آموزش ارز دیجیتالآموزش سرمایه گذاری

انواع معاملات ارز دیجیتال و ۵ روش معامله‌گری در مارکت

آشنایی با انواع معاملات ارز دیجیتال از این حیث اهمیت دارد که هر فردی می‌تواند به تناسب کاراکتر شخصیتی و روحیات هیجانی خود، این روش‌ها را با یکدیگر ترکیب کرده و به یک استراتژی بهینه برای انجام معاملات دست یابد. معاملات خرید و فروش ارز دیجیتال به پنج روش مختلف در بازارهای اسپات و فیوچرز قابل انجام است.

به صورت کلی انواع معاملات ارز دیجیتال را می‌توان به دو روش مختلف دسته بندی کرد. در روش اول انواع معاملات ارز دیجیتال را می‌توانیم در دو نوع معاملات اسپات و معاملات فیوچرز خلاصه کنیم و در روش دوم، انواع معاملات ارز دیجیتال به پنج روش معامله‌گری در بازار شامل ترید روزانه، سویینگ تریدینگ، رنج تریدینگ، اسکلپ و پوزیشن تریدینگ تقسیم می‌شوند.

در این مطلب از وبلاگ صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس ابتدا توضیح مختصری پیرامون بازارهای اسپات و فیوچرز ارائه می‌کنیم و سپس معامله‌گری به روش ترید روزانه، سویینگ تریدینگ، رنج تریدینگ، اسکلپ و پوزیشن تریدینگ را به طور کامل بررسی خواهیم کرد.

انواع معاملات ارز دیجیتال

انواع معاملات ارز دیجیتال در صرافی او ام پی فینکس

در اولین روش دسته بندی انواع معاملات ارز دیجیتال می‌بایست مروری بر معاملات اسپات و معاملات فیوچرز داشته باشیم. بازار معاملات اسپات و بازار معاملات فیوچرز دو مورد از مهم‌ترین بازارهای معاملاتی در ارز دیجیتال هستند که در ادامه هر یک را به طور مختصر بررسی می‌کنیم.

معاملات اسپات

به خرید و فروش نقدی دارایی به صورت مستقیم معامله اسپات گفته می‌شود. بازار اسپات (Spot) یا بازار نقدی محلی است که افراد می‌توانند در آن معاملات اسپات خود را ثبت کنند. معاملات اسپات یکی از ساده‌ترین انواع معاملات ارز دیجیتال هستند.

به بیان ساده معامله اسپات معامله‌ای است که در آن فروشنده دارایی خود را در قبال دریافت مبلغی مشخص به خریدار واگذار می‌کند و یک تبادل دارایی واقعی صورت می‌گیرد. برای مثال، اگر شما در بازار اسپات یک صرافی ارز دیجیتال وارد معامله خرید بیت‌کوین شوید، پس از تکمیل معامله، بیت‌کوین خریداری شده به کیف پول شما ارسال می‌شود و شما دارای مقدار مشخصی بیت‌کوین هستید.

هر زمان که خواستید نیز می‌توانید آن را به فروش رسانده و مالکیت آن را به فرد دیگری واگذار کنید؛ درست مثل تمام معاملات خرید و فروشی که در امور روزمره خود انجام می‌دهید.

بیت کوین، اتریوم و تتر بهترین ارزهای دیجیتال برای خرید هستند؟

معاملات فیوچرز

در بازار فیوچرز (Futures) داستان کمی متفاوت است. کلمه «Future» در زبان انگلیسی به معنای «آینده» بوده و معاملات فیوچرز نوعی قرارداد و تعهد میان خریدار و فروشنده برای خرید و فروش یک دارایی در آینده است. در بازار فیوچرز موقعیت‌های معاملاتی خرید اصطلاحا معاملات لانگ (Long) نامیده شده و موقعیت‌های معاملاتی فروش نیز اصطلاحا شورت (Short) نامیده می‌شوند. برای تجسم بهتر انواع معاملات ارز دیجیتال در بازار فیوچرز مثال زیر را در نظر بگیرید:

فرض کنید قیمت بیت کوین برابر با ۲۵,۰۰۰ دلار بوده و شما دیدگاه صعودی نسبت به بیت‌کوین دارید و معتقدید تا یک ماه آینده قیمت آن به ۳۷,۰۰۰ دلار می‌رسد. در چنین شرایطی می‌توانید در بازار فیوچرز وارد یک معامله لانگ (Long) شوید. در مقابل شما فرد دیگری وجود دارد که دیدگاهی نزولی داشته و معتقد است قیمت بیت کوین طی یک ماه آینده به ۱۵,۰۰۰ دلار می‌رسد. این فرد وارد معامله شورت (Short) می‌شود.

شما دو نفر با دیدگاه‌های معاملاتی متفاوتی که دارید وارد یک قرارداد آتی یا همان فیوچرز می‌شوید که این قرارداد دارای یک تاریخ سررسید است. اگر تا زمان سررسید قرارداد، قیمت بیت‌کوین به ۳۷,۰۰۰ دلار برسد شما برنده این معامله هستید.

همانطور که احتمالا تا به این جای کار متوجه شده‌اید، در این معامله فیوچرز خرید و فروشی انجام نشد و هیچ انتقال مالکیتی از فروشنده به خریدار صورت نگرفت. بلکه خریدار و فروشنده تنها برای قیمت بیت‌کوین در آینده توافقی انجام دادند. از همین رو، بسیاری از افراد ماهیت بازار و معاملات فیوچرز را نوعی شرط بندی و قمار می‌دانند.

نکته جالب در مورد انواع معاملات ارز دیجیتال به روش فیوچرز دو طرفه بودن آن است. اما منظور از دو طرفه بودن چیست؟ اگر دقت کنید در معاملات اسپات شما تنها در صورتی می‌توانید وارد معامله فروش شوید که یک دارایی را از قبل خریداری کرده‌اید و حال قصد فروش و نقد کردن آن را دارید. تبعا کسب سود از معاملات اسپات نیز تنها در صورتی محقق می‌شود که قیمت فروش دارایی از قیمت خرید آن بالاتر باشد.

اما در بازار فیوچرز شما می‌توانید بدون داشتن یک دارایی در کیف پول خود آن را بفروشید و از کاهش قیمت کسب سود کنید. اگر این موضوع هنوز برایتان سوال است که «چگونه می‌توانیم چیزی را که نداریم بفروشیم؟» کافی است مثال زیر را در نظر بگیرید:

فرض کنید قیمت بیت‌کوین در محدوده ۲۵,۰۰۰ دلار قرار گرفته و تحلیل شما این است که قیمت در ادامه وارد یک روند نزولی تا ۱۵,۰۰۰ دلار خواهد شد. در این حالت می‌توانید در بازار فیوچرز وارد موقعیت شورت (Short) شوید.

در چنین شرایطی کافی است فرض کنید که یک بیت‌کوین ۲۵,۰۰۰ دلاری از صرافی قرض گرفته‌اید و آن را می‌فروشید. زمانی که قیمت بیت‌کوین مطابق با تحلیل شما به ۱۵,۰۰۰ دلار رسید، آن را مجددا خریداری کرده و به صرافی پس می‌دهید. شما به تناسب مهارتی که در تحلیل بازارها و کنترل هیجانات درونی خود دارید می‌توانید در هر یک از بازارهای اسپات یا فیوچرز، انواع معاملات ارز دیجیتال را انجام دهید.

انواع روش‌های معامله‌گری ارز دیجیتال

انواع معاملات ارز دیجیتال در صرافی او ام پی فینکس

همان طور که در ابتدای مطلب اشاره کردیم، انواع معاملات ارز دیجیتال به دو روش کلی قابل طبقه بندی هستند. روش اول مربوط به تقسیم معاملات به دو دسته اسپات و فیوچرز بود. در این قسمت می‌خواهیم روش دوم دسته بندی انواع معاملات ارز دیجیتال که در واقع روش‌های معامله‌گری ارز دیجیتال است را بررسی کنیم. اگر می‌خواهید با انواع ترید ارزهای دیجیتال آشنایی بیشتری پیدا کنید در ادامه با ما همراه باشید.

ترید روزانه (دی تریدینگ یا Intraday Trading)

ترید روزانه یک روش محبوب در انواع معاملات ارز دیجیتال است که فرد در تایم فریم‌های پایین مثل ۳۰ دقیقه، ۱۵ دقیقه، ۵ دقیقه و یا حتی ۱ دقیقه به ثبت معاملات خرید و فروش رمزارزها می‌پردازد و تمرکز خود را روی کسب سود از نوسان روزانه قیمت ارزهای دیجیتال قرار می‌دهد. اگر به Day Trading علاقه دارید می‌بایست یک واچ لیست اختصاصی برای خود در نظر بگیرید و سر خود را با رمزارزهای مختلف شلوغ نکنید.

فراموش نکنید که هر چه تعداد آیتم‌های واچ لیست شما بالاتر باشد، عمیق‌تر شدن روی حرکت نمودارها دشوارتر خواهد بود. ضمنا برای داشتن معاملات روزانه موفق لازم است نسبت به اخبار فاندامنتال پروژه‌های رمزارزی بی‌تفاوت نباشید! لذا توصیه ما به شما این است که حداقل روزی دو بار اخبار بازار را از منابع معتبری همچون کوین‌تلگراف دنبال کنید. مورد دیگری که می‌تواند شما را در این مورد یاری کند، دنبال کردن هشتگ‌های مربوط به ارز دیجیتال در شبکه‌های اجتماعی است.

توجه داشته باشید که ترید روزانه یک فعالیت زمان‌بر بوده و لازم است زمان زیادی را به نگاه‌ کردن به نمودار و واکنش قیمت به سطوح مهم اختصاص دهید. ضمنا همواره به خاطر داشته باشید که برای موفقیت در معاملات روزانه لازم است مهارت بالایی در کنترل احساساتی همچون خشم، ترس، طمع و غرور هنگام ترید داشته باشید.

نکته دیگر هم این که به هیچ عنوان قرار دادن حد سود و حد ضرر برای معاملات دی تریدینگ را فراموش نکنید و در صورت نزدیک شدن قیمت به حد ضرر، آن معامله را به یک سرمایه‌گذاری بلند مدت تبدیل نکنید!

سویینگ تریدینگ (Swing Trading)

دومین روش معامله‌گری در انواع معاملات ارز دیجیتال، سویینگ‌ تریدینگ است. کلمه “Swing” در زبان انگلیسی به معنای «تاب خوردن» است. ورود به موقعیت خرید در ضلع پایینی یک کانال صعودی و خروج از آن موقعیت در ضلع بالایی کانال، یک نمونه واضح از سویینگ تریدینگ است. به بیان بسیار ساده در سویینگ تریدینگ شما روی یک موج از حرکت قیمت سوار می‌شوید.

معاملاتی که به این روش انجام می‌شوند می‌توانند بین چند روز تا چند ماه زمان‌بر باشند. بنابراین سویینگ تریدینگ یک روش معاملاتی در بازه‌های زمانی میان مدت و بلند مدت است. یک معامله در روش دی تریدینگ تا پایان روز بسته شده و تکلیف سود و ضرر آن مشخص می‌شود. در صورتی که به روش سویینگ تریدینگ، بسته شدن یک معامله ممکن است تا چند ماه هم طول بکشد.

رنج تریدینگ (Range Trading)

زمانی که بازار در یک وضعیت خنثی قرار گرفته و بین یک سقف و کف ثابت در حال نوسان است، می‌توانید انواع معاملات ارز دیجیتال را به روش رنج تریدینگ انجام دهید. یک استراتژی معاملاتی بسیار ساده این است که با رسیدن قیمت به کف روند رنج، وارد موقعیت خرید شوید و با رسیدن به سقف تریدینگ رنج موقعیت‌های فروش را برگزینید.

این کار ممکن است بسیار ساده به نظر بیاید، اما شاید برایتان جالب باشد که از نظر اغلب معامله‌گران، روندهای خنثی بدترین نوع روند در بازار است و استرس زیادی به افراد در زمان ترید وارد می‌کند. علت نیز در آن است که افراد می‌دانند این روند تریدینگ رنج تا ابد ادامه نمی‌یابد و بالاخره از سمت سقف یا کف روند رنج شکسته می‌شود. اما این که شکست قیمت از کدام قسمت اتفاق می‌افتد، اصلی‌ترین چالش برای معامله‌گران است.

نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که پیش‌بینی دقیق جهت شکست تریدینگ رنج نباید چندان اهمیت زیادی برای شما داشته باشد؛ چراکه شما می‌دانید در ازای هر معامله باید یک حد ضرر نیز وجود داشته باشد که در صورت اشتباه‌ بودن تحلیل، از سرمایه‌تان محافظت کند.

اسکلپ (Scalping)

معاملات اسکلپ به آن دسته از معاملاتی گفته می‌شود که در تایم فریم‌های ۱ دقیقه و ۵ دقیقه انجام می‌شوند و یک استراتژی ترید روزانه ارز دیجیتال هستند. بنابراین، می‌توان نتیجه گرفت که بازه زمانی و بازه تغییرات قیمتی یک معامله اسکلپ بسیار کوچک است. برای مثال باز شدن و بسته شدن یک کندل در تایم فریم ۵ دقیقه می‌تواند نمونه‌ای از یک معامله اسکلپ باشد.

به فردی که از روش اسکلپ در معاملات خود استفاده می‌کند اصطلاحا اسکلپر (Scalper) گفته می‌شود. بنابراین اسکلپر فردی است که در طول یک روز تعداد معاملات زیادی انجام می‌دهد که هر یک ممکن است تنها ۵ دقیقه طول بکشد. در نهایت برآیند کل این معاملات اسکلپ، نتیجه کل روز معاملاتی او را مشخص می‌کند. آموزش نوسان گیری ارز دیجیتال در روش اسکلپ بسیار اهمیت دارد.

پوزیشن تریدینگ (Position Trading)

یکی دیگر از روش‌هایی که در انواع معاملات ارز دیجیتال به کار برده می‌شود، پوزیشن تریدینگ است. کلمه “Position” در زبان انگلیسی به معنای «موقعیت» است. بنابراین در پاسخ به این سوال که «پوزیشن تریدینگ چیست؟» می‌توانیم بگوییم شرایطی است که معامله‌گر بر حفظ یک موقعیت معاملاتی به مدت چند ماه یا حتی چند سال تاکید داشته و نوسان‌های روزانه قیمت، تغییری در دیدگاه معاملاتی او ایجاد نمی‌کند و فرد نیازی به مشاهده روزانه نمودار قیمت نیز ندارد.

در پوزیشن تریدینگ شما یک روند بلند مدت مهم در مارکت را شناسایی می‌کنید و در سطوح مناسب وارد موقعیت‌های هماهنگ با آن روند می‌شوید. در صورتی که می‌خواهید این روش معامله‌گری را در بازار کریپتو برگزینید می‌بایست علاوه‌بر مباحث تکنیکال در نمودار قیمت، به تحلیل فاندامنتال و همچنین تحلیل اقتصاد در سطح کلان تسلط داشته باشید. در این روش تریدر حواشی کوتاه مدت بازار را فاکتور گرفته و بر مسائل بنیادی در تحلیل رمزارزها تمرکز دارد.

هولد کردن ارزهای دیجیتال

انواع معاملات ارز دیجیتال در صرافی او ام پی فینکس

تا به اینجای مطلب انواع معاملات ارز دیجیتال و همچنین انواع روش‌های معامله‌گری رمزارزها را به طور کامل برایتان توضیح دادیم. یکی دیگر از روش‌هایی که بین افراد بسیاری محبوبیت دارد، هولد کردن ارزهای دیجیتال است. کلمه “Hold” در زبان انگلیسی به معنای «نگه داشتن» است.

وقتی می‌گویید ارز دیجیتال بیت‌کوین را هولد می‌کنید یا هولدر بیت‌کوین هستید، به این معنا است که شما بیت‌کوین را با هدف یک سرمایه‌گذاری کاملا بلند مدت (مثلا ۱۰ سال) خریداری کرده‌اید و در این میان با وقوع ریزش در قیمت، درگیر احساس ترس نشده و دست به فروش دارایی نمی‌زنید!

استراتژی هولد کردن یکی از پر بازده‌ترین روش‌های معاملاتی در ارز دیجیتال است که می‌تواند در بازه‌های زمانی بلند مدت سود کلانی به شما برساند، به شرط آن که بدانید باید چه رمزارزی را هولد کنید و سراغ پروژه‌های قدرتمند بروید.

پربازده بودن هولد به این معنا نیست که سایر روش های معاملاتی ارزهای دیجیتال مفید نیستند، بلکه به این معنا است که شما می‌بایست سود حاصل از معاملات روزانه ترید را در پروژه‌های معتبر سرمایه‌گذاری کرده و هولد کنید. استراتژی DCA می‌تواند در این زمینه بسیار کمک‌کننده باشد.

اگر کمی عمیق‌تر به موضوع نگاه کنید متوجه می‌شوید که اجداد ما نیز هولدر بودند و هر ثروت کلانی که در زندگی به دست آوردند، حاصل هولد کردن آن‌ها بود. اما آن‌ها زمین و املاک هولد می‌کردند و در طول یک روز نیز چندین بار به بنگاه املاک مراجعه نمی‌کردند تا قیمت آن را چک کنند و یا زمین خود را بفروشند! بازار رمزارزها فرصتی را فراهم کرده تا افراد بتوانند بدون نیاز به دارا بودن سرمایه‌های کلان، سرمایه‌گذاری‌های هوشمندانه انجام دهند.

کدام روش معاملاتی را انتخاب کنیم؟

در این مطلب به طور مفصل پیرامون انواع روش های ترید ارزهای دیجیتال صحبت کردیم. اگر می‌خواهید در بازار رمزارزها به درآمد واقعی برسید، می‌بایست هولد کردن را در اولویت تصمیم‌های مالی خود قرار دهید. بنابراین توصیه ما به شما این است که ابتدا سعی کنید هر یک از پنج روش معاملاتی که در پاراگراف‌های قبلی به آن‌ها اشاره شد را در حساب دمو ارز صرافی دیجیتال تست کنید تا بتوانید به یک استراتژی معاملاتی ارز دیجیتال که با کاراکتر شخصیتی شما سازگار است، برسید.

پس از این که ستاپ‌ معاملاتی و استراتژی شخصی‌تان را برای ورود و خروج از معامله پیدا کردید، می‌توانید روی موج‌های کوتاه مدت و میان مدت قیمت ارزهای دیجیتال سوار شوید، سود کنید و سود حاصل را در موقعیت‌های مناسب روی پروژه‌های قدرتمند بازار سرمایه‌گذاری کنید. در واقع می‌توان گفت بهترین روش ترید ارز دیجیتال تبدیل سود معامله‌گری به سرمایه‌گذاری بلند مدت است.

بیشترین سوالات کاربران در مورد انواع معاملات ارز دیجیتال

انواع سبک های ترید چیست؟

ترید روزانه، سویینگ تریدینگ، اسکلپ، رنج تریدینگ و پوزیشن تریدینگ پنج مورد از انواع معاملات ارز دیجیتال هستند.

Order در ارز دیجیتال چیست؟

منظور از Order همان سفارش خرید یا فروش ارز دیجیتال است.

آیا سفارش همان معامله است؟

خیر. سفارش یک درخواست برای معامله است. زمانی که درخواست سفارش شما کاملا تکمیل می‌شود، یک معامله انجام داده‌اید.

انواع سفارش در ارزهای دیجیتال کدامند؟

سفارش بازار (Market)، سفارش محدود (Limit)، استاپ لیمیت (Stop Limit) و استاپ مارکت (Stop Market) چهار روش سفارش‌گذاری در ارز دیجیتال هستند.

Trigger price چیست؟

منظور از تریگر در ارز دیجیتال همان قیمت فعالسازی سفارش است که در سفارش‌های استاپ لیمیت و استاپ مارکت وجود دارد.

چگونه می‌توان به یک استراتژی قوی ارز دیجیتال رسید؟

یک استراتژی معتبر حاصل ماه‌ها تمرکز بر نمودارهای قیمتی و بررسی واکنش قیمت به اتفاقات روزانه بازار است.

سلب مسئولیت در محتوای انواع معاملات ارز دیجیتال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا