آموزش DeFiآموزش سرمایه گذاری

آموزش ییلد فارمینگ ارز دیجیتال (Yield Farming)؛ کشت سود چیست؟

مسترکارت کارت مسافرتی

ییلد فارمینگ (Yield Farming) یا کشت سود ارز دیجیتال فرآیندی است که طی آن هولدر ارز دیجیتال می‌تواند با قفل‌کردن دارایی‌های خود، پاداش و سود دریافت کند. ییلد فارمینگ ارز دیجیتال که یکی از بخش‌های حوزه دیفای (DeFi) رمزارزها است، شاید کمی پیچیده به‌نظر برسد، اما کاربران با کمی مطالعه پیرامون این موضوع، توانسته‌اند میزان کسب درآمد از دیفای را به حداکثر برسانند.

پادکست ییلد فارمینگ ارز دیجیتال


ییلد فارمینگ یکی از داغ‌ترین مباحث جشنواره دیفای در تابستان سال ۲۰۲۰ بود و در سال ۲۰۲۱، ارزش کل قفل شده (TVL) استخرهای نقدینگی (Liquidity Pools) به رکوردهای جدید رسید و بلاک چین اتریوم به‌تنهایی، شاهد ۱۸۰ میلیارد دلار سرمایه در اکوسیستم خود بود.


امروزه، ییلد فارمینگ یا کشت سود ارز دیجیتال به یکی از محبوب‌ترین شیوه‌های کسب درآمد به‌صورت غیرفعال (Passive Income) تبدیل شده است. البته که شاید در نگاه اول ییلد فارمینگ یک استراتژی معاملاتی و سرمایه‌گذاری بدون ریسک به‌نظر برسد، اما پلتفرم‌ها و روش های کشت سود مختلف، هرکدام مقررات و ریسک‌های ویژه خود را دارند. با این حال، ییلد فارمینگ همچنان یکی از جذاب‌ترین روش های کسب درآمد از ارز دیجیتال میان کاربران است.


در این مقاله از صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس، ابتدا بررسی می‌کنیم که منظور از کشت سود چیست و سپس، به شناخت انواع روش های کشت سود ارز دیجیتال و معرفی پلتفرم های کشت سود خواهیم پرداخت.

ییلد فارمینگ یا کشت سود چیست؟

ییلد فارمینگ یا کشت سود چیست

فرآیند ییلد فارمینگ شامل واریز ارز دیجیتال به پروتکل‌ها و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (DApps) می‌شود که در ازای آن، به کاربر مربوطه سود یا بهره در قالب توکن حاکمیتی (Governance Token) پلتفرم یا دیگر رمزارزها پرداخت می‌شود. سپس این سرمایه‌ کاربر در اختیار دیگر کاربران پلتفرم قرار می‌گیرد که با قرض‌گرفتن آن، به معامله‌گری و سرمایه‌گذاری‌های خود می‌پردازند.


همچنین، ممکن است از سرمایه واریزشده کاربران، برای تامین نقدینگی معاملات در پلتفرم‌هایی نظیر صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX) و بازارساز خودکار (AMM) استفاده شود. به این ترتیب، کسب در آمد از طریق ییلد فارمینگ را می‌توان در هر دو نوع فعال و غیرفعال در نظر گرفت و کاربر می‌تواند از این طریق، به‌جای صرفاً نگهداری ارز دیجیتال، از سرمایه خود کار بکشد.


با وجود این‌که ییلد فارمینگ ارز دیجیتال، تحولات قابل توجهی را در حوزه دیفای اکوسیستم رمزارزها رقم زده، مفهوم کلی آن در بازارهای مالی، نوظهور و جدید نیست. در بازارهای سنتی نیز روش‌های مختلفی برای کسب سود و دریافت پاداش وجود دارند که برخی از آن‌ها، بازکردن حساب پس‌انداز و دریافت گواهینامه سپرده (CD) یا سرمایه‌گذاری در سهام و دریافت سود سهام است.


اما فعالیت در چنین حوزه‌هایی، نیازمند همکاری با یک واسطه شخص ثالث بوده که هزینه و چالش‌های خاص خود را دارد. در عوض، کشت سود ارز دیجیتال در محیطی غیرمتمرکز انجام شده و فرآیندهایی نظیر دریافت وام ارز دیجیتال، در یک شبکه همتا به همتا (P2P) و توسط قراردادهای هوشمند (Smart Contracts) صورت می‌گیرند.


اولین قدم در ییلد فارمینگ ارز دیجیتال، واریز رمزارز به استخر نقدینگی (Liquidity Pool) یک پلتفرم است که این استخر نقدینگی، در واقع یک قرارداد هوشمند است. این استخرها زیربنای عملکرد یک بازار غیرمتمرکز را تشکیل می‌دهند و کاربران در آن‌ها، می‌توانند به فعالیت‌هایی نظیر تبادل ارز، وام‌دهی و استقراض و استیکینگ (Staking) بپردازند. زمانی که شما در یکی از این استخرها یا پلتفرم‌ها، ارز دیجیتال خود را واریز می‌کنید، به‌طور رسمی به یک تامین‌کننده نقدینگی (Liquidity Provider) تبدیل می‌شوید.


کاربر در ازای قفل‌کردن سرمایه خود در این استخرها، سود دریافت می‌کند که عموماً از کارمزدهای تراکنش‌ها و معاملات پلتفرم مربوطه گرفته می‌شود. مثلاً، خرید بایننس کوین (BNB) یا اتریوم (ETH) و صرفاً نگهداری آن در یک کیف پول ارز دیجیتال، ییلد فارمینگ محسوب نمی‌شود؛ اما می‌توانید با قرض‌دادن آن در یک پروتکل غیرمتمرکز نظیر آوه (Aave)، پاداش مربوطه را دریافت کنید که درواقع کشت سود انجام داده‌اید. به‌علاوه، همین سودها را نیز می‌توان در یک استخر دیگر قفل کرد تا نرخ سوددهی سرمایه‌تان را به حداکثر برسانید.


کاربرانی که در زمینه ییلد فارمینگ و کشت سود ارز دیجیتال فعالیت دارند، در رابطه با نحوه عملکرد شبکه و فعالیت‌های مالی در اکوسیستم اتریوم به‌عنوان بزرگ‌ترین شبکه دیفای رمزارزها، دانش فنی لازم را دارند. این افراد با آگاهی کامل سرمایه‌های خود را میان پروتکل‌های مختلف منتقل کرده تا بهترین نتیجه و بالاترین سود را به‌دست آورند. این نوع فعالیت در دنیای رمزارزها کار ساده‌ای نیست و به‌طور کل در زمینه ییلد فارمینگ، سرمایه بیشتر مصادف با سود بیشتر خواهد بود.


در روزهای ابتدایی پیدایش ییلد فارمینگ ارز دیجیتال، کاربران اغلب به استیک اتریوم و استیبل کوین‌های معروف بازار نظیر تتر (USDT)، یو‌اس‌دی‌ کوین (USDC) و دای (DAI) می‌پرداختند. امروزه، محبوب‌ترین پلتفرم‌های دیفای بر روی بلاک چین اتریوم اجرا شده‌اند و برای توکن‌های حاکمیتی خود خدماتی نظیر استخراج نقدینگی (Liquidity Mining) نیز ارائه می‌دهند.

اما در حال حاضر، ییلد فارمینگ بیت کوین (BTC) در این بلاک چین امکان‌پذیر نیست و تنها می‌توان از طریق رپد توکن بیت کوین (wBTC) در شبکه اتریوم و اکوسیستم آن، به کشت سود یا فعالیت‌های مشابه پرداخت.


استخراج نقدینگی با قراردادن توکن‌ها در یک استخر نقدینگی اتفاق می‌افتد که یکی از زیرمجموعه‌های ییلد فارمینگ ارز دیجیتال بوده و کاربر در ازای قراردادن سرمایه خود در یک پلتفرم، توکن حاکمیتی مربوطه یا دیگر رمزارزها را پاداش می‌گیرد. سپس می‌تواند پاداش خود را در صرافی‌های متمرکز نظیر بایننس (Binance) یا پلتفرم‌های غیرمتمرکز مانند یونی سواپ (Uniswap) نقد کند.


محاسبه سود ییلد فارمینگ در هر پلتفرم متفاوت است. در برخی پلتفرم‌ها، خالق یک استخر نقدینگی به‌صورت دستی نرخ درصد سالانه (Annual Percentage Rate / APR) را ممکن است در هر زمانی تغییر دهد که از طریق یک قرارداد هوشمند صورت می‌گیرد. بعضی از دیگر پروتکل‌ها مانند یرن فایننس (yearn.finance)، پلتفرم‌های ییلد فارمینگ مختلف را با یکدیگر مقایسه کرده و نرخ درصد سالانه را بر این اساس ارزیابی و تعیین می‌کند.


در این بین پلتفرم‌هایی که حجم معاملات بیشتری دارند، عموماً باید سود بیشتری را از طریق کارمزد معاملات به تامین‌کنندگان نقدینگی پرداخت کنند. به‌علاوه، در زمینه ییلد فارمینگ ارز دیجیتال آگاهی از تفاوت APY و APR اهمیت زیادی دارد.

آشنایی با انواع روش های کشت سود ارز دیجیتال

روش های کشت سود

فرآیندها و روش های کشت سود ارز دیجیتال در پلتفرم‌های مختلف با یکدیگر تفاوت دارند، اما به‌طور کل ییلد فارمینگ شامل تامین نقدینگی و واریز توکن به اپلیکیشن‌ها و پروژه های دیفای می‌شود؛ به این شکل که کاربر توکن‌های خود را در یک قرارداد هوشمند قفل کرده و طبق مقررات و نرخ‌های پاداش آن، سود دریافت می‌کند.


با وجود این‌که استراتژی‌ها و روش های کشت سود ارز دیجیتال انواع گوناگونی داشته که به‌صورت فعال و غیرفعال برای کاربر درآمد ایجاد می‌کنند، به‌طور کل زیرمجموعه فعالیت‌های زیر قرار می‌گیرند:


تامین‌کننده نقدینگی (Liquidity Provider): کاربر در این روش می‌تواند با واریز یک یا دو ارز دیجیتال، مثلاً در یک صرافی غیرمتمرکز، نقدینگی موجود در استخرهای آن را تقویت کند. پاداش کاربر در این روش ییلد فارمینگ، از کارمزد معاملات انجام‌شده پرداخت می‌شود.


قرض‌دادن یا وام‌دهی (Lending): کاربران می‌توانند مثلاً در یک پلتفرم وام NFT، کوین یا توکن‌های خود را از طریق قرارداده هوشمند مربوطه به کاربران متقاضی قرض دهد و بهره وام را دریافت کند.


قرض‌گرفتن یا وام‌گیری (Borrowing): کاربر در این روش می‌تواند توکن‌های خود را در قالب وثیقه (Collateral) وام قرار دهد و وام ارز دیجیتال دریافت کند. سپس می‌توان با وام دریافتی به ییلد فارمینگ یا دیگر فعالیت‌ها پرداخت. از این طریق می‌توان سرمایه اولیه خود را نگه داشت و از رشد آن بهره برد و در عین حال، با سرمایه جدید به کسب سود پرداخت.


استیکینگ (Staking): در دنیای دیفای، دو نوع روش برای سپرده‌گذاری یا استیکینگ وجود دارد؛ شیوه اصلی استیکینگ، فعالیت در یک بلاک چین با الگوریتم اجماع اثبات سهام (PoS) است که کاربر به‌منظور تامین امنیت شبکه، توکن‌های خود را قفل کرده و سود آن را دریافت می‌کند. روش دیگر استیک خودِ سود دریافتی از تامین نقدینگی در یک پلتفرم است که از این طریق، کاربر دو راه کسب سود را برای خود ایجاد می‌کند.


مطالعه بیشتر: معرفی بهترین صرافی برای استیکینگ ارز دیجیتال

معرفی بهترین پلتفرم های کشت سود یا ییلد فارمینگ

پلتفرم های کشت سود

پلتفرم های کشت سود ارز دیجیتال علاوه‌بر تنوع در روش های کشت سود، کارمزدها و سودهای متفاوتی داشته و کاربران باید پلتفرمی را انتخاب کنند که در وحله اول معتبر باشد و سپس، نسبت به سرمایه فرد سود قابل قبولی را برای او رقم زند. در ادامه به معرفی بهترین پلفترم های کشت سود یا ییلد فارمینگ ارز دیجیتال می‌پردازیم:


یونی سواپ (Uniswap): یونی سواپ یکی از محبوب‌ترین صرافی‌های غیرمتمرکز و بازارسازهای خودکار است که به کاربران اجازه معامله تقریباً تمام توکن‌های ERC20 اتریوم را بدون نیاز به واسطه می‌دهد. تامین‌کنندگان نقدینگی در این پلتفرم باید هر دو توکن یک معامله را به نسبت برابر ارائه کنند تا در ازای آن، بخشی از کارمزد معاملات و همچنین توکن حاکمیتی پلتفرم یعنی ارز دیجیتال UNI را به‌عنوان پاداش دریافت کنند. نسخه دوم (V2) و سوم (V3) پروتکل یونی سواپ در حال حاضر فعال بوده و ارزش کل قفل‌شده در آن‌ها تا نوامبر ۲۰۲۳ (آذر ۱۴۰۲)، به‌ترتیب ۱.۳۴ میلیارد دلار و ۲.۸.۲ میلیارد دلار برآورد شده است.


آوه (Aave): آوه یک پروتکل غیرمتمرکز، اپن سورس (متن باز / Open Source) و غیرحضانتی ویژه وام‌دهی و استقراض ارز دیجیتال است و در بازارهایی که ارائه می‌کند، کاربران با فعالیت خود ارز دیجیتال AAVE را در قالب سود و پاداش دریافت خواهند کرد. شبکه آوه تا نوامبر ۲۰۲۳، با ۵.۷۴ میلیارد دلار بیشترین ارزش کل قفل‌شده را میان سایر پلتفرم‌های دیفای در اختیار دارد و نرخ درصد سالانه آن (APR) تا حداکثر ۱۵ درصد برآورد شده است.


کامپوند (Compound): پلتفرم ییلد فارمینگ کامپوند مشابه با آوه، یک بازار مالی برای وام‌گیری و استقراض ارز دیجیتال ایجاد کرده که قرادادهای هوشمند آن به‌صورت الگوریتمی، نرخ سود و پاداش ارز دیجیتال COMP را برای کاربران مربوطه تنظیم می‌کنند. در رویدادهای حساب‌رسی (Audit) پلتفرم کامپوند مشخص شد که بالاترین استاندارد امنیتی را میان سایر رقبای خود دارد. ارزش کل قفل‌شده در این پلفترم تا نوامبر ۲۰۲۳، در سطح ۲.۲۳ میلیارد دلار برآورد شده و بین ۰.۲۱ درصد تا ۳ درصد، APY یا درصد بازده سالانه را به کاربران می‌دهد.


کرو فایننس (Curve Finance): کِرو پلتفرمی است که به کاربران و سایر پلتفرم‌های غیرمتمرکز اجازه داده استیبل کوین‌‌ها را با کارمزد و اسلیپج (تفاوت قیمت سفارش با قیمت تمام‌شده معامله / Slippage) کم معامله کنند و این خدمات را از طریق الگوریتم منحصربه‌فرد خود ارائه می‌دهد. کرو فایننس در واقع بزرگ‌ترین صرافی غیرمتمرکز دنیا از لحاظ ارزش کل قفل شده در سطح ۱.۷ میلیارد دلار است. APY پایه این پلتفرم تا حداکثر ۱۰ درصد و APY پاداش‌های آن تا سقف ۴۰ درصدی قابل دریافت هستند.

ارزش کل قفل شده اتریوم
ارزش کل قفل شده در شبکه اتریوم تا نوامبر ۲۰۲۳


سوشی سواپ (SushiSwap): سوشی سواپ در واقع یک فورک (Fork) از یونی سواپ بوده و اکنون پس از اتمام فرآیند انتقال سرمایه کاربران به این پروتکل جدید، به یک اکوسیستم کامل در دیفای تبدیل شده است. سوشی سواپ قابلیت بازارسازی از چندین بلاک چین مختلف را داشته و اپلیکیشن‌های متنوعی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. ارزش کل قفل شده در این پلتفرم تا نوامبر ۲۰۲۳، از مرز ۴۰۰ میلیون دلار عبور کرده است.


پنکیک سواپ (Pancakeswap): صرافی پنکیک سواپ بر روی شبکه بایننس اسمارت چین (BSC) ساخته شده و ویژه تبادل توکن‌های BEP20 است. پنکیک سواپ نیز مشابه با رقیب خود در اتریوم یعنی یونی سواپ، از مدل بازارساز خودکار استفاده کرده و کاربران آن در یک استخر نقدینگی مشغول به معامله هستند. این پلتفرم دارای بیشترین ارزش کل قفل‌شده میان سایر پروتکل‌های شبکه BSC است و تا نوامبر ۲۰۲۳، توانسته ۱.۵ میلیارد دلار سرمایه را در پروتکل خود قفل کند. تمرکز فعالیت‌های پنکیک سواپ بر روی بازی‌های درآمدزا (P2E) و توکن‌های NFT است و درصد بازده سالانه آن می‌تواند تا ۴۰۰ درصد بالا رود.


بلنسر (Balancer): بَلِنسر یک پلتفرم معاملاتی با قابلیت مدیریت سبد سرمایه به‌صورت خودکار است. فرآیندهای استیکینگ در این پلتفرم دارای انعطاف و قابلیت تنظیم بوده و تامین‌کنندگان نقدینگی، مجبور به ارائه هر دو توکن یک جفت‌ارز معاملاتی نیستند. در عوض می‌‌توانند استخرهایی شخصی‌سازی شده را با توکن‌ها و نسبت‌های مختلف ایجاد کنند. ارزش کل قفل‌شده در این پلتفرم محبوب، تا نوامبر ۲۰۲۳ بیش از ۸۵۰ میلیون دلار برآورد شده است.


یرن فایننس (yearn.finance): یرن فایننس یک پروتکل تجمیع‌کننده یا گردآورنده دیفای (Aggregator) به‌صورت خودکار و غیرمتمرکز است که به کاربران ییلد فارمینگ اجازه داده در سایر پروتکل‌های وام‌دهی نظیر آوه و کامپوند، با بالاترین نرخ سود فعالیت داشته باشند.


یرن فایننس در واقع الگوریتم‌هایی را پیاده‌سازی کرده که بهترین خدمات حوزه ییلد فارمینگ ارز دیجیتال را پیدا می‌کنند و از طریق تکنیک ریبِیس (Rebase)، سودآوری آن‌ها را به حداکثر می‌رساند. قیمت یرن فایننس با نماد YFI که توکن حاکمیتی پلتفرم بوده، در سال ۲۰۲۰ موفق شد از سقف ۴۰,۰۰۰ دلاری نیز عبور کند و نام خود را در بازار رمزارزها جاودانه سازد. کاربران در این پلتفرم می‌توانند تا ۸۰ درصد APY داشته باشند. ارزش کل قفل شده در یرن فایننس تا نوامبر ۲۰۲۳، بیش از ۳۳۴ میلیون دلار برآورد شده است.

مزایای ییلد فارمینگ

مزایای ییلد فارمینگ

مهم‌ترین مزیت ییلد فارمینگ ارز دیجیتال، پتانسیلی است که برای کسب درآمد ایجاد می‌کند. برای مثال، اگر یک پروژه نوظهور و معتبر را پیدا و از طریق آن شروع به کسب سود و پاداش کنید، ممکن است با رشد قیمت آن ارز دیجیتال، حاشیه سود خود را چندین برابر بالاتر ببرید. در چنین شرایطی می‌توانید سود خود را نقد کنید و یا به سرمایه‌گذاری مجدد بپردازید.


در حال حاضر، پلتفرم های کشت سود ارز دیجیتال نسبت به بانک‌های سنتی بهره بالاتری را به کاربر پرداخت می‌کنند که البته، ریسک‌های ویژه خود را دارند که در بخش بعدی به بررسی آن‌ها نیز می‌پردازیم. ییلد فارمینگ می‌تواند برای یک پروژه جدید، نقدینگی لازم را جهت شروع به کار فراهم کند و در عین حال، برای تامین‌کنندگان نقدینگی مربوطه و وام‌گیرندگان نیز کارآمد و سودمند واقع شود.


البته که در زمینه ییلد فارمینگ، برای دریافت سودهای سنگین به سرمایه سنگین نیاز خواهید داشت، اما در فرآیندهایی نظیر دریافت وام با بهره پایین، گزینه بسیار کارآمدی به‌شمار می‌آید. حتی می‌توان همین وام‌ها را در یک پروتکل دیگر قفل کرد و سود بیشتری به‌دست آورد. به‌طور کل، مزایای ییلد فارمینگ را می‌توان به سه مورد زیر دسته‌بندی کرد:

  • کسب درآمد به‌صورت غیرفعال: کاربران ارز دیجیتال می‌توانند به‌جای این‌که فقط سرمایه ارز دیجیتال خود را در یک کیف پول هولد کنند، آن‌ را به کار گرفته و بدون نیاز به معامله‌گری، پاداش و سود دریافت کنند.
  • تقویت نقدینگی: ییلد فارمینگ باعث می‌شود معاملات در پلتفرم‌های غیرمتمرکز روان‌تر و با اسلیپج (Slippage) کمتری انجام شوند و اکوسیستم دیفای رمزارزها، عملکرد بهتری داشته باشد.
  • بازده بالا: برخی پروژه‌های دیفای، سود بیشتری را نسبت به محصولات سرمایه‌گذاری سنتی به کاربر ارائه می‌دهند. کاربر با توجه به شرایط فعلی بازار ارز دیجیتال، می‌توانند با فعالیت در زمینه ییلد فارمینگ، سود زیادی را برای سرمایه خود رقم زند.

چالش‌ها و ریسک های ییلد فارمینگ

ریسک های ییلد فارمینگ

ییلد فارمینگ فرآیندی پیچیده دارد که هر دو دسته از کاربرانی که به تامین نقدینگی یا وام‌گیری ارز دیجیتال پرداخته را در معرض ریسک قرار می‌دهد. هنگامی که بازارها دچار تلاطم و نوسان هستند، ریسک ییلد فارمینگ آن‌ها به‌صورت موقتی بالا می‌رود و اسلیپج معاملات نیز بیشتر می‌شود. کشت سود ارز دیجیتال استراتژی پردرآمدی است که متقابلاً ریسک‌‌های بزرگ‌تری را نیز شامل می‌شود که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم:


هک قرارداد هوشمند: از قراردادهای هوشمند در ییلد فارمینگ، جهت انجام خودکار فرآیندها و تراکنش‌های مختلف استفاده می‌شود. با وجود این‌که قراردادهای هوشمند سرعت و دقت بالایی دارند، وجود یک خطا یا نقطه نفوذ در کد آن‌ها، می‌تواند منجر به یک حمله سایبری و کلاهبردای از پلتفرم مربوطه شود و در نهایت قیمت توکن بومی پلتفرم نیز، دچار ریزش خواهد شد.


ضرر ناگهانی یا ناپایدار (Impermanent Loss): ضرر ناگهانی زمانی اتفاق می‌افتد که شما سرمایه خود را جهت تامین نقدینگی در یک استخر واریز کرده و پس از مدتی، قیمت جهانی توکن‌های شما دچار کاهش می‌شود و شما نسبت به ارزش اولیه سرمایه خود هنگام واریز، متحمل ضرر می‌شوید. ضرر ناگهانی از چند روش می‌تواند سود ییلد فارمینگ شما را تحت تاثیر قرار دهد که یکی از آن‌ها، نوسانات شدید و ناگهانی قیمت رمزارزها است.


کاربران حوزه ییلد فارمینگ می‌توانند از طریق روش‌هایی نظیر واریز استیبل کوین‌ها دارای پشتوانه به یک استخر نقدینگی، ریسک ضرر ناگهانی خود را کاهش دهند. همان‌طور که می‌دانید، یک استیبل کوین نوسانات ناچیزی را در مقایسه با سایر رمزارزها بازار تجربه می‌کند. یکی دیگر از این روش‌ها، فعالیت در پلتفرم های کشت سودی است که پاداش‌های بیشتری را از کارمزدهای پلتفرم به کاربر می‌دهند. از این طریق می‌توان بخشی از ضررهای احتمالی را جبران کرد.


نوسانات بازار: بازار ارزهای دیجیتال در چرخه یا سایکل‌های مختلف خود، نوسانات کوچک و بزرگی را تجربه می‌کند که مستقیماً قیمت رمزارزهای شما و سود ییلد فارمینگ و تمام فعالیت‌های دیفای را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. البته که کاربران حوزه کشت سود ارز دیجیتال باید مهارت کافی در تحلیل و شناخت سایکل‌های بازار و توانایی استفاده از استراتژی آربیتراژ (Arbitrage) میان پلتفرم‌های مختلف را داشته باشند.


راگ پول‌ها (Rug Pull): راگ پول یکی از طرح‌های اسکم (Scam) در دنیای رمزارزها است که طی آن، توسعه‌دهندگان یک پروژه پس از سرمایه‌گذاری افراد، به‌طور ناگهانی و بدون اجازه برداشت به افراد، سرمایه موجود در پروژه را برداشت کرده و از آن خارج می‌شوند. پلتفرم های کشت سود ارز دیجیتال یکی از گزینه‌های در معرض خطر حملات راگ پول هستند و ۹۹ درصد از کلاهبرداری‌های سال ۲۰۲۰، به این نوع طرح‌های اسکم اختصاص داشت.


قانون‌گذاری‌ها: قانون‌گذاری در صنعت ارزهای دیجیتال، همچنان چهارچوب مشخصی را به خود ندیده و کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) که نقش بسیار مهمی را در این زمینه ایفا می‌کند، برخی از رمزارزها را به‌عنوان اوراق بهادار (Securities) شناخته و دسته‌بندی کرده است. این مسئله به این نهاد نظارتی این اجازه را داده تا بر بازار این رمزارزها نظارت داشته باشد. طی سال‌های اخیر، مقامات قانونی ایالات متحده نیز حکم تعلیق و توقف فعالیت پلفترم‌های متمرکز وام‌دهی کریپتویی نظیر بلاک‌فای (BlockFi)، سلسیوس (Celsius) و . . . را صادر کرده‌اند.


از این رو، اکوسیستم‌ها و پلتفرم‌های ییلد فارمینگ دیفای ممکن است در صورت تنظیم آن‌ها توسط SEC در دسته اوراق بهادار، ضربه سنگینی را متحمل شوند. گرچه که با تمام این‌ها، اکوسیستم دیفای و به‌طور کل فناوری‌های بلاک چین و رمزارزها، طوری طراحی شده‌اند که نیازی به مراکز مدیریتی، دولت‌ها و قوانین و مقررات آن‌ها نداشته باشند.

آیا سرمایه گذاری در ییلد فارمینگ ارزش دارد؟

ییلد فارمینگ ارز دیجیتال

کارشناسان و توسعه‌دهندگان اتریوم می‌گویند برخی پلفترم های ییلد فارمینگ قدرت و اعتبار کافی را برای ادامه فعالیت در این حوزه را نداشته و پایدار نخواهند بود. این پلفترم‌ها معمولاً به‌سرعت کاربران و سرمایه‌های سنگینی را جذب کرده و پس از فروکش‌شدن هیجانات اولیه آن‌ها، فراموش می‌شوند. برخی از آن‌ها، به‌ویژه پلتفرم‌های ارائه‌دهنده وام‌های فوری هم برچسب اسکم را به خود گرفتند و بعضی دیگر، پس از گذارندن دوره آزمایشی خود بدون حساب‌رسی، دچار فروپاشی یا اتفاقات غیرمنتظره شده‌اند.


ییلد فارمینگ ارز دیجیتال با این‌که شیوه جذابی برای کسب درآمد است، ریسک‌های بزرگ ویژه خود را نیز دارد و حتی اگر در معتبرترین پلتفرم‌های دیفای مشغول به کشت سود هستید، بازهم در معرض خطراتی نظیر حملات سایبری و هک قراردادهای هوشمند قرار دارید که ممکن است سرمایه شما را برای همیشه از دسترس‌تان خارج کنند.


به‌علاوه، یکی از مهم‌ترین موارد در میزان سود دریافتی شما از یک پلتفرم ییلد فارمینگ، قیمت توکن بومی و حاکمیتی آن پلتفرم بوده که به‌عنوان پاداش دریافت می‌کنید. از این رو، در صورتی که قیمت آن رمزارز دچار ریزش شود، میزان سود دریافتی شما نیز کاهش قابل توجهی پیدا خواهد کرد.


فناوری بلاک چین در برابر دست‌کاری در اطلاعات ثبت‌شده مقاوم است و به همین دلیل، اکثر ضررها یا سرمایه‌های از دست‌رفته در یک پلتفرم دیفای، غیرقابل بازگشت خواهند بود. بنابراین، توصیه می‌شود در صورت علاقه به ییلد فارمینگ، ابتدا تمامی جوانب مربوطه و ریسک‌های این حوزه را به‌خوبی بشناسید و تحقیقات لازم را به‌صورت شخصی انجام دهید.


اگر به‌دنبال راهی برای کسب درآمد به‌صورت غیرفعال و بدون نیاز به انجام معاملات هستید، پیشنهاد می‌شود ابتدا یک پلتفرم مطمئن و معتبر را پیدا کنید و بخشی از سرمایه ارز دیجیتال خود را در استخر نقدینگی آن قفل کنید و پس از اتمام دوره، میزان سود دریافتی نسبت به مقیاس سرمایه‌گذاری خود را ارزیابی کنید. سپس هنگامی که با فرآیندهای ییلد فارمینگ آشنا شدید، می‌توانید فعالیت‌های خود را در این حوزه گسترش دهید.


در این مقاله از صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس، بررسی کردیم که ییلد فارمینگ یا کشت سود چیست و روش‌های مختلف و بهترین پلتفرم‌های این زمینه را معرفی کردیم. در صورتی که پیرامون موارد فوق سوال، پیشنهاد و یا انتقادی داشتید، می‌توانید با ثبت نظر خود با ما در ارتباط باشید.

سوالات پرتکرار از مقاله ییلد فارمینگ

فارمینگ ارز دیجیتال چیست؟

ییلد فارمینگ ارز دیجیتال (Yield Farming) به قفل‌کردن سرمایه در یک پلتفرم حوزه امور مالی یعنی دیفای رمزارزها اشاره دارد که در ازای آن، به کاربر سود پرداخت می‌شود.

آیا ییلد فارمینگ سود زیادی دارد؟

ییلد فارمینگ یا کشت سود ارز دیجیتال یک استراتژی سرمایه‌گذاری پرسود محسوب می‌شود، اما به همان نسبت در معرض ریسک و ضررهای بزرگ‌تری نیز قرار دارد.

چه ارزهایی را می‌توان کشت سود کرد؟

رمزارزهای پذیرفته شده برای ییلد فارمینگ در هر پلتفرم متفاوت است، اما به‌دلیل سلطه شبکه اتریوم بر حوزه دیفای رمزارزها، اکثر توکن‌های ERC20 این شبکه قابل کشت سود هستند.

سلب-مسئولیت-ییلد-فارمینگ

پوریا کریم‌زاده

من پوریا کریم‌زاده هستم و بیشتر از چهار سال است که به‌طور رسمی وارد بازارهای مالی فارکس و کریپتو شدم. از کودکی عاشق هر نوع فناوری و زبان انگلیسی بودم و امروز تمرکز کاری خود را روی ارائه تحلیل فاندامنتال، اقتصاد کلان، اخبار بازار ارز دیجیتال و مقالات تخصصی در مورد بلاک چین و رمزارزها در نظر گرفته‌ام. شخصاً سرمایه‌گذاری را در بازه بلندمدت انجام می‌دهم و معتقدم که بلاک چین، بیت کوین و سایر پروژه‌های نوآورانه در صنعت کریپتو، آینده فرآیندهای مالی و نظام اقتصادی کشورها را شکل می‌‎دهند.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا