آموزش NFTآموزش ارز دیجیتالآموزش استیکینگ

استیکینگ NFT چیست و چگونه کار می‌کند؟

توکن‌های غیرقابل معاوضه (NFT) از سال ۲۰۲۱ با مجموعه‌های برجسته‌ای مانند BAYC و CryptoPunks مورد توجه قرار گرفتند. این توکن‌ها معمولا به عنوان نمایش‌های دیجیتالی هنری و کلکسیونی شناخته می‌شوند که در طول زمان ارزش پیدا می‌کنند. با این حال، با پیشرفت چشم انداز NFT، هنرمندان، توسعه دهندگان و کلکسیونرها به فکر راه‌های جدید برای استفاده از ان اف تی‌ها هستند که یکی از آن‌ها استیکینگ NFT است.

پادکست استیکینگ NFT چیست و چگونه کار می‌کند؟

در این مقاله از صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس، می‌خواهیم موضوع استیکینگ NFT، نحوه عملکرد آن و عواملی که باید در هنگام استیکینگ NFT در نظر بگیریم، را بررسی کنیم.

ان اف تی‌ها قراردادهای هوشمند غیرقابل تقسیم هستند که معمولا مبتنی بر شبکه اتریوم ساخته می‌شوند و از استاندارد ERC 721 استفاده می‌کنند که هر NFT را منحصر به فرد می‌کند. این توکن‌ها مانند رمزارزها روی بلاک چین ثبت می‌شوند و می‌توانند برای اثبات مالکیت، اصالت و ارزش هرچیز فیزیکی یا دیجیتالی از جمله آثار هنری، آواتارها، فایل‌‌های ویدیویی و کارت‌های کلکسیونی استفاده شوند.

مشاهده قیمت لحظه‌ای و خرید تتر در صرافی ارز دیجیتال

استیکینگ NFT چیست؟

استیکینگ NFT

استیکینگ شامل قفل کردن توکن‌ها در یک کیف پول دیجیتال برای پشتیبانی از عملیات و امنیت بلاک‌چین در ازای پاداش است. پلتفرم‌‎های که از استیکینگ پشتیبانی می‌کنند معمولا مکانیزم اثبات سهام (PoS) را هم اجرا می‌کنند.

بلاک‌چین‌ها به شبکه‌ای جهانی از تاییدکننده‌های تراکنش متکی هستند تا شبکه‌های خود را با احراز هویت قبل از اضافه شدن داده‌ها به بلاک‌های جدید ایمن کنند. این تاییدکننده‌ها به‌ دلیل اختصاص منابع خود به شبکه، در ارز دیجیتال بومی یک بلاک‌چین پاداش دریافت می‌کنند.

برای بلاک‌چین‌های مانند بیت‌کوین که از مکانیزم اثبات کار (PoW) استفاده می‌کنند، تاییدکنندگان باید قدرت محاسباتی کامپیوترهای خود را به محاسبه این تراکنش‌ها اختصاص دهند که به برق زیاد و سخت‌افزار تخصصی نیاز دارد.

با توجه به اینکه PoS به منابع کامپیوتری کمتری برای انجام محاسبات تراکنش‌ها و ایمن‌سازی نیاز دارد،‌ استفاده از آن نسبت به PoW بهینه‌تر است. کاربرانی که می‌خواهند در این فرآیند شرکت کنند باید ارز رمزنگاری شده یک بلاک‌چین بومی را استیک کنند. به بیان ساده، امنیت یک شبکه بلاک‌چین زمانی افزایش پیدا می‌کند که نگهدارندگان بیشتری ارز دیجیتال خود را به اشتراک بگذارند.

بازی‌های NFT چیست؟ معرفی ۸ بازی برتر کریپتویی

استیکینگ NFT به قفل کردن این توکن‌ها بر یک پلتفرم یا پروتکل در ازای دریافت پاداش و سایر مزایا اشاره دارد. استیکینگ NFT به دارندگان این امکان را می‌دهد تا در عین حفظ مالکیت، از دارایی خود درآمد کسب کنند.

استیکینگ NFT فرصت‌های جدید را برای نگهدارندگان ایجاد می‌کند تا از مجموعه‌های NFT خود کسب درآمد کنند. نگهدارندگان می‌توانند با قفل کردن ان اف تی‌های خود در پروتکل‌های اقتصاد غیرمتمرکز، کسب درآمد کنند و مالکیت ان اف تی‌های خود را حفظ کنند.

استیکینگ NFT درواقع مفهوم بازدهی را ایجاد می‌کند که در آن کاربران می‌توانند با توکن‌های که در اختیار دارند به دریافت پاداش و بازدهی بپردازند. این فرآیند درواقع سوددهی بانکی را بدون نیاز به یک واسطه ممکن می‌کند.

استیکینگ NFT چگونه کار می‌کند؟

استیکینگ NFT چگونه کار می‌کند؟

اگر با واریز پول در حساب پس‌انداز بانکی آشنا باشید، می‌توانید به راحتی مفهوم استیکینگ NFT را درک کنید. در حالی که تفاوت‌هایی بین این دو وجود دارد، اصل و منطق آن‌ها یکسان است. با قرار دادن NFT خود، اساسا آن‌ها را در یک قرارداد هوشمند قفل می‌کنید و از آن‌ها به عنوان وثیقه برای دریافت پاداش در طول دوره استیکینگ استفاده می‌کنید. جوایز و پاداش‌های فرآیند استیکینگ بر اساس بازده درصدی سالانه (APY) و تعداد ان اف تی‌های استیک شده محاسبه می‌شود. استیکینگ NFT یک راه ساده برای استفاده حداکثری از سرمایه‌گذاری‌های خود است.

با این حال، به این نکته توجه کنید که مانند ارزهای دیجیتال، نمی‌توان تمام ان اف تی‌ها را استیک کرد. قبل از شروع فرآیند استیکینگ NFT قوانین یک پلتفرم را بررسی کنید، چراکه ممکن است هر پلتفرم شرایط به خصوص خود را داشته باشد.

جوایز استیکینگ NFT چیست؟

نوع پاداشی که نگه‌دارندگان NFT می‌توانند برای استیک کردن مجموعه خود دریافت کنند به پلتفرم مورد استفاده و نوع آن NFT بستگی دارد. اکثر پلتفرم‌هایی که از استیکینگ NFT پشتیبانی می‌کنند، به کاربران پاداش‌های روزانه یا هفتگی ارائه می‌دهند. جوایز استیکینگ هم معمولا به عنوان توکن بومی یک پلتفرم صادر می‌شود که اغلب در صرافی‌ها فهرست شده است.

برخی از پلتفرم‌های استیکینگ دارای یک سازمان مستقل و غیرمتمرکز (DAO) هستند که در آن نگهدارندگان NFT می‌توانند دارایی‌های خود را قفل کنند تا در مدیریت پلتفرم شرکت کنند و در مورد تصمیمات آینده نظر دهند. پس از آن، نگهدارندگان NFT می‌توانند نقش فعالی در جامعه ایفا کنند و در مورد چگونگی پیشرفت پروژه نظر داشته باشند.

علاوه بر این، برخی از پروژه‌ها به کاربران، ان اف تی‌های رایگان هم پاداش می‌دهند و به آن‌ها اجازه می‌دهند تا بخشی از مجموعه‌ها را با تخفیف خریداری کنند.

آیا همه ان اف تی‌ها قابلیت استیکینگ دارند؟

آیا همه ان اف تی‌ها قابلیت استیکینگ دارند؟

همانطور که در بالا گفتیم، همه ان اف تی‌ها قابلیت استیکینگ را ندارند. بنابراین، قبل از خرید NFT، مشخصات آن را برای استیکینگ بررسی کنید. در غیر این صورت، باید بررسی کنید که آیا این NFT بدون فرصت‌های استیکینگ و درآمدزایی موقعیت خوبی برای سرمایه‌گذاری را به همراه دارد یا نه.

چنین اطلاعاتی را می‌توانید از طریق مستندات پروژه یا با درخواست رسمی از کانال دیسکورد پروژه بررسی کنید.

مدت زمان قفل شدن NFT در استیکینگ

اگثر پروتکل‌های استیکینگ NFT بعد از شروع این فرآیند دارایی‌های شما را قفل می‌کنند. در دوره قفل شدن، دارایی‌های شما در معرض خطر به خصوصی قرار نمی‌گیرد، ولی باید توجه داشته باشید که در این دوره نمی‌توانید به NFT خود دسترسی داشته باشید. با این حال، به خاطر داشته باشید که مالکیت NFT همچنان در دست شما است.

پلتفرم‌های استیکینگ NFT معمولا قبل از شروع فرآیند بازده NFT را نشان می‌دهند. برخی از آن‌ها ممکن است بازدهی‌های عجیبی را برای استیکینگ ارائه کنند، بنابراین قبل از شروع استیکینگ تحقیقات خود را راجع‌به پلتفرم و شرایط استیکینگ انجام دهید.

مشاهده لحظه‌ای قیمت بیت کوین

مزایای استیکینگ NFT

  • اگر NFT شما واجد شرایط استیکینگ باشد و قصد نداشته باشید تا آن را بفروشید، استیکینگ می‌تواند یک فرصت عالی برای درآمدزایی باشد.
  • برای جذب کاربران به پروتکل‌های استیکینگ NFT، پلتفرم‌ها معمولا از توکن‌های بومی و حاکمیتی استفاده می‌کنند. با جمع‌آوری این توکن‌ها کاربران می‌توانند درباره مسیر آینده این پلتفرم نظر بدهند. تاثیر رای و نظر شما به میزان توکن‌هایی که در اختیار دارید بستگی دارد.

معایب استیکینگ NFT

  • کلاهبرداری بزرگ‌ترین خطر استیکینگ NFT است. بسیاری از پلتفرم‌های نامعتبر سابقه سو استفاده و فرار با سرمایه کاربران را داشته‌اند، بنابراین کاربران می‌توانند در معرض خطر از دست دادن دارایی‌های خود باشند.
  • بر اساس نحوه توسعه یک پروژه و مدت زمان قفل شدن پروژه‌ها در پلتفرم، بسیاری از کاربران ممکن است موقعیت‌های سود و ضرر دارایی خود را از دست بدهند.
  • ارزش ان اف تی‌ها به ارز دیجیتالی که بر پایه آن قیمت‌گذاری شده‌اند وابسته است. حتی اگر یک NFT بتواند ارزش خود را بر حسب ارز دیجیتال حفظ کند، ممکن است نزول ارزهای دیجیتال بر قیمت این NFT تاثیر قابل توجهی بگذارند.

آیا استیکینگ NFT سرمایه‌گذاری خوبی است؟

پروتکل‌های استیکینگ NFT هنوز در مراحل اولیه قرار دارد. باید در نظر گرفت که چنین سرمایه‌گذاری با چنین شرایطی دارایی‌های شما را در خطر نقدینگی قرار می‌دهد. از آنجایی که صنعت NFT هنوز یک اکوسیستم کامل نیست و سرمایه‌گذاری‌های بلند مدت در این صنعت پرریسک هستند، سرمایه‌گذاری‌های متعدد در آن به دقت بالایی نیاز دارد. با این حال، علاقه‌مندان و سرمایه‌گذاران می‌توانند با تحقیق و تضمین از ایمنی یک پلتفرم و بررسی شرایط استیکینگ آن از سرمایه‌گذاری خود درآمدزایی کنند.

سوالات پرتکرار درباره استیکینگ NFT

  • NFT چیست؟

    ان اف تی‌ها قراردادهای هوشمند غیرقابل تقسیم هستند که معمولا مبتنی بر شبکه اتریوم ساخته می‌شوند و از استاندارد ERC 721 استفاده می‌کنند که هر NFT را منحصر به فرد می‌کند.

  • استیکینگ NFT چیست؟

    استیکینگ شامل قفل کردن توکن‌ها در یک کیف پول دیجیتال برای پشتیبانی از عملیات و امنیت بلاک‌چین در ازای پاداش است.

امیرمهدی شکوهی

امیر مهدی شکوهی هستم. دو سال قبل نوشتن و ترجمه را شروع کردم. نزدیک به 10 سال زبان خواندم و مدرک‌های CAE و TTC گرفتم. در حال حاضر به طور اختصاصی روی مقالات بخش‌های بازی‌‌های بلاک چینی، ان اف تی‌ها و متاورس متمرکز هستم. به زبان انگلیسی، فیلم، سریال و بازی‌های ویدئویی علاقه زیادی دارم. همچنین به طور حرفه‌ای در بازار فعالیت می‌کنم. به نظرم کریپتوکارنسی‌ها آینده اقتصاد را شکل خواهند داد و تحولی در اقتصاد غیرمتمرکز ایجاد خواهند کرد.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا