آموزش ارز دیجیتالآموزش استخراج ارز دیجیتالمعرفی ارزهای دیجیتال

استخراج مونرو؛ آشنایی با سه روش اصلی ماینینگ XMR

استخراج مونرو، فرایند اعتبارسنجی تراکنش‌ها و ایجاد بلاک‌های جدید در شبکه این رمزارز را تشکیل می‌دهد. فرض کنید شیوا بخواهد، با ارز دیجیتال ۱۰۰ دلار به مریم بازپرداخت کند. برای این کار می‌تواند هم از بیت‌کوین، اتریوم، مونرو یا هر رمزارز دیگری استفاده کند. اما اگر بخواهند تراکنش آن‌ها به‌صورت کاملاً خصوصی و غیر قابل ردیابی انجام شود، باید از مونرو استفاده کنند.

در غیر این صورت، اگر شیوا اقدام به خرید اتریوم یا بیت‌کوین یا هر رمزارز عمومی دیگری کند. سپس ارز خریداری شده را از طریق شبکه این رمزارزها به مریم ارسال کند و پرداخت خود را تسویه کند، تراکنش آن‌ها در یک شبکه شفاف عمومی انجام می‌شود. این نوع تراکنش‌ها، قابل ردیابی به آدرس کیف پول‌ها و حتی هویت واقعی آن‌ها هستند.

پادکست استخراج مونرو

خرید تتر با بهترین قیمت در ایران

درست مانند بیت‌کوین، مونرو یک ارز دیجیتال است که از مکانیزم اجماع اثبات کار PoW استفاده می‌کند. البته با این تفاوت که الگوریتم استخراج مونرو ساده‌تر از بیت‌کوین هست. به عبارت دیگر در فرایند استخراج مونرو، الزام به استفاده از دستگاه‌های با توان محاسباتی بالا که در ماینینگ بیت‌کوین به کار گرفته می‌شوند، نیست. در این مقاله از صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس شما را با رمزارز XMR بیشتر آشنا می‌کنیم. همچنین به نحوه استخراج مونرو و بهترین روش‌ها در ماینینگ کوین‌های XMR در سال ۲۰۲۳ می‌پردزایم.

ارز دیجیتال مونرو چیست؟

محبوبیت ارزهای دیجیتال روزبه‌روز به رشد خود ادامه می‌دهد. هدف بسیاری از رمزارزها و به‌طورکلی صنعت بلاکچین، افزایش حریم خصوصی و امنیت تراکنش‌های مالی است. اما آیا آنها در این مسیر به موفقیت می‌رسند یا خیر؟ تا حدی غیر قابل ‌پیش‌بینی هست. اگرچه بلاکچین بیت‌کوین، به‌عنوان یک شبکه عمومی فعالیت می‌کند (یعنی در زمان خرید یا فروش بیت‌ کوین و انتقال آن به شخصی دیگر، جزئیات تراکنش از طریق اکسپلورر‌های این رمزارز برای همه قابل‌مشاهده است). اما تعداد کمی از رمزارزها مانند؛ دش (Dash) دسترسی به این جزئیات را کاملاً اختیاری کرده‌اند. برخی دیگر نیز از جمله؛ مونرو (XMR) حریم خصوصی را برای همه تراکنش‌های شبکه به‌صورت پیش‌فرض پوشش می‌‌دهند.

رمزارز مونرو

مونرو یکی از آن ارزهای دیجیتال است که عمدتاً به دلیل ارائه قابلیت‌ حفظ حریم خصوصی در بلاکچین خود، محبوبیت قابل‌توجهی بین کاربران دنیای رمزارزها پیدا کرده هست. مونرو که با نماد XMR در بازار رمزارزها خریدوفروش می‌شود، یک شبکه منبع‌باز است که در سال ۲۰۱۴ راه‌اندازی شد. بلاکچین این رمزارز طوری طراحی شده که اطلاعات در آن مخفی باشد. در واقع شبکه مونرو جزئیات تراکنش‌های شبکه از جمله؛ هویت فرستنده و گیرنده و مقدار هر تراکنش را با پنهان‌کردن آدرس‌های طرفین آن تراکنش، ناشناس می‌سازد.

علاوه بر حفظ حریم خصوصی تراکنش‌ها، این پروژه در فرایند استخراج مونرو بر اصل برابری‌طلبی تمرکز دارد. طبق این اصل، همه مردم برابرند و شایسته فرصت‌های برابر‌ هستند. حتی توسعه‌دهندگان مونرو هنگام راه‌اندازی این پروژه، هیچ سهمی از کوین‌های XMR را برای خود نگه نداشتند و به‌طور‌کلی، برای توسعه بیشتر پروژه به کمک‌ها و حمایت‌های جامعه مونرو متکی بودند.

کاربرد اکسپلورر بلاک چین؛ بهترین مرورگرهای بلاک چین در سال ۲۰۲۳

مونرو چه تفاوتی با بیت کوین دارد؟

همان‌طور که مطلع هستید، بیت‌کوین محبوب‌ترین و برترین ارز دیجیتال از نظر ارزش بازار در دنیای رمزارزهاست. این رمزارز روی پروتکلی کار می‌کند که سعی می‌کند با استفاده از آدرس‌های شبه نام از هویت شرکت‌کننده و کاربر محافظت کند. این نام‌های کاذب که در قالب کد‌ مشاهده می‌شوند، ترکیبی تصادفی از حروف و اعداد هستند. این رویکرد بلاکچین بیت‌کوین، به طور محدودی حریم خصوصی را ارائه می‌کند. زیرا هم آدرس‌های بیت‌کوین و هم تراکنش‌ها در بلاک چین ثبت می‌شوند و دسترسی عمومی به آنها باز است.

به‌عبارت‌دیگر، جابه‌جایی و تراکنش‌های بین آدرس‌های شبه نام و مستعار، برای همه در دسترس و شفاف است. حتی خود آدرس‌های مستعار نیز کاملاً خصوصی نیستند. زیرا معمولاً صرافی‌های که امکان ارائه خدمات نگهداری بیت‌کوین را به کاربران خود می‌دهند، از آن‌ها احراز هویت می‌خواهند تا آدرس‌های مستعارشان به هویت آن‌ها قابل‌پیگیری باشد. درنتیجه، نمی‌توان گفت که شبکه بیت‌کوین به طور کامل حریم خصوصی تراکنش‌ها را پوشش می‌دهد.

استخراج مونرو و بیت کوین

اگرچه مونرو نسبت به بیت‌کوین ناشناخته‌تر و ارزش بازاری پایین‌تری دارد. اما نسبت به بیت‌کوین، در ارائه حفظ حریم خصوصی تراکنش‌ها برتر است. از آنجایی که بلاکچین بیت‌کوین شفاف هست، این امکان وجود دارد تا جابه‌جایی هر مقدار بیت‌کوین که احتمالاً به رویدادهای خاصی مانند؛ کلاهبرداری، قمار یا سرقت مرتبط باشند، شناسایی شوند. این موضوع راه را برای ناظران فراهم می‌‌آورد که امکان مسدودکردن، تعلیق یا بستن حساب‌هایی که چنین واحدهایی از بیت‌کوین را موجودی دارند، داشته باشند. در حالی که مونرو این امکان را به ناظران نمی‌دهد.

تصور کنید امروز مقداری بیت‌کوین دریافت می‌کنید که قبلاً برای قمار استفاده شده‌، در نتیجه این احتمال وجود دارد که در آینده موجودی شما مسدود شود و متضرر شوید. اما مونرو از این جهت به کاربران خود شبکه بسیار امن‌تری ارائه می‌دهد و در آن خطر مسدود شدن واحدهای نگهداری شده یا قرار گرفتن در لیست سیاه توسط ناظران وجود ندارد.

نحوه عملکرد مونرو در حفظ حریم خصوصی

شبکه مونرو برای حفظ حریم خصوصی تراکنش‌های خود، از مفاهیم امضای حلقوی (Ring Signature) و آدرس‌های مخفی (Stealth Addresses) استفاده می‌کند. امضای حلقوی، امضای دیجیتالی یکی از اعضای یک مجموعه هست که مشخص نیست دقیقاً متعلق به کدام عضو است. به همین دلیل، امضای حلقوی به عنوان یک امضای دیجیتالی ناشناس شناخته می‌شود. این نوع امضا به کاربر شبکه مونرو امکان می‌دهد که هویت خود را بین سایر شرکت‌کنندگان در یک گروه پنهان کند و مشخص نشود که در یک تراکنش کدام عضو، معامله را امضا کرده است. به این طریق، شبکه مونرو با استفاده از امضای حلقوی هویت مبدأ هر تراکنش را ناشناس می‌کند.

پلتفرم مونرو برای تولید امضای حلقوی، ترکیبی از کلید‌ خصوصی حساب فرستنده را با کلید‌های عمومی در بلاکچین ترکیب می‌کند و یک امضای حلقوی منحصربه‌فرد برای فرستنده ایجاد می‌کند. این فرایند یک تابع یک‌طرفه است و نمی‌توان از امضای حلقوی به کلید خصوصی حساب فرستنده رسید. در واقع، امضای حلقوی از آن‌ جهت هویت فرستنده را پنهان نگه می‌دارد که از نظر محاسباتی نمی‌توان تشخیص داد؛ کدام یک از کلیدهای خصوصی اعضای گروه برای تولید امضای حلقوی استفاده شده است.

تراکنش محرمانه ارز دیجیتال؛ بهترین فناوری در حفظ حریم خصوصی چیست؟

از طرف دیگر، مونرو برای ناشناش ماندن گیرنده‌ها؛ از آدرس‌های مخفی استفاده می‌کند. این آدرس‌ها خروجی یک تابع یک‌طرفه با ورودی آدرس اصلی گیرنده هستند که به طور کاملاً تصادفی تولید می‌شوند. شبکه مونرو از این طریق، امکان پنهان‌کردن مقصد هر تراکنش را فراهم کرده و در نتیجه هویت دریافت‌کننده (مقصد) تراکنش ناشناس می‌ماند.

برای پنهان‌کردن مبلغ هر تراکنش نیز از مفهوم تراکنش‌های محرمانه حلقوی (Ring Confidential Transactions) یا RingCT در مونرو استفاده می‌شود. این پروژه بعد از موفقیت در پنهان‌کردن هویت فرستنده و گیرنده در یک تراکنش، قابلیت RingCT را در ژانویه ۲۰۱۷ معرفی کرد و استفاده از آن را برای تمام تراکنش‌های انجام شده در شبکه مونرو اجباری کرد.  Ring CT نسخه توسعه‌یافته امضای حلقوی است که طبق یک الگوریتم خاص، مبلغ تراکنش‌ها را هم نامشخص می‌کند.

ابزارهای استخراج مونرو

چالش‌های ارز دیجیتال مونرو

در حالی که حفظ حریم خصوصی ممکن است محبوبیت مونرو رو بیشتر کند، اما چالش‌های متعددی را نیز به همراه دارد. ویژگی‌های غیر قابل ردیابی تراکنش‌ها در شبکه مونرو به این پروژه اجازه می‌دهد تا برای اهداف نامطلوب و در بازارهای سیاه استفاده شود. گزارش‌های CNBC به مواردی اشاره دارد که هکرها نرم‌افزارهای مخربی را ایجاد کرده‌اند. سپس رایانه‌ها را برای استخراج مونرو و ارسال آن به کره شمالی آلوده می‌کنند. این دسته موارد، منجر به محدودیت‌های شدید قانونی در استفاده از این رمزارز شده است و اساساً قانون‌گذاران با آن مخالف‌اند.

روش‌های استخراج مونرو

افرادی که به استخراج مونرو مشغول هستند به‌عنوان ماینرهای این رمزارز شناخته می‌شوند و به طور کلی دو وظیفه مهم: یکی تأیید تراکنش‌ها و دیگری ایمن کردن شبکه مونرو را انجام می‌دهند. همان‌طور که در ابتدای مقاله اشاره شد، شبکه مونرو بر اساس مکانیسم اجماع اثبات کار هست؛ بنابراین استخراج مونرو مانند استخراج بیت‌کوین مبتنی بر PoW است. بااین‌حال، برخلاف الگوریتم SHA-256 که در شبکه بیت‌کوین استفاده می‌شود، استخراج مونرو از طریق الگوریتم بهبودیافته RandomX انجام می‌شود.

طبق این الگوریتم، برای استخراج مونرو نیازی به خرید سخت‌افزار خاصی ندارید و هر کسی که به یک کامپیوتر دسترسی دارد می‌تواند کوین‌های XMR را استخراج کند. زیرا استخراج مونرو می‌تواند با استفاده از CPU و GPU کامپیوترهای شما انجام شود. این موضوع استخراج XMR را به گزینه خوبی برای مبتدیان و سایر افرادی که نمی‌خواهند پول زیادی برای شروع سرمایه‌گذاری در استخراج وارد کنند، تبدیل کرده است. البته به‌خاطر داشته باشید که هر چه سخت‌افزار قدرتمندتر باشد، بهتر هست و امکان دریافت پاداش بیشتر از استخراج مونرو بالاتر خواهد بود.

آموزش کامل استخراج ابری لایت کوین

روش‌های مختلفی برای استخراج این رمزار وجود دارد که به طور کلی می‌توان آن‌ها را در سه دسته اصلی زیر دسته‌بندی کرد:

  • استخراج انفرادی
  • استخراج از طریق استخرها
  • استخراج P2Pool

استخراج مونرو به ‌صورت انفرادی

همان‌طور که از نام آن پیداست به استخراج به صورت تنهایی اشاره دارد. از نظر امنیت شبکه، این روش بهترین راه برای استخراج مونرو شناخته می‌شود، زیرا کاربر مستقیماً با بلاکچین مونرو در تعامل هست. با این حال، استخراج انفرادی به دلایلی از جمله موضوع زیر، برای مبتدیان توصیه نمی‌شود.

برای کاربری که بخواهد انفرادی استخراج کند، رقابت بالایی وجود دارد. علاوه بر این، استخراج انفرادی به‌سختی پاداش به همراه خواهد داشت، مگر اینکه پول زیادی را در سخت‌افزار ماینینگ سرمایه‌گذاری کرده باشید که نگهداری آن نیز هزینه بر است؛ بنابراین می‌توان گفت استخراج انفرادی بهترین گزینه برای انتخاب مبتدیان نیست. مگر اینکه یک ریگ ماینینگ حرفه‌ای داشته باشند.

روش‌های استخراج مونرو

استخراج مونرو از طریق استخر ماینینگ

همان‌طور که آگاه هستید، در یک استخر استخراج گروهی از ماینرهای مونرو گرد هم می‌آیند و قدرت سخت‌افزار خود را با هم ترکیب می‌کنند تا شانس بیشتری برای تأیید تراکنش‌ها و دریافت جایزه داشته باشند. پاداشی که از ماینینگ در این روش دریافت می‌شود، بین شرکت‌کنندگان در استخر استخراج تقسیم می‌شود. البته در نظر داشته باشید که بیشتر استخرهای ماینینگ از شما هزینه استخر می‌گیرند که معمولاً در محدوده ۰ الی ۲ درصد است.

تعداد زیادی از استخر‌های استخراج مونرو در بازار برای انتخاب وجود دارند که در جدول زیر لیستی از برترین‌های آن‌ها آورده شده است:

استخرکارمزد استفاده (درصد)تعداد ماینر‌های شرکت‌کننده (۲۰۲۳)
Minergate۱۲۱۱۲
xmr.nanopool.org۱۲۸۱۷
monero.hashvault.pro   ۰.۹۲۶۹۱
SupportXMR.com۰.۶۵۵۹۶
p2pool.ioصفر۴۴۳
استخر‌های استخراج مونرو

استخراج مونرو با استفاده از زنجیره جانبی P2Pool

در این روش، یک استخر استخراج P2P در اختیار کاربران قرار می‌گیرد که به آن‌ها اجازه می‌دهد با همان روندی که از شرکت در یک استخر استخراج پاداش می‌گیرند، فعالیت کنند. با این تفاوت که در این روش نیاز به پیوستن به یک استخر متمرکز نیست و خود ماینرها کنترل کامل بر استخر را دارند. به‌نوعی می‌توان گفت؛ استخراج P2Pool مزایای هر دو روش قبلی: استخراج انفرادی و استخری را ترکیب می‌کند.

تا این بخش، سه راه‌حل اصلی استخراج مونرو بر اساس نوع عملکرد معرفی شدند. همچنین می‌توانید مناسب‌ترین روش‌ استخراج این رمزارز را بر اساس سخت‌افزار مورد استفاده خود تشخیص دهید و از آن طریق اقدام کنید. در ادامه روش‌های استخراج مونرو را بر اساس سخت‌افزار مورد استفاده معرفی می‌کنیم:

۱. استخراج مونرو با CPU

در این روش، استخراج با استفاده از واحد پردازش مرکزی کامپیوتر (CPU) ماینر، انجام می‌شود. درنتیجه، برای استخراج با CPU باید یک کامپیوتر داشته باشید و یک نرم‌افزار ماینینگ را دانلود کنید. در سال‌های اولیه استخراج رمزارزها، ماینینگ با CPU روشی بسیار محبوب برای کاربران این حوزه بود. اما امروزه ازآنجایی‌که فرایند استخراج با استفاده از یک CPU بسیار کند است، دیگر آن‌قدر محبوب نیست.

مطالعه بیشتر: آموزش ماینینگ بیت کوین و محاسبه پاداش استخراج این رمز ارز

۲. استخراج مونرو با GPU

در این روش استخراج، فرایند ماینینگ با استفاده از واحد پردازش گرافیکی (GPU) در اختیار استخراج‌کننده، انجام می‌شود. در این حالت ماینر می‌تواند از یک GPU استفاده کند یا با استفاده از چندین GPU یک ریگ ماینینگ بسازد. برای ایجاد ریگ ماینینگ، باید یک ریگ فریم، مادربورد و پردازنده داشته باشید. استخراج با استفاده از ریگ ماینینگ یکی از محبوب‌ترین روش‌های استخراج مونرو است.

ریگ استخراج مونرو

۳. استخراج مونرو با ASIC

در این حالت، از دستگاه‌های استخراج مدار مجتمع ویژه ماینینگ که همان ایسیک نام دارند، استفاده می‌شود. در حالی که با استفاده از این روش می‌توانید مقادیر زیادی از کوین‌های XMR را استخراج کنید، اما به دلیل میزان برق مصرفی دستگاه‌های ایسیک انتقادات زیادی به این روش در استخراج وارد است.

۴. استخراج ابری مونرو

اگر قصد ندارید روی هیچ سخت‌افزاری سرمایه‌گذاری کنید، استخراج ابری یک گزینه عالی برای شماست. استخراج ابری به کاربران این امکان را می‌دهد که یک دستگاه ماینینگ را از یک مرکز استخراج بزرگ اجاره کنند. تنها کاری که باید انجام دهید، این است که برای اجاره آن دکل ماینینگ، هزینه‌ای بپردازید. در این روش جوایز استخراج مستقیماً به کیف پول شما واریز می‌شود. البته در نظر داشته باشید که شما باید هزینه اجاره را از قبل پرداخت کنید و نمی‌توانید نرم‌افزار و سخت‌افزار مورد استفاده را تغییر دهید.

میزان پاداش در فرایند استخراج مونرو

درگذشته، زمانی که استخراج این رمزارز در اوج خود قرار داشت، پاداش هر بلاک حدود ۴.۹۹ واحد کوین XMR بود. اما از آنجایی که امروزه کل عرضه مونرو استخراج شده (طبق داده‌های کوین مارکت کپ). کوین‌های جدید XMR نمی‌توانند با این سرعت عرضه شوند. به همین دلیل است که در ژوئن ۲۰۲۲ جوایز بلاک مونرو طی یک رویداد کاهش یافت و در حال حاضر، پاداش فعلی برای تأیید هر بلاک تقریباً ۰.۶ واحد XMR خواهد بود.

همچنین توجه به این نکته مهم است که اگرچه در زمان نگارش این مقاله، کل عرضه (Total Supply) مونرو به گردش درآمده، اما سقف عرضه‌ای (Max Supply) برای این کوین در نظر گرفته نشده است و این بدان معنی هست که در آینده می‌تواند کوین‌های جدید XMR استخراج و عرضه شوند.

شاید برای شما هم سوال شود که استخراج یک کوین XMR چقدر طول می‌کشد؟ در پاسخ می‌توان گفت؛ از آنجایی که هر ۲ دقیقه یک بلاک مونرو استخراج می‌شود و پاداش فعلی استخراج هر بلاک ۰.۶ XMR هست، پس هر یک واحد کوین XMR تقریباً ۳ دقیقه و ۲۰ ثانیه استخراج می‌شود.

فرایند استخراج مونرو

حال که با ارز دیجیتال مونرو، روش‌های استخراج آن، میزان پاداش و زمان استخراج هر واحد XMR آشنا شدید. توجه کنید که قبل از شروع به استخراج مونرو چند نکته را باید در نظر بگیرید:

۱. اولین چیزی که باید در نظر بگیرید این است که در حالی که استخراج مونرو می‌تواند سودآور باشد، اما به عوامل زیادی بستگی دارد. مهم‌ترین آنها عبارت‌اند از:

  • میزان هش ریت (Hashrate) سخت‌افزار شما
  • میزان هزینه مصرف برق سخت‌افزار استخراج
  • هزینه استخر استخراج مورد استفاده (اگر در استخر ماینینگ شرکت می‌کنید)
  • هزینه اولیه راه‌اندازی ابزارهای استخراج

۲. علاوه بر این موارد، سودآوری ماینینگ به قیمت XMR نیز بستگی دارد. در نظر داشته باشید که قیمت ارزهای رمزنگاری شده می‌تواند به سرعت افزایش یا کاهش یابد.

۳. نکته دیگر این است که در حالی که می‌توانید مونرو را با استفاده از ایسیک استخراج کنید، در مقایسه با سایر ماینرها هیچ مزیتی نخواهید داشت. زیرا مونرو در برابر ASIC مقاوم هست. این بدان معناست که شما نمی‌توانید با قدرت محاسباتی بالای خود سایر ماینرها را تحت‌الشعاع قرار دهید.

۴. در نهایت برای ذخیره کوین‌های XMR استخراج شده‌، به یک کیف پول نیاز دارید. در این مرحله، بهترین گزینه‌ای که دارید این است که از بین دو کیف پول زیر که توسط انجمن مونرو توسعه‌یافته‌اند، یکی را انتخاب کنید:

  • کیف پول Monero GUI. یک کیف پول رایگان و منبع‌باز با رابط کاربری گرافیکی (GUI) است. این کیف پول هم برای کاربران مبتدی و هم برای کاربران باتجربه مناسب هست.
  • کیف پول Monero CLI. یک کیف پول رایگان و منبع‌باز با رابط خط فرمان (CLI) است. این یکی بیشتر برای کاربران با تجربه از جمله توسعه‌دهندگان مناسب خواهد بود.
  • علاوه بر این دو مورد، در وب سایت رسمی مونرو اشاره شده که می‌توانید از کیف پول‌های نسخه موبایلی مانند؛ Cake Wallet،Feather و Monerujo استفاده کنید.

هش ریت یا نرخ هش چیست و چه کاربردی دارد؟

متداول‌ترین سؤالات از استخراج مونرو

مونرو (Monero) چیست؟

مونرو یک ارز رمزنگاری شده منبع‌باز و حریم خصوصی است که در سال ۲۰۱۴ راه‌اندازی شد. این رمزارز به‌عنوان اثبات‌شده‌ترین و قابل‌اعتمادترین رمزارز حفظ حریم خصوصی در نظر گرفته می‌شود و برترین پرایوسی کوین از نظر ارزش بازار نیز هست.

روش‌‌‌های استخراج مونرو کدام‌اند؟

راه‌های مختلفی برای استخراج مونرو وجود دارد که آن‌ها را در سه دسته اصلی؛ استخراج انفرادی، استخراج از طریق استخرها و استخراج P2Pool دسته‌بندی می‌کنند.

هنوز می‌توان مونرو را استخراج کرد؟

بله با وجود اینکه کل عرضه مونرو به گردش درآمده هست. اما امکان استخراج این رمزارز هنوز وجود دارد، زیرا سقف عرضه‌ای برای آن در نظر گرفته نشده است.

استخراج مونرو با CPU است یا GPU؟

مونرو هم با CPU و هم با GPU قابل استخراج خواهد بود.

آیا استخراج مونرو ارزش دارد؟

واقعیتی که باید در نظر بگیرید این است که همانند دیگر کوین‌های قابل استخراج، استخراج مونرو نیز در عرض چند روز میلیون‌ها دلار برای شما به ارمغان نمی‌آورد. بااین‌حال، پاداش فعلی برای تأیید هر بلاک در شبکه مونرو تقریباً ۰.۶ XMR است و هیچ‌کس نمی‌داند که قیمت کوین‌های XMR در آینده چقدر خواهد بود.

حسین قطبی

من حسین قطبی، کارشناس ارشد ریاضیات مالی هستم و از اواخر ۱۳۹۵ به فعالیت در حوزه‌ بازارهای مالی مشغول شدم. به‌ویژه، تقریباً ۴ سال اخیر را به صورت مستمر و تخصصی در زمینه رمزارزها و بلاکچین تحقیق می‌کنم. معتقدم که آرزوهای دیرینه بشریت از جمله؛ سفر در زمان، حضور هم‌زمان در چند مکان متفاوت، حرکت با سرعت نور و… با فضای متاورس تحقق پیدا می‌کنند. از سوی دیگر، ابزارهای مالی فضای متاورس را متکی به دنیای غیرمتمرکز و بلاکچین می‌‌دانم. بنابراین، چشم‌انداز روشنی به آینده این صنعت دارم و از نوشتن، تحقیق و پژوهش در این حوزه نهایت لذت را می‌برم.

مطالعه بیشتر

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا