سلبریتی‌های کریپتو

از جاستین سان چه می‌دانید؟ زندگینامه تا مسیر موفقیت

جاستین سان یک کارآفرین حوزه فناوری زاده چین است. سان بیشتر به عنوان بنیانگذار ترون (TRX)، که یک پلتفرم محبوب بلاک چین با قابلیت قرارداد هوشمند محسوب می‌شود، شناخته می‌شود. او یک چهره شناخته شده در فضای کریپتو است و همچنین به عنوان سفیر و نماینده دائم گرانادا در سازمان تجارت جهانی (WTO) در ژنو خدمت کرده‌است.

پادکست زندگینامه جاستین سان

سان حداقل از سال ۲۰۱۳ که به عنوان نماینده و مشاور به ریپل‌لبز پیوست، در فضای کریپتو مشارکت داشته‌است. او همچنین به دلیل راه‌اندازی اپلیکیشن Peiwo که می‌خواهد به اسنپ چت چین تبدیل شود، مشهور است. برنامه‌ای که با تجزیه و تحلیل نمونه‌ها، علایق کاربران را با یکدیگر مطابقت داده و آنان را به یکدیگر مرتبط و متصل می‌کند. در این مقاله از صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس، نگاهی به زندگینامه، مسیر موفقیت و چالش‌هایی که جاستین سان با آن مواجه بوده‌است، خواهیم داشت.

این کارآفرین ارز دیجیتال و فناوری همچنین به جوایز و افتخارات متعددی دست یافته‌است. در سال ۲۰۱۵، او به عنوان کارآفرین برجسته CNTV انتخاب شد. سان از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ در فهرست افراد موفق زیر ۳۰ سال مجله فوربس آسیا قرار داشت. افزون بر آن، همانطور که اشاره شد، این نابغه حوزه فناوری، به دلیل راه‌اندازی پلتفرم ترون شناخته می‌شود. شبکه‌ای غیرمتمرکز مبتنی بر بلاکچین که تلاش دارد با استفاده از فناوری انبار داده‌ توزیع‌شده، سامانه‌‌ای رایگان و جهانی در حوزه سرگرمی و محتوای دیجیتال ایجاد کند. این پلتفرم امکان اشتراک‌گذاری محتوای دیجیتال را با هزینه مناسب فراهم کرده است. شایان زکر است که قیمت ارز دیجیتال این شبکه که با نام اختصاری TRX شناخته می‌شود، طی یک سال گذشته بالغ بر ۹۸ درصد رشد داشته‌است.

روند تحصیل و نوجوانی جاستین سان

جاستین سان در سال ۱۹۹۰ در شینینگ چین به دنیا آمد. سفر تحصیلی او در دانشگاه پکن آغاز شد و در آنجا مدرک لیسانس هنر را با گرایش تاریخ دریافت کرد. پس از فارغ التحصیلی از یکی از معتبرترین موسسات چین، سان تصمیم گرفت دانش و درک خود را از مطالعات آسیای شرقی بیشتر گسترش دهد.

با این هدف، او به دانشگاه پنسیلوانیا پیوست و در آنجا موفق به اخذ مدرک کارشناسی ارشد در مطالعات شرق آسیا شد. این موفقیت تحصیلی به او بینش عمیق‌تری نسبت به فرهنگ، تاریخ و روندهای نوظهور منطقه داد.

سان در دوران تحصیل در دانشگاه پنسیلوانیا به دنیای ارزهای دیجیتال علاقه‌مند شد. با افزایش بی‌سابقه ارزش بیت‌کوین (BTC)، او به پتانسیل عظیم و قدرت زیاد این فناوری نوظهور پی برد. بنابراین، سرمایه‌گذاری‌های اولیه خود را در بیت‌کوین انجام داد.

سان علاوه بر فعالیت‌های آکادمیک، فرصت تحصیل در مرکز تحقیقات کارآفرینی معتبر ژجیانگ هوپان را نیز داشت. این مرکز که توسط «جک ما»، رویاپرداز  و مدیرعامل سابق گروه علی بابا تاسیس شده‌است، به دلیل پرورش تفکر کارآفرینی و نوآوری مشهور شده است.

مشاهده قیمت لحظه ای و خرید ترون در صرافی ارز دیجیتال

نگاهی به ابتکارات رمزنگاری جاستین سان

نگاهی به ابتکارات رمزنگاری جاستین سان

بنیانگذار ترون با سرمایه‌گذاری‌‌های مختلف خود در صنعت رمزارز کمک‌های قابل توجهی به این صنعت کرده‌است. یکی از دستاوردهای قابل توجه او شامل راه اندازی ترون، یک پلت فرم مبتنی بر بلاک چین، در سال ۲۰۱۷ است.

این کارآفرین نوآور در آن زمان، توکن TRX را به عنوان توکن بومی Tron از طریق یک عرضه اولیه (ICO) راه‌اندازی کرد. این عرضه اولیه درست قبل از اینکه دولت چین ممنوعیت چنین پیشنهادهایی را اعمال کند، انجام شد. گزارش‌ها حاکی از آن است که سان از ممنوعیت قریب الوقوع آگاه بوده و بنابراین برای پیشنهاد فروش عجله کرده‌است.

پس از پایان عرضه اولیه، سان از چین به ایالات متحده نقل مکان کرد. شایان ذکر است که ترون با وجود محیط نظارتی چالش برانگیز توانست در طول ICO حدود ۷۰ میلیون دلار سرمایه جذب کند.

سان در اقدامی برای گسترش امپراتوری کریپتو خود، بیت تورنت را در ژوئن ۲۰۱۸ به مبلغ ۱۴۰ میلیون دلار خریداری کرد. تحت رهبری سان به عنوان مدیر عامل، بیت تونرنت موفق شد توکن بومی خود را با نام BTT راه‌اندازی کرد.

ارز دیجیتال ترون Tron چیست؟ معرفی کیف پول+مزایا و معایب ترون

سان در ادامه گسترش فعالیت خود در بخش مبادلات ارزهای دیجیتال، با تصاحب صرافی پولونیکس، خرید قابل توجه دیگری را انجام داد. با این حال، در سال ۲۰۲۱، این صرافی به دلیل راه‌اندازی یک صرافی آنلاین دارایی دیجیتال ثبت نشده توسط SEC  میزان ۱۰ میلیون دلار جریمه شد. البته سرمایه‌گذاری‌های رمزنگاری سان فراتر از خرید و مالکیت آنان بود.

در اکتبر ۲۰۲۱، سان در یک دور سرمایه گذاری ۶۵ میلیون دلاری در Animoca شرکت کرد، یک شرکت مستقر در هنگ کنگ که به دلیل توسعه بازی‌های ویدیویی رمزنگاری و بلاک چین مانند The Sandbox مشهور شده است.

علاوه بر این، گمانه زنی‌هایی نیز وجود دارد که سان مالک واقعی صرافی هوبی (Huobi) است. در دسامبر سال گذشته، لئون لی لین، بنیانگذار و سهامدار هوبی اعلام کرد که قصد دارد کل سهام خود در صرافی ارز دیجیتال مستقر در سیشل را به یک شرکت مدیریت دارایی مستقر در هنگ کنگ به نام About Capital Management، بفروشد.

سان، که ظاهرا رهبری شرکت مدیریت را بر عهده دارد، در آن زمان تایید کرد که به هیات مشورتی جهانی هوبی گلوبال (Huobi Global)خواهد پیوست. با این حال، کالین وو، روزنامه‌نگار مستقر در چین، ادعا کرد که جاستین سان سرمایه‌گذار اصلی در About Capital بوده است. موضوعی که نشان می‌دهد او خریدار واقعی سهام است. طبق گزارش‌ها در آن زمان، ارزش این سهام حدود ۱ میلیارد دلار تخمین زده شده بود.

شکایت SEC از جاستین سان به دلیل فروش اوراق بهادار ثبت نشده

شکایت SEC از جاستین سان به دلیل فروش اوراق بهادار ثبت نشده

در اوایل سال جاری، SEC با اتهامات کلاهبرداری و اوراق بهادار ثبت نشده علیه سان و سه شرکت تحت مالکیت او، یعنی پلتفرم ترون (TRON)، شرکت بیت‌تورنت و شرکت رین بری به دلیل فروش توکن‌های TRX و BTT شکایت کرد.

این سازمان همچنین ادعا کرد که سان و شرکت‌های متبوع وی به افراد مشهوری که فالوورهای زیادی دارند پول پرداخت کرده تا در رسانه‌های اجتماعی به نفع TRX و BTT تبلیغات کنند. طبق این ادعا، جاستین سان دستور داده که اینفلوئنسرهای مذکور مبلغ دریافتی خود را برای این تبلیغ به طور عمومی افشا نکنند.

در این دادخواست همچنین ادعا شده بود که سان با هدایت کارکنان خود به انجام بیش از ۶۰۰۰۰ معامله واش تریدینگ در دو پلتفرم معاملاتی، تلاش کرده تا حجم معاملات بالایی را در توکن TRX نشان دهد. شایان ذکر است که واش تریدینگ معاملاتی به معاملاتی اتلاق می‌شود که در آن یک طرف هم به عنوان خریدار و هم فروشنده عمل می‌کند. این روش معمولا برای افزایش مصنوعی حجم معاملات انجام می‌شود. این نوع از دستکاری‌های بازار عملی در جهت دستکاری و فرار از مالیات نیز محسوب می‌شود. معاملاتی که در آن بازیگران بزرگ بازار، به طور مرتب اقدام به خرید و بلافاصله فروش یک سهام یا ارزدیجیتال آن هم در حجم‌های بالا می‌کنند تا حجم معاملات دارایی را به طور مصنوعی بالا ببرند.

گری گنسلر، رئیس SEC در بیانیه‌ای گفت: «این مورد نشان می‌دهد که افشای نامناسب در دارایی‌های کریپتویی باعث می‌شود که سرمایه‌گذاران با ریسک‌های بالایی در هنگام عرضه و فروش اوراق بهادار ثبت نشده در این حوزه مواجه شوند. وی افزود: همانطور که گفته شد، سان و شرکت‌های متبوع وی، سرمایه‌گذاران آمریکایی را در معرض خطرات ناشی از خرید و فروش‌ اوراق بهادار ثبت نشده قرار دادند و از این طریق میلیون‌ها دلار درآمد غیرقانونی را از جیب سرمایه‌گذاران به دست آوردند. آنها همچنین واش تریدینک را در یک پلتفرم تجاری ثبت‌نشده به صورت کاملا هماهنگ شده انجام دادند تا با ظاهری گمراه‌کننده، نشان دهند که معاملات این پلتفرم‌ها به صورت کاملا فعال در حال انجام است».  

آموزش تبدیل ترون به تومان در صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس

شخصیت کاری جاستین سان چگونه بود؟

سان نیز مانند بسیاری از افراد دیگر، به عنوان یک شخصیت مطرح در اکوسیستم کریپتو فعالیت می‌کند. اما وی بر خلاف همتایان خود که صرفا در انجمن‌های مختلف در مورد امکانات و قابلیت‌های مختلف رمزنگاری برای مردم عادی صحبت می‌کنند، تلاش زیادی کرده تا شخصا ذهن شخصیت‌های مهم را درباره رمزارزها تغییر دهد.

سان در سال ۲۰۱۹ حدود پنج میلیون دلار به بنیاد خیریه گلاید برای صرف غذا با وارن بافت پرداخت کرد. بافت یکی از منتقدان سرسخت ارزهای رمزنگاری شده است و استدلال کرده که ارزهای دیجیتال مانند سم موش خطرناک هستند. سان معتقد بود که می‌تواند نظر بافت را تغییر دهد. بنابراین شام را خرید و تاریخ را تعیین کرد. متاسفانه سان چند روز قبل از شام در سال ۲۰۱۹ بیمار شد و به ناچار قرار ملاقات را به سال ۲۰۲۰ موکول کرد. این قرار شام سرانجام به وقوع پیوست و در این دیدار صحبت‌های زیادی پیرامون ارزهای دیجیتال و صنعت بلاکچین رد و بدل شد.

در این دیدار بافت اعتراف کرد که  بلاک چین نوآوری ارزشمندی است و تقاضای زیادی از طرف شرکت‌های بزرگ برای پرداخت‌های رمزارزی وجود دارد.  بافت اذعان داشت که فناوری بلاک چین نقش بسزایی در آینده امور پرداخت خواهد داشت. در پایان این دیدار، جاستین سان یک گوشی سامسونگ که در آن کیف پولی با یک بیت کوین و همچنین ۸۹ کوین TRX را به وارن بافت هدیه داد.

فراز و فرودهای فعالیت‌ جاستین سان در عرصه کریپتو

فراز و فرودهای فعالیت‌ جاستین سان در عرصه کریپتو

تجربه سان در دنیای ارزهای دیجیتال سراسر موفقیت نبوده است، بلکه در برخی موارد، وی تجارب ناخوشایندی را نیز داشته است. اولین تجربه ناراحت کننده وی زمانی بود که برای اولین بار، ویتالیک بوترین، سان را به سرقت علمی وایت پیپر ترون متهم کرده بود.

این رخداد زمانی اتفاق افتاد که جاستین سان به توییتر رفت تا درباره اینکه چرا Tron دارایی بهتری نسبت به اتریوم است صحبت کند. سان استدلال می‌کرد که ترون کلاس بهتری از دارایی‌ها است، زیرا توکن سوزی ثابت، کارمزد صفر و پاداش به توسعه‌دهنده از جمله قابلیت‌هایی است که به استفاده کنندگان ارائه می‌دهد.

ویتالیک تصمیم گرفت دلیل دیگری به سان بدهد و توییت کرد که ترون وایت پیپر بهتری دارد زیرا می‌تواند به جای نوشتن محتوای جدید، آن را کپی و پیست کند. ادعای مطرح شده توسط ویتالیک موضوع جدیدی نبود زیرا ترون در اوایل سال ۲۰۱۸ نیز در یک رسوایی مربوط به سرقت علمی قرار گرفته بود. به نظر می‌رسد که وایت پیپر این دارایی به شدت به دارایی‌های دیگر متکی بوده‌است، اما هیچ استنادی در آن وجود ندارد.

مشاهده قیمت لحظه ای و خرید بایننس کوین در صرافی ارز دیجیتال

وقتی توجه جاستین سان به این موضوع جلب شد، از صحبت مستقیم در مورد اتهامات خودداری کرد و در عوض اینگونه عنوان کرد که این تقصیر افرادی است که وایت پیپر را از چینی به انگلیسی ترجمه کرده‌اند.

او این اتهامات را نه تایید و نه تکذیب کرد و در عوض ترجیح داد آنها را به حال خود رها کند. البته، این می‌تواند راهبردی برای مهار شعله‌های دروغ باشد، اما همچنین می تواند راهی برای جلوگیری از برخورد با ناهنجاری‌های جدی باشد.

سوالات پرتکرار درباره جاستین سان

  • جاستین سان کیست؟

    جاستین سان یک کارآفرین اهل چین است که به دلیل فعالیت در صنعت کریپتو و بنیان‌گذاری پلتفرم ترون مشهور شده‌است.

  • شخصیت کاری جاستین سان چگونه بود؟

    علاقه بسیار زیاد جاستین سان به بازار کریپتو باعث شد که برای قانع کردن مخالفان این فناوری پیشگام شود. او حدود ۵ میلیون دلار برای صرف شام با وارن بافت و قانع کردن وی درباره آینده صنعت رمزارز هزینه کرد.

  • اتهامات و چالش‌های فراروی جاستین سان در صنعت کریپتو چه بود؟

    یکی از ابتدایی‌ترین چالش‌های جاستین سان متهم شدن به کپی کردن وایت پیپر ترون بود. چالش مهم‌تر بعدی، مربوط به متهم شدن ترون توسط SEC برای خرید و فروش اوراق بهادار ثبت نشده بود.

الهه سیدان

من الهه سیدان هستم، فارغ‌التحصیل رشته حسابداری و دارای مدرک پیشرفته زبان انگلیسی. با توجه به رشته تحصیلم، به اقتصاد علاقه زیادی دارم و از سال ۹۲ در عرصه اقتصادی به‌عنوان خبرنگار مشغول به فعالیت بودم. بازار کریپتو به عنوان صنعتی نوپا به دلیل کارکردهای گسترده‌ و فرصت‌های مالی که در اختیار جوامع قرار می‌دهد، به تدریج توجه من را جلب کرد و باعث شد به این بازار جدید مالی علاقه‌مند شوم. در حال حاضر حدود ۵ سال است که محتوای تحلیلی- خبری در حوزه رمزارز تولید می‌کنم و امیدوارم بتوانم نقشی موثر در ارائه به موقع اطلاعات و اخبار این حوزه مالی به علاقه‌مندان دنیای ارز دیجیتال داشته‌باشم.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا