آموزش ارز دیجیتالآموزش بلاکچینآموزش تحلیل آنچین

کاربرد اکسپلورر بلاک چین؛ بهترین مرورگرهای بلاک چین در سال ۲۰۲۳

ابزار اکسپلورر بلاک چین یک عنصر حیاتی برای کاربران بازار رمزارزها است. با اکسپلوررهای بلاکچین، مشابه مرورگرهای وب که به شما امکان گشت‌و‌گذار در صفحات وب را می‌دهد، می‌توان در داده‌های یک بلاکچین جستجو کرد. وقتی اقدام به خرید یک رمزارز مثلاً خرید تتر، سپس برداشت آن به کیف پول شخصی خود می‌کنید، ممکن است پس از گذشت چند ساعت تتر انتقال داده شده را در آدرس مقصد مشاهده نکنید. در این شرایط لازم است که هش تراکنش خود را از پلتفرم مبداً بگیرید، سپس آن را در اکسپلورر بلاک چین مربوط به شبکه انتقالی که استفاده کرده‌اید، قرار دهید تا مراحل انجام تراکنش را دنبال کنید.

پادکست اکسپلورر بلاک چین

طبق داده‌های کوین‌تلگراف، یک اکسپلورر بلاک چین در جامعه ارزهای دیجیتال را «گوگل کریپتو و بلاکچین» می‌نامند. در واقع، این ابزار به کاربران اجازه می‌دهد، داده‌های مهمی درباره تراکنش‌های رمزنگاری شده در فضای بلاکچین مانند آدرس‌ها و هزینه‌ها دریافت کنند. در ادامه این مقاله از صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس به معرفی بیشتر کاربردهای این ابزارها، بهترین‌ جستجوگرهای بلاکچین در سال ۲۰۲۳ و نحوه استفاده از آن‌ها می‌پردازیم.

مرورگر یا اکسپلورر بلاک چین چیست؟

مرورگر بلاک چین اساساً یک موتور جستجو است که به شما امکان می‌دهد تا به‌ راحتی در یک بلاکچین برای ردیابی و پیگیری جزئیات تراکنش‌های انجام شده در بستر آن بلاکچین جستجو کنید. معامله‌گران بیت‌کوین و آلت‌کوین‌ها شدیداً به بهترین اکسپلورر بلاک چین برای پیگیری و تأیید تراکنش‌ها در شبکه انتقال متکی هستند. به‌عنوان نمونه فرض کنید شما در کیف پول خود دوج‌کوین دارید و تصمیم دارید آن‌ها را نقد کنید، برای این کار لازم است که از طریق یک صرافی اقدام به فروش دوج کوین های خود کنید.

برای نقدکردن یک رمزارز از طریق یک صرافی لازم است که ابتدا موجودی دارایی خود از آن رمزارز را به آدرس کیف پولی که صرافی در اختیار شما قرار می‌دهد واریز کنید، سپس اقدام به فروش آن کنید. در مثال فوق، ممکن است دوج‌کوین از موجودی کیف پولتان کسر شده باشد، اما هنوز رمزارز انتقالی به آدرس صرافی واریز نشده باشد. برای پیگیری جزئیات تراکنش خود می‌توانید از طریق مرورگر مناسب بلاکچین دوج‌کوین استفاده کنید.

مطالعه بیشتر: آموزش پیگیری تراکنش ارز دیجیتال، TXID چیست؟

در واقع کاربران دنیای ارزهای دیجیتال می‌توانند با استفاده از جستجوگر بلاک چین‌های مختلف موجودی آدرس‌های عمومی، تاریخچه انتقال کوین (توکن‌ها) و تأیید تراکنش‌ها را ردیابی کنند. در نتیجه این ابزارها یک راه ساده‌تر برای مدیریت و مشاهده ارزهای دیجیتال ارائه می‌دهند. اگر به‌سادگی به آن فکر کنیم، مرورگرهای بلاکچین، گوگل دنیای رمزنگاری‌شده هستند. مهم است توجه داشته باشید که در مسیر ردیابی یک تراکنش باید از یک جستجوگر بلاک چین استفاده شود که از تراکنش‌ مورد نظر شما، پشتیبانی می‌کند.

یک اکسپلورر بلاک چین همچنین می‌تواند آمارهای مهم تصمیم‌گیری معامله‌گران رمزارزها از جمله؛ نرخ هش فعلی، کارمزدها، تاریخ تراکنش‌ها و… را در اختیار شما قرار دهد. علاوه بر این، بهترین مرورگرهای بلاک چین اطلاعات زیر را نیز نمایش خواهند داد:

  • فهرست بلاک‌های اخیر (Recent Blocks) که به شما امکان می‌دهد تا آخرین بلاک‌های استخراج‌شده را جستجو کنید
  • معاملات در یک بلاک معین را ارائه می‌دهد
  • تاریخچه تراکنش‌های یک آدرس عمومی معین را دنبال می‌کند
  • موجودی آدرس عمومی فعلی و قبلی در یک تراکنش را نمایش می‌دهد
  • تراکنش‌های تأیید نشده و در وضعیت انتظار ممپول (Mempool) را ارائه می‌دهد
  • مشاهده و پیگیری بزرگترین تراکنش روز
  • ردیابی موارد دو بار خرج‌کردن (Double-spend)
  • مشاهده و بررسی بلاک‌های یتیم (Orphaned blocks)؛ بلاک یتیم بلاکی است که در شبکه بلاکچین حل شده است، اما توسط شبکه پذیرفته نشده است.
  • امکان بررسی بلاک‌های جنسیس (اولین بلاک استخراج شده تاکنون)

نحوه عملکرد یک اکسپلورر بلاک چین

کاربرد اکسپلورر بلاک چین

برای شرح فنی‌تر در مورد چگونگی عملکرد اکسپلوررهای مبتنی بر بلاکچین، در ادامه یک توضیح کلی به صورت گام‌به‌گام آورده شده است:

  1. یک اکسپلورر بلاک چین از APIها، پایگاه‎‌های داده رابطه‌ای (Relational databases) و پایگاه‌های داده SQL در امتداد گره‌های بلاکچین برای دریافت اطلاعات از شبکه استفاده می‌کند.
  2. با جمع‌آوری داده‌ها از زنجیره‌های مبتنی بر بلاکچین، نرم‌افزار اکسپلورر برای نمایش در یک قالب قابل جستجو کار می‌کند.
  3. سپس کاربران می‌توانند از اکسپلورر بلاک چین برای جستجوی اطلاعات در شبکه مانند تراکنش‌ها، آدرس‌ها و موارد دیگر استفاده کنند. اکسپلورر به درخواست‌های جستجو به همان روشی که یک موتور جستجو با نمایش لیستی از نتایج عمل می‌کند، پاسخ می‌دهد.
  4. در مرحله آخر نتایج جستجو در قالبی خوانا و قابل‌فهم نمایش داده می‌شود.

مطالعه بیشتر: آشنایی با قرارداد هوشمند اتریوم و نحوه ساخت آن

اهمیت مرورگر بلاک چین

یک کیف پول رمزنگاری‌شده می‌تواند داده‌های مشابه با یک اکسپلورر را ارائه دهد؛ اما این اطلاعات به کلیدهایی که کیف پول را مدیریت می‌کند، محدود خواهد بود. با این‌ حال، اکسپلورر‌ها می‌توانند برای مشاهده اطلاعات تراکنش‌های انجام‌شده در تمام کیف‌های پول‌های یک رمزارز مورداستفاده قرار گیرند. این ابزارها اطلاعات ارزشمندی را در اختیار سرمایه‌گذاران و توسعه‌دهندگان دنیای ارزهای دیجیتال قرار می‌دهند. برخی از مزایای استفاده از مرورگر‌های بلاک چین عبارتند از:

  • با شفافیت در تراکنش‌های ایجاد شده، به کاربران امکان بررسی مانده‌ و تاریخچه تراکنش‌های آدرس‌های قرارداد هوشمند را ارائه می‌دهند.
  • با یک اکسپلورر بلاک چین می‌توانید قبل از ارسال رمزارزها به شخصی، اعتبار یک آدرس بلاک چین را بررسی کنید.
  • با بررسی موجودی کیف پول‌ها، می‌توان پیگیری کرد که آیا تراکنش به آدرس مقصد به درستی رسیده است یا خیر. این امر می‌تواند شکلی از «اثبات پرداخت» را به گیرنده ارائه دهد.
  • اکسپلوررها می‌توانند به شما در عیب‌یابی تراکنش‌های تأخیری با برداشتن خطاها یا نمایش مرحله تأیید کمک کنند.
  • دسترسی به اطلاعات فعلی در مورد کارمزدها و مقدار فی در شبکه یک بلاکچین می‌تواند به مدیریت مؤثرتر هزینه‌ها کمک کند.
  • این ابزارها می‌توانند به برنامه‌نویسان یک کیف پول کمک کنند تا بررسی کنند که آیا کیف پول‌ها همان‌طور که باید کار می‌کنند یا خیر.
  • می‌توان از مرورگرهای بلاک چین برای تأیید داده‌ها و تأیید اینکه آیا نرم‌افزار رابط (مثلاً یک صرافی واسطه) به درستی کار می‌کند یا خیر، استفاده کرد.
  • مرورگرهای بلاکچین می‌توانند به شرکت‌ها، افراد و گرو‌ه‌ها در اتخاذ تصمیمات مالی بهتر کمک کنند.

بنابراین به طور خلاصه می‌توان گفت اکثر معامله‌گران و کاربرانی که اغلب ارزهای دیجیتال را می‌خرند یا می‌فروشند از یک اکسپلورر بلاک چین برای بررسی وضعیت تراکنش‌های خود استفاده می‌کنند. آنها همچنین می‌توانند اطلاعاتی در مورد آدرس‌های کیف پول از جمله؛ دارایی‌های ارسال شده – دریافت شده و ارزش کل دارایی‌هایی که نگهداری می‌کنند، به دست آورند. به‌عنوان‌مثال، برخی از کاربران دوست دارند آدرس‌های نهنگ‌های شناخته شده را دنبال کنند تا ببینند پول کلان به کجا می‌رود. همین امر اهمیت اکسپلوررهای بلاکچین را گسترده‌تر می‌کند.

مطالعه بیشتر: ادرس کانترکت ارزها در بلاکچین چیست و چه کاربردی دارد؟ + آموزش گام به گام

بهترین مرورگرهای بلاک چین

هر بلاکچین عمومی جستجوگر مختص به خود را دارد و در اغلب مواقع، شما نمی‌توانید از مرورگر بلاکچین بیت‌کوین برای جستجوی تراکنش‌های بلاکچین اتریوم و بالعکس استفاده کنید، بلکه باید آن را به عنوان موتور جستجوی اختصاصی یک شبکه خاص در نظر بگیرید. هنگام انتخاب بهترین اکسپلوررهای بلاک چین، باید به چند عامل مختلف توجه شود.

مرورگرهای مبتنی بر بلاکچین باید دارای رابط‌های کاربری عالی باشند تا به راحتی بتوان اطلاعات مورد نیاز خود را مشاهده کرد. بدیهی است که در وهله اول استفاده از یک اکسپلورر بلاک چین، اهمیت این ویژگی چشمگیر است. بهترین مرورگر بلاکچین نیز باید از رمزارزهایی که شما معامله می‌کنید، پشتیبانی کند و با ارائه‌دهنده کیف‌ پول شما سازگار باشد. در ادامه، به معرفی برخی از بهترین مرورگرهای بلاک چینی برای پیگیری تراکنش‌ها در شبکه‌های محبوب انتقال ارزهای دیجیتال که اکثر معامله‌گران استفاده می‌کنند، می‌پردازیم.

دو مرورگر بلاکچین Blockchair.com و Blockchain.com از پرکاربردترین اکسپلوررهای مبتنی بر بلاکچین هستند. البته کاربران ارزهای دیجیتال به طور چشمگیری به سمت استفاده از اکسپلورر بلاک چین Blockchair.com جذب می‌شوند. این مرورگر اطلاعات بیشتری نسبت به Blockchain.com ارائه می‌دهد که بهترین انتخاب مرورگر بلاکچین برای کاربرانی است که به اطلاعات دقیق تراکنش نیاز دارند.

کاربران می‌توانند با استفاده از این دو پلتفرم تراکنش‌ها، آدرس‌های عمومی، بلاک‌ها و داده‌های ذخیره‌شده در بلاکچین را جستجو کنند. علاوه بر نمایش اطلاعات مربوط به تراکنش‌های خاص، Blockchair.com همچنین داده‌های مفیدی از جمله؛ تراکنش‌های هر بلاک، حجم روی زنجیره و مقدار در گردش را جمع‌آوری می‌کند. این مرورگر بهترین اکسپلورر بلاک چین برای جستجوی چندین شبکه است، زیرا از بیت‌کوین، بیت‌کوین کش، بیت‌کوین اس وی، کاردانو، دش، دوج‌کوین، اتریوم، گروستل کوین (Groestlcoin)، لایت‌ کوین، مونرو، ریپل، استلار و… پشتیبانی می‌کند.

اتریوم یکی از کاربردی‌ترین بلاکچین‌ها در دنیای ارزهای دیجیتال را دارد. شبکه این رمزارز هر لحظه میزبان تراکنش‌های زیادی است و معامله‌گران زیادی از این شبکه استفاده می‌کنند. ازاین‌رو وجود یک بلاکچین اختصاصی برای پیگیری تراکنش‌های این شبکه الزامی است که منحصراً برای بلاک چین اتریوم ساخته شده باشد. کاربران اتریوم به‌راحتی می‌توانند تراکنش‌های مبتنی بر بلاکچین اتریوم را در اکسپلورر اتر اسکن جستجو و پیگیری کنند.

اکسپلورر بلاک چین اتریوم

با افزایش محبوبیت عرضه اولیه‌ها (ICO) در فضای رمزارزها و راه‌اندازی بیشتر آن‌ها در بلاکچین اتریوم، اتر اسکن می‌تواند بسیار پر‌استفاده باشد. این پلتفرم از API برای ساخت اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (Dapps) استفاده می‌کند که می‌توانند به‌عنوان ابزاری برای جمع‌آوری اطلاعات و داده‌های بیشتر روی بلاکچین نیز استفاده شوند.

پلتفرم توکن ویو یکی از بهترین اکسپلوررهای بلاک چین در بازار است. هر چیزی را که می‌توانید در یک مرورگر بلاکچین بخواهید و نیاز داشته باشید، توکن ویو دارد. این ابزار به عنوان یکی از بهترین جستجوگر‌ها برای بلاکچین بیت‌کوین در نظر گرفته می‌شود و از بیش از ۱۰۰ ارز دیجیتال پشتیبانی می‌کند. نسبت به سایر اکسپلوررها، به طور قابل‌توجهی رمزارزهای پوششی توکن ویو زیاد است.

اکسپلورر بلاک چین توکن ویو ابزارهای بسیار مفیدی مانند لیستی از تراکنش‌های معلق در شبکه، حجم معاملات روزانه، برندگان پاداش بلاک، کیف پول‌های فعال در روز و… را ارائه می‌دهد که البته این امر تا حدی باعث ایجاد مشکلاتی می‌شود.در واقع، به دلیل حجم عظیمی از داده‌هایی که این سیستم پردازش می‌کند، زمان بارگذاری و آپدیت اطلاعات می‌تواند اندکی کند باشد.

تعداد اکسپلوررها در دنیای رمزارزها زیاد است، به‌طوری‌که می‌توان گفت هر ارز دیجیتال حداقل یک مرورگر برای پیگیری تراکنش‌های خود دارد و تقریباً در حال حاضر طبق داده‌های کوین مارکت کپ بیش از ۲۴ هزار رمزارز در فضای ارزهای دیجیتال وجود دارند. برای مشاهده و دسترسی به اکسپلورر هر رمزارز کافی است، صفحه آن رمزارز را در سایت کوین مارکت کپ جستجو کنید، سپس از قسمت «Explorers» لیست مرورگرهای آن رمزارز را کلیک کنید. از دیگر اکسپلوررهای برتر دنیای ارزهای دیجیتال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اکسپلورر بیکن چین (BNB Beacon Chain Explorer): بی‌ان‌بی برای تراکنش‌های شبکه بیکن چین
  • BSC اسکن (BSC Scan): برای زنجیره هوشمند بایننس (بایننس اسمارت چین)
  • ترون اسکن (Tronscan): مناسب تراکنش‌های بر بستر ترون
  • پالیگان اسکن (Polygonscan): بهترین اکسپلورر در شبکه راه‌حل لایه دوم اتریوم یعنی پالیگان
  • سولانا اکسپلورر (Solana Explorer): بهترین مرورگر برای پیگیری تراکنش‌های شبکه سولانا

مطالعه بیشتر: راهنمای کامل بلاک چین؛ بلاک چین چیست و چگونه کار می کند؟

چگونه می‌توان وضعیت تراکنش‌ها را در یک اکسپلورر بلاک چین بررسی کرد؟

هر شبکه بلاکچین دارای یک رابط خط فرمان (CLI) است که به شما امکان می‌دهد با پایگاه داده تعامل داشته باشید و تاریخچه شبکه را مشاهده کنید. با این حال، این یک رابط کاربرپسند نیست. ازاین‌رو اکسپلوررهای بلاکچین کاربران را در این راستا کمک می‌‎کنند تا این رابط را به چیزی آسان و قابل فهم در پیگیری تراکنش‌ها تبدیل کنند. در واقع، مانند نحوه ذخیره اطلاعات مشتریان یک فروشگاه در یک سیستم، بلاکچین از هر تراکنش یک رکورد بی‌درنگ نگه می‌دارد. در نتیجه، می‌توانید از یک اکسپلورر بلاک چین در استخراج فوری تاریخچه تراکنش‌های خود برای اهداف مالیاتی و حسابداری استفاده کنید.

در ادامه اجازه دهید که با ذکر یک مثال به نحوه کاربرد جستجوگر‌های بلاکچین بپردازیم. با مراجعه به سایت Blockchain.com شروع می‌کنیم که صفحه اول سایت داده‌های زیادی را نشان می‌دهد. برای پیگیری یک تراکنش مطابق موارد زیر اقدام می‌کنیم:

  1. در ابتدا هش تراکنش خود را کپی و در نوار جستجو در بالا صفحه سایت جای‌گذاری کنید.
  2. این کار، شما را به صفحه تراکنش می‌برد. بالای صفحه خلاصه تراکنش نشان داده می‌شود. ستون سمت چپ ارز دیجیتال مورد استفاده برای پرداخت تراکنش مشخص شده و در سمت راست آدرس کیف پولی است که ارز دیجیتال را دریافت کرده است.
  3. برای یافتن بخش جزئیات تراکنش به پایین صفحه مراجعه کنید. این بخش اطلاعات مهمی مانند وضعیت تراکنش و زمان دریافت رمزارز را نشان می‌دهد.

معنای وضعیت‌های رایج یک تراکنش‌ در اکسپلوررها

بسته به آنچه که از صفحه هر تراکنش در اکسپلورر بلاک چین مشاهده خواهید کرد، تراکنش شما ممکن است در سه حالت پندینگ، تأیید، تکمیل یا در صورت بروز خطا ناموفق باشد. در ادامه، وضعیت‌های مختلف تراکنش‌ها را بررسی خواهیم کرد.

عملکرد اکسپلورر بلاک چین

در وضعیت انتظار (Pending): این وضعیت بیانگر این است که شبکه تراکنش را دریافت کرده، اما همچنان در حال پردازش آن است. دلایل رایج تراکنش‌های در وضعیت انتظار شامل ازدحام شبکه یا مقدار فی پرداختی برای پردازش تراکنش است (در زمان‌های شلوغ‌تر، کارمزدهای فی بیشتر تضمین می‌کند که تراکنش سریع‌تر پردازش می‌شود.)

در وضعیت تأیید شده (Confirmed): نشانگر این است که شبکه با موفقیت تراکنش شما را پردازش کرده است. توجه داشته باشید که تراکنش‌ها معمولاً به چندین تأیید ماینر نیاز دارند و تا زمانی که تعداد لازم ماینر آن را پردازش نکنند، تراکنش همچنان قابل‌برگشت است.

در وضعیت کامل شده (Complete): این وضعیت به این معنی است که ماینر تراکنش را پردازش و تأیید کرده و شبکه تراکنش را پذیرفته است. تراکنش‌های در وضعیت کامل، نهایی و غیرقابل‌برگشت هستند.

در وضعیت ناموفق (Failed): وضعیت ناموفق به این معنی است که انجام تراکنش با خطا مواجه شده است. دلایل احتمالی این وضعیت می‌تواند شامل نداشتن مقدار کافی از یک رمزارز خاص در کیف پول مبدأ برای پوشش هزینه‌های تراکنش (خطای «Insufficient gas») یا ریجکت شدن تراکنش (Transaction was Reverted) در شبکه باشد. توجه کنید که مهم است، اگر شما از یک پلتفرم به پلتفرم دیگری تراکنش انجام داده‌اید که هنگام پیگیری در اکسپلورر در چنین وضعیتی واقع شده است، می‌توانید با پلتفرم مبدأ ارتباط بگیرید و شرایط تراکنش را شرح دهید تا مجدداً به موجودی شما در آدرس مبدأ اضافه شود.

خلاصه‌ای از یک اکسپلورر بلاک چین و نحوه کمک گرفتن از آن

دانستن نحوه استفاده از یک مرورگر بلاک چین برای هر کاربر ارز دیجیتال ضروری است. این ابزارها بینشی در مورد عملکرد داخلی یک شبکه خاص ارائه می‌دهند. اطلاعات اکسپلورر از بخش‌های اساسی؛ مانند فعالیت و وضعیت تراکنش تا موارد فنی‌تر مانند داده‌های بلاک را شامل می‌شود. صرف‌نظر از سطح تجربه‌تان، به‌احتمال زیاد به یک اکسپلورر بلاک چین برای بررسی وضعیت تراکنش یا جمع‌آوری داده‌های تاریخی درباره آن در مقطعی از مسیر استفاده خود از فضای رمزارزها، نیاز خواهید داشت، در نتیجه می‌توان گفت آشنایی با این ابزارهای مرورگر در فضای بلاک‌چین از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

سوالات متداول درباره اکسپلورر بلاک چین

جستجوگر یا اکسپلورر بلاک چین چیست؟

در یک اکسپلورر بلاکچینی، مشابه مرورگرهای وب که به شما امکان گشت‌و‌گذار در صفحات وب را می‌دهد، می‌توان در داده‌های ذخیره شده یک بلاکچین جستجو کرد، همچنین وضعیت تراکنش‌ها را پیگیری کرد.

بهترین جستجوگر‌های بلاکچین کدامند؟

تعداد اکسپلوررها در دنیای رمزارزها زیاد است و تقریباً برای هر رمزارز حداقل یک اکسپلورر وجود دارد. از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به Blockchair.com ،Blockchain.com، اتر اسکن، BSC اسکن، ترون اسکن، پالیگان اسکن و سولانا اکسپلورر اشاره کرد.

حسین قطبی

من حسین قطبی، کارشناس ارشد ریاضیات مالی هستم و از اواخر ۱۳۹۵ به فعالیت در حوزه‌ بازارهای مالی مشغول شدم. به‌ویژه، تقریباً ۴ سال اخیر را به صورت مستمر و تخصصی در زمینه رمزارزها و بلاکچین تحقیق می‌کنم. معتقدم که آرزوهای دیرینه بشریت از جمله؛ سفر در زمان، حضور هم‌زمان در چند مکان متفاوت، حرکت با سرعت نور و… با فضای متاورس تحقق پیدا می‌کنند. از سوی دیگر، ابزارهای مالی فضای متاورس را متکی به دنیای غیرمتمرکز و بلاکچین می‌‌دانم. بنابراین، چشم‌انداز روشنی به آینده این صنعت دارم و از نوشتن، تحقیق و پژوهش در این حوزه نهایت لذت را می‌برم.

مطالعه بیشتر

‫۳ دیدگاه‌ها

  1. (Complete): این وضعیت به این معنی است که ماینر تراکنش را پردازش و تأیید کرده و شبکه تراکنش را پذیرفته است. تراکنش‌های در وضعیت کامل، نهایی و غیرقابل‌برگشت هستند.

    سوال : ماینر باید تراکنش رو پردازش و تاییدکنه ؟ اگر مدل اثبات سهام باشه و اثبات کارنباشه چطور؟ چه کسی و یا چه چیزی این تایید و پردازش رو بعهده داره ؟ منظور از ماینر چیه ؟

    برگشت پذیربودن تراکنش توی حالت کانفرم هم هنوز انجام میشه.میشه بگیدچطور؟

    1. در رابطه با سوال اولتون:
      در مدل اثبات سهام، وظیفه تایید تراکنش‌ها بر عهده ولیدیتورهای شبکه یا همان اعتبارسنج‌ها هستش. در واقع اینجا منظور از ماینرها همان گره‌های اعتبارسنجی و تایید تراکنش‌هاست که بسته به نوع مدل اجماع بلاکچین اسم‌های مختلفی دارن.

      در رابطه با سوال دومتون:
      بله قابل برگشته. زیرا وقتی یک تراکنش به شبکه ارسال میشه و توسط یه نود پذیرفته، سپس تایید میشه، کانفرم می‌گیره. اما این به معنی انتقال نهایی از مبدا به مقصد نیست، تا زمانی که حداقل تعداد مورد نیاز از گره‌های اون شبکه بلاکچینی، تراکنش رو تایید کنن و اون رو به زنجیره بلاک‌های قبلی اضافه کنن. این حداقل تعداد توسط قوانین از پیش تعیین شده در شبکه مشخص میشن.
      در حالت تئوری وقتی تراکنش تاييد یه گره رو بگیره، اما مورد تایید بقیه گره‌ها واقع نشه، با اینکه کانفرم شده برگشت داده میشه و به شبکه اضافه نمیشه. البته لازم به ذکر است که عملاً وقتی یه تراکنش توسط یک گره تایید بشه، توسط بقیه گره‌ها هم تایید می‌گیره. به همین دلیله که عموم ما فکر می‌کنیم تراکنش کانفرم شد یعنی تایید نهایی. اما باید در نظر داشته باشین که این کانفرم نهایی زمانی اتفاق میفته که تراکنش به تایید تعداد مورد نیاز گره برسه و غیر قابل برگشت بشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا