آموزش NFTآموزش ارز دیجیتال

معرفی BAYC؛ هرچیزی که باید درباره ان اف تی Bored Ape بدانید

بدون شک مجموعه ان اف تی Bored Ape Yacht Club (BAYC) تاثیرگذارترین پروژه ان اف تی در تمام دنیا است. این ان اف تی نزدیک به یک سال با مجموعه CryptoPunks در رقابت بود تا رتبه اول را در دست بگیرد و با شروع سال ۲۰۲۲ و افزایش قیمت BAYC این مجموعه بالاخره به صدر مجموعه‌های ان اف تی دست یافت. امروز، ارزش تمام ان اف تی‌های موجود در این مجموعه میلیاردها دلار است. با صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس همراه باشید تا به معرفی BAYC و بررسی آن بپردازیم.

پادکست معرفی BAYC؛ هرچیزی که باید درباره ان اف تی Bored Ape بدانید

معرفی BAYC؛ مجموعه BAYC چیست؟

BAYC مجموعه‌ای است که از ۱۰ هزار ان اف تی تشکیل شده. به طور کلی دو نوع ان اف تی وجود دارد،‌ قطعات هنری مستقلی که به عنوان “یک از یک” شناخته می‌شوند و مانند نقاشی‌های معروف در دنیای واقعی هستند. سپس ان اف تی‌هایی مانند Bored Ape وجود دارند که به عنوان «نسخه‌ای» هم شناخته می‌شوند. چنین مجموعه‌هایی می‌توانند حاوی تعداد زیادی ان اف تی باشند که به مجموعه کارت‌های بازی کلکسیونی شباهت دارند.

برای ساخت مجموعه‌ها و نسخه‌های بزرگ، سازندگان معمولا از هنر مولد (Generative Art) استفاده می‌کنند، فرآیندی که در آن تغییرات جدید به صورت الگوریتمی توسط یک برنامه کامپیوتری تولید می‌شود. سازندگان یک الگو به خصوص می‌سازند و با صفات خاص، تغییرات منحصر به فرد را ایجاد می‌کنند. هر ویژگی در چنین مجموعه‌ای از نظر کمیابی رتبه‌بندی می‌شود، بنابراین برخی از ویژگی‌ها کمتر از سایرین ظاهر می‌شوند.

مشاهده قیمت لحظه‌ای و خرید دوج کوین در صرافی ارز دیجیتال

برای مثال، در مجموعه ان اف تی BAYC، انواع لباس، حالت چهره، جواهرات و ویژگی‌ها وجود دارد. از بین تمام ان اف تی‌های BAYC تنها ۴۹ میمون خنجر در دهن دارند، ۱۰۸ میمون چشم سایبورگ دارند و ۱۱۵ میمون گوشواره ضربدر شکل دارند.

معرفی BAYC؛ خالق مجموعه BAYC کیست؟

خالق مجموعه BAYC کیست؟

از آنجایی که هر عضو فعالی از جامعه NFT عکس‌‌های پروفایل میمون را در توییتر دیده، هیچ نیازی به معرفی BAYC نیست. حتی افرادی که در NFT فعال نیستند، مجموعه میمون‌های کسل را دیده‌اند، ولی شهرت این مجموعه از کجا شروع شد؟ مانند بسیاری از پروژه‌های دیگر،‌ برای معرفی BAYC و راه‌اندازی آن زمان و تلاش زیادی صرف شده است و مانند اکثر پروژه‌های دیگر، داستان BAYC کمی پیچیده است.

مجموعه BAYC توسط شرکت Yuga Labs ساخته شده است. Yuga Labs درواقع شرکت مادر BAYC است. هدف این شرکت ایجاد یک امپراتوری رسانه‌ای حول محور ان اف تی‌ها است و ساخت مجموعه BAYC اولین قدم برای تحقق این مسیر است.

بنیانگذاران شرکت Yuga Labs تا فوریه سال ۲۰۲۲ از نام‌های مستعار استفاده می‌کردند تا اینکه هویت دو نفر از موسس‌ها توسط وب سایت BuzzFeed فاش شد. چند روز بعد همه بنیانگذاران به طور عمومی هویت واقعی خود را از طریق توییتر اعلام کردند.گرگ سولانو، وایلی آرونو، زشان علی و کریم آتالی چهار بنیانگذار اصلی شرکت Yuga Labs هستند.

قبل از راه‌اندازی BAYC، گرگ سولانو و وایلی آرونو تا حدودی درگیر رمزارزها بودند. هیچکدام تجربه نوآوری در این فضا را نداشتند، ولی از سال ۲۰۱۷ مشغول معامله در بازارهای کریپتو بودند. زشان علی و کریم آتالی هم سررشته به خصوصی از کریپتوکارنسی‌ها نداشتند. این چهار نفر با کمک هم شرکت Yuga Labs را ساختند و سپس BAYC را ایجاد کردند. البته هیچکدام از موسسان Yuga Labs طرح‌های BAYC را ایجاد نکردند.

هنرمند اصلی و طراح شخصیت‌‌های BAYC زنی است که با نام Seneca شناخته می‌شود. هنرمندان دیگر عبارتند از توماس داگلی، میگواشیر و دو نفر دیگر که هویت خود را فاش نکردند. در حال حاضر، Seneca ان اف تی‌های خود را منتشر کرده و تلاش دارد تا از کارهای شخصی خودش مشهور شود.

Seneca در مصاحبه مطبوعاتی که داشته است اظهار کرد که از نحوه جبران هنرش و عدم تحسینی که دریافت کرده است، راضی نیست. پس از بیانیه‌های عمومی او، بحثی در جامعه NFT در مورد جنبه‌های بد این تکنولوژی شروع شد. به طور کلی، بنیانگذاران شرکت‌ها رسوم بازارهای هنری سنتی را زیر پا می‌گذارند و به جای هنرمندان سود می‌برند.

معرفی BAYC؛ ایده BAYC از کجا شروع شد؟

قبل از تولد BAYC، زمانی که تیم توسعه دهنده در حال ایده پردازی برای یک مجموعه NFT بودند،‌ متوجه شدند که ایده‌های آن‌ها مناسب هنر دیجیتال نبود. آن‌ها تصمیم گرفتند تا مجموعه منحصر به فردی را که فقط برای اعضای یک باشگاه در دسترس باشد عرضه کنند و به این صورت ایده باشگاه قایق‌رانی شروع شد.

در ادامه،‌ آن‌‌ها به این نتیجه رسیدند که میمون‌ها در این باشگاه ساکن خواهند شد. چنین دیدگاهی برای توسعه‌‌دهندگان به اندازه کافی خوب بود. پس از ایده پردازی، آن‌ها تمام پس انداز خود را در این پروژه تخلیه کردند و با تصمیم‌گیری در مورد ویژگی‌ها و ثبت قرارداد، تیم Yuga Labs باشگاه قایق‌رانی Bored Ape را راه‌اندازی کرد. باشگاه در ۲۳ آوریل ۲۰۲۱ آغاز شد و هر میمون با قیمت منصفانه ۰.۰۸ اتریوم (حدود ۱۹۰ دلار در آن زمان) توزیع شد.

فروش اتریوم با کمترین کارمزد در صرافی ارز دیجیتال

البته، فروش میمون‌ها تا ۳۰ آوریل شروع نشده بود. بعد از معرفی رسمی این مجموعه یکی از معامله‌گران مشهور NFT که با نام Pranksy شناخته می‌شد تعداد زیادی از میمون‌ها را خریداری کرد و در توییتی از این پروژه حمایت کرد. این توییت همه چیز را برای BAYC تغییر داد و تمام ان اف تی‌های این مجموعه تا ۱۲ ساعت بعد فروخته شد.

تیم BAYC در مصاحبه‌هایی که داشته، گفته است که قبل از شروع فروش ان اف تی‌ها با Pranksy هیچ ارتباطی نداشته‌اند.

معرفی BAYC؛ چرا مجموعه BAYC انقدر گران است؟

چرا مجموعه BAYC انقدر گران است؟

همانطور که قبل از معرفی BAYC گفتیم، ان اف تی‌ها دو دسته هستند و BAYC جزو دسته دوم که شبیه به کارت‌های بازی هستند، است. از نظر تئوری با کمیاب شدن این کارت‌ها و بالا رفتن تقاضا قیمت آن‌ها بسیار گران می‌شود. آیا همه حاضرند تا برای آن کارت‌ها پول بپردازند؟ نه، اما لزوما مجموعه‌ها برای ارزشمند شدن به افراد زیادی نیاز ندارند.

فروش اولیه این مجموعه تا حدودی به کمک توییتر انجام شد. در ماه‌های آینده، ستارگانی مثل جیمی فالون و امینم میمون‌های شماره ۵۹۹# و ۹۰۵۵# را خریداری کردند.

اما چه چیزی باعث شد تا اولین معامله‌گران بدون هیچ ارتباط قبلی از مجموعه BAYC پشتیبانی کنند؟ آن‌ها می‌گویند که یکی از دلایل اصلی سرمایه‌گذاری در NFT به دلیل کاربردی بودن آن‌ها است. ابزار یک ان اف تی می‌تواند در آینده دسترسی‎‌های به خصوصی را به نگهدارندگان بدهد. خوشبختانه تیم Yuga Labs قبل از معرفی BAYC از شفاف سازی ابزار آن اطمینان حاصل کردند. آن‌ها جامعه خود و افراد علاقه‌مند به خرید NFT را با ارائه مداوم امتیازات علاقه‌مند نگه داشتند.

معرفی BAYC: این مجموعه چه چیزی به جامعه خود ارائه می‌دهد؟

تا این مرحله، متوجه شدیم که BAYC چیزی بیشتر از NFT است. ان اف تی‌‌های Bored Ape درواقع یک کلید ورود به باشگاه BAYC هستند. به این صورت تنها راه برای پیوستن به این باشگاه خصوصی خرید یکی از ان اف تی‌های Bored Ape است. اگرچه قیمت میمون‌ها در زمان انتشار مناسب و معقول بود، اما در حال حاضر ارزان‌ترین ان اف تی این مجموعه ۱۰۰ اتریوم یا ۳۰۰ هزار دلار ارزش دارد. با این حال، سرمایه گذاران این باشگاه معتقدند که مزایای BAYC بیشتر از پولی که بابت آن پرداخته‌اند است.

بخشی از مزیت‌های عضویت در باشگاه BAYC شامل موارد زیر می‌شود:

  • اعضای باشگاه حق استفاده تجاری از ان اف تی‌های خود را دارند. به این معنی که آن‌ها می‌توانند از ان اف تی خود محصولات تبلیغاتی تولید کنند و بفروشند.
  • BAYC به کاربران خود کالاهای انحصاری را ارائه می‌کند. البته قبل از دریافت این کالاها کاربران باید با استفاده از کیف پول اتریوم، هویت خود را تایید کنند.
  • پروژه جدید شرکت Yuga Labs که با عنوان Bored Ape Kennel Club راه‌اندازی شد، به صورت اختصاصی در دسترس اعضای BAYC قرار گرفت.
  • پروژه میمون‌های جهش‌یافته هم در زمان انتشار فقط در دسترس اعضای BAYC قرار گرفت و پس از یک دوره انتظار به روی عموم باز شد.
  • اعضای BAYC حق دارند تا درباره پخش درآمد و سرمایه شرکت به پروژه‌های مختلف نظر دهند. به همین صورت این پروژه تا به حال میلیون‌ها دلار به خیریه‌های مختلف اهدا کرده است.

علاوه بر این، BAYC دقیقا همان چیزی است که توسعه‌دهندگان می‌خواستند. به طور کلی ان اف تی‌ها به افراد مختلف از همه اقشار جامعه اجازه می‌دهند تا بخشی از یک نوآوری در فناوری، فرهنگ و امور مالی باشند. این بدان معنا نیست که BAYC هیچ جنبه منفی ندارد، ولی نشان می‌دهد که تیم Yuga Labs به آنچه که در نقشه راه خود ارائه کرده‌اند پایبند هستند.

معرفی BAYC؛ توکن APE چیست؟

معرفی BAYC؛ توکن APE چیست؟

مارس ۲۰۲۲ ماه بزرگ و تاثیر‌گذاری برای Yuga Labs بود. چند روز پس از اعلام اینکه آن‌ها CryptoPunks و Meebits را خریداری کرده‌اند، توسعه‌دهندگان از راه‌اندازی یک توکن جدید به نام ApeCoin (APE) خبر دادند. ApeCoin به عنوان توکنی برای فرهنگ، بازی و تجارت ساخته شده است و قصد دارد تا جامعه غیرمتمرکز وب ۳ را تقویت کند. توکن APE به طور اختصاصی آینده جامعه Bored Ape را هم اداره خواهد کرد.

البته توکن APE فقط توسط BAYC ساخته نشده است. از نظر فنی، خالق این توکن، ApeCoinDAO است. البته، به نظر کاربران، APE بسیاری از مشکلاتی را که اعضای جامعه NFT در سرمایه‌داری سنتی مورد انتقاد قرار می‌دهند، تکرار می‌کند.

معمولا،‌ کسانی که توکن‌های بیشتری دارند، تاثیر بیشتری در حاکمیت DAO دارند. اندرسون هاروویتز و آنیموکا برندز دو تا از بزرگ‌ترین نگه‌دارندگان ApeCoin هستند، زیرا در شرکت Yuga Labs سرمایه گذاری کرده بودند. سخنگوی Yuga Labs تایید کرده که آن‌ها و سایر شرکا مجموعا ۱۴ درصد از تمام توکن‌ها را دریافت کردند. با این حال تمام اعضای باشگاه BAYC هم که از ده‌ها هزار نفر تشکیل شده است همین مقدار را دریافت کرده‌اند. این دقیقا برعکس تمام اهداف پلتفرم‌های غیرمتمرکز است.

معرفی BAYC؛ آینده پروژه BAYC چیست؟

آینده پروژه BAYC چیست؟

انجمن Bored Ape هنوز هم فضایی پویا و با روحیه بالا است که همراه با یک نقشه راه متمرکز و مداوم پیش می‌رود. سوالی که ذهن همه طرفداران را مشغول کرده است این است که برنامه‌های بعدی BAYC چیست؟

برای شروع، بسیاری از نگهدارندگان Bored Ape این فرصت را داشته‌اند تا میمون‌های خود را با قیمتی باورنکردنی بفروشند. ان اف تی ۸۸۱۷# از مجموعه BAYC در اکتبر ۲۰۲۱ با قیمت ۳.۵ میلیون دلار فروخته شد.

شرکت Yuga Labs هم پس از معرفی BAYC درآمد زیادی داشته است. این شرکت به تازگی ۴۵۰ میلیون دلار درآمد داشته است و اعلام کرده که مقدار زیادی از این پول صرف پیشرفت پروژه‌های آینده می‌شود. برای شروع این تیم در حال کار بر یک دنیای مجازی با نام Otherside است.

Otherside با هدف بزرگ‌ترین انبساط دنیای مجموعه Bored Ape ساخته می‌شود و از مزایایی مثل خرید و فروش زمین مجازی بهره می‌برد. برای اطلاعات بیشتر از این پروژه می‌توانید به وب سایت Otherside مراجعه کنید.

بنابراین، به نظر می‌رسد که Yuga Labs در مسیر تحقق رویای خود برای ایجاد یک امپراتوری رسانه‌ای متمرکز بر NFT قرار دارد. با توجه به اینکه پروژه‌های Meebits و CryptoPunks بخشی از Yuga Labs هستند، باید منتظر بمانیم تا ببینیم که برنامه‌های بعدی این شرکت چیست.

سوالات پرتکرار درباره معرفی BAYC و میمون‌های کسل

  • BAYC چیست؟

    BAYC یک مجموعه NFT پرطرفدار با بیش از ۱۰ هزار ان اف تی است.

  • خالق مجموعه BAYC کیست؟

    گرگ سولانو، وایلی آرونو، زشان علی و کریم آتالی چهار بنیانگذار اصلی شرکت Yuga Labs، که شرکت مادر مجموعه BAYC است، هستند.

امیرمهدی شکوهی

امیر مهدی شکوهی هستم. دو سال قبل نوشتن و ترجمه را شروع کردم. نزدیک به 10 سال زبان خواندم و مدرک‌های CAE و TTC گرفتم. در حال حاضر به طور اختصاصی روی مقالات بخش‌های بازی‌‌های بلاک چینی، ان اف تی‌ها و متاورس متمرکز هستم. به زبان انگلیسی، فیلم، سریال و بازی‌های ویدئویی علاقه زیادی دارم. همچنین به طور حرفه‌ای در بازار فعالیت می‌کنم. به نظرم کریپتوکارنسی‌ها آینده اقتصاد را شکل خواهند داد و تحولی در اقتصاد غیرمتمرکز ایجاد خواهند کرد.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا