آموزش ارز دیجیتالآموزش استخراج ارز دیجیتالآموزش کسب درآمد از ارز‌های دیجیتال

استخراج ارز دیجیتال چیست؟ ۰ تا ۱۰۰ آموزش استخراج ارز دیجیتال

با توجه به افزایش محبوبیت فضای کریپتوکارنسی، بسیاری از تازه‌واردان به این صنعت در قدم اول این سوال را خواهند پرسید که «استخراج ارز دیجیتال چیست؟» شاید در ابتدا اندکی ترکیب واژه استخراج که عملی فیزیکی است با کلمه‌ای انتزاعی مانند ارز دیجیتال گیج‌کننده به نظر برسد؛ اما حقیقت امر این است که واژه استخراج به دلیل ارزشمند بودن نتیجه نهایی آن، برای بدست آوردن ارز دیجیتال این صنعت انتخاب شده است. زیرا استخراج عمدتا برای فلزات گرانبهایی چون طلا، نقره و مواد آلی گرانقدری چون نفت استفاده می‌شود.

پادکست «استخراج ارز دیجیتال چیست؟ ۰ تا ۱۰۰ آموزش استخراج ارز دیجیتال»

به همین دلیل در این مقاله از صرافی ارز دیجیتال او‌ ام‌ پی فینکس به سوال «استخراج ارز دیجیتال چیست؟» پرداخته‌ایم و به طور مفصل ابعاد مختلف آن را مورد بررسی قرار داده‌ایم. 

استخراج ارز دیجیتال چیست؟

استخراج ارز دیجیتال فرایندی است که موجب حفظ و افزایش امنیت و تمرکززدایی ارزهای دیجیتالی مانند بیت‌‌کوین می‌شود که از مکانیسم اجماع اثبات کار استفاده می‌کنند. اثبات کار فرایندی است که طی آن استخراج‌کنندگان ارزهای دیجیتال در ازای انرژی و میزان کاری که انجام داده‌اند تا استخراج بیت کوین کامل شود، پاداش دریافت می‌کنند. 

دسترسی سریع: فروش بیت کوین

به طور کلی، استخراج فرایندی است که تراکنش‌های هر کاربر تایید شده و به دفتر توزیع کل عمومی شبکه اضافه می‌شود. در همین راستا، استخراج عنصری اساسی برای بیت‌کوین تلقی می‌شود؛ چراکه امکان ادامه فعالیت شبکه آن را بدون نیاز به نهادی واحد برای کنترل و مدیریت، فراهم می‌کند. 

همچنین عملیات استخراج موجب اضافه شدن کوین‌های جدید به سکه‌های در گردش آن ارز دیجیتال می‌شود. استخراج ارز دیجیتال قوانین برنامه‌نویسی خاص خود را داشته که فرایند ماینینگ را برای افراد سخت کرده و اجازه نمی‌دهد تا برخی سوءاستفاده‌کنندگان، در هر لحظه ارز دیجیتال استخراج کنند و سکه‌های جدیدی را به چرخه اضافه کنند؛ زیرا چرخه عرضه رمزارزها نظم خاصی دارد که در صورت برهم خوردن آن، پروژه شکست خواهد خورد.

روش استخراج ارز دیجیتال

به طور کلی برای بدست آوردن کوین‌های جدید، ماینرها از قدرت کامپیوتر خود برای حل مسائل سخت و پیچیده رمزنگاری‌شده استفاده می‌کنند. اولین ماینری که بتواند به درستی مسئله را حل کند، می‌تواند بلاک جدید را به بلاک‌چین اضافه کند. 

دسترسی سریع: خرید اتریوم

انواع استخراج ارز دیجیتال چیست؟

راه‌های مختلفی برای استخراج ارزهای دیجیتال وجود دارد به طوری که تجهیزات و فرایندها با توجه به الگوریتم‌های اجماع تغییر می‌کنند. با توجه به این موضوع، ماینرها برای استخراج ارزهای دیجیتال، براساس نوع فرایند ماینینگ، تجهیزات خود را انتخاب می‌کنند. در ادامه به بررسی انواع استخراج ارز دیجیتال پرداخته‌ایم:

استخراج با CPU

همه ما حداقل یکبار از رایانه استفاده کرده‌ایم و با CPU آشنایی ابتدایی داریم. واحد پردازشگر مرکزی (Central Processing Unit) یکی از ابزارهایی است که می‌توان از آن برای استخراج ارزهای دیجیتال استفاده کرد.

در این روش ماینرها با استفاده از CPU رایانه خود، قدرت لازم برای تکمیل فرایند هشینگ مورد نیاز برای مدل اجماع اثبات کار را فراهم می‌کنند. در همان اوایل ظهور بیت‌ کوین، هزینه و موانع استخراج به شکل امروزی نبودند و هر ماینر می‌توانست با یک CPU ساده و معمولی، به استخراج بیت کوین بپردازد.

با این وجود، افراد زیادی اقدام به استخراج بیت کوین کردند و نرخ هش شبکه افزایش پیدا کرد؛ به طوری که روند استخراج به شدت سخت شد! علاوه بر این، اختراع دستگاه‌های استخراج جدید و مدرن با قدرت پردازش بیشتر موجب شد تا عملا استفاده از CPU برای استخراج بی‌فایده شود! در حال حاضر، با توجه به وجود سخت‌افزارهای کاربردی و تخصصی، استفاده از CPU نمی‌تواند گزینه سوددهی باشد.

استخراج با GPU

واحد پردازش گرافیک یا GPU برای اجرایی کردن طیف گسترده‌ای از نرم‌افزارها به طور همزمان طراحی شده‌ است. به طور معمول این نوع از ابزار استخراج برای بازی‌های ویدیویی و انجام فعالیت‌های گرافیکی مورد استفاده قرار می‌گیرند. 

به طور کلی GPUها ارزان‌تر و کاربردی‌تر از سخت‌افزارهای استخراج ASIC هستند. از آن‌ها می‌توان برای استخراج برخی آلت‌کوین‌ها استفاده کرد؛ اما کارایی GPU به سختی شبکه و الگوریتم آن رمزارز بستگی زیادی دارد.

استخراج با ASIC

دستگاه ASIC برای یک هدف خاص طراحی شده است. در دنیای ارزهای دیجیتال، این دستگاه برای استخراج کریپتو مورد استفاده قرار می‌گیرد. دستگاه استخراج ASIC به دلیل کارایی بالا و گران‌قیمت بودن بسیار مشهور است. 

از آنجایی که از دستگاه استخراج ASIC به عنوان پیشرو صنعت استخراج کریپتوکارنسی یاد می‌‎شود، هزینه هر واحد آن نسبت به سایر ابزارها به مراتب گران‌تر است. علاوه‌براین، هرچه نسخه جدیدتری از ASIC به بازار عرضه شود، نسخه‌های قدیمی‌تر کارایی خود را از دست می‌دهند و به سرعت باید جایگزین شوند. به همین خاطر، استفاده از دستگاه ASIC برای استخراج ارزهای دیجیتال بسیار هزینه‌بر خواهد بود.

استخر استخراج

از آنجایی که تعداد ماینرهایی که برای بدست آوردن پاداش استخراج تلاش می‌کنند بسیار بالا است، شانس افرادی که از قدرت استخراج کمتری برخوردار هستند، برای پیدا کردن هش مناسب، کم است. برای حل کردن این مشکل، استخرهای استخراج وارد این عرصه شدند.

استخر استخراج در واقع گروهی از ماینرها هستند که قدرت استخراح خود را با یکدیگر در فضایی که به استخر معروف است، به اشتراک گذاشته و شانس خود را برای دریافت پاداش استخراج بالا می‌برند. هنگامی که یک بلاک توسط استخر استخراج می‌شود، پاداش آن بین ماینرهای حاضر در استخر بر اساس مقدار قدرت استخراجی که به اشتراک گذاشته‌اند، تقسیم می‌شود. 

به طور کلی استخرهای استخراج برای ماینرهای فردی از لحاظ سخت‌افزار و هزینه برق مناسب هستند؛ اما در حال حاضر نگرانی جامعه کریپتو از امکان رویداد حمله ۵۱ درصدی توسط این استخرهای استخراج است.

استخراج انفرادی

در این روش فرد به تنهایی و با استفاده از ابزاری که در اختیار دارد، به استخراج ارزهای دیجیتال می‌پردازد. به طور کلی، این روش استخراج، کارآمد نیست؛ زیرا قدرت پردازش رایانه هر فرد توان رقابت با استخرهای استخراج و ماینرهای قوی‌تر را ندارد. به همین دلیل، ملحق شدن به یک استخر استخراج می‌تواند گزینه بهتری باشد.

استخراج ابری

در این روش افراد به شرکت‌هایی مبلغی را پرداخت می‌کنند تا با تجهیزات خود برای آن‌ها به استخراج رمزارز بپردازند. اما به طور معمول، میان شرکت و افراد قراردادی بسته می‌شود که بیشتر به نفع آن شرکت خواهد بود.

آموزش استخراج ارز دیجیتال 

انتخاب ارز دیجیتال مورد نظر

ارزهای دیجیتال زیادی برای استخراج وجود دارد؛ اما در انتخاب رمزارزی برای استخراج، آن دسته از کریپتوها که از مکانیسم اجماع کار استفاده می‌کنند، در اولویت هستند. در ادامه به معرفی برخی از این ارزهای دیجیتال پرداخته‌ایم:

ارز دیجیتال Kadena

کادنا ارز دیجیتالی است که برای کسب‌وکارها و ایجاد فضایی بهتر برای سیستم مالی جهانی عرضه شده است. این رمزارز یکی از سودآورترین کریپتوکارنسی‌ها است که می‌توان توسط دستگاه ASIC آن را استخراج کرد.

ارز دیجیتال ERGO

پلتفرم این ارز دیجیتال برای ارائه روشی کارآمد جهت پیاده‌سازی قراردادهای مالی بر بستر بلاک‌چین طراحی شده است. از آنجایی که استخراج این ارز دیجیتال توسط دستگاه استخراج ASIC امکان‌پذیر نیست، برای ماین ERGO باید از GPU استفاده کرد.

ارز دیجیتال Dogecoin

دوج‌ کوین مشهورترین میم‌ کوینی است که کار خود را به عنوان یک شوخی با ارزهای دیجیتال آغاز کرد؛ اما رفته‌رفته محبوبیت چشمگیری دست یافت و حتی در سال ۲۰۲۱ تا ۷۰ سنت نیز رشد کرد. دوج کوین حتی توسط میلیاردر مشهور، ایلان ماسک، حمایت شد و عمده محبوبیت خود را از این جهت کسب کرد. امکان استخراج دوج کوین با استفاده از ASIC وجود دارد. 

شاید تعجب کرده باشید که چرا در لیست فوق نامی از بیت کوین آورده نشده است؛ زیرا این ارز دیجیتال سختی بسیاری در استخراج داشته و افراد زیادی در تلاش برای استخراج آن هستند. به دلیل این رقابت شدید، بیت کوین احتمالا پیشنهاد خوبی برای شروع فعالیت در صنعت استخراج نخواهد بود. 

خرید تجهیزات استخراج ارز دیجیتال

خرید تجهیزات استخراج ارز دیجیتال

بعد از اینکه رمزارز مورد نظر خود را انتخاب کردید، نوبت به گزینش تجهیزات استخراج ارز دیجیتال می‌رسد. این روزها استفاده از دستگاه ASIC و GPU، سودآورتر به نظر می‌رسد؛ زیرا استخراج رمزارز با CPU نهایتا روزی یک دلار درآمد داشته باشد. 

برای مقایسه دستگاه‌های استخراج، از ماشین‌‌حساب محاسبه سود استفاده کنید؛ به این معنا که پس از انتخاب ارز دیجیتال مورد نظر، با استفاده از این ماشین‌حساب‌ها می‌توانید میزان هش ریت و برق مصرفی را محاسبه کرده و درآمد روزانه خود را از استخراج پیش‌بینی کنید. با استفاده از این داده‌ها می‌توانید مدت زمانی که برای بازگرداندن هزینه‌های استخراج نیاز است را محاسبه کنید.

راه‌اندازی کیف پول ارز دیجیتال

به محض اینکه ارز دیجیتال مورد نظر شما استخراج شود، برای دریافت آن نیاز به یک کیف پول رمزارزی خواهید داشت. خوشبختانه این روزها پیدا کردن یک کیف پول رمزارزی کار سختی نیست.

به طور معمول، وب‌سایت مرتبط با هر ارز دیجیتال، سازگارترین کیف پول‌ها را پیشنهاد می‌دهد. برای اکثر ارزهای دیجیتال، تعداد زیادی کیف پول رمزارزی وجود دارد که افراد می‌توانند به صورت رایگان از آن‌ها استفاده کنند. پس از ساخت و راه‌اندازی کیف پول ارز دیجیتال، می‌توانید از آدرس ساخته شده به راحتی برای ذخیره و انتقال ارزهای دیجیتال استفاده کنید. 

دستگاه استخراج خود را تنظیم کنید

پس از انجام تمام مراحل فوق، برای آغاز استخراج، چند گام دیگر در پیش‌رو خواهید داشت. در ابتدا باید نرم‌افزار استخراج مرتبط را دانلود کنید. این نرم‌افزار را می‌توانید در سایت رسمی همان ارز دیجیتال پیدا کنید. 

به‌خاطر داشته باشید که دستگاه استخراج خود را حتما در محیطی امن با تهویه هوای مناسب بگذارید تا از داغ شدن بیش از حد آن‌ها جلوگیری کنید. 

به یک استخر استخراج ملحق شوید

امکان استخراج به صورت انفرادی نیز وجود دارد؛ اما درصد موفقیت در این روش بسیار پایین خواهد بود. به همین خاطر، بسیاری از ماینرها به استخرهای استخراج ملحق می‌شوند. از آنجایی که در استخرهای استخراج تعداد زیادی ماینر قدرت استخراج خود را با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند، امکان دستیابی این ماینرها به بلاک جدید و دریافت پاداش بسیار بالاتر خواهد بود. 

نحوه استخراج ارز دیجیتال با موبایل

بسیاری از فعالان حوزه کریپتوکارنسی به دنبال استخراج ارز دیجیتال با موبایل هستند. امکان استخراج ارز دیجیتال با گوشی نیز وجود دارد؛ اما نمی‌تواند سود بالایی را برای ماینرها به همراه داشته باشد. در ابتدا برای استخراج ارز دیجیتال با گوشی باید نرم‌افزارهای مرتبط با ماینینگ را دانلود کنید. این برنامه‌ها کاربر را پس از ثبت‌نام، وارد یک استخر استخراج کرده و فرایند ماینینگ را آغاز می‌کنند. 

البته تا به حال دیده نشده که افراد از استخراج ارز دیجیتال با موبایل به نتیجه رسیده باشند؛ زیرا این برنامه‌ها به طور کلی موجب کند شدن عملکرد تلفن همراه می‌شوند و اطلاعات شخصی شما را در معرض سرقت قرار می‌دهند. 

استخراج ارز دیجیتال چیست؟

استخراج ارز دیجیتال به فرایندی گفته می‌شود که طی آن کوین‌های جدید از یک رمزارز به شبکه اضافه می‌شوند.

انواع استخراج ارز دیجیتال چیست؟

استخراج با CPU، استخراج با GPU، استخراج با ASIC، استخر استخراج، استخراج انفرادی و استخراج ابری از انواع استخراج ارز دیجیتال هستند.

اشکان ریاحی

اشکان ریاحی هستم با 6 سال سابقه تحلیل و معامله در بازارهای مالی و ارز دیجیتال و نگارش مقالات مختلف در این زمینه‌.

مطالعه بیشتر

‫۴ دیدگاه‌ها

  1. سلام ممنون و مقاله کاملتون، ببخشید من توی یه خبری خوندم که میشه این روزا استخراج ارز دیجیتال رو با گوشی انجام داد، آیا مسئله درسته؟
    ممنون میشم حتما جواب بدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا