آموزش ارز دیجیتالمعرفی ارزهای دیجیتال

معروف ترین ارزهای دیجیتال؛ معرفی ۱۰ رمز ارز محبوب بازار

از ابتدای پیدایش بیت‌کوین تا به امروز حدودا ۱۴ سال می‌گذرد و این رمزارز با ارزش بازار بیش از ۵۵۰ میلیارد دلار و دارا بودن بیشترین میزان سلطه بر معاملات، همچنان پرچم‌دار بازار کریپتوکارنسی بوده و به عنوان یکی از معروف ترین ارزهای دیجیتال، جایگاه رهبری در این بازار را از آن خود کرده‌ است. بیت‌کوین اما علی رغم اینکه نخستین دارایی رمزارزی در صنعت بلاک‌چین است، تنها ارز دیجیتال معتبر نبوده و پروژه‌های قدرتمند دیگری نیز پا در این عرصه گذاشته‌اند.

معروف ترین ارزهای دیجیتال عموما به آن دسته از ارزهایی گفته می‌شود که یا دارای بنیاد و فاندامنتال قدرتمندی باشند و یا در مقاطع تاریخی مشخصی به واسطه پامپ‌های قیمتی قابل توجهی که تجربه کرده‌اند، سودهای کلانی را نصیب معامله‌گران کنند. برای مثال، رمزارز اتریوم یکی از معروف ترین ارزهای دیجیتال است که به واسطه بلاک‌چین و پروژه قدرتمندی که دارد، توسط افراد بسیاری شناخته می‌شود. رمزارز شیبا نیز یکی دیگر از معروف ترین ارزهای دیجیتال است که به دنبال پامپ‌ قیمتی ۱۵۰۰ درصدی که در سال ۲۰۲۱ تجربه کرد، میان معامله‌گران کریپتو به محبوبیت رسید.

در این مطلب از وبلاگ صرافی ارز دیجیتال اوام پی فینکس تصمیم گرفتیم تا ضمن معرفی ۱۰ مورد از محبوب‌ترین ارزهای دیجیتال، بهترین ارز دیجیتال برای سرمایه گذاری بلند مدت و بهترین ارزهای دیجیتال برای سود روزانه را نیز به شما معرفی کنیم و نحوه تشکیل سبد سرمایه گذاری بهینه از میان معروف ترین ارزهای دیجیتال را نیز برایتان توضیح دهیم. تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

پادکست معروف ترین ارزهای دیجیتال

معروف ترین ارزهای دیجیتال در بازار کریپتوکارنسی

معرفی معروف ترین ارزهای دیجیتال

پس از بیت‌کوین (BTC)، رمزارزهای اتریوم (ETH)، تتر (USDT)، بایننس‌کوین (BNB)، ریپل (XRP)، کاردانو (ADA)، دوج‌کوین (DOGE)، سولانا (SOL)، لایت‌کوین (LTC)، شیبا (SHIB) و ترون (TRX) معروف ترین ارزهای دیجیتال هستند که هر یک بر اثر عوامل تکنیکال و فاندامنتال منحصر به فردی، محبوبیت ویژه‌ای میان اعضای بازار کریپتوکارنسی به دست آورده‌اند. در ادامه هر یک از پروژه‌های رمزارزی را به صورت جزئی‌تر بررسی خواهیم کرد.

مشاهده قیمت و خرید بیت کوین

اتریوم (Ethereum) از معروف ترین ارزهای دیجیتال

آشنایی با اتریوم به عنوان یکی از معروف ترین ارزهای دیجیتال

پس از بیت‌کوین، دومین دارایی رمزارزی و همچنین معروف ترین ارز دیجیتال که تقریبا توسط تمام کاربران بازار کریپتو شناخته شده، رمزارز اتریوم با نماد اختصاری ETH است. ارز دیجیتال اتر یا همان اتریوم، رمزارز بومی بلاک‌چین اتریوم است که در تاریخ ۳۰ جولای ۲۰۱۵ (۸ مرداد ۱۳۹۴) توسط ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin) به صورت رسمی به جامعه بلاک‌چین معرفی شد.

در زمان نگارش این مقاله، اتریوم با مارکت کپ ۲۱۹ میلیارد دلار، جایگاه دوم برترین ارزهای دیجیتال را به خود اختصاص داده و در محدود ۱,۸۲۰ دلار معامله می‌شود. برخی اعضای جامعه کریپتوکارنسی رمزارز اتریوم را به عنوان ملکه بازار ارز دیجیتال می‌شناسند و آینده بسیار روشن و فوق‌العاده‌ای برای این رمزارز متصورند.

ویتالیک بوترین، خالق اتریوم، تفاوت بیت‌کوین و اتریوم را به این صورت بیان می‌‌کند:

«تفاوت بیت‌کوین و اتریوم همچون تفاوت ماشین حساب جیبی و گوشی هوشمند است. ماشین حساب جیبی فقط یک کار را انجام می‌دهد و همین یک را نیز خوب انجام می‌دهد. اگر شما یک گوشی هوشمند داشته باشید، پس شما یک ماشین حساب جیبی، پخش‌کننده موسیقی، مرورگر و خیلی چیزهای دیگر را هم به عنوان اپلیکیشن در گوشی خود دارید.»

سقف قیمت اتریوم برابر با ۴,۸۰۰ دلار بوده و این ارز دیجیتال هم‌اکنون با سقف قیمتی خود به میزان ۶۲ درصد فاصله دارد. برخی تحلیلگران معتقدند قیمت این دارایی رمزارزی تا سال ۲۰۲۵ میلادی به ۶,۰۰۰ دلار خواهد رسید و سقف قیمتی جدیدی ثبت خواهد کرد.

مهم‌ترین عاملی که اتریوم را نسبت به سایر آلت‌کوین‌های بازار تا این اندازه منحصر به فرد می‌کند و آن را در دسته معروف‌ترین ارزهای دیجیتال قرار می‌دهد، بلاک‌چین قدرتمند این رمزارز است. بلاک‌چین اتریوم اولین شبکه بلاک‌چینی بود که فناوری قرارداد هوشمند را به اهالی تکنولوژی معرفی کرد. در حال حاضر بلاک‌چین اتریوم با فراهم کردن ظرفیت‌های گوناگون، بستری مناسب برای ایجاد و راه‌اندازی اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (DAPP) را فراهم کرده و به عنوان یک شبکه پیشگام در صنعت بلاک‌چین محسوب می‌گردد.

یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که به عنوان یکی از معایب بلاک‌چین اتریوم ذکر می‌شود، کارمزد بالای تراکنش‌های این شبکه است. ارتقا «مرج اتریوم» و «شانگهای اتریوم» دو مورد از مهم‌ترین رویدادهای فاندامنتالی هستند که در راستای توسعه شبکه و افزایش مقایس‌پذیری بلاک‌چین اتریوم در نظر گرفته شده‌اند.

آپدیت شانگهای اتریوم چیست؟ راهنمای کامل ارتقای شانگهای اتریوم

منظور از افزایش مقیاس‌پذیری این است که شبکه تا حدی ارتقا و توسعه پیدا کند که بتواند تعداد تراکنش بیشتری را در مدت زمان کمتر و با کارمزد پایین‌تری پردازش و تایید کند. اگر قصد سرمایه‌گذاری در این شبکه بلاک‌چینی آینده‌دار را دارید، خرید پله‌ای در فواصل زمانی گوناگون می‌تواند بهترین روش برای تخصیص سرمایه به این دارایی پرطرفدار باشد.

تتر (Tether) یکی از رمز ارزهای محبوب

آشنایی با تتر به عنوان یکی از معروف ترین ارزهای دیجیتال

ارز دیجیتال تتر با نماد اختصاری USDT برترین استیبل کوین بازار رمزارزها و یکی از معروف ترین ارزهای دیجیتال با پشتوانه دلار آمریکا است. استیبل‌کوین‌ها آن دسته از ارزهای دیجیتالی هستند که فارغ از نوسان‌های قیمتی بیت‌کوین و سایر رمزارزها در بازار، همواره ارزش ثابتی داشته و قیمت آن‌ها با قیمت دارایی‌های دیگری همچون انس جهانی، دلار یا یورو تغییر می‌کند.

رمزارز تتر برترین و معروف‌ترین استیبل‌کوین بازار کریپتوکارنسی بوده که قیمت هر واحد از آن همواره با قیمت یک واحد دلار آمریکا برابری می‌کند. این رمزارز اولین بار در جولای ۲۰۱۴ (تیر ماه ۱۳۹۳) به بازار رمزارزها معرفی شد و در اکثر صرافی‌های رمزارزی به عنوان پایه بازار معاملات در نظر گرفته می‌شود. به بیان دیگر، کاربران می‌توانند بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال را با استفاده از تتر خرید و فروش کنند؛ یعنی برای خرید یک رمزارز می‌بایست مبلغ مورد نظر را با رمزارز تتر پرداخت کرده و یا در ازای فروش آن، تتر دریافت کنند.

این رمزارز در حال حاضر با ارزش بازار نزدیک به ۸۳ میلیارد دلار، چهارمین رمزارز برتر بازار ارز دیجیتال است. رمزارز تتر علاوه‌بر این که یک نوع دلار دیجیتالی برای انجام مبادلات است، خود نیز می‌تواند یک ابزار ذخیره ارزش برای افراد باشد. به این معنا که اگر قصد دارید سرمایه نقد خود را به دلار تبدیل کرده تا از ارزش آن در برابر چالش‌های تورمی محافظت کنید، می‌توانید به خرید تتر بپردازید و موجودی نقدی ریالی خود را به دلار دیجیتالی تبدیل کنید.

خرید تتر نیز به راحتی از طریق صرافی‌‌های رمزارزی معتبر ایرانی امکان‌پذیر است. به عنوان مثال برای خرید تتر در صرافی او ام پی فینکس کافیست ابتدا از طریق وبسایت یا اپلیکیشن در پلتفرم ثبت نام کرده و احراز هویت کنید. پس از آن می‌توانید حساب کاربری خود را از طریق اتصال به درگاه پرداخت آنلاین به صورت تومانی شارژ کرده و به خرید تتر در بازار «تتر-تومان» بپردازید.

بایننس کوین (Binance Coin) ارز دیجیتال محبوب در بازار

آشنایی با بایننس کوین به عنوان یکی از معروف ترین ارزهای دیجیتال

صرافی بایننس (Binance) بزر‌گ‌ترین و معروف‌ترین صرافی ارز دیجیتال متمرکز در جهان بوده و ارز دیجیتال بایننس‌کوین با نماد اختصاری BNB رمزارز اختصاصی این پلتفرم است که در جولای ۲۰۱۷ (تیر ۱۳۹۶) به مارکت کریپتوکارنسی معرفی شد. ارز دیجیتال BNB با مارکت کپ نزدیک به ۴۷ میلیارد دلار، جایگاه چهارم از میان برترین ارزهای دیجیتال را به خود اختصاص داده و یکی از معروف ترین ارزهای دیجیتال با کاربردهای گوناگون است.

صرافی بایننس و رمزارز BNB توسط چانگ پنگ ژائو (Changpeng Zhao) مشهور به CZ که یکی از ثاتیرگذارترین افراد در بازار کریپتوکارنسی بوده و نفوذ بالایی در روند پیشرفت و توسعه این صنعت دارد، بنیان‌گذاری شده است. سقف قیمت بایننس کوین برابر با ۶۹۰ دلار بوده و این ارز دیجیتال هم‌اکنون با قیمت ۳۰۴ دلار و فاصله ۵۵ درصدی از این سقف قیمتی در بازار معامله می‌شود. برخی تحلیلگران پیش‌بینی کرده‌اند که با توسعه فعالیت‌های پلتفرم بایننس و گسترش کاربرد رمزارز BNB، قیمت این دارایی رمزنگاری شده تا سال ۲۰۲۵ میلادی به حوالی ۵۰۰ دلار خواهد رسید.

چانگ پنگ ژائو مالک صرافی بایننس کیست؟

زنجیره هوشمند بایننس یا همان بایننس اسمارت چین (BSC) همچون بلاک‌چین اتریوم، یکی از برترین بلاک‌چین‌های موجود در صنعت رمزنگاری بوده که امکانات کاربردی بسیاری برای توسعه برنامه‌های غیرمتمرکز بر بستر بلاک‌چین فراهم کرده و تاکنون توکن‌های متعددی روی این شبکه ایجاد شده‌اند. با توجه به امکانات گسترده این شبکه پیش‌بینی می‌شود که پلتفرم بایننس در آینده صنعت ارزهای دیجیتال نیز جایگاه مطلوبی داشته باشد. بنابراین اگر طرفدار ارز دیجیتال صرافی متمرکز (CEX) هستید، ارز دیجیتال بایننس‌کوین (BNB) در حال حاضر بهترین گزینه برای سرمایه‌گذاری در این حوزه خواهد بود.

ریپل (Ripple) رمز ارز معروف در بازار ارزهای دیجیتال

آشنایی با ریپل به عنوان یکی از معروف ترین ارزهای دیجیتال

ریپل (Ripple) یکی از کمپانی‌های مطرح در ایالات متحده است که سابقه چندین ساله در زمینه ارائه خدمات و سرویس‌های گوناگون انتقال بین‌المللی پول دارد. ارز دیجیتال ریپل با نماد اختصاری XRP رمزارز بومی این کمپانی است که در سال ۲۰۱۲ میلادی به قیمت ۰.۰۰۵ دلار به بازار کریپتوکارنسی معرفی شد و یکی از قدیمی‌ترین، پر طرفدارترین و معروف ترین ارزهای دیجیتال محسوب می‌شود.

نکته بسیار جالبی که در مورد کمپانی ریپل وجود دارد این است که مخاطب محصولات ریپل تنها اشخاص نیستند، بلکه طیف وسیعی از بانک‌ها و موسسات مالی که در حیطه نقل و انتقال بین‌المللی پول فعالیت می‌کنند نیز جزو مخاطبان پروپاقرص شبکه ریپل بوده و بیش از ۱۰۰ بانک و شرکت مالی با این کمپانی قرارداد همکاری امضا کرده‌اند!

سقف قیمت ریپل برابر با ۳.۸۴ دلار بوده و این ارز دیجیتال هم اکنون در قیمت ۰.۴ دلار و با فاصله ۸۷ درصدی از این سقف قیمتی در بازار خرید و فروش می‌شود. برخی تحلیلگران بازار پیش‌بینی کرده‌اند که قیمت رمزارز XRP تا سال ۲۰۲۵ میلادی به ۱.۳ دلار خواهد رسید. ریپل هم اکنون با مارکت کپ ۲۴ میلیارد دلار، جایگاه ششم در میان برترین ارزهای دیجیتال را به خود اختصاص داده است.

یکی از موضوعات چالشی پیرامون رمزارز ریپل مسئله درگیری‌های چندین ساله آن با سازمان بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) است. این سازمان یک نهاد مالی تنظیم کننده در آمریکاست که پافشاری‌‌ زیادی بر روند قانون‌گذاری ارزهای دیجیتال دارد. سازمان SEC معتقد است که ریپل یک اوراق بهادار بوده و لازم است تا معاملات خرید و فروش آن تنظیم و مدیریت گردد. این نهاد اما هنوز موفق به اثبات این ادعا نشده و برخی تحلیلگران فاندامنتالیست معتقدند که پیروزی ریپل در این دادگاه در تقابل با SEC، زمینه‌های رشد بسیار خوبی را برای این رمزارز و همچنین سایر ارزهای اثبات سهام (POS) فراهم خواهد کرد.

کاردانو (Cardano) ارز دیجیتال محبوب تریدرها

آشنایی با کاردانو به عنوان یکی از معروف ترین ارزهای دیجیتال

یکی از پروژه‌های رمزارزی پرطرفدار بازار که خیلی بی سر و صدا و بی حاشیه مسیر تکامل خود را طی می‌کند، بلاک‌چین کاردانو (Cardano) است. کاردانو خود را به عنوان سومین نسل بلاک‌چین معرفی کرده و در زمینه‌های مختلف این حوزه همچون ایجاد صرافی غیرمتمرکز (DEX) و ارائه استیبل‌کوین برنامه‌ریزی‌های گسترده‌ای انجام داده است.

ارز دیجیتال کاردانو با نماد اختصاری ADA، رمزارز بومی بلاک‌چین کاردانو بوده که در سال ۲۰۱۷ میلادی توسط چارلز هاسکینسون، به بازار کریپتوکارنسی معرفی شد. رمزارز ADA در حل حاضر با دارا بودن ارزش بازار ۱۴ میلیارد دلاری، پس از ریپل جایگاه هفتم در میان برترین رمزارزها را به خود اختصاص داده و یکی از معروف ترین ارزهای دیجیتال است.

سقف قیمت کاردانو برابر با ۳ دلار است و این ارز دیجیتال در حال حاضر با قیمت ۰.۳۶ دلار و فاصله ۸۸ درصدی از این سقف قیمتی در بازار کریپتوکارنسی خرید و فروش می‌شود. برخی تحلیلگران بازار نیز پیش‌بینی کرده‌اند که قیمت ارز دیجیتال ADA تا سال ۲۰۲۵ میلادی به ۱ دلار خواهد رسید. این پروژه رمزارزی نیز همچون اتریوم، بنیاد قدرتمندی داشته و با بازگشت دوباره روزهای رشد و رونق به بازار، جهش قیمتی قابل توجهی را تجربه خواهد کرد. بنابراین اگر اهل سرمایه‌گذاری‌های بلند مدت هستید، این رمزارز می‌تواند یکی از آیتم‌های سبد سرمایه‌گذاری شما باشد.

دوج‌کوین (Dogecoin) ارز محبوب و خبرساز

آشنایی با دوج کوین به عنوان یکی از معروف ترین ارزهای دیجیتال

ارز دیجیتال دوج‌کوین با نماد اختصاری DOGE یکی دیگر از معروف ترین ارزهای دیجیتال است که در ۶ دسامبر ۲۰۱۳ (۱۵ آذر ۱۳۹۲) به عنوان یک میم‌کوین (Memes) به بازار کریپتو معرفی شد و هم اکنون با مارکت کپ نزدیک به ۹ میلیارد دلار در جمع ۱۰ رمزارز برتر بازار حضور پیدا کرده و جایگاه هشتم از میان پرمعامله‌ترین ارزهای دیجیتال را به خود اختصاص داده است.

بسیاری از فعالان مارکت کریپتوکارنسی ارز دیجیتال دوج‌کوین را با شخصیت معروف ایلان ماسک (Elon Musk)، مدیر عامل تسلا و توییتر می‌شناسند و به او لقب «پدر دوج‌کوین» داده‌اند. در واقع می‌توان گفت این ایلان ماسک بود که با حمایت‌های چند جانبه از دوج‌کوین، آن را به یکی از محبوب‌ترین و معروف ترین ارزهای دیجیتال تبدیل کرد.

ایلان ماسک خود یکی از بزرگ‌ترین حامیان ارز دیجیتال DOGE بوده و با انتشار توییت‌های حمایتی مختلف در بازه‌های زمانی گوناگون، زمینه‌های پامپ قیمت دوج کوین را فراهم کرده‌است. آخرین حمایت ماسک از دوج‌کوین نیز به چهاردهم فروردین ۱۴۰۲ و ماجرای تغییر لوگوی توییتر بازمی‌گردد. داستان از این قرار بود که روز دوشنبه ۱۴ فروردین ۱۴۰۲ و همزمان با آغاز هفته معاملاتی در بازارهای جهانی، کاربران توییتر متوجه شدند که لوگوی پرنده آبی معروف این شبکه اجتماعی، جای خود را به تصویر لوگوی دوج‌کوین داده است. این اتفاق یک جهش قیمتی ۳۰ درصدی برای رمزارز دوج‌کوین به ارمغان آورد.

ایلان ماسک هم اکنون مالک پلتفرم توییتر است و به نظر می‌رسد که با در دست گرفتن هدایت این شبکه اجتماعی، سورپرایزهای دیگری نیز در ادامه برای رمزارزهای مورد علاقه‌اش از جمله دوج‌کوین داشته باشد. به بیان دیگر می‌توان گفت که پشتوانه این ارز دیجیتال ایلان ماسک بوده و با توجه به اینکه این فرد یکی از اصلی‌ترین بازیگران بازار کریپتوکارنسی است، احتمالا آینده روشنی در انتظار این میم‌کوین محبوب بازار خواهد بود.

بنابراین اگر شخصیت ریسک‌پذیری دارید، شاید ایده بدی نباشد که درصد پایینی از سبد سرمایه‌گذاری خود را به این رمزارز اختصاص دهید و یا با زیر نظر قرار دادن نوسان‌های روزانه قیمت و دنبال کردن اخبار مربوط به دوج‌کوین به کسب سود از معاملات خرید و فروش دوج‌کوین در بازه‌های زمانی کوتاه مدت بپردازید.

سقف قیمت دوج‌کوین برابر با ۰.۷ دلار بوده و این رمزارز هم اکنون با قیمت ۰.۰۷ دلار و اختلاف ۹۰ درصدی از این سقف قیمتی در بازار در حال معامله است. اولین هدف قیمتی دوج‌کوین برابر با یک دلار است؛ یا به عبارت ساده‌تر، طرفداران این رمزارز منتظر دوج‌کوین یک دلاری هستند.

سولانا (Solana)

آشنایی با سولانا به عنوان یکی از معروف ترین ارزهای دیجیتال

بلاک‌چین سولانا یکی دیگر از برترین پروژه‌های بلاک‌چینی است که به طور ویژه در زمینه افزایش مقیاس‌پذیری فعالیت می‌کند. به عقیده فاندامنتالیست‌های بازار کریپتو، سولانا به وجود آمده تا رقیب اتریوم در سرعت پردازش اطلاعات باشد و تراکنش‌ها را در زمان کمتر و کارمزد پایین‌تر پردازش و تایید کند. ارز دیجیتال سولانا با نماد اختصاری SOL رمزارز بومی بلاک‌چین سولانا (Solana) است که در مارس ۲۰۲۰ (اسفند ۱۳۹۸) به بازار کریپتوکارنسی معرفی شد.

قیمت سولانا در یک بازه زمانی ۳ ماهه (آگوست ۲۰۲۱ تا نوامبر ۲۰۲۱) توانست از محدوده ۲۵ دلار با رشد ۹۵۰ درصدی به محدوده ۲۶۰ دلار برسد و سقف قیمتی جدیدی را ثبت کند. این جهش قیمتی در رمزارز سولانا آن را به یکی از معروف ترین ارزهای دیجیتال تبدیل کرد و باعث شد تا سرمایه‌گذاران و معامله‌گران بسیاری به این پروژه رمزارزی جذب شوند.

ارز دیجیتال سولانا هم اکنون در قیمت ۱۹.۵ دلار و فاصله ۹۲ درصدی از سقف قیمتی خود در بازار خرید و فروش شده و با ارزش بازار ۷ میلیارد دلار، جایگاه دهم در میان برترین رمزارزها را به خود اختصاص داده است. برخی تحلیلگران نیز پیش‌بینی کرده‌اند که با توسعه و گسترش شبکه سولانا بر بستر بلاک‌چین، قیمت ارز دیجیتال SOL تا سال ۲۰۲۵ میلادی با رسیدن به ۴۱۰ دلار سقف جدیدی را ثبت خواهد کرد. همچون طرفداران دوج‌کوین که منتظر دوج‌کوین یک دلاری هستند، حامیان و طرفداران رمزارز سولانا نیز هدف قیمتی ۱۰۰۰ دلار را برای آینده این رمزارز در نظر گرفته‌اند.

لایت کوین (Litecoin)

آشنایی با لایت کوین به عنوان یکی از معروف ترین ارزهای دیجیتال

ارز دیجیتال لایت‌کوین با نماد اختصاری LTC یکی از قدیمی‌ترین، اصیل‌ترین، پر معامله‌ترین و معروف ترین ارزهای دیجیتال در بازار کریپتوکارنسی است که بر اساس یک «فورک (Fork)» از شبکه بیت‌کوین ایجاد شده و هم اکنون به عنوان «شاهزاده آلت‌کوین‌ها» شناخته می‌شود. بر اساس اطلاعات موجود در وایت پیپر لایت‌کوین، این رمزارز کار خود را به صورت رسمی از اکتبر ۲۰۱۱ (مهر ۱۳۹۰) با عنوان «اولین آلت‌کوین» به صورت رسمی در بازار ارز دیجیتال آغاز کرده است.

قیمت لایت‌کوین در ماه می ۲۰۲۱ (اردیبهشت ۱۴۰۰) به اوج تاریخی خود در محدوده ۴۱۲ دلار رسید و هم اکنون پس از گذشت حدودا ۲ سال از آن زمان در قیمت ۸۷ دلار و فاصله ۸۷ درصدی از این سقف قیمتی در بازار خرید و فروش می‌شود. ارز دیجیتال LTC با دارا بودن ارزش بازار بیش از ۶.۵ میلیارد دلار، جایگاه دوازدهم از میان برترین رمزرارزهای بازار را به خود اختصاص داده و برخی تحلیلگران نیز پیش‌بینی کرده‌اند که قیمت این رمزارز قدیمی بازار تا سال ۲۰۲۵ میلادی به ۳۰۰ دلار خواهد رسید.

ترون (Tron)

آشنایی با ترون به عنوان یکی از معروف ترین ارزهای دیجیتال

ارز دیجیتال ترون با نماد اختصاری TRX یکی دیگر از معروف ترین ارزهای دیجیتال است که به بلاک‌چین ترون (Tron) اختصاص دارد. رمزارز ترون ابتدا به عنوان یکی از توکن‌های مبتنی بر استاندارد ERC-20 در بلاک‌چین اتریوم آغاز به کار کرد و هم اکنون یک رمزارز کاملا مستقل و با شبکه مخصوص به خود است.

شبکه ترون یک پلتفرم اشتراک‌گذاری محتوا مبتنی بر فناوری بلاک‌چین است که با هدف ایجاد یک تحول اساسی در صنعت سرگرمی در سطح جهان به وجود آمده است. به بیان دقیق‌تر شبکه ترون با دنبال کردن شعار «غیرمتمرکزسازی وب»، قدم در عرصه ارزهای دیجیتال گذاشته و قصد دارد بستری را فراهم کند تا کاربران بتوانند بدون نیاز به استفاده از سرویس‌های متمرکز همچون گوگل، اپل و فیسبوک، به تولید و انتشار محتوا بپردازند و از این طریق کسب درآمد داشته باشند. ترون خود را به عنوان یک اکوسیستم پویا معرفی کرده و قابلیت‌های کاربردی بسیاری برای ایجاد و توسعه اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (DApp) به کسب و کارهای مختلف ارائه می‌کند.

یکی دیگر از ویژگی‌هایی که بلاک‌چین ترون را به یکی از کاربردی‌ترین بلاک‌چین‌های موجود و ارز دیجیتال TRX را نیز به یکی از معروف ترین ارزهای دیجیتال تبدیل کرده، کارمزد پایین انجام تراکنش‌های رمزارزی در این شبکه است. به بیان دیگر می‌توان گفت که بلاک‌چین ترون یکی از ارزان‌ترین‌ترین شبکه‌ها برای انجام تراکنش‌های واریز و برداشت ارز دیجیتال است.

برای مثال کارمزد انتقال ارز دیجیتال تتر (USDT) بر بستر بلاک‌چین اتریوم (ERC-20) برابر با ۱۲ واحد USDT بوده، اما کارمزد انتقال تتر (USDT) بر بستر بلاک‌چین ترون (TRC-20) برابر با دو واحد USDT است. همین موضوع باعث شده تا بلاک‌چین ترون به یکی از کاربردی‌ترین بلاک‌چین‌های موجود تبدیل شود و به همان نسبت، گستره استفاده کاربران از رمزارز TRX به عنوان رمزارز بومی این شبکه نیز افزایش یابد و به یکی از معروف ترین ارزهای دیجیتال تبدیل شود.

ارز دیجیتال ترون در سال ۲۰۱۷ به بازار کریپتوکارنسی معرفی شد و هم اکنون با ارزش بازار ۶ میلیارد دلاری، جایگاه یازدهم از میان برترین ارزهای دیجیتال را به خود اختصاص داده است. سقف قیمت ترون برابر با ۰.۳۰ دلار بوده و این ارز دیجیتال هم اکنون در قیمت ۰.۰۷ دلار و فاصله ۷۴ درصدی از این سقف قیمتی در حال معامله است.

برخی تحلیلگران بازار نیز پیش‌بینی کرده‌اند که رمزارز ترون تا سال ۲۰۲۵ میلادی به ۰.۲ دلار رسیده و سقف قیمتی جدیدی را ثبت خواهد کرد. همچون دوج‌کوین یک دلاری، سولانای هزار دلاری و شیبای ۰.۱ دلاری، طرفداران و حامیان ترون نیز هدف قیمتی این رمزارز را یک دلار می‌دانند.

شیبا (Shiba Inu)

آشنایی با شیبا به عنوان یکی از معروف ترین ارزهای دیجیتال

ارز دیجیتال شیبا اینو با نماد اختصاری SHIB یکی از محبوب‌ترین میم‌کوین‌های بازار و البته یکی از معروف ترین ارزهای دیجیتال است که اعضای جامعه کریپتوکارنسی لقب «قاتل دوج‌کوین (Dogecoin Killer)» را به این رمزارز داده‌اند و آن را رقیب سرسخت دوج‌کوین می‌دانند. ماجرای محبوبیت این رمزارز به ماه می ۲۰۲۱ (اردیبهشت ۱۴۰۰) و جهش قیمتی ۵۰۰ درصدی این رمزارز طی تنها دو روز بازمی‌گردد. این پامپ قیمتی در شیبا باعث شد تا صرافی‌های معتبر بسیاری از جمله بایننس، این رمزارز را به سرعت به لیست ارزهای خود اضافه کنند و ارز دیجیتال SHIB به یکی از معروف ترین ارزهای دیجیتال تبدیل شود.

پس از گذشت ۵ ماه در اکتبر ۲۰۲۱ (مهر ۱۴۰۰)، ارز دیجیتال شیبا وارد یک روند صعودی جدید شد و در کمتر از یک ماه،با افزایش قیمت ۱۰۰۰ درصدی، سودهای کلانی را نصیب هولدرها و تریدرها کرد و زندگی فعالان این بازار را متحول ساخت. رمزارز شیبا در ابتدا با عنوان یک شت‌کوین پا در عرصه کریپتوکارنسی گذاشت؛ اما این رمزارز در حال حاضر با ارزش بازار ۵ میلیارد دلار، به جمع ۲۰ رمزارز برتر بازار پیوسته و جایگاه پانزدهم از میان پرمعامله‌ترین ارزهای دیجیتال را به خود اختصاص داده است.

تیم توسعه‌دهنده شیبا اینو (Shiba Inu) نیز از اجرای نسخه آزمایشی شیباریوم (Shibarium) به عنوان یک شبکه لایه ۲ (Layer-2) شیبا روی بلاک چین اتریوم، خبر داده که نشان از برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری این تیم در راستای تقویت اکوسیستم شیبا دارد تا جایگاه آن را به عنوان یکی از پرطرفدارترین ارزهای دیجیتال در مارکت کریپتو تثبیت کند.

شیباریوم چیست و چه تاثیری بر قیمت شیبا اینو دارد؟

سقف قیمت شیبا برابر با ۰.۰۰۰۰۸۸۱۲ دلار بوده و این میم‌کوین محبوب هم اکنون در قیمت ۰.۰۰۰۰۰۸۵۴۷ دلار و فاصله ۹۰ درصدی از این سقف قیمتی معامله می‌شود. برخی تحلیگران بازار نیز پیش‌بینی کرده‌اند که قیمت این رمزارز تا سال ۲۰۲۵ میلادی به ۰.۰۰۰۰۳۶۶۰۶۳ دلار خواهد رسید. مشابه با دوج‌کوین یک دلاری و سولانا هزار دلاری، طرفداران و حامیان رمزارز شیبا نیز هدف قیمتی این رمزارز را ده سنت یا ۰.۱ دلار می‌دانند.

معروف ترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه گذاری بلند مدت

معروف ترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه گذاری بلند مدت

تاکنون بیش از ۲۳۰۰۰ کوین و توکن به بازار ارز دیجیتال معرفی شده و روز به روز هم بر تعداد این رمزارزها افزوده می‌شود. اصلی‌ترین سوالی که برای علاقه‌مندان به حضور در بازار ارز دیجیتال ایجاد شده این است که چگونه می‌توان بهترین و معروف ترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه‌گذاری را از میان این ۲۳۰۰۰ رمزارز شناسایی کرد؟

یکی از شاخص‌های اصلی سنجش اعتبار یک پروژه رمزارزی در مارکت کریپتو، مقدار ارزش بازار یا اصطلاحا مارکت کپ آن است. بالا بودن ارزش بازار یک رمزارز، میزان اعتبار آن پروژه رمزارزی و مقبولیت آن در میان کاربران بازار ارز دیجیتال را نشان می‌دهد. بهترین و معتبرترین مرجع برای مشاهده ارزش بازار رمزارزهای مختلف نیز وبسایت کوین مارکت کپ است.

پلتفرم کوین مارکت کپ حکم یک دایره المعارف برای بازار ارزهای دیجیتال را دارد و مهم‌ترین اطلاعات مربوط به تمام رمزارزهای موجود در بازار را به کاربران ارائه می‌کند. ۱۰ رمزارز ابتدای لیست ارزها در پلتفرم کوین مارکت کپ بهترین، معتبرترین و بهترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه گذاری بلند مدت در بازار هستند.

معروف ترین ارزهای دیجیتال برای کسب سود روزانه

معروف ترین ارزهای دیجیتال برای کسب سود روزانه

رمزارزهایی که بیشترین میزان نوسان روزانه را دارند، بهترین ارزهای دیجیتال برای کسب سود روزانه هستند. همان طور که احتمالا می‌دانید نوسان قیمت‌ها در بازار ارزهای دیجیتال با انتشار اخبار پیرامون این بازار گره خورده است. بنابراین می‌توان این طور نتیجه گرفت که میم‌کوین‌ها و آن دسته از رمزارزهایی که اکوسیستم فعالی دارند و به صورت روزانه یا هفتگی پیرامون روند پیشروی پروژه‌های آن‌ها اخبار گوناگونی در بازار منتشر می‌شود، بهترین ارزهای دیجیتال برای نوسان گیری روزانه هستند.

برای مثال میم‌کوین‌هایی همچون دوج‌کوین، فلوکی و به صورت کلی رمزارزهای مورد علاقه ایلان ماسک (!) و یا پروژه‌های رمزارزی جدیدی همچون آربیتروم، اپتوس و اپتیمیزم و همچنین رمزارز بیت‌کوین می‌توانند معروف ترین ارزهای دیجیتال برای نوسان‌گیری روزانه و ترید در تایم فریم‌های پایین باشند.

بالعکس آن دسته از رمزارزهایی که روند رشد و توسعه آن‌ها به کندی پیش می‌رود و اکوسیستم فعالی ندارند، معمولا در روندهای تریدینگ رنج به سر می‌برند، حجم معاملات آن‌ها بسیار پایین بوده و با درجا زدن‌های خود معامله‌گران را خسته می‌کنند. دنبال کردن هشتگ‌های مربوط به ارز دیجیتال در شبکه‌های اجتماعی و مطالعه روزانه اخبار در مراجع معتبری همچون کوین تلگراف می‌تواند در تشخیص پروژه‌های فعال رمزارزی و بهترین ارز دیجیتال برای سود روزانه بسیار کمک کننده باشد.

تشکیل سبد سرمایه گذاری از میان معروف ترین ارزهای دیجیتال

تشکیل سبد سرمایه گذاری از میان معروف ترین ارزهای دیجیتال

تقسیم سرمایه یا اصطلاحا متنوع‌سازی سبد سرمایه‌گذاری اولین اصلی است که هنگام سرمایه‌گذاری در بازارهای مختلف از جمله بازار ارز دیجیتال باید در نظر داشته باشید. با تقسیم سرمایه میان دارایی‌های گوناگون شما در واقع ریسک سرمایه‌گذاری خود را مدیریت می‌کنید. هرم تخصیص سرمایه می‌تواند در تشکیل یک سبد سرمایه‌گذاری بهینه بسیار کاربردی باشد.

مطابق با این هرم شما می‌بایست ۵۰ درصد از سرمایه خود را به رمزارزی که کمترین ریسک یا به عبارتی بیشترین اعتبار را در بازار دارد اختصاص دهید؛ یعنی ارز دیجیتال بیت‌کوین (BTC). پس از آن می‌توانید ۵۰ درصد دیگر از سرمایه خود را میان آلت‌کوین‌های مختلف تقسیم کنید.

۳۰ درصد از ۵۰ درصد باقی مانده می‌بایست به ۱۰ آلت‌کوینی که پس از بیت‌کوین بیشترین مارکت کپ را در بازار دارند، اختصاص یابد. رمزارزهای اتریوم (ETH)، ریپل (XRP)، کاردانو (ADA) و سولانا (SOL) می‌توانند نمایندگانی برای این قسمت از سبد سرمایه‌گذاری شما باشند.

پس از آن می‌توانید ۱۵ درصد از سرمایه خود را به پروژه‌های رمزارزی نسبتا جدیدتر بازار که اکوسیستم فعالی دارند، اختصاص دهید. برای مثال رمزارزهای آوالانچ (AVAX)، اپتوس (APT) و آربیتروم (ARB) می‌توانند گزینه‌های مناسبی برای این قسمت از سبد سرمایه‌گذاری شما باشند. در نهایت نیز شما مجاز هستید تا ۵ درصد باقی مانده از سرمایه خود را به سرمایه‌گذاری در میم‌کوین‌های محبوب بازار همچون دوج‌کوین (DOGE)، شیبا اینو (SHIB) و فلوکی اینو (FLOKI) اختصاص دهید. به این ترتیب می‌توانید از میان معروف ترین ارزهای دیجیتال، یک سبد سرمایه‌گذاری بهینه با ریسک سنجیده تشکیل دهید.

بیشترین سوالات کاربران در مورد معروف ترین ارزهای دیجیتال

مهم‌ترین ارزهای دیجیتال کدامند؟

آن دسته از پروژه‌های رمزارزی که بلاک‌چین اختصاصی داشته و با هدف افزودن مزیتی ویژه در صنعت رمزنگاری شده‌اند، مهم‌ترین ارزهای دیجیتال هستند. بیت‌کوین، اتریوم، بایننس‌کوین و ترون چهار مورد از مهم‌ترین و معروف ترین ارزهای دیجیتال هستند.

قدیمی‌ترین ارزهای دیجیتال کدامند؟

بیت‌کوین، اتریوم، لایت‌کوین و ریپل چهار مورد از قدیمی‌ترین ارزهای دیجیتال هستند.

چگونه می‌توان بهترین ارز برای ترید ساعتی را شناسایی کرد؟

میم‌کوین‌ها، پروژه‌های تازه وارد به بازار و آن دسته از رمزارزهایی که اکوسیستم فعال و پویایی دارند برای ترید ساعتی در بازار ارز دیجیتال بسیار مناسبند.

سلب مسئولیت در محتوای معرفی معروف ترین ارزهای دیجیتال

الهه برات‌زاده

من الهه برات‌زاده هستم و در رشته اقتصاد از دانشگاه فردوسی مشهد فارغ التحصیل شدم. چهار سال است که در زمینه بازارهای مالی فعالیت می‌کنم و از هیچ کاری به اندازه نشستن پای چارت، ترید و یاد گرفتن مطالب جدید در این حوزه لذت نمی‌برم. به نظر من بیت‌کوین سهم بزرگی در آینده اقتصاد دنیا دارد و از این بابت که مسیر کاری من طوری شکل گرفت که می‌توانم به طور تخصصی از دنیای جذاب رمزارزها صحبت کنم، بی‌نهایت خوشحالم. هر محتوایی که تولید می‌کنم با حداکثر علاقه و دقت می‌نویسم و تنها چیزی که برای من اهمیت دارد،این است که بتوانم بیشترین تعامل را با مخاطب برقرار کنم و محتوای مورد نیاز او را ارائه دهم.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا