داشته باشد. اما افرادی که معامله‌گر و سوئینگ تریدر هستند عموما به دنبال بازده‌ ۸ الی ۲۰ درصدی در هر ماه هستند.

کوتاه بودن بازه زمانی برداشت سود در سوئینگ تریدینگ جذابیت‌های بسیاری در نظر معامله‌گران ایجاد کرده اما ماجرا به این سادگی‌ها هم که به نظر می‌آید نیست! معاملات سوئینگ علی رغم جذابیت‌هایی که دارند، گاهی اوقات ممکن است منجر به وارد شدن ضررهای قابل توجهی نیز به معامله‌گران شوند و این ضررها تنها در عدم آگاهی معامله‌گران ریشه دارند. در این مطلب از وبلاگ صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس استراتژی معامله سوئینگ (Swing Trading) را به طور کامل بررسی خواهیم کرد و نکات لازم برای معامله به روش سوئینگ را به شما توضیح می‌دهیم.

پادکست استراتژی معامله سوئینگ (Swing Trading)

استراتژی معامله سوئینگ (Swing Trading)چیست؟

استراتژی معامله سوئینگ (Swing Trading)چیست؟

کلمه Swing در زبان انگلیسی به معنای «تاب/تاب خوردن» است. در استراتژی معامله سوئینگ (Swing Trading) افراد عموما به دنبال کسب سود از نوسان‌ کوتاه مدت قیمت‌ها هستند و با روند کوتاه مدت حاکم بر قیمت همراه می‌شوند. به فردی که از استراتژی سوئینگ تریدینگ استفاده می‌کند نیز سوئینگ تریدر (Swing Trader) گفته می‌شود.

برای مثال فردی که بیت‌کوین را در محدوده حمایتی ۳۵۰۰۰ دلار خریداری کرده و بعد از گذشت چند ساعت آن را در مقاومت ۳۷۰۰۰ دلار می‍فروشد، یک سوئینگ تریدر است. سود این معامله حدودا ۵.۷ درصد و مدت زمان آن نیز چند ساعت بود. معاملات سوئینگ معمولا در تایم فریم‌های ۱۵ دقیقه تا ۱ ساعته انجام می‌شوند اما گاهی اوقات ممکن است یک معامله سوئینگ تا چند روز یا چند هفته نیز زمان ببرد.

تسلط بر اصول تحلیل تکنیکال و فاندامنتال مهم‌ترین فاکتوری است که میزان بازدهی در استراتژی معامله سوئینگ (Swing Trading) را مشخص می‌کند. هر چقدر نسبت به الگوهای حرکتی چارت قیمتی تسلط بیشتری داشته باشید و بتوانید رویدادهای فاندامنتال پروژه‌های رمزارزی را به خوبی تحلیل کنید، می‌توانید انتظار کسب راندمان بیشتر در معاملات سوئینگ داشته باشید.

به بیان دیگر اگر می‌خواهید در معاملات سوئینگ به بازدهی معقولی برسید، در وهله اول می‌بایست با دنبال کردن اخبار ارزهای دیجیتال به صورت روزانه، نسبت به روند پیش‌روی پروژه‌های رمزارزی آگاهی پیدا کنید و در گام دوم می‌بایست متناسب با ماهیت این خبرها، در نمودار قیمتی به دنبال نقطه ورود به معامله باشید.

یک مثال از استراتژی معامله سوئینگ (Swing Trading)

معامله از طریق واکنش قیمت به سقف و کف تریدینگ رنج‌ها و معامله در سقف و کف کانال‌های قیمتی، بارزترین مثال‌ها برای استراتژی سوئینگ تریدینگ هستند. مثلا اگر ارز دیجیتال ترون (TRX) در تایم فریم روزانه در یک کانال صعودی قرار گرفته باشد، می‌توانید ضلع پایینی کانال را به عنوان حمایت در نظر بگیرید و با مشاهده سیگنال‌های تاییدیه در این محدوده، خرید ترون انجام دهید و با ادامه روند صعودی همراه شوید.

معامله سوئینگ در بازار ترون

یا شرایطی را در نظر بگیرید که یک روند تریدینگ رنج در چارت قیمتی «تتر – تومان» حاکم شده و این رمزارز مدتی است که بین کف ۵۰,۴۰۰ تومان و سقف ۵۲,۵۰۰ تومان در حال نوسان است. در چنین شرایطی اگر در محدوده ۵۰,۴۰۰ تومان خرید تتر انجام دهید و آن را در سقف تریدیدنگ در محدوده ۵۲,۵۰۰ تومان بفروشید، یک معامله سوئینگ انجام داده‌اید و از تغییرات کوتاه مدت قیمت تتر نوسان‌گیری کرده‌اید!

دقت کنید که استراتژی معامله سوئینگ (Swing Trading) تنها به بازار ارز دیجیتال اختصاص نداشته و در تمام بازارهای مالی از جمله بازار فارکس و بازار سهام نیز قابل استفاده است.

مدیریت سرمایه در استراتژی معامله سوئینگ (Swing Trading)

مدیریت سرمایه در استراتژی معامله سوئینگ (Swing Trading)

مهم‌ترین موضوعی که در استراتژی معامله سوئینگ (Swing Trading) باید به آن توجه داشته باشید، مدیریت سرمایه است. قبل از آشنایی با قوانین مدیریت سرمایه، بهتر است ابتدا با مفهوم ریسک به ریوارد آشنا شوید.

همانطور که احتمالا می‌دانید ماهیت بازارهای مالی با ریسک عجین شده و از همین رو می‌بایست تمام فعالیت‌های معامله‌گری خود را با بررسی احتمالات تنظیم کنید. فعالیت بر مبنای احتمالا به این معناست که بدانید هر موقعیت معاملاتی با چه احتمالی موفقیت‌آمیز و با چه احتمالی ناموفق می‌شود.

حاکم بودن قانون احتمال در بازارهای مالی، مشخص کردن حد سود و حد ضرر برای معاملات را به امری ضروری تبدیل می‌کند. با مشخص کردن حد سود یا حد ضرر یک معامله نیز به راحتی می‌توان ریسک به ریوارد آن معامله یا اصطلاحا R:R آن را محاسبه کرد.

ریسک به ریوارد یک موقعیت معاملاتی نشانگر این مفهوم است که قبل از ورود به یک معامله به طور شفاف بدانیم که در ازای پذیرفتن چه مقدار ضرر، حاضر به کسب چه مقدار سود هستیم؟

مثلا اگر ریسک به ریوارد یک معامله ۱:۳ باشد، به این معناست که حد سود معامله ۳ برابر حد ضرر آن است و ما پذیرفته‌ایم که در ازای کسب ۳ واحد سود ممکن است یک واحد ضرر متحمل شویم.

در استراتژی معامله سوئینگ (Swing Trading) توجه به ریسک به ریوارد معامله بسیار اهمیت دارد و انجام معاملاتی که ریسک به رویوارد آن‌ها از ۱:۲ کمتر است، توصیه نمی‌شود. بنابراین در زمان انجام معاملات سوئینگ بهتر است استراتژی معاملاتی خود را به نحوی مدیریت کنید که نقطه ورود مناسبی داشته باشید تا R:R معامله از ۱:۲ بیشتر باشد.

روان شناسی ترید در استراتژی معامله سوئینگ (Swing Trading)

روان شناسی ترید در استراتژی معامله سوئینگ (Swing Trading)

نکته دیگری که در مدیریت سرمایه معاملات سوئینگ می‌بایست مورد توجه قرار دهید، موضوع روان شناسی ترید و مدیریت هیجانات است. کنترل احساساتی همچون ترس، طمع، خشم و غرور اصلی‌ترین موضوعی است که در مدیریت معاملات روزانه خود می‌بایست به آن توجه داشته باشید.

ترس و اضطراب در زمان معامله‌گری امری طبیعی است چرا که در زمان لایو بازار، در شرایط عدم اطمینان قرار می‌گیرید و مبهم بودن نتیجه معامله و ریسک‌های احتمالی ذهن‌تان را آشفته خواهد کرد. این ترس به خودیِ خود موضوع بدی نیست چرا که گاهی اوقات افراد را از انجام فعالیت‌های پرریسک باز می‌دارد.

اما زمانی که معامله وارد ضرر می‌شود، ممکن است ترس از زیان تا حدی ذهن شما را تحت اختیار خود بگیرد که برای فعال نشدن حد ضرر معامله دست به اقدامات عجیب و غریبی بزنید! توجه داشته باشید که ترس و اضطراب در زمان معامله همواره با شما هست و تنها چیزی که فرق تریدر مبتدی و حرفه‌ای را رقم می‌زند، نحوه واکنش دادن به احساس ترس است.

یک تریدر مبتدی زمانی که احساس ترس می‌کند ممکن است مدیریت سرمایه را زیر پا بگذارد و دست به اقداماتی همچون جا به جا کردن حد ضرر و افزایش حجم معامله بزند. این موضوع ریسک به ریوارد معامله سوئینگ را به هم می‌ریزد و گاها ضررهای غیر قابل جبرانی به شما وارد می‌کند.

اما یک معامله‌گر حرفه‌ای زمانی که با احساس ترس و اضطراب مواجه می‌شود، از چارچوب استراتژی معاملاتی و قوانین مدیریت سرمایه خود خارج نمی‌شود و نمی‌گذارد احساس ترسی که دارد، ذهن و اقدامات او را تحت کنترل خود بگیرد.

مزایا و معایب استراتژی معامله سوئینگ (Swing Trading)

یک مثال از استراتژی معامله سوئینگ (Swing Trading)

همان طور که در ابتدای مطلب توضیح داده شد، در استراتژی سوئینگ فرایند انجام معامله و برداشت سود بسیار سریع‌تر از سرمایه‌گذاری‌ بلند مدت می‌باشد. بنابراین کوتاه بودن مدت زمان تحقق سود یکی از اصلی‌ترین مزایای استراتژی معامله سوئینگ (Swing Trading) است که افراد بسیاری را به سوی این استراتژی جذب کرده است.

از سوی دیگر تسلط بر مباحث تحلیل تکنیکال و فاندامنتال، پایبندی به استراتژی معاملاتی و قوانین مدیریت سرمایه، دنبال کردن اخبار و آپدیت بودن نسبت به جدیدترین رویدادهای بازار مواردی ضروری در استراتژی سوئینگ هستند که ممکن است برای برخی افراد با پیچیدگی‌هایی همراه باشد و به عنوان معایب این استراتژی در نظر گرفته شوند.

اگر توانایی کنترل و مدیریت احساسات خود را ندشته باشید، برای معاملات خود برنامه و استراتژی نداشته باشید، نسبت به رویدادهای جدید بازار آپدیت نباشید و سشن‌های معاملاتی را در نظر نگیرید، معامله به روش سوئینگ کمی برایتان سخت خواهد شد.

یکی دیگر از موضوعاتی که به عنوان معایب استراتژی معامله سوئینگ (Swing Trading) برشمرده می‌شود، هزینه فرصت آن است. برخی افراد معتقدند معامله به روش سوئینگ گاها باعث می‌شود تا افراد فرصت‌های سرمایه‌گذاری بلند مدت را از دست بدهند که این موضوع نیز از طریق مدیریت سرمایه صحیح و داشتن پلن معاملاتی به راحتی مرتفع می‌شود.

همانطور که در قسمت‌های قبل توضیح داده شد، سود معاملات سوئینگ در بازه زمانی بسیار کوتاه‌تری نسبت به سرمایه‌گذاری بلند مدت محقق می‌شود. نکته‌ای که در این میان اهمیت پیدا می‌کند، برداشت سود معاملات کوتاه مدت است.

بنابراین لازم است برای سود معاملات سوئینگ تریدینگ نیز پلن مشخصی داشته باشید و سود حاصل از آن را در دارایی‌های معتبر بازار در قالب سرمایه‌گذاری بلند مدت وارد کنید. یادتان باشد که هدف از تریدهای روزانه این است که سود آن را در زمان درست برداشت کنیم و به سرمایه‌گذاری‌های دیگر اختصاص دهیم.

ابزارهای کاربردی در استراتژی معامله سوئینگ (Swing Trading)

ربات‌های معامله‌گر یکی از کاربردی‌ترین ابزارهایی هستند که معامله به روش سوئینگ را برای تریدرها آسان‌تر می‌کنند. ربات اسپات گرید و ربات اینفینیتی گرید دو مورد از محبوب‌ترین انواع ربات معامله‌گر هستند که برای سوئینگ تریدینگ در بازارهای رنج و بازارهای صعودی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

ربات اسپات گرید برای معامله در بازارهای تریدینگ رنج طراحی شده و در ازای نوسان قیمت در یک محدوده مشخص، اقدام به ثبت سفارش‌های خرید و فروش می‌کند. برای استفاده از ربات اسپات گرید کافی است یک محدوده قیمتی برای فعالیت ربات مشخص کرده و تعیین کنید که می‌خواهید چه تعداد سطح برای ثبت معاملات خرید یا فروش در نظر گرفته شود.

ربات اسپات گرید در استراتژی معامله سوئینگ (Swing Trading)

هر یک از این سطوح در واقع یک نقطه برای ورود معامله خرید یا فروش هستند و استراتژی ربات اسپات گرید این است که در سطوح پایین‌تر برای شما خرید انجام دهد و در سطوح بالاتر نیز تسویه حساب کرده و از معاملات خرید قبل خارج شود.

مطالعه بیشتر: آموزش فعالسازی ربات اسپات گرید در صرافی او ام پی فینکس

ربات اینفینیتی گرید نیز برای معامله در بازارهای صعودی طراحی شده و به معامله‌گران کمک می‌کند تا در بهترین زمان اقدام به سیو سود کرده و در اصلاحات قیمت خرید انجام دهند.

ربات اینفینیتی گرید در استراتژی معامله سوئینگ (Swing Trading)

این ربات برای فعالیت به یک کف قیمتی و گریدهایی که فاصله‌ی آن‌ها بر اساس درصد مشخص شده، نیاز دارد تا بتواند در گریدهای پایین خرید انجام دهد و در گریدهای بالاتر سیو سود کرده و معامله فروش ثبت کند. تمرکز اصلی ربات اینفینیتی گرید بر آن است تا در این معاملات خرید و فروش، ارزش اولیه دارایی را حفظ کند.

مطالعه بیشتر: نحوه فعالسازی ربات اینفینیتی گرید در صرافی او ام پی فینکس

بنابراین می‌‌توان نتیجه‌گیری کرد که گرید تریدینگ یک روش جذاب در استراتژی معامله سوئینگ (Swing Trading) است و به معامله‌گران کمک می‌کند تا بدون نیاز به آنلاین بودن و حضور در حساب کاربری، معاملات سوئینگ و نوسان‌گیری از قیمت‌ها را به طور دقیق و در زمان مناسب انجام دهند.

برای استفاده از ربات‌های معامله‌گر در استراتژی سوئینگ کافی است روند حاکم بر قیمت دارایی مورد نظرتان را به درستی تشخیص دهید و پس از آن به تناسب وضعیت حاکم بر بازار، یکی از ربات‌های اسپات گرید یا اینفینتی گرید را برای معاملات سوئینگ انتخاب کنید.

نکات پایانی در استراتژی معامله سوئینگ (Swing Trading)

در پاراگراف‌های قبل به طور مفصل در مورد جنبه‌های گوناگون استراتژی معامله سوئینگ (Swing Trading) صحبت کردیم. اگر به این روش معامله‌گری علاقمند هستید می‌بایست به چهار نکته مهم توجه داشته باشید.

  • سازگاری تیپ شخصیتی خود را با معامله‌گری بررسی کنید.

برخی تیپ‌های شخصیتی به گونه‌ای شکل گرفته‌اند که تحمل ریسک در زمان معامله برایشان بسیار دشوار بوده و برای غلبه بر احساس ترس ناشی از ریسک و عدم اطمینان، ممکن است دست به اقدامات نسنجیده‌ای بزنند و زیان غیر قابل جبرانی به سرمایه خود وارد سازند.

بنابراین سعی کنید قبل از ورود به حیطه معامله‌گری از طریق تست‌ MBTI تیپ شخصیتی خود را به خوبی بشناسید و برای چالش‌هایی که ممکن است در مسیر پیش‌رو برایتان ایجاد شود، راه حل‌های سازنده پیدا کنید.

  • تحلیل تکنیکال و فاندامنتال را دست کم نگیرید.

سعی کنید یکی از سبک‌های تحلیل تکنیکال را به خوبی یاد بگیرید و برای معامله به روش سوئینگ یک برنامه مشخص داشته باشید. اخبار مرتبط با پروژه‌های رمزارزی را نیز به صورت روزانه دنبال کنید و سعی کنید نسبت به رویدادهای تازه‌ی بازار آپدیت باشید.

  • استراتژی معاملاتی مکتوب داشته باشید.

داشتن استراتژی معاملاتی تکلیف شما را با خود و با بازار مشخص می‌کند. بنابراین اگر می‌خواهید به روش سوئینگ تریدینگ معامله کنید، به هیچ عنوان داشتن استراتژی معاملاتی را دست کم نگیرید. استراتژی شما باید هیچ نقطه ابهامی نداشته باشد و به شما بگوید که قرار است به چه روشی، در چه بازاری، در چه ساعتی و با چه حجمی معامله کنید و حد سود و ضرر معاملات شما نیز چقدر باشد.

  • صرافی مناسبی را برای سوئینگ تریدینگ انتخاب کنید.

امنیت دارایی مهم‌ترین موضوعی است که در انتخاب صرافی ارز دیجیتال می‌بایست مورد توجه قرار دهید. پس از بررسی امنیت صرافی، به سراغ تعداد کاربران و حجم معاملات آن بروید و سعی کنید پلتفرمی را انتخاب کنید که حجم معاملات بالایی داشته باشد تا روند نقد شوندگی دارایی در معاملات خرید یا فروش با مشکل مواجه نشود.

بیشترین سوالات کاربران در مورد استراتژی معامله سوئینگ (Swing Trading)

سوئینگ در ارز دیجیتال چیست؟

استراتژی معامله سوئینگ (Swing Trading) به کسب سود از نوسان‌های کوتاه مدت قیمت ارزهای دیجیتال در بازه‌های زمانی چند دقیقه تا چند روزه اختصاص دارد.

تفاوت استراتژی معامله سوئینگ (Swing Trading) با سرمایه‌گذاری بلند مدت چیست؟

در سرمایه‌گذاری بلند مدت فرد به دنبال بازدهی بالا در مدت زمانی طولانی بوده اما در استراتژی سوئینگ فرد به دنبال کسب سودهای جزئی در بازه‌های زمانی کوتاه مدت است.

معامله سوئینگ چه تفاوتی با معامله اسکلپ دارد؟

معاملات سوئینگ در بازه‌ زمانی چند دقیقه تا چند روزه به پایان می‌رسد. اما معاملات اسکلپ سرعت بالاتری داشته و طی چند ثانیه تا چند دقیقه به پایان می‌رسند. سوئینگ تریدرها به دنبال کسب سود بالاتر از یک موج حرکتی بوده در صورتی که اسکلپرها به دنبال کسب سودهای کوچک در معاملات متعدد هستند.

سلب مسئولیت در محتوای استراتژی معامله سوئینگ (Swing Trading)

الهه برات‌زاده

من الهه برات‌زاده هستم و در رشته اقتصاد از دانشگاه فردوسی مشهد فارغ التحصیل شدم. چهار سال است که در زمینه بازارهای مالی فعالیت می‌کنم و از هیچ کاری به اندازه نشستن پای چارت، ترید و یاد گرفتن مطالب جدید در این حوزه لذت نمی‌برم. به نظر من بیت‌کوین سهم بزرگی در آینده اقتصاد دنیا دارد و از این بابت که مسیر کاری من طوری شکل گرفت که می‌توانم به طور تخصصی از دنیای جذاب رمزارزها صحبت کنم، بی‌نهایت خوشحالم. هر محتوایی که تولید می‌کنم با حداکثر علاقه و دقت می‌نویسم و تنها چیزی که برای من اهمیت دارد،این است که بتوانم بیشترین تعامل را با مخاطب برقرار کنم و محتوای مورد نیاز او را ارائه دهم.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا