آموزش DeFiآموزش NFTآموزش ارز دیجیتال

آموزش Rarible؛ مقدمه‌ای بر بازار ان اف تی Rarible

رشد هنرهای کریپتویی یکی از جالب‌ترین روندهای چند سال گذشته بوده. در میان بسیاری از بازارهای NFT هم پلتفرم Rarible متمایز است. اما Rarible چیست و چگونه کار می‌کند؟ در این مقاله از بلاگ صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس به آموزش Rarible و جزئیات این بازار پیشرو NFT می‌پردازیم.

پادکست آموزش Rarible؛ مقدمه‌ای بر بازار ان اف تی Rarible

آموزش Rarible؛ Rarible چیست؟

Rarible یک بازار ان اف تی بزرگ است که طیف وسیعی از ویژگی‌ها را به خریداران، فروشندگان و سارندگان ارائه می‌دهد. این برنامه به عنوان یک بازار چندزنجیره‌ای NFT از اتریوم، تزوس، پولیگان، سولانا و ایمیوتبل پشتیبانی می‌کند که آن را به گزینه‌ای محبوب در بین علاقه‌مندان NFT تبدیل کرده است. یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد Rarible استفاده آسان از آن است. رابط کاربری این پلتفرم به کاربران اجازه می‌دهد تا به راحتی ان اف تی‌های خود را ایجاد کنند. کاربران می‌توانند ان اف تی‌های موجود در زنجیره‌ها را بررسی کنند و ژانرهای مختلف NFT را انتخاب کنند.

مشاهده قیمت لحظه‌ ای و خرید تتر در صرافی ارز دیجیتال

پلتفرم Rarible به سازندگان گزینه‌های حق امتیاز منعطف تا ۱۰ درصد را ارائه می‌دهد و به آن‌ها اجازه می‌دهد تا مجموعه‌های موجود خود را در پلتفرم فهرست کنند. این ویژگی‌ها بازار Rarible را به یگ پلتفرم ایده‌آل برای سازندگان تبدیل می‌کند. مجموعه‌داران در Rarible می‌توانند ان اف تی‌های خود را با استفاده از انواع ارزهای دیجیتال و کارت اعتباری مینت کنند.

یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد Rarible عملکرد دوگانه آن به عنوان یک بازار و گالری هنری دیجیتال است. صاحبان NFT می‌توانند مجموعه‌های خود را در این پلتفرم به نمایش بگذارند و آن‌ها را برای فروش در اختیار خریداران قرار دهند. به لطف ارز دیجیتال بومی بازار این پلتفرم به اسم RARI، کاربران می‌توانند به برنامه‌های پلتفرم رای دهند، نویسندگان را مدیریت کنند و آثار هنری برجسته شده در بازار را انتخاب کنند.

استفاده از Rarible نسبتا ساده است و کاربران می‌توانند به راحتی با برنامه و بازار Rarible تعامل داشته باشند. برای خرید یا فروش NFT در Rarible، کاربران ابتدا باید یک حساب کاربری بسازند و کیف پول دلخواه خود را به این حساب متصل کنند. پس از اتمام مراحل ثبت نام، کاربران می‌توانند ان اف تی‌های موجود را بررسی کنند و به صورت مزایده‌ای یا مستقیم خرید خود را انجام دهند.

در مقایسه با سایر بازارهای NFT مانند OpenSea، بازار Rarible با رابط کاربری مناسب و پشتیبانی گسترده چند زنجیره‌ای متمایز است. OpenSea یک بازار NFT محبوب است که از سال ۲۰۱۷ کار خود را شروع کرده. این بازار از بسیاری از جهات مشابه Rarible است، ولی تنها در شبکه زنجیره‌ای اتریوم فعالیت می‌کند که دسترسی کاربران را به سایر شبکه‌های بلاک‌چین محدود می‌کند.

آموزش Rarible؛ چه کسی این بازار NFT را ساخت؟

آموزش Rarible؛ چه کسی این بازار NFT را ساخت؟

پلتفرم Rarible توسط کارآفرینان معروف ارز دیجیتال الکسی فالین و الکساندر سالنیکوف در آمریکا، توسعه یافته است. فالین در گذشته یک پروژه برای استیکرهای دیجیتال را تاسیس کرده، در حالی که سالنیکوف از سال ۲۰۱۳ در ارزهای دیجیتال مشغول به کار بوده. شرکت سرمایه‌گذاری CoinFund در نیویورک، اولین سرمایه‌گذار پلتفرم Rarible در سال ۲۰۲۰ بود.

آموزش Rarible؛ برندهای بزرگ و افراد مشهوری که با Rarible همکاری می‌کنند

در اوایل سال ۲۰۲۱، Rarible مسیر ورود بسیاری از افراد به فضای NFT بود. کلکسیون‌های دیجیتال به قیمت میلیون‌ها دلار به فروش می‌رفتند و به صورت روزانه در تیتر رسانه‌های بزرگ قرار داشتند. در همین حال، بسیاری از هنرمندان و برندهای بزرگ، Rarible را به عنوان یک پلتفرم مناسب برای راه‌اندازی اولین مجموعه NFT خود شناختند. برخی از هنرمندانی که با Rarible همکاری کردند شامل لیندسی لوهان، مارک کوبان و فلوید می‌ودر می‌شود.

علاوه بر این، Rarible به برندها اجازه می‌دهد تا به راحتی و به صورت رایگان بازار NFT خود را ایجاد کنند. این ویژگی مشارکت‌های قابل توجهی را برای Rarible با برندهای Barbie ،Hot Wheels و Smurfs تضمین کرده است.

آموزش Rarible؛ نحوه خرید NFT در Rarible

به عنوان یکی از محبوب‌ترین بازار‌های NFT، کار با Rarible بسیار آسان است. خرید NFT در این پلتفرم، مانند هر بازار دیگری است، پس در مرحله اول به یک کیف پول رمزنگاری شده و بودجه کافی برای خرید NFT نیاز دارید.

می‌توانید به صورت مستقیم مجموعه‌ای را که می‌خواهید با استفاده از نام سازنده یا حساب کاربری آن جست و جو کنید. صفحه اصلی این پلتفرم هم مجموعه‌های NFT را رتبه‌بندی می‌کند تا تصمیم‌گیری و تحلیل بازار راحت‌تر شود. مانند DappRadar، پلتفرم Rarible هم یک برنامه برای بررسی ان اف تی‌ها در IOS و اندروید دارد.

زمانی که پروژه NFT مورد نظر خود را پیدا کردید و از اصل بودن آن مجموعه مطمئن شدید، می‌توانید خرید خود را شروع کنید. پس از تکمیل فرآیند خرید، NFT جدید شما در کیف‌پول شخصی شما ذخیره خواهد شد.

آموزش Rarible؛ نحوه ساخت NFT در Rarible

برای کسانی که می‌خواهند NFT خود را بسازند، Rarible این سرویس را به سادگی و با قیمت کم ارائه می‌دهد. چه در اتریوم، چه در پولیگان یا تزوس، ساخت NFT و ایجاد مجموعه برای کسانی که از بلاک‌چین هیچ اطلاعاتی ندارند، امکان‌پذیر است. فرآیند ساخت NFT در Rarible به شرح زیر است.

  • به وب‌سایت Rarible بروید و کیف‌پول خود را متصل کنید.
  • روی دکمه آبی Create در بالای صفحه کلیک کنید.
  • نوع NFT خود را انتخاب کنید.
  • تصویر، ویدیو یا فایل خود را آپلود کنید.
  • قیمت، نام، توضیحات و حق امتیاز NFT را مشخص کنید.
  • روی گزینه ساخت آیتم کلیک کنید.
  • کیف پول از شما درخواست خواهد کرد تا هزینه کارمزد آن را بپردازید. هزینه‌های کارمزد ممکن است بالا باشد و بهتر است که زمان مناسبی را برای مینت NFT خود انتخاب کنید.
  • برای جلوگیری از کارمزد تراکنش در اتریوم، پلتفرم Rarible قابلیتی را به اسم Lazy Mint را در اکتبر ۲۰۲۱ راه‌اندازی کرد که در آن خریداران هزینه کارمزد را پرداخت می‌کنند.

علاوه بر این، با کمک پروتکل Rarible می‌توانید بازار و برنامه خود را برای فروش NFT ایجاد کنید.

راهنمای کامل NFT ؛ آشنایی با نحوه ساخت و کاربردهای آن

آموزش Rarible؛ چرا ان اف تی‌ها را در Rarible مینت کنیم؟

آموزش Rarible؛ چرا ان اف تی‌ها را در Rarible مینت کنیم؟

یکی از اصلی‌ترین دلایلی که کاربران پلتفرم Rarible را نسبت به دیگر بازارها ترجیح می‌دهند این است که هرکسی در این پلتفرم می‌تواند آثار هنری NFT را با پرداخت کارمزد مینت کند.

درحالی که پلتفرم‌هایی مانند SuperRare و Makers Place فعالیت هنرمندان را کنترل می‌کنند، در پلتفرم Rarible هرکسی می‌تواند یک NFT بسازد.

این قابلیت دروازه هنرمندان جوان را برای آینده باز کرد، ولی متاسفانه کلاهبرداران هم از این موقعیت سو استفاده کردند. به همین دلیل پلتفرم Rarible یک فرآیند تایید برای به حداقل رساندن خطر مواجهه با یک پروژه جعلی را ایجاد کرده است.

آموزش Rarible؛ چطور در Rarible ان اف تی بفروشیم؟

به فروش گذاشتن NFT نیز در بازار Rarible ساده است. هنگامی که توکن غیرقابل تعویض شما به درستی ثبت شود، می‌توانید آن را با قیمت ثابتی بفروشید یا یک حراجی برای فروش آن برگزار کنید.

لیندزی لوهان بعد از راه‌اندازی پروفایل خود در Rarible مجموعه Bitcoin Lightning خود را با قیمت بیش از ۵۰ هزار دلار فروخت. همچنین، بخشی از فروش‌های متعدد این مجموعه به این بازیگر برمیگردد، البته او اعلام کرده است که این هزینه به موسسات خیریه‌ای که بیت‌کوین می‌پذیرند، اهدا خواهد شد.

آموزش Rarible؛ توکن RARI چیست؟

با این حال، Rarible صرفا یک بازار NFT نیست، این پلتفرم توکن خود را به نام RARI در سال ۲۰۲۱ و با استاندارد ERC 20 راه‌اندازی کرد. از سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱ کسانی که آثار هنری خود را در Rarible معامله می‌کردند، بخشی از توکن‌های RARI را دریافت می‌کردند.

این ترفند مردم را به استفاده از Rarible تشویق کرد و باعث شد تا بخش اعظمی از معاملات NFT در این پلتفرم انجام شود و در نتیجه Rarible به برترین برنامه در رتبه‌بندی DappRadar تبدیل شد.

آموزش Rarible؛ تفاوت بازارهای Rarible و OpenSea

هردو بازارهای Rarible و OpenSea مشکلات امنیتی را تجربه کرده‌اند، اما Rarible در رسیدگی به این مشکلات فعال‌تر بوده است. در آوریل ۲۰۲۲، یک شرکت امنیت سایبری آسیب‌پذیری پلتفرم Rarible را کشف کرد و این پلتفرم بلافاصله مشکلات امنیتی را برطرف کرد. Rarible همچنین توانسته است از کاربران در برابر خطرات کلاهبرداری و فیشینگ محافظت کند.

Rarible و OpenSea از چندین کیف‌پول سازگار در بلاک‌چین‌های مختلف پشتیبانی می‌کنند و به کاربران اجازه می‌دهند تا به راحتی ان اف تی‌های خود را منتقل کنند. این کیف‌پول‌ها شامل Coinbase، MetaMask و WalletConnect می‌شود.

Rarible و OpenSea هر دو از قابلیت Lazy Mint پشتیبانی می‌کنند، که به سازندگان اجازه می‌دهد تا یک NFT را بدون نیاز به مینت کردن آپلود کنند. آن‌ها می‌توانند NFT را در زمان دیگری که می‌خواهند بفروشند، مینت کنند. علاوه بر این،‌ هر دو پلتفرم از مینت بر چندین بلاک‌چین از جمله اتریوم، پولیگان و زنجیره هوشمند بایننس پشتیبانی می‌کنند.

پلتفرم Rarible از خریدار و فروشنده یک درصد کارمزد دریافت می‌کند، در مقابل OpenSea یک درصد از کل مبلغ تراکنش را به عنوان کارمزد دریافت می‌کند. با اینکه Rarible ممکن است برای سازندگان کمی گران‌تر باشد، اما مزایای امنیتی و انعطاف‌پذیری بیشتری را ارائه می‌دهد.

معرفی BAYC؛ هرچیزی که باید درباره ان اف تی Bored Ape بدانید

پلتفرم Rarible به سازندگان اجازه می‌دهد تا نرخ حق امتیاز خود را حداکثر تا ۵۰ درصد تنظیم کنند و کنترل بیشتری بر جریان درآمد خود داشته باشند. در مقابل، OpenSea یک نرخ حق امتیاز ثابت ۱۰ درصدی را برای تمام سازندگان تنظیم کرده است.

پلتفرم Rarible بر توسعه یک تجربه کاربری مفید و ساده برای کلکسیونرها و سازندگان تمرکز دارد. این پلتفرم ابزارهای مانند پاداش‌های سازندگان، اتصال رسانه‌های اجتماعی و بازار ثانویه برای فروش NFT را به کاربران ارائه می‌دهد. از سوی دیگر، پلتفرم OpenSea طراحی مینیمالیست دارد و بر ایجاد یک جامعه بزرگ از خریداران و فروشندگان تمرکز می‌کند.

به طور کلی، Rarible و OpenSea هر دو بازارهای NFT محبوب هستند و ویژگی‌ها و مزایای منحصر به فردی را ارائه می‌دهد. سازندگان باید نیازها و ترجیحات پروژه خود را هنگام تصمیم‌گیری درباره نحوه استفاده از پلتفرم ارزیابی کنند. با این حال، Rarible ممکن است گزینه بهتری برای کسانی باشد که امنیت، انعطاف پذیری و تجربه کاربری شخصی را در اولویت قرار می‌دهند.

سوالات متداول درباره آموزش Rarible؛ مقدمه‌ای بر بازار ان اف تی Rarible

آموزش Rarible؛ Rarible چیست؟

Rarible یک بازار ان اف تی بزرگ است که طیف وسیعی از ویژگی‌ها را به خریداران، فروشندگان و سارندگان ارائه می‌دهد.

آموزش Rarible؛ چه کسی این بازار NFT را ساخت؟

پلتفرم Rarible توسط کارآفرینان معروف ارز دیجیتال الکسی فالین و الکساندر سالنیکوف در آمریکا، توسعه یافته است.

امیرمهدی شکوهی

امیر مهدی شکوهی هستم. دو سال قبل نوشتن و ترجمه را شروع کردم. نزدیک به 10 سال زبان خواندم و مدرک‌های CAE و TTC گرفتم. در حال حاضر به طور اختصاصی روی مقالات بخش‌های بازی‌‌های بلاک چینی، ان اف تی‌ها و متاورس متمرکز هستم. به زبان انگلیسی، فیلم، سریال و بازی‌های ویدئویی علاقه زیادی دارم. همچنین به طور حرفه‌ای در بازار فعالیت می‌کنم. به نظرم کریپتوکارنسی‌ها آینده اقتصاد را شکل خواهند داد و تحولی در اقتصاد غیرمتمرکز ایجاد خواهند کرد.

مطالعه بیشتر

‫۴ دیدگاه‌ها

    1. سلام وقت بخیر. بله امکان لیست یک NFT در دو بازار مختلف وجود داره. بازارهای NFT معمولاً فقط آدرس NFT موجود در کیف پول شما را برداشته و نه خود توکن که در بلاک چین مربوطه ذخیره شده، و اون رو در بازار نمایش میدن. وقتی هم که NFT شما فروش میره، به پلتفرم این اجازه رو میدید که اطلاعات مالک اون توکن رو تغییر بده. اگر هم فروش یک توکن NFT به‌صورت کاملاً دقیق و همزمان و با یک کارمزد گَس در دو پلتفرم مختلف صورت بگیره، یکی از این تراکنش‌ها به‌صورت تصادفی انجام میشه و تراکنش دیگه با ارور «تغییریافتن مالک توکن» روبرو میشه. اکثر بازارهای NFT همین‌طوری کاری میکنن، اما این نکته رو هم در نظر داشته باشید که هر پلتفرم قوانین و مقررات خودش رو داره و بعضی بازارهای NFT هم در صورت لیست‌شدن توکن در بازارهای دیگه، به شما اجازه لیست مجدد اون رو نمیدن. موفق باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا