آموزش ارز دیجیتالآموزش استیکینگآموزش مدیریت سرمایه

بهترین صرافی برای استیکینگ ارز دیجیتال کدام است؟

سپرده‌گذاری یا استیکینگ (Staking) ارز دیجیتال فرآیندی است که طبق آن، هولدرهای رمزارزها دارایی‌های خود را در راستای تامین وثیقه نودهای شبکه قفل می‌کنند و طی این دوره، پاداش و سود سپرده خود را در قالب یک ارز دیجیتال دریافت می‌کنند. از این رو، سرمایه‌گذاران بلندمدت رمزارزها برای دریافت سود بیشتر و مطمئن‌تر، به‌دنبال بهترین صرافی برای استیکینگ می‌گردند تا علاوه‌بر شرکت در تامین امنیت یک بلاک چین، از سرمایه خود درآمد غیرفعال (Passive Income) داشته باشند.

پادکست بهترین صرافی برای استیکینگ ارز دیجیتال


برای شرکت در چنین فرآیندی، حتی می‌توانید از یک کیف پول برای استیکینگ نیز استفاده کنید. قدم نخست در این نوع سرمایه‌گذاری، یافتن بهترین صرافی برای استیکینگ است که در وحله اول، باید مراحل ساده‌ای برای استیکینگ داشته باشد و نرخ سود بالاتری را به کاربران خود ارائه دهد. رابط کاربری ساده و از بین‌بردن پیچیدگی‌های استیک ارز دیجیتال، برای سرمایه‌گذاران غیرحرفه‌ای اهمیت زیادی دارد. شما می‌توانید با پیداکردن بهترین صرافی برای استیکینگ ارز دیجیتال، بسته به رمزارز و مدت‌زمان سپرده‌گذاری، تا ۲۰ درصد سود سالانه را بدون انجام فعالیت خاصی به‌دست آورید.


اما پیش از این‌که با بهترین صرافی برای استیک ارز دیجیتال آشنا شویم، بهتر است با اصول کلی این روش مدیریت سرمایه بیشتر آشنا شوید. سپس در ادامه این مقاله از صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس، به معرفی چند نمونه از بهترین صرافی برای استیکینگ و همچنین، کیف پول‌ها و ارزهای قابل استیکینگ می‌پردازیم.


مطالعه بیشتر: معرفی ۱۰ روش ساده از کسب درآمد از ارز دیجیتال

استیکینگ چیست؟

استیکینگ چیست

همان‌طور که در بالا به آن اشاره شد، شما در استیک ارز دیجیتال سرمایه خود را در یک پلتفرم قفل کرده و طی دوره آن مطابق با میزان سرمایه و مدت‌زمان سپرده‌گذاری، سود دریافت می‌کنید. استیکینگ در واقع محوریت اصلی عملکرد یک بلاک چین با الگوریتم اجماع اثبات سهام (Proof-of-Stake / PoS) است. سرمایه‌گذاران و متخصصان حوزه نرم‌افزار و شبکه در بلاک چین‌های اثبات سهام نظیر اتریوم، سرمایه خود را به‌میزان مشخص قفل کرده و در قالب نود اعتبارسنج (Validator) به فعالیت در آن می‌پردازند و پاداش‌های مربوطه را دریافت می‌کنند.


در زمینه استیک ارز دیجیتال مهم‌ترین فاکتورهای تعیین‌کننده درآمد شما، مقدار سرمایه قفل‌شده و مدت‌زمان قفل‌کردن آن‌ است که طبیعتاً این ارقام هرچه بیشتر باشند، سود دریافتی شما نیز بیشتر خواهد بود. استیکینگ ارز دیجیتال روشی محبوب و ساده برای کسب درآمد به‌صورت پیوسته است، البته تا زمانی که بلاک چین مربوطه عملکرد صحیح خود را حفظ کند.


کاربرانی که توانایی فعالیت به‌عنوان نود یک بلاک چین را ندارند، می‌توانند با مراجعه به پلتفرم‌های استیکینگ و فعالیت در استخرهای استیک (Staking Pool) مربوطه، اقدام به کسب درآمد کنند. درصد بازده سالانه شما (APY) در پلتفرم‌های استیکینگ، اهمیت زیادی دارد که با توجه به مدت‌زمان استیک و میزان سرمایه شما تغییر خواهد کرد. از این رو، بهتر است از تفاوت APY و APR یا همان نرخ سود سالانه نیز آگاه باشید.


استیک ارز دیجیتال محبوبیت روزافزونی پیدا کرده است و عموماً بهترین صرافی برای استیکینگ، پلتفرمی است که بیشترین درصد بازده سالانه را ارائه می‌دهد؛ اما فاکتورهایی مانند امنیت پلتفرم و حداقل برداشت سود آن‌ها، شاید برای شمایی که سرمایه خود را با زحمت به‌دست آورده‌اید، مهم‌تر باشند. پس در انتخاب بهترین صرافی برای استیکینگ عجولانه و احساسی تصمیم نگیرید.


هنگامی که قیمت ارز دیجیتال مدنظر خود را بررسی کرده و برای خرید آن اقدام کردید، با کمی تحقیقات می‌توانید بهترین پلتفرم برای استیک ارز دیجیتال را پیدا کنید و تنها با چند کلیک، یک راه کسب درآمد بلندمدت را برای خود به‌وجود آورید. این مسیر در اتصال کیف پول شما به پلتفرم مربوطه و تعیین مقدار مدنظر برای استیکینگ خلاصه می‌شود و پس از پایان دوره استیکینگ، پاداش‌ و سود شما به‌صورت خودکار به کیف پول‌تان واریز می‌شود.


مطالعه بیشتر: آموزش استیکینگ NFT و کسب درآمد از آن

معرفی بهترین صرافی برای استیکینگ ارز دیجیتال

بهترین صرافی برای استیکینگ

تا به امروز چندین کمپانی بزرگ ارائه‌دهنده خدمات استیک ارز دیجیتال، به‌دلیل فشار نهادهای نظارتی و قانون‌گذار، به‌ویژه در آمریکا مجبور به تعلیق یا توقف فعالیت‌های خود شده‌اند. کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) معتقد است خدمات استیکینگ باید در قالب ارائه خدمات اوراق بهادار در نظر گرفته شوند و نیازمند پیروی از قوانین و مقررات مربوطه است.


اما به‌طور کل در این مبحث، پیداکردن بهترین صرافی برای استیکینگ مهم‌ترین بخش کار است. برای این منظور، توصیه می‌شود مواردی از قبیل امنیت و اعتبار پلتفرم، کارمزدها، راحتی استفاده و شفافیت امور آن را مورد بررسی قرار دهید. اگر استیک ارز دیجیتال را در وب‌سایت یک پلتفرم انجام می‌دهید، امنیت را اولویت قرار دهید، چرا که ممکن است طی یک حمله سایبری به پلتفرم مربوطه سرمایه‌ شما به سرقت برود.

همچنین، در انتخاب بهترین صرافی برای استیکینگ، بهتر است کارمزدهای این بخش را بین پلتفرم‌های مختلف مورد مقایسه قرار دهید و به‌خاطر داشته باشید که کارمزدهای کم به‌تنهایی، ملاک مناسبی برای انتخاب پلتفرم نیست. راحتی استفاده در پلتفرم های استیک ارز دیجیتال، به‌ویژه برای کاربران کم‌تجربه اهمیت زیادی دارد.


در نهایت، در انتخاب بهترین صرافی برای استیکینگ ارز دیجیتال، توصیه می‌شود به شفافیت اطلاعات و فرآیندهای پلتفرم مربوطه به‌خوبی دقت کنید، زیرا چنین ویژگی می‌تواند سطح اعتبار پلتفرم را نشان دهد. در ادامه به بررسی تعدادی از بهترین صرافی ها برای استیکینگ در سال ۲۰۲۳ می‌پردازیم.


Coinbase

بهترین صرافی برای استیکینگ کوین بیس

کوین‌بیس یکی از برترین صرافی‌ های ارز دیجیتال دنیا است که در سال ۲۰۱۲ در سانفرانسیسکو آمریکا تاسیس شد. این کمپانی پیشرفت‌های زیادی را از آن سال تا کنون، از جمله خرید کمپانی‌های اِرن (Earn.com) و ژاپو (Xapo) را داشته و در اوایل سال ۲۰۲۱، سهام آن در بازار نزدک (NASDAQ) نیز لیست شد. بخش ویژه‌ای از این صرافی نیز تحت عنوان کوین‌بیس پرایم (Coinbase Prime)، برای سرمایه‌گذاران سازمانی راه‌اندازی شده است.


اما در زمینه بهترین صرافی برای استیکینگ، کوین‌بیس توانسته محبوبیت و اعتبار بالایی را میان کاربران خود پیدا کند و فرآیند استیکینگ در این پلتفرم بسیار ساده و سریع انجام می‌شود. همچنین، کاربران قبل از ورود به دنیای استیک ارز دیجیتال، می‌توانند آموزش‌ها و اطلاعات مربوطه در وب‌سایت صرافی را در اختیار داشته باشند.

در صرافی کوین‌بیس می‌توان رمزارزهایی نظیر اتریوم (ETH)، کاردانو (ADA)، پولکادات (DOT) را استیک کرد و کاربران می‌توانند پرداخت‌های فیات (دلار، یورو و . . . ) نیز در این بخش داشته باشند. ساده و راحت‌بودن فعالیت در صرافی کوین‌بیس است که کاربران زیادی را به خود جذب کرده و در آخرین به‌روزرسانی‌های خود، قابلیت استیک ارزهای دیجیتال تزوس (XTZ)، کازماس (ATOM) و سولانا (SOL) را نیز برای کاربران خود ایجاد کرده است.


Binance

بهترین صرافی برای استیکینگ بایننس

بایننس بزرگ‌ترین صرافی ارز دیجیتال جهان از لحاظ حجم معاملات است و روزانه میلیاردها دلار رمزارز در آن خرید و فروش می‌شود. سرویس استیکینگ این صرافی که بایننس اِرن (Binance Earn) نام دارد، از طریق اتصال کیف پول شما به این بخش فعال شده و دارای سه بخش لاکد استیکینگ (Locked Staking)، دیفای استیکینگ (DeFi Staking) و استیک اتریوم ۲ (ETH 2.0 Staking) است.


در بخش لاکد استیکینگ شما می‌توانید کوین‌های خود را برای مدتی مشخص بین ۱ هفته تا ۳ ماه قفل کنید. سرمایه شما در کیف پولتان ذخیر می‌شود و هر زمان که بخواهید، می‌توانید آن را طبق مقررات موجود برداشت کنید. دیفای استیکینگ بایننس بر روی پروژه‌های فعال در این حوزه تمرکز دارد. با این‌که ارزهای دیجیتال دیفای بازده بیشتری را نسبت به بخش لاکد استیکینگ دارند، باید توجه داشته باشید که نوسانات و ریسک‌های بیشتری را هم تجربه می‌کنند. انتخاب سوم سرمایه‌گذاران در بایننس، استیک اتریوم است که با واریز اتریوم به کیف پول خود در بایننس، می‌توانید به کسب سود از آن بپردازید.


یکی از مهم‌ترین معیارها برای انتخاب بایننس به‌عنوان بهترین صرافی برای استیکینگ، کارمزدهای صفر آن است. این پلتفرم خدمات استیکینگ را برای ۷۵ ارز دیجیتال مختلف ارائه می‌دهد که هرکدام با توجه به دارایی استیک‌شده، مقدار و مدت‌زمان آن، نرخ بازده متفاوتی خواهند داشت.


KuCoin

بهترین صرافی برای استیکینگ کوکوین

صرافی سنگاپوری ارز دیجیتال کوکوین در سال ۲۰۱۷ شروع به کار کرد و امروزه خدمات و رمزارزهای زیادی را در اختیار کاربران خود قرار داده است. هدف اصلی صرافی کوکوین، ایجاد دموکراسی در امور مالی غیرمتمرکز است تا تمام مردم دنیا به این خدمات دسترسی پیدا کنند و کاربران کوکوین در محیطی امن، ابزارهای معامله‌گری مفیدی را نیز در اختیار داشته باشند.


در صرافی کوکوین، استیک توکن بومی این پلتفرم با نماد KCS و رمزارزهای محبوب بازار مانند اتریوم و بیت کوین نیز امکان‌پذیر است. فرآیند استیک ارز دیجیتال در صرافی کوکوین ساده بوده و برای افراد کم‌تجربه، مقالات آموزشی و راهنماهای مربوطه تدارک دیده شده‌اند.

کوکوین از این لحاظ در لیست بهترین صرافی برای استیکینگ ارز دیجیتال قرار گرفته، زیرا از توکن‌های بسیار زیادی پشتیبانی کرده و مدت‌زمان استیک رمزارزها در این پلتفرم متنوع است و هر کاربری می‌تواند طبق استراتژی معاملاتی و سرمایه‌گذاری مطلوب خود، در این پلتفرم کسب درآمد داشته باشد. محیط کاربری ساده صرافی کوکوین نیز یکی دیگر از نقاط قوت این پلتفرم محسوب می‌شود.


Crypto.com

بهترین صرافی برای استیکینگ کریپتو دات کام

صرافی رمزارز کریپتو دات‌کام خدمات استیکینگ خود را به‌صورت ثابت و متغیر ارائه می‌دهد و شما می‌توانید تنها با چند کلیک، استیک ارز دیجیتال را در این صرافی آغاز کنید. این پلتفرم از چندین رمزارز مختلف از جمله استیبل کوین ها برای استیکینگ پشتیبانی می‌کند.


همچنین شما می‌توانید با قراردادن ارز دیجیتال CRO، توکن بومی پلتفرم، در استخرهای استیکینگ صرافی حاشیه سود خود را بالاتر ببرید. به‌طور کل، فرآیندهای مختلف از جمله استیکینگ در صرافی کریپتو دات‌کام بسیار ساده طراحی شده و حتی کاربران تازه‌وارد نیز، به‌راحتی مسیر خود را برای استیکینگ در صرافی پیدا می‌کنند.


Gate.io

بهترین صرافی برای استیکینگ گیت

پلتفرم گیت یکی دیگر از بهترین صرافی ها برای استیکینگ ارز دیجیتال بوده و انتخاب‌های زیادی را در اختیار کاربران خود قرار داده است. یکی از بخش‌های این صرافی بلاکد استیکینگ (Blocked Staking) است که با شرکت در آن، شما سرمایه ارز دیجیتال خود را در بازه‌های ۷ روزه، ۱۴ روزه و . . . قفل می‌کنید و پس از اتمام این دوره می‌توانید سود مربوطه را دریافت کنید.


شما با کلیک بر روی بخش‌های مختلف می‌توانید اطلاعات بیشتری را در رابطه با استیک هر ارز دیجیتال به‌دست آورید. پس از ثبت نام در این صرافی، تنها کافی است تا مقدار ارز دیجیتال و مدت‌زمان مربوطه را تعیین کنید تا فرآیند استیکینگ شما آغاز شود و پس از اتمام دوره قفل‌بودن سرمایه، می‌توانید سود و سرمایه اصلی خود را برداشت کنید. صرافی ارز دیجیتال گیت در کنار استیکینگ، سرویس‌های متنوعی را نیز در اختیار کاربران گذاشته است.


Lido

بهترین صرافی برای استیکینگ لیدو دائو

لیدو در لیست بهترین صرافی برای استیکینگ ارزهای دیجیتال قرار نمی‌گیرد و از جایی که بزرگ‌ترین پلتفرم استیک اتریوم در دنیا و حوزه دیفای (DeFi) است، به معرفی آن می‌پردازیم. شما در وب‌سایت لیدو می‌توانید با هر ارز دیجیتالی وارد شوید و پس از تبدیل آن به توکن‌های استیکینگ اتریوم، کسب درآمد خود را آغاز کنید. لیدو در واقع یک پلتفرم ویژه لیکویید استیکینگ (سپرده‌گذاری شناور / Liquid Staking) اتریوم است که به کاربران اجازه داده با هر میزان ارز دیجیتال اتریوم، در دوره‌های استیکینگ شرکت و کسب سود کنند.


پلتفرم لیدو توسط سازمان خودمختار غیرمتمرکز یا همان دائو لیدو (Lido DAO) مدیریت می‌شود و اعضای آن، بزرگ‌ترین و شناخته‌شدن ترین نودهای بلاک چین اتریوم هستند. زمانی که در استخرهای لیدو شروع به استیک می‌کنید، ارز دیجیتال “StakedETH” که یک توکن ERC20 است را دریافت می‌کنید و پاداش‌های شما نیز در قالب همین توکن ارائه می‌شوند. توکن‌های واریزی شما برای مدتی قفل شده و پس از آن، قابل برداشت خواهند بود. هنگام برداشت، تمام موجودی شما به ارز دیجیتال اتریوم (ETH) تبدیل خواهد شد.


مطالعه: روش های کسب درآمد بدون سرمایه از بازار ارزهای دیجیتال

معرفی چند نمونه از ارزهای قابل استیکینگ

ارزهای قابل استیکینگ

استیکینگ ارز دیجیتال به‌شما این قابلیت را داده تا با کمترین تلاش و هزینه، به موجودی دارایی‌های خود بیافزایید. البته در این زمینه، برخی پروژه‌ها بوده‌اند که نرخ سود بیش از حد بالایی را ارائه کرده و در نهایت منجر به فروپاشی پلتفرم یا کاهش شدید قیمت ارز دیجیتال مربوطه شده‌اند و از این رو، بهتر است در انتخاب ارزهای قابل استیکینگ خود دقت و تحقیقات لازمه را انجام دهید.


بررسی فاندامنتال پروژه و مکانیزم اقتصادی توکن‌های آن، از اهمیت زیادی در زمینه استیک ارز دیجیتال برخوردار است و پس از آن، بهتر است نظرات جامعه سرمایه‌گذاران رمزارز مربوطه در شبکه‌های اجتماعی را مورد بررسی قرار دهید تا دیدگاه دقیق‌تری نسبت به آن پروژه پیدا کنید. در هر صورت در انتخاب ارزهای قابل استیکینگ و بهترین صرافی برای استیکینگ ارز دیجیتال، توصیه می‌شود مواردی نظیر نرخ سود دریافتی، بلاک چین رمزارز مد نظر، اعتبار پروژه و راحت‌بودن انجام فرآیند استیکینگ را در نظر بگیرید و ارزیابی کنید. در ادامه به بررسی چند نمونه معتبر از ارزهای قابل استیکینگ می‌پردازیم.

اتریوم (Ethereum / ETH)

اتریوم دومین رمزارز بزرگ بازار از لحاظ مارکت کپ (ارزش بازار / Market Capitalization) بوده و وایت پیپر (Whitepaper) آن در سال ۲۰۱۳، برای نخستین بار توسط ویتالیک بوترین منتشر شد. بوترین به‌همراه سایر بنیانگذاران پروژه اتریوم، در سال ۲۰۱۴ یک دوره جذب سرمایه در قالب یک رویداد فروش عمومی برگزار کردند و موفق شدند از این رویداد، ۱۸ میلیون دلار سرمایه برای ادامه کار پروژه کسب کنند.


اتریوم کار خود را با مکانیزم اثبات کار (Proof-of-Work / PoW) آغاز کرد و در سپتامبر ۲۰۲۲ (شهریور ۱۴۰۱)، طی ارتقای معروف مرج اتریوم (Ethereum Merge) الگوریتم بلاک چین خود را به اثبات سهام (PoS) تغییر داد. اتریوم موفق شد با این ارتقا، هزینه مصرف انرژی شبکه، کارمزدهای گس (Gas Fees) و سرعت پردازش تراکنش‌ها را بهبود ببخشد و شاهد ساخت پروژه‌های بیشتری بر روی لایه دوم شبکه خود باشد. حجم فعالیت سرمایه‌گذاران در بخش استیک اتریوم، پس از این ارتقا رشد قابل توجهی داشته و پلتفرم‌ها و صرافی‌های زیادی، قابلیت استیک اتریوم را برای کاربران خود ایجاد کرده‌اند.


مطالعه بیشتر: آشنایی با لایه های بلاک چین


کاردانو (Cardano / ADA)

کاردانو یکی دیگر از بزرگ‌ترین اکوسیستم‌ها و بلاک چین‌های اثبات سهام است و رمزارز ADA علاوه‌بر یک توکن کاربردی (Utility Token)، یکی از ارزهای قابل استیکینگ محبوب میان فعالان بازار رمزارزها است. آمارها نشان داده که ارز دیجیتال کاردانو، بیشترین سطح سپرده‌گذاری را میان سایر ارزهای قابل استیکینگ دارد و بیش از ۷۰ درصد از عرضه کل آن، در استخرهای استیکینگ قفل شده است.


درصد بازده سالانه رمزارز ADA در سطح ۴.۶ درصد برآورد شده و طی سال‌های اخیر با ارتقای اکوسیستم قرارداد هوشمند (Smart Contract) خود، توانسته کاربردپذیری و استفاده کاربران از این ارز دیجیتال را بیشتر کند. این پیشرفت‌ها باعث شده ارزش این بلاک چین و رمزارز بالاتر رود و بازده بالاتری را در زمینه استیکینگ به سرمایه‌گذاران ارائه دهد.


پولکادات (Polkadot / DOT)

پولکادات بلاک چینی است که هدف اصلی خود را ارتقای سطح مقیاس‌پذیری (Scalability) و سرعت پردازش سایر بلاک چین‌ها قرار داده و ارز دیجیتال DOT، به گزینه‌ای محبوب میان سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال تبدیل شده است. رمزارز DOT یکی دیگر از ارزهای قابل استیکینگ بوده و می‌تواند تا حداکثر ۱۴ درصد APY را به کاربران ارائه دهد.


هولدرهای این ارز دیجیتال می‌توانند حتی در وب‌سایت رسمی پروژه، با حداقل ۱ واحد رمزارز DOT به استیک این ارز دیجیتال بپردازند و با این کار، در فرآیند اعتبارسنجی تراکنش‌های شبکه شرکت کرده باشند و پاداش خود را دریافت کنند. پولکادات در جمع ۲۰ رمزارز برتر دنیا قرار دارد و تا به امروز، عملکرد خوبی در بازار به‌ثبت رسانده است.

بهترین صرافی برای استیکینگ 01


سولانا (Solana / SOL)

پروژه بلاک چین و ارز دیجیتال سولانا با عنوان «قاتل اتریوم» پا به صنعت رمزارزها گذاشت و به‌عنوان یک شبکه اثبات سهام، علی‌رغم این‌که چندین مرتبه این شبکه دچار قطعی شده، همچنان محبوبیت خود را میان سرمایه‌گذاران حفظ کرده و یکی از ارزهای قابل استیکینگ پرطرفدار در بازار است. میانگین درصد بازده سالانه رمزارز SOL،نزدیک به ۷.۴ درصد برآورد شده و کیف پول فانتوم (Phantom Wallet)، یکی از پلتفرم‌های محبوب برای استیک سولانا محسوب می‌شود.


ترون (Tron / TRX)

ترون یک بلاک چین اثبات سهام لایه ۱ بوده که با تلاش مستمر تیم توسعه‌دهنده خود، اکوسیستمی غیرمتمرکز با هدف مالکیت داده‌ها و اشتراک‌گذاری محتوای ویژه هر کاربر به‌صورت آزادانه و بدون مجوز را ایجاد کرده است. پروژه ترون آرمان اصلی خود را ترویج تمرکززدایی و استفاده از فناوری بلاک چین و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (DApps) گذاشته است و به همین دلیل استیک ارز دیجیتال TRX، توکن بومی این بلاک چین، در اپلیکیشن‌ها و پلتفرم‌های زیادی امکان‌پذیر است.


ترون با گذشت چندین سال، موفق شده همچنان جامعه حامیان خود را داشته باشد و به‌عنوان یکی از ۱۰ رمزارز برتر بازار به فعالیت خود ادامه دهد. پروتکل TRC20 این بلاک چین یکی از راه‌های سریع و ارزان برای انتقال پول شناخته می‌شود و توانسته سرمایه‌گذاری زیادی را به استفاده از ارز دیجیتال ترون ترغیب کند.

مطالعه بیشتر برنامه غیر متمرکز یا DApp چیست؟


کازماس (Cosmos / ATOM)

کازماس بلاک چین خود را منعطف‌ترین، مقیاس‌پذیرترین و قدرتمندترین اکوسیستم بلاک چین‌ها با بالاترین سطح تعامل‌پذیری معرفی کرده است. کازماس شبکه‌ای غیرمتمرکز از سایر بلاک چین‌ها است و از الگوریتم‌های تندرمینت (Tendermint) و تحمل خطای بیزانس (Byzantine Fault Tolerant) در عملکرد پروتکل و تایید تراکنش‌های خود استفاده می‌کند.


ارز دیجیتال اتم (ATOM)، توکن بومی این بلاک چین اثبات سهام نمایندگی‌شده (DPoS) است و نودهای اعتبارسنج، با استیک رمزارز ATOM به فعالیت در این شبکه می‌پردازند. پاداش‌های استیک اتم می‌تواند بین ۸ درصد تا ۲۰ درصد متغیر باشند. ساده‌ترین روش برای استیک این ارز دیجیتال، هولدکردن اتم در یک کیف پول سازگار با شبکه بوده که از طریق آن بتوان یک اعتبارسنج یا نماینده (Delegate) را انتخاب کرد و با قرض‌دادن توکن‌ها به آن، کسب سود کرد.

نیر پروتکل (NEAR Protocol / NEAR)

نیر پروتکل هم یکی دیگر از بلاک چین‌های لایه ۱ بوده و در سال ۲۰۱۷ وارد بازار رمزارزها شد. این پروژه که ابتدا توسط دو شخص پایه‌گذاری شد، امروزه بیش از ۵۰ نفر را برای توسعه و پیشرفت خود در اختیار دارد و با پیاده‌سازی الگوریتم اثبات سهام نمایندگی‌شده، ارز دیجیتال NEAR را به یکی دیگر از ارزهای قابل استیکینگ محبوب تبدیل کرده است.


توان عملیاتی این بلاک چین تا ۱۰۰,۰۰۰ تراکنش بر ثانیه (TPS) برآورد شده و کارمزدهای پایین آن، یکی از نقاط جذب مهم سرمایه‌گذاران محسوب می‌شود. همچنین، این بلاک چین یک برنامه توکن سوزی (Burn) را به‌صورت منظم اجرا کرده که به‌مرور بر قیمت نیر پروتکل اثر مثبت می‌گذارد.


تزوس (Tezos / XTZ)

تزوس یک پلتفرم اپن سورس (متن باز / Open Source) با قابلیت تورینگ کامل (Touring Complete) ویژه قراردادهای هوشمند و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز است. پروتکل این بلاک چین طوری طراحی شده تا به‌صورت خودکار ایرادات موجود را برطرف سازد و مدیریت پروژه به‌صورت غیرمتمرکز (Governance) صورت گیرد.


کاربرانی که قصد فعالیت به‌عنوان نود شبکه تزوس را دارند، باید حداقل ۶,۰۰۰ واحد ارز دیجیتال XTZ، توکن بومی بلاک چین، را استیک کنند. البته می‌توان کوین‌های کمتری را به نمایندگان قرض داد و پاداش‌های استیکینگ را با آن‌ها به‌صورت مشترک دریافت کرد. استیک ارز دیجیتال تزوس را می‌توان در پلتفرم‌های شخص ثالث نیز انجام داد و میانگین درصد بازده سالانه تزوس نیز، نزدیک به ۵ درصد برآورد شده است.

بهترین کیف پول برای استیکینگ کدام است؟

بهترین کیف پول برای استیکینگ

سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال می‌توانند به‌جای پیداکردن بهترین صرافی برای استیکینگ، از یک کیف پول ارز دیجیتال معتبر برای انجام این‌کار استفاده کنند. این شیوه معمولاً از طریق اتصال به یک استخر استیکینگ صورت می‌گیرد، اما برخی کیف پول‌ها هم هستند که به‌صورت مستقل، فرآیند استیک ارز دیجیتال شما را انجام می‌دهند. در ادامه به بررسی چند نمونه از بهترین کیف پول برای استیکینگ می‌پردازیم.


لجر (Ledger)

کیف پول لجر یکی از بهترین کیف پول‌ های ارز دیجیتال از نوع سخت‌افزاری یا سرد است. این محصول در زمینه خود، بهترین کیف پول برای استیکینگ به‌شمار می‌آید، چرا که دو روش را برای انجام این‌کار در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد؛ سرمایه‌گذاران می‌توانند از طریق پلتفرم لجر لایو (Ledger Live) به استیک ارز دیجیتال بپردازند یا یک کیف پول دیگر را به آن متصل کنند و از موجودی آن برای سپرده‌گذاری استفاده کنند. این فعالیت‌ها در داشبورد لجر لایو انجام شده و برای هر کیف پول و ارز دیجیتال، باید برنامه ویژه آن را دانلود و نصب کنید.


کوین‌بیس (Coinbase Wallet)

کیف پول کوین‌بیس از نوع نرم‌افزاری یا گرم بوده و دارای نسخه‌های موبایلی و تحت وب است. همان‌طور که از نام این کیف پول پیدا است، این محصول متعلق به کمپانی کوین‌بیس، یکی از بزرگ‌ترین صرافی‌های ارز دیجیتال دنیا است. شما در این کیف پول قادر به خرید و فروش ارز دیجیتال، استفاده از پروژه‌های دیفای و استیک ارز دیجیتال هستید. برخی از ارزهای قابل استیکینگ در این کیف پول اتریوم، پالیگان، بیت کوین، دوج کوین، لایت کوین، استلار، ریپل و سولانا هستند.


متامسک (MetaMask)

متامسک نیز یکی دیگر از کیف پول‌های نرم‌افزاری موبایلی و تحت وب است. رابط کاربری ساده این کیف پول توانسته توجه کاربران زیادی را به خود جلب کند و یکی از محبوب‌ترین کیف پول‌ها در حوزه دیفای و NFT های شبکه اتریوم به‌شمار می‌آید. تمرکز فعالیت‌های این کیف پول بر روی بلاک چین اتریوم است و در حال حاضر می‌توان استیک ارز دیجیتال متیک (MATIC) و اتریوم (ETH) را در این کیف پول انجام داد.


اکسودوس (Exodus)

اکسودوس یکی از محبوب‌ترین کیف پول‌های گرم برای استفاده در مرورگرها، موبایل و کامپیوتر است. همچنین، این کیف پول به‌راحتی با کیف پول سخت‌افزاری ترزور (Trezor) ادغام می‌شود و از طریق مشارکت با کمپانی سویت‌چین (Switchain)، قابلیت استیکینگ را برای کاربران خود ایجاد کرده است. کیف پول اکسودوس از چندین ارز قابل استیکینگ پشتیبانی کرده که هرکدام شیوه و درصد سود متفاوت خود را دارند. از میان این رمزارزها، می‌توان به اتریوم، اَلگورَند، کاردانو، کازماس، کاوا، متیک، سولانا، تزوس و وی‌چِین اشاره کرد.


اتمیک (Atomic Wallet)

اتمیک ولت نیز در قالب یک کیف پول نرم‌افزاری، از سیستم‌های عامل‌های متنوعی از جمله اندروید و آی‌او‌اِس پشتیبانی می‌کند. این کیف پول یک آدرس ویژه استیک ارزهای دیجیتال دارد که با انتقال کوین‌ها به آن، می‌توانید این فرآیند را آغاز کنید. بعد از دریافت پاداش‌های استیکینگ نیز، می‌توانید سرمایه خود را به ارزهای فیات تبدیل و برداشت کنید. این کیف پول یک صرافی ارز دیجیتال تعبیه‌شده در خود نیز دارد و از رمزارزهای تزوس، کازماس، نئو، وی‌چین و آنتالوژی برای استیکینگ پشتیبانی می‌کند.

تراست ولت (Trust Wallet)

تراست ولت در میان نمونه‌های نرم‌افزاری، شاید بهترین کیف پول برای استیکینگ و به‌طور کل نگهداری سرمایه رمزارزی شما باشد و با دستگاه‌های مختلف کامپیوتری و موبایلی سازگاری دارد. کیف پول تراست ولت در سال ۲۰۱۸ توسط بایننس، بزرگ‌ترین صرافی ارز دیجیتال دنیا، خریداری شد و سطح امنیت و اعتبار این محصول از طریق این رویداد به‌شدت ارتقا یافت. این کیف پول رابط کاربری ساده‌ای داشته و پس از دانلود و نصب آن، می‌توانید به استیک ارزهای دیجیتال وی‌چین، ترون، کالیستو، بایننس کوین، تزوس، کازماس، آیوتکس، الگورند و چندین رمزارز دیگر بپردازید.


شما می‌توانید با پیداکردن بهترین صرافی برای استیکینگ ارزهای دیجیتال، پس از ثبت نام و احراز هویت در پلتفرم مربوطه شروع به کسب درآمد با سرمایه غیرفعال خود کنید و در این مسیر، نیازی به تخصص یا دانش فنی ندارید. چند نمونه از بهترین صرافی برای استیکینگ ارز دیجیتال، پلتفرم‌های کوین‌بیس، بایننس، کوکوین و . . . هستند که توانسته‌اند با رابط کاربری خوب و گردآوری منابع مورد نیاز، خدمات استیک ارز دیجیتال را به کاربران ارائه کنند. تنها با کمی تجربه کار در خرید و فروش رمزارزها و تحقیقات کامل، می‌توانید به استیکینگ ارز دیجیتال بپردازید و یک روش کسب درآمدِ بدون دردسر را برای خود ایجاد کنید.


البته به‌خاطر داشته باشید که استیکینگ در صرافی های ارز دیجیتال، ریسک‌های ویژه خود را دارد. از این رو، توصیه می‌شود در صورتی که تجربه کمی در فعالیت در بازار ارز دیجیتال دارید، ابتدا اطلاعات پایه خود را بالا ببرید و در رابطه با پیداکردن بهترین صرافی برای استیکینگ و به‌طور کل فعالیت در این حوزه، مواردی از قبیل میزان پاداش استیکینگ، مدت‌زمان قفل‌شدن سرمایه و محدودیت برداشت‌ها را مورد بررسی قرار دهید. در نهایت، اعتبار و نحوه عملکرد پروتکل و پلتفرم مربوطه را ارزیابی کنید.


در این مقاله از صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس سعی کردیم چند نمونه از بهترین صرافی‌ها، رمزارزها و کیف پول ها برای استیکینگ ارز دیجیتال را به شما معرفی کنیم. در صورتی که در رابطه با موارد فوق پیشنهاد، انتقاد و یا پرسشی داشتید، می‌توانید با ثبت نظر خود با ما در ارتباط باشید.

سوالات پرتکرار از مقاله بهترین صرافی برای استیکینگ

بهترین صرافی برای استیکینگ چیست؟

در حال حاضر، معتبرترین و بهترین صرافی برای استیکینگ ارزهای دیجیتال، صرافی‌های بایننس، کوین‌بیس، کوکوین، گِیت و کریپتو دات‌کام هستند.

بهترین ارز برای استیک چیست؟

بهترین ارز برای استیک طبیعتاً پروژه‌ای که بالاترین نرخ APY یا همان درصد سود سالانه را به کاربر می‌دهد. البته، اعتبار یک پروژه نیز اهمیت بسیار بالایی دارد.

بهترین جا برای استیک تتر چیست؟

در حال حاضر، راحت‌ترین و بهترین جا برای استیک تتر ویژه کاربران ایرانی، کیف پول اتمیک (Atomic Wallet) است.

درآمد استیکینگ چگونه است؟

سپرده‌گذاری ارزهای دیجیتال یک روش کسب درآمد با سود کم اما پیوسته است و درآمد استیکینگ در بازه بلندمدت، بیشتر از دوره‌های کوتاه‌مدت خواهد بود.

سلب-مسئولیت-بهترین-صرافی-برای-استیکینگ

پوریا کریم‌زاده

من پوریا کریم‌زاده هستم و بیشتر از چهار سال است که به‌طور رسمی وارد بازارهای مالی فارکس و کریپتو شدم. از کودکی عاشق هر نوع فناوری و زبان انگلیسی بودم و امروز تمرکز کاری خود را روی ارائه تحلیل فاندامنتال، اقتصاد کلان، اخبار بازار ارز دیجیتال و مقالات تخصصی در مورد بلاک چین و رمزارزها در نظر گرفته‌ام. شخصاً سرمایه‌گذاری را در بازه بلندمدت انجام می‌دهم و معتقدم که بلاک چین، بیت کوین و سایر پروژه‌های نوآورانه در صنعت کریپتو، آینده فرآیندهای مالی و نظام اقتصادی کشورها را شکل می‌‎دهند.

مطالعه بیشتر

‫۱۲ دیدگاه‌ها

  1. سلام و خسته نباشید
    اگه یه رمز ارز رو به مدت یک سال بلوکه کنیم برای استیک پاداش ازهمون روز ارز داده میشه؟
    اگه قیمت رمز ارز مورد نظر افزایش یا کاهش شدیدی داشته باشه پرداخت سود متفاوت میشه؟
    مثلا بیت کوین که سال پیش قیمتش حدود ۱۶k بود اگه جایی با ۵ درصد استیک میشد الان بیشتر از ۲برابر شده قیمتش نحوه پرداخت سود چه طور میشد؟

    1. سلام وقت شما بخیر.
      خیر، سود استیک ارز دیجیتال هیچ‌گونه ارتباطی به نوسانات قیمت اون ارز نداره و اگر پلتفرمی چنین طراحی داشته باشه، نباید به اون اعتماد کنید. سود استیکینگ شما از لحظه قفل‌کردن سرمایه‌تون محاسبه میشه و قبل از شروع دوره استیک شما، بر اساس میزان سرمایه و مدت‌زمان سپرده‌گذاری، نرخ سود مربوطه بهتون نمایش داده میشه و ربطی به قیمت ارز دیجیتال مربوطه نداره. هنگام پایان دوره استیکینگ هم باید مطابق با نرخی که برای شما اول کار نمایش داده شده، سود دریافت کنید.

  2. سلام
    اگه لطف کنین و تراست والت رو از لیست کیف پولهای مناسب جهت سرمایه‌گذاری خارج کنین هم بنده رو خوشحال میکنین هم خدمتی ب باقی هموطنا کردین جهت ضرر نکردن چون مقدار یک بایننس و اندی و هزار و اندی ترون ب سادگی از تراست والت بنده سرقت رفت
    ممنون

    1. سلام وقت بخیر. متاسفم بابت اتفاقی که واستون افتاده، اما کیف پول تراست ولت یکی از معتبرترین کیف پول‌های حال حاضر جهانه و سرقت رمزارز از اون فقط درصورتی اتفاق میفته که کیف پول رو به پلتفرم کلاهبردار متصل کرده باشین یا دسترسی خاصی داده باشین به یک شخص ثالث. همیشه قبل از فعالیت در پلتفرم‌های مختلف اعتبارش رو اول بسنجین.

      1. اگر کیف پولتون رو به پلتفرمی وصل کردین که ازتون اطلاعات محرمانه کیف پول رو خواسته یا شرط فعالیت در پلتفرم ابتدا انجام یک تراکنش از کیف پولتون هست، بعید نیست که کلاهبرداری باشه. به‌طور کل بررسی کنین کیف پول تراست والت رو در کدوم پلتفرم‌ها استفاده کردین. شاید به یک قرارداد هوشمند ناشناخته در خود کیف پول وصل کردین. یادتون نره که اپلیکیشن‌هاتون رو آپدیت کنین. امکان نداره سرمایه شما بدون دلیل از کیف پولتون خارج بشه. تاریخچه تراکنش ارزهایی که داشتین رو هم چک کنین.

        1. ممنونم از وقتی ک میذاری ولی ن دسترسی ک فرمایش کردی ب جایی دادم ن تراکنش خاصی انجام دادم، فقط یک بایننسی ک داشتم تو خود تراست والت استیک کردم و تقریبا یک‌دهم ک شده بود سودش بعد از چند ماهی ک چک نکرده بودم والتو وقتی برگشتم دیدم خود ب خود آن‌استیک شده و منتقل شده!!! در مورد ترون‌هام ک وضعیت عجیب‌تر هم بود چون ن تنها آن‌استیک شده بودن بلکه با ی تاریخ نجومی خنده‌دار در حدود سال ۶۰۵۰۰ میلادی دوباره استیک شده بودن ک حتی تو کیف پول خودمم نبود اون مقدار استیک شده!!!

          1. خواهش میکنم. راسش این مشکلاتی که دارید میگید از کیف پول تراست ولت یکمی بعیده، چون شخصاً در این کیف پول بایننس کوین استیک و آن‌استیک کردم چندین مرتبه و هیچ مشکلی نداشتم. در هر صورت، این امکان هم وجود داره که به پلتفرم غیرمعتبری وصل شده باشید و دسترسی پیدا کرده باشه به کیف پولتون. همیشه هم به خاطر داشته باشین که برنامه هاتون رو آپدیت کنین و اگر الان سرمایه ای در این کیف پولتون هست، به یک کیف پول جدید منتقل کنید. موفق باشید.

  3. سلام اقا پوریا نظرتون در مورد icb market برای استک چیه ؟
    با یک حساب ۱۰ هزار دلاری وقفل شدن پول به مدت ۲۴ ماه سود ۷ درصد و حدود ۳۵ میلیون در ماه پرداخت می کند
    ایا قابل اعتماد است برای سرمایه گذاری ؟؟
    سپاس از راهنماییتون

    1. سلام وقت بخیر. متاسفانه من اطلاعی راجع به این پلتفرم ندارم، اما هر کمپانی که به شما وعده سودهای هنگفت از این نوع فعالیت‌ها میده، خیلی قابل اعتماد نیست و توصیه شخصی من اینه که شما در پلتفرم‌های معتبر و شناخته شده دیفای به استیک و ییلد فارمینگ بپردازید. برای فعالیت در این حوزه، امنیت باید اولویت شما باشه و جهت فعالیت در هر پلتفرمی، اول راجع بهش کامل تحقیق کنید و نظرات کاربرها در شبکه‌های اجتماعی مثل توییتر رو بخونید. موفق باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا