آموزش ارز دیجیتالآموزش امنیت ارز دیجیتالآموزش بلاکچین

پرایوسی کوین چیست؟ معرفی محبوب‌ترین پرایوسی کوین‌های ۲۰۲۳

پرایوسی کوین‌ها، ارزهای دیجیتالی هستند که با مخفی‌کردن جریان تراکنش‌ها در شبکه‌های خود، کاربران خود را ناشناس نگه می‌دارند. این دسته از ارزهای دیجیتال طوری طراحی شده‌اند که تشخیص اینکه چه کسی چه چیزی را برای چه فردی ارسال کرده را دشوار می‌کنند. به‌عنوان‌مثال، هنگام خرید بیت کوین از یک صرافی و انتقال آن به کیف پول شخصی، تراکنشی ایجاد می‌‌شود که در جستجوگرهای بلاک چین قابل‌ردیابی است و می‌توان آدرس مبدا و مقصد تراکنش و همچنین برخی اطلاعات دیگر را دنبال کرد. اما استفاده از پرایوسی کوین‌ ها این ردیابی و پیگیری را بسیار دشوار و یا حتی غیرممکن می‌کند.

پادکست پرایوسی کوین چیست؟

در ادامه این مقاله از صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس، به معرفی پرایوسی کوین‌های برتر ۲۰۲۳ و ویژگی‌های آن‌ها پرداخته‌ایم.

پرایوسی کوین چیست؟

توکن‌های حریم خصوصی یا پرایوسی کوین ها نوعی ارز دیجیتال هستند که از فناوری‌هایی استفاده می‌کنند تا پیونددادن معامله‌گر یا سرمایه‌گذار را به تراکنش‌های او بسیار دشوار کنند و باعث ناشناس ماندن طرف‌های درگیر در یک معامله، همچنین محرمانه بودن جزئیات تراکنش مانند مقدار تراکنش و سایر موارد مرتبط شوند. برخلاف تصور رایج، تراکنش‌های اکثر رمزارزهای موجود در بازار از جمله بیت‌کوین ناشناس نیستند و به‌عنوان بخشی از طراحی آن، تراکنش‌هایی که در بلاکچین آن‌ها ثبت می‌شوند، عمومی و قابل‌پیگیری هستند.

برای مثال تراکنش‌هایی از جمله واریز، برداشت یا خرید و فروش تتر با استفاده از اغلب بلاکچین‌ها قابل پیگیری‌اند. در واقع، این تراکنش‌ها بین آدرس‌ کیف پول‌ها یا صرافی‌ها که فقط رشته‌ای از حروف و اعداد هستند و به کیف‌پول رمزنگاری شده طرفین معامله مرتبط هستند، انجام می‌شود. بسته به نوع ارزهای دیجیتال، اطلاعات ثبت شده در بلاکچین می‌تواند شامل جزئیاتی مانند آدرس کیف پول فرستنده و گیرنده، مبلغ تراکنش و مواردی از این‌ قبیل باشد.

به عنوان مثال، اگر شخصی به آدرس بیت‌کوین شما در صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس یا هر آدرس دیگری بیت‌کوین ارسال کند، هر کسی با استفاده از یک بلاک اکسپلورر (جستوگر مختص تراکنش‌ها) می‌تواند مقدار بیت کوین دریافت شده و ذخیره قبلی بیت کوین کیف پول شما را مشاهده کند. بنابراین، اگر یک آدرس را بتوان به شخص یا هویت دارنده آن پیوند داد، از آنجایی که بلاکچین یک دفتر کل عمومی است، می‌توان از کل تاریخچه تراکنش‌های آن شخص و مقدار ارز دیجیتالی که در حال حاضر در اختیار دارد، مطلع شد.

اما یک پرایوسی کوین از یک بلاکچین غیرقابل‌ردیابی برخوردار است و از حریم خصوصی و ناشناس بودن کاربران محافظت می‌کند. در واقع، پرایوسی کوین‌ها این اجازه را به کاربران می‌دهند تا بتواند به‌صورت ناشناس به مبادله ارزهای دیجیتال بپردازد؛ زیرا مبدا و مقصد تراکنش‌ها مبهم است.

مطالعه بیشتر: آموزش پیگیری تراکنش ارز دیجیتال TXID چیست؟

معرفی انواع پرایوسی کوین

در این بخش به معرفی پرایوسی کوین های برتر می‌پردازیم که محبوبیت بیشتری در بین معامله‌گران دارند:

پرایوسی کوین ها

پرایوسی کوین دش (DASH)

بر اساس کد منبع بیت‌کوین، دش در سال ۲۰۱۴ راه‌اندازی شد. نام اصلی آن «Xcoin» بود که سپس به “Darkcoin” تغییر نام داد تا ویژگی‌های حریم خصوصی و ناشناس بودن آن برجسته شود. البته این رمزارز بعد‌تر دوباره به دش تغییر نام داد که کوتاه شده عبارت “Digital Cash” است.

دش به‌عنوان یک پرایوسی کوین از روشی به نام “CoinJoin” استفاده می‌کند که با ایجاد یک درهم‌ریختگی در تراکنش‌های معامله‌گران با سایر کاربران، حریم خصوصی را حفظ کرده و شناسایی تراکنش‌های خاص هر معامله‌گر و ردیابی تاریخچه تراکنش‌ها را دشوار می‌کند.

دش درگذشته ادعا می‌کرد اولین ارز دیجیتال مبتنی بر حریم خصوصی در جهان است. اما اکنون به نظر می‌رسد که از برچسب «پرایوسی کوین» فاصله گرفته‌ و به‌جای بهینه‌سازی در قابلیت حفظ حریم خصوصی، روی سرعت و کاربرد متمرکز شده تا به یک شبکه مورداستفاده در تراکنش‌های روزمره تبدیل شود.

مونرو (XMR)؛ پرایوسی کوین قابل اعتماد

مونرو امروزه به‌عنوان اثبات‌شده‌ترین و قابل‌اعتمادترین رمزارز حفظ حریم خصوصی در نظر گرفته می‌شود؛ بنابراین جای تعجب نیست که محبوب‌ترین و بزرگ‌ترین پرایوسی کوین از نظر ارزش بازار نیز مونرو باشد. مونرو که در سال ۲۰۱۴ راه‌اندازی شد، مبتنی بر Bytecode، یک ارز دیجیتال قدیمی متمرکز بر حفظ حریم خصوصی است که توسط انجمن آن به نفع مونرو کنار گذاشته شد. این ارز دیجیتال به چندین فناوری مختلف متکی است که به‌صورت متوالی فعالیت می‌کنند تا تمام شرایط حریم خصوصی را به طور کامل ارائه دهند:

  • امضاهای حلقه‌ای (Ring signatures): با ترکیب‌کردن هویت یک تراکنش با هویت‌های فریبنده، فرستنده واقعی را مخفی می‌کند.
  • آدرس‌های مخفی (Stealth addresses): اطمینان حاصل می‌کند که فقط فرستنده و گیرنده مقصد پرداخت را می‌دانند.
  • فناوری RingCT: مبلغ تراکنش‌ها را پنهان می‌کند.
  • فناوری Dandelion++: پیونددادن یک تراکنش به آدرس‌های IP را دشوار می‌کند.

پرایوسی کوین زد کش (ZEC)

زد کش نیز یکی دیگر از ارزهای پرایوسی کوین‌ است که در سال ۲۰۱۶ راه‌اندازی شد. این ارز دیجیتال نیز مانند دش کوین بر اساس کد منبع بیت‌کوین نوشته شده است. اما زد کش با بهبودهایی مبتنی بر Zerocoin، براساس یک پروتکل حفظ حریم خصوصی، توسعه‌یافته است. این پروتکل، در اصل به‌عنوان یک بسط پروتکل بیت‌کوین طراحی شده بود که ناشناس بودن تراکنش‌های بیت‌کوین را بهبود می‌بخشد.

زد کش با اطمینان از محرمانه ماندن تراکنش‌ها و امکان به‌اشتراک‌گذاری گزینشی آدرس‌ها و اطلاعات تراکنش، به دنبال جایگزینی بهتر برای مونرو است. در واقع با این فناوری، معاملات زد کش به طور خودکار به‌صورت ناشناس انجام نمی‌شوند و حفظ حریم خصوصی در این رمزارز یک ویژگی اختیاری است. با جزئیات بیشتر می‌توان گفت که این ارز دیجیتال از دو نوع آدرس استفاده می‌کند.

  • آدرس تی (T): آدرس‌های شفاف و قابل‌پیگیری مانند آدرس بیت‌کوین هستند.
  • آدرس زد (Z): یک آدرس زد کاملا خصوصی است و از شکل جدیدی از رمزنگاری به نام zk-SNARK برای محافظت از تراکنش‌ها و پنهان‌کردن هویت فرستنده استفاده می‌کند.

در یک تراکنش بین دو آدرس از نوع زد، فقط می‌توانید تشخیص دهید که یک تراکنش در زمان خاصی در بلاکچین رخ‌داده است و هیچ اطلاعاتی در مورد اینکه چه کسی در تراکنش شرکت کرده و چه مقدار پول در آن جابه‌جا شده است، به دست نخواهید آورد. به طور کلی، در شبکه زد کش چهار نوع مختلف تراکنش با سطوح مختلف حریم خصوصی برای انتخاب وجود دارد.

از دیگر ارزهای دیجیتال از نوع پرایوسی کوین می‌توان به رمزارزهای از جمله سکرت (SCRT)، آسیس نتورک (ROSE)، دیکرد (DCR)، هورایزن (ZEN) و کیپ نتورک (KEEP) اشاره کرد که هنوز نسبتا جدید هستند و مورد پذیرش گسترده‌ توسط کاربران قرار نگرفته‌اند.

مطالعه بیشتر: معرفی لیست ارزهای دیفای برتر در دنیای رمزارزها

امنیت در پرایوسی کوین‌ها

چگونه به پرایوسی کوین ها اعتماد کنیم؟

این نوع ارزهای دیجیتال معمولا از روش‌های مختلفی از جمله استفاده از آدرس‌های مخفی یا ترکیب چندین تراکنش با هم و ایجاد یک تراکنش واحد، برای ناشناس کردن کاربران خود و غیرقابل‌ردیابی کردن تراکنش‌هایشان استفاده می‌کنند. معامله‌گران طرفدار پرایوسی کوین ها معتقدند که این نوع رمزارزها لایه‌های امنیتی اضافی ایجاد می‌کنند تا تراکنش‌ها مخفی باقی بمانند. اما واضح است که پیشرفت این دسته از رمزارزها به نگرانی‌های امنیتی از جانب نهادهای ناظر، سپس محدودیت تقاضا برای آن‌ها بستگی دارد.

ویژگی های پرایوسی کوین ها

بسیاری از افراد در جامعه ارزهای دیجیتال بر این باورند که طراحی اصلی بلاکچین بیت‌ کوین توسط ساتوشی شفافیت بیش از حدی ارائه می‌دهد، بنابراین رمزارزهای حفظ حریم خصوصی با ایده رفع این نقص به وجود آمده‌اند.

همان‌طور که از نام آن‌ها پیدا است، یک رمزارز حریم خصوصی هویت کاربر و سایر داده‌های تراکنش را خصوصی می‌کند. رمزارزهای حفظ حریم خصوصی که  به‌عنوان «کوین‌های خصوصی» یا «کوین‌های ناشناس» نیز شناخته می‌شوند، ارزهای رمزنگاری شده‌ای هستند که هرگونه اطلاعاتی را که می‌تواند یک فرد را به یک تراکنش مرتبط کند و سایر اطلاعات مانند مبلغ معامله و موجودی فعلی آدرس‌های کیف پول را پنهان می‌کند.

همه پرایوسی کوین‌ها سطح یکسانی از حریم خصوصی را ارائه نمی‌دهند و در درجه و روش ناشناس بودن، بایکدیگر متفاوت هستند. برای مثال، در رمزارز دش مبلغ تراکنش معامله‌گر به واحدهای استاندارد که عبارت‌اند از ۰٫۰۱ دش، ۰٫۱ دش، ۱ دش و ۱۰ دش تقسیم می‌شوند. سپس تراکنش با تراکنش‌های چند کاربر دیگر که می‌خواهند همان مبلغ را ارسال کنند، ترکیب می‌شود. این روند در پس‌زمینه بدون هیچ گونه مداخله‌ای از جانب معامله‌گر اتفاق می‌افتد.

سؤالات متداول کاربران درباره پرایوسی کوین ها

پرایوسی کوین چیست؟

توکن‌های حریم خصوصی یا پرایوسی کوین نوعی ارز دیجیتال هستند که هویت معامله‌گر و جزئیات تراکنش‌ها را مخفی نگه می‌دارند.

انواع پرایوسی کوین کدامند؟

شناخته‌شده‌ترین رمزارزهای مبتنی بر حریم شخصی شامل دش، مونرو و زد کش هستند. همچنین سکرت، آسیس نتورک، دیکرد، هورایزن و کیپ نتورک چند نمونه دیگر از این دسته ارزهای دیجیتال را تشکیل می‌دهند.

آیا پرایوسی کوین ها قانونی هستند؟

شرایط قانونی پرایوسی کوین ها در هر کشور متفاوت است. برخی دولت‌ها، توکن های حریم خصوصی را به عنوان یک ابزار برای پول‌شویی یا تأمین مالی تروریسم می‌دانند و به طور کامل آن‌ها را ممنوع کرده‌اند؛ در حالی که برخی دیگر آن‌ها را در یک سطح بی‌طرفی قانونی رها کرده‌اند.

حسین قطبی

من حسین قطبی، کارشناس ارشد ریاضیات مالی هستم و از اواخر ۱۳۹۵ به فعالیت در حوزه‌ بازارهای مالی مشغول شدم. به‌ویژه، تقریباً ۴ سال اخیر را به صورت مستمر و تخصصی در زمینه رمزارزها و بلاکچین تحقیق می‌کنم. معتقدم که آرزوهای دیرینه بشریت از جمله؛ سفر در زمان، حضور هم‌زمان در چند مکان متفاوت، حرکت با سرعت نور و… با فضای متاورس تحقق پیدا می‌کنند. از سوی دیگر، ابزارهای مالی فضای متاورس را متکی به دنیای غیرمتمرکز و بلاکچین می‌‌دانم. بنابراین، چشم‌انداز روشنی به آینده این صنعت دارم و از نوشتن، تحقیق و پژوهش در این حوزه نهایت لذت را می‌برم.

مطالعه بیشتر

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا