آموزش ارز دیجیتالآموزش استخراج ارز دیجیتال

استخر استخراج ارز دیجیتال چیست؟

استخر استخراج ارز دیجیتال یا استخر ماینینگ به گروه مشترکی از ماینرهای ارزهای دیجیتال گفته می‌شود که منابع محاسباتی خود را روی یک شبکه با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند تا احتمال یافتن یک بلاک یا استخراج موفقیت‌آمیز ارز دیجیتال را تقویت کنند. در این مقاله از صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس به مفهوم استخر استخراج، تعریف، نحوه کار، روش‌های فعالیت، مزایا و معایب آن خواهیم پرداخت.

پادکست استخر استخراج ارز دیجیتال چیست؟

به عنوان مثال، یک استخر با ۶ دستگاه که هر کدام ۳۳۵ مگا هش در ثانیه توان دارند، می‌تواند ۲ گیگا هش (GH) قدرت استخراج تولید کند؛ موضوعی که سرعت پردازش عملکرد هش را به طرز چشمگیری بهبود می‌بخشد.

استخرهای ماینینگ بر اساس میزان قدرتی که هر فرد به پردازش گروه اضافه می‌کند، پاداش‌هایی را بین آنان توزیع می‌کند. برای دریافت این پاداش‌ها، استخراج‌کنندگان فردی ممکن است به پروتکل اثبات کار برای تعیین مدت زمان استخراج یا ایجاد فاصله بین استخراج بلاک‌های جدید نیاز داشته‌باشند.

در توضیح بیشتر باید گفت، کسانی که تمایل دارند از طریق استخراج ارز دیجیتال به کسب درآمد بپردازند، می‌توانند به صورت انفرادی اقدام به ماین کرده یا اینکه برای افزایش شانس موفقیت خود در این فرآیند، به یک استخر استخراج بپیوندد. استخرهای استخراج به دلیل پرداخت‌های منظمی که دارند، اولین انتخاب برای ماینرهای تازه کار و حتی با تجربه محسوب می‌شوند.

افزون بر این، هر کسی می‌تواند بدون در نظر گرفتن مشخصات ریگی که در اختیار دارد، مثل واحد پردازش گرافیکی (GPU)، واحد پردازش مرکزی (CPU)، یا ماینر مدار مجتمع ویژه برنامه (ASIC)، به یک استخر بپیوندد.

طراحی شبکه بیت کوین آن را به محبوب‌ترین و در عین حال چالش برانگیزترین ارز دیجیتال برای استخراج تبدیل می‌کند. این شبکه به تناسب محبوبیت، سختی پازل را افزایش می‌دهد و زمانی که محبوبیت کاهش می‌یابد، سختی شبکه نیز به تبعیت از آن کم می‌شود. این رابطه بین سختی شبکه و محبوبیت برای نحوه عملکرد ارزهای دیجیتال امری حیاتی محسوب می‌شود. به همین دلیل است که استخراج بیت کوین امروز بیش از هر زمان دیگری به قدرت محاسباتی نیاز دارد.

مزرعه استخراج بیت کوین چیست؟

استخر استخراج چگونه کار می‌کند؟

استخر استخراج ارز دیجیتال

شرکت‌کنندگان در یک استخر استخراج هر یک به طور جداگانه، قدرت پردازش خود را در تلاش برای یافتن یک بلاک به اشتراک می‌گذارند. اگر کل استخر در این تلاش‌ها موفق باشد، پاداشی دریافت می‌کند که معمولا در قالب ارز دیجیتالی مرتبط با آن شبکه است.

سپس، پاداش‌ها بین افرادی که در این اقدام مشارکت کرده‌اند، بر اساس نسبت قدرت پردازش یا تلاشی که داشته‌اند، تقسیم می‌شود. در برخی موارد، ماینرهای شخصی باید برای دریافت پاداش خود، مدرک انجام کار ارائه دهند.

هر کسی که می‌خواهد از طریق استخراج ارز دیجیتال کسب سود کند، این انتخاب را دارد که یا به صورت انفرادی و با دستگاه‌های اختصاصی خود کار کند یا اینکه به یک استخر ماینینگ بپیوندد. استخری که در آن چندین ماینر و دستگاه‌هایشان با هم همکاری می‌کنند تا خروجی هش خود را افزایش دهند. به عنوان مثال، اتصال ۶ دستگاه ماینینگ که هر کدام ۳۳۵ مگا هش در ثانیه (MH/s) توان دارند، می‌تواند مجموعا ۲ گیگا هش قدرت استخراج تولید کند و در نتیجه منجر به پردازش سریع‌تر عملکرد هش شود.

استخراج ارز دیجیتال چیست؟ ۰ تا ۱۰۰ آموزش استخراج ارز دیجیتال

انواع استخر استخراج

انواع استخر استخراج

جالب است بدانید که همه استخرهای استخراج ارز دیجیتال به یک شکل عمل نمی‌کنند. با این حال، تعدادی از پروتکل‌های رایج وجود دارد که تعداد زیادی از استخرهای ماینینگ محبوب را کنترل می‌کند. در ادامه به انواع مختلف استخرهای استخراج خواهیم پرداخت.

استخرهای استخراج با پرداخت پاداش نسبی (Proportional) از رایج‌ترین انواع استخرهای ماینینگ هستند. در این نوع استخرها، ماینرهایی که به قدرت پردازش استخر کمک می‌کنند زمانی که استخر موفق به یافتن یک بلاک شود، سهام دریافت می‌کنند. در توضیح بیشتر باید گفت که روش پرداخت نسبی شباهت زیادی با روش PPS دارد و میزان درآمد ماینر با توجه به قدرت پردازش دستگاهی که در اختیار دارد، محاسبه می‌شود. باید در نظر داشته باشید که در این متد، سود ماینر زمانی به کیف‌پول وی واریز خواهد شد که یک بلاک ماین شود. در غیر این صورت پاداشی به استخراج‌کننده تعلق نمی‌گیرد. در روش پرداخت نسبی، با افزایش تعداد ماینر‌ها سود آنها کاهش می‌یابد اما در مقابل با افزایش شرکت‌کنندگان شانس یافتن بلاک و دریافت پاداش نیز افزایش خواهد یافت.

استخرهای پرداخت به ازای هر سهم (Pay-per-share): این استخرها نیز تا حدودی مشابه استخرهای پرداخت پاداش نسبی عمل می‌کنند، زیرا هر ماینر در ازای مشارکت خود سهام دریافت می‌کند. با این حال، این استخرها بدون توجه به زمانی که بلاک پیدا می‌شود، پرداخت‌های آنی را ارائه می‌دهند. ماینری که در این نوع استخر مشارکت می‌کند، می‌تواند هر زمان که بخواهد سهام خود را با مبلغی متناسب با فعالیتی که داشته، مبادله کند.

استخرهای استخراج همتا به همتا (Peer-to-peer): استخر P2P با هدف جلوگیری از متمرکز شدن ساختار استخر ایجاد شده‌اند. به این ترتیب، آنها یک بلاک چین جداگانه مربوط به خود استخر را ایجاد می‌کنند. این استخرها برای جلوگیری از تقلب اپراتورهای استخر و همچنین ممانعت از شکست خود استخر با یک ایراد مرکزی طراحی شده‌اند.

پرداخت به ازای آخرین N سهم (PPLNS): این نوع استخر، پرداخت‌ها را بر اساس آخرین N سهم، به‌جای تمام سهام آخرین دوره محاسبه می‌کند. این روش از  پول هاپینگ (Pool Hopping) جلوگیری می کند و مشابه روش Prop است با این تفاوت که می‌تواند سهام دوره‌های قبلی را نیز در نظر بگیرد. از جمله این استخرها می‌توان برینز پول (Braiins Pool) را نام برد.

Pool Hopping یکی از تکنیک‌های فریبکارانه است که ماینرها برای شرکت در تقسیم کارمزد، با استفاده از نرم‌افزارهای خاص و به استخرهای استخراج متصل می‌شوند اما این اتصال زمانی صورت می‌گیرد که بخش قابل توجهی از بلاک‌ها توسط سایر شرکت‌کنندگان هش شده باشد.

پرداخت بر اساس امتیاز (Score Based): این روش با تخصیص یک امتیاز به هر سهم، با دریافت امتیازهای بالاتر، از پول هاپینگ جلوگیری می‌کند. هنگامی که یک بلاک پیدا می‌شود، پاداش‌ها برای تعیین پرداخت‌های فردی بر اساس این امتیازها تقسیم خواهد شد. نانوپول (NanoPool)  از جمله استخرهایی است که بر اساس امتیاز به مشارکت‌کنندگان پاداش می‌دهد.

استخرهای استخراج ترکیبی (Hybrid): برخی از استخرها روش‌های مختلف توزیع پاداش را ترکیب می‌کنند تا به ماینرها انعطاف‌پذیری بیشتری بدهند و واریانس پرداخت را کاهش دهند. برای مثال آنت پول (AntPool) یک استخر استخراج محبوب با سیستم پاداش ترکیبی است که به استخراج‌کنندگان اجازه می‌دهد بین روش‌های پرداخت PPS و PPLNS انتخاب کنند.

استفاده از استخر ماینینگ چه مزایایی دارد؟

همانطور که در بالا نیز اشاره شد، با وجود اینکه موفقیت یک ماینر در استخراج بلاک به صورت فردی باعث می‌شود که کل پاداش را دریافت کنید، اما به دلیل نیاز به قدرت و منابع بالا، شانس دستیابی به موفقیت بسیار کم است. استخراج رمزارز به صورت فردی در زمان حاضر و در اکثر مواقع دیگر یک سرمایه‌گذاری سودآور نیست؛ زیرا استخراج بسیاری از ارزهای دیجیتال در سال‌های اخیر به‌طور فزاینده‌ای دشوار شده‌است. دلیل این افزایش سختی استخراج را می‌توان به افزایش محبوبیت ارزهای دیجیتال، قیمت بالای سخت‌افزارهای مرتبط با ماینینگ و همچنین هزینه‌های گزاف برق مصرفی ماینرها مرتبط دانست که  اغلب باعث می‌شود هزینه‌ها بیشتر از پاداش‌های بالقوه باشد.

استخرهای ماینینگ از نظر هزینه‌های سخت افزاری و برق هزینه کمتری را برای شرکت‌کنندگان به همراه دارند و در مقابل، شانس سودآوری را نیز افزایش می‌دهند. این در حالی است که یک ماینر فردی ممکن است شانس کمی برای یافتن موفقیت‌آمیز یک بلاک و دریافت پاداش استخراج داشته‌باشد. بنابراین، همکاری با دیگران به طور چشمگیری میزان موفقیت را افزایش می‌دهد.

چگونه به یک ماینینگ پول بپیوندیم؟

استخر استخراج ارز دیجیتال

پیوستن به یک استخر ماینینگ شما را قادر می سازد تا قدرت محاسباتی خود را با دیگران ترکیب کنید و شانس خود را برای کسب پاداش افزایش دهید. هر استخر ماینینگ رویه های منحصر به فرد خود را دارد، اما بیایید از استخر استخراج بیت کوین F2Pool به عنوان مثال استفاده کنیم. در اینجا یک راهنمای گام به گام در مورد نحوه پیوستن به استخر استخراج بیت کوین F2Pool آورده شده است:

ایجاد حساب کاربری: به وب سایت F2Pool بروید و برای یک حساب کاربری جدید ثبت نام کنید. شما باید یک آدرس ایمیل و یک رمز عبور ایجاد کنید.

تایید ایمیل: پس از ثبت نام، یک ایمیل تأیید دریافت خواهید کرد. برای تأیید حساب خود، روی پیوند موجود در ایمیل کلیک کنید.

افزودن آدرس ماینینگ: پس از ورود به بخش استخراج پنل کاربری بروید و آدرس ماینینگ را اضافه کنید. این آدرس جایی است که جوایز استخراج شما ارسال می‌شود.

پیکربندی دستگاه ماینینگ: باید دستگاه استخراج خود را برای اتصال به سرورهای F2Pool تنظیم کنید. این شامل وارد کردن URL سرور است که ممکن است چیزی شبیه btc.f2pool.com:3333 به همراه نام کاربری و رمز عبور F2Pool شما باشد.

شروع استخراج: هنگامی که دستگاه ماینینگ شما راه اندازی شد و به F2Pool متصل شد، آماده شروع استخراج هستید. جوایز استخراج شما به آدرس استخراجی که مشخص کرده‌اید ارسال خواهد شد.

معایب استفاده از استخر ماینینگ چیست؟

با شرکت در یک استخر استخراج، افراد بخشی از استقلال خود را در فرآیند استخراج از دست می‌دهند. آنها معمولا با شرایط تعیین شده توسط خود استخر محدود می‌شوند. قوانینی که ممکن است شرایط مربوط به فرآیند استخراج را دیکته کند. در این روش همچنین پاداش‌ها بین استخراج کنندگان تقسیم می‌شود، به این معنی که سهم سود برای فردی که در یک استخر شرکت می‌کند نسبت به ماین انفرادی کمتر است.

طبق اطلاعات منتشر شده در وبسایت blockchain، تعداد کمی از استخرهای استخراج مانند AntPool، Poolin و F2Pool بر فرآیند استخراج بیت‌کوین کنترل دارند.  اگرچه بسیاری از استخرها تلاش می‌کنند تا غیرمتمرکز باشند اما این گروه‌ها قوانین زیادی را برای اداره پروتکل بیت‌کوین اعمال می‌کنند. برای برخی از طرفداران ارزهای دیجیتال، وجود استخرهای استخراج قدرتمند بر ساختار غیرمتمرکز ذاتی بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال اولویت دارد.

نحوه انتخاب یک استخر استرخراج

انتخاب استخر ماینینگ مناسب به عواملی مانند ارز دیجیتالی که استخراج می کنید، اولویت های سخت افزاری، روش های پرداخت و اندازه استخر بستگی دارد. انتخاب استخر ماینینگ تاثیر قابل توجهی بر درآمد و تجربه کلی ماینینگ شما خواهد داشت. در این بخش یک راهنمای جامع در مورد نحوه انتخاب بهترین استخر استخراج آورده‌ایم:

ارز دیجیتال خود را انتخاب کنید: بررسی کنید که استخر استخراج از ارز دیجیتالی که قصد استخراج آن را دارید، مانند بیت‌کوین یا لایت‌کوین، پشتیبانی می‌کند.

مکان و تأخیر را در نظر بگیرید: برای بهره‌وری بهتر استخراج، استخری با تاخیر زمانی کم و نزدیکی بیشتر جغرافیایی انتخاب کنید.

ساختارها و پرداخ‌ ها را درک کنید: هزینه ها و روش های پرداخت استخر را مرور کنید. این‌ها معمولا شامل طرح‌های پرداخت Pay-Per-Share (PPS)، Full-Pay-Per-Share (FPPS)، Pay-Per-Share-Plus (PPS+) و Pay-Per-Last-N-Shares (PPLNS) هستند.

اندازه استخر را ارزیابی کنید: استخرهای بزرگ‌تر معمولا پرداخت‌های ثابت‌تر اما کوچک‌تر ارائه می‌دهند، در حالی که استخرهای کوچک‌تر پرداخت‌های بزرگ‌تر و کمتری را ارائه می‌دهند.

اقدامات امنیتی را بررسی کنید: مطمئن شوید که استخر دارای اقدامات امنیتی قوی مانند احراز هویت دو مرحله‌ای (۲FA) است.

استخر استخراج بیت کوین چیست؟

استخر استخراج بیت کوین

یک استخر استخراج بیت کوین متشکل از ماینرهایی است که هش‌ریت خود را با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند و برای استخراج بلاک‌های بیت کوین با هم همکاری می‌کنند. ماینرهای بیت کوین بر اساس سهم نرخ هش خود پاداش‌هایی دریافت می‌کنند. هماهنگ‌کننده‌های استخر، قبل از توزیع بلاک‌ها بین اعضای استخر، هزینه کمی از آنان دریافت می‌کنند.

استخراج‌کنندگان در مقیاس کوچک به استخرهای استخراج بیت کوین می‌پیوندند تا در طول زمان پاداش‌های کوچکی کسب کنند. برخی از آنها نیز به این استخرها می پیوندند تا از استخراج ادغام شده بیت کوین استفاده کنند. استخراج ادغام شده به ماینرها امکان می‌دهد از بلاک‌های حل شده بیت کوین برای ارزهای دیگر با الگوریتم‌های اثبات مشابه استفاده کنند.

مشاهده قیمت لحظه ای و خرید بیت کوین در صرافی ارز دیجیتال

نگاهی گذرا به تاریخچه استخرهای استخراج ارز دیجیتال

در سال ۲۰۱۰، اولین استخر استخراج بیت کوین توسط Marek Palatinus SlushPool، راه‌اندازی شد. درست یک‌سال بعد یعنی در ۲۰۱۱، استخر استخراج DeepBit به صورت آزمایشی در دسترس ماینرها قرار گرفت. سال ۲۰۱۳، صرافی ارزهای دیجیتال CEX.io استخر GHash.io را راه‌اندازی کرد که تا سال ۲۰۱۴، بیش از ۵۱ درصد از قدرت محاسباتی بیت‌کوین را تحت کنترل قرار داد.

شرکت سازنده سخت‌افزار ماینینگ Bitmain که مقر آن در پکن است در سال ۲۰۱۴ استخر استخراج Antpool  را راه‌اندازی کرد. همچنین در ۲۰۱۶ شاهد تاسیس ۲ استخر استخراج توسط ViaBTC و BTC.com بودیم. ۲ سال بعد، بنیانگذاران BTC.com یک استخر استخراج به نام Poolin برای بیت کوین و چند ارز دیجیتال دیگر راه‌اندازی کردند. استخر استخراج Rawpool و Huobi Pool نیز در همین سال ایجاد شدند.

بایننس در سال ۲۰۲۰ استخر Smart Pool را راه‌اندازی کرد که به استخراج‌کنندگان این امکان را می‌دهد تا به طور خودکار نرخ هش را تغییر دهند و ارزهای مختلف را با الگوریتم یکسان استخراج کنند. استخر استخراج DASH نیز در همین سال توسط شرکت Luxor ایجاد شد.

اهمیت اقتصادی استفاده از استخر استخراج برای ماینرها

عملیات استخراج کریپتو گرمای عظیمی تولید می‌کند. به همین دلیل، ماینرها برای حصول اطمینان از کارایی و طول عمر دستگاه ماینینگ به سیستم‌های خنک‌کننده اختصاصی نیاز دارند.

شرکت‌های بزرگ‌ برای افزایش مقیاس عملیات و به دست آوردن مزیت‌های کاهش هزینه مربوط به خنک‌سازی، انجام عملیات استخراج و حفظ و نگهداری دستگاه‌ها از استخرهای ماینینگ استفاده می‌کنند. این شرکت‌ها همچنین با شرکت‌های برق برای خرید انرژی در مقیاس بزرگ وارد مذاکره می‌شوند. ارائه دهندگان خدمات آب و برق نیز از این قراردادها سود می‌برند. شایان ذکر است که استخر استخراج به دلیل کاهش هزینه‌ها صرفه اقتصادی زیادی دارند.

توزیع جغرافیایی استخرهای استخراج بر اساس نوع انرژی

حاشیه سود کم، ماینرها را مجبور می‌کند به دنبال منابع انرژی ارزان قیمت باشند. این موضوع آنها را به کشف انرژی‌های مختلف مانند گاز طبیعی، انرژی بادی، زمین گرمایی یا حتی انرژی آبی سوق می‌دهد.

استخرهای استخراج کریپتو از این منابع انرژی برای تولید برق ارزان استفاده می‌کنند. برخی از منابع گران‌تر از سایر منابع هستند. به دلیل این پویایی قیمت، استخرهای ماینینگ از منابع مختلف انرژی مانند نیروی برق‌آبی در فصل باران‌های موسمی در چین، انرژی زمین گرمایی در ایسلند و نفت رها شده در حوزه پرمین تگزاس بهره می‌برند.

  • استخر استخراج ارز دیجیتال چیست؟

    استخر ماینینگ به گروه مشترکی از ماینرهای ارزهای دیجیتال گفته می‌شود که منابع محاسباتی خود را روی یک شبکه با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند تا احتمال یافتن یک بلاک یا استخراج موفقیت‌آمیز ارز دیجیتال را تقویت کنند.

  • استخر استخراج چگونه کار می‌کند؟

    به طور جداگانه، شرکت‌کنندگان در یک استخر استخراج، قدرت پردازش خود را در تلاش برای یافتن یک بلاک به اشتراک  می‌گذارند. اگر استخر در این تلاش‌ها موفق باشد، پاداشی دریافت می‌کند که معمولا در قالب ارز دیجیتالی مرتبط با آن است.

  • روش‌ عملکرد استخر ماینینگ چگونه است؟

    جالب است بدانید که همه استخرهای استخراج ارز دیجیتال به یک شکل عمل نمی‌کنند. استخرهای استخراج با پرداخت پاداش نسبی، استخرهای پرداخت به ازای هر سهم و استخرهای استخراج همتا به همتا نمونه‌ای از این موارد هستند.

  • استفاده از استخر ماینینگ چه مزایایی دارد؟

    استخرهای ماینینگ از نظر هزینه‌های سخت افزاری و برق هزینه کمتری را برای شرکت‌کنندگان به همراه دارند و در مقابل، شانس سودآوری را نیز افزایش می‌دهند.

  • معایب استفاده از استخر ماینینگ چیست؟

    با شرکت در یک استخر استخراج، افراد بخشی از استقلال خود را در فرآیند استخراج از دست می‌دهند. آنها معمولا با شرایط تعیین شده توسط خود استخر محدود می‌شوند، که ممکن است قوانین فرآیند استخراج را دیکته کند.

الناز جلالی

من، الناز جلالی، فارغ‌التحصیل رشته کامپیوتر هستم و بیش از سه سال است که به عنوان تولیدکننده محتوا در فضای رمزارز کشور فعالیت میکنم. به حوزه تکنولوژی و فناوری علاقه‌ زیادی دارم و آشنایی با بازارهای مالی باعث شد فعالیت خود را در دنیای ارز دیجیتال شروع کنم. در همین راستا، با دقت به جزئیات و توجه به نیازهای هدفمند مخاطبان، سعی در ارائه اطلاعات مفید، متنوع و تخصصی در این زمینه دارم. نوشتن را به عنوان یک ابزار برای انتقال افکار و ایده‌‌ها انتخاب کرده‌ام و در تلاش برای ایجاد محتوایی آموزنده و اثرگذار برای مخاطبان هستم.

مطالعه بیشتر

‫۲ دیدگاه‌ها

  1. ممنون از توضیحات خوبتون …کاملا درسته باتوجه به هزینه های سنگین ماین انفرادی و حتی موانع قانونی که بعضا در مورد از برق و…درنظر گرفته شده حداقل استخرا کمک میکنن شانس دست یابی به پاداش ماین بالاتر بره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا