آموزش ارز دیجیتالآموزش استخراج ارز دیجیتال

ریگ ماینینگ چیست؟ راهنمای خرید دستگاه ریگ و قطعات ریگ ماینینگ

جشنواره تون پلاس

ریگ ماینینگ (Mining Rig) یک دستگاه سخت‌افزاری و تخصصی است که اغلب با استفاده از کارت‌ها و پردازنده‌های گرافیکی کار می‌کند و ویژه استخراج ارز دیجیتال است. احتمالاً شما هم تا‌به‌حال کلمه ریگ به گوشتان خورده باشد، اما ندانید که دقیقاً ریگ ماینینگ چیست؟! دستگاه ریگ ماینر ارز دیجیتال می‌تواند از نوع CPU، کارت گرافیک یا GPU، دریچه برنامه‌پذیر میدانی یا FPGA و یا اِیسیک (ASIC) باشد که همه آن‌ها، به استخراج رمزارزها می‌پردازند.

پادکست مقاله ریگ ماینینگ چیست


مفهوم کلی ماهیت و عملکرد یک ریگ ماینینگ خیلی ساده است، اما خرید و ترکیب قطعات ریگ و راه‌اندازی این دستگاه، کار ساده و راحتی نیست. علت هم این‌جا است که این عملیات صرفاً با وصل‌کردن چند قطعه کامپیوتری به یکدیگر تکمیل نمی‌شود و باید به بهترین شکل ممکن این کار را انجام داد تا بتوان از یک ریگ ماینینگ، بیشترین سود و درآمد را داشت.


به این ترتیب، تصمیم گرفتیم در این مقاله از صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس، ابتدا بررسی کنیم که ریگ ماینینگ چیست و سپس به نحوه عملکرد این دستگاه، انواع ریگ و طریقه ساخت یک ریگ ماینینگ و هزینه‌های مربوطه بپردازیم.

ریگ ماینینگ چیست؟

ریگ ماینینگ چیست

ریگ ماینینگ یک سیستم کامپیوتری تخصصی است که با استفاده از پردازنده‌های مختلف، به استخراج بیت کوین یا دیگر ارزهای دیجیتال می‌پردازد. در شبکه‌های بلاک چین این رمزارزها، ماینرها یا استخراج‌کنندگان که در واقع همین ریگ های ماینینگ هستند، به تولید و عرضه کوین‌های جدید رمزارز مربوطه کمک کرده و در ازای فعالیت خود، همان رمزارز را به‌عنوان پاداش و درآمد کسب می‌کنند.


اما یک ریگ ماینینگ برخلاف کامپیوترهای خانگی و عادی که ممکن است چندین پردازنده مرکزی (CPU) داشته باشند، از چند پردازنده گرافیکی (Graphics Processing Unit) جهت پردازش داده‌ها استفاده می‌کند. پردازنده‌های گرافیکی یا همان GPU ها، قدرت بیشتری در حل معادلات رمزنگاری‌شده جهت اعتبارسنجی تراکنش‌ها در بلاک چین دارند و آن‌ها را به مهم‌ترین قطعه در یک ریگ ماینینگ تبدیل کرده است. هرچه دستگاه ریگ ماینر شما کارت‌های گرافیک بیشتر و قوی‌تری داشته باشد، معادلات رمزنگاری‌شده سریع‌تر حل شده که یعنی، درآمد سریع‌تر و بیشتری از استخراج ارز دیجیتال خواهید داشت.


ریگ های ماینینگ در شبکه‌های بلاک چین که حکم زیرساخت رمزارزها را دارند، نقش مهمی را ایفا می‌کنند که اعتبارسنجی و ثبت تراکنش‌ها است. طی چنین فرآیندی، کوین‌های جدید یک رمزارز تولید شده و به عرضه در گردش آن‌ها افزوده می‌شود. البته باید بدانید همه ارزهای دیجیتال از طریق فرآیند استخراج و توسط ریگ‌های ماینینگ تولید نمی‌شوند؛ مثلاً، بلاک چین اتریوم که پس از تقریباً دو سال پیش الگوریتم اجماع (Consensus Algorithm) خود را از اثبات کار (Proof-of-Work / PoS) به اثبات سهام (Proof-of-Stake / PoS) تغییر داد، دیگر قابل استخراج نیست.


ساخت ریگ ماینینگ به چندین قطعه مهم نیاز دارد که شامل موارد زیر می‌شود:

  • چندین کارت گرافیک (GPU)
  • مادربوردی (Motherboard) که از چند کارت گرافیک به‌طور همزمان پشتیبانی کند
  • پردازنده مرکزی یا همان CPU
  • پردازنده RAM به‌اندازه کافی تا داده‌های مرتبط با کارت‌های گرافیک را ذخیره کند
  • دستگاه پاور (Power) جهت تامین برق ریگ ماینینگ
  • فضای ذخیره در قالب هارد درایو (Hard Drive) یا درایوهای SSD

از سایر تجهیزات و قطعات ریگ ماینینگ، می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • نرم‌افزار استخراج ارز دیجیتال جهت اتصال به شبکه بلاک چین
  • سیستم عامل
  • کیف پول ارز دیجیتال برای ذخیره کوین‌ها
  • چهارچوب یا فریم ریگ ماینینگ به‌همراه نگهدارنده مناسب ویژه کارت‌های گرافیک یا دستگاه ASIC
  • سیستم تهویه و خنک‌کننده قطعات
  • اتصال قوی به اینترنت
  • فلش USB با ظرفیت حداقل ۵ گیگابایت

برخی کارشناسان می‌گویند برای راه‌اندازی یک ریگ ماینینگ که عملکرد قابل قبول و بهینه‌ای داشته باشد، بهتر است حداقل شش کارت گرافیک را برای آن در نظر بگیرید. شاید بیشترین هزینه شما برای خرید قطعات ریگ ماینینگ، در خرید کارت‌های گرافیک صرف شود که مدل‌ها و قدرت‌های مختلفی دارند. استفاده از چندین کارت گرافیک در یک ریگ ماینینگ، هش ریت (Hash Rate) یا قدرت هش دستگاه شما را بالا برده که رابطه مستقیم با نرخ سودآوری دستگاه شما دارد.


ریگ ماینینگ چطور کار می کند؟

ریگ ماینینگ

ریگ‌های ماینینگ در شبکه‌ای جهانی متشکل از ماینرهای مختلف در سراسر دنیا به رقابت می‌پردازند تا معادلات ریاضی پیچیده بلاک چین مربوطه را حل کنند؛ در این رقابت، ماینر برنده حق اعتبارسنجی تراکنش‌های موجود را پیدا خواهد کرد و با افزودن یک بلوک جدید به شبکه بلاک چین، کارمزد تراکنش‌ها و ساخت بلوک جدید را به‌عنوان پاداش دریافت می‌کند. مجموع این فرآیندها نیز، به یکپارچگی عملیات و داده‌های بلاک چین کمک کرده و امنیت آن را تامین می‌کند.


ریگ‌های ماینینگ در بلاک چین‌های اثبات کار (PoW) فعالیت می‌کنند. در این شبکه‌ها هنگامی که یک تراکنش انجام می‌شود، به‌همراه چندین تراکنش دیگر داخل یک بلوک دسته‌بندی می‌شوند. فرآیند ماینینگ در این‌جا شامل هش‌کردن (Hashing) داده‌های مرتبط با هر بلوک می‌شود تا الگوی مورد نظر تحت عنوان هش هدف (Target Hash) به‌دست آید.
اولین ماینری که این هش هدف را پیدا کرد، آن را در شبکه منتشر می‌کند و نشان می‌دهد که در انجام این عملیات یا «کار / Work» موفق بوده و بلوک تراکنش‌های مورد نظر را اعتبارسنجی می‌کند. این ماینر در ازای فعالیت خود، کوین‌های جدید ارز دیجیتال آن بلاک چین را به‌همراه کارمزد تراکنش‌ها دریافت می‌کند.


همان‌طور که در بالا به آن اشاره شد، سطح قدرت و عملکرد بهینه یک ریگ ماینینگ به هش ریت آن دستگاه بستگی دارد که این هش ریت، در واقع تعداد معادلات قابل انجام در هر ثانیه را نشان می‌دهد. هش ریت بر اساس نرخ هش بر ثانیه (Hash per Second – H/s) محاسبه می‌شود و قدرت محاسباتی و کامپیوتری یک ریگ ماینینگ در حل معادلات رمزنگاری‌شده را نشان می‌دهد. به این ترتیب هرچه هش ریت یک دستگاه ماینر بالاتر باشد، احتمال پیداکردن هش هدف و در نتیجه دریافت پاداش‌ها بیشتر می‌شود.


البته که با افزایش تعداد ماینرهای فعال در یک شبکه بلاک چین، طبیعتاً سطح این رقابت بالاتر رفته و در اصطلاح تخصصی، سختی استخراج (Mining Difficulty) بلاک چین به‌صورت خودکار به‌گونه‌ای تنظیم می‌شود که هر بلوک در زمان مشخص‌شده آن در پروتکل شبکه تولید شود.

مطالعه بیشتر: سختی شبکه بیت کوین چیست؟


این مسئله باعث شده کوین‌های جدید ارز دیجیتال، خیلی سریع توسط ریگ‌های ماینینگ استخراج نشوند که یعنی، ماینرها باید دائماً در حال تکامل، به‌روزسانی و پیشرفت باشند تا بتوانند با سایر فعالان در شبکه به رقابت ادامه دهند. این یعنی که ماینرها باید با ارتقای سخت‌افزارهای خود، با روند افزایشی نیروی محاسباتی تمام ماینرها در شبکه هم‌گام باشند چرا که در غیر این صورت، فعالیت آن‌ها پس از مدتی دیگر درآمد کافی را به‌همراه نخواهد داشت.

انواع ریگ ماینینگ

انواع ریگ ماینینگ

ریگ‌های ماینینگ عموماً بر اساس مدل سخت‌افزاری که برای استخراج ارز دیجیتال استفاده می‌کنند دسته‌بندی می‌شوند. با توجه به این موضوع، انواع ریگ ماینینگ تا سال ۲۰۲۴ به‌شرح زیر هستند:


پردازنده مرکزی یا CPU: یکی از راحت‌ترین نوع ماینرها جهت نصب و راه‌اندازی، استفاده از CPU است. این کار معمولاً از طریق اتصال چندین کامپیوتر به یکدیگر صورت می‌گیرد تا یک رمزارز مشخص را استخراج کنند. در روزهای ابتدایی شروع به کار بیت کوین، کاربران می‌توانستند تنها با استفاده از کامپیوتر خانگی خود و اتصال به اینترنت، تعداد زیادی از این رمزارز را با نرخ بالایی استخراج کنند.


از این رو، کاربران زیادی تصمیم گرفتند از چندین کامپیوتر یا مادربوردها با قابلیت نصب چند CPU استفاده کنند تا قدرت استخراج خود را بالا ببرند. حتی کامپیوترهای ترکیبی و پردازنده‌های چندهسته‌ای ساخته شدند که قابلیت استفاده همزمان از چندین CPU را داشتند. اما با گذر زمان ریگ‌های ماینینگ گرافیکی، FPGA و دستگاه‌های ایسیک به‌سرعت جای ماینرهای CPU را گرفتند اما با این حال، هنوز هم رمزارزهایی هستند که می‌توان آن‌ها را با استفاده از پردازنده‌های مرکزی استخراج کرد.


پردازنده گرافیکی یا GPU: ماینرهای GPU یکی از محبوب‌ترین انواع ریگ ماینینگ هستند و قابلیت استخراج رمزارزهای زیادی از جمله اتریوم کلاسیک (ETC) و زدکش (ZEC) را دارند. ریگ ماینینگ GPU همان‌طور که حدس می‌زنید، یک کامپیوتر دارای چندین کارت گرافیک است که جهت تقویت قدرت استخراج دستگاه استفاده می‌شوند. هر یک از این کارت‌های گرافیک در قالب یک نود استخراج (Mining Node) عمل می‌کنند که قدرت آن‌ها با نصب چند کارت گرافیک دیگر، به‌صورت تصاعدی افزایش پیدا می‌کند.

مطالعه بیشتر: آموزش استخراج اتریوم کلاسیک و محاسبه نرخ سودآوری آن

ریگ gpu
نمونه‌ای از یک ریگ ماینینگ GPU


نصب و نگهداری ریگ‌های ماینینگ GPU خیلی دشوار نیست و به همین دلیل، به گزینه ایده‌آلی میان ماینرهای ارز دیجیتال تبدیل شده‌اند. به‌علاوه، یک ریگ ماینینگ GPU مثلاً در کنار اتریوم کلاسیک، قابلیت استخراج رمزارزهای دیگر را نیز دارد که فقط کافی است نرم‌افزار استخراج مربوطه را روی آن کامپیوتر تغییر داد.


دریچه برنامه‌پذیر میدانی یا FPGA: یکی دیگر از پرکاربردترین انواع ریگ ماینینگ ارز دیجیتال، دستگاه‌های FPGA هستند که ظرفیت استخراج چندین رمزارز را دارند. البته که با پیدایش ریگ‌های GPU و ASIC، این دستگاه‌ها رفته‌رفته کنار گذاشته شدند. عنوان برنامه‌پذیری از این جهت به این دستگاه‌ها داده شده که قابلیت تغییر پیکربندی (Configuration) در سخت‌افزار آن‌ها وجود دارد و می‌توان برای کاربردهای مختلف از آن‌ها استفاده کرد. ماینرهای FPGA زیرمجموعه تراشه یا دستگاه‌های منطقی (Logic Device) قرار می‌گیرند.

ریگ ماینینگ FPGA
تصویری از یک ریگ ماینینگ FPGA


مدار مجتمع با کاربرد خاص یا ASIC: امروز رایج‌ترین نوع ریگ ماینینگ ارز دیجیتال، مدار مجتمع با کاربرد خاص (Application-Specific Integrated Circuit) یا به اختصار اِیسیک (ASIC) است. همان‌طور که از نامشان پیدا است، دستگاه‌های ASIC سخت‌افزاری هستند که ویژه یک عملیات کامپیوتری مشخص ساخته و استفاده می‌شوند. به همین دلیل، اسیک ماینر قدرتمندترین ریگ ماینینگ محسوب شده و بالاترین توان عملیاتی را میان سایر همتاهای خود دارد. البته که هزینه خرید دستگاه‌های ASIC از ریگ‌های ماینینگ GPU بیشتر است اما در عین حال، هش ریت بالاتری نیز دارند.

ریگ ASIC
نمونه‌ای از ریگ‌های ASIC


چگونه ریگ ماینینگ بسازیم؟

ساخت ریگ ماینینگ

احتمالاً این سوال ذهن شما را هم درگیر کرده باشد که ساخت و راه‌اندازی یک ریگ ماینینگ چگونه است؟ پاسخ این سوال کمی پیچیده است که البته به فاکتورهای مورد نظر شما بستگی دارد.


مثلاً اگر قصد خرید ریگ ماینینگ دارید، بهتر است این سوالات را از خود بپرسید؛ آیا برنامه شما استخراج ارز دیجیتال در منزل است؟ توانایی پرداخت قبض برق سنگین را دارید و محیط مد نظر، قابلیت استفاده زیاد از برق را دارد؟ فضای مناسب برای راه‌اندازی ریگ ماینینگ را دارید تا همسایه‌ای را اذیت نکند؟ سرمایه مورد نظرتان چقدر است؟ دانش شما در مورد قطعات ریگ ماینینگ چقدر است؟ چه رمزارزی را می‌خواهید استخراج کنید؟ هدف مد نظرتان از نرخ استخراج چقدر است؟

مطالعه بیشتر: بهترین ارز دیجیتال برای استخراج کدام است؟


در حقیقت سوال‌های زیادی هنوز هستند که باید قبل از نصب و خرید قطعات ریگ ماینینگ از خود بپرسید، اما با پاسخ به همین سوالات می‌توانید به این نتیجه برسید که می‌خواهید چه دستگاهی را با چه قدرتی راه‌اندازی کنید. در ادامه، مراحل زیر را در نظر بگیرید:

تعریف اهداف و انتظارات مالی: قبل از ساخت ریگ ماینینگ، بهتر است یک برآورد هزینه اولیه انجام دهید و بهترین و سودآورترین ارز دیجیتال اثبات کار برای استخراج را پیدا کنید. فاکتورهایی نظیر قیمت خرید سخت‌افزار ماینینگ و قبض ماهانه برق، به شما تخمینی از میزان سود خالص دریافتی از استخراج رمزارز مورد نظر می‌دهد. شفافیت در این آمار و ارقام، به شما در ابتدای کار کمک خواهد کرد که آیا خرید قطعات ریگ ماینینگ و راه‌اندازی چنین دستگاهی برای شما به‌صرفه است یا خیر.

انتخاب سخت‌افزار مناسب و نصب آن: با توجه به مواردی که در بخش قبلی بررسی کردیم، هر ریگ ماینینگ سخت‌افزار ویژه خود را با قابلیت‌ها و مزایای مربوطه دارد.


GPU یا ASIC: این دو نوع پردازنده، مهم‌ترین نقش در تعیین میزان قدرت دستگاه استخراج شما دارند و انتخاب از میان آن‌ها، به پارامترهای الگوریتم ارز دیجیتال اثبات کار مد نظر شما بستگی داشته که شاید استفاده از یکی از این دو مدل، نرخ استخراج بهتری نسبت به دیگری داشته باشد. مثلاً ارزهای دیجیتال مونرو (XMR)، زدکش (ZEC) و اتریوم کلاسیک الگوریتم‌های سازگار با پردازنده‌های گرافیکی داشته و این در حالی است که بیت کوین (BTC)، لایت کوین (LTC) و دوج کوین (DOGE)، با ریگ‌های ASIC فوق‌العاده بهتر استخراج می‌شوند.

مطالعه بیشتر: آشنایی با ۳ روش استخراج مونرو


CPU: با وجود این‌که ریگ‌های ماینینگ گرافیکی و ایسیک بار سنگین محاسبات کامپیوتری را به دوش می‌کشند، به یک پردازنده مرکزی یا CPU نیاز دارند تا عملیاتی نظیر دانلود و اجرای نرم افزار استخراج ارز دیجیتال را انجام دهد و از عملکرد روان کل سیستم ریگ شما اطمینان حاصل کنند. برخی ماینرها حتی از CPU ها جهت نظارت و مدیریت فعالیت‌های ریگ ماینینگ خود استفاده کرده و معیارهای مربوط به دستگاه راه ارزیابی می‌کنند.


مادربور (Motherboard): مادربورد در یک ریگ ماینینگ، مرکز و میدان ارتباطی سخت‌افزارهای مختلف دستگاه شما است و چندین جایگاه برای قطعاتی نظیر کارت‌های گرافیک، پردازنده مرکزی و فن‌های خنک‌کننده دارد. قطعات ریگ ماینینگ شما هرکدام جایگاه مشخص خود را بر روی مادربورد دارند و از طریق این مرکز ارتباطی، با یکدیگر همگام شده و برق مورد نیاز آن‌ها تامین می‌شود.

قطعات ریگ ماینینگ
نمونه قطعات ریگ ماینینگ


حافظه رم (RAM): کارت حافظه با دسترسی تصادفی یا همان RAM، فضای حافظه مورد نیاز یک سیستم عامل را تامین کرده که این سیستم عامل، محیط نرم‌افزاری مورد نیاز جهت ذخیره اطلاعات و ارتباط بین قطعات ریگ ماینینگ را فراهم می‌کند.


منبع تغذیه یا پاور (PSU): پاور وظیفه تامین برق ریگ ماینینگ شما را بر عهده داشته و شما می‌توانید با انتخاب مدل‌های بهینه این سخت‌افزار، از هزینه‌های برق خود کم کنید. یک پاور قدرتمند و با کیفیت، نیروی مورد نیاز کارت‌های گرافیک یا دستگاه ASIC را تامین کرده و مصرف برق یکنواختی دارد که باعث شده بتوان هزینه برق در آخر ماه را از قبل محاسبه کرد.


سیستم خنک‌کننده: حتی بهینه‌ترین و قدرتمندترین ریگ‌های ماینینگ هم به درجه حرارت بالایی می‌رسند، به‌ویژه زمانی که برای مدتی طولانی، بدون وقفه مشغول به استخراج بوده‌اند. سیستم‌های خنک‌کننده مانند فن‌های کامپیوتر امنیت ریگ ماینینگ در برابر داغ‌شدن، کاهش قدرت عملکرد و خراب‌شدن قطعات را تامین کرده و نیاز دستگاه به خاموش‌شدن را از بین می‌برند. البته در این‌ باره، شاید حتی بهتر باشد از کولرهای گازی یا دیگر دستگاه‌های خنک‌کننده برای تهویه محیط ریگ ماینر خود نیز استفاده کنید.

انتخاب نرم افزار استخراج ارز دیجیتال (Mining Software): هر ارز دیجیتال اثبات کار یعنی دارای قابلیت استخراج، از یک الگوریتم ویژه استفاده می‌کند که هر سیستم عاملی یا هر ریگ ماینینگی با آن سازگار نیست. شما می‌توانید با تحقیق در پروتکل‌های محبوب ارائه‌کننده نرم افزار استخراج نظیر سی‌جی ماینر (CG Miner)، نایس‌هش (NiceHash)، مولتی ماینر (MultiMiner) و . . . ، جزئیات سخت‌افزار و سیستم عامل مورد نیاز جهت اتصال ریگ ماینینگ خود به نرم افزار آن‌ها را پیدا کنید. همچنین قبل از نصب یک نرم افزار استخراج، حتماً بازخورد کاربران در مورد این پلتفرم‌ها در شبکه‌های اجتماعی را مطالعه و در مورد نرم‌افزارهای توصیه‌شده توسط استخرهای ماینینگ (Mining Pools) نیز جست‌وجو کنید.

عضویت در استخر استخراج و پیکربندی نرم‌افزار مربوطه: حتماً می‌دانید که شما می‌توانید به‌تنهایی و با ریگ ماینینگ خود به استخراج ارز دیجیتال بپردازید (Solo Mining)، یا در یک استخر استخراج ارز دیجیتال در کنار سایر ماینرها فعالیت داشته باشید و پاداش‌ها را به‌صورت دسته‌جمعی دریافت کنید. این روزها شاید پیش‌بردن عملیات استخراج به‌تنهایی خیلی سخت باشد و به‌دلیل رقابت سنگین در شبکه‌های بلاک چین، دریافت پاداش شما شاید حتی غیرممکن شود. از این رو و جهت بالابردن شانس دریافت پاداش، می‌توانید ریگ ماینینگ خود را به یک استخر استخراج شناخته‌شده متصل کنید و نسبت به هش ریت دستگاه خود، پاداش دریافت کنید.


طبیعتاً این مرحله نیز نیاز به تحقیق کامل در مورد تاریخچه عملکرد پلتفرم مد نظر و مواردی از قبیل رمزارزهای پشتیبانی‌شده، امنیت پلتفرم و کارمزدهای آن دارد. پس از این یک استخر ماینینگ معتبر را انتخاب کردید، کیف پول ارز دیجیتال خود را به استخر متصل کرده و نرم افزار استخر را نصب و تنظیم می‌کنید. سپس می‌توانید فعالیت خود در استخر ماینینگ را در محیط نرم‌افزار مشاهده و مدیریت کنید و همچنین پس از مدتی، بررسی کنید که سخت‌افزار یا نرم‌افزار ریگ ماینینگ شما نیاز به به‌روزرسانی و ارتقا دارند یا خیر.


ناگفته نماند در صورتی که دانش فنی شما در رابطه با قطعات ریگ ماینینگ و نصب و راه‌اندازی آن کافی نیست، بهتر است از یک فرد کارشناس و البته معتبر و معتمد جهت پیش‌برد این فرآیندها کمک بگیرید.

قیمت ریگ ماینینگ چقدر است؟

قیمت ریگ ماینینگ

هر فرد یا ماینر ارز دیجیتال، اهداف خاص و محدودیت‌های مالی و مکانی ویژه خود را دارد و به همین دلیل، نمی‌توان گفت بهترین ریگ ماینینگ کدام است! پیشنهاد می‌شود اگر قصد خرید ریگ ماینر و قطعات آن را دارید، تمرکز خود را بر روی نام‌ها و برندهای هیجان‌انگیز نگذارید و بهتر است لیستی دقیق از نیازمندی‌ها بر اساس اهداف و محدودیت‌های خود تهیه کنید.


پس از این‌که سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای سازگار با ارز دیجیتال مد نظر جهت استخراج را مشخص کردید، بهتر است تمرکز خود را بر مصرف برق قطعات، اعتبار برند و میزان استهلاک سخت‌افزارها پس از گذر زمان بگذارید. همچنین، به مواردی از قبیل میزان صدای ریگ ماینینگ نسبت به محیط در اختیارتان و قیمت فروش سخت‌افزارهای خود هنگام ارتقای آن‌ها نیز دقت کنید.


قیمت یک ریگ ماینینگ می‌تواند بین ۱۰۰۰ دلار تا ۵۰۰۰ دلار برای شما هزینه بردارد و شما با راه‌اندازی یک ماینر ASIC، هزینه بیشتری پرداخت کرده اما قدرت بیشتری برای استخراج خواهید داشت. اما خرید یک ریگ ماینر GPU به‌مراتب ارزان‌تر بوده، ولی ممکن است هزینه برق بیشتری برای آن پرداخت کنید. از این رو، هزینه اولیه برای خرید ریگ ماینینگ را با میزان پاداش‌های دریافتی از استخراج رمزارز در بلندمدت مقایسه کنید.


همچنین، به خاطر داشته باشید که یک ریگ ماینینگ ارزان‌قیمت لزوماً بهترین گزینه برای فعالیت در درازمدت نیست؛ چرا که سخت‌افزار آن قدرت کمتری داشته که یعنی نرخ سودآوری شما از استخراج کمتر خواهد بود. محاسبه سوددهی استخراج شما نیز به مواردی از قبیل هزینه سخت‌افزار ماینینگ، هزینه برق و سختی استخراج رمزارز مربوطه بستگی دارد. وب‌سایت‌ها و نرم‌افزارهای مختلفی جهت محاسبه میزان سودآوری ریگ ماینینگ شما وجود دارند که می‌توانید با استفاده از آن‌ها، دیدگاه بهتری در این باره پیدا کنید.


یک ریگ ماینینگ در صورتی که هزینه‌های تجهیزات، برق و نگهداری آن متعادل باشند، عملکرد و سودآوری بهتری از چندین ریگ که به‌درستی راه‌اندازی نشده دارد. در نهایت باید گفت که ریگ ماینینگ یک دستگاه کامپیوتری پیچیده با قطعات مختلف است که نداشتن آگاهی کافی در مورد آن‌ها، ممکن است سرمایه‌ای که سخت برای آن تلاش کرده‌اید را متحمل ضرر کند. از این رو، حتماً از کارشناسان و متخصصان غیرذینفع در این زمینه مشورت بگیرید.


فرقی نمی‌کند که برای سرگرمی یک ریگ ماینینگ راه‌اندازی کرده‌اید و یا یک ماینر حرفه‌ای در اکوسیستم رمزارزها هستید؛ شناخت محدودیت‌ها و چالش‌های این حوزه، مهم‌ترین نکته در کسب درآمد از طریق استخراج ارز دیجیتال است. در هر صورت باید دید که رقابت بین ماینرهای GPU و ASIC که امروزه محبوب‌ترین انواع ریگ ماینینگ هستند، در آینده به کجا خواهد رسید. در حال حاضر دستگاه‌های ایسیک سریع‌ترین و قوی‌ترین نوع ریگ‌های ماینینگ در دنیا محسوب می‌شوند و این احتمال وجود دارد که رمزارزهایی را که با GPU و CPU سازگار هستند را، در آینده از رده خارج کنند.


در این مقاله از صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس، ابتدا بررسی کردیم که ریگ ماینینگ چیست و سپس سعی کردیم تمامی جوانب مرتبط با این حوزه را پوشش دهیم. در صورتی که پیرامون موارد فوق سوال، پیشنهاد و یا انتقادی داشتید، لطفا با ثبت نظر خود با ما در ارتباط باشید.

سوالات شما از مقاله ریگ ماینینگ چیست
  • دستگاه ریگ چیست؟

    ریگ (Rig) در لغت به‌معنی تجهیزات است و در دنیای رمزارزها، به دستگاه‌های استخراج ارز دیجیتال اصطلاحاً ریگ گفته می‌شود.

  • قیمت ریگ ماینر چقدر است؟

    قیمت ریگ ماینر به اهداف و محدودیت‌های مالی شما بستگی داشته و با توجه رمزارز مد نظر جهت استخراج و سخت‌افزارهای سازگار با الگوریتم آن متفاوت است.

  • ریگ کارت گرافیک چیست؟

    ریگ کارت گرافیک یا GPU به دستگاه‌های استخراج ارز دیجیتالی می‌گویند که به‌جای CPU یا مدارهای ASIC، از چندین کارت گرافیک جهت تامین قدرت پردازش یا همان هش ریت دستگاه استفاده می‌کنند.

سلب-مسئولیت-ریگ-ماینینگ-چیست

پوریا کریم‌زاده

من پوریا کریم‌زاده هستم و بیشتر از چهار سال است که به‌طور رسمی وارد بازارهای مالی فارکس و کریپتو شدم. از کودکی عاشق هر نوع فناوری و زبان انگلیسی بودم و امروز تمرکز کاری خود را روی ارائه تحلیل فاندامنتال، اقتصاد کلان، اخبار بازار ارز دیجیتال و مقالات تخصصی در مورد بلاک چین و رمزارزها در نظر گرفته‌ام. شخصاً سرمایه‌گذاری را در بازه بلندمدت انجام می‌دهم و معتقدم که بلاک چین، بیت کوین و سایر پروژه‌های نوآورانه در صنعت کریپتو، آینده فرآیندهای مالی و نظام اقتصادی کشورها را شکل می‌‎دهند.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا