آموزش ارز دیجیتالآموزش تحلیل ارز دیجیتالتحلیل ارز دیجیتالتحلیل تکنیکال ارز دیجیتالتحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال

آموزش نوسان گیری ارز دیجیتال، معرفی روش ها و ابزار ها

با وقوع روندهای صعودی و نزولی متوالی در بازار ارزهای دیجیتال طی بازه‌های زمانی مختلف، آموزش نوسان گیری ارز دیجیتال یکی از موضوعاتی است که توسط افراد بسیاری در فضای اینترنت مورد جستجو قرار می‌گیرد. علت در این است که اگر با تکنیک‌ها و اصول نوسان گیری در ارز دیجیتال آشنایی کافی داشته باشید، حتی در بازارهای خرسی نیز می‌توانید به کسب سود بپردازید.

فهرست مطالب

ما در تیم تولید محتوای صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس در کنار شما هستیم تا ضمن ارائه قیمت لحظه ای ارزهای دیجیتال، مهم‌ترین موضوعات مورد نیاز در آموزش نوسان گیری ارز دیجیتال را در این مطلب به شما آموزش دهیم.

پادکست آموزش نوسان گیری ارز دیجیتال

آموزش نوسان گیری ارز دیجیتال شامل چه مباحثی است؟

آموزش نوسان گیری ارز دیجیتال 10

بسیاری از افراد فعال در بازارهای مالی، نوسان گیری از بازار ارز دیجیتال را «خرید در کف‌های قیمتی و فروش در سقف‌های قیمتی» تعبیر می‌کنند. به بیان ساده‌تر، در تمامی فعالیت‌های تجارتی شما می‌بایست یک دارایی یا کالا را در قیمت پایین خریداری کرده و در قیمت بالاتر به فروش برسانید تا سود شما از این تجارت محقق گردد.

این موضوع در واقع یک اصل اساسی در هنگام فعالیت در بازارهای مالی بوده و کاملا توجیح منطقی و عقلانی نیز دارد. موضوع «خرید در کف قیمتی و فروش در سقف قیمتی» ممکن است بسیار بدیهی و در عین حال ساده به نظر بیاید. اما چالش اصلی این است که کسب سود از نوسان قیمت‌ها گاها به فرایند بسیار پیچیده‌ای برای معامله‌گرها تبدیل شده و به تجربه بسیار بالایی نیاز دارد. در ادامه، ابزارها و تکنیک‌های لازم در آموزش نوسان گیری ارز دیجیتال را به صورت کامل توضیح خواهیم داد.

نحوه نوسان گیری از ارزهای دیجیتال

آموزش نوسان گیری ارز دیجیتال 11

اولین موضوعی که در آموزش نوسان گیری ارز دیجیتال باید با آن آشنا باشید، مهم‌ترین روش‌های موجود برای نوسان‌گیری از قیمت رمزارزهاست. به صورت کلی سوئینگ تریدینگ (Swing Trading) و اسکلپ (Scalp) دو روش اصلی نوسان گیری از بازار ارزهای دیجیتال هستند.

بیت کوین، اتریوم و تتر بهترین ارزهای دیجیتال برای خرید هستند؟

نوسان گیری به روش سوئینگ تریدینگ (Swing Trading)

کلمه Swing در لغت به معنای تاب خوردن بوده و زمانی که شما سوار تاب هستید در واقع بین دو منطقه در حال نوسان هستید! سوئینگ تریدینگ نیز یک روش معاملاتی است که با هدف کسب سود در یک بازه زمانی چند روزه یا چند هفته‌ای صورت می‌گیرد. به بیان دیگر، در سوئینگ تریدینگ شما دارایی مورد نظر خود را در یک محدوده حمایتی خریداری کرده و فارغ از نوسان‌های لحظه‌ای قیمت، به مدت چند روز منتظر رسیدن قیمت آن به محدوده مقاومتی می‌مانید.

بنابراین افق زمانی شما در سوئینگ تریدینگ یک افق میان مدت و بلند مدت بوده و بهتر است خود را خیلی درگیر اخبار لحظه‌ای بازار نکنید. افرادی که از این روش برای نوسان گیری ارز دیجیتال استفاده می‌کنند، سوئینگ تریدر (Swing Trader) نامیده می‌شوند.

نوسان گیری به روش اسکلپ (Scalp)

استراتژی اسکلپ یکی از موضوعاتی است که در مباحث آموزش نوسان گیری ارز دیجیتال، مطالب زیادی پیرامون آن نوشته شده و طرفداران بسیاری دارد. در استراتژی اسکلپ افق زمانی شما از میان مدت و بلند مدت به کوتاه مدت تبدیل شده و ممکن است گاها معامله شما چند دقیقه بیشتر طول نکشد!

در روش اسکلپ معامله‌گران به صورت روزانه ترید می‌کنند و نوسان‌ قیمت‌ها در بازه‌های زمانی کوتاه مدت را برای کسب سود مورد استفاده قرار می‌دهند. به طور مشابه افرادی که از استراتژی اسکلپ در معاملات خود استفاده می‌کنند، اصطلاحا اسکلپِر (Scalper) نامیده می‌شوند. در این روش از نوسان گیری ارز دیجیتال ممکن است یک اسکلپِر (Scalper) در طول یک روز ۱۰ معامله خرید و فروش مختلف انجام دهد و هر یک از این معاملات می‌توانند در حد ایجاد تشکیل تنها یک کندل ۵ دقیقه‌ای زمان‌بر باشند!

در کسب سود از طریق نوسان گیری ارز دیجیتال به چه ابزارهایی نیاز داریم؟

ربات‌ تریدر و اندیکاتورها مهم‌ترین ابزارهایی هستند که نحوه استفاده از آن‌ها در مباحث آموزش نوسان گیری ارز دیجیتال، به کاربران توصیه می‌شود. نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که این ابزارها تنها می‌توانند همچون اهرم‌های کمکی، در آموزش نوسان گیری ارز دیجیتال به کمک شما بیایند؛ اما قرار نیست معجزه‌گر باشند و شما را به سودهای چند صد درصدی برسانند!

مهم‌ترین ابزاری که در آموزش نوسان گیری ارز دیجیتال باید توجه ویژه به آن داشته باشید، دانش و مهارت‌های شخصی خودتان است. این شما هستید که بازار را مشاهده می‌کنید، درک می‌کنید، تحلیل و ارزیابی می‌کنید و در نهایت سایر ابزارهای کمکی را در راستای عملی کردن استراتژی معاملاتی خود به کار می‌گیرید.

بنابراین کسب دانش و مهارت کافی در زمینه تحلیل تکنیکال و تحلیل فاندامنتال، مهم‌ترین ابزارهای شما در نوسان گیری از بازار ارز دیجیتال هستند. با کسب مهارت کافی در این حوزه می‌توانید ربات‌های تریدر و اندیکاتورها را نیز در بهینه‌ترین حالت ممکن به کار بگیرید. اگر قصد استفاده از ربات‌های تریدر و اندیکاتورها را دارید بهتر است در مرحله اول دانش تکنیکالی و بنیادی خود را تقویت کنید تا بتوانید به بهترین شکل از این ابزارها استفاده کنید.

مطالعه بیشتر: اندیکاتور چیست و بهترین اندیکاتورها در تحلیل تکنیکال کدامند؟

اهمیت تحلیل تکنیکال در نوسان گیری از ارز دیجیتال

مهم‌ترین موضوعی که تسلط بر آن در آموزش نوسان گیری ارز دیجیتال اهمیت بالایی دارد، توانایی تشخیص درست سطوح حمایت و مقاومت است. حمایت‌ها و مقاومت‌ها سطوحی هستند که در زمان رسیدن قیمت به این سطوح ممکن است شاهد تغییر جهت روند قیمت باشیم. به صورت کلی انواع حمایت و مقاومت به دو دسته استاتیک و داینامیک تقسیم می‌شوند.

حمایت و مقاومت استاتیک خطوط افقی هستند که می‌توانند به عنوان سطوح مستعد برگشت قیمت در نمودارها به کار برده شوند. مهم‌ترین سطوح حمایت و مقاومت استاتیک عبارتند از:

سقف و کف روز قبل روشی برای نوسان گیری

آموزش نوسان گیری ارز دیجیتال 14
آموزش نوسان گیری ارز دیجیتال 13

پایین‌ترین قیمت و بالاترین قیمتی که یک دارایی در نوسان‌های روز گذشته خود تجربه کرده، می‌تواند به عنوان یک سطح مستعد برگشت قیمت در نظر گرفته شود.

همانطور که در نمودار قیمت بیت کوین مشاهده می‌کنید، روزهای مختلف با خطوط عمودی از یکدیگر جدا شده‌اند و پایین‌ترین قیمت بیت‌کوین در یک روز همانند یک سطح حمایتی عمل کرده و مانع ادامه کاهش قیمت در روزهای بعدی شده‌ است.

به طور مشابه سقف قیمتی بیت‌کوین در یک روز نیز همانند یک سطح مقاومتی عمل کرده و مانع افزایش قیمت شده است. با شکسته شدن این سطح مقاومتی نیز افزایش قیمت با قدرت ادامه پیدا کرده و سطح مورد نظر به حمایت تبدیل شده‌است.

نوسان گیری با مپ هفتگی (Weekly Map)

آموزش نوسان گیری ارز دیجیتال 17

یکی دیگر از انواع سطوح حمایت و مقاومت استاتیک که در آموزش نوسان گیری ارز دیجیتال اهمیت بالایی دارد، مپ هفتگی نامیده شده و خود یک نوع استراتژی معاملاتی است. اما این خطوط چگونه ترسیم می‌شوند و چه کاربردی دارند؟

همانطور که می‌دانید بازار رمزارزها هیچ گونه تعطیلی نداشته و معامله‌ در تمام روزهای هفته و در تمام ساعات شبانه روز در این بازار امکان‌پذیر است. بازار بورس توکیو، لندن و نیویورک اما به عنوان بزرگ‌ترین بازارهای مالی سنتی دنیا تنها در روزهای دوشنبه تا جمعه دایر هستند.

با توجه به اینکه درصد بالایی از تریدرهای بازار رمزارزها را معامله‌گران این کشورها تشکیل می‌دهند، زمان عدم فعالیت معامله‌گرهایی که در این کشورها حضور دارند، ممکن است بازار ارز دیجیتال نیز نوسان‌های قابل توجهی را تجربه نکند. بنابراین یک هفته معاملاتی از روز دوشنبه هر هفته آغاز شده و تا پایان یکشنبه هفته بعد ادامه می‌یابد.

برای ترسیم مپ هفتگی کافی است ابتدا بیشترین قیمت و کمترین قیمتی که یک دارایی طی هفته گذشته به خود دیده را مشخص کرده و سپس این بازه قیمتی را به چهار قسمت کاملا مساوی تقسیم کنید.

به این ترتیب ۵ خط افقی در نمودار ترسیم شده که هر یک می‌تواند به عنوان یک حمایت یا مقاومت در هفته آینده مورد استفاده قرار گیرد و به عنوان یک سقف و کف در نوسان گیری ارز دیجیتال عمل کند.

برای مثال شما می‌توانید در نوسان‌ گیری ارز دیجیتال، پایین‌ترین این خطوط را به عنوان یک موقعیت خرید در نظر گرفته و تا رسیدن قیمت به خط بعدی منتظر بمانید.

سطوح اصلاح فیبوناچی (Fib Retracement) ابزاری برای نوسان گیری

آموزش نوسان گیری ارز دیجیتال 15

یکی دیگر از خطوط حمایت و مقاوت استاتیک که در آموزش نوسان گیری ارز دیجیتال می‌بایست مورد توجه قرار گیرد، سطوح اصلاح فیبوناچی است. این سطوح در واقعی نوعی ابزارهای تحلیلی هستند که توسط اکثر وب سایت‌های تحلیل ارز دیجیتال مانند تریدینگ ویو، به راحتی در اختیار معامله‌گران قرار می‌گیرند.

سطوح اصلاح فیبوناچی در آخرین روند موجود که قبل از روند فعلی بر نمودار حاکم بوده، ترسیم می‌شوند و در حرکت‌های آتی قیمت به عنوان حمایت و مقاومت در نظر گرفته می‌شوند.

برای مثال اگر تحلیل شما این است که روند نزولی نمودار پایان یافته و یک روند صعودی جدید در حال شکل‌گیری است، کافی است آخرین روند نزولی نمودار را پیدا کرده و از ابتدا تا پایان نزول، یک خط مورب ترسیم کنید.

همانطور که در تصویر مشاهده می‌کنید، هر یک از این سطوح می‌توانند یک مقاومت برای روند صعودی جدید باشند و هر زمان که به سمت بالا شکسته شوند، به یک حمایت تبدیل خواهند شد.

مشابه با خطوط مپ هفتگی، سطوح ترسیم شده در اصلاح فیبوناچی نیز می‌توانند به عنوان سطوح ورود و خروج از معاملات نوسان گیری ارز دیجیتال مورد استفاده قرار گیرند.

همانطور که در ابتدای مطلب اشاره شد، علاوه‌بر سطوح استاتیک، حمایت و مقاومت‌های داینامیک مهمی نیز وجود دارند که در آموزش نوسان گیری ارز دیجیتال می‌توانند بسیار کاربردی باشند. مهم‌ترین سطوح حمایت و مقاومت داینامیک عبارتند از:

خطوط کانال

استفاده از خطوط کانال یکی از ساده‌ترین و در عین حال پول‌سازترین استراتژی‌های موجود در مباحث آموزش نوسان گیری ارز دیجیتال هستند. اگه بتوانید خطوط کانال را به درستی ترسیم کنید، می‌توانید به راحتی از ضلع پایینی کانال به عنوان محدوده‌های خرید و از ضلع بالایی کانال نیز به عنوان محدوده‌های فروش استفاده کنید و از این طریق از نوسان قیمت‌ها در محدوده کانال، کسب سود کنید.

میانگین‌های متحرک

آموزش نوسان گیری ارز دیجیتال 16

یکی دیگر از انواع خطوط حمایت و مقاومت داینامیک، میانگین‌های متحرک هستند که در بازه‌های زمانی مختلف مورد استفاده می‌گیرند و استفاده از آن‌ها به عنوان سطوح مستعد برگشت قیمت در مباحث آموزش نوسان گیری ارز دیجیتال توصیه می‌شود. میانگین‌های متحرک عموما حرکت‌های قیمت را بر اساس الگوریتم‌های مشخصی به صورت ساده‌تر به نمایش می‌گذارند و کاربران می‌توانند از واکنش‌های متقابل نمودار قیمت و منحنی میانگین متحرک نسبت به یکدیگر، سینگال‌های جالبی برای نوسان گیری از بازار رمزارزها دریافت کنند.

یکی دیگر معروف‌ترین میانگین‌های متحرک در تحلیل تکنیکال، میانگین متحرک ۲۱ روزه (MA21) است. در صورتی که بازار در یک حالت رونددار قرار داشته باشد، به این معنا که روند حاکم بر بازار تریدینگ رنج نباشد، می‌توان با عبور نمودار قیمت از میانگین متحرک به سمت بالا، وارد معاملات خرید و با عبور میانگین متحرک از نمودار قیمت به سمت پایین وارد معاملات فروش شد و با این روش از نوسان قیمت‌ها کسب سود کرد.

اهمیت تحلیل فاندامنتال در نوسان گیری از ارز دیجیتال

یکی دیگر از مباحثی که در آموزش نوسان گیری ارز دیجیتال اهمیت نسبتا بالایی داشته و تسلط بر آن ضروری دانسته می‌شود، اخبار فاندامنتال منتشر شده پیرامون پروژه‌های رمزارزی مختلف است. درصد بالایی از نوسان‌های قیمتی که در بازار ارز دیجیتال اتفاق می‌افتد از یک خبر فاندامنتال نشات می‌گیرد.

اخبار فاندامنتال به صورت کلی در دو دسته داده‌های اقتصاد کلان و اخبار اختصاصی پروژه‌های رمزارزی دسته‌بندی می‌شوند. نرخ بهره فدرال رزرو، شاخص قیمت مصرف کننده (CPI)، شاخص قیمت تولید کننده (PPI) و نرخ اشتغال در بخش غیر کشاورزی (NFP) مهم‌ترین داده‌های اقتصادی در سطح کلان هستند که بر روند بازارهای مالی از جمله بازار کریپتو تاثیرگذارند.

آشنایی با هر یک از این داده‌ها و تسلط بر آن‌ها ممکن است در نگاه اول کمی دشوار به نظر بیاید؛ اما واقعیتی که در زمان آموزش نوسان گیری ارز دیجیتال باید به آن توجه داشته باشید این است که شما نیاز چندانی به فهم دقیق تمامی این داده‌ها ندارید!

تنها چیزی که باید در زمان نوسان گیری از قیمت ارزهای دیجیتال به آن توجه داشته باشید، زمان انتشار این اخبار بوده که به راحتی از طریق تقویم‌های اقتصادی امکان‌پذیر است. با مشاهده روزانه تقویم اقتصادی، شما می‌توانید از زمان انتشار این داده‌ها مطلع شوید و بر اساس تحلیلی که دارید، وارد معاملات اسکلپ شده و روی نوسان‌های ناشی از انتشار داده‌های اقتصادی موج سواری کنید!

دسته دوم اخبار فاندامنتال نیز به طور مستقیم با مباحث قانون‌گذاری رمزارزها از سوی ابر قدرت‌های اقتصاد جهان همچون چین و آمریکا و همچنین رویدادهای رشد و توسعه هر پروژه رمزارزی ارتباط دارد. بارزترین مثال برای توضیح تاثیر این گونه اخبار را می‌توان در نوسان‌های قیمتی رمزارز ریپل در زمان جلسات دادگاه با کمیسیون بورس اورق بهادار آمریکا (SEC) مشاهده کرد.

کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) در اواخر سال ۲۰۲۰ میلادی، علیه کمپانی ریپل و رمزارز بومی آن یعنی XRP یک پرونده تشکیل داده و معتقد است دارایی دیجیتال ریپل یک رمزارز نبوده و یک اوراق بهادار است؛ بنابراین باید پیرامون نحوه انجام معاملات آن قانون‌گذاری صورت گیرد. از همان موقع تاکنون طی اتفاقات مثبت و منفی ایجاد شده در جلسات دادگاه ریپل با SEC، این رمزارز نوسان‌های قیمتی متعددی را تجربه کرده است.

پیگیری اخبار و رویدادهای اختصاصی هر رمزارز از طریق مراجع خبری معتبر هم چون کوین تلگراف به راحتی امکان‌پذیر بوده و شما می‌توانید با مطالعه روزانه اخبار این پلتفرم، پیرامون وضعیت توسعه پروژه‌های رمزارزی مورد نظر خود اطلاعات لازم را کسب کرده و به نوسان گیری از تغییرات قیمت‌ها بپردازید.

دسته دیگری از رمزارزها که توجه به آن‌ها در مبحث آموزش نوسان گیری ارز دیجیتال خالی از لطف نیست، میم‌کوین‌ها (Memes) هستند! رمزارزهای دوج کوین (DOGE)، شیبا (SHIB) و فلوکی (FLOKI) محبوب‌ترین میم‌کوین‌های بازار کریپتو هستند که در موضوع نوسان گیری از ارزهای دیجیتال در جایگاه «خدایی» قرار گرفته‌اند!

میم‌کوین‌ها همانطور که از نامشان پیداست پشتوانه‌ قدرتمندی نداشته و توسط افراد تاثیرگذار بازار همچون ایلان ماسک مورد حمایت گرفته و در بازه‌های زمانی خاصی جهش‌های قیمتی بسیار جالبی را تجربه می‌کنند.

آموزش نوسان گیری ارز دیجیتال 18

آخرین نوسان قیمتی ارز دیجیتال فلوکی (FLOKI) که یکی از رمزارزهای مورد علاقه ایلان ماسک است، طی چند روز اخیر و تنها بر اساس توییت‌های منتشر شده توسط ماسک اتفاق افتاد! ایلان ماسک به عنوان تنها مالک پلتفرم توییتر (Twitter)، طی سه توییت متفاوت از سگ فلوکی به عنوان مدیر عامل جدید توییتر رونمایی کرد و همین موضوع باعث جهش ۲۰۰ درصدی قیمت این رمزارز طی تنها ۲ روز شد!

اگر به نوسان گیری از میم‌کوین‌ها علاقه‌مند هستید می‌بایست اخبار و هشتگ‌های مربوط به این رمزارزها را در شبکه‌های اجتماعی توییتر (Twitter.com) و ردیت (Reddit.com) دنبال کنید. مهم‌ترین نکته‌ای که در زمان نوسان گیری از میم‌کوین‌ها باید به آن توجه داشته باشید این است که تنها درصد پایینی از سرمایه خود را به ترید این رمزارزها اختصاص دهید. چرا که گاهی اوقات ممکن است این دسته از از رمزارزها بر اساس اظهار نظر افراد تاثیرگذار بر بازار، به صورت ناگهانی دچار دامپ قیمتی شوند.

بهترین تایم فریم در نوسان گیری ارز دیجیتال

آموزش نوسان گیری ارز دیجیتال 09

یکی دیگر از موضوعاتی که در آموزش نوسان گیری ارز دیجیتال دارای اهمیت بالایی بوده، انتخاب تایم فریم مناسب برای نوسان گیری است. اگر استراتژی معاملات شما سویینگ تریدینگ است، بهتر است تایم فریم معاملاتی خود را روی ۴ ساعته یا یک روزه قرار دهید. اما اگر به روش اسکلپ ترید می‌کنید، بهتر است تایم فریم‌های ۵ دقیقه تا حداکثر ۳۰ دقیقه‌ای را برای معاملات خود انتخاب کنید.

بهترین زمان نوسان گیری ارز دیجیتال

آموزش نوسان گیری ارز دیجیتال 12

بهترین زمانی برای ورود به معاملات نوسان گیری همواره زمانی است که حجم معاملات در بازار بالا باشد؛ به این ترتیب ریسک نقدینگی معاملات تقریبا از بین خواهد رفت و معاملات با سرعت بیشتر و مطابق با قیمت‌های مورد نظر شما انجام خواهند شد. اما چگونه می‌توان تشخیص داد که چه زمانی حجم معاملات افزایش یا کاهش می‌یابد؟

معامله‌گران بزرگ دنیا که با حجم بالا ترید می‌کنند عموما در کشورهای اروپایی و آمریکا هستند، بنابراین بهترین زمان برای نوسان گیری ارز دیجیتال زمانی است که این افراد در بازار حضور دارند؛ یعنی زمان باز شدن بازار بورس لندن (LSE) به نمایندگی از کشورهای اروپایی و زمان باز شدن بورس نیویورک (NYSE) به نمایندگی از آمریکا. با استفاده از پلتفرم تریدینگ ویو و وبسایت market24hclock.com می‌توانید به راحتی زمان باز و بسته شدن بازارهای مالی بزرگ دنیا را مشاهده کنید.

نحوه استفاده از وبسایت market24hclovk.com در تشخیص بهترین زمان نوسان گیری ارز دیجیتال

آموزش-نوسان-گیری-ارز-دیجیتال-19

با مراجعه به این وبسایت با یک ساعت مواجه خواهید شد که زمان دقیق باز و بسته شدن بازارهای بورس بزرگ دنیا را نمایش می‌دهد. برای مثال در این زمان از سال (بهمن ۱۴۰۱)، بازار بورس لندن (LSE) در ساعت ۱۱:۳۰ صبح به وقت تهران باز شده و در ساعت ۲۰:۰۰ شب پایان می‌یابد. بورس نیویورک (NYSE) نیز از ساعت ۱۸:۰۰ به وقت تهران کار خود را آغاز کرده و در ساعت ۰۰:۰۰ بامداد به پایان خواهد رسید.

بهترین زمان برای نوسان گیری ارز دیجیتال بازه زمانی است که معامله‌گران اروپایی و آمریکایی به صورت همزمان در بازار حضور داشته و حجم معاملات بازار در حداکثر مقدار خود قرار دارد؛ یعنی از ساعت ۱۸:۰۰ تا حدودا ۲۰:۰۰ به وقت تهران. دقت کنید که در زمان ورود به این وبسایت، ابتدا ساعت را بر اساس منطقه زمانی خود تنظیم کنید.

نحوه استفاده از وبسایت تریدینگ ویو در تشخیص بهترین زمان نوسان گیری ارز دیجیتال

آموزش-نوسان-گیری-ارز-دیجیتال-20

کافی است وارد وبسایت tradingview.com شوید، نمودار رمزارز مورد نظر خود را انتخاب کرده و در قسمت Indicators عبارت “Sessions” را جستجو کرده و روی آن کلیک کنید.

آموزش-نوسان-گیری-ارز-دیجیتال-21

به این ترتیب نوارهای رنگی روی نمودار برای شما ایجاد خواهد شد که هر یک نشان دهنده زمان فعال بودن بازارهای مالی مهم در سطح دنیا است. با کلیک روی آیکون تنظیمات نیز می‌توانید جزئیات هر یک را مشاهده کنید.

برای مثال، در تصویر فوق رنگ صورتی محدوه‌ای را نشان می‌دهد که بازار بورس ژاپن به نمایندگی از آسیا فعال است، رنگ سبز زمان فعالیت بورس لندن را نشان داده و رنگ آبی نیز بازه زمانی فعالیت بورس نیویورک را نشان می‌دهد. بالاترین حجم معاملات در بازه زمانی وجود دارد که بازار لندن و آمریکا به صورت همزمان در حال فعال هستند؛ یعنی محدوده طلاقی رنگ سبز و آبی.

۵ نکته مهم که در آموزش نوسان گیری ارز دیجیتال باید در نظر داشته باشید

اگر به آن دسته از معاملاتی که جنبه نوسان گیری داشته علاقه‌مند هستید، می‌بایست چند عادت مهم را در خود تقویت کنید:

  • سعی کنید هر روز بازار و تغییرات قیمت‌ها را زیر نظر داشته باشید.

مشاهده روزانه بازار باعث شده تا شما واکنش قیمت‌ها به اتفاقات مثبت و منفی گوناگون را ببینید و ذهنتان به مرور زمان برای شهودی تصمیم گرفتن در بازار آماده شود. به این ترتیب در گذر زمان ذهن شما توانایی پیش‌بینی تاثیرات اخبار و اتفاقات تکراری بر قیمت‌ها را کسب خواهد کرد و این موضوع می‌تواند در تشخیص موقعیت‌های معاملاتی بهینه، تاثیر به سزایی داشته باشد.

  • با یک معامله ازدواج نکنید!

یکی دیگر از موضوعاتی که گاها موجب وارد شدن ضررهای سنگین به معامله‌گران می‌شود، پایبندی به معاملات اشتباه است! همانطور که همه ما می‌دانیم، بازارهای مالی تماما بر اساس احتمالات جریان دارند و بازار هیچ تعهدی در رساندن معاملات شما به سود ندارد! در آموزش نوسان گیری ارز دیجیتال به شما توضیح داده می‌شود که این شما هستید که باید برای تمام معاملات سویینگ و اسکلپ خود حد ضرر داشته باشید و به جای متعهد شدن به یک رمزارز یا سهام، به حد ضرر و حفظ سرمایه خود پاینبد باشید و در معاملات ضررده باقی نمانید.

  • واچ لیست شخصی داشته باشید.

تاکنون بیش از ۱۲۰۰۰ کوین و توکن به بازار رمزارزها معرفی شده‌اند. اما این موضوع به این معنا نیست که شما باید تمام آن‌ها را معامله کنید! بنابراین بهتر است سر خود را با رمزارزهای زیادی شلوغ نکنید. یک واچ لیست اختصاصی شامل حداکثر ۲۰ رمزارز داشته باشید، روزانه نمودار این رمزارزها را به صورت دقیق زیر نظر داشته باشید و در موقعیت‌های معاملاتی مناسب به نوسان گیری از قیمت این رمزارزها بپردازید.

  • ترندهای بازار رمزارزها را بشناسید.

همانطور که در قسمت‌های قبل توضیح داده شد، نوسان گیری از قیمت‌ها زمانی سودآور خواهد بود که شما نسبت به اتفاقات جدید بازار آپدیت باشید. دسترسی روزانه به اخبار نیز چندان کار دشوار و پیچیده‌ای نبوده و کافی است هشتگ‌های مربوط به فضای کریپتو را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

  • همیشه نمودار بیت‌کوین را زیر نظر داشته باشید.

نوسان قیمت آلت‌کوین‌ها و میم‌کوین‌ها عموما نسبت به نوسانات قیمتی بیت‌کوین بیشتر بوده و از همین روی، معامله‌گران بسیاری ممکن است این رمزارزها را برای نوسان گیری ارز دیجیتال انتخاب کنند. این موضوع به خودی خود ایرادی ندارد. اما فراموش نکنید که در زمان ترید سایر ارزهای دیجیتال نیز لازم است نمودار بیت‌کوین را همواره در نظر داشته باشید.

برای مثال زمانی که قیمت بیت‌کوین با یک مقاومت سنگین مواجه شده، شاید به لحاظ تکنیکی منطقی نباشد که از سایر رمزارزها انتظار رشدهای قابل توجه داشته باشید. همواره به خاطر داشته باشید که بیت‌کوین سردم‌دار و پیشرو بازار کریپتوکارنسی بوده و سایر رمزارزها به تبعیت از آن عمل خواهند کرد!

شروع نوسان گیری ارز دیجیتال

اگر از افراد تازه وارد به بازار ارز دیجیتال هستید، اولین موضوعی که در این حیطه برای شما حائز اهمیت است «آموزش نوسان گیری ارز دیجیتال» بوده که تنها از طریق مطالعه و تمرین و حضور مستمر در بازار حاصل می‌شود. دقت کنید که حضور مستمر در بازار به این معنا نیست که هر روز معامله کنید؛ بلکه منظور این است که هر روز در بازار حاضر باشید و بازار را مشاهده کنید!

یک معامله‌گر موفق در ۱۰ درصد مواقع وارد موقعیت‌های خرید شده، در ۱۰ درصد دیگر مواقع موقعیت‌های فروش را برمی‌گزیند و در ۸۰ درصد دیگر مواقع تنها بازار را تماشا می‌کند!

اگر در ابتدای مسیر آموزش هستید می‌توانید از تحلیل‌های سایر کاربران در فضای اینترنت استفاده کنید و تحلیل کردن را آموزش ببینید. دقت کنید که استفاده از سیگنال‌های خرید و فروش دیگران به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود و این اتفاق نه تنها فایده‌ای ندارد، بلکه منجر به وارد شدن زیان به سرمایه شما نیز خواهد شد.

انتخاب صرافی مناسب برای نوسان گیری ارز دیجیتال

آموزش نوسان گیری ارز دیجیتال 08

در آخرین قسمت از مطلب «آموزش نوسان گیری ارز دیجیتال» نوبت به آن رسیده تا یک پلتفرم معتبر برای انجام معاملات خرید و فروش ارزهای دیجیتال به شما معرفی کنیم. صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس یکی از محبوب‌ترین پلتفرم‌های ایرانی است که خدمات گوناگونی در زمینه معاملات بیت‌کوین و آلت‌کوین‌ها در اختیار معامله‌گران قرار می‌دهد.

ربات معامله گر صرافی او ام پی فینکس

آموزش نوسان گیری ارز دیجیتال 02

یکی از جذاب‌ترین قابلیت‌های او ام پی فینکس، ربات معامله گر ارز دیجیتال است. کارکرد کلی این ربات به صورتی است که به شما اجازه می‌دهد بر اساس تنظیمات مورد نظر خود، بدون نیاز به حضور در حساب کاربری و به صورت پیوسته سفارش‌های خرید و فروش ارزهای دیجیتال را به قیمت بازار جهانی ثبت کنید. برای آشنایی کامل با نحوه عملکرد و مراحل فعالسازی ربات او ام پی فینکس می‌توانید از مطلب زیر استفاده کنید.

مطالعه بیشتر: ربات تریدر ارز دیجیتال

پشتیبانی از رمزارزهای مختلف

پلتفرم او ام پی فینکس از بیش از ۷۰ رمزارز مختلف پشتیبانی می‌کند و کاربران می‌توانند بیت‌کوین، اتریوم و محبوب‌ترین آلت‌کوین‌ها و میم‌کوین‌های بازار را بر پایه تومان و تتر در وبسایت یا اپلیکیشن او ام پی فینکس معامله کنند.

مطالعه بیشتر: آموزش خرید و فروش ارز دیجیتال

هشدار قیمت

آموزش نوسان گیری ارز دیجیتال 03

با مراجعه به قسمت «بازارها» در پلتفرم او ام پی فینکس می‌توانید به چهار روش برای بازار مورد نظر خود هشدار قیمتی مشخص کنید. برای مثال می‌توانید مشخص کنید که اگر قیمت بازار «اتریوم – تتر» به ۱۷۰۰ دلار رسید یا قیمت اتریوم در بازار تومانی ۵ درصد افزایش پیدا کرد، هشداری از طریق پیامک و ایمیل برای شما ارسال شود.

مشاهده سود و زیان (PNL)

آموزش نوسان گیری ارز دیجیتال 04
آموزش نوسان گیری ارز دیجیتال 05

یکی دیگر از قابلیت‌هایی که پلتفرم او ام پی فینکس به کاربران خود ارائه می‌کند، امکان مشاهده سود و زیان معاملات در قالب نمودارهای گرافیکی گوناگون است. با ورود به صفحه «سود و زیان» در حساب کاربری خود می‌توانید مقدار سود و زیان روزانه و سود و زیان کل حسابتان را مشاهده کنید. همچنین امکان مشاهده سود و زیان هر دارایی به صورت جداگانه نیز در این قسمت فراهم شده‌است که می‌تواند در مدیریت معاملات، بسیار کمک کننده باشد.

انواع روش‌های سفارش‌گذاری

آموزش نوسان گیری ارز دیجیتال 06

در او ام پی فینکس می‌توانید سفارش‌های خرید و فروش رمزارزهای مختلف را به چهار روش سفارش بازار (Market)، سفارش محدود (Limit)، سفارش حد ضرر (Stop Limit) و سفارش حد ضرر با قیمت بازار (Stop Market) ثبت کنید. سفارش‌های استاپ لیمیت و استاپ مارکت در تعیین نقاط ورود و خروج از معاملات عموما عملکرد بسیار خوبی دارند و بازدهی معاملات شما را افزایش خواهند داد.

مطالعه بیشتر: انواع سفارش خرید و فروش ارز دیجیتال

مقایسه نمودارها

آموزش نوسان گیری ارز دیجیتال 07

یکی دیگر از جذاب‌ترین قابلیت‌های پلتفرم او ام پی فینکس این است که کاربران می‌توانند به صورت همزمان نمودار چندین رمزارز را در کنار یکدیگر مشاهده کرده و تحلیل کنند. برای مثال اگر شما در بازار «اتریوم – تومان» معامله می‌کنید، می‌توانید به راحتی نمودار «بیت‌کوین – تومان» را نیز به صفحه اضافه کرده و هر دوی آن‌ها را همزمان مشاهده کنید.

پرتکرارترین سوالات کاربران در مورد آموزش نوسان گیری ارز دیجیتال

بهترین اندیکاتور نوسان گیری ارز دیجیتال کدام است؟

میانگین‌های متحرک عموما بهترین استراتژی‌های معاملاتی را در آموزش نوسان گیری ارز دیجیتال به کاربران ارائه می‌کنند.

بهترین ارز دیجیتال برای نوسان گیری روزانه کدام است؟

آلت‌کوین‌هایی که روند توسعه پروژه‌ آن‌ها در حال پیشرفت بوده و در بازار ترند می‌شوند، عموما بهترین ارز دیجیتال برای نوسان گیری روزانه هستند.

بهترین صرافی برای نوسان گیری ارز دیجیتال کدام است؟

صرافی او ام پی فینکس با ارائه سرویس‌های گوناگون در زمینه ترید رمزارزها، یکی از بهترین صرافی‌های ایرانی برای معاملات خرید و فروش ارز دیجیتال است.

کارمزد استفاده از ربات معامله گر او ام پی فینکس چقدر است؟

استفاده از ربات معامله‌گر او ام پی فینکس کاملا رایگان بوده و کارمزد معاملاتی که با استفاده از ربات ثبت می‌شوند نیز تنها برابر با ۰.۱ درصد است!

الهه برات‌زاده

من الهه برات‌زاده هستم و در رشته اقتصاد از دانشگاه فردوسی مشهد فارغ التحصیل شدم. چهار سال است که در زمینه بازارهای مالی فعالیت می‌کنم و از هیچ کاری به اندازه نشستن پای چارت، ترید و یاد گرفتن مطالب جدید در این حوزه لذت نمی‌برم. به نظر من بیت‌کوین سهم بزرگی در آینده اقتصاد دنیا دارد و از این بابت که مسیر کاری من طوری شکل گرفت که می‌توانم به طور تخصصی از دنیای جذاب رمزارزها صحبت کنم، بی‌نهایت خوشحالم. هر محتوایی که تولید می‌کنم با حداکثر علاقه و دقت می‌نویسم و تنها چیزی که برای من اهمیت دارد،این است که بتوانم بیشترین تعامل را با مخاطب برقرار کنم و محتوای مورد نیاز او را ارائه دهم.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا