آموزش ارز دیجیتالمتفرقه

ماکسیمالیست بیت کوین کیست؟ معرفی جنبش ماکسیمالیسم بیت کوین

ماکسیمالیست بیت کوین (Bitcoin Maximalist) به کسی می‌گویند که معتقد است بیت کوین به‌عنوان محبوب‌ترین و برترین ارز دیجیتال دنیا، تنها دارایی دیجیتال است که در آینده کاربرد دارد و پایدار باقی می‌ماند. ماکسیمالیست های بیت کوین بر این باورند که تمام ارزهای دیجیتال بی‌ارزش بوده و هیچ‌کدام اصطلاحاً به گرد پای بیت کوین نمی‌رسند. ماکسیمالیست بیت کوین این ایدئولوژی را دارد که سایر ارزهای دیجیتال دنیا با طرز تفکر و ایده‌آل‌هایی که خالق بیت کوین، ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto)، تعریف کرده مطابقت ندارند.

پادکست مقاله ماکسیمالیست بیت کوین


بیت کوین شبیه به پول‌های صادره توسط دولت‌ها یا همان ارز فیات (Fiat) نیست و توسط یک نهاد مرکزی کنترل و مدیریت نمی‌شود. در عوض، بیت کوین سیستمی غیرمتمرکز داشته و دارای یک دفتر کل عمومی تحت عنوان بلاک چین (Blockchain) است که تراکنش‌های آن را به‌صورت شفاف و عمومی ثبت می‌کند.


اما علی‌رغم محبوبیت بالا و رونق معاملات این دارایی، ارزهای دیجیتال زیاد دیگری نیز پس از بیت کوین وارد صنعت رمزارزها شده‌اند. افرادی که خود را ماکسیمالیست بیت کوین معرفی می‌کنند، معتقدند این ارزهای دیجیتال یا همان آلت کوین‌ها، ثمره‌ای برای این صنعت نداشته و هیچ برتری در برابر بیت کوین ندارند.


در این مقاله از صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس، می‌خواهیم بدانیم که ماکسیمالیست بیت کوین کیست، از چه اصولی پیروی می‌کند و چرا فکر می‌کند که بیت کوین تنها و برترین ارز دیجیتال دنیا است.


مطالعه بیشتر: رمز ارز چیست؟

ماکسیمالیست بیت کوین کیست؟

ماکسیمالیست بیت کوین کیست

عنوان ماکسیمالیست بیت کوین در واقع به گروهی از سرمایه‌گذاران تعلق می‌گیرد که اعتقاد دارند بیت کوین تنها ارز دیجیتال مورد نیاز دنیا است و در آینده، تقاضا برای این دارایی افزایش پیدا می‌کند. این افراد معتقدند سایر ارزهای دیجیتال ارزش انرژی و وقت سرمایه‌گذار را ندارند.


ماکسیمالیست‌ها تنها در چیزی که آن را درک می‌کنند و مناسب دنیای امروز و آینده می‌بینند، در این‌جا یعنی بیت کوین، سرمایه‌گذاری می‌کنند. طبق گفته آن‌ها، سرمایه‌گذاری در یک ارز دیجیتالِ ثابت‌شده بسیار امن‌تر از سرمایه‌گذاری در آلت کوین‌ها است که ریسک بیشتری را برای سرمایه فرد دارند. رشد قیمت بیت کوین طی سال‌های اخیر باعث شده افراد زیادی و حتی کسانی که از نحوه عملکرد این فناوری اطلاعی ندارند، به فکر کسب سود از آن بیفتند و به فروش و خرید بیت کوین بپردازند.

این دسته از فعالان بازار از طریق روش‌های مختلف کسب درآمد از بیت کوین و سایر رمزارزها نظیر معامله، استیک یا سپرده‌گذاری (Staking)، وام‌دهی و استقراض، استخراج یا ماینینگ (Mining) و بازی‌های پول‌ساز بلاک چینی، برای کسب پول فیات تلاش می‌کنند و این در حالی است که ماکسیمالیست بیت کوین این دارایی را خریده و نگهداری می‌کند.

کسب درآمد از طریق استیک اتریوم


ماکسیمالیست بیت کوین در سرمایه‌‌گذاری خود موفق است، چرا که اهداف مالی و سرمایه‌گذاری، ریسک‌های موجود و شرایط کلی بازار را به‌خوبی درک کرده‌ و می‌شناسند. این سرمایه‌گذاران همیشه مانند عموم فعالان بازار عمل نکرده و موقعیت‌های سرمایه‌گذاری مناسب را با رویکردهایی متفاوت نسبت به انواع رایج آن پیدا می‌کنند. حمایت این افراد از بیت کوین ریشه در درک عمیق این فناوری و نقش آن در حفظ و رشد سرمایه دارد.


تعریف و تمجید یک ماکسیمالیست بیت کوین از این دارایی، به سرمایه‌گذاران دیگر هشدار داده که فکر خود را از چهارچوب‌های تعریف‌شده فعلی رها کنند؛ ارز دیجیتال بیت کوین مزایای منحصر‌به‌فردی دارد که به سرمایه‌گذار اجازه داده در دارایی خود تنوع ایجاد کند و حاشیه سود و میزان ثروت خود را بهبود ببخشد.


نحوه و مدل سرمایه‌گذاری یک ماکسیمالیست بیت کوین ساده است: خرید بیت کوین و نگهداری آن در یک کیف پول شخصی و صبرکردن تا قیمت آن افزایش پیدا کند. ماکسیمالیست این استراتژی معاملاتی و سرمایه‌گذاری ساده را با رعایت اصول، ذهنیت قوی و گذراندن فرآیند صحیح یک دوره سرمایه‌گذاری اجرایی می‌کنند.

رعایت چنین اصول و برنامه‌ای باعث می‌شود فرد دچار برانگیختگی احساسات و متعاقب آن، تصمیمات غیرمنطقی نشود. بارزترین خصوصیت یک ماکسیمالیست بیت کوین، رعایت اصول و قوانینی است که در دنیای سرمایه‌گذاری و بازار ارزهای دیجیتال کار ساده‌ای نیست.

این افراد سرمایه‌گذاری خود را با دیدگاه بلندمدت انجام می‌دهند که نیازمند شکیبایی و اجتناب از تصمیمات عجولانه است؛ مسئله‌ای که محوریت مبحث روانشناسی ترید و به‌طور کل سرمایه‌گذاری به‌ویژه در رمزارزها را تشکیل می‌دهد.


ماکسیمالیست بیت کوین هیچ‌گاه ذهن خود را به‌سمت معامله‌گری و ورود و خروج مکرر سرمایه از بیت کوین نمی‌برد و حین گذراندن دوره سرمایه‌گذاری خود، با رعایت اصول مربوطه، سعی می‌کند در هر کاهش قیمت بیت کوین به یک کف، اقدام به خرید کند. این دسته از سرمایه‌گذاران به‌جای برداشت سود پس از رشد ناگهانی قیمت، بیت کوین‌های خود را برای مدت بیشتری نگه می‌دارند و معتقدند در نهایت، شاهد سود سنگینی در مجموع سرمایه خود خواهند بود.

ماکسیمالیست های بیت کوین باور دارند که هولدکردن بیت کوین قدرت خرید آن‌ها را افزایش می‌دهد، چرا که صنعت رمزارزها رفته رفته به پذیرش جهانی می‌رسد و عرضه محدود ۲۱ میلیون واحدی بیت کوین، عامل رشدی قوی در قیمت این دارایی خواهد بود.

چند نفر از ماکسیمالیست های بیت کوین


ماکسیمالیست بیت کوین سرمایه خود را معمولاً در یک بازه ۱۰ الی ۲۰ ساله حفظ می‌کند و این رویکرد بلندمدت است که به سرمایه‌گذاران برای دریافت سودهای بزرگ انگیزه می‌دهد. بیت کوین برای ماکسیمالیست‌ها در کوتاه‌مدت معنا ندارد و صرفاً به‌خاطر عملکرد منفی بازار در خلاف رشد سرمایه آن‌ها، نظر خود را تغییر نداده و به هولد بیت کوین ادامه می‌دهند.


مایکل سیلور (Michael Saylor)، مدیرعامل کمپانی تولید نرم‌افزار مایکرواستراتژی (MicroStrategy) و یک ماکسیمالیست واقعی بیت کوین، سرمایه‌گذاری در بیت کوین را به یک «زمین و ملک خانوادگی» تشبیه کرده که هیچ‌گاه نباید آن را فروخت. در سال ۲۰۲۲ بود که بازار دچار ریزش سنگینی از سوی تحولات ژئوپلیتیکی و اقتصادی در سطح کلان شد. مایکل سیلور برای سرمایه‌گذارانی که به‌سرعت برای فروش بیت کوین خود هجوم آوردند ابراز تاسف کرد.


در دنیا شاید افراد زیادی خود را ماکسیمالیست بیت کوین معرفی کنند، اما در این‌جا اسامی برخی از شناخته‌شده ترین حامیان پر و پار قرص بیت کوین را برای شما آورده‌ایم:

  • آدام بک (Adam Back)، مدیرعامل کمپانی بلاک‌استریم (Blockstream)
  • آرتوز هیز (Arthur Hayes)، مدیرعامل پلتفرم بیت‌مکس (BitMex)
  • گوین اندرسون (Gavin Anderson)، پروفسور ارشد بنیاد بیت کوین (Bitcoin Foundation)
  • هال فینی (Hal Finney)، پیشکسوت حوزه رمزنگاری
  • جک دورسی (Jack Dorsey)، مدیرعامل کمپانی بلاک (Block)
  • نیک سابو (Nick Szabo)، مخترع قرارداد هوشمند (Smart Contract)

چهارچوب و اصول عملکرد ماکسیمالیست بیت کوین

اصول ماکسیمالیست بیت کوین

فلسفه تشکیل‌دهنده جنبش ماکسیمالیسم بیت کوین (Bitcoin Maximalism)، متشکل از دیدگاه‌ها و عقایدی است که از همان ابتدای کار این فناوری و تشکیل اولین بلوک بیت کوین، میان جامعه فعال آن پدیدار شد. این اصول و عقاید بر اساس درک صحیح مواردی است که در وایت پیپر (Whitepaper) بیت کوین عنوان شده‌اند. افراد ممکن است هرکدام برداشت متفاوتی از این اصول و ویژگی‌ها داشته باشند یا اولویت‌های آن‌ها با یکدیگر فرق کند. در ادامه ۵ اصل کلی که یک ماکسیمالیست بیت کوین به آن‌ها اعتقاد دارد را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

شبکه بیت کوین امن است، یکی از اصولی که برای ماکسیمالیست‌های بیت کوین اهمیت زیادی دارد، امنیت بلاک چین این رمزارز است. این شبکه بیش از یک دهه است که شروع به‌کار کرده، اما تا به‌حال دچار حملات سایبری و نفوذهای امنیتی نشده است.

امنیت این بلاک چین از طریق الگوریتم اجماع اثبات کار (Proof of Work / PoW) تامین شده که حمله و غلبه بر آن را برای یک شخص یا سازمان به‌شدت گران‌قیمت و سخت می‌کند، اما در عین حال، کاربران می‌توانند به‌راحتی و با هزینه‌ای کم صحت تراکنش‌های شبکه را اعتبارسنجی و تایید کنند.

بیت کوین آینده نظام‌های پولی است، ماکسیمالیست بیت کوین معتقد است بیت کوین مهم‌ترین ارز حال حاضر دنیا است و پیش‌بینی می‌کند در نهایت، جایگزین ارزهای فیات خواهد شد. چنین دیدگاهی به عرضه محدود و ۲۱ میلیون واحدی بیت کوین برمی‌گردد. نقطه مقابل بیت کوین در این مسئله، دولت‌ها و اختیار تام آن‌ها در چاپ پول و کاهش یا افزایش ارزش آن است. ماکسیمالیست‌ها همچنین به این حقیقت استناد می‌کنند که بیت کوین بالاترین مارکت کپ (Market Capitalization) یا ارزش بازار را دارد، نخستین ارز و معرف صنعت ارزهای دیجیتال بوده و امنیتی بی‌همتا دارد.

بیت کوین ماکسیمالیست

شبکه بیت کوین غیرمتمرکز و شفاف است، بیت کوین به‌عنوان موفق‌ترین رمزارز غیرمتمرکز شناخته می‌شود. ویژگی غیرمتمرکز بودن بیت کوین به این معنی است که هیچ شخص یا نهادی، بلاک چین بیت کوین را کنترل و مدیریت نمی‌کند و در نتیجه، در خطر کلاهبرداری یا دست‌بردن در نحوه عملکرد آن قرار ندارد.

به‌علاوه، عدم نیاز به مجوز برای فعالیت در این شبکه یکی دیگر از نقاط قوت بیت کوین پیرامون این موضوع است؛ به این شکل که هر فردی با اتصال به اینترنت، می‌تواند به خرید و فروش بیت کوین، استفاده از این فناوری و ارسال و دریافت آن بپردازد. تمام مردم دنیا نیز می‌توانند تراکنش‌های بیت کوین را به‌راحتی در مرورگر یا اکسپلورر بلاک چین (Blockchain Explorer) این رمزارز مشاهده کنند که یعنی عملکرد این سیستم پولی کاملاً شفاف است.

فعالیت در شبکه به‌صورت شبه ناشناس است، افراد برای استفاده از بیت کوین و فعالیت در این شبکه نیازی به ارائه کارت شناسایی یا احراز هویت ندارند. لازم به ذکر است در دسترس‌بودن اطلاعات تراکنش‌ها برای عموم به این معنی است که فعالیت در بلاک چین بیت کوین به‌طور کامل به‌صورت ناشناس صورت نمی‌گیرد، اما هویت صاحبان هر کیف پول بیت کوین قابل فاش‌شدن نیست.

بیت کوین یک روش پرداخت کارآمد است، بیت کوین برای پرداخت هزینه‌های روزمره و بین‌المللی، قابل استفاده عموم مردم است و نسبت به سیستم‌های سنتی فعلی، ارزان‌تر و سریع‌تر است. ماکسیمالیست های بیت کوین مردم و کسب و کارها را تشویق به پذیرش و استفاده از این ارز دیجیتال در پراخت‌های خود کرده تا شبکه این رمزارز به سطح فعالیت و بلوغ مد نظر برسد.

موانع موجود در برابر جنبش ماکسیمالیسم بیت کوین

نگرانی های ماکسیمالیست بیت کوین

ماکسیمالیست بیت کوین در این مسیر، چالش‌های ویژه خود را دارد تا بیت کوین به یک ارز جهانی تبدیل شود. به‌دلیل کمبودهایی که فناوری بیت کوین داشته، تعداد زیادی آلت کوین و بلاک چین دیگر ظهور کرده‌اند تا نقص‌های بیت کوین را برطرف کنند که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.


مقیاس‌پذیری: تاخیر در عملکرد یا سرعت پایین بلاک چین بیت کوین برای این شبکه و رمزارز، چالشی را تحت عنوان مقیاس‌پذیری (Scalability) به‌وجود آورده است. مقیاس‌پذیری یکی از مهم‌ترین عوامل بازدارنده در مسئله پذیرش جهانی بیت کوین در امور مالی بوده، چرا که این شبکه در پردازش ترافیک سنگین اطلاعات، دچار کاهش سرعت و توان عملیاتی می‌شود. یکی از پیامدهای این موضوع، پیدایش سایر بلاک چین‌ها و رمزارزها بوده که مستقیماً دیدگاهی مخالف ایدئولوژی یک ماکسیمالیست بیت کوین دارند.

مطالعه بیشتر: آشنایی با شاردینگ، یکی از تکنیک‌های برتر مقیاس‌پذیری


نوسانات قیمت: یکی دیگر از چالش‌های سر راه بیت کوین برای تبدیل‌شدن به یک روش پرداخت جهانی، نوسانات شدید قیمت این دارایی است. تغییرات ناگهانی و سریع قیمت بیت کوین باعث شده کمپانی‌ها و مردم نتوانند از این رمزارز به‌عنوان ابزاری برای انجام تبادلات و امور مالی روزمره استفاده کنند.


قراردادهای هوشمند: بیت کوین در سال‌های ابتدایی شروع به کار خود، کاربردها و ویژگی‌های محدودی داشت و ساخت و اجرای قراردادهای هوشمند و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (DApps) توسط بیت کوین، امکان‌پذیر نبود. قرارداد هوشمند یک قرارداد خوداجرا و برنامه‌نویسی‌شده توسط کامپیوتر بوده که در صورت برقراری شرایط تعیین‌شده بین خریدار و فروشنده، به‌صورت خودکار اجرا می‌شود. مجموعه قرارداد هوشمند اتریوم محبوبیت بسیار بالایی در حوزه امور مالی پیدا کرده‌اند و حتی با وجود این‌که بیت کوین نیز این قابلیت را در بلاک چین خود پیاده‌سازی کرده، هنوز با سطح تراکنش‌های مالی اتریوم در این بخش فاصله زیادی دارد.

مطالعه بیشتر: آشنایی با قرارداد هوشمند بیت کوین


سایر بلاک چین‌ها: فناوری بلاک چین طی چند سال اخیر مورد استفاده صنایع و کسب و کارهای زیادی قرار گرفته است. برخی از این شبکه‌های بلاک چین لزوماً رمزارزی را جهت معامله در بازار ارزهای دیجیتال ارائه نمی‌دهند و صرفاً از فناوری آن‌ها به‌عنوان یک پایگاه داده دیجیتال جهت ثبت اطلاعات استفاده می‌شود؛ در عوض، رمزارز و شبکه ویژه کسب و کار خود را طرح کرده که تنها به‌صورت خصوصی توسط گروهی مشخص از کمپانی مربوطه استفاده قرار می‌گیرد.


دنیای وب ۳ همچنان به رشد و تکامل خود ادامه داده و ویژگی‌ها و ساختار بدیع آن، توجه بسیاری از کارآفرینان و توسعه‌دهندگان را به خود جلب کرده است. فناوری رمزارزها تا حد زیادی به امور مالی غیرمتمرکز یا دیفای (DeFi)، توکن‌های NFT و همچنین متاورس (Metaverse) پیوند خورده که تمامی این فناوری‌های جدید زیرمجموعه وب ۳ بوده و اعضای اصلی انقلاب جدیدی هستند که در جهان و نظام‌های اقتصادی سنتی آن رقم خورده است.

ماکسیمالیست بیت کوین 3


با وجود این‌که در حال حاضر یک محصول ویژه و یکتا برای این انقلاب جهانی در تاریخچه اینترنت ارائه نشده و نحوه عملکرد و کاربردهای آن هنوز به‌طور واضح، دقیق و صحیح اجرا نشده است، فناوری بلاک چین و ارز دیجیتال که معرف آن در واقع بیت کوین بوده، نقش ستون فقرات و بنیاد عصر دیجیتال جدید را ایفا می‌کنند. حتی با وجود زمستان ارز دیجیتال که در سال ۲۰۲۲ آغاز شد، کمپانی‌های زیادی همچنان به‌دنبال ارائه و استفاده از محصولات و خدمات حوزه وب ۳ هستند.


بیت کوین در این‌جا، نقش و مهارت اصلی خود به‌عنوان یک «پول دیجیتال» را حفظ کرده و هم‌اکنون در نقاط مختلفی از جهان در خرید کالا و خدمات و حتی مسکن از آن استفاده می‌شود که در واقع هدف نهایی وب ۳ است. با این‌که رمزارز اتریوم (ETH) نقش بسیار مهمی در استفاده از اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز این شبکه ایفا و در راستای اهداف وب ۳ عمل می‌کند، جایگاه، ارزش و پشتوانه بیت کوین رابطه مستقیمی با پذیرش جهانی آن دارد.

ارز دیجیتال بیت کوین هیچ ادعایی به‌جز عملکرد و کاربرد تعریف‌شده در سند وایت پیپر آن نداشته و این احتمال وجود دارد که فروش و خرید اتریوم یا حتی رمزارزهایی مانند دوج کوین (DOGE) به‌قدری افزایش داشته باشد که جایگاه بیت کوین را به‌عنوان بزرگ‌ترین رمزارز دنیا از لحاظ ارزش بازار بگیرند. این مسئله از ارزش‌های بیت کوین کم نکرده و این فناوری نابود نخواهد شد، بلکه مسیر حضور و پیدایش محصولات دیگر را در این صنعت هموار ساخته است.


در نهایت، ماکسیمالیست بیت کوین معتقد است چالش‌ها و مشکلات این فناوری قابل حل بوده و در حال رفع هستند. پیروزی جنبش ماکسیمالیسم بیت کوین را سطح پذیرش این فناوری توسط دولت‌ها، کمپانی‌ها و سرمایه‌گذاران سراسر جهان در برابر سایر راه‌کارهای موجود مشخص خواهد کرد. البته با توجه به سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده در بلاک چین‌ها و رمزارزهای دیگر، ظاهراً پروژه‌های مشابه زیادی را طی سال‌های آینده در این صنعت شاهد خواهیم بود.


در این مقاله از صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس به جنبش ماکسیمالیسم بیت کوین و تعریف دیدگاه‌های یک ماکسیمالیست بیت کوین پرداختیم. در صورتی که پیرامون موارد فوق سوال، پیشنهاد و یا انتقادی دارید، لطفاً با ثبت نظر خود با ما مطرح کنید.

سوالات شما از مقاله ماکسیمالیست بیت کوین

  • ماکسیمالیست بیت کوین کیست؟

    ماکسیمالیست بیت کوین در واقع به گروهی از سرمایه‌گذاران می‌گویند که معتقدند بیت کوین تنها ارز دیجیتال مورد نیاز دنیا است و در آینده، تقاضا برای این دارایی افزایش پیدا می‌کند.

  • مینیمالیست بیت کوین کیست؟

    مینیمالیست بیت کوین همان‌طور که از نامش پیدا است، فردی است که معتقد است بیت کوین یکی از اجزای تشکیل‌دهنده صنعت رمزارزها بوده و به‌تنهایی نقش محوری در این حوزه ندارد.

  • چرا بیت کوین برترین ارز دیجیتال دنیا است؟

    بلاک چین و رمزارز بیت کوین به‌عنوان غیرمتمرکزترین و امن‌ترین نمونه بین تمام رقبا در صنعت رمزارزهای محسوب می‌شود و به‌دلیل قیمت و ارزش بازار بالا، رتبه نخست ارزهای دیجیتال را دارد.

سلب-مسئولیت-ماکسیمالیست-بیتکوین

پوریا کریم‌زاده

من پوریا کریم‌زاده هستم و بیشتر از چهار سال است که به‌طور رسمی وارد بازارهای مالی فارکس و کریپتو شدم. از کودکی عاشق هر نوع فناوری و زبان انگلیسی بودم و امروز تمرکز کاری خود را روی ارائه تحلیل فاندامنتال، اقتصاد کلان، اخبار بازار ارز دیجیتال و مقالات تخصصی در مورد بلاک چین و رمزارزها در نظر گرفته‌ام. شخصاً سرمایه‌گذاری را در بازه بلندمدت انجام می‌دهم و معتقدم که بلاک چین، بیت کوین و سایر پروژه‌های نوآورانه در صنعت کریپتو، آینده فرآیندهای مالی و نظام اقتصادی کشورها را شکل می‌‎دهند.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا