آموزش ارز دیجیتالآموزش کسب درآمد از ارز‌های دیجیتال

سوشال تریدینگ چیست و چگونه عمل می‌کند؟

به باور بسیاری از معامله‌گران، کارشناسان و تحلیلکران اقتصادی، تجارت و سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی به ویژه ارزهای دیجیتال به دلیل دسترسی آسان، امکان سرمایه‌گذاری با سرمایه اندک و ارائه سودهای جذاب، هر روز محبوبیت بیشتری کسب می‌کنند. امروزه چندین روش مدرن برای معامله‌گرانی که نمی‌توانند یا نمی‌خواهند در معاملات روزانه به صورت فعال مشارکت داشته باشند، طراحی شده است. به عنوان مثال، آنها می توانند از سوشال تریدینگ کنند.  این تکنیک‌ها مناسب افرادی است که نمی‌توانند روند قیمت ارزهای دیجیتال را به درستی پیش‌بینی کنند یا اینکه تمایل دارند از تجربه دیگران نیز در معاملات خود استفاده کنند.

سوشال تریدینگ چیست و چگونه عمل می‌کند؟

در این مقاله از صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس، به بررسی مفهوم سوشال تریدینگ و نحوه عملکرد آن خواهیم پرداخت. سپس، تفاوت آن با سایر روش‌های شناخته شده را به همراه برخی از مزایا و معایب کلیدی این راه‌حل‌ها توضیح می‌دهیم. در پایان، برخی از با ارزش‌ترین نکات و استراتژی‌هایی را که ممکن است استفاده از سوشال تریدینگ را تسهیل کند، بررسی خواهیم کرد.

تاریخچه سوشال تریدینگ

تاریخچه سوشال تریدینگ

برای دهه‌ها، افراد گرد هم می‌آمدند تا درباره فرصت‌های سرمایه‌گذاری و تجمیع وجوه خود برای سرمایه‌گذاری بحث و تبادل نظر کنند. در همین راستا، در اوایل قرن گذشته باشگاه‌های سرمایه‌گذاری متعددی در سرتاسر کره زمین تاسیس شدند. گروه‌هایی که اعضای آنها مدام در حال جمع‌آوری وجوه خود برای خرید سهام بودند. البته این اقدام در آن زمان تلاشی پرهزینه و دور از دسترس طبقه کارگر بود.

مفهوم سوشال تریدینگ زمانی که جهان تا حدی به سمت اینترنت رفت، از ایمیل‌ها متولد شد. هر بار که شخصی می‌خواست معامله خاصی را انجام دهد، تنها انتخاب برای انجام آن در سریع‌ترین زمان ممکن، برقراری ارتباط از طریق ایمیل بود. یک معامله‌گر حرفه‌ای معمولا یک ایمیل برای همتایان خود ارسال می‌کرد تا یک معامله را آغاز کنند یا دنبال‌کنندگان، طبق توصیه‌های وی معاملاتی را انجام دهند. هنگامی که زمان مناسب برای بستن تراکنش بود، ایمیل مشابهی برای اعضا ارسال می‌شد تا به آنها اطلاع دهد که معامله باید بسته شود.

در سال ۲۰۱۰، eToro جزو اولین پلتفرم‌هایی بود که گزینه «سوشال تریدینگ» را در نرم‌افزار خود راه‌اندازی کرد. تمرکز اصلی eToro و بعدا رقبای آن، اجازه دادن به مشتریان برای کپی برداری از معاملات معامله‌گران با تجربه و مشاهده خریدها و نتایج معاملات سایر مشتریان بود.  

سوشال تریدینگ چیست؟

همانطور که اشاره شد، سوشال تریدینگ یک روش سرمایه‌گذاری است که سرمایه‌گذاران در آن، از معاملات یک معامله‌گر دیگر که ترجیحا با تجربه است کپی برداری می‌کنند. سیستم‌های سوشال تریدینگ مدرن همه سرمایه‌گذاران را قادر می‌سازند تا به سرعت و به راحتی فعالیت‌های معامله‌گران دیگر را بررسی کنند. اگر معامله‌گران احساس کنند فرد مناسبی که سابقه درحشانی در ترید دارد پیدا کرده‌اند، آن را دنبال می‌کنند و با مشاهده معاملات وی، طی چند کلیک اقدامات مشابه را در پرتفوی خود تکرار می‌کنند.

این فعالیت مشابه کپی تریدینگ است که در آن فرد از سرمایه‌گذاری‌ها یا معاملات یک معامله‌گر حرفه‌ای کپی می‌کند. با این حال، کاملا با آن یکسان نیست. وجه تمایز این است که پلتفرم‌های سوشال تریدینگ به طور هدفمند برای نوعی از فعالیت تجاری طراحی شده‌اند که در آن فرد شانس برقراری ارتباط با معامله‌گران حرفه‌ای و آموزش دیدن از آنها برای بهبود مهارت‌های سرمایه‌گذاری خود را دارد. در کپی تریدینگ اما سرمایه‌گذار صرفا کپی کننده است.

مشاهده قیمت لحظه ای و خرید لونا در صرافی ارز دیجیتال

بنابراین، هر انتخابی که در سوشال تریدینگ انجام می‌دهید کاملا به شما بستگی دارد. این روش برای افرادی که به دنبال استقلال کامل در معاملات خود هستند، بسیار مناسب است. زیرا این شما هستید که تصمیم می‌گیرید چه ریسک‌هایی را متحمل شوید و در نهایت خودتان مسئول معاملات خود هستید.

از سوی دیگر، اگر می‌خواهید یک تجربه سرمایه‌گذاری «غیر مستقیم» داشته باشید و تمایل دارید که به معامله‌گران دیگر اجازه دهید به جای شما تصمیم بگیرند، کپی ترید ممکن است رویکرد درستی باشد. شایان ذکر است که سوشال تریدینگ لزوما به یک نرم‌افزار یا وب‌سایت خاص مرتبط نیست.

سوشال تریدینگ چگونه کار می‌کند؟

سوشال تریدینگ چگونه کار می‌کند؟

به لطف فناوری‌های مدرن، تبدیل شدن به یک «سوشال تریدر» هیچگاه به آسانی حال حاضر نبوده است. پلتفرم‌های کارآمد جدید که دسترسی فوری به بازارهای مالی را فراهم می‌کنند، به برنامه‌نویسان اجازه می‌دهند تا سیستم‌های سوشال تریدینگ جدیدی بسازند. همچنین، به معامله‌گران باتجربه و مبتدی اجازه می‌دهد تا تکنیک‌های خود را در این فضا مطرح کنند و حرکات یکدیگر را کپی کنند. شما می‌توانید کل تنظیمات یا اجزای خاص را با استفاده از یک پلتفرم کامل سوشال تریدینگ پیاده‌سازی کنید.

بسیاری از سرمایه‌گذاران ممکن است ترجیح دهند از یک پلتفرم سوشال تریدینگ کاملا یکپارچه استفاده کنند. پلتقرمی که امکان به اشتراک‌گذاری کامل استراتژی را از طریق یک عملکرد تجارت کپی از قبل ایجاد شده فراهم می‌کند. این روش اساسا، مانند یک سایت شبکه اجتماعی کار می‌کند. به این ترتیب، معامله‌گر عضو همیشه می‌تواند به کانال معامله‌گر دیگری بپیوندد؛ جایی که موقعیت‌ها در یک فید زنده با امکان کپی کردن معاملات آنها منتشر می‌شود. برای مثال، اگر فرد X تراکنش خاصی را انجام دهد، فرد Y نیز همین کار را انجام خواهد داد.

مشابه شبکه‌های اجتماعی، پلتفرم تجارت اجتماعی رتبه‌بندی مشابهی را به معامله‌گران با تجربه ارائه می‌دهد، زیرا در آنجا کاربران می‌توانند تاکتیک‌های معاملاتی و سایر اطلاعات خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند. مواردی همچون نظرات کاربران و رتبه‌بندی عملکرد کلی آنان از جمله این اطلاعات است. بر این اساس، کاربران شانس بیشتری برای انتخاب مناسب دارند.

راهنمای جامع خرید بهترین مانیتور برای ترید

علاوه بر این، معامله‌گران می‌توانند با استفاده از سیگنال‌ها و شاخص‌های مختلف، از مفاهیم سوشال تریدینگ استفاده کنند و در عین حال همچنان بر معاملات خود کنترل داشته باشند. سوشال تریدر می‌تواند احساسات بازار و سایر فعالیت‌های معامله‌گران را مشاهده و از آن به عنوان تاییدی برای انواع تحلیل‌های دیگر خود استفاده کنند. بعد از شناخت کامل سوشال تریدینگ و آشنایی با مفهوم آن، گام بعدی بررسی مزایا و معایب آن است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

مزایای سوشال تریدینگ چیست؟

سوشال تریدینگ نیز همچون دیگر راه‌های سرمایه‌گذاری و ترید، به دلیل مزایایی که در اختیار معامله‌گران می‌گذارند، بین آنان محبوب شده و مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ادامه به برخی از مزایای سوشال تریدینگ خواهیم پرداخت.

ارتباط مستقیم و قابل اعتماد

بیشتر معامله‌گران به پلتفرم‌های سوشال تریدینگ می‌پیوندند زیرا به دنبال اطلاعات معاملاتی قابل اعتماد هستند. علاوه بر این، مشتریان این فرصت را دارند که با معامله‌گران با تجربه در پلتفرم‌های سراسر جهان ارتباط برقرار کنند. بنابراین، کاربران فرصت زیادی دارند تا مستقیما با معامله‌گران حرفه‌ای صحبت کنند و فقط کپی کننده استراتژی‌های آنها نباشند. پلتفرم‌های پیشرفته یک چت یکپارچه ارائه می‌کنند که در آن می‌توانید سوالات و پاسخ‌های داده‌شده را در اسرع وقت مشاهده کنید.

یادگیری همزمان با انجام معامله

پلتفرم‌های سوشال تریدینگ با ارائه امکان مطالعه مستقیم و کارآمد رفتار و تحلیل‌های کارشناسان، هزینه و زمان یادگیری تئوری را کاهش می‌دهند. به این ترتیب می‌توانید به جای صرف ساعت‌ها تلاش برای درک برخی نظریه‌ها، آن را با انجام عملی آن بیاموزید. بسیاری از متخصصانی که انتخاب می‌کنید، برای افزایش مشتریان خود اغلب برخی از استراتژی‌های خود را توضیح می‌دهند.

ایجاد جامعه‌ای گسترده از سرمایه گذاران که اهداف مشترکی را دنبال می‌کنند

یکی دیگر از مزایای ‌ارزشمند استفاده از سوشال تریدینگ، این است که در آن معامله‌گران به طور منظم با یکدیگر ارتباط برقرار و ایده‌ها را مبادله می‌کنند. با استفاده از سوشال تریدینگ به عنوان یک پلتفرم آنلاین، معامله‌گران می‌توانند به داده‌های بازار از هر مکانی دسترسی داشته باشند. در نتیجه، آنان می‌توانند بلافاصله و به طور موثر اطلاعات را دریافت کنند. تنها چیزی که آنها نیاز دارند یک اتصال قوی به اینترنت است.

معایب استفاده از سوشال تریدینگ

بدون شک، سوشال تریدینگ یک ایده سودمند است اما با این حال، معایبی نیز دارد. در ادامه به برخی از مهم‌ترین معایب استفاده از سوشال تریدینگ اشاره خواهیم کرد.  

کاهش انگیزه وعلاقه به یادگیری

مبتدیانی که تصمیم می گیرند از طریق سوشال تریدینگ وارد بازارهای مالی و کریپتو شوند و نقطه اولیه سفر معاملاتی خود  را از این طریق آغاز می‌کنند، ممکن است با خطر اعتماد بیش از حد و نوعی بی‌دعدغه شدن روبه‌رو شوند. این رخداد اغلب به این دلیل اتفاق می‌افتد که آنها معاملات خود را در دست متخصصان قرار می‌دهند. بنابراین، این افراد اساسا چیزی یاد نمی‌گیرند و بی‌انگیزه می‌مانند. در نتیجه، به ریسک‌های کلی کمتر توجه می‌کنند. این موضوع ممکن است هنگام انتخاب مقدار پول برای سرمایه‌گذاری خطرناک باشد.

عدم توجه به استفاده از تکنیک‌های پرخطر

هنگام کپی کردن روش‌های پرخطری مانند اسکالپینگ، معامله گران باید مراقب باشند چون سطح ریسک و سرمایه‌ای که آنان برای ورود به یک معامله در نظر دارند، ممکن است به طور قابل توجهی با مبلغ تریدری که از روی آنها کپی می‌کنند متفاوت باشد.

هیچ چیز تضمین شده نیست

آخرین موضوع که اهمیت بالایی نیز دارد این است که یک تریدر باید در نظر داشته‌باشد، موفقیت گذشته معامله‌گران نوید عملکرد مشابه در آینده را نمی‌دهد. عوامل اقتصادی و سایر عوامل اخیرا تغییرات قابل توجهی را در بازار ایجاد کرده‌اند. این ممکن است تطبیق سریع برخی از معامله‌گران را با موقعیت دشوارتر کند.

راهکارهای استفاده از سوشال تریدینگ

راهکارهای استفاده از سوشال تریدینگ

در ادامه به چندین راهکار برای استفاده از سوشال تریدینگ اشاره شده است.  

سیگنال‌های قابل اعتماد را دنبال کنید

به معامله‌گران تازه کار پیشنهاد می‌شود که در ابتدای ورود به این نوع معاملات، تلاش کنند تا فقط سیگنال‌های قابل اعتماد را دنبال کنند. حتی اگر جزو معامله‌گران پیشرفته نیز هستید، می‌توانید گاهی از این سیگنال‌ها استفاده کنید. برای تصمیم‌گیری در مورد انجام معامله، تریدر مبتدی ممکن است دانشی در مورد تصمیم معاملاتی اتخاذ شده توسط معامله‌گر حرفه‌ای کسب کند و بفهمد که بر اساس چه عواملی معامله را انجام داده‌است.

عضویت در گروه‌های گوناگون و دنبال کردن افراد حرفه‌ای

هر پلتفرم تجاری مدرنی که سوشال تریدینگ را ارائه می‌دهد، محیطی را برای جوامع افراد همفکر طراحی کرده‌است. این یک محیط عالی و کاربردی است زیرا افراد حرفه‌ای دانش خود را به صورت رایگان برای افراد زیادی به اشتراک می‌گذارند. علاوه بر این، بسیاری از کاربران این محیط را مانند شبکه‌های اجتماعی جذاب و سرگرم کننده می‌دانند، با این تفاوت که در اینجا شما به دنبال کسب سود و یادگیری هستید.

مشاهده قیمت لحظه ای و خرید فانتوم در صرافی ارز دیجیتال

علاوه بر این، همه این پلتفرم‌ها باید جزئیات کاملی را در مورد معامله‌گر ارائه دهند. مشخصاتی مانند سایر معامله‌گرانی که آنها را دنبال می کنند، اطلاعات اولیه، تکنیک‌های معاملاتی و مهم‌تر از همه، کل تاریخچه معاملات آنها.

ربات یا سیستم معاملات خودکار در سوشال تریدینگ

ربات معاملاتی مکانیزمی شامل سیستم‌های معاملاتی خودکار است. این ربات‌ها هر بار که بازار یک الگوی خاص را تشکیل می‌دهد، معامله را به انجام می‌رسانند. اجرای تراکنش‌ها توسط سیستم‌های معاملاتی خودکار برخلاف سایر اشکال سوشال تریدینگ که متکی بر تعامل بین فردی با دیگر همتایان هستند، به معیارهای مختلف و شرایط از قبل تعیین‌شده بازار بستگی دارد.

با کمک فناوری‌های سوشال تریدینگ، همه اکنون می‌توانند در بازارهای مالی شروع به معامله کرده و از آن کسب درآمد کنند. آیا به دنبال مزایای این فناوری نوآورانه هستید؟ سپس قسمت آخر این مقاله را بخوانید تا چندین نکته مفید را در اختیارتان بگذاریم.

نکته اول اینکه برای استفاده از سوشال تریدینگ چندین پلتفرم را بررسی کنید. یافتن پلتفرم و شبکه‌ای که به بهترین وجه با نیازهای شما مطابقت دارد بسیار مهم است. شاید ترجیح بدهید معامله‌گران روزانه یا افرادی را که در حال جمع‌آوری سبد سرمایه‌گذاری برای بلندمدت هستند را دنبال کنید. در این دو مورد، انتخاب متفاوت است.

معرفی بهترین سایت‌های فریلنسری ارز دیجیتال

دوم اینکه ابتدا یک حساب آزمایشی را امتحان کنید. بهتر است که تازه‌ واردان به سوشال تریدینگ قبل از سرمایه‌گذاری واقعی، یک حساب آزمایشی را امتحان کنند. بعد از آشنایی کامل و احساس اطمینان، یک حساب کاربری واقعی راه‌اندازی کنید.

بیشتر از چیزی که توان ضرر دارید در بازار سرمایه‌گذاری نکنید. سفر تجاری شما با چند هفته آزمایش معامله‌گران و تست استراتژی‌های مختلف آغاز می‌شود. به خاطر داشته باشید که اکثر معامله‌گران هنگام سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی سرمایه خود را از دست می‌دهند. پس به آرامی شروع کنید تا دارایی حساب شما به یکباره از بین نرود.

توصیه بعدی این است که معامله‌گران موفق را دنبال کنید. بررسی کنید که آیا موفقیت معامله‌گر دائمی است یا خیر. این موضوع چشم‌انداز موفقیت یک معامله‌گر را روشن می‌کند. توجه داشته باشید که نرخ برد حداقل ۵۰ درصدی در نسبت برد / باخت به طور کلی یک عملکرد خوب در نظر گرفته می‌شود.

همچنین، به نحوه عمل معامله‌گران هنگام باخت توجه کنید چون هیچ معامله‌گری وجود ندارد که در حرفه تجاری خود ضرری را تجربه نکند. تفاوت بین یک معامله‌گر موفق و ناموفق در نحوه واکنش آنها به ضرر است. باید به دقت ارزیابی کنید که آیا معامله‌گری که می‌خواهید دنبال کنید اغلب دچار ضرر می‌شوند، چقدر طول می‌کشد تا از زیان خارج شوند و آیا مایلند به برنامه معاملاتی خود پایبند باشند یا خیر.

الهه سیدان

من الهه سیدان هستم، فارغ‌التحصیل رشته حسابداری و دارای مدرک پیشرفته زبان انگلیسی. با توجه به رشته تحصیلم، به اقتصاد علاقه زیادی دارم و از سال ۹۲ در عرصه اقتصادی به‌عنوان خبرنگار مشغول به فعالیت بودم. بازار کریپتو به عنوان صنعتی نوپا به دلیل کارکردهای گسترده‌ و فرصت‌های مالی که در اختیار جوامع قرار می‌دهد، به تدریج توجه من را جلب کرد و باعث شد به این بازار جدید مالی علاقه‌مند شوم. در حال حاضر حدود ۵ سال است که محتوای تحلیلی- خبری در حوزه رمزارز تولید می‌کنم و امیدوارم بتوانم نقشی موثر در ارائه به موقع اطلاعات و اخبار این حوزه مالی به علاقه‌مندان دنیای ارز دیجیتال داشته‌باشم.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا