آموزش DeFiآموزش NFTآموزش ارز دیجیتال

بهترین پلتفرم وام NFT، نحوه دریافت، مزایا و معایب وام NFT

پلتفرم وام NFT به سرمایه‌گذاران اجازه داده تا وام ارز دیجیتال دریافت و شرایط و ضوابط مربوطه را بدون نیاز به واسطه‌ای تنظیم کنند. در یک پلتفرم وام NFT، شما به‌عنوان یک متقاضی وام می‌توانید درصدی از ارزش NFT خود را وام دریافت کنید و بر اساس مبلغ وام دریافتی، بهره آن را پرداخت کنید.

پادکست پلتفرم وام NFT

پلتفرم های وام دهی ان اف تی نسبت به موسسات مالی سنتی، دارای شفافیت مالی، سهولت و سرعت بیشتری در رویه‌های خود هستند. در یک پلتفرم وام NFT، شما با واسطه‌ای سر و کار ندارید که ابتدا سطح اعتبار مالی شما را بسنجد، مورد احراز هویت قرار بگیرید و چند روز زمان ببرد تا تایید یا عدم تایید درخواست شما را اعلام کند.

پلتفرم وام NFT همان‌طور که از نامش پیدا است، با قراردادن یک یا چند NFT به‌عنوان وثیقه، به شما وام در قالب ارز دیجیتال می‌دهد. خالقان، هولدرها و کلکسیونرهای ان اف تی می‌توانند بدون نیاز به فروختن دارایی‌ها و از دست‌دادن سود بلندمدت آن‌ها، اقدام به کسب درآمد کنند. وام های ان اف تی تنوع زیادی دارند، اما محوریت اصلی هر پلتفرم وام NFT، برقراری تعادل میان نیازهای وام‌دهنده و وام‌گیرنده است، به‌طوری که فعالیت اقتصادی پلتفرم رشد داشته باشد و نقدینگی در بازار ان اف تی به‌ جریان درآید.


البته همه‌چیز به این سادگی‌ها هم نیست و صدور وام‌های دارای پشتوانه ان اف تی، به‌دلیل ماهیت غیر قابل تغییر این توکن‌ها و تعیین شرایط و بهره مختلف با توجه به ویژگی‌های هر توکن، چالش برانگیز و گاهاً دشوار است. در این مقاله از صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس، به نحوه عملکرد یک پلتفرم وام NFT و معایب و مزایای وام NFT خواهیم پرداخت.

مطالعه بیشتر: آموزش کسب درآمد از طریق استیکینگ NFT

وام NFT چیست؟

وام NFT چیست

همان‌طور که در بالا به آن اشاره شد، وام NFT یکی از ابزارهای متنوع سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال است که با وثیقه قراردادن توکن‌های ان اف تی، می‌توان وام کریپتویی دریافت کرد. در گذشته، در بخش امور مالی غیرمتمرکز یا دیفای (DeFi) اکوسیستم رمزارزها، توکن‌های مثلی نظیر بیت کوین و اتریوم برای وثیقه‌ جهت دریافت وام استفاده می‌شدند، اما با رشد قیمت و محبوبیت توکن‌های ان اف تی، پلتفرم‌های متعددی به‌وجود آمدند که برای هولدرهای NFT ها، خدمات وام‌دهی و استقراض ایجاد کردند.

برخی NFT ها به‌تنهایی ده‌ها هزار دلار ارزش دارند که دارندگان آن‌ها می‌توانند با مراجعه به یک پلتفرم وام NFT، بدون نیاز به فروش توکن به نقدینگی مد نظر خود دسترسی پیدا کنند. این نوع وام‌های نوظهور باعث شده دنیای ان اف تی‌ها یعنی آثار هنری دیجیتال، آیتم‌های کلکسیونی، املاک دیجیتال و سایر توکن‌های این حوزه، با اکوسیستم دیفای رمزارزها ادغام شوند.


فرآیند وام های NFT در واقع با بهره‌گیری از فناوری بلاک چین (Blockchain) و قرارداد هوشمند (Smart Contract) صورت می‌گیرند. این وام‌ها که شفافیت امور و وثیقه بیش از حد (Over-Collateralized) را در ویژگی‌های ذاتی خود دارند، به کابران اجازه داده که در کوتاه‌ترین زمان ممکن، به سرمایه جدید دسترسی پیدا کنند و مجبور نباشند که دارایی‌های خود را بفروشند.

افرادی که از طریق NFT وام دریافت می‌کنند، می‌توانند به سرمایه بیشتری دسترسی داشته باشند و کاربرانی که NFT های خود را برای وثیقه وام‌ها قرض می‌دهند، بهره بالاتری را نسبت به سیستم‌های سنتی کسب می‌کنند.

مدل‌های مختلف پروتکل‌ها، پلتفرم وام NFT و شیوه‌های گوناگون عملکرد آن‌ها، باعث شده طرفین یک قرارداد وام بتوانند طبق شرایط و ضوابط مطلوب خود به توافق برسند که برای هر دو طرف سودمند واقع شود. بلاک چین و قراردادهای هوشمند در این‌جا وظیفه ارائه شفافیت امور و برقراری اعتماد میان طرفین را برعهده دارند؛ تراکنش‌های مربوطه تحت یک شبکه بلاک چین و بدون قابلیت تغییر در آن‌ها انجام می‌شوند و قراردادهای هوشمند در قالب ارائه‌دهنده خدمات امانی شخص ثالث یا همان اسکرو (Escrow) و انجام تراکنش‌ها بدون نیاز به عامل اعتماد عمل می‌کنند.

مطالعه بیشتر: هرآنچه که باید درباره دامنه های NFT بدانید


به‌خاطر داشته باشید که سرمایه‌گذاری در NFT ها یا سایر محصولات حوزه دیفای یا همین وام های ان اف تی که ترکیبی از این دو بخش هستند، با مجموعه‌ای از ریسک‌های بزرگ از قبیل تغییرات و نوسانات ناگهانی بازار و قیمت ارز دیجیتال، نفوذ به قراردادهای هوشمند و سرکوب نهادهای نظارتی و قانون‌گذار همراه هستند. با وجود این‌که یک پلتفرم وام NFT معتبر معمولاً فرآیند ممیزی یا حساب‌رسی (Audit) خود را گذارنده است، تضمینی بر امنیت کامل پلتفرم محسوب نمی‌شود و این حساب‌رسی‌ها اغلب خطاها و نقاط نفوذ موجود در یک پلتفرم را شناسایی می‌کنند. در ادامه به انواع روش های وام NFT می‌پردازیم.


وام NFT به‌صورت همتا به همتا (Peer-to-Peer NFT Lending): وام های NFT همتا به همتا (P2P) شبیه به وام‌های عادی هستند و تراکنش‌های مربوطه به‌صورت مستقیم میان وام‌گیرنده و وام‌دهنده انجام می‌شوند. برای مثال کاربری در یک پلتفرم وام NFT، توکن ان اف تی خود را به‌عنوان وثیقه قرار می‌دهد و مبلغ وام و مدت‌زمان مد نظر خود را تعیین می‌کند.

سپس کاربری که سرمایه خود را وام یا قرض می‌دهد، از میان لیست پیشنهادات موجود با توجه به NFT های مربوط به هرکدام، یکی را انتخاب می‌کند. این دو کاربر وارد مذاکره برای تعیین شرایط وام می‌شوند و پس از توافق، مبلغ وام در قالب ارز دیجیتال به کیف پول متقاضی فرستاده و NFT او در یک قرارداد هوشمند قفل می‌شود.

در صورتی که متقاضی مبلغ وام خود را به‌موقع پرداخت کند، ان اف تی خود را پس گرفته و در این بازه، کاربری که سرمایه خود را برای ارائه وام در پلتفرم قرار داده، طبق نرخ بهره تعیین‌شده سود دریافت می‌کند. چنانچه متقاضی نتواند مبلغ وام را در زمان تعیین‌شده پرداخت کند، کاربر وام‌دهنده می‌تواند قرارداد مربوطه را به‌صورت یک‌طرفه فسخ کند و وثیقه قرارداده شده را دریافت کند.

پلتفرم وام NFT


وام NFT از پلتفرم به کاربر (Peer-to-Protocol NFT Lending): این نوع وام‌ها شبیه وام‌های ارز دیجیتال در پلتفرم‌های وام‌دهی دیفای هستند که نقدینگی موجود در پروتکل مربوطه نیز، از کاربران قرض گرفته می‌شود. تامین‌کنندگان نقدینگی در این نوع پلتفرم وام NFT، سرمایه خود را در استخرهای موجود واریز کرده و متقاضیان وام با قفل‌کردن NFT خود در قرارداد هوشمند خزانه پلتفرم، به نقدینگی مربوطه دسترسی پیدا می‌کنند.

پلتفرم به‌صورت خودکار مبلغ وام را بر اساس کف قیمت ان اف تی کاربر و نرخ بهره آن را بر اساس الگوریتم‌ها و موجودی استخرها تعیین می‌کند و در نهایت شرایط لیکوییدی (Liquidation) که طبق فاکتورهای مذکور برای هر وام متقاوت است را به کاربر نمایش می‌دهد.

برای مثال، پلتفرم وام NFT بنددائو (BendDAO) از اوراکل‌ های (Oracle) شبکه چین لینک (Chainlink) استفاده کرده تا کف قیمت ان اف تی‌ها را از بازار اپن‌سی (OpenSea) دریافت کند و بر اساس آن‌ها، یک وام را منقضی یا لیکویید می‌کند. در صورتی که قیمت NFT وثیقه گذاشته‌شده کمتر از مبلغ وام شود، این پلتفرم ۴۸ ساعت به وام‌گیرنده فرصت داده تا بدهی خود را تسویه کند؛ در غیر این صورت، ان اف تی وثیقه به کاربری که سرمایه مربوطه را تامین کرده فرستاده می‌شود.


وام NFT در قالب وضعیت بدهی وثیقه‌شده (Non-Fungible Debt Position): در حوزه دیفای، میکر دائو (MakerDAO) پلتفرمی است که طبق شیوه «وضعیت بدهی وثیقه» به کاربران وام ارز دیجیتال ارائه می‌دهد؛ مثلاً کاربران می‌توانند با وثیقه‌گذاشتن ارز دیجیتال اتریوم (ETH)، وام استیبل کوین دای (DAI) دریافت کنند.

اما در این نوع از پلتفرم وام NFT کاربر به‌جای قراردادن رمزارز، توکن ان اف تی ارزشمند و سطح بالا یا اصطلاحاً بلوچیپ (Blue Chip) خود مثل کریپتوپانک‌ها (CryptoPunks) یا ان اف تی‌های بایک (Bored Ape Yacht Club / BAYC) را به‌عنوان وثیقه قرار می‌دهد.

در این پلتفرم‌ها نیز کاربرانی وجود دارند که در ازای قراردادن سرمایه خود در پلتفرم برای ارائه وام به متقاضیان، اقدام به کسب درآمد می‌کنند و حتی متقاضیان وام نیز می‌توانند مبلغ وام خود را در پلتفرم مربوطه قرار دهند و سود آن را دریافت کنند.

مطالعه بیشتر: مشاهده نمودار لحظه ای و خرید سولانا


اجاره ان اف تی (NFT Rentals): یک نمونه از بهترین پلتفرم وام دهی NFT طبق این شیوه، ری ان‌اف‌تی (reNFT) نام دارد. اجاره ان اف تی در این شیوه به‌صورت همتا به همتا صورت گرفته و نیازی به قفل‌کردن توکن ان اف تی در خزانه پلتفرم نیست و توکن مربوطه به‌صورت مستقیم از فرستنده به گیرنده ارسال می‌شود. مالکان NFT ها می‌توانند مدت‌زمانی را مشخص کنند که پس از آن، برخی ویژگی‌ها و مزایای ان اف تی مربوطه برای قرض‌گیرنده آزاد شوند.

کاربری که ان اف تی خود را قرض می‌دهد، می‌تواند هزینه اجاره، وثیقه و مدت‌زمان قرارداد را مشخص کند. زمانی که کاربر هزینه اجاره را پرداخت و وثیقه را در پلتفرم قرار داد، NFT مد نظر برای وی ارسال خواهد شد و پس از اتمام دوره، وثیقه به کاربر بازگردانده می‌شود. در این‌جا، کاربری که ان اف تی خود را قرض داده می‌تواند اعتبار کریپتویی دریافت کند و به سرمایه بیشتری دسترسی داشته باشد.

جالب است بدانید که کاربری با اجاره ۳ ماهه یک NFT کریپتوپانک و استفاده از آن در پروفایل‌های خود، موفق شد به یک اینفلوئنسر پرمخاطب در شبکه‌های اجتماعی تبدیل شود.

معرفی بهترین پلتفرم وام دهی NFT

بهترین پلتفرم وام NFT

پیش از آشنایی با چند نمونه از بهترین پلتفرم وام NFT، بهتر است بدانید که دریافت وام ان اف تی و گذراندن فرآیندهای آن، نیاز به شناخت صحیح چندین مفهوم و معیار در رابطه با ارزیابی وام است. این مفاهیم مشابه همتاهای خود در وام‌های ارز دیجیتال هستند که برخی از آن‌ها با توجه به وثیقه‌گذاشتن توکن‌های ان اف اتی، با تغییراتی روبرو شده‌اند. در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.


نرخ بهره (Interest Rate): زمانی که شما وام با وثیقه NFT دریافت می‌کنید، باید نرخ بهره آن که در هر وام و پلتفرم متفاوت است را به‌دقت در نظر بگیرید و شرایط خود را برای پرداخت آن بررسی کنید. ممکن است در برخی پلتفرم‌ها با عبارات درصد بازده سالانه (Annual Percentage Yield) یا APY و نرخ سود سالانه (Annual Percentage Rate) یا APR نیز روبرو شوید و باید از تفاوت APY و APR آگاه باشید.


نسبت وام به ارزش (Loan-to-Value Ratio): شاخص LTV در واقع نسبت میزان وام به ارزش وثیقه قرارداده شده را نشان می‌دهد. این شاخص به‌طور ویژه برای وام‌دهندگان اهمیت زیادی دارد، چرا که احتمال کاهش ارزش وثیقه یا همان قیمت NFT وثیقه را در برابر مبلغ وام نشان می‌دهد.


نسبت لیکوییدی (Liquidation Ratio): نسبت لیکوییدی در واقع همان شاخص LTV است که طبق آن وثیقه قرارداده شده از کاربر گرفته می‌شود (لیکویید می‌شود) تا بدهی وام پرداخته شود. در صورتی که نرخ LTV یک وام‌گیرنده به نسبت لیکوییدی مشخص‌شده برسد، پلتفرم می‌تواند وثیقه مربوطه را فروخته تا از پرداخت بدهی وام اطمینان حاصل کند. در این‌جا، کاربری که نقش وام‌دهنده را داشته، می‌تواند مالکیت NFT وثیقه را برای خود کند.


کف قیمت (Floor Price): کیف قیمت NFT، کمترین قیمتی است که یک توکن ان اف تی در یک مجموعه دارد و نوعی معیار برای کلکسیونرها است که بر اساس آن، سطح علاقه فعالان بازار به آن پروژه و مجموعه را نشان می‌دهد. کف قیمت یک مجموعه NFT تاثیر زیادی در محدودیت‌های یک وام و نرخ‌های LTV آن دارد؛ به این ترتیب که مثلاً کاربری که مالک یک NFT با ویژگی‌های منحصربه‌فرد است، در مقایسه با کاربری که یک ان اف تی عادی‌تر دارد، می‌تواند وام بزرگ‌تری را دریافت کند.


بازار وام های ان اف تی هنوز در مراحل ابتدایی آغاز به کار خود قرار دارد، اما در حال حاضر چندین پلتفرم وام NFT و دیفای هستند که موقعیت‌های مناسبی را برای کسب درآمد کاربران از این طریق به‌وجود آورده‌اند. البته پروژه‌هایی زیادی هم‌اکنون مراحل توسعه خود را می‌گذارنند که در آینده قرار است به این اکوسیستم وارد شوند. در ادامه، به بررسی چند نمونه از بهترین پلتفرم وام دهی NFT می‌پردازیم.

NFTfi

پلتفرم وام NFT nftfi

ان‌اف‌تی فای یک پلتفرم وام NFT به‌صورت همتا به همتا است که کاربران آن از طریق خزانه (Vault) پلتفرم، به نقدینگی مورد نظر خود در قالب ارزهای دیجیتال رپد اتریوم (wETH) و استیبل کوین دای (DAI) دسترسی دارند. همچنین، کاربران می‌توان به‌عنوان تامین‌کننده نقدینگی در این پلتفرم فعالیت داشته باشند و سود سرمایه خود را کسب کنند یا در مواقع عدم پرداخت مبلغ وام، NFT وثیقه وام‌گیرنده را دریافت کنند.

یکی از کاربران این پلتفرم وام NFT، موفق شد با وثیقه قراردادن ان اف تی کریپتوپانک خود، ۸.۳ میلیون دلار وام استیبل کوین دای دریافت کند و با قراردادن این سرمایه در یک پلتفرم دیگر، طی یک دوره ۹۰ روزه ۱۰ درصد سود کسب کند. ان اف تی‌های مجموعه بایک (BAYC) نیز در پلتفرم NFTfi محبوبیت زیادی دارند. وام‌دهندگان در این پلتفرم می‌توانند بر اساس NFT های پیشنهادی متقاضیان به‌عنوان وثیقه، توافقات لازمه را انجام دهند. پس از این مرحله، NFT وثیقه در یک قرارداد هوشمند قفل می‌شود و پس از پرداخت مبلغ وام آزاد می‌گردد.


Arcade

پلتفرم وام NFT arcade

آرکِید نیز نمونه‌ای دیگر از یک پلتفرم وام NFT به‌صورت P2P است. در پلتفرم آرکید اکثر وام‌گیرندگان، سرمایه‌گذاران شخصی با سرمایه سنگین بوده و وام‌دهندگان، اغلب نهادهای سازمانی هستند.

آرکید تحت پروتکل پان (Pawn Protocol) توسعه یافته که یک پلتفرم ارائه‌دهنده زیرساخت برای تامین نقدینگی به‌صورت غیرحضانتی (Non-Custodial) است که ویژه وام های ارز دیجیتال با پشتوانه NFT طراحی شده است. کاربران در این پلتفرم با اتصال کیف پول متامسک (MetaMask) خود، می‌توانند توکن ان اف تی خود را برای وثیقه قرار دهند و در ازای آن وام دریافت کنند.

مطالعه بیشتر: کیف پول متامسک از چه ارزهایی پشتیبانی میکند؟

آرکید از طریق یک قرارداد هوشمند، توکن رپد ان اف تی (Wrapped NFT / wNFT) ایجاد می‌کند که در واقع میزان وثیقه وام کاربر را نشان می‌دهد. این رپد توکن در یک قرارداد هوشمند قفل می‌شود و شرایط و زمان دریافت و پرداخت وام را برای متقاضی و وام‌دهنده نمایش می‌دهد. پلتفرم وام NFT آرکید، درصدی از تراکنش‌های پلتفرم را در ازای خدمات خود بر می‌دارد.

Drops

پلتفرم وام NFT drops

پلتفرم دراپس برخلاف دو پلتفرم بالا، علاوه‌بر وام NFT، برای برخی دارایی‌های دیگر در حوزه دیفای نیز وام ارائه می‌دهد. وام‌دهندگان می‌توانند هر توکنی را به استخرهای نقدینگی این پلتفرم از طریق دائو دراپس (Drops DAO) واریز کنند. متقاضیان وام نیز می‌توانند با دارایی‌های دیفای و توکن‌های ان اف تی خود وام دریافت کنند.

از جایی که دارایی‌های موجود در این پلتفرم توسط کاربران تامین می‌شوند، طیف گسترده‌ای از دارایی‌های دیجیتال از آیتم‌های متاورس (Metaverse) تا ان اف تی و دارایی‌های موجود در پلتفرم‌های دیفای را می‌توان به‌عنوان وثیقه قرار داد. کاربران می‌توانند تا ۸۰ درصد از ارزش دارایی‌های خود، از استخرهای موجود وام فوری دریافت کنند.

Nexo

پلتفرم وام NFT nexo

نکسو یک پلتفرم وام NFT متمرکز بوده که تنها می‌توان از طریق ان اف تی‌های بلوچیپ و گران‌قیمت با ارزشی بالاتر از ۵۰۰,۰۰۰ دلار وام دریافت کرد. نهنگ های ارز دیجیتال که ان اف تی‌های کریپتوپانک، مجموعه بایک و . . . را دارند، می‌توانند بدون نیاز به فروش ان اف تی خود، وام فوری دریافت کنند.

ان اف تی‌های وثیقه در این پلتفرم، حتی در صورت کاهش قیمت آن‌ها لیکویید نمی‌شوند. پلتفرم وام NFT نکسو از سال ۲۰۱۸ تا به امروز، یکی از برترین پلتفرم‌های وام دهی در بازارهای مالی دیجیتال بوده و بیش از ۵ میلیون کاربر فعال دارد.


BendDAO

پلتفرم وام NFT benddao

بنددائو نخستین پلفترم وام NFT به‌صورت غیرمتمرکز و از نوع «پلتفرم به کاربر» است. این پلتفرم یک استخر نقدینگی دارد که توسط کاربران تامین می‌شود و متقاضیان وام می‌توانند با قراردادن وثیقه NFT، وام دریافت کنند. مالکان ان اف تی در این پلتفرم تا ۴۰ درصد از ارزش توکن‌های خود می‌توانند وام بگیرند.

بنددائو برای ارزش‌گذاری توکن‌ها و قیمت ارزهای دیجیتال از سرویس‌های اوراکل استفاده می‌کند. کاربران تامین‌کننده نقدینگی در این پلتفرم نیز در قالب ارز دیجیتال bendETH سود دریافت می‌کنند.

مزایای وام NFT

مزایای وام NFT

وام های NFT مزایای زیادی دارند که از بین مهم‌ترین آن‌ها، می‌توان به دسترسی به نقدینگی بیشتر، ادغام امور مالی غیرمتمرکز با توکن‌های ان اف تی و عدم نیاز به اعتبار حساب جهت دریافت وام اشاره کرد.


کاربران مالک NFT می‌توانند بدون نیاز به فروش دارایی‌ها، نقدینگی جدید برای خود ایجاد کنند و این سرمایه را در بخش‌های دیگر بازار به‌کار گیرند. این ویژگی برای کاربرانی مفید است که معتقدند ارزش NFT های آن‌ها در بلندمدت افزایش پیدا می‌کند، اما در عین حال به یک وام و سرمایه فوری نیاز دارند.


هولدرهای NFT می‌توانند سرمایه خود را بلااستفاده نگه ندارند و وارد بازارهای دیفای کنند. برای مثال، تولیدکنندگان آثار ان اف تی و کلکسیونرها می‌توانند با اجاره‌دادن توکن‌های خود به سایر کاربران، کسب سود کنند.


وام های NFT مشابه با وام‌های رمزارزی، نیازی به بررسی اعتبار حساب کاربر ندارند که این ویژگی برای کاربرانی که اعتبار حساب کمی دارند یا به خدمات بانکی سنتی دسترسی ندارند، بسیار کارآمد خواهد بود.

مطالعه بیشتر: مشاهده نمودار لحظه ای و خرید لونا

معایب وام NFT

معایب وام NFT

بهتر است بدانید که وام NFT بدون ریسک نیست. قیمت توکن‌های ان اف تی مانند ارزهای دیجیتال نوسانات زیادی را تجربه می‌کنند و همچنین برآورد ارزش (Appraisal) آن‌ها توسط پلتفرم یا کاربر ارائه‌دهنده وام، ممکن است با چالش‌هایی برای هر دو طرف وام همراه شود. بازار NFT ها نقدشوندگی پایین‌تری نسبت به ارزهای دیجیتال دارند که یعنی در صورت بروز مشکل در پرداخت بدهی وام، وام‌دهنده ممکن است در فروش NFT دریافتی خود به مشکل بخورد.


کاهش ناگهانی قیمت یک NFT وثیقه، ممکن است منجر به لیکوییدی وام مربوطه شود و وام‌گیرنده را غافل‌گیر کند. همچنین، یک پلتفرم وام NFT مشابه با سایر پلتفرم‌های دیفای، از قراردادهای هوشمند برای مدیریت امور مالی استفاده می‌کنند و ممکن است در صورت نفوذ یا هک قرارداد، سرمایه و NFT کاربر از دست برود. در نهایت، از ریسک‌ها و معایب وام NFT می‌توان به سخت‌گیری‌های قانونی و مقرراتی اشاره کرد که می‌توانند این فعالیت‌ها را محدود یا ممنوع کنند و یا برای آن‌ها پیش‌شرط‌هایی مشابه با سیستم‌های سنتی تعیین کنند.


بازارهای NFT در سال ۲۰۲۱ به شکوفایی رسیدند و سرمایه موجود در آن‌ها نزدیک به ۴۰ میلیارد دلار برآورد شد. امروزه، وام های NFT غیرمتمرکز فرصت‌های متنوعی را برای رشد این صنعت به‌وجود آورده‌اند و رفته رفته به محبوبیت آن‌ها افزوده می‌شود و چندین پلتفرم وام NFT نظیر آرکید، ان‌اف‌تی فای و نکسو، در این زمینه نقش پررنگی را ایفا کرده‌اند. وام های NFT تا حد خوبی مشکل کمبود نقدینگی در این بازارها را بر طرف کرده‌اند و هولدرهای این توکن‌های منحصربه‌فرد نیز می‌توانند به‌معنای واقعی کلمه، از توکن‌های خود کار بکشند و کسب درآمد کنند.


وام NFT توانسته این حوزه و بخش دیفای در صنعت رمزارزها را با یکدیگر ترکیب و راه‌های جدیدی برای کسب درآمد فعالان بازارهای مالی دیجیتال معرفی کند. هدف اصلی از ارائه وام NFT، بهبود سطح نقدینگی در بازارهای ان اف تی و دسترسی بیشتر کاربران به سرمایه بیشتر و در نتیجه، استفاده از آن در سایر پروژه‌ها و سرویس‌ها است.

پلتفرم وام NFT چندین نوع مختلف دارد که هرکدام به‌نحوی، برای هولدرهای توکن‌های ان اف تی شیوه‌ای را برای استفاده از سرمایه خود به‌صورت شفاف، بدون نیاز به مجوز و امن ایجاد کرده‌اند. در هر صورت نمی‌توان رونق وام های NFT یا هر ترند دیگر در بازار ارز دیجیتال را پیش‌بینی کرد، اما وام های ان اف تی توانسته‌اند مسیری جدید و جذاب برای سرمایه‌گذاری در یک بازار با نقدینگی کم ایجاد کنند.


در این مقاله از صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس، به بررسی نحوه عملکرد انواع پلتفرم وام NFT و معایب و مزایای این نوع امور مالی پرداختیم. در صورت داشتن سوال، پیشنهاد و یا انتقاد پیرامون موارد فوق، خواهشمندیم با ثبت نظر خود با ما در ارتباط باشید.

سوالات پرتکرار درباره پلتفرم وام NFT

وام NFT چیست؟

وام ان اف تی در پلتفرم‌های حوزه دیفای قابل دریافت است؛ به این شکل که شما با مراجعه به یک پلتفرم وام NFT، توکن ان اف تی خود را وثیقه قرار داده و وام ارز دیجیتال دریافت می‌کنید.

وام با وثیقه ارز دیجیتال چیست؟

مشابه با وام NFT، شما می‌توانید با وثیقه قراردادن ارز دیجیتال خود، از یک پلتفرم دیفای یا صرافی وام در قالب ارز دیجیتال بگیرید.

وام گرفتن از صرافی چگونه است؟

شما می‌توانید پس از ثبت نام و احراز هویت در یک صرافی، با ارائه وثیقه ارز دیجیتال به صرافی هایی مانند او ام پی فینکس، وام ارز دیجیتال دریافت کنید.

سلب-مسئولیت-پلتفرم-وام-NFT

پوریا کریم‌زاده

من پوریا کریم‌زاده هستم و بیشتر از چهار سال است که به‌طور رسمی وارد بازارهای مالی فارکس و کریپتو شدم. از کودکی عاشق هر نوع فناوری و زبان انگلیسی بودم و امروز تمرکز کاری خود را روی ارائه تحلیل فاندامنتال، اقتصاد کلان، اخبار بازار ارز دیجیتال و مقالات تخصصی در مورد بلاک چین و رمزارزها در نظر گرفته‌ام. شخصاً سرمایه‌گذاری را در بازه بلندمدت انجام می‌دهم و معتقدم که بلاک چین، بیت کوین و سایر پروژه‌های نوآورانه در صنعت کریپتو، آینده فرآیندهای مالی و نظام اقتصادی کشورها را شکل می‌‎دهند.

مطالعه بیشتر

‫۲ دیدگاه‌ها

    1. سلام وقت بخیر. پلتفرم‌ های وام NFT ممکنه بعضی از توکن‌ها رو قبول نکنن که باید داخل پلتفرم مربوطه این مسئله بررسی بشه. بعید میدونم مشکلی بابت استفاده از ان اف تی های دیسنترالند داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا