آموزش ارز دیجیتالآموزش سرمایه گذاری

بهترین موارد استفاده رمزارزها؛ معرفی ۱۰ کاربرد ارز دیجیتال در سال ۲۰۲۳!

کاربرد ارز دیجیتال بدون شک رابطه‌ای مستقیم با میزان پذیرش این نوع دارایی‌های نوظهور در صنایع مختلف و جامعه دارد. برای نمونه، وقتی بخواهید یک میلیارد تومان پول نقد را به حساب دوست خود در خارج از ایران ارسال کنید، لازم است چند فرایند بانکی و اداری طی کرده و هزینه به نسبت زیادی را بپردازید. اما با وجود رمزارزها کافی است در یک صرافی داخلی ثبت‌نام کرده و با خرید تتر به معادل ۱ میلیارد تومان و سپس انتقال آن به آدرس کیف پول کریپتویی دوست خود، این انتقال را در کمتر از چند دقیقه و با هزینه بسیار کمتری انجام دهید.

به همین دلیل، در این مقاله از صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس به معرفی ۱۰ کاربرد ارز دیجیتال پرداخته‌ایم.

پادکست بهترین موارد استفاده رمزارزها

بیشترین کاربرد ارز دیجیتال چیست؟

برای عموم مردم، ارزهای دیجیتال معمولا به‌عنوان سرمایه‌گذاری با ریسک بالا در نظر گرفته می‌شود و اغلب، کاربرد ارز دیجیتال را در همین راستا می‌پندارند. برای مثال، خرید و فروش دوج کوین که یک ارز دیجیتال با مضمون سرگرمی است تنها مورداستفاده برای این رمزارز، کسب سود از معامله آن در نظر گرفته می‌شود. شاید این موضوع برای برخی از ارزهای دیجیتال صادق باشد، اما توجه داشته باشید که بیشتر رمزارزهای غیرمتمرکز، مانند بیت کوین، با هدف انجام کاری دیگر ایجاد شده‌اند؛ در نتیجه طیف گسترده‌ای از موارد استفاده از رمزارزها وجود دارد که در ادامه به آن‌ها پرداخته‌ایم.

استفاده از ارز دیجیتال برای انتقال پول با هزینه کم

یکی از جذاب‌ترین کاربردهای ارز دیجیتال، ارسال و دریافت پول با هزینه کم و سرعت بالا است. به‌عنوان‌مثال، انجام یک تراکنش ۹۹ میلیون‌دلاری با شبکه لایت‌کوین فقط ۲.۵ دقیقه طول می‌کشد و برای فرستنده فقط ۰.۴۰ دلار هزینه در بر خواهد داشت. اگر این انتقال پول از طریق یک واسطه مالی مثلا بانک‌ها یا موسسات انجام شود، کارمزد بسیار بیشتر خواهد بود و انتقال ممکن است چند ساعت یا چند روز طول بکشد. اگر تراکنش فوق یک تراکنش بین‌مرزی نیز باشد، زمان انتقال آن بیشتر نیز خواهد بود.

تراکنش‌هایی که با استفاده از ارزهای دیجیتال مانند لایت‌کوین، استلار، بیت‌کوین کش و ترون انجام می‌شوند، کارمزد پایینی دارند. این دسته از رمزارزها، بلاکچین‌ها را به سیستم‌های پرداخت عالی برای نقل‌وانتقالات پول بین‌المللی تبدیل می‌کنند.

کاربرد ارز دیجیتال برای کسب درآمد از طریق ییلد فارمینگ

خریدوفروش کوتاه‌مدت و موفقیت‌آمیز ارزهای دیجیتال برای کسب سود نیازمند زمان، تجربه و مهارت زیادی است. از‌این‌رو، بسیاری از صاحبان ارزهای دیجیتال، رمزارزهای خود را برای طولانی‌مدت نگه می‌دارند. برای این دسته افراد، راه‌های کسب سود ثابت با استفاده از دارایی‌های خود وجود دارد. از نمونه‌های معروف آن می‌توان به وام‌دهی DeFi و سپرده‌گذاری دارایی رمزارزی خود برای مدت زمانی مشخص اشاره کرد.

مطالعه بیشتر: تفاوت APY و APR در ارز دیجیتال چیست؟ نرخ بازده و درصد بازده سالانه به زبان ساده

باتوجه‌به پایین‌بودن نرخ بهره در سیستم بانکی سنتی، وام‌دادن ارزهای دیجیتال خود به یک پلتفرم معتبر، مطمئنا یک گزینه پرطرفدار است؛ به‌ویژه با ۱۲ درصد نرخ بازدهی در سال که در برخی از ارزهای دیجیتال با نقدینگی بالا مانند تتر ارائه می‌شود. بااین‌حال، توجه به این نکته مهم است که این نوع وام بدون ریسک نیست. چندین پلتفرم بزرگ وام‌دهی کریپتو در سال ۲۰۲۲ از بین رفتند و سرمایه‌های مشتریانشان را نیز با خود نابود کردند. وام یا استقراض رمزارزها توسط FDIC یا نهادهای دولتی مشابه در سایر کشورها بیمه نمی‌شود.

استفاده از ارز دیجیتال برای ذخیره ثروت

درحالی‌که احتمالا فکر می‌کنید حساب بانکی و دارایی شما مسدود نمی‌شود، واقعیت این است که این اتفاق به‌ویژه در حوزه‌های قضایی، بیشتر از آنچه مردم تصور می‌کنند، رخ می‌دهد. در این حوزه برای مسدود‌سازی حساب بانکی یک کاربر کافی‌ است که او به سوءرفتار مالی یا از این دست اتهامات، متهم شود. حتی اگر کار اشتباهی انجام نداده باشد.

کاربرد ارز دیجیتال

اینجا است که یکی از منحصربه‌فردترین و قدرتمندترین کاربردهای ارز دیجیتال مطرح می‌شود. ارزهای رمزنگاری شده مانند بیت‌کوین، به‌عنوان یک منبع ذخیره ثروت مقاوم در برابر سانسور عمل می‌کنند، زیرا تنها فردی که کلیدهای خصوصی کیف پول را در اختیار داشته باشد، به آن دسترسی خواهد داشت. ازاین‌رو، هیچ کیف پول رمزارزی هرگز نمی‌تواند توسط مقامات مسدود شود.

ارزهای دیجیتال بستری برای سرمایه‌گذاری روی استارتاپ‌های نوآورانه

یکی از مواردی که کاربرد ارز دیجیتال را به خوبی نشان می‌دهد، امکان سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌های فناوری نوآورانه در مراحل اولیه است که هر فردی با دسترسی به اینترنت و در اختیار داشتن ارزهای دیجیتال، این امکان را خواهد داشت. انواع عرضه اولیه رمزارزها (ICO) و IPOها نوعی جذب سرمایه هستند که به استارتاپ‌ها فرصتی برای جمع‌آوری سرمایه از طریق فروش یک توکن دیجیتالی که به تازگی ایجاد شده را در اختیار حامیان اولیه پروژه قرار می‌دهد.

مطالعه بیشتر: عرضه اولیه ارز دیجیتال (ICO) چیست؟

درگذشته، این نوع سرمایه‌گذاری‌ها فقط برای سرمایه‌گذاران باتجربه در دسترس بود؛ اما ظهور ارزهای دیجیتال فرصت‌های بیشتری را برای طیف وسیع‌تری از سرمایه‌گذاران فراهم کرده است. در برخی موارد، ارزش توکن‌های دیجیتال موفق‌ترین ICOها چندین هزار درصد افزایش‌یافته و جمع‌آوری سرمایه مبتنی بر ارزهای دیجیتال به استارتاپ‌ها کمک کرده است تا در دو سال گذشته بیش از ۱۲ میلیارد دلار سرمایه جذب کنند.

انجام معاملات کاملا خصوصی با استفاده از ارز دیجیتال

ارزهای دیجیتال با محوریت حفظ حریم خصوصی مانند مونرو (XMR) و زد کش (ZEC) کاربران را قادر می‌سازند تا تراکنش‌های مالی ناشناس انجام دهند. این بدان معناست که افراد می‌توانند بدون نیاز به توضیح در رابطه با میزان مبلغ یا مقصد آن برای بانک یا مرجع دیگری، نقل‌وانتقالات مالی انجام دهند.

ارسال حواله‌های غیرنقدی

یکی دیگر از موارد استفاده ارزهای دیجیتال، حواله‌های غیرنقدی است. برای مثال، استارتاپ بلاکچین SureRemit به کاربران خود امکان می‌دهد حواله‌های غیرنقدی را از هر نقطه‌ای در جهان به کشورهای منتخب آفریقایی ارسال کنند. در این پلتفرم شهروندان آفریقایی‌ می‌توانند توکن‌های بومی این بلاکچین، RMT را خریداری کرده و سپس در برنامه SureRemit برای انجام حواله‌های غیرنقدی مانند شارژ داده‌های تلفن همراه یا پرداخت قبوض آب و برق برای بستگان خود در آفریقا استفاده کنند.

با ارز دیجیتال می‌توان برای محتوای خود، پول دریافت کنید

اولین رسانه اجتماعی و پلتفرم وبلاگ‌نویسی مشوق جهان، استیمیت (Steemit)، به ناشران این امکان را می‌دهد تا با رای‌دادن به محتوای باکیفیت بالا، جوایز مالی را در قالب ارز دیجیتال برای پست‌کردن محتوا و مدیریت در شبکه دریافت کنند. به همین دلیل، این پلتفرم در بازارهای نوظهور که دارای تعداد زیادی کاربر هستند، محبوبیت خاصی پیدا کرده است. اخیرا شبکه اجتماعی تاکی (Taki)‌ نیز به مشارکت‌کنندگان محتوا با ارزهای دیجیتال پاداش پرداخت می‌کند.

با ارز دیجیتال، فضای خالی هارددیسک خود را اجاره دهید

راه‌حل‌های ذخیره‌سازی ابری مبتنی بر بلاکچین غیرمتمرکز مانند استورج (Storj) به کاربران این امکان را می‌دهد تا در ازای اجاره‌دادن فضای ذخیره‌سازی هارددیسک خود به کسانی که به آن نیاز دارند، ارز دیجیتال کسب کنند. استورج می‌تواند سریع‌تر، ارزان‌تر و ایمن‌تر از پلتفرم‌های ذخیره‌سازی ابری سنتی باشد. استورج سریع‌تر است؛ زیرا چندین ماشین فایل کاربر را به طور هم‌زمان به او ارائه می‌دهند. استورج ارزان‌تر تلقی می‌شود زیرا به‌جای پرداخت هزینه برای یک مرکز داده جدید، فضای هارددیسک اضافی افراد با هزینه کمتر اجاره شده و منظور از ایمن‌‎تر بودن آن هم رمزگذاری شدن فایل‌ها است.

کاربر ارز دیجیتال در ۲۰۲۳

به‌علاوه در این نوع ذخیره‌سازی، نیازی به اعتماد به یک شرکت، سرورهای آسیب‌پذیر یا کارمندان در مورد فایل‌های خود نیست. شرکت استورج در وب‌سایت رسمی خود بیان می‌کند: «استورج به طور کامل اعتماد را از معادله حذف می‌کند». استورج و دیگر راه‌حل‌های ذخیره‌سازی ابری غیرمتمرکز، مانند فایل کوین و سیا کوین (Siacoin)، نه‌تنها جایگزین ارزان‌تر و مطمئن‌تری برای پلتفرم‌های ذخیره‌سازی ابری شرکت‌ها ارائه می‌دهند، بلکه جریان درآمد جدیدی را نیز در اختیار کاربران قرار داده و کاربرد ارز دیجیتال را توسعه می‌دهند.

پرداخت با استفاده از رمز ارز بدون محدودیت مکانی

با توجه به رشد انفجاری اکوسیستم ارزهای دیجیتال در ۱۰ سال گذشته، اکنون می‌توان با استفاده از ارزهای دیجیتال به نقاط مختلف دنیا سفر کرد. آژانس‌های مسافرتی معتبر از جمله چیپ ایر (CheapAir) و دستینیا (Destinia) بیت‌کوین را به عنوان روشی برای رزرو پرواز، اجاره ماشین و هتل می‌پذیرند. رشد بازار خودپرداز بیت‌کوین همچنین به این معنی است که مسافران اکنون می‌توانند ارز دیجیتال خود را در اکثر شهرهای بزرگ جهان به ارز محلی تبدیل کنند.

لازم به ذکر است که شرکت‌ ارائه سفرهای فضایی – تجاری ریچارد برانسون به نام ویرجین گالاکتیک (Virgin Galactic)، در نوامبر ۲۰۱۳ اعلام کرد که پرداخت بیت کوین را برای رزرو سفرهای فضایی می‌پذیرد. این شرکت مستقر در کالیفرنیا هنوز موفق به راه‌اندازی موفقیت‌آمیز یک پرواز فضایی – تجاری نشده. با این حال، چندین نفر از جمله کامرون و تایلر وینکلواس که حامیان بیت‌کوین نیز هستند، قبلا هزینه بلیط‌های خود را به ارزش ۲۵۰,۰۰۰ دلار با بیت‌کوین پرداخت کرده‌اند.

  • از لامبورگینی و تسلا با ارز دیجیتال خرید کنید

بازار لوکس بیت‌کوین De Louvois به ثروتمندان ارزهای دیجیتال این امکان را می‌دهد تا با استفاده از بیت کوین، خودروهای لوکس موردعلاقه جامعه ارزهای دیجیتال از جمله لامبورگینی را خریداری کنند. این بازار همچنین طیف وسیعی از کالاهای لوکس دیگر مانند آثار هنری، جواهرات لوکس و املاک و مستغلات را ارائه می‌دهد! همچنین، تسلا دوج‌کوین را به عنوان یک روش پرداخت برای خودروهای خود می‌پذیرد.

کاربرد ارز دیجیتال مبتنی بر رشد بلاکچین

این امر واضح است که فناوری بلاکچین تا به امروز رشد قابل‌توجهی داشته است؛ بنابراین اگر این مسیر روبه‌رشد ادامه داشته باشد، می‌توان گفت که این تکنولوژی می‌تواند به‌صورت گسترده با حوزه‌های آموزش، لجستیک و زنجیره تامین، مراقبت‌های بهداشت و درمان، بازی و دیگر صنعت‌ها ادغام شود. با وجود اینکه بسیاری از پروژه‌های این حوزه هنوز نوپا هستند، نتایج به‌دست‌آمده از برنامه‌های منتشرشده، نشان می‌دهد که کاربرد گسترده ارزهای دیجیتال و فناوری بلاکچین در آینده بسیار نزدیک است.

کاربرد رمزارزها

بدون شک افزایش میزان تقاضا در حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال، تحقق این دیدگاه را بیشتر می‌کند. در این حالت حتما شاهد گسترش ارتباط میان فناوری بلاکچین و دیگر صنعت‌ها، سپس افزایش کاربرد ارز دیجیتال خواهیم بود.

سوالات متداول

ارز دیجیتال چیست؟

رمزارزها یک سیستم پرداخت دیجیتالی هستند که برای تایید تراکنش‌ها به بانک‌ها متکی نخواهند بود. این سیستم همتا به همتا می‌تواند هر کسی را در هر جایی از دنیا قادر به ارسال و دریافت یک دارایی کند.

کاربرد رمزارزها چیست؟

سرعت بالا در نقل و انتقالات مالی، عدم نیاز به ذخیره فیزیکی در نگهداری پول و دارایی‌های ارزشمند و ایجاد حریم خصوصی بیشتر برای انجام معاملات از رایج‌ترین کاربرد‌های ارز دیجیتال تا به امروز هستند.

آینده صنعت رمزارزها چگونه است؟

مسلماً نمی‌توان به صورت قطع در مورد آینده نظر داد. اما بااستناد به تاریخ می‌توان گفت هر فناوری که مورد استقبال عموم قرار گرفته، با وجود تمامی مخالفت دولت‌ها عملاً اجرایی شده است.

سلب مسئولیت از محتوای کاربرد ارز دیجیتال

حسین قطبی

من حسین قطبی، کارشناس ارشد ریاضیات مالی هستم و از اواخر ۱۳۹۵ به فعالیت در حوزه‌ بازارهای مالی مشغول شدم. به‌ویژه، تقریباً ۴ سال اخیر را به صورت مستمر و تخصصی در زمینه رمزارزها و بلاکچین تحقیق می‌کنم. معتقدم که آرزوهای دیرینه بشریت از جمله؛ سفر در زمان، حضور هم‌زمان در چند مکان متفاوت، حرکت با سرعت نور و… با فضای متاورس تحقق پیدا می‌کنند. از سوی دیگر، ابزارهای مالی فضای متاورس را متکی به دنیای غیرمتمرکز و بلاکچین می‌‌دانم. بنابراین، چشم‌انداز روشنی به آینده این صنعت دارم و از نوشتن، تحقیق و پژوهش در این حوزه نهایت لذت را می‌برم.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا