آموزش کسب درآمد از ارز‌های دیجیتالآموزش مدیریت سرمایه

معاملات اسپات چیست و چگونه می‌توان از آن کسب سود کرد؟

معاملات اسپات که به عنوان معامله لحظه‌ای یا نقطه‌ای نیز شناخته می‌شود، به خرید یا فروش یک ارز خارجی، ابزار مالی، یا کالا برای تحویل فوری در یک تاریخ مشخص اشاره دارد. اکثر قراردادهای مربوط به معاملات اسپات شامل تحویل فیزیکی ارز، کالا یا وسیله می‌شود. تفاوت معاملات اسپات بامعاملات فیوچرز و آتی، در زمان پرداخت آنها است. برای معاملات اسپات پرداخت به صورت آنی انجام می‌شود اما در معاملات فیوچرز بر اساس قراردادی که بین طرفین بسته می‌شود، تعهد می‌دهید که دارایی را در قیمت تعیین شده بخرید یا بفروشید. به همین علت در معاملات آتی یا فیوچرز از اهرم استفاده می‌شود و تریدرها طبق دارایی مورد معامله و صرافی مد نظر خود، اهرم‌هایی بین ۱ تا ۱۲۰ انتخاب می‌کنند.  شایان ذکر است که هر چه این اهرم بالاتر باشد، ریسک و سود احتمالی نیز بیشتر خواهد شد. در معاملات اسپات فارکس، نرخ مبادله‌ای که معاملات بر اساس آن انجام می‌شود، نرخ اسپات نامیده می‌شود.

پادکست معاملات اسپات چیست و چگونه می‌توان از آن کسب سود کرد؟

در این مقاله از صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس، بعد از اشاره به مفهوم کلی معاملات اسپات، به بررسی چگونگی استفاده از آن در بازار کریپتو خواهیم پرداخت.

نگاهی به مفهوم معاملات اسپات

قراردادهای اسپات در معاملات فارکس رایج‌ترین نوع معاملات هستند و معمولا حداکثر زمان برای برای پرداخت آنها دو روز کاری تعیین می‌شود. در حالی که اکثر معاملات بازارهای مالی دیگر در روز کاری بعد تسویه می‌شوند. معاملات اسپات در فارکس به صورت اینترنتی در سراسر جهان صورت می‌گیرد. این بزرگترین بازار جهان است که روزانه بیش از ۵ تریلیون دلار معامله در آن انجام می‌شود.

معاملات فیوچرز یا معاملات آتی چیست؟

همانطور که اشاره شد، استفاده از قیمت فعلی برای خرید یک دارایی را قیمت اسپات یا لحظه‌ای می‌نامند. این همان قیمتی است که با آن می‌توان یک دارایی را فورا خرید و فروش کرد. خریداران و فروشندگان با ارسال سفارش خرید و فروش خود، قیمت لحظه‌ای را ایجاد می‌کنند. در بازارهای نقدی، قیمت ممکن است به صورت ثانیه‌ای تغییر کند، زیرا سفارشات قبلی تمام شده و سفارش های جدید وارد بازار شده و جایگزین می‌شوند.

عملکرد معاملات اسپات در کریپتو

عملکرد معاملات اسپات در کریپتو

معاملات اسپات در بازار کریپتو، رویکرد معاملاتی ترجیحی اکثر معامله‌گران تازه‌وارد است. افرادی که توانمندی کافی برای پیش‌بینی قیمت ارزهای دیجیتال در آینده را ندارند، بهتر است در معاملات اسپات فعالیت داشته‌باشند، زیرا تجربه معاملاتی ساده‌تری را ارائه می‌دهد و در واقع مالک دارایی‌های دیجیتالی هستید که می‌خرید.

معاملات اسپات در کریپتو چگونه است؟

معاملات نقطه‌ای یا اسپات در کریپتو نیز همچون فارکس است و فرآیند خرید و فروش ارزهای دیجیتال و توکن‌ها با قیمت‌های فعلی بازار را شامل می‌شود. هدف از معاملات اسپات کریپتو، انجام خرید با قیمت‌های کنونی بازار و سپس فروش با قیمت‌های بالاتر در بازار برای کسب سود از معاملات است.

مشاهده قیمت لحظه‌ای و خرید ای آی دوج در صرافی آنلاین ارزدیجیتال

مطالعه بیشتر

برخلاف معاملات مارجین یا آتی که معامله‌گران روی حرکت رو به بالا یا نزول قیمت ارزهای دیجیتال شرط‌بندی می‌کنند، معاملات اسپات به معامله‌گران اجازه می‌دهد تا ارزهای دیجیتال را با قیمت فعلی خرید و فروش کنند. این روش باعث می‌شود سرمایه‌گذاران مالکیت دارایی خود را به صورت آنی در اختیار داشته‌باشند.

با این حال، به خاطر داشته‌باشید که معاملات اسپات با سرمایه‌گذاری بلند یا هولدینگ متفاوت است. در توضیح بیشتر باید گفت که هدف یک معامله‌گر اسپات این است که با خرید و فروش منظم ارزهای دیجیتال در کوتاه مدت کسب سود کرده و از تغییرات آنی قیمت استفاده کند اما یک هولدر، دارایی را برای مدت طولانی در پورتفوی خود نگه می‌دارد.

چگونه از معاملات اسپات در کریپتو استفاده کنیم؟

ساده‌ترین راه برای شرکت در معاملات اسپات، استفاده از یک صرافی متمرکز (CEX) یا یک صرافی غیرمتمرکز (DEX) برای انجام معامله است. CEXها اغلب تجربه ساده‌تری نسبت به DEX ارائه می‌دهند که استفاده آنها را برای مبتدیان جذاب‌تر می‌کند.

معاملات اسپات به شما این امکان را می‌دهد که خرید ارزهای رمزنگاری شده مانند بیت کوین (BTC) و اتریوم (ETH) را با ارزهای محلی خود انجام دهید. همچنین می‌توانید از بین چندین جفت ارز، یکی را انتخاب کرده و با آن معامله کنید.

برای معامله ارزهای دیجیتال در بازار اسپات، ابتدا باید یک صرافی را انتخاب و حساب ایجاد کنید. برای این مثال، ما صرافی او ام پی فینکس را انتخاب کردیم.

سپس باید ارز فیات به حساب خود واریز کنید یا ارز دیجیتال را از کیف پول دیگری به صرافی منتقل کنید. سپس، جفت ارز دیجیتال مورد نظر خود برای معامله را انتخاب می‌کنید. سپس محدوده خرید یا فروش و مقدار مورد نظر از رمزارز مورد نظر خود برای انجام معامله را وارد کنید. در نهایت روی «خرید» کریپتو کلیک کنید. به این ترتیب، سفارش خرید شما به محض مطابقت با سفارش فروش در دفترچه سفارش، اجرا می‌شود و به عنوان مثال، بیت کوین خود را در حساب صرافی دریافت خواهید کرد. برعکس، اگر یک سفارش با قیمت بازار ثبت کنید، سفارش در عرض چند ثانیه تکمیل و معامله تقریبا بلافاصله انجام می‌شود.

آشنایی با مفهوم اردر بوک در بازار اسپات

آشنایی با مفهوم اردر بوک در بازار اسپات

اردر بوک (Order Book) همان لیست سفارش‌های خرید یا فروش مرتبط با دارایی است که توسط معامله‌گران در صرافی یا بازار ثبت می‌شود. برای ملموس‌تر شدن این مفهوم فرض کنید تعدادی از معامله‌گران سفارشات خرید خود را برای رمزارزی همچون بیت کوین در یک صرافی ثبت می‌کنند. این افراد در زمان سفارش‌گذاری قیمت پیشنهادی خود و تعداد رمزارزی که قصد خرید آن را دارند، اعلام می‌کنند. در سمت دیگر بازار، فروشندگان رمزارز قرار دارند که آنها نیز سفارش‌های خود را برای خرید ارائه می‌دهند. مجموعه این افراد خریداران و فروشندگان بیت‌کوین را تشکیل می‌دهند. کار صرافی به عنوان رابط بین خریداران و فروشندگان این است که تمامی سفارش‌های خرید و فروش معامله‌گران را در قالب یک لیست به کاربران نمایش می‌دهد. به این لیست خریدران و فروشندگان که در صرافی مشاهده می‌کنید، اصطلاحا اردر بوک یا دفتر ثبت سفارش‌ها اتلاق می‌شود.

سفارش‌ها در اردر بوک به چه ترتیبی اجرا می‌شوند؟

همانطور که اشاره شد، اردر بوک محلی برای نمایش لیست سفارش‌های خرید و فروش دارایی‌ها است. بنابراین روزانه تعداد بی‌شماری سفارش خرید و فروش توسط معامله‌گران ثبت می‌شود. حال سوالی که مطرح می‌شود این است که صرافی‌ها به چه ترتیبی این سفارش‌ها را اولویت بندی می‌کنند؟

انواع معاملات ارز دیجیتال و ۵ روش معامله‌گری در مارکت

مجددا بیت کوین را در نظر بگیرید. اگر فروشنده BTC باشید، طبیعتا ترجیح می‌دهید که رمزارز خود را به بالاترین قیمت بفروشید. در مقابل اما، در جایگاه خریدار قطعا تمایل دارید که دارایی مد نظر خود را در پایین‌ترین قیمت خریداری کنید. صرافی‌ها نیز طبق خواسته معامله‌گران سفارش‌ها را اولویت‌بندی می‌کنند. به این ترتیب، در بخش فروشندگان، سفارش معامله‌گری که پایین‌ترین قیمت را در میان سایر فروشندگان ارائه داده در بالای لیست قرار می‌گیرد و شما آن را به عنوان اولین سفارش فروش در Order Book مشاهده خواهید کرد. در بخش خریداران اما، سفارشی که بالاترین قیمت را در میان خریدارن پیشنهاد داده در بالای لیست قرار می‌گیرد و اولین سفارش خرید در اردر بوک است. به عبارت دیگر، اولین سفارش فروش در اردر بوک، بالاترین قیمت و اولین سفارش خرید نیز در این لیست، پایین‌ترین قیمتی است که فروشندگان ارائه داده‌اند.  

تفاوت معاملات اسپات و معاملات مارجین در بازار ارزهای دیجیتال چیست؟

تفاوت معاملات اسپات و معاملات مارجین در بازار ارزهای دیجیتال چیست؟

تفاوت اصلی بین معاملات اسپات و معاملات مارجین در این است که برای معاملات اسپات به پول نقد نیاز دارید، اما معاملات مارجین به شما امکان می‌دهد با استفاده از اهرم، وجوهی را برای معاملات خود قرض بگیرید.

دومین تفاوت در نوع مالکیت است. معاملات اسپات به معامله‌گر امکان خرید و فروش ارز دیجیتال واقعی را می‌دهد. در حالی که در معاملات مارجین شما در واقع مالک دارایی نیستید، بلکه روی تغییرات قیمت آن شرط بندی می‌کنید.

تفاوت بعدی مربوط به اهرم است. در معاملات اسپات از اهرم برای معاملات استفاده نمی‌شود و نیازمند سرمایه گذاری لحظه‌ای است که سود بالقوه را محدود می‌کند. در مقابل، معاملات مارجین اجازه می‌دهد تا از صرافی وام بگیرید و اندازه موقعیت معاملاتی خود را افزایش دهید تا بتوانید مبالغ بیشتری را با سرمایه کمتر معامله کنید.

مشاهده قیمت لحظه‌ای و خرید بایننس کوین در صرافی آنلاین ارزدیجیتال

سادگی انجام معاملات مورد بعدی است. استفاده از معاملات اسپات نسبتا ساده است و برای مبتدیان یا کسانی که رویکردهای معاملاتی با پیچیدگی کمتر را ترجیح می‌دهند، مناسب است. معاملات مارجین پیچیده‌تر است، زیرا ملاحظات بیشتری را شامل می‌شود، از جمله نظارت بر سطوح مارجین و آشنایی با ریسک‌های لیکوئیدیتی.

نکته بعدی این است که در معاملات اسپات از آنجایی که هیچ وام گیرنده‌ای در کار نیست، خطر از دست دادن حجم زیادی از سرمایه اولیه شما به شدت پایین است. اما در معاملات مارجین، استفاده از اهرم خطر همانطور که شانس سود بالقوه را افزایش می‌دهد، ریسک زیان‌های بیشتر را نیز زیاد می‌کند.

نکته نهایی مربوط به فروش استقراضی یا (short selling) در بازار نزولی است. در معاملات اسپات، معامله‌گران ارزهای دیجیتال را با قیمت‌های فعلی بازار خریداری می‌کنند و نمی‌توانند از فروش استقراضی سود ببرند. معاملات مارجین اما به معامله‌گران اجازه می‌دهد با فروش دارایی ابتدا از کاهش قیمت رمزارز سود ببرند و سپس آن را با قیمت پایین‌تری بخرند.

مزایا و معایب معاملات اسپات در ارزهای دیجیتال

مزایا و معایب معاملات اسپات در ارزهای دیجیتال

معاملات اسپات نیز مانند سایر روش‌های معاملاتی، مزایا و معایب خود را دارد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

مزایای معاملات اسپات در بازار کریپتو

مالکیت رمزارزها: معاملات اسپات به شما این امکان را می‌دهد تا مالکیت دارایی‌های دیجیتالی را که خریداری می‌کنید، در اختیار داشته باشید. به این ترتیب می‌توانید از آنها برای اهداف مختلف استفاده کنید. به عنوان مثال، می‌توانید برای خرید دارایی‌های دیگر یا دریافت وام از استخرهای وام غیرمتمرکز آنها را به عنوان وثیقه قرار دهید.

استفاده ساده: انجام معاملات اسپات نسبتا ساده است، به خصوص برای کسانی که تازه وارد معامله می‌شوند.

ریسک کمتر: معاملات اسپات ریسک کمتری نسبت به معاملات مارجین و فیوچرز دارند، به این معنی که ضرر شما محدود به سرمایه‌ای است که وارد می‌کنید.

گزینه‌های بیشتر کریپتو: به طور کلی، در معاملات اسپات، رمزارزهای بیشتری نسبت به معاملات مارجین در صرافی‌های ارز دیجیتال پشتیبانی می‌شوند.

معایب معاملات اسپات در بازار کریپتو

سود محدود: معاملات اسپات اهرمی به معامله‌گر ارائه نمی‌دهد، به این معنی که شما باید از وجوه خود استفاده کنید که می‌تواند سود بالقوه و همچنین ضررها را نیز محدود کند.

کارمزد: معاملات اسپات می‌تواند شامل کارمزدهای مختلفی از جمله کارمزد معاملات، کارمزد برداشت و کارمزد شبکه برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال باشد. این موضوع روی سود کلی تریدرها تاثیر دارد.

مزایای استفاده از صرافی او ام پی فینکس در معاملات اسپات

بسیاری از معامله‌گران ایرانی ترجیح می‌دهند که به دلیل محدودیت‌های ناشی از تحریم کشورمان که روی استفاده از صرافی‌های رمزارزی نیز تاثیر گذاشته‌است، از صرافی‌های داخلی استفاده کنند. از طرف دیگر تعداد زیادی از سرمایه‌گذاران نیز ترجیح می‌دهند که معاملات خود را بر پایه ارز رایج کشور یعنی ریال انجام دهند. به این منظور صرافی او ام پی فینکس بهترین گزینه برای انجام معاملات خواهد بود. البته صرافی رمزارزی او ام پی فینکس علاوه بر معامله بر پایه ریال، امکان انجام معاملات بر پایه تتر را نیز برای معامله‌گران فراهم ساخته تا بتوانند معاملات اسپات خود را به راحتی با سفارش‌گذاری یا از طریق معاملات سریع انجام دهند.

به طور کلی باید گفت که معاملات اسپات کریپتو روشی آسان برای شرکت در معاملات ارزهای دیجیتال است. با این حال، مانند هر روش سرمایه‌گذاری یا معامله دیگری، کاملا بدون ریسک نیست و به طور بالقوه هنوز هم این امکان وجود دارد که تمام سرمایه خود را از دست بدهید. در نهایت، مهم است که درباره ارز دیجیتالی که قصد خرید آن را دارید به طور کامل تحقیق کنید و فقط با آن مقدار از سرمایه‌ای وارد معاملات شوید که توان از دست دادن آن را دارید.

الهه سیدان

من الهه سیدان هستم، فارغ‌التحصیل رشته حسابداری و دارای مدرک پیشرفته زبان انگلیسی. با توجه به رشته تحصیلم، به اقتصاد علاقه زیادی دارم و از سال ۹۲ در عرصه اقتصادی به‌عنوان خبرنگار مشغول به فعالیت بودم. بازار کریپتو به عنوان صنعتی نوپا به دلیل کارکردهای گسترده‌ و فرصت‌های مالی که در اختیار جوامع قرار می‌دهد، به تدریج توجه من را جلب کرد و باعث شد به این بازار جدید مالی علاقه‌مند شوم. در حال حاضر حدود ۵ سال است که محتوای تحلیلی- خبری در حوزه رمزارز تولید می‌کنم و امیدوارم بتوانم نقشی موثر در ارائه به موقع اطلاعات و اخبار این حوزه مالی به علاقه‌مندان دنیای ارز دیجیتال داشته‌باشم.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا