آموزش NFTآموزش Web3آموزش ارز دیجیتال

هرچیزی که باید درباره دامنه های NFT بدانید

در این بلاگ از صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس به موضوع دامنه های NFT و هرچیزی که باید درباره آن بدانید، می‌پردازیم.

در چند سال اخیر به احتمال زیاد با اصطلاح NFT برخورد کرده‌اید. توکن‌های غیرقابل تعویض یا NFT دارایی‌های دیجیتال منحصر به فردی هستند که می‌توانید معامله کنید. نمونه‌ای از ان اف تی‌ها شامل هنر دیجیتال، بازی‌های ویدئویی، آواتارها و کلکسیون‌ها اشاره کرد.

پادکست هرچیزی که باید درباره دامنه های NFT بدانید

اصطلاح «غیر قابل تعویض» به زبان ساده به این معنی است که ان اف تی‌ها قابلیت معاوضه ندارند. ارزهای سنتی قابل تعویض هستند، چراکه ارزش یک دلار با یک دلار دیگر یکسان است. با این حال دو اثر هنری از پیکاسو قیمت‌های متفاوتی دارند، حتی اگر هر دو از آثار پیکاسو باشند.

هر NFT منحصر به فرد است و همه آن‌ها بر یک بلاک‌چین مشابه ارزهای دیجیتال مدیریت می‌شوند. درواقع، بسیاری از ان اف تی‌ها با استفاده از ارزهای دیجیتال، به خصوص اتریوم معامله می‌شوند. با این حال بسیاری از کاربران نمی‌دانند که دامنه‌های وب‌سایت نیز می‌تواند توکن باشد و معامله باشد.

دامنه چیست و چگونه کار می‌کند؟

قبل از اینکه سراغ دامنه های NFT برویم، باید نگاهی به نحوه عملکرد دامنه‌های وب‌سایت بیاندازیم. دامنه‌ها درواقع آدرس‌های آنلاین وب هستند، همان چیزی که در مرورگر وارد می‌کنید تا به یک وب‌سایت خاص بروید.

در حقیقت، آدرس یک وب‌سایت رشته‌ای از کاراکترهای حروف و عدد است که آدرس IP (پروتکل اینترنت) نامیده می‌شود. نام دامنه سیستم یا DNS برای آسان‌تر کردن به خاطر سپردن آدرس‌های اینترنتی کاربران ایجاد شده است. آدرس‌های IP را می‌توان به عنوان مختصات نقشه‌ای در نظر گرفت که محل دقیق یک وب‌سایت را مشخص می‌کند و نام دامنه را به عنوان یک آدرس مشخص می‌کند.

سرورهای DNS به عنوان یک دفترچه تلفن عمل می‌کنند که نام دامنه‌ها را به آدرس‌های IP ترجمه می‌کند. به این صورت وقتی نام یک وب‌سایت را در مرورگر وارد می‌کنید، رایانه شما می‌داند که چه داده خاصی را درخواست می‌کنید و آن را در دسترس شما قرار می‌دهد.

مشاهده قیمت لحظه‌ای و خرید شیبا در صرافی ارز دیجیتال

این نام‌های دامنه توسط یک سازمان آمریکایی به اسم شرکت اینترنتی برای نام‌ها و شماره‌های اختصاص‌یافته (ICANN) مدیریت می‌شوند. برای استفاده از نام دامنه برای وب‌سایت خود، باید ثبت نام کنید و آن را از یک ثبت‌کننده دامنه خریداری کنید.

با این حال، خرید نام‌های دامنه به این معنی نیست که شما مالک واقعی آن باشید. با خرید دامنه شما حقوق استفاده از سایت خود را در وب خریداری می‌کنید. این فرآیند بیشتر شبیه به اجاره است. به همین دلیل است که ثبت‌کنندگان دامنه برای استفاده از نام‌‌های دامنه هزینه‌های سالانه دریافت می‌کنند و مدت زمان استفاده شما از دامنه را تعیین می‌کنند.

هنگامی که کاربران هزینه دامنه را پرداخت نکنند یا قرارداد منقضی شود، نام دامنه به بازار برمی‌گردد و هر کسی که ابتدا آن را ثبت کند می‌تواند از آن استفاده کند. درواقع، شرکت‌های بی‌‎وجدان و سایبری با نظارت بر نام‌های دامنه‌ای که در شرف انقضا است، از سیستم سوءاستفاده می‌کنند و بلافاصله دامنه‌ها را خریداری می‌کنند. سپس این دامنه‌ها را با قیمتی بسیار بالاتر به مالک اصلی یا به قیمت پیشنهادی بازار می‌فروشند.

فایده دامنه های NFT یا غیرمتمرکز چیست؟

فایده دامنه های NFT یا غیرمتمرکز چیست؟

برای کابران معمولی اینترنت، بسیاری از لایه‌های پیچیده که فعالیت وب‌سایت‌ها را تصمین می‌کنند، نامرئی هستند. از آنجایی که صدها میلیون دامنه ثبت شده وجود دارد و شرایط و فرآیند‌های عملکرد صحیح وب ۲ بسیار سخت است، سازمان ICANN کارهای زیادی برای انجام دادن دارد. مرجع شماره‌های اختصاص داده شده اینترنت (IANA) بخشی از ICANN است که ثبت دامنه‌ها را مدیریت می‌کند.

استیکینگ NFT چیست و چگونه کار می‌کند؟

مجموعه‌های ثبت دامنه شرکت‌های بزرگ و خصوصی هستند که نام‌های دامنه و سوابق آن‌ها را مدیریت می‌کنند. این شرکت‌ها با ثبت‌کننده‌های دامنه که فروش تجاری نام‌های دامنه را انجام می‌دهند متفاوت هستند و به عنوان واسطه عمل می‌کنند. GoDaddy یک ثبت کننده دامنه است که دامنه را به کاربران نهایی می‌فروشد، نام دامنه‌های پولی را ثبت می‌کند و برای ثبت دامنه هزینه‌ای را دریافت می‌کند.

اگر همه این فرآیندها به نظر شما سخت می‌آید، باید متوجه شده باشید که غیرمتمرکزی دامنه‌ها برای توسعه‌دهندگان فواید بیشتری دارد. حتی اگر DNS تا حدودی غیرمتمرکز باشد، زمینه‌‌ای که در آن فعالیت می‌کند تا حد زیادی متمرکز است و ثبت دامنه در مرکز همه آن‌ها قرار دارد.

دامنه های NFT چه تفاوتی ایجاد می‌کنند؟

اگر درباره ان اف تی‌ها مطالعه کافی کرده باشید، می‌دانید که آن‌ها مالکیت دارایی دیجیتال مربوطه را به خریدار می‌دهند. بنابراین افراد دیگر ممکن است یک اثر هنری را به صورت آنلاین مشاهده کنند، اما فقط صاحب NFT نسخه اصلی و گواهی اصالت را دارد. به همین ترتیب، با خرید دامنه های NFT به جای اینکه این دامنه‌ها را برای مدتی اجاره کنید، مالکیت نام دامنه به شما تعلق می‌گیرد.

دامنه ‎های NFT سیستم ثبت دامنه را غیرمتمرکز می‌کنند. همانطور که در بالا ذکر کردیم، دامنه‌های سنتی که به عنوان دامنه‌های وب ۲ نیز شناخته می‌شوند، تحت یک شرکت مدیریت می‌شوند و چندین لایه مدیریت اضافی در بین آن‌ها وجود دارد. این همان اینترنتی است که اکثر ما می‌شناسیم و به آن عادت کردیم و با عنوان وب ۲ شناخته می‌شود. اینترنت وب ۲، توسط شرکت‌های خصوصی مانند گوگل و متا که خدمات وب را در ازای داده‌های شخصی ارائه می‌دهند،‌ اداره و مدیریت می‌شود.

از سوی دیگر، دامنه‌های وب ۳ غیرمتمرکز هستند و مالکیت و کنترل دامنه‌ها به هرکسی که NFT را خریداری کند، می‌رسد. طبق نظر بسیاری از فعالان صنعت بلاک‌چین وب ۳ آینده اینترنت است.

دامنه های NFT چه کاری می‌توانند انجام دهند؟

دامنه های NFT چه کاری می‌توانند انجام دهند؟

اگر با خرید و فروش ارزهای دیجیتال آشنا باشید، می‌دانید که برای نگهداری ارزها به یک کیف پول دیجیتال نیاز دارید تا توکن‌‌های خود را در آن ذخیره کنید. دامنه های NFT عملکردهای بیشتری نسبت به دامنه‌های سنتی دارند. آن‌ها همچنین می‌توانند به عنوان کیف‌پول‌های رمزنگاری مورد استفاده قرار گیرند.

بازی‌های NFT بدون سرمایه؛ معرفی ۱۱ بازی کریپتویی بدون نیاز به سرمایه اولیه

به عنوان یک وب‌سایت این دامنه های NFT را می‌توانید در یک مرورگر جست و جو کنید و مانند دیگر دامنه‌های وب ۲ مثل .com یا .org، دامنه های NFT محتوای وب‌سایتی که به دنبال آن هستید را به کاربران نشان می‌دهد. به عنوان یک کیف پول رمزنگاری شده، از دامنه های NFT می‌توانید برای ارسال و دریافت ارزهای دیجیتال استفاده کنید.

دامنه های NFT یا مبتنی بر بلاک‌چین دارای دامنه‌ های سطح بالا (TLD) هستند که با دامنه‌ های TLD وب ۲ متفاوت است. از آنجایی که ان اف تی‌ها غیرمتمرکز و جدا از وب ۲ هستند، نام‌ دامنه های NFT مختلفی را هم ارائه می‌دهد. برخی از این دامنه‌ها می‌توانند شامل .nft یا .crypto شوند.

مزایا و معایب دامنه های NFT

ان اف تی‌ها تثبیت مالکیت و اصالت یک دارایی دیجیتال منحصر به فرد را نشان می‌دهند. برای نام‌های دامنه، این بدان معنا است که برای خرید حقوق استفاده از دامنه، نیازی به اتکا به ثبت‌کنندگان دامنه نیست. چند لایه بودن وب ۲ به این معنی است که این سازمان‌ها می‌‌توانند بر فعالیت‌های کاربران با این دامنه کنترل داشته باشند. علاوه بر این، این سازمان‌های در طول استفاده از دامنه هزینه‌های اضافی را از کاربران درخواست می‌کنند.

که ما را به مزیت دیگری از دامنه های NFT می‌رساند. با استفاده از دامنه های NFT شما فقط یک‌بار برای خرید دامنه هزینه پرداخت می‌کنید و برای استفاده بیشتر از این دامنه نیازی به پرداخت هزینه سالانه ندارید. پس از ثبت نام و پرداخت، دامنه برای همیشه متعلق به شما است.

مشاهده لحظه ای قیمت ترون در صرافی ارز دیجیتال

با استفاده از دامنه های NFT می‌توانید به سایر برنامه‌های غیرمتمرکز، که به نام DApps هم شناخته می‌شوند،‌ دسترسی داشته باشید. از آنجایی که دامنه شما به عنوان یک کیف‌پول رمزنگاری شده نیز شناخته می‌شود، از حفظ کردن آدرس رمزنگاری شده خود رها می‌شوید و خطر انتقال‌های‌ اشتباه را کاهش می‌دهید.

از سوی دیگر، دامنه های NFT هنوز در مراحل ابتدایی توسعه قرار دارند و تا حدودی آزمایشی هستند، در نتیجه همه مرورگرها به آن‌ها دسترسی نخواهند داشت. دامنه های NFT تحت صلاحیت سازمان ICANN نیستند، بنابراین مرورگرهای مختلف انگیزه قابل توجهی برای پشتیبانی از دامنه‌های وب ۳ ندارند.

علاوه بر این، با اینکه بلاک‌چین تغییرناپذیر است و هک کردن آن تقریبا غیرممکن است، هنوز برخی نگرانی‌های امنیتی وجود دارد. مهم‌ترین آن‌ها مشکلاتی هستند که گاهی اوقات به بازارهای NFT و کاربران آن آسیب می‌زند. متاسفانه، زمانی که یک NFT به سرقت می‌رود، بازگرداندن آن کمی دشوار است. در نتیجه برای تقویت امنیت و محافظت از دارایی‌های خود به تدابیر امنیتی اضافی نیاز دارید.

در نهایت، کمبود یک سازمان مسئول در مدیریت ثبت و استفاده از دامنه‌ها ممکن است باعث بروز اختلافات شود. درمورد دامنه‌ها سنتی، سازمان ICANN می‌تواند وارد عمل شود و هرگونه اختلاف را حل کند. برای دامنه های NFT، اگر برندی متوجه شود که شخص دیگری قبلا این دامنه را با نام تجاری او خریداری کرده است، هیچ شخص ثالث رسمی برای مدیریت این وضعیت وجود نخواهد داشت.

چطور یک دامنه NFT بخریم؟

خرید دامنه های NFT شبیه به خرید ان اف تی‌های دیگر است. این دامنه‌ها را می‌توان از طریق بازارهای NFT خریداری و ثبت کرد. اکثر دامنه های NFT با استفاده از رمزارزها معامله می‌شوند، ولی فروشندگانی هستند که ارز فیات هم می‌پذیرند. ثبت دامنه های NFT ساده‌تر از چیزی است که فکر می‌کنید.

به دنبال یک بازار معتبر و قابل اعتماد برای خرید دامنه های NFT باشید. بازارهای پیشرو که می‌توانید از آن‌ها دامنه‌ های NFT تهیه کنید Unstoppable Domains و Ethereum Name Service هستند. همچنین می‌توانید بازارهای محبوب NFT مانند OpenSea و Rarible را برای خرید دامنه های NFT بررسی کنید.

چطور یک دامنه NFT بخریم؟

نام دامنه‌ای که قصد خرید آن را دارید تایپ کنید، سپس از پسوندهای دامنه های NFT برای بررسی بیشتر استفاده کنید. TLD‌های مختلف قیمت‌های متفاوتی خواهند داشت.

چطور یک دامنه NFT بخریم؟

هزینه مربوط به دامنه انتخابی خود را بپردازید. با توجه به بازار،‌ ممکن است چند گزینه برای پرداخت وجود داشته باشد. راه‌های پرداخت شامل ارز دیجیتال، کارت اعتباری و پلتفرم‌های پرداخت می‌شوند.

مرحله نهایی خرید دامنه های NFT مینت کردن، است. مینت، فرآیندی است که در آن مالکیت NFT را به عهده می‌گیرید. بعد از مینت، بلاک‌چین تشخیص می‌دهد که شما صاحب این دامنه هستید. از آنجایی که دامنه‌‌ای که خریداری می‌کنید یک توکن غیرقابل تعویض است،‌ می‌توانید آن را در کیف پول رمزارز خود ذخیره کنید.

آینده دامنه های NFT و وب ۳

امروزه، وب ۳ هنوز مورد توجه کاربران قرار نگرفته است. وب ۲ هنوز در صدر بازار قرار دارد و به دلیل صنعت میلیارد دلاری اینترنت، سازمان‌ها و شرکت‌هایی که از آن سود می‌برند مشتاق غیرمتمرکزسازی همه چیز نیستند.

خبر خوب این است که دانش کاربران از فناوری بلاک‌چین در حال گسترش است و توسعه‌دهندگان به طور مداوم در حال تحقیق در مورد راه‌های تبدیل اینترنت به فضایی بهتر و امن‌تر هستند.

در حال حاضر محدودیت‌های وب ۳ را می‌توان به این واقعیت نسبت داد که این تکنولوژی نسخه جدیدی از اینترنتی است که همه ما به آن عادت کردیم. از آنجایی که در مراحل اولیه قرار داریم، طبیعی است که با ادامه کار توسعه‌دهندگان مشکلاتی نیز به وجود بیاد. برخی از این مشکلات شامل هزینه، مقیاس‌پذیری و تجربه کاربر می‌شود. برای کاربران معمولی اینترنت مزایای وب ۳ زیاد نیست. با این حال، وب ۳ در آینده همچنان تغییر و پیشرفت می‌کند.

سوالات پرتکرار درباره دامنه های NFT

  • دامنه چیست؟

    دامنه‌ها درواقع آدرس‌های آنلاین وب هستند، همان چیزی که در مرورگر وارد می‌کنید تا به یک وب‌سایت خاص بروید.

  • دامنه های NFT چه تفاوتی ایجاد می‌کنند؟

    دامنه های NFT مالکیت رسمی دامنه را برای کاربران تضمین می‌کنند و بعد از خریداری دامنه هیچ هزینه جانبی دریافت نمی‌کنند.

  • چطور یک دامنه NFT بخریم؟

    خرید دامنه های NFT شبیه به خرید ان اف تی‌های دیگر است. این دامنه‌ها را می‌توان از طریق بازارهای NFT خریداری و ثبت کرد.

امیرمهدی شکوهی

امیر مهدی شکوهی هستم. دو سال قبل نوشتن و ترجمه را شروع کردم. نزدیک به 10 سال زبان خواندم و مدرک‌های CAE و TTC گرفتم. در حال حاضر به طور اختصاصی روی مقالات بخش‌های بازی‌‌های بلاک چینی، ان اف تی‌ها و متاورس متمرکز هستم. به زبان انگلیسی، فیلم، سریال و بازی‌های ویدئویی علاقه زیادی دارم. همچنین به طور حرفه‌ای در بازار فعالیت می‌کنم. به نظرم کریپتوکارنسی‌ها آینده اقتصاد را شکل خواهند داد و تحولی در اقتصاد غیرمتمرکز ایجاد خواهند کرد.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا