آموزش ارز دیجیتالآموزش استخراج ارز دیجیتالآموزش تحلیل ارز دیجیتالآموزش سرمایه گذاریآموزش کسب درآمد از ارز‌های دیجیتال

انواع روش های سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال

همانطور که می‌دانید“تورم” یکی از مهم‌ ترین رویدادهای اقتصادی در سطح جهان است که با درصدهای متفاوت در تمامی کشورها وجود داشته و امری اجتناب ناپذیر در اقتصاد است. یکی از اثرات قطعی تورم، کاهش ارزش پول در سطح دولت‌هاست.

بنابراین نگهداری پول نقد می‌تواند سرمایه چند ساله شما را روز به روز بی ارزش‌تر کند. لذا می‌بایست راهی مناسب برای حفظ ارزش سرمایه و در صورت امکان افزایش ارزش آن پیدا کرد.

یکی از راه هایی که بسیاری از افراد برای حفظ ارزش سرمایه خود انتخاب می‌کنند، ورود به بازارهای مالی از جمله سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال است. اما لازمه و پیش نیاز این سرمایه گذاری، آشنایی با انواع روش های سرمایه گذاری و انتخاب روش مناسب است تا شما را به سود انتظاری مورد نظرتان برساند.

در این مطلب به بررسی دقیق انواع روش‌ های سرمایه گذاری و میزان بازدهی هر یک می‌پردازیم.

چه روش‌ هایی برای سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال وجود دارد؟

انواع روش های سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال

استخراج، سرمایه گذاری و معامله گری اصلی‌ترین روش‌ های درآمدزایی از ارزهای دیجیتال هستند.

اما مناسب ترین راه کدام است؟

پاسخ دقیق و مشخص به این سوال را تنها و تنها خود شخص با توجه به سود انتظاری و افق زمانی پیش روی خود تعیین می‌کند. همانطور که در قسمت قبل توضیح داده شد، هدف از سرمایه گذاری در وهله اول حفظ ارزش سرمایه و در وهله دوم افزایش ارزش آن در مقابل تورم در طول زمان است.

به بیان ساده‌ تر قبل از هر گونه تصمیم گیری و یا اقدام برای سرمایه گذاری می‌بایست در ذهن خود به ۲ پرسش مهم پاسخ دهید؛ اینکه در چه بازه زمانی‌ای، انتظار چه میزان بازدهی از سرمایه گذاری خود دارید؟

به عبارتی شما باید مشخص کنید که افق زمانی مورد نظر شما برای کسب سود چگونه است؟ آیا قصد انجام یک سرمایه‌گذاری بلندمدت را دارید و یا ترجیح می‌دهید در بازه زمانی میان مدت و کوتاه مدت سرمایه خود را وارد بازار کنید؟

با توجه به پاسخی که به این سوالات میدهید و همچنین منابع و امکانات موجود، می‌توانید از میان استخراج، معامله گری و سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال یک روش را انتخاب کنید و یا سرمایه خود را به صورت درصدی بین این روش‌ها تقسیم کنید.

در ادامه به بررسی هر یک از این روش‌ها و میزان بازدهی هر یک می‌پردازیم:

استخراج ارزهای دیجیتال

استخراج و یا اصطلاحا ماینینگ (Mining) ارزهای دیجیتال چندین سال است که توسط افراد بسیاری برای کسب درآمد از ارزهای دیجیتال به کار برده می‌شود و روشی کم ریسک و البته پر هزینه برای سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال است.

همانطور که احتمالا می‌دانید، برای کسب درآمد از استخراج ارزهای دیجیتال تجهیزات اولیه نسبتا گرانی همچون تهیه دستگاه ماینر، اینترنت و … مورد نیاز است. علاوه بر آن هزینه نسبتا بالایی نیز برای مصرف برق ماینرها اعمال خواهد شد که برآیند کل هزینه‌ها را تا مقدار زیادی افزایش می‌دهد.

نکته دیگری که در پیرامون استخراج ارزهای دیجیتال شایان ذکر است، عدم نیاز به دانش و تخصص بالا در بازار ارزهای دیجیتال است. چرا که دستگاه‌های ماینر به صورت خودکار و در صورت برقرار بودن شرایط، عملیات ماینینگ را انجام می‌دهند و رمزارزهای استخراج شده به کیف پول شما واریز می‌شود.

بازدهی استخراج نیز کاملا به ارزش آن رمزارز وابسته است. به این معنا که هرچقدر ارزش ارز دیجیتالی که استخراج می‌کنید، در طول زمان افزایش یابد، شما نیز از فروش آن سود بیشتری کسب خواهید کرد. با توجه به جایگاه مهم ارزهای دیجیتال در آینده تکنولوژی و بلاک چین، استخراج و نگهداری یا اصطلاحا هولد کردن ارزهای دیجیتال می‌تواند گزینه بسیار خوبی برای سرمایه گذاری بلندمدت در ارزهای دیجیتال باشد.

بنابراین اگر جزء افرادی هستید که میزان سرمایه بالایی دارید اما با فوت و فن های بازار و اتفاقاتی که موجب نوسان های سنگین در بازار می‌شوند آشنایی چندانی ندارید، می‌توانید از این روش برای سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال استفاده کنید.

اما حتما توجه داشته باشید که بهتر است سرمایه‌ خود را به استخراج رمزارزهایی اختصاص دهید که بنیاد قدرتمندی دارند.

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال

سرمایه گذاری بلندمدت در ارزهای دیجیتال

سرمایه گذاری بلندمدت در ارزهای دیجیتال نیز یکی از روش هایی است که می‌تواند در یک بازه چند ساله سرمایه شما را تا چندین برابر افزایش دهد.

برخی افراد تصور می‌کنند سرمایه‌ گذاری به این معناست که باید یک دارایی را خریداری کرده و چندین سال نگهداری کنند تا در نهایت یک سود کلان از نگهداشتن آن به دست آورند. در صورتی که این تصور چندان درست نیست بلکه مهم‌ترین نکته‌ای که در سرمایه‌گذاری باید به آن توجه شود، نقطه ورود یا همان قیمت خرید دارایی است.

به بیان دیگر اگر شما قصد سرمایه‌ گذاری بلندمدت روی یک دارایی یا ارز دیجیتال را دارید، باید نقطه ورود بهینه ای داشته باشید تا نسبت ریسک به بازدهی شما نسبت معقولی باشد.

تصور کنید فردی با دیدگاه سرمایه گذاری بلندمدت در بیت کوین، در قیمت ۶۵ هزار دلار و دقیقا زمانی که آوازه ی رشد بیت کوین در میان همه اقشار جامعه پیچیده، اقدام به خرید می‌کند و پس از دیدن ریزش‌ها با خود می‌گوید:

” من قصد دارم سرمایه‌ گذاری بلندمدت داشته باشم، بنابراین در همین قیمت وارد موقعیت خرید می‌شوم و تا سال‌ها این دارایی را نگهداری می‌کنم”

اما همانطور که گفتیم مهم‌ترین اصل در سرمایه گذاری بلندمدت، انتخاب یک نقطه ورود بهینه است. نقطه ورود بهینه منظور سطوح کف قیمتی یک دارایی است که احتمال رشد دوباره قیمت از همان سطوح وجود دارد.

همانطور که می‌دانید، “رکود” همچون تورم یک اتفاق اجتناب ناپذیر و قسمتی از چرخه بازارهای مالی است و اگر در زمان درستی وارد معاملات خرید نشوید، سرمایه شما نیز تحت تاثیر رکود حاکم بر بازار قرار می‌گیرد و دارایی شما دچار اصطلاحا خواب سرمایه خواهد شد.

بنابراین اگر به آینده ارزهای دیجیتال ایمان دارید و دیدتان نسبت به سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال یک دید بلندمدت است، خرید پله‌ای در کف های قیمتی رمزارزهای معتبر و با ارزش بازار (مارکت کپ) بالا می‌تواند بهینه‌ترین نقاط ورود برای سرمایه گذاری شما باشد.

نکته بسیار مهمی که در سرمایه گذاری بلندمدت باید به آن توجه داشته باشید، تقسیم سرمایه یا اصطلاحا متنوع سازی سبد سرمایه گذاری (Diversification) است. به این معنا که شما باید تخصیص سرمایه را میان چندین دارایی متفاوت با میزان ریسک و بازده متفاوت انجام دهید.

نکته مهم دیگری که در سرمایه گذاری بلندمدت بسیار حائز اهمیت بوده، کنترل هیجانات و احساس ترس و طمع در بازار است.

به بیان دیگر، اگر در کف های قیمتی اقدام به خرید کرده‌اید، پس از ریزش‌های جزئی دچار حس ترس نشوید و سعی کنید با مدیریت این حس ترس، استراتژی خرید پله‌ای خود را ادامه دهید.

به طور مشابه مدیریت احساس طمع نیز در این سبک سرمایه گذاری بسیار حائز اهمیت است. به این معنا که پس از کسب سود انتظاری خود، از معامله خارج شده و تحت هیچ شرایطی دچار حس فومو یا فاد نشوید!

معامله گری در ارزهای دیجیتال

معامله گری در ارزهای دیجیتال

یکی دیگر از روش های کسب درآمد از بازار رمزارزها که طرفداران بسیاری نیز دارد، معامله گری یا ترید ارزهای دیجیتال است که به دید نوعی سرمایه گذاری کوتاه مدت نیز می‌توان به آن نگاه کرد.

در این روش شما با تسلط نسبتا خوب به مباحث فاندامنتال، تکنیکال و درون شبکه ( آنچین) به خرید و فروش ارزهای دیجیتال در تایم فریم های پایین مثل تایم فریم چهار ساعته، یک ساعته، سی دقیقه و حتی گاها ۵ دقیقه می‌پردازید!

به این صورت که با دنبال کردن نوسان‌های بازار و سوار شدن بر موج های قیمتی رمزارزهای گوناگون، به کسب سود از حرکات نمودارهای قیمتی در بازه زمانی کوتاه مدت می‌پردازید.

همانطور که در قسمت قبل اشاره شد، برای کسب سود مستمر از این روش شما می‌بایست دانش و تخصص قابل قبولی در حیطه معامله گری ارزهای دیجیتال داشته باشید، نسبت به جدیدترین رویدادها در بازار و به صورت کلی وضعیت بازار کاملا آپدیت باشید تا بتوانید نقاط ورود و خروج از معاملات به صورت صحیح مشخص کنید.

بنابراین لازم است تا یک استراتژی معاملاتی تست شده برای خود داشته باشید، تحت هر شرایطی بر آن پایبند بمانید و مدیریت ریسک در معاملات را هرگز از یاد نبرید.

جمع بندی

همانطور که در طول متن توضیح داده شد استخراج، سرمایه گذاری بلندمدت و معامله گری ارزهای دیجیتال، اصلی ترین روش های درآمدزایی از ارزهای دیجیتال هستند و شما می‌بایست بر حسب توانمندی‌های شخصی، میزان سرمایه، میزان ریسک، افق زمانی مورد نظر و بازده انتظاری، استراتژی شخصی خود را برای سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال پیدا کنید.

انواع روش های سرمایه گذاری در ارز دیجیتال چیست؟

استخراج، سرمایه گذاری بلندمدت و معامله گری روزانه ارزهای دیجیتال اصلی ترین روش های سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال هستند.

در هنگام سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال باید به چه نکاتی توجه داشت؟

افق زمانی سرمایه گذاری و بازده انتظاری مهم ترین عواملی هستند که نوع سرمایه گذاری شما را مشخص می‌کنند.

الهه برات‌زاده

من الهه برات‌زاده هستم و در رشته اقتصاد از دانشگاه فردوسی مشهد فارغ التحصیل شدم. چهار سال است که در زمینه بازارهای مالی فعالیت می‌کنم و از هیچ کاری به اندازه نشستن پای چارت، ترید و یاد گرفتن مطالب جدید در این حوزه لذت نمی‌برم. به نظر من بیت‌کوین سهم بزرگی در آینده اقتصاد دنیا دارد و از این بابت که مسیر کاری من طوری شکل گرفت که می‌توانم به طور تخصصی از دنیای جذاب رمزارزها صحبت کنم، بی‌نهایت خوشحالم. هر محتوایی که تولید می‌کنم با حداکثر علاقه و دقت می‌نویسم و تنها چیزی که برای من اهمیت دارد،این است که بتوانم بیشترین تعامل را با مخاطب برقرار کنم و محتوای مورد نیاز او را ارائه دهم.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا