آموزش ارز دیجیتالآموزش استخراج ارز دیجیتالآموزش سرمایه گذاری

استخراج زی کش؛ بهترین راهنمای ماینینگ ZEC در ۲۰۲۳

فرایند استخراج زی کش، همانند استخراج بیت‌کوین متکی به مکانیزم اجماع اثبات کار PoW است. البته با این تفاوت که در استخراج ZEC از الگوریتم هش نسبتاً ساده‌تری به نام «Equihash» استفاده می‌شود‌. الگوریتم Equihash به این دلیل در استخراج زی‌کش انتخاب شده که از دشواری استخراج با سخت‌افزار‍‌های GPU یا CPU کاسته شده و از رشد ایسیک‌ها‌ (ASIC)‌ در شبکه استخراج این رمزارز جلوگیری شود. ادامه این مقاله از صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس شما را با اصول استخراج این رمزارز آشنا می‌کند. همچنین توضیح می‌دهد که چگونه می‌توانید ریگ ماینینگ ZEC بسازید و روش‌های استخراج زی کش کدام‌اند؟

پادکست استخراج زی کش

دسترسی به خرید دوج‌ کوین با بهترین قیمت

ارز دیجیتال زی کش چیست؟

زی‌کش (Zcash) در ابتدا به‌عنوان یک فورک از بیت‌کوین راه‌اندازی شد که در آن زمان پروتکل زیرو‌کوین (Zerocoin) نام داشت. این عنوان بعدتر به زیرو‌کش (Zerocash) و در نهایت به Zcash در سال ۲۰۱۶ مختصر شد. مانند بیت کوین، زی‌کش نیز عرضه محدودی از ۲۱ میلیون واحد کوین دارد. با وجود این شباهت، این دو رمزارز از لحاظ شفافیت در تراکنش‌‎ها بسیار متفاوت هستند.

هنگامی که از بلاکچین‌های عمومی از جمله؛ بیت‌‎کوین یا اتریوم استفاده می‌کنید، اگر آدرس شخصی را داشته باشید، می‌توانید تمام تراکنش‌های آن شخص با مقادیر دقیق هر تراکنش و موجودی فعلی او را مشاهده کنید. به‌عنوان‌مثال، زمانی که قصد دارید اقدام به فروش اتریوم از طریق یک صرافی ‌کنید. اگر موجودی ETH خود را در کیف پول شخصی نگهداری کنید، باید ابتدا ETHهای خود را به آدرس صرافی واریز کنید. اگر آدرسی که صرافی مربوطه برای انجام این تراکنش در اختیار شما قرار می‌دهد را در اکسپلورر اتریوم جستجو کنید، می‌توانید جزئیات دقیق دیگر تراکنش‌های آن آدرس، موجودی فعلی و… را مشاهده و پیگیری کنید.

بااین‌حال، در زی‌کش تمام اطلاعات مانند مبدأ و مقصد هر تراکنش و مبلغ تراکنش‌ها رمزگذاری شده و از این طریق تاریخچه مالی کاربران زی کش ناشناس باقی می‌ماند. در واقع، شبکه زی کش صرفاً نشان می‌دهد که یک تراکنش انجام شده، اما اینکه معامله بین چه آدرس‌هایی انجام شده و چه مقدار جابه‌جا شده مشخص نیست. ازاین‌رو، می‌توان گفت که زی‌کش بر خلاف بیت‌کوین و اتریوم که بلاکچین‌های عمومی دارند، یک رمزارز با حفظ حریم خصوصی است.

پرایوسی کوین چیست؟ معرفی محبوب‌ترین پرایوسی کوین‌های ۲۰۲۳

روش‌های استخراج زی کش

همانند بیت‌کوین و دیگر رمزارزهای قابل‌استخراج، راه‌های مختلفی برای استخراج زی‌ کش وجود دارد. دو روش اصلی برای استخراج ZEC عبارت‌اند از: ماینینگ با استخر (Pool Mining) و استخراج انفرادی (Solo Mining). در ادامه تفاوت بین این دو روش در استخراج زی‌کش را شرح داده و توضیح خواهیم داد که کدام یک سودمندتر است.

فرایند استخراج زی کش

استخراج زی کش با استخر

همان‌طور که به‌احتمال زیاد مطلع هستید، ماینینگ از طریق یک استخر به این معنی است که شما با ماینرهای دیگر ترکیب می‌شوید تا شانس استخراج یک بلاک را افزایش دهید. سپس پاداش استخراج موفقیت‌آمیز را بین همدیگر و به طور مساوی بر اساس قدرت محاسباتی که هر ماینر در استخر استخراج زی‌کش ارائه داده، تقسیم می‌کنید. توجه داشته باشید که ممکن است برای استخراج از طریق یک استخر، ملزم به پرداخت هزینه کارمزد استخر شوید.

بیت کوین، اتریوم و تتر بهترین ارزهای دیجیتال برای خرید هستند؟

استخراج زی کش به صورت انفرادی

برخلاف استخر ماینینگ، استخراج انفرادی ماینر را وادار نمی‌کند که برای انجام این فعالیت به افراد دیگر تکیه کند. بر اساس دیدگاه برخی کارشناسان، استخراج انفرادی و استخراج با استخرها نتایج تقریباً مشابهی از نظر سودآوری دارند. با این حال، امروزه استخراج برخی از رمزارزها از جمله زی کش ملزم به داشتن سخت‌افزارهای باقدرت محاسباتی و نرخ هش بالاست که همین امر منجر به تمایل کمتر در استخراج انفرادی این رمزارز شده است.

صرف‌نظر از اینکه در یک استخر به استخراج زی‌ کش بپردازید یا اینکه به‌ صورت انفرادی این رمزارز را ماین کنید، برای انجام موفقیت‌آمیز فرایند استخراج، یک بلاک از زنجیره بلاک زی کش دریافت می‌کنید که این به عنوان پاداش استخراج شما شناخته می‌شود. در حال حاضر، پاداش استخراج هر بلاک از شبکه زی کش ۳.۱۲۵ واحد کوین ZEC است که با قیمت تقریبی ۲۵ دلار این رمزارز در زمان نگارش متن، تقریباً معادل ۸۰ دلار در هر بلاک است.

آموزش ماینینگ بیت کوین و محاسبه پاداش استخراج این رمز ارز

زی کش نیز همانند بیت‌کوین، فرایند هاوینگ دارد و طبق آن تقریباً هر چهار سال یکبار (دقیقاً بعد از استخراج هر ۱،۰۴۶،۴۰۰ واحد کوین ZEC) پاداش استخراج هر بلاک به نصف کاهش می‌یابد و از این طریق میزان عرضه کوین‌های زی کش در طول زمان کاهش یافته که منجر به ضد تورمی شدن قیمت این رمزارز خواهد شد.

  هاوینگ  تاریخ تقریبی  تعداد بلاک‌های شبکه  پاداش استخراج هر بلاک
اول۱۸ نوامبر ۲۰۲۰۱,۰۴۶,۴۰۰۳.۱۲۵ ZEC
دوم۲۰۲۴۲,۰۹۲,۸۰۰۱.۵۶۲۵ ZEC
سوم۲۰۲۸۳,۱۳۹,۲۰۰۰.۷۸۱۲۵ ZEC
چهارم۲۰۳۲۴,۱۸۵,۶۰۰۰.۳۹۰۶۲۵ ZEC

قبل از اینکه به ادامه موضوعات پیرامون استخراج این رمزارز بپردازیم، لازم است که یادآوری کنیم ماینینگ به انرژی زیادی نیاز دارد. طبق برخی گزارش‌ها مشخص شده که تقریباً برق مصرفی یک روز کامل نزدیک به ۱۰ خانوار آمریکایی می‌تواند از برق مصرف شده برای انجام یک تراکنش بیت‌کوین، تأمین شود. اگرچه در فرایند استخراج زی‌کش میزان مصرف انرژی برق به نسبت بیت‌کوین پایین‌تر هست، زیرا رقابت در آن به نسبت ضعیف‌تر است. اما استخراج این رمزارز نیز به ابزارهای مختص خود متکی خواهد بود که نیازمند مصرف برق هستند.

سریع ترین برنامه استخراج بیت کوین برای اندروید

انواع ابزارهای استخراج زی کش

برای استخراج زی‌کش در ابتدا به سخت‌افزار ماینینگ نیاز دارید. این سخت‌افزار همان دستگاهی است که از آن برای اجرای نرم‌افزار استخراج ZEC که در ادامه مختصر توضیح خواهیم داد، استفاده می‌شود. در مرحله انتخاب سخت‌افزار استخراج، باید تفاوت بین استخراج با CPU یا ASIC و استخراج با GPU را درک کنید. این‌ ابزارها ۳ نوع قدرت محاسباتی مختلف را پوشش می‌دهند که می‌توانید برای استخراج از آنها استفاده کنید.

استخراج زی کش-انفرادی

استخراج زی کش با CPU

در این روش استخراج از توان CPU کامپیوتر شما برای ماینینگ استفاده می‌شود. این ابزار، بخش جدایی‌ناپذیر رایانه شما است که مسئول پردازش تمام وظایفی هست که در حین کارکردن رایانه شما انجام می‌شود. اگرچه استخراج با CPU در روزهای اولیه ظهور بیت‌‎کوین بسیار محبوب بود. اما امروزه تراشه‌های مختص استخراج ایسیک جایگزین CPUها شده‌اند، زیرا می‌توانند تا ۱۰۰،۰۰۰ برابر قدرت محاسباتی بیشتری نسبت به تراشه‌های CPU ارائه دهند. مدل Ryzen Threadripper 1950X از AMD یک CPU دارای ۱۶ هسته و ۳۲ رشته‌ هست که برای استخراج زی‌کش مناسب است.

استخراج زی کش با پردازنده گرافیکی GPU

از سوی دیگر، در استخراج با GPU از کارت‎‌های گرافیک کامپیوتری برای ماینینگ استفاده می‌شود. پردازنده‌های گرافیکی جایگزین انعطاف‌پذیری برای تراشه‌های ASIC و CPU هستند. اینها اغلب برای بازی استفاده می‌شوند، زیرا GPU قادر به پردازش سریع کارهای گرافیکی است. این ابزارها نیز یک گزینه عالی برای استخراج اغلب رمزارزها هستند. با این حال، قیمت پردازنده‌های گرافیکی نسبت به CPU ‌ها بالاتر هست. زیرا علاوه بر افراد ماینر گیمر‌ها نیز تقاضای زیادی برای استفاده از این ابزارها ایجاد می‌کنند. یک نمونه از واحدهای گرافیکی مناسب استخراج، Nvidia GeForce GTX است که در چند مدل متفاوت با توان‌های محاسباتی مختلف در بازار وجود دارد.

الگوریتم pow چیست؟ بهترین رمزارزها با مکانیزم اجماع pow در ۲۰۲۳

استخراج زی کش با ‌ASIC

در روش استخراج با ASICها از ریزتراشه‌‌هایی استفاده می‌شود که به طور خاص برای محاسبه الگوریتم‌ها با بیشترین سرعت ممکن طراحی شده‌اند. همان‌طور که بالاتر اشاره شد، این ابزارها می‌توانند بیش از ۱۰۰،۰۰۰ برابر سریع‌تر از یک CPU محاسبه کنند. اساساً ایسیک‌ها سفارشی برای یک الگوریتم استخراج خاص ساخته شده‌اند، بنابراین باید برای هر کوین جدیدی که می‌خواهید استخراج کنید، یک مدل ایسیک جدید خریداری کنید. این نوع ابزارها به نسبت دو مورد قبلی گران‌تر و هزینه استفاده بیشتری دارند، زیرا به خنک کننده و تهویه مناسب برای سخت‌افزار خود نیاز دارند.

حال که با سه دسته از ابزارهای مختلف در استخراج ZEC آشنا شدید، متناسب با شرایط و هزینه‌ای که برای این کار در نظر گرفته‌اید، یکی از این ابزارها را خریداری کنید. سپس آخرین نسخه از نرم‌افزار استخراج ZEC را نصب کنید، لازم به ذکر است که قبل از شروع به استخراج زی‌کش، باید یک کیف پول ایمن که پیشنهاد می‌شود از کیف پول‌های سخت‌افزاری استفاده کنید، داشته باشید و کوین‌های ZEC استخراج شده را به آن ارسال کنید.

کوین زی کش

الزامات استخراج خانگی زی کش

در این بخش مراحل خاص استخراج زی کش را به صورت تنهایی، راهنمایی می‌کنیم. در ابتدا شما را در انتخاب بهترین نرم‌افزار ماینینگ ZEC کمک می‌کنیم، زیرا نوع نرم‌افزار مورداستفاده بر سودآوری استخراج شما تأثیر می‌گذارد. همچنین این بخش تمام هزینه‌های معمول مربوط به خرید نرم‌افزار و راه‌اندازی دستگاه استخراج شما را پوشش می‌دهد.

بهترین سخت‌افزار استخراج ZEC و هزینه راه‌اندازی آن

اغلب کارشناسان معتقدند که به دلیل رقابت زیاد، استخراج انفرادی زی کش در حال حاضر سودآور نیست. بااین‌وجود، اگر سخت‌افزار ماینینگ قدرتمندی داشته باشید، همچنان می‌توانید به این فعالیت بپردازید و درآمد زیادی کسب کنید. ریگ‌های ماینینگ سفارشی ساخته شده با کارت‌های گرافیکی AMD و Nvidia را می‌توان برای استخراج پردازنده گرافیکی زی کش استفاده کرد. اگرچه کارت گرافیک Nvidia GTX 1080 در استخراج اتریوم اثبات کار و مونرو عملکرد ضعیفی دارد، اما یکی از بهترین کارت گرافیک‌ها برای استخراج ZEC است.

هش ریت GTX 1080 از ۵۱۰ تا ۶۲۰ هش بر ثانیه متغیر بوده و با توان مصرفی ۱۸۰ الی ۲۱۰ وات، راندمان ۰.۲۹ الی ۰.۴۱ وات بر ساعت دارد که طبق فروشگاه آنلاین آمازون با قیمتی بین ۶۲۰ الی ۶۷۰ دلار قابل خریداری هست. علاوه بر این مورد، انویدیا GTX 1070 باتوجه‌به قیمتی که دارد، دارای طرف‌دارهای زیادی است. قیمت آن بین ۴۰۰ تا ۶۰۰ دلار بوده و دارای هش ریت بین ۴۲۰ تا ۵۲۰ هش در ثانیه، راندمان برق از ۰.۲۸ تا ۰.۵ وات بر ساعت و میزان مصرف برق از ۱۴۵ تا ۲۱۰ وات متغیر خواهد بود.

از سایر هزینه‌هایی که باید هنگام راه‌اندازی یک شبکه استخراج در نظر گرفته شوند، می‌توان به هزینه تجهیزات جانبی ماینینگ اشاره کرد. مثلاً اگر بخواهید تعداد زیادی GPU بخرید به یک مادربورد، منبع تغذیه قابل‌اعتماد (PSU)، سیستم خنک کننده با تعداد زیادی فن و اتصالات نیاز دارید. به‌عنوان‌مثال، یک مدل منبع تغذیه مناسب به نام Corsair 650W PSU، حدود ۱۸۴ دلار قیمت دارد درحالی‌که یک مادربورد مانند Ryzen ATX تقریباً ۲۰۰ دلار می‌تواند هزینه داشته باشد.

ابزارهای استخراج زی کش

علاوه بر این موارد، باید در نظر داشته باشید که پس از شروع استخراج میزان برق مصرفی شما چقدر هزینه خواهد داشت که بسته به منطقه جغرافیایی شما و نوع برق تأمینی (شهری، خورشیدی، صنعتی یا غیره) متفاوت است. همچنین وقتی در یک فرایند رقابتی مانند استخراج رمزارزها شرکت می‌کنید، ملزم تحمل هزینه‌های نگهداری هستید.

خرید ارز دیجیتال، بهترین سرمایه گذاری با پول کم!

به طور خلاصه، برای برآورد میزان دقیق سودآوری شما در این فرایند، لازم است که تمام هزینه‌های مربوطه را در نظر بگیرید. همچنین پیشنهاد می‌شود بیشتر در مورد آن تحقیق کنید و اگر ممکن است از کسی که شخصاً به استخراج زی کش مشغول هست مشاوره بگیرد و جزئیات دقیق این فرایند را کشف کنید.

سؤالات متداول درباره استخراج زی کش

  • استخراج زی کش چیست؟

    فرایند استخراج زی کش، همانند استخراج بیت‌کوین متکی به مکانیزم اجماع اثبات کار PoW است. با این تفاوت که در استخراج آن از الگوریتم هش نسبتاً ساده‌تری به نام Equihash استفاده می‌شود‌. این الگوریتم به آن جهت انتخاب شده که از دشواری استخراج با سخت‌افزار‍‌های GPU یا CPU کاسته شده و از رشد ایسیک‌‌ها در شبکه استخراج این رمزارز جلوگیری شود.

  • آیا زی کش با پردازنده گرافیکی قابل‌استخراج است؟

    بله زی کش با GPUها نیز استخراج می‌شود.

  • بهترین GPU برای استخراج Zcash چیست؟

    بهترین پردازنده‌های گرافیکی که می‌توانید برای استخراج زی‌کش استفاده کنید، شامل GTX 1080 NVIDIA، NVIDIA GTX 1070، GTX 1070Ti، GTX 1070 و AMD Vega 56/64 هستند. سودآوری هر یک از این پردازنده‌های گرافیکی متفاوت است.

  • آیا استخراج زی کش سودآور است؟

    در حال حاضر استخراج این رمزارز سودآور است. بااین‌حال، مشابه سایر سرمایه‌گذاری‌ها مطمئناً ریسک مالی به همراه دارد. اگر قیمت کوین‌های ZEC به شدت کاهش یابد، درآمد ماینرها کاسته می‌شود. ممکن است راه‌اندازی تجهیزات و کسب درآمد غیرفعال آسان به نظر برسد، اما خطرات مرتبط را نباید نادیده گرفت. به طور خلاصه، بسته به منبعی که برای این فرایند آماده می‌کنید، پاسخ‌های متفاوتی برای اینکه استخراج ZEC دارای بازگشت سرمایه قوی است یا خیر، خواهید یافت.

حسین قطبی

من حسین قطبی، کارشناس ارشد ریاضیات مالی هستم و از اواخر ۱۳۹۵ به فعالیت در حوزه‌ بازارهای مالی مشغول شدم. به‌ویژه، تقریباً ۴ سال اخیر را به صورت مستمر و تخصصی در زمینه رمزارزها و بلاکچین تحقیق می‌کنم. معتقدم که آرزوهای دیرینه بشریت از جمله؛ سفر در زمان، حضور هم‌زمان در چند مکان متفاوت، حرکت با سرعت نور و… با فضای متاورس تحقق پیدا می‌کنند. از سوی دیگر، ابزارهای مالی فضای متاورس را متکی به دنیای غیرمتمرکز و بلاکچین می‌‌دانم. بنابراین، چشم‌انداز روشنی به آینده این صنعت دارم و از نوشتن، تحقیق و پژوهش در این حوزه نهایت لذت را می‌برم.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا