آموزش تحلیل ارز دیجیتالآموزش تحلیل تکنیکال

آموزش استراتژی معامله حجم (Volume Trading) ؛ ترید با حجم معاملات

استراتژی معامله حجم یا “Volume Trading” یکی از شیوه‌های معامله‌گری است که بر اساس ارزیابی و تحلیل حجم معاملات یک ارز دیجیتال یا هر دارایی قابل معامله در بازار مربوطه انجام می‌شود. محوریت اصلی رویکرد معامله‌گر در این استراتژی معاملاتی، به این شکل است که حجم معاملات بالا نشان‌دهنده فشار خرید یا فروش بالا بوده و با تحلیل جزئیات آن، می‌توان یک معامله جدید را باز کرد.

پادکست استراتژی معامله حجم


یک معامله زمانی موفق خواهد بود که مسیر قیمت ارز دیجیتال به‌درستی تشخیص داده شود و با وجود این‌که قیمت، فاکتور اصلی و تعیین‌کننده در سوددهی یک معامله است، حجم معامات و تراکنش‌های ارز مربوطه می‌تواند نشان دهد که دیدگاه فعلی سرمایه‌گذاران در برابر آن چیست و واکنش احتمالی قیمت نسبت به این دیدگاه‌ها و تراکنش‌ها چگونه است. از همین رو، استراتژی معامله حجم می‌تواند برای کارنامه معامله‌گری و سرمایه‌گذاری شما، پیامدهای مثبتی را به‌همراه داشته باشد.


حجم معاملات در واقع به‌شما جوانبی از بازار را نشان می‌دهد که داده‌های قیمتی به‌تنهایی برای تشخیص آن‌ها کافی نیستند. البته که معیار اصلی کار شما در معاملات قیمت است، اما تحلیل حجم معاملات چشم‌انداز گسترده‌تری را به‌شما ارائه می‌دهد. در این مقاله از صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس، به نحوه تحلیل و معرفی اندیکاتورهای حجم معاملات، آموزش استراتژی معامله حجم (Volume Trading) و مزایا و معایب آن می‌پردازیم.


مطالعه بیشتر: آموزش نوسان گیری ارز دیجیتال

حجم معامله (Trading Volume) چیست؟

حجم معاملات چیست

حجم معامله در بازار رمزارزها به تعداد واحدهای معامله‌شده یک ارز دیجیتال در یک بازه زمانی مشخص گفته می‌شود. حجم معاملات در واقع یک اندیکاتور تکنیکال در استراتژی معامله حجم بوده، چرا که تصویری کلی از فعالیت یک دارایی در بازار را نشان می‌دهد و سرمایه‌گذاران معمولاً با بررسی حجم معاملات یک ارز، سعی در تشخیص تایید، ادامه یا بازگشت روند آن دارند. حجم معاملات در اصل، صحت یا عدم صحت رفتار قیمت یک ارز را مشخص می‌کند و به سرمایه‌گذار در خرید یا فروش دارایی او کمک می‌کند.


به‌علاوه، تحلیل حجم معاملات یک ارز دیجیتال در استراتژی معامله حجم، به شناسایی مومنتوم (قدرت حرکت / Momentum) قیمت و تایید روند فعلی آن کمک می‌کند؛ به این ترتیب که با افزایش حجم معاملات، قیمت ارز مربوطه نیز معمولاً روندی مشابه را طی می‌کند که یعنی زمانی که یک رمزارز روندی صعودی دارد، حجم معاملات آن افزایش پیدا می‌کند و در روند نزولی و کاهش حجم معاملات نیز، این همبستگی وجود دارد. همچنین، حجم معاملات به سرمایه‌گذار نشان داده که فعالیت سرمایه‌گذاران یک ارز کاهش یافته و زمان برداشت سود و فروش فرا رسیده است.


در صورتی که میان حجم معاملات و قیمت یک رمزارز ارتباط معناداری دیده نشود، سیگنالی برای تضعیف روند فعلی قیمت و احتمال بازگشت آن محسوب می‌شود. در چنین شرایطی، می‌توان با به‌کارگیری یک استراتژی معامله معکوس به‌طور دقیق، شروع به کسب سود کرد.


در استراتژی معامله حجم، عبارتی تحت عنوان «حجم معامله خوب» (Good Trading Volume) وجود دارد که البته تشخیص آن کار ساده‌ای نیست، زیرا مقادیر حجم معاملات در کنار اندیکاتورها و شاخص‌های دیگر می‌تواند تصویر واضحی از شرایط قیمت یک ارز نشان دهد. حجم‌هایی که تصویر دقیقی از پرایس اکشن (رفتار قیمت / Price Action) ارز و سود و ضرر قریب‌الوقوع یک معامله را نشان می‌دهند، به‌عنوان حجم معامله خوب در نظر گرفته می‌شود.


مثلاً، حجم معاملات بالای ارز دیجیتال لونا (LUNA) که نسبت به مقادیر قبلی آن بیشتر است و با روند صعودی و افزایش قیمت همراه است، سیگنالی مبنی بر تقاضای زیاد برای خرید لونا به‌شمار می‌آید. از طرفی دیگر، حجم معاملات بالا همزمان با روند نزولی و کاهش قیمت یک ارز دیجیتال، نشان‌گر عدم اطمینان و نگرانی سرمایه‌گذاران بوده و فروش را معامله غالب آن بازار نشان می‌دهد. ناگفته نماند که انتشار اخبار جدید و مهم در مورد یک پروژه ارز دیجیتال یا هر دارایی، می‌تواند منجر به افزایش حجم معاملات خرید یا فروش آن شود.

استراتژی معامله حجم (Volume Trading) چیست؟

استراتژی معامله حجم چیست

یک معامله‌گر با استفاده از استراتژی معامله حجم، می‌تواند موقعیت‌ها و نقاط مناسب خرید و فروش در بازار را پیدا کند. در این تکنیک، داده‌های مربوط به حجم معاملات یک ارز تحلیل شده و از اطلاعات به‌دست‌آمده، روند و مسیر حرکت بعدی قیمت را می‌توان پیش‌بینی کرد. ایده کلی در استراتژی حجم معامله این است که حجم معاملات بالا، فشار خرید یا فروش سنگین را نشان می‌دهد و از این رو، یکی از روش‌های دقیق برای ارزیابی جریان ورود و خروج پول به یک ارز در نظر گرفته می‌شود.


معامله‌گر می‌تواند بر این اساس و با تحلیل روندهای قبلی ثبت‌شده در حجم معاملات و اندیکاتورهایی نظیر حجم تعادلی (OBV)، معاملات خود را تنظیم کند. در ادامه مهم‌ترین کاربردهای استراتژی معامله حجم را معرفی می‌کنیم.

  • پیداکردن موقعیت‌های مناسب برای فروش یا خرید ارز دیجیتال
  • شناخت روند، مومنتوم قیمت و شکست‌های بالقوه
  • تایید یا عدم تایید اندیکاتورها یا الگوها
  • شناسایی سطوح مهم مقاومتی و حمایتی
  • ارزیابی قدرت روند فعلی قیمت
  • افزایش دقت در تنظیم معاملات
  • درک بهتر جو و سنتیمنت (Sentiment) بازار
  • تخمین تعداد روزهای بازگشت قیمت
  • پیداکردن دوره‌های کاهش فعالیت سرمایه‌گذاران و معامله‌گران

یک معامله‌گر می‌تواند استراتژی معامله حجم خود را با ترکیب شاخص‌های حجم و بهترین اندیکاتورها در تحلیل تکنیکال مانند میانگین متحرک‌ها پیش ببرد، تا نتایج بهتری در ارزیابی موقعیت‌های معاملاتی خود به‌دست آورد و سطوح بازگشت یا شکست قیمت را بهتر شناسایی کند. در بخش‌های بعدی این مقاله به بررسی این اندیکاتورها خواهیم پرداخت.


اما مدیریت ریسک نیز یکی از موارد بسیار مهم در تحلیل قیمت با استفاده از استراتژی معامله حجم است. یک معامله‌گر باید ریسک‌های مربوط به استراتژی خود را پیش از اقدام بشناسد و با روش‌های مقابله با آن‌ها نیز آشنا باشد. یکی از ساده‌ترین و کارآمدترین این روش‌ها، استفاده از حد ضرر (Stop Loss / SL) در معاملات بوده که از طریق آن، معامله شما به‌صورت خودکار بسته شده تا از ضرر بیش از حد در آن جلوگیری شود. معامله‌گر با توجه به حجم معامله، تایم فریم مربوطه و . . . باید یک حد ضرر در هر موقعیت خود داشته باشد.

یکی دیگر از این روش‌ها می‌تواند پخش‌کردن سبد سرمایه شما باشد تا هنگام نوسانات شدید بازار، بتوانید ضررهای برخی دارایی‌های خود را با سود دیگر دارایی‌ها جبران کنید.


حجم معامله در تحلیل پرایس اکشن نقش مهمی دارد و به معامله‌گر در تشخیص حرکت و روند آینده قیمت کمک زیاد می‌کند. ناگفته نماند که استراتژی حجم معامله هنگام تحلیل قیمت، با ترکیب‌شدن و بررسی همزمان اندیکاتورها و سیگنال‌های مربوطه، بدون شک برآیند دقیق‌تری را برای معامله‌گر به‌همراه خواهد داشت.

سیگنال‌های تحلیل قیمت با استراتژی معامله حجم

سیگنال های استراتژی معامله حجم

حجم معاملات در بازارهای مالی چند نوع مختلف دارد که معامله‌گر می‌تواند طبق سبک ویژه خود، از آن‌ها در استراتژی معامله حجم استفاده کند. به‌طور کل حجم معاملات یک دارایی در انواع زیر ارائه می‌شود:

  • حجم تیک (Tick Volume): حجم تیک در واقع تعداد معاملات انجام‌شده یک ارز در یک بازه زمانی مشخص را نشان می‌دهد.
  • حجم دلاری (Dollar Volume): حجم دلاری مجموع ارزش دلاری تمام معاملات انجام‌شده یک ارز در یک بازه زمانی مشخص را نشان می‌دهد.
  • حجم واقعی (Real Volume): این حجم مجموع تعداد واحدهای معامله‌شده یک ارز در یک بازه زمانی مشخص را نشان می‌دهد که این آمار، عموماً از صرافی‌ها گرفته می‌شود.
  • حجم تعادلی (On-Balance Volume): حجم تعادلی یک اندیکاتور تجمیعی (Cumulative) است که با استفاده از قیمت و حجم معاملات، فشار خرید و فروش یک دارایی را ارزیابی می‌کند.

اما در تحلیل قیمت با استفاده از استراتژی معامله حجم، چندین راهنما یا سیگنال وجود دارند که به شما در تشخیص قدرت یا ضعف حرکت فعلی کمک می‌کنند. اغلب معامله‌گران موقعیت‌های خود را روی حرکات قوی قیمت باز می‌کنند و معمولاً در تحرکات ضعیف قیمت یک ارز، از استراتژی معامله معکوس استفاده کرده و خلاف روند فعلی قیمت معامله می‌کنند. این راهنماها شاید همیشه و در همه شرایط بازار به‌شما یک نتیجه یا سیگنال را ندهند و ممکن است گاهی اوقات شما را به اشتباه بیاندازند، اما تصویر بهتری را برای تحلیل قیمت و معامله شما ارائه می‌کنند.


تایید روند: بازاری که صعودی است و قیمت‌ها رو به بالا حرکت می‌کنند، اغلب با افزایش حجم معاملات همراه هستند. خریداران در این بازار به داده‌های مثبت، شرایط صعودی و اشتیاق بیشتر نیاز دارند تا به فعالیت‌های خود ادامه دهند و قیمت‌ها را رو به بالا هدایت کنند. از این رو، افزایش قیمت ارز دیجیتال حین پایین‌آمدن حجم معاملات آن، نشان‌گر کاهش تقاضا و تمایلات برای خرید است و قیمت را در معرض بازگشت قرار می‌دهد.


در چنین شرایطی تصمیم‌گیری شاید کمی سخت باشد، اما کاهش یا افزایش قیمت با حجم معاملات کم، سیگنالی قوی برای قیمت محسوب نمی‌شود. به همین ترتیب کاهش یا افزایش قیمت در حجم معاملات بالا، یک سیگنال قوی و نشان‌دهنده تحولات اساسی در بازار دارایی مربوطه است.


تضعیف روند و حجم: تضعیف و خستگی روند قیمت یا حجم معاملات، در بازارهای صعودی یا نزولی ممکن است مشاهده شود. در یک بازار صعودی، این تحولات با رشد ناگهانی قیمت و حجم معاملات همراه است که تغییر و اتمام روند فعلی را سیگنال می‌دهد. در این مواقع، معمولاً سرمایه‌گذارانی که اصطلاحاً از بازار جا مانده‌اند در سقف قیمت اقدام به خرید می‌کنند و در ادامه، تعداد خریداران کم و کمتر می‌شود.


در بازارهای نزولی هم، روند کاهشی قیمت بالاخره در یک نقطه منجر به خروج سنگین معامله‌گران و سرمایه‌گذاران از بازار مربوطه می‌شود که در پی آن، نوسانات قیمت و حجم معاملات ارز افزایش پیدا می‌کنند. البته پس از این تغییرات، حجم معاملات کاهش پیدا می‌کند که برای تحلیل عملکرد آینده قیمت در روزها، هفته‌ها و ماه‌های آتی، باید جوانب دیگر را نیز در نظر گرفت.


نشانه‌های صعودی: حجم معاملات ابزاری کاربردی در تشخیص احتمال افزایش قیمت است. مثلاً افزایش حجم معاملات در زمان کاهش قیمت یک ارز دیجیتال، منجر به رشد مجدد قیمت و سپس کاهش دوباره آن خواهد شد. در این‌جا در صورتی که قیمت در حرکت نزولی دوم خود از کف قبلی پایین‌تر نرود و در عین حال حجم معاملات آن نیز کاهش داشته باشد، یک سیگنال صعودی در نظر گرفته می‌شود و اغلب بازگشت رو به بالای قیمت و افزایش حجم معاملات را در پی دارد. به‌تصویر زیر از تحلیل بیت کوین و تغییرات قیمت پس از افزایش و کاهش حجم معاملات آن دقت کنید.

حجم معاملات بیت کوین


حجم معاملات و بازگشت قیمت: زمانی که قیمت یک دارایی برای مدتی طولانی کاهش یا افزایش دارد و وارد روندی خنثی با حجم معاملات بالا شود، احتمال بازگشت و تغییر روند آن وجود خواهد داشت.


شکست‌های واقعی و جعلی: در صورتی که در ابتدای هر شکست از رنج یا یک الگوی قیمت، حجم معاملات بالا باشد، نشان‌گر قدرت حرکت فعلی است. اما تغییر جزئی یا کاهش حجم معاملات در یک شکست، نشان از کمبود تقاضا وعلاقه سرمایه‌گذاران دارد که احتمال یک شکست جعلی را بیشتر می‌کند.


تاریخچه حجم معاملات: در استراتژی معامله حجم، بررسی آخرین تاریخچه حجم معاملات به نسبت تایم فریم مربوطه، اهمیت زیادی دارد. مقایسه حجم معاملات امروز با ۵ یا ۱۰ سال پیش، اطلاعات دقیقی را به شما نمی‌دهد و هرچه این تاریخچه به تایم فریم معاملاتی شما نزدیک‌تر باشد، دیدگاه و داده‌های بهتری را برای شما ارائه می‌کند. حجم معاملات در واقع اندیکاتوری است که نقدینگی بازار و سطح نقدشوندگی یک دارایی را نمایش می‌دهد و بازارهایی که نقدینگی و حجم معاملات بالاتری دارند، گزینه بهتری برای معاملات کوتاه‌مدت هستند؛ یعنی این‌که خریداران و فروشندگان زیادی در هر سطح قیمتی وجود دارند.

معرفی اندیکاتورهای مهم در استراتژی معامله حجم

اندیکاتورهای استراتژی معامله حجم

اندیکاتورهای حجم از طریق فرمول‌های ریاضی طراحی شده‌اند و در نمودارهای قیمتی برای تحلیل تکنیکال مورد استفاده قرار می‌گیرند. این اندیکاتورها با یکدیگر تفاوت‌هایی جزئی دارند که یک معامله‌گر با توجه به سبک ویژه خود، از آن‌ها در معاملات استفاده می‌کند. به‌طور کل اندیکاتورها در تحلیل قیمت از ابزارهای ضروری محسوب نمی‌شوند، اما می‌توانند در تصمیم‌گیری معامله‌گر به او کمک کنند. در بازارهای مالی، اندیکاتورهای زیادی وجود دارند که در ادامه به نمونه‌های ویژه استراتژی معامله حجم می‌پردازیم.


حجم تعادلی (On-Balance Volume / OBV): اندیکاتور حجم تعادلی یکی از ساده‌ترین و در عین حال، کارآمدترین اندیکاتورهای تکنیکال است. حجم تعادلی هنگام بسته‌شدن یک کندل سبز افزایش پیدا می‌کند و با بسته‌شدن قیمت پایانی دارایی در ناحیه قرمز بازار، دچار کاهش می‌شود. با استفاده از این اندیکاتور می‌توان خالص حجم معاملات و میزان انباشت یک ارز دیجیتال یا هر دارایی را محاسبه کرد. همچنین این اندیکاتور واگرایی‌ها را به‌راحتی نشان می‌دهد؛ مثلاً زمانی که قیمت در حال رشد است، اما حجم معاملات با سرعت کمتری افزایش پیدا می‌کند و یا حتی شروع به کاهش می‌کند.


جریان پول چایکین (Chaikin Money Flow / CMF): معمولاً هنگام رشد قیمت یک دارایی، حجم معاملات نیز افزایش پیدا می‌کند؛ در این‌جا اندیکاتور چایکین به بررسی تغییرات حجم معاملات با توجه به وضعیت قیمت در کف و سقف محدوده معاملاتی روزانه می‌پردازد و یک مقدار برای قدرت روند فعلی نشان می‌دهد. زمانی که کندل روزانه در ناحیه بالایی رنج روزانه بسته می‌شود و حجم معاملات رو به افزایش است، مقدار این اندیکاتور نیز افزایش پیدا می‌کند و به همین ترتیب، زمانی که قیمت در بخش پایینی محدوده روزانه بسته می‌شود، این اندیکاتور هم دچار کاهش می‌شود. جریان پول چایکین برای معاملات کوتاه‌مدت مناسب است، چرا که دائماً در حال نوسان بوده و بیشترین کاربرد آن در تشخیص واگرایی‌ها است.


اسیلاتور کلینگر (Klinger Oscillator): این ابزار در استراتژی معامله حجم، توسط استفن کلینگر توسعه یافته و برای تشخیص روند بلندمدت جریان پول استفاده می‌شود که در عین حال، به نوسانات کوتاه‌مدت نیز واکنش نشان می‌دهد. کلینگر حجم معاملات و تغییرات قیمت یک ارز را با یکدیگر مقایسه کرده و نتیجه را در قالب یک اسیلاتور تحویل می‌دهد. این اسیلاتور اختلاف بین دو میانگین متحرک قیمت را نمایش می‌دهد و معامله‌گران از آن برای شناسایی بازگشت‌های بالقوه قیمت استفاده می‌کنند.


روند قیمت حجم (Volume Price Trend / VPT): اندیکاتور روند قیمت حجم برای تعیین مسیر قیمت و قدرت حرکت آن مورد استفاده قرار می‌گیرد و همچنین، تعادل بین عرضه و تقاضای یک ارز را مشخص می‌کند. درصد تغییرات روند قیمت یک ارز، عرضه و تقاضای مربوطه را نشان داده و حجم معاملات، نشان‌دهنده قدرت روند است. اندیکاتور VPT مشابه با حجم تعادلی، مجموع حجم معاملات یک دارایی را نشان داده و به معامله‌گر در مورد جریان پول موجود در یک بازار اطلاع می‌دهد.


شاخص جریان پول (Money Flow Index / MFI): شاخص جریان پول یک اندیکاتور تکنیکال که با استفاده از داده‌های قیمتی و حجم معاملات، وضعیت اشباع خرید یا اشباع فروش دارایی مربوطه را نمایش می‌دهد. از این اندیکاتور برای تشخیص واگرایی‌ها و احتمال بازگشت روند و قیمت نیز استفاده می‌شود. شاخص جریان پول رقمی بین ۰ تا ۱۰۰ را نشان می‌دهد که بالاتر از سطح ۸۰ اشباع خرید و پایین‌تر از ۲۰، اشباع فروش یک دارایی را سیگنال می‌دهد. واگرایی بین این شاخص و قیمت ارز مد نظر زمانی اتفاق می‌افتد که این شاخص در حال افزایش است، اما قیمت تغییر چندانی ندارد یا دچار کاهش می‌شود؛ چنین شرایطی احتمال صعود قریب‌الوقوع قیمت را نشان می‌دهد.

مزایای استراتژی معامله حجم

مزایای استراتژی معامله حجم

افزایش حجم معاملات معیار بسیار خوبی در استراتژی معامله حجم بوده، چرا که میزان علاقه سرمایه‌گذاران به دارایی مربوطه در یک قیمت مشخص را نشان می‌دهد. حجم معاملات از سایر فاکتورهای تاثیرگذار بر بازارها مستقل است و به‌راحتی وضعیت نزولی یا صعودی قیمت را نشان می‌دهد.


حجم معاملات اندیکاتوری است که برای مدت زیادی توسط معامله‌گران استفاده شده و کارآمد واقع شده است. هنگامی که حجم معاملات یک دارایی رشد زیادی دارد و در پی آن قیمت نیز صعود قابل توجهی را تجربه می‌کند، پوشش خبری آن از صرفاً حوزه اقتصادی خارج می‌شود و به‌صورت گسترده‌تری در رسانه‌ها منتشر می‌شود. این مسئله بر دیدگاه سرمایه‌گذارانی که در بازار حضور ندارند اثر گذاشته و به آن‌ها انگیزه خرید یا فروش دارایی مربوطه به‌نسبت شرایط فعلی را می‌دهد و در نتیجه، مومنتوم روند فعلی قیمت قدرت بیشتری پیدا خواهد کرد.


معامله در جهت روند فعلی قیمت، همیشه سودآور بوده است. افزایش حجم معاملات عموماً زمانی اتفاق می‌افتد که یک روند رو به اتمام و است روندی جدید در حال شکل‌گیری است. ورود به بازار در آغاز یک روند جدید، حاشیه سود شما را به حداکثر می‌رساند. اکثر اندیکاتورهای مبتنی بر قیمت معمولاً محدودیت‌هایی دارند، چرا که اندیکاتورهایی تاخیری یا پسرو (Lagging) هستند و به‌جای نشان دادن مسیر بعدی قیمت، تاریخچه عملکرد آن را به‌تصویر می‌کشند. از لحاظ مقایسه، افزایش حجم معاملات تحولات لحظه‌ای یک دارایی را نشان داده و نسبت به اندیکاتورهای قیمت، اطلاعات به‌روزتری را به سرمایه‌گذار می‌دهد.

تحلیل بیت کوین با استراتژی معامله حجم


اکثر پلتفرم‌های معاملاتی و معامله‌گران بزرگ از استراتژی معامله حجم و بررسی روند فعلی قیمت در معاملات خود استفاده می‌کنند و با تحلیل داده‌های مختلف، تصمیم به اجرا یا عدم اجرای یک معامله می‌گیرند. محوریت عملکرد این معامله‌گران حجم معاملات دارایی مربوطه است و از این رو، پیشنهاد می‌شود که معامله‌گران کوچک و شخصی نیز از داده‌های حجم معاملات در فعالیت‌های خود استفاده کنند.


انضباط و پیروی از اصول یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت یک معامله‌گر است. در همین راستا، استراتژی معامله حجم و بررسی داده‌های مربوطه، هیجانات ورود یا خروج سریع از بازار را از معامله‌گران تازه‌کار گرفته و آن‌ها را از پیروی از سیگنال‌های اشتباه سایر اندیکاتورها دور می‌کند. بررسی مداوم و مدیریت معاملات از طریق حجم، به افراد کمک کرده تا طبق روند قیمت یک دارایی در طول سال عمل کنند. برای مثال، در تابستان کمتر دیده می‌شود که دارایی‌ها روندهای جدیدی را ایجاد کنند و در صورتی که حجم معاملات طی این ماه‌ها پایین باشد، استراتژی‌های رنج برآیند بهتری نسبت به نمونه‌های مبتنی بر شکست‌های قیمت خواهند داشت.


استفاده از استراتژی معامله حجم، مهارت‌های معامله‌گری فرد را ارتقا داده و کمک می‌کند که علت هر تغییر در بازار را پیدا کند. دارایی‌های که با وجود حجم پایین معاملات یک شکست صعودی را تجربه می‌کنند، می‌توانند دلایلی متفاوت از صرفاً سیگنال‌های اندیکاتورهای تکنیکال یا روند بلندمدت آن‌ها داشته باشند. تصمیم‌گیری درست هنگام شکست قیمت، ورود یا خروج از بازار هنگام آغاز یک روند جدید و ترید در جهت روند فعلی بازار، کلید موفقیت در استراتژی معامله حجم است.

همچنین، بررسی حجم معاملات یک دارایی به شما در مورد شناسایی اتمام روند فعلی قیمت یا زمان مناسب برای خروج از بازار کمک می‌کند.

معایب استراتژی معامله حجم

معایب استراتژی معامله حجم

اندیکاتورهای حجم شرایط و تحولات فعلی قیمت را نشان می‌دهند و لزوماً احتمال بازگشت روند یا شکست سطوح مقاومتی و حمایتی را سیگنال نمی‌‎‌دهند. اندیکاتور OBV و تحلیل حجم تیک نمی‌توانند مسیر قیمت را برای شما تایید کنند و در ارائه نقاط ورود و خروج و سطوح حد ضرر محدودیت دارند. به‌علاوه، در برخی پلتفرم‌ها استفاده از این ابزارها رایگان نیست و نیازمند ایجاد حساب کاربری و خرید اشتراک است.


رشد ناگهانی و نجومی حجم معاملات می‌تواند نشانه‌ای از ترس سرمایه‌گذاران باشد و در عین این‌که معیار صحیح و دقیقی است، معامله بر اساس آن در مواقع نوسانات شدید، ریسک‌های زیادی را برای معامله‌گر به‌همراه دارد و احساسات فرد و سایر سرمایه‌گذاران، ممکن است مانع از تصمیم‌گیری صحیح شود. روانشناسی ترید در این شرایط نقش تعیین‌کننده‌ای را ایفا می‌کند.


با وجود این‌که تحلیل تکنیکال محوریت اصلی استراتژی معامله حجم را تشکیل می‌دهد، بررسی فاکتورهای فاندامنتال نیز در انجام معاملات ضروری است. اگر افزایش حجم معاملات یک دارایی در پی تحولات ژئوپلیتیکی یا عوامل اقتصادی در سطح کلان صورت گیرد، استفاده از استراتژی و اندیکاتور OBV که میزان واقعی تمایلات و سرمایه فعالان بازار را نشان می‌دهد، احتمالاً برآیند خوبی برای شما نداشته باشد.


در نهایت باید گفت که حجم معاملات یکی از شاخص‌هایی است که معامله‌گران به‌منظور پیش‌بینی مومنتوم قیمت یک ارز دیجیتال یا هر دارایی دیگری از آن استفاده می‌کنند. تداوم افزایش حجم معاملات می‌تواند سیگنالی برای علاقه‌مندی سرمایه‌گذاران و جو مثبت بازار باشد که پیامد آن، رشد قیمت ارز مربوطه است. به همین ترتیب، کاهش حجم معاملات نشانه‌ای برای عدم تمایل سرمایه‌گذاران به خرید و پایین آمدن قیمت‌ها است. اما در تحلیل تکنیکال و استراتژی معامله حجم، حتماً باید عملکرد شاخص‌ها و سایر اندیکاتورهای تکنیکال را مورد بررسی قرار داد تا به تحلیل دقیقی برای قیمت رسید.


در این مقاله از صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس، به معرفی استراتژی معامله حجم (Volume Trading) و اندیکاتورها، سیگنال‌ها و مزایا و معایب آن پرداختیم. در صورتی که پیرامون موارد فوق سوال، پیشنهاد و یا انتقادی داشتید، می‌توانید با ثبت نظر خود با ما در ارتباط باشید.

سوالات پرتکرار درباره استراتژی معامله حجم

استراتژی حجم در فارکس چیست؟

استراتژی حجم به انجام معاملات در بازارهای مالی، با استفاده از داده‌های مربوط به حجم معاملات یک دارایی گفته می‌شود و تنها متعلق به بازار فارکس نیست.

بهترین اندیکاتور حجم در تریدینگ ویو کدام است؟

بهترین اندیکاتور حجم در تریدینگ ویو ، اندیکاتورهای حجم تعادلی (OBV)، خطوط توزیع و انباشت (A/D)، جریان پول چایکین (CMF) و شاخص جریان پول (MFI) هستند.

ترید با حجم معاملات چگونه است؟

حجم معاملات یک دارایی معیار دقیقی برای شناخت مومنتوم فعلی قیمت یک و دیدگاه سرمایه‌گذاران در برابر آن است که شاخص‌ها و اندیکاتورهای ویژه خود را نیز دارد.

سلب-مسئولیت-استراتژی-معامله-حجم

پوریا کریم‌زاده

من پوریا کریم‌زاده هستم و بیشتر از چهار سال است که به‌طور رسمی وارد بازارهای مالی فارکس و کریپتو شدم. از کودکی عاشق هر نوع فناوری و زبان انگلیسی بودم و امروز تمرکز کاری خود را روی ارائه تحلیل فاندامنتال، اقتصاد کلان، اخبار بازار ارز دیجیتال و مقالات تخصصی در مورد بلاک چین و رمزارزها در نظر گرفته‌ام. شخصاً سرمایه‌گذاری را در بازه بلندمدت انجام می‌دهم و معتقدم که بلاک چین، بیت کوین و سایر پروژه‌های نوآورانه در صنعت کریپتو، آینده فرآیندهای مالی و نظام اقتصادی کشورها را شکل می‌‎دهند.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا