آموزش DeFiآموزش Web3آموزش ارز دیجیتالآموزش بلاکچین

آموزش پیگیری تراکنش ارز دیجیتال، TXID چیست؟

چگونه متوجه می‌شوید که آیا تراکنش ارز دیجیتال انجام‌شده است یا خیر؟ در دنیای ارزهای دیجیتال، پیگیری تراکنش ارز دیجیتال از طریق ثبت تراکنش‌ها در بلاک چین امکان‌پذیر است.

در حقیقت TXID یا Transaction ID رشته‌ای از حروف و اعداد است که یک کد منحصربه‌فرد ۶۴ کاراکتری تشکیل می‌دهد و یک تراکنش خاص را در بلاک چین مشخص می‌کند.

به‌عنوان‌مثال، یک TXID معمولی بیت کوین به این صورت است:

  • ۵۴fe6f6b7c9b619c2a10bd81a6e0abad76a1bab1d65bd7627097d20f1a8d1dee

این رشته یک هش دوگانه SHA-256 ساده مربوط به یک تراکنش است. از این هش می‌توان برای پیگیری تراکنش ارز دیجیتال در یک گره (نود) یا کاوشگر بلاک استفاده کرد.

هنگام امضای یک تراکنش، درواقع این TXID است که امضا می‌شود. امضای TXID تضمین می‌کند که اگر بخشی از تراکنش تغییر کند، شناسه تراکنش تغییر می‌کند و امضا نامعتبر می‌شود.

از نظر فنی، TXID همیشه هش کل تراکنش نیست. ازآنجایی‌که یک امضا نمی‌تواند خودش را امضا کند، امضاها در TXID گنجانده نمی‌شوند و بنابراین امضاها را گاهی اوقات بدون اینکه باطل شوند می‌توان پس از ایجاد آن‌ها تغییر داد.

قبل از SegWit، این امکان وجود داشت که یک TXID پس از امضای تراکنش تغییر کند، مشکلی که به نام چکش‌خواری تراکنش یا transaction malleability شناخته می‌شد.

تعریف دیگری که می‌توان برای شناسه تراکنش (TXID) یا هش تراکنش ارائه نمود این است که یک‌رشته منحصربه‌فرد از کاراکترها است که برای هر تراکنش تأییدشده و به بلاک چین اضافه می‌شود.

به‌عبارت‌دیگر، TXID یک شماره شناسایی است که هر تراکنش روی بلاک چین را برچسب‌گذاری می‌کند. هنگامی‌که یک تراکنش را انجام می‌دهید و به بلاک چین اضافه می‌شود، شناسه تراکنش به‌عنوان یک شناسه منحصربه‌فرد به آن اختصاص داده می‌شود.

بسته به بلاک چین مورداستفاده، می‌توانید با جستجوی شناسه تراکنش، آن را در کاوشگر بلاک پیداکرده و پیگیری تراکنش ارز دیجیتال را انجام دهید.

این روش می‌تواند برای تأیید اطلاعات اولیه تراکنش، مانند مبلغ ارسال‌شده، تاریخ انتقال، آدرس ارسال/دریافت و تعداد تأییدیه‌های شبکه‌ای که تراکنش دریافت کرده است، قابل‌استفاده باشد.

به‌عنوان‌مثال، این TXID اولین تراکنش بیت کوین ارسال‌شده توسط ساتوشی ناکاموتو به هال فینی است:

  • f4184fc596403b9d638783cf57adfe4c75c605f6356fbc91338530e9831e9e16

این TXID تراکنش معروف پیتزا بیت کوین است:

  • cca7507897abc89628f450e8b1e0c6fca4ec3f7b34cccf55f3f531c659ff4d79

شما هم می‌توانید این تراکنش‌ها را خودتان با کپی کردن TXID در یک کاوشگر بلاک متعلق به بیت کوین، مانند blockchain.com، blockchair.com یا بسیاری از کاوشگرهای بلاک دیگر، جستجو کنید.

هنگامی‌که ارز دیجیتال را از یک صرافی متمرکز (CEX) مانند بایننس برداشت می‌کنید، این پلتفرم TXID تراکنش برداشت شما را به شما نشان می‌دهد.

در بایننس، می‌توانید آن تراکنش را در صفحه تاریخچه تراکنش‌های خود پیدا کنید. اگر برای یک برداشت معین روی TXID کلیک کنید، شما را به تراکنش مربوطه در کاوشگر بلاکِ آن بلاک چین می‌برد.

اگر به‌طور اتفاقی وجهی را به آدرس اشتباهی (یا بلاک چین) ارسال کنید، TXID در تاریخچه برداشت شما برای شروع به بررسی اینکه آیا می‌توانید وجه خود را بازیابی کنید ضروری است.

بااین‌حال، این موضوع تضمینی نیست و بهتر است با پشتیبانی در پلتفرمی که در آن تراکنش خود را انجام داده‌اید تماس بگیرید.

به‌عنوان یک دفتر کل، یک بلاک چین سابقه‌ای از هر تراکنشی که تاکنون در شبکه رخ‌داده است را نگه می‌دارد. بااین‌حال، برخلاف بانک‌ها، بلاک چین‌های عمومی این اطلاعات را برای همه باز نگه می‌دارند.

این بدان معناست که برای پیگیری تراکنش ارز دیجیتال می‌توان به اطلاعات مربوط به همه تراکنش‌ها به‌طور آزادانه از هر نقطه در سراسر جهان دسترسی داشت و تنها چیزی که برای این کار نیاز دارید اتصال به اینترنت است.

بسته به ارز یک تراکنش، باید بلاک چین مربوطه را بررسی کنید تا اطلاعات موردنیاز پیگیری تراکنش ارز دیجیتال در آن بلاک چین را به دست آورید. به‌عنوان‌مثال، اگر مقداری ETH را انتقال داده‌اید و می‌خواهید وضعیت آن تراکنش را بررسی کنید، باید با بلاک چین اتریوم ارتباط برقرار کنید.

چرا دانستن شناسه تراکنش ارز دیجیتال یا TXID خود مهم است؟

دانستن شناسه تراکنش ارز دیجیتال یا TXID
دانستن شناسه تراکنش ارز دیجیتال یا TXID

در مواردی که تراکنش با تأخیر مواجه می‌شود، مانند خریدهای آنلاین، می‌توانید وضعیت تراکنش را با استفاده از شناسه تراکنش ارز دیجیتال یا TXID پیگیری کنید.

این یکی از سریع‌ترین راه‌ها برای بررسی وضعیت تراکنش شما در نظر گرفته می‌شود. همچنین، TXID می‌تواند به‌عنوان مدرکی مبنی بر انتقال وجه به آدرس عمومی دیگری باشد.

با تایپ TXID در خدمات تراکنش بلاک چین، می‌توانید به پیگیری تراکنش ارز دیجیتال پرداخته و بررسی کنید که آیا وجوه با موفقیت ارسال‌شده است یا خیر.

افزون بر آن، کاوشگر بلاک چین کارمزد تراکنش‌ها را به شما نشان می‌دهد. در اینجا می‌توانید اطلاعات بیشتری در مورد کارمزد تراکنش دریافت کنید.

لازم به ذکر است که اشتراک‌گذاری شناسه تراکنش ارز دیجیتال یا TXID فرایندی ایمن است زیرا هیچ اطلاعات شخصی را فاش نمی‌کند. به لطف ناشناس بودن نسبی تراکنش‌های بلاک چین، تنها اطلاعات عمومی مبلغ انتقال، تاریخ انتقال و آدرس‌های درگیر در تراکنش است که به اشتراک گذاشته می‌شود.

موارد ضروری پیگیری تراکنش ارز دیجیتال

داده‌های تراکنش‌های ذخیره‌شده در بلاک چین‌های عمومی برای همه قابل‌دسترسی است. یک تراکنش شامل داده‌های تراکنش، مقدار ارز منتقل‌شده، آدرس فرستنده، آدرس گیرنده و مهر زمانی است.

به هر تراکنش یک شناسه تراکنش ارز دیجیتال یا TXID اختصاص داده می‌شود که هش تمام داده‌های تراکنش است. برای پیگیری تراکنش ارز دیجیتال و وضعیت آن‌ها می‌توان از یک گره (نود) کامل، یک کیف پول ارز دیجیتال یا وب‌سایت‌های کاوشگر بلاک چین استفاده کرد.

داده‌ های تراکنش

داده‌ های تراکنش
داده‌ های تراکنش

هنگامی‌که پرداخت ارز دیجیتال به یک آدرس مشخص انجام می‌شود، جزئیات مربوط به آن انتقال به بلاک چین اضافه می‌شود. وقتی صحبت از اکثر بلاک چین‌ها می‌شود، جزئیات ذکرشده به‌صورت عمومی در دسترس هستند.

این جزئیات عبارت‌اند از:

  • مقدار ارز دیجیتال ارسال‌شده
  • آدرس فرستنده
  • آدرس گیرنده
  • تاریخ انتقال

گاهی اوقات، شخصی که ارز خود را به او منتقل می‌کنید ممکن است از شما بخواهد که شناسه تراکنش ارز دیجیتال یا TXID را ارائه دهید.

این کار فقط برای تأیید این است که معامله واقعاً انجام‌شده است و آن شخص بتواند پیگیری لازم را انجام دهد. درواقع شناسه تراکنش‌ها مشابه شماره‌های مرجع در دستورهای پرداخت هستند.

تراکنش‌های رمز ارزها موفقیت یا عدم موفقیت انتقال را ثابت می‌کنند. اگر می‌خواهید بررسی کنید که آیا تراکنش قبلاً پردازش‌شده است یا خیر، شناسه تراکنش آن به شما کمک می‌کند تا تمام جزئیات انتقال لازم را پیدا کنید.

به‌طورمعمول، وضعیت یک تراکنش با تعداد تأییدیه‌هایی که در بلاک چین جمع‌آوری کرده است تعیین می‌شود.

ردیابی معاملات

ردیابی معاملات ارز دیجیتال
ردیابی معاملات ارز دیجیتال

اطلاعات تراکنش‌ها را می‌توان به‌راحتی در اکثر کیف پول‌ها به دست آورد، اما برای افرادی که صاحب هیچ ارز دیجیتالی نیستند، کیف پول ندارند و به مقاصد آموزشی یا تحقیقاتی به دنبال پیگیری تراکنش ارز دیجیتال هستند نیز این کار قابل انجام است.

وب‌سایت‌های مختلفی وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها برای بررسی و پیگیری تراکنش ارز دیجیتال در بلاک چین استفاده کنید.

زآنجایی‌که هر بلاک چین یک دفتر کل جداگانه است، هرکدام از آن‌ها وب‌سایت‌های کاوشگر خود را دارند. در زیر برای هرکدام از ارزهای دیجیتال بزرگ و اصلی بر اساس ارزش بازار یک کاوشگر ارائه‌شده است.

  • بیت کوین

blockchain.com/explorer

  • اتریوم

etherscan.io

  • لایت کوین

insight.litecore.io

  • بیت کوین کش

explorer.bitcoin.com/bch

  • XRP

bithomp.com/explorer

این‌ها فقط چند نمونه از سایت‌هایی هستند که می‌توانید با استفاده از آن‌ها به پیگیری هش تراکنش بپردازید.

گزینه‌های دیگری از کاوشگرهای بلاک چین برای انتخاب وجود دارند، بنابراین از هر صفحه‌ای که ترجیح می‌دهید می‌توانید استفاده کنید.

هنگامی‌که صفحه موردنظر خود را پیدا کردید، سه مرحله زیر را دنبال کنید:

شما باید فیلد جستجو را در وب‌سایت کاوشگر خود پیدا کنید و هنگامی‌که آن را پیدا کردید، باید داده‌های تراکنش مربوط به تراکنش ارز دیجیتال خود را وارد کنید.

این جستجو را می‌توانید با استفاده از پارامترهای مختلف انجام دهید که همان‌گونه که قبلاً اشاره شد عبارت‌اند از آدرس گیرنده، آدرس فرستنده، هش بلاک حاوی داده‌های تراکنش یا خود TXID، البته برای استفاده از این موارد باید آن‌ها را در اختیار داشته باشید.

اگر هر یک از موارد اشاره‌شده را در اختیار ندارید، استفاده از آدرس گیرنده می‌تواند راهکار مناسبی برای شما باشد.
درصورتی‌که داده‌های صحیح را وارد کرده باشید، فهرستی از تمامی تراکنش‌های گیرنده که تاکنون انجام‌شده‌اند در اختیار شما قرار می‌گیرد.

اگر گیرنده در تراکنش‌های بسیاری شرکت داشته است، ساده‌ترین راه برای یافتن یک تراکنش خاص جستجو بر اساس مبلغ دقیق ارسال‌شده است.

اگر از یک دستگاه رومیزی مثل کامپیوتر یا لپ‌تاپ استفاده می‌کنید، می‌توانید از میانبرهای صفحه‌کلید برای جستجوی مقدار دقیق ارسال‌شده استفاده کنید.

اگر از سیستم‌عامل ویندوز استفاده می‌کنید، Control + F را فشار دهید و اگر از MacOS استفاده می‌کنید، از ترکیب Command + F استفاده کنید. سپس مقدار دقیق تراکنش را در نوار جستجو وارد کنید تا مرورگر شما را به تراکنشی که می‌خواهید پیدا کنید ببرد.

هنگامی‌که تراکنش موردنظر خود را پیدا کردید، می‌توانید شناسه تراکنش آن را مشاهده کنید. همان‌طور که قبلاً اشاره شد، شناسه تراکنش به‌طورمعمول یک‌رشته طولانی از حروف و اعداد است.

شما می‌توانید این شناسه تراکنش را کپی کرده و با شخص دیگری به اشتراک بگذارید. ممکن است توسط طرف گیرنده از شما درخواست شود که این شناسه را ارائه دهید تا پیگیری تراکنش ارز دیجیتال برای آن‌ها آسان‌تر باشد.

اگر ارز دیجیتال معامله می‌کنید، دانستن چگونگی بررسی جزئیات و وضعیت تراکنشی که در آن شرکت دارید، کلیدی برای پیگیری فعالیت‌ها و سرمایه‌گذاری‌های شما است و باید تسلط کافی نسبت به آن داشته باشید.

بررسی TXID تراکنش‌ های بیت کوین

در اینجا یکی از روش‌های موردنیاز برای بررسی شناسه تراکنش ارز دیجیتال یا TXID از طریق وب به‌صورت مرحله‌به‌مرحله شرح داده می‌شود.

  • مرحله اول

مرورگر وب خود را بازکنید و به Blockchain Explorer بروید.

  • مرحله دوم

روی کادر جستجو کلیک کنید و آدرس کیف پول فرستنده را تایپ کنید.

  • مرحله سوم

روی «همه بلاک چین یا All Blockchains» در کنار کادر جستجو کلیک کنید و بیت کوین را انتخاب کنید. شما همچنین می‌توانید اتریوم یا بیت کوین کش را نیز انتخاب کنید.

  • مرحله چهارم

روی «جستجو» در سمت راست و بالای صفحه کلیک کنید.

  • مرحله پنجم

فهرستی از تراکنش‌های دیجیتالی نمایش داده می‌شود. هش یا TXID و همچنین تاریخ و زمان تراکنش را خواهید دید. روی رشته اعداد و حروف زیر هش کلیک کنید.

  • مرحله ششم

اکنون می‌توانید جزئیات کامل هش یا TXID و اطلاعات تراکنش را مشاهده کنید.

به‌منظور یافتن شناسه تراکنش ارز دیجیتال‌ خود می‌توانید در صورت داشتن بیت کوین، بیت کوین کش، لایت کوین و یا اتریوم از راهنمای مختصری که در ادامه آمده استفاده کنید:

  • برای پیگیری تراکنش ارز دیجیتال بیت کوین (BTC) به این آدرس بروید:

www.blockchain.com/explorer

در قسمت «جستجو»، آدرس بیت کوین عمومی خود را که برای تراکنش استفاده کرده‌اید، وارد کنید.

پس از انتخاب «جستجو»، تمام تراکنش‌های بیت کوین که شامل آدرس شما می‌شوند، از جدیدترین تا قدیمی‌ترین نمایش داده می‌شوند. جدیدترین تراکنش باید همان معامله‌ای باشد که شما به دنبال آن هستید.

با بررسی مبلغ تراکنش مطمئن شوید که این همان موردی است که دنبالش هستید. روی رشته اعداد برجسته شده به رنگ آبی در کنار نماد + کلیک کنید، چیزی که نمایش داده می‌شود شناسه تراکنش شماست.

  • برای پیگیری تراکنش ارز دیجیتال بیت کوین کش (BCH) به این آدرس مراجعه کنید:

www.blockchain.com/explorer?view=bch

در قسمت «جستجو»، آدرس عمومی بیت کوین کش خود را که برای تراکنش استفاده کرده‌اید، وارد کنید.

پس از انتخاب «جستجو»، تمام تراکنش‌های بیت کوین کش که شامل آدرس شما می‌شود، از جدیدترین تا قدیمی‌ترین نمایش داده می‌شوند.

جدیدترین تراکنش باید همان معامله‌ای باشد که شما به دنبال آن هستید. با بررسی مبلغ تراکنش مطمئن شوید که این مورد صحیح است. روی رشته اعداد برجسته شده به رنگ آبی در کنار نماد + کلیک کنید تا شناسه تراکنش خود را مشاهده نمایید.

  • برای پیگیری تراکنش ارز دیجیتال لایت کوین (LTC) به این سایت بروید:

https://live.blockcypher.com/ltc/

در قسمت «جستجو»، آدرس لایت کوین عمومی خود را که برای تراکنش استفاده کرده‌اید، وارد کنید. پس از انتخاب «جستجو»، تمام تراکنش‌های لایت کوین که شامل آدرس شما می‌شود، از جدیدترین تا قدیمی‌ترین نمایش داده می‌شوند.

جدیدترین تراکنش باید همان معامله‌ای باشد که شما به دنبال آن هستید. با بررسی مبلغ تراکنش مطمئن شوید که این مورد صحیح است. روی رشته اعداد برجسته شده با رنگ آبی کلیک کنید تا شناسه تراکنش شما نمایش داده شود.

  • برای پیگیری تراکنش ارز دیجیتال اتریوم (ETH) به این آدرس مراجعه کنید:

https://etherscan.io

در قسمت «جستجو»، آدرس عمومی اتریوم خود را که برای تراکنش استفاده کرده‌اید، وارد کنید. پس از انتخاب «Go»، تمام تراکنش‌های اتریوم که شامل آدرس شما می‌شوند، از جدیدترین تا قدیمی‌ترین نمایش داده می‌شوند.

جدیدترین تراکنش باید همان معامله‌ای باشد که شما به دنبال آن هستید. با بررسی مبلغ تراکنش مطمئن شوید که این مورد صحیح است. روی رشته اعداد برجسته شده به رنگ آبی در زیر “TxHash” کلیک کنید تا شناسه تراکنش شما نمایان شود.

منبع: paybis

بهاره چراغی

من بهاره چراغی، کارشناس ارشد علوم ارتباطات شاخه روزنامه‌نگاری از دانشگاه خبر تهران مرکز هستم. حدود 12 سال است که در زمینه تولید محتوا با مهم‌ترین رسانه‌های مکتوب و آنلاین ایران همکاری دارم. از سال 1398 با بالا گرفتن تب سرمایه‌گذاری در حوزه کریپتو به این بازار علاقه‌مند و با گذراندن دوره‌های مختلف وارد دنیای جدیدی از بازارهای مالی شدم. من اینجا کنار شما او‌ام‌پی فینکسی‌های عزیز هستم تا بتوانم تحلیل‌ها، مفاهیم اقتصادی و خبرهای روز دنیای ارزهای دیجیتال را با زبان ساده با شما به اشتراک بگذارم. امیدوارم بتوانیم در کنار هم مسیر امنی برای سرمایه‌گذاری و ترید را تجربه و طی کنیم.

مطالعه بیشتر

‫۵ دیدگاه‌ها

  1. خیلی ممنون بسیار مفید بود
    ممنون میشم در مورد ارز هایی که برای انتقال تگ ممو نیاز دارند نیز توضیحاتی ارائه بدید

    1. بعضی وقتا برای واریز بعضی از رمزارزها، شما علاوه بر آدرس کیف پول، یک عبارت ۹ یا ۱۰ رقمی به نام تگ ممو هم باید وارد کنین تا تراکنشنتون به درستی انجام میشه. این تگ ممو در کیف پول مقصد همزمان با ادرس کیف پول در اختیارتون قرار میگیره

  2. سلام ممنون از مقاله خوبتون، ببخشید من خونده بودم دلیل انجام نشدن تراکنش هم با ردیابی مشخص میشه، خواستم بدونم درسته؟ چطور میشه اینکارو انجام داد؟

    ممنون میشم راهنمایی کنید 🙏🌹

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا