آموزش DeFiآموزش ارز دیجیتالآموزش صرافی های ارز دیجیتال

پنکیک سوآپ؛ آموزش کار با صرافی پنکیک سوآپ

با این که جامعه اتریوم مملو از کاربران، توسعه‌دهندگان و اپلیکیشن‌های گوناگون است و زادگاه اصلی حوزه دیفای (امور مالی غیرمتمرکز / DeFi) محسوب می‌شود، صرافی ارز دیجیتال غیرمتمرکز پنکیک سوآپ (PancakeSwap / CAKE) تحت شبکه اسمارت چین بایننس (BSC) فعالیت می‌کند. هیجانات پیرامون حوزه دیفای روز به روز در حال افزایش است و پلتفرم‌های زیادی در این زمینه هر روز به‌وجود می‌آیند.


یکی از رایج‌ترین پروتکل‌هایی که امروزه به یک ترند تبدیل شده‌اند، ارائه پلتفرم‌های فارمینگ (سپرده‌گذاری و کسب درآمد / Yield Farming) با مضمون غذا و خوراکی‌ها است که پنکیک سوآپ یکی از معتبرترین آن‌ها است. در سال‌های اخیر پلتفرم‌های زیادی طراحی و اجرا شده‌اند که به کاربر اجازه سپرده‌گذاری (استیکینگ / Staking) ارز دیجیتال و کسب سود و پاداش از این طریق را می‌دهند.

این مسئله موجب رشد قابل توجه قیمت ارز دیجیتال و پروژه‌های حاضر در این زمینه شده و ارز پنکیک سواپ (CAKE) نیز از این قاعده مستثنی نبوده است. اما وجه تمایز صرافی پنکیک سوآپ با دیگر اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (DApps)، اجرا در شبکه بایننس و ارائه خدمات سریع‌تر و ارزان‌تر نسبت به اپلیکیشن‌های اتریومی است.

پادکست آموزش کار با صرافی پنکیک سواپ


در همین راستا، در این مقاله از صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس قصد داریم یک راهنمای کامل و آموزش صرافی پنکیک سوآپ را به شما ارائه دهیم.

پنکیک سوآپ چیست؟

پنکیک سوآپ 01

به بیان ساده، پنکیک سوآپ یک صرافی غیرمتمرکز (Decentralized Exchange / DEX) در شبکه BSC بایننس است. شبکه هوشمند بایننس یا همان بایننس اسمارت چین (Binance Smart Chain / BSC) در قالب زیرساخت برای پلتفرم بایننس عمل می‌کند و داشتن پشتوانه‌ای نظیر بزرگ‌ترین صرافی ارز دیجیتال دنیا برای پنکیک سوآپ، بدون شک اعتبار بسیار بالایی به این پلتفرم می‌بخشد.


محبوبیت بسیار بالای صرافی پنکیک سوآپ باعث شده برخی کارشناسان پیش بینی کنند که شاید این صرافی موفق شود جایگاه صرافی بایننس را از آن خود کند. پنکیک سوآپ در حال حاضر یکی از برترین پروتکل‌های دیفای محسوب می‌شود. این صرافی در سپتامبر سال ۲۰۲۰ (شهریور ۱۳۹۹) کار خود را آغاز کرد و توانست در فوریه ۲۰۲۱ (بهمن ۱۳۹۹) به اولین پروژه میلیارد دلاری در شبکه بایننس تبدیل شود.

صرافی پنکیک سوآپ نسخه دوم پلتفرم خود (PancakeSwap v2) را در آوریل ۲۰۲۱ (فروردین ۱۴۰۰) راه‌اندازی کرد و پتانسیل عملکرد خود را به رقبا نشان داد. آدرس رسمی سایت پنکیک سوآپ pancakeswap.finance است که هنگام استفاده از این پلتفرم باید به صحت این آدرس جهت جلوگیری از حملات فیشینگ (Phishing) دقت کنید.


تفاوت صرافی های غیرمتمرکز و متمرکز

آشنایی با دیفای یا امور مالی غیرمتمرکز

ویژگی‌های صرافی پنکیک سوآپ

ویژگی های پنکیک سواپ

جامعه ارزهای دیجیتال، پنکیک سوآپ را به‌عنوان یکی از برترین صرافی‌های غیرمتمرکز می‌شناسند. یکی از نقاط برتری صرافی پنکیک سواپ، استفاده از بلاک چین بایننس در زیرساخت خود است. این بلاک چین نسبت به اتریوم سریع‌تر و ارزان‌تر بوده و به همین دلیل، کاربران زیادی را به خود جلب کرده است.

صرافی پنکیک سوآپ مشابه با یونی سواپ (UniSwap / UNI) و بسیاری از دیگر پروتکل‌های دیفای از سیستم بازارسازهای خودکار (Automated Market Maker / AMM) استفاده می‌کند. این سیستم به کاربران اجازه تبادل آنی (سواپ / Swap) ارزهای دیجیتال در استخرهای نقدینگی (Liquidity Pools) را می‌دهد. به این ترتیب، شما دیگر نیازی به دفتر سفارش‌ها (Order Book) موجود در صرافی‌های متمرکز (CEX) نداشته و معاملات شما از طریق استخر نقدینگی انجام خواهند شد.


نحوه عملکرد بازارسازهای خودکار به این‌گونه است که استخرهای نقدینگی موجود را کاربران پلتفرم با دارایی‌هایشان پر می‌کنند. کاربران با واریز سرمایه به این استخرها توکن‌ تامین نقدینگی (Liquidity Provider Token / LP Token) دریافت می‌کنند و با برگشت دادن آن‌ها سهم سرمایه خود از استخر را برداشت می‌کنند و در طی این دوره، بخشی از کارمزد معاملات استخر را به‌عنوان پاداش دریافت می‌کنند.

به این ترتیب، در استخرهای اپلیکیشن پنکیک سوآپ توکن‌های مبتنی بر شبکه BEP20 قابل معامله هستند و پاداش‌ها نیز از طریق همین دسته از توکن‌ها ارائه می‌شوند.


دیگر ویژگی مهم صرافی پنکیک سوآپ، قابلیت فارمینگ در آن است. به این صورت که با دریافت توکن‌های تامین نقدینگی (LP) و سپرده‌گذاری آن‌ها به شما ارز پنکیک سواپ (CAKE) به‌عنوان پاداش داده می‌شود.


به‌علاوه، عملیات سپرده‌گذاری یا همان استیکینگ (Staking) در پنکیک سوآپ از طریق ارز دیجیتال CAKE امکان‌پذیر است. این توکن شبکه BEP20 بهترین گزینه برای سپرده‌گذاری در صرافی یا سایت پنکیک سوآپ محسوب می‌شود و با سپرده‌گذاری ارز پنکیک سواپ در استخرهایی تحت عنوان سیروپ (SYRUP)، پاداشی با همین عنوان به شما تعلق خواهد گرفت.


شما می‌توانید با سپرده‌گذاری در استخرهای گوناگون، توکن‌های دیگری را نیز به‌عنوان پاداش دریافت کنید. استخر سیروپ ارز پنکیک سواپ از بزرگ‌ترین استخرهای نقدینگی در این پلتفرم است که می‌توانید از طریق آن، موجودی توکن‌های CAKE خود را افزایش دهید.

بهترین سایت خرید بیت کوین

مطالعه بیشتر: چانگ پنگ ژائو مالک صرافی بایننس کیست؟

ارز پنکیک سواپ (CAKE)

ارز پنکیک سواپ

صرافی پنکیک سوآپ جهت تکمیل اکوسیستم غیرمتمرکز خود، ارز پنکیک سواپ (CAKE) را به‌عنوان توکن بومی پلتفرم در سپتامبر ۲۰۲۰ (شهریور ۱۳۹۹) راه‌اندازی کرد. همزمان با راه‌اندازی این توکن، بازار ارزهای دیجیتال وارد یک دوره صعودی شد و قیمت ارز دیجیتال CAKE به سقف تاریخی ۴۴ دلار در آوریل ۲۰۲۱ (فروردین ۱۴۰۰) رسید.


مدل عرضه ارز پنکیک سواپ تورمی (Inflationary) است، به این معنی که برای عرضه این توکن سقفی تعیین نشده است. در عوض، پروتکل پنکیک سواپ به‌صورت روزانه ۱.۲ میلیون واحد توکن CAKE را ایجاد می‌کند (۴۰ واحد CAKE به ازای هر بلاک تراکنش در بلاک چین بایننس).


تیم توسعه‌دهنده پنکیک سواپ جهت مقابله با ریسک‌های مرتبط با توکن‌های تورمی و عرضه بی‌نهایت ارز پنکیک سواپ، چندین سیستم ضد تورمی (Deflationary) را در مکانیزم صدور توکن‌های CAKE پیاده‌سازی کرده‌ است. برای مثال یکی از این تمهیدات به این‌گونه است که تعدادی از هر ۴۰ توکن جدید CAKE به‌صورت روزانه سوازنده (Burn) می‌شوند. توکن‌سوزی یکی از شیوه‌های کارآمد در کاهش عرضه در گردش یک ارز دیجیتال محسوب می‌شود.

به این ترتیب، پنکیک سواپ نزدیک به ۲۵.۷۵ واحد ارز دیجیتال CAKE را به ازای هر بلاک تولید‌شده می‌سوزاند و میزان صدور توکن‌های جدید پنکیک سواپ را به ۱۴.۲۵ واحد به ازای هر بلاک رسانده است.


پروتکل بازارساز خودکار پنکیک سوآپ استفاده از ارز دیجیتال CAKE را در محوریت فعالیت‌های خود قرار داده است و قابلیت کسب درآمد را از طریق این توکن ایجاد کرده است. به‌علاوه، ارز پنکیک سواپ به‌عنوان توکن حاکمیتی (Governance Token) در این پلتفرم عمل می‌کند. کاربران از طریق این قابلیت و سپرده‌گذاری توکن‌های CAKE، می‌توانند در تصمیم‌گیری‌های مدیریتی و فرآیندهای توسعه پلتفرم تاثیرگذار واقع شوند و حق رأی داشته باشند.


همان‌طور که پیش‌تر به آن اشاره شد، توکن‌های پاداش‌داده شده CAKE از طریق ییلد فارمینگ (Yield Farming) را می‌توان در استخرهای سیروپ در پلتفرم پنکیک سواپ سپرده‌گذاری کرد و میزان کسب سود را بالا برد.

از دیگر سرویس‌های موجود در صرافی پنکیک سوآپ می‌توان به بخش قرعه‌کشی یا بخت‌آزمایی (Lottery)، بازار NFT و عرضه‌های اولیه فارمینگ (Initial Farming Offering) اشاره کرد. توسعه‌دهنگان پروژه‌های جدید طی این رویدادهای عرضه اولیه اقدام به جذب سرمایه برای پروژه‌های خود کرده و کاربران با شرکت در این رویدادها می‌توانند به توکن‌های جدید شبکه BSC دسترسی پیدا کنند.

آموزش صرافی پنکیک سوآپ

آموزش صرافی پنکیک سوآپ

بخش بزرگی از ویژگی‌های معرفی‌شده در بالا و استفاده از تمام قابلیت‌های این پلتفرم بدون ثبت نام در صرافی پنکیک سواپ و اتصال کیف پول امکان‌پذیر نخواهد بود. زمانی که به سایت پنکیک سواپ مراجعه کردید، با کلیک روی گزینه “Unlock Wallet” می‌توانید به ویژگی‌های این پلتفرم دسترسی پیدا کنید.

پس از انتخاب این گزینه، می‌توانید از گزینه‌های ولت کانکت (Wallet Connect)، متامسک (MetaMask)، بایننس چین ولت (Binance Chain Wallet)، تراست ولت (Trust Wallet) و چند گزینه دیگر یکی را انتخاب کنید. یکی از ویژگی‌های مهم در این بین قابلیت استفاده از کیف پول متامسک در صرافی پنکیک سوآپ است. کیف پول متامسک به‌عنوان یک کیف پول اتریومی در این پلتفرم مبتنی بر شبکه بایننس نیز قابل استفاده است.

کیف پول متامسک از چه ارزهایی پشتیبانی میکند؟

پس از اتصال موفق کیف پول شما، در قسمت سمت راست بالای صفحه قادر به مشاهده حروف ابتدایی شناسه کیف پول خود خواهید بود و می‌توانید به فعالیت‌های مختلف در این صرافی بپردازید. لازم به ذکر است جهت راحتی استفاده می‌توانید صرافی پنکیک سواپ برای اندروید و ایفون را با نصب کیف پول تراست ولت در اختیار داشته باشید. این صرافی در قسمت مرورگر (Browser) کیف پول قابل دسترس است.


در این مقاله از صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس صرافی پنکیک سوآپ و ویژگی‌های این پلتفرم غیرمتمرکز را به شما معرفی کردیم. سوالات، پیشنهادات و انتقادات خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

سوالات شما راجع به صرافی پنکیک سوآپ

ثبت نام در صرافی پنکیک سواپ چگونه است؟

صرافی پنکیک سواپ نیازی به ثبت نام ندارد و تنها کافی است یک کیف پول ارز دیجیتال را به آن متصل کنید تا به قابلیت‌های پلتفرم دسترسی داشته باشید.

ورود به صرافی پنکیک سواپ چگونه است؟

شما می‌توانید با مراجعه به سایت پنکیک سوآپ (panckeswap.finance) و یا در کیف پول تراست ولت به این صرافی دسترسی داشته باشید.

خرید از صرافی پنکیک سواپ چگونه است؟

در صرافی پنکیک سوآپ می‌توانید ارزهای دیجیتال را با استفاده از توکن‌های بلاک چین بایننس نظیر BUSD و BNB (اسمارت چین) خریداری کنید.

پوریا کریم‌زاده

من پوریا کریم‌زاده هستم و بیشتر از چهار سال است که به‌طور رسمی وارد بازارهای مالی فارکس و کریپتو شدم. از کودکی عاشق هر نوع فناوری و زبان انگلیسی بودم و امروز تمرکز کاری خود را روی ارائه تحلیل فاندامنتال، اقتصاد کلان، اخبار بازار ارز دیجیتال و مقالات تخصصی در مورد بلاک چین و رمزارزها در نظر گرفته‌ام. شخصاً سرمایه‌گذاری را در بازه بلندمدت انجام می‌دهم و معتقدم که بلاک چین، بیت کوین و سایر پروژه‌های نوآورانه در صنعت کریپتو، آینده فرآیندهای مالی و نظام اقتصادی کشورها را شکل می‌‎دهند.

مطالعه بیشتر

‫۱۰ دیدگاه‌ها

    1. بله، چون صرافی پنکیک سواپ تحت بلاک چین بایننس اجرا شده و این شبکه سرعت بالا و کارمزدهای کمتری نسبت به اتریوم داره!

    2. ممکنه راهنمایی کنید در کیف پول تراست ولت از کدوم قسمت میشه به صرافی پنکیک سواپ دسترسی داشته باشید و خرید انجام داد.

      1. سلام. لطفا ابتدا نرم افزار کیف پول تراست ولت رو بروزرسانی کنید. سپس در صفحه اصلی و از نوار پایین صفحه به قسمت “Browser” رفته و زیر عنوان “DeFi” در این صفحه، می‌تونید صرافی “PancakeSwap” رو مشاهده کنید. با کلیک بر روی پنکیک سواپ به یک صفحه جدید منتقل میشید که در بالای صفحه سمت راست، از طریق گزینه “Connect” باید کیف پول تراست ولت خودتون رو به این صرافی متصل کنید تا بتونید خرید انجام بدید. راحت ترین راه خرید ارز دیجیتال از این صرافی هم با داشتن ارزهای دیجیتال بایننس کوین (BNB)، بایننس کوین شبکه اسمارت چین (BNBBSC)، استیبل کوین بایننس یو اس دی (BUSD)، پنکیک سواپ (CAKE) و تتر نسخه شبکه بایننس (BEP2 / BEP20) در کیف پول تراست ولت هست.

    1. سلام. خیر، اما دیده شده بعضی وبسایت‌ها دانلود اپلیکیشن پنکیک سواپ رو گذاشتن که استفاده از اون‌ها اصلا توصیه نمیشه. وب‌سایت رسمی پنکیک سواپ هیچ گزینه ای برای دانلود اپلیکیشن نداره، پس بهتره از ورژن وب‌اپ یا از طریق تراست ولت باهاش کار کنین. موفق باشید.

  1. سلام ، در استیکینگ جدید در این صرافی گویا جایزه به شکل قبل یعنی توکن cake داده نمی شود . موضوع صحت دارد ؟ در صورت مثبت بودن جواب ، راهکار جدید صرافی چه چیزی می باشد؟

    1. سلام وقت بخیر. بنده محتوای خاصی راجع به تغییر پاداش‌های استیکینگ CAKE در وب‌سایت رسمی پروژه ندیدم و بعید میدونم چنین چیزی تغییر کرده باشه. در هر صورت، اگر پاداش در قالب توکن یا ارز متفاوتی دریافت میکنید، مطمئناً باید در همون پلتفرم قابل تبدیل به ارز دیجیتال CAKE یا رمزارزهای دیگه باشه. موفق باشید.

  2. سلام من متاسفانه نميتونم فروش در اين صرافي انجام بدم و به من ارور try increasing your slippage tolerance مي دهد ومن ختي عدد بزرگتر هم كردم

    1. سلام وقت بخیر. اول دقت کنید که رمزارزهایی که می‌خواهید به هم تبدیل کنید متعلق به یک شبکه باشن و بعد اگر با بالابردن اسلیپج (Slippage) باز هم معامله تون انجام نمیشه، بهتره صبر کنید و یک وقت دیگه‌ای این کار رو انجام بدید، وگرنه با افزایش اسلیپج معمولاً باید تراکنش شما انجام بشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا