آموزش ارز دیجیتالآموزش کسب درآمد از ارز‌های دیجیتال

راهنمای کامل استراتژی آربیتراژ (Arbitrage) در ارز دیجیتال

استراتژی آربیتراژ (Arbitrage) یکی از کم‌ریسک‌ترین و ساده‌ترین روش‌های کسب درآمد از بازار ارز دیجیتال است که توسط معامله‌گران بسیاری در سراسر دنیا به کار برده می‌شود. به صورت کلی اگر یک رمزارز را در محلی خریداری کنید و همان را در محل دیگری به قیمت بالاتر بفروشید، شما آربیتراژ کرده‌اید.

استراتژی آربیتراژ (Arbitrage) ممکن است در ظاهر بسیار ساده به نظر برسد اما در زمان اجرای آن لازم است به یک سری نکات توجه داشته باشید تا بازده معاملات شما به صفر یا ارقام منفی نرسد. در این مطلب از وبلاگ صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس تمامی نکاتی که لازم است در اجرای استراتژی آربیتراژ (Arbitrage) به آن توجه داشته باشید، توضیح خواهیم داد.

پادکست استراتژی آربیتراژ (Arbitrage)

استراتژی آربیتراژ (Arbitrage) چیست؟

استراتژی آربیتراژ (Arbitrage)

یکی از محبوب‌ترین روش‌های کسب سود از بازار ارز دیجیتال معامله‌گری در تایم فریم‌های پایین و تریدهای روزانه است. استراتژی آربیتراژ (Arbitrage) نیز یکی از انواع روش‌های معامله‌گری است که در زمان بسیار کوتاهی انجام می‌شود. در استراتژی آربیتراژ شما از اختلاف قیمت ارز دیجیتال در دو صرافی مختلف اقدام به کسب سود می‌کنید؛ یعنی در صرافی اول یک دارایی رمزارزی را خریداری می‌کنید و در صرافی دوم همان رمزارز را به قیمتی بالاتر می‌فروشید.

آربیتراژ یک استراتژی بسیار ساده و کم دردسر برای معامله‌گری در ارز دیجیتال است که نیازی به تسلط به مهارت‌های حرفه‌ای ترید و تحلیل تکنیکال نداشته و به همین دلیل بسیاری از تریدرها، آربیتراژ کردن را به عنوان نوعی راه میانبر در معامله‌گری می‌دانند. کسب سود با استراتژی آربیتراژ (Arbitrage) در کنار این که بسیار ساده است، مستلزم داشتن سرعت عمل بالایی نیز می‌باشد.

آربیتراژ کردن مختص به بازار ارز دیجیتال نیست و در تمام بازارهای مالی از جمله فارکس و سهام نیز کاربرد دارد. ممکن است در هر یک از این بازارها یا حتی بازارهای خرید و فروش کالا موقعیتی ایجاد شود که یک دارایی یکسان در دو بازار مختلف دارای قیمت متفاوتی باشد.

برای مثال ممکن است قیمت یک رمزارز در دو صرافی مقدار متفاوتی داشته باشد یا حتی یک سهام در دو کارگزاری مختلف دارای اختلاف قیمت باشد. این اختلاف قیمتی ممکن است بسیار ناچیز باشد اما اگر همین مقدار جزئی در حجم بالا خرید یا فروش شود، تفاوت قابل توجهی رقم می‌زند! برای درک بهتر این موضوع بیاید استراتژی اربیتراژ را در قالب مثال بررسی کنیم.

چند مثال از استراتژی آربیتراژ (Arbitrage)

چند مثال از استراتژی آربیتراژ (Arbitrage)

اگر قیمت ارز دیجیتال سولانا در صرافی A برابر با ۶۰ دلار و در صرافی B برابر با ۶۲ دلار باشد، شما می‌توانید در صرافی A به خرید سولانا بپردازید، آن را به سرعت به صرافی B منتقل کرده و معامله فروش ثبت کنید. اگر در صرافی A که قیمت سولانا در آن برابر با ۶۱ دلار بود، تعداد ۵۰ واحد سولانا خریداری کنید، کل مبلغ سفارش شما تقریبا برابر با ۳۰۵۰ دلار می‌شود.

حال اگر همان ۵۰ واحد سولانا را در صرافی B که قیمت SOL در آن برابر با ۶۲ دلار به فروش برسانید، کل مبلغ سفارش شما حدودا ۳۱۰۰ دلار می‌شود. به این ترتیب در عرض تنها چند دقیقه و بدون هیچ تحلیل و بررسی در نمودار قیمتی توانستید در مارکت ارز دیجیتال سولانا آربیتراژ کنید و ۵۰ دلار سود به دست آورید!

این بار بیایید آربیتراژ از طریق خرید بی بی دوج که در دسته میم‌کوین‌ها قرار می‌گیرد را بررسی کنیم؛ فرض کنید قیمت BabyDoge در صرافی A برابر با ۰.۰۰۰۰۰۰۰۰۱۲ دلار و در صرافی B برابر با ۰.۰۰۰۰۰۰۰۰۱۴ دلار است. در این حالت اختلاف قیمت بی بی دوج در این دو صرافی برابر با ۰.۰۰۰۰۰۰۰۰۰۲ دلار بوده که عدد بسیار کوچکی است! حال اگر تصمیم بگیریم با سرمایه ۱۰۰۰دلار از اختلاف قیمت بی بی دوج در این دو صرافی آربیتراژ کنیم چه اتفاقی خواهد افتاد؟

در صرافی A که قیمت BabyDoge برابر با ۰.۰۰۰۰۰۰۰۰۱۲ دلار است، با سرمایه ۱۰۰۰دلار سرمایه می‌توانیم حدودا ۸۳۳,۳۳۳,۳۳۳,۳۳۳ واحد بی بی دوج خریداری کنیم. حال اگر همین مقدار از رمزارز BabyDoge را به صرافی B که قیمت در آن ۰.۰۰۰۰۰۰۰۰۱۴ دلار بود انتقال دهیم و به فروش برسانیم، کل مبلغ فروخته شده برابر با ۱۱۶۶ دلار خواهد بود.

یعنی با استفاده از استراتژی آربیتراژ (Arbitrage) در بازار این میم کوین و اختلاف قیمت ۰.۰۰۰۰۰۰۰۰۰۲ دلاری آن در دو صرافی توانستیم در کمتر از چند دقیقه حدودا ۱۶۶ دلار سود کنیم! بنابراین اختلاف قیمت‌های جزئی نیز زمانی که در حجم‌های بالا خرید و فروش می‌شوند، سود قابل توجهی خواهند داشت.

علت وجود اختلاف قیمت ارزهای دیجیتال بین صرافی‌ها

علت وجود اختلاف قیمت ارزهای دیجیتال بین صرافی‌ها

در قسمت‌های قبل با چگونگی عملکرد استراتژی آربیتراژ (Arbitrage) و نحوه کسب سود از اختلاف قیمت رمزارز در دو صرافی ارز دیجیتال آشنا شدیم. حال ممکن است برایتان سوال ایجاد شود که چرا گاهی اوقات قیمت یک رمزارز در دو صرافی متفاوت دارای اختلاف است؟

برای پاسخ به این سوال ابتدا می‌بایست با نحوه قیمت گذاری ارزهای دیجیتال در صرافی آشنا شویم. قیمت هر رمزارز در یک صرافی‌ برابر با قیمت آخرین معامله آن رمزارز در صرافی مورد نظر است که خود مطابق با اصل عرضه و تقاضا تعیین می‌شود.

به بیان دیگر این خریداران و فروشندگان هستند که با ثبت معاملات جدید، جریان عرضه و تقاضای یک رمزارز را در صرافی هدایت کرده و قیمت آن را مشخص می‌کنند. با افزایش تقاضا و افزایش حجم معاملات خرید، قیمت دارایی افزایش یافته و با افزایش عرضه و ایجاد فشار فروش در بازار نیز قیمت کاهش پیدا می‌کند.

از آن جایی که تعداد کاربران و حجم معاملات ارزهای دیجیتال در صرافی‌های مختلف متفاوت است، قیمت رمزارزها نیز دارای مقادیر متفاوتی خواهد بود. صرافی‌هایی که کاربران بیشتری دارند عموما از حجم معاملات بالاتری نیز برخوردار هستند. این اختلاف در حجم منجر به اختلاف نقدینگی در صرافی‌ها می‌‎شود. تفاوت در مقدار نقدینگی صرافی‌های مختلف نیز منجر به اختلاف قیمت دارایی یکسان در این پلتفرم‌ها می‌شود.

آشنایی با انواع آربیتراژ در ارز دیجیتال

آشنایی با انواع آربیتراژ

آربیتراژ بین صرافی (Cross-Exchange Arbitrage)، آربیتراژ مثلثی (Triangular Arbitrage) و آربیتراژ غیر متمرکز  (Decentralized Arbitrage) سه روش متفاوت در استراتژی آربیتراژ (Arbitrage) هستند که در ادامه هر یک را به صورت جداگانه بررسی می‌کنیم.

  • آربیتراژ بین صرافی (Cross-Exchange Arbitrage)

پایه‌ای‌ترین و ساده‌ترین روش برای آربیتراژ کردن، آربیتراژ بین صرافی است که در قسمت‌های قبل مفصل توضیح داده شد. در این روش می‌توانید از اختلاف قیمت یک رمزارز در دو صرافی برای کسب سود استفاده کنید. مثلا اگر قیمت اتریوم در یک صرافی برابر با ۲۰۰۰ دلار و در صرافی دیگری برابر با ۲۰۵۵ دلار باشد:

۱- در صرافی اول ارز دیجیتال اتریوم را به قیمت ۲۰۰۰ دلار خریداری می‌کنید.
۲- موجودی اتریوم را در همان لحظه با یک انتقال سریع به صرافی دوم ارسال می‌کنید.
۳- در صرافی دوم موجودی اتریوم خود را به قیمت بالاتر یعنی ۲۰۵۵ دلار می‌فروشید.

  • آربیتراژ مثلثی (Triangular Arbitrage)

همانطور که از عبارت «مثلثی» قابل استنباط است، در این نوع آربیتراژ پای سه رمزارز در میان است؛ به این صورت که یک حلقه معاملات تبدیل برای سه ارز دیجیتال در یک صرافی ایجاد می‌کنید، به گونه‌ای که ابتدا و انتهای این حلقه را یک رمزارز واحد تشکیل دهد.

برای مثال حلقه معاملاتی بین رمزارزهای بیت‌کوین، اتریوم و دوج‌کوین را در نظر بگیرید:

۱- ابتدا مقدار مشخصی بیت کوین را به اتریوم تبدیل می‌کنید.
۲- سپس همان موجودی اتریوم را به دوج‌کوین تبدیل می‌کنید.
۳- در نهایت دوج‌کوین را مجددا به بیت‌ کوین تبدیل می‌کنید.

طبق فرایند فوق شما سرمایه خود را بین سه معامله جا به جا کردید. زمانی که این معاملات سه گانه با اختلاف قیمت همراه شوند، شما در آخرین معامله، بیت کوین بیشتری نسبت به مقدار اولیه آن به دست می‌آورید.

دقت کنید که در آربیتراژ مثلثی تمام معاملات تبدیل در یک صرافی صورت می‌گیرند و نیازی به انتقال رمزارز به سایر پلتفرم‌ها نیست. بنابراین تنها کافیست در یک صرافی با نقدینگی بالا، اختلاف قیمت‌های جزئی در بازار همان صرافی را به دقت بررسی کنید و معاملات تبدیل را با سرعت بالا انجام دهید.

  • آربیتراژ غیر متمرکز  (Decentralized Arbitrage)

استراتژی آربیتراژ (Arbitrage) به روش غیرمتمرکز به صرافی‌های غیرمتمرکز یا اصطلاحا DEXها تعلق دارد. در این روش اختلاف قیمت یک رمزارز بین یک صرافی متمرکز و یک صرافی غیر متمرکز مورد بررسی قرار می‌گیرد.

به این ترتیب که اگر اختلاف قابل توجهی بین قیمت یک جفت ارز مشخص در بازار اسپات صرافی متمرکز و قیمت آن در بازارسازهای خودکار صرافی غیرمتمرکز ایجاد شود، پتانسیل خوبی برای کسب سود از این تفاوت قیمتی به وجود می‌آید. این نوع آربیتراژ با استفاده از قرارداد هوشمند (Smart Contract) صورت می‌گیرد.

مزایا و معایب استراتژی آربیتراژ (Arbitrage)

مزایا و معایب استراتژی آربیتراژ (Arbitrage)

ریسک پایین و سرعت بالا در تحقق سود دو مورد از مهم‌ترین مزیت‌های کسب درآمد به روش آربیتراژ کردن است. اما روی چه حسابی می‌توانیم بگوییم که آربیتراژ یک استراتژی با ریسک پایین است؟ توضیح این موضوع در تعریف آربیتراژ قرار دارد!

همانطور که در قسمت‌های قبل توضیح دادیم، آربیتراژ کردن به این معناست که شما با مشاهده اختلاف قیمت یک دارایی در دو بازار مختلف به کسب درآمد می‌پردازید. بنابراین نیاز چندانی به کسب مهارت در حیطه تحلیل تکنیکال و فاندامنتال نخواهید داشت!

در صورتی که اگر بخواهید روش ترید روزانه را برای کسب درآمد از بازار کریپتو انتخاب کنید، لازم است مطالب و نکاتی که در حیطه‌ی آموزش نوسان گیری ارز دیجیتال قرار می‌گیرند را به خوبی یاد بگیرید، استراتژی معاملاتی مکتوب داشته باشد تا بتوانید در معاملات روزانه خود به برآیند مثبت برسید.

اما استراتژی آربیتراژ (Arbitrage) چندان تحلیل محور نیست و از همین رو دارای ریسک کمتری نسبت به تریدهای روزانه است. به همین علت است که توسط افراد بسیاری در سراسر دنیا مورد استقبال می‌گیرد.

دومین مزیت آربیتراژ کردن سرعت بالا در تحقق سود معاملات است که خود به عنوان یک شمشیر دو لبه عمل می‌کند! اگر سوئینگ تریدر باشید، ممکن است زمان بسته شدن یک معامله شما بین یک ساعت تا چند روز زمان بر باشد و این موضوع احتمالا برای برخی تیپ‌های شخصیتی کمی حوصله‌سربر خواهد بود.

اما در استراتژی آربیتراژ (Arbitrage) معاملات خیلی سریع‌تر انجام می‌شوند. چرا که آربیتراژ بر پایه اختلاف قیمت دارایی در دو بازار است و همانطور که می‌دانید قیمت ارزهای دیجیتال هر لحظه در حال تغییر است.

بنابراین لازم است فرایند خرید، انتقال و فروش رمزارز با سرعت بالایی صورت گیرد تا بازدهی آربیتراژ در نهایت مثبت باشد. بنابرین اگر تمایل دارید از استراتژی آربیتراژ (Arbitrage) برای معاملات خود استفاده کنید، لازم است علاوه بر دقت کافی در محاسبه اختلاف قیمت‌ها، سرعت عمل بالایی نیز داشته باشید.

کارمزد انتقال شبکه و کارمزد ثبت معاملات نیز دو مورد از هزینه‌های جانبی آربیتراژ هستند که به طور مستقیم بر سود آربیتراژ تاثیر می‌گذارند و جزو معایب این استراتژی محسوب می‌شوند. کارمزد معامله همان کارمزد صرافی بوده که به صورت درصدی از حجم معامله کسر می‌گردد. کارمزد شبکه نیز کارمزدی است که در ازای انتقال رمزارز بر بستر بلاک‌چین ملزم به پرداخت آن هستید.

مثلا اگر قصد آربیتراژ ارز دیجیتال شیبا بین دو صرافی را داشته باشید، مقدار مشخصی از حجم معامله خرید در صرافی مبدا و معامله فروش در صرافی مقصد به عنوان کارمزد صرافی از شما کسر می‌گردد. در زمان انتقال شیبا (SHIB) بین دو صرافی نیز لازم است مقدار مشخصی از موجودی شیبا را به عنوان کارمزد شبکه پرداخت کنید.

اما نکته مثبت ماجرا اینجاست که کارمزد معاملات و همچنین کارمزد انتقال شبکه از قبل در تمام صرافی‌های معتبر شفاف‌سازی شده و شما می‌بایست در زمان مشاهده اختلاف قیمت یک رمزارز در دو صرافی، مقادیر کارمزد را نیز محاسبه کرده و از سود این اختلاف قیمتی کسر کنید تا مشخص شود که این آربیتراژ صرفه اقتصادی دارد یا نه؟

در زمان اجرای استراتژی آربیتراژ (Arbitrage) لازم است به چه نکاتی توجه کنیم؟

در مرحله اول می‌بایست صرافی‌های مناسبی را برای آربیتراژ پیدا کنید. منظور از صرافی مناسب نیز پلتفرمی است که علاوه‌بر استاندارهای امنیتی بالا، حجم معاملات و نقدینگی بالایی نیز داشته باشد.

دقت کنید که گاهی اوقات ممکن است برای یک رمزارز در دو صرافی مختلف اختلاف قیمت فاحشی وجود داشته باشد و این اختلاف قیمت گاها به دلیل کمبود نقدینگی در یکی از آن دو صرافی است! بنابراین حجم معاملات صرافی‌های مبدا و مقصد مورد نظرتان را جدی بگیرید!

پس از انتخاب صرافی با حجم مناسب، لازم است رمزارز مناسبی را نیز برای آربیتراژ انتخاب کنید؛ یعنی رمزارزی که بازار خرید و فروش آن نقدینگی بالا داشته باشد. دقت کنید که سرعت نقد شوندگی یا به عبارتی سرعت انجام معاملات خرید و فروش موضوعی است که به طور مستقیم بر سود آربیتراژ تاثیر می‌گذارد.

توجه داشته باشید که هر چه مقدار سرمایه شما بیشتر باشد، در ازای جزئی‌ترین اختلاف‌های قیمتی نیز می‌توانید سود جذابی از معاملات آربیتراژ به دست آورید. به بیان ساده‌تر می‌توان این گونه برداشت کرد که استراتژی آربیتراژ (Arbitrage) برای آن دسته از افرادی که حجم سرمایه بالایی دارند، اما مهارت یا حتی وقت کافی برای انجام تریدهای روزانه و نوسان‌گیری ندارند بسیار مناسب است.

در انتها نیز قبل از اقدام به آربیتراژ بهتر است مقادیر کارمزد معاملات خرید و فروش و همچنین کارمزد انتقال شبکه را به طور تقریبی محاسبه کنید تا از انجام آربیتراژ مطمئن شوید. چرا که گاهی اوقات ممکن است سود حاصل از اختلاف قیمت در نهایت با مقادیر کارمزد معامله و کارمزد شبکه برابر شود و سود آربیتراژ به صفر یا حتی مقادیر منفی برسد!

بیشترین سوالات کاربران در مورد استراتژی آربیتراژ (Arbitrage)

  • آیا در صرافی‌های ایرانی هم می‌توان آربیتراژ کرد؟

    بله. استراتژی آربیتراژ (Arbitrage) در تمام صرافی‌هایی که برای یک دارایی دارای اختلاف قیمتی هستند قابل اجرا می‌باشد.

  • آیا در بازار فارکس و بازار سهام هم می‌توان آربیتراژ کرد؟

    بله. هر زمان بین یک دارایی در دو محل اختلاف قیمت پدید آید، فرصت برای آربیتراژ فراهم می‌شود.

  • بهترین ارز برای آربیتراژ چیست؟

    رمزارزهایی همچون بیتکوین، اتریوم و تتر که حجم معاملات بالایی دارند گزینه‌های کم ریسک‌ترین در استراتژی آربیتراژ (Arbitrage) هستند.

  • ربات آربیتراژ چیست؟

    به ابزارهایی که با استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی، اختلاف قیمت رمزارزها در صرافی‌های مختلف را بررسی کرده و فرصت‌های آربیتراژ را به اطلاع کاربران می‌رسانند اصطلاحا ربات آربیتراژ می‌گویند.

سلب مسئولیت در محتوای استراتژی آربیتراژ (Arbitrage)

الهه برات‌زاده

من الهه برات‌زاده هستم و در رشته اقتصاد از دانشگاه فردوسی مشهد فارغ التحصیل شدم. چهار سال است که در زمینه بازارهای مالی فعالیت می‌کنم و از هیچ کاری به اندازه نشستن پای چارت، ترید و یاد گرفتن مطالب جدید در این حوزه لذت نمی‌برم. به نظر من بیت‌کوین سهم بزرگی در آینده اقتصاد دنیا دارد و از این بابت که مسیر کاری من طوری شکل گرفت که می‌توانم به طور تخصصی از دنیای جذاب رمزارزها صحبت کنم، بی‌نهایت خوشحالم. هر محتوایی که تولید می‌کنم با حداکثر علاقه و دقت می‌نویسم و تنها چیزی که برای من اهمیت دارد،این است که بتوانم بیشترین تعامل را با مخاطب برقرار کنم و محتوای مورد نیاز او را ارائه دهم.

مطالعه بیشتر

‫۴ دیدگاه‌ها

  1. سلام خسته نباشید مطالب خوبی بیان فرمودید ولی آیا میشودانفدر سرعت داشت که چندصرافی را رسد کنیم یا منظور شما هماندوصرافی میباشد پس بهتر نیست این کار با ربات اربیتاژ انجام شود که در لحظه تعداد بیشتری صرافی را رسد کند ممنون اگر لطف کنید یک توضیح درمورد اربیتاژ باکمک ربات ومعرفی چندی ازآنها درایران میدونم که کارمیکنند ممنون

    1. سلام وقت بخیر. استراتژی آربیتراژ شما طبیعتاً بین دو صرافی یا پلتفرم معاملاتی انجام میشه که نیازی نیست حتماً سرعت خیلی بالایی داشته باشید و طی یک خرید و فروش و واریز و برداشت عادی ارز دیجیتال، میتونین این استراتژی رو پیش ببرید. مهم اینجاست که رمزارزی رو پیدا کنید که اختلاف قیمت بیشتری بین دو صرافی داشته و برای خرید و فروش واریز و برداشت اون در پلتفرم‌های مد نظر، محدودیتی نداشته باشید تا این عملیات به‌صورت روان برای شما انجام بشه. مسئله ربات آربیتراژ هم مزایا و معایب ویژه خودش رو داره که پیشنهاد می‌کنم مقاله زیر در مورد این ربات رو مطالعه کنید. اگر سوالی در مورد جزئیات خاصی پیرامون این موارد دارید، توصیه میشه با کارشناسان واحد پشتیبانی او ام پی فینکس ارتباط برقرار کنید تا در لحظه سوالات شما رو به‌طور کامل پاسخ بدن. موفق باشید.

      ربات آربیتراژ

  2. سلام وقت بخیر ممنون از اطلاعات مفیدتون
    من داخل یکی از سایت ها یه جدول آنلاین مربوط به صرافی های خارجی دیدم که به صورت انلاین قیمتها و حجم معاملاتی رو زده بود و حتی درصد مقدار سود رو زده بود ولی متاسفانه تمام اون صرافی ها به ایران خدمات نمیدادن
    سوال اول اینکه برای دور زدن این تحریمها راهی با ریسک پایین هست؟
    و اینکه ایا همچین جدولی برای صرافی های ایرانی هم وجود داره؟

    1. سلام وقت بخیر. باید در گوگل جست‌وجو کنید برای جدولی که دنبالش می‌گردید، بنده خودم اطلاعی ندارم که چنین محتوایی رو برای صرافی‌های ایرانی وب‌سایتی تهیه دیده یا نه. به‌طور کل توصیه نمیشه از صرافی‌های خارجی استفاده کنید، چو شاید یک اشتباه کوچک باعث بشه سرمایه شما در اون پلفترم قفل و غیر قابل دسترس بشه. اما روش‌هایی که وجود داره، استفاده از آی پی ثابت و کارت‌های شناسایی صادره از کشورهای خارجی هستش. همچنین در حال حاضر، صرافی‌هایی مثل بینگ‌اکس (BingX)، مکسی (MEXC) و کوین لوکالی (CoinLocally) به کاربران ساکن ایران هم خدمات میدن. موفق باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا