آموزش ارز دیجیتالآموزش استخراج ارز دیجیتال

نحوه استخراج اتریوم کلاسیک و محاسبه سودآوری

یکی از راه‌های کسب اتریوم کلاسیک، استخراج یا ماینینگ است. در این مقاله از صرافی ارز دیجیتال او‌ ام‌ پی فینکس قصد داریم پس از توضیحی کوتاه درباره نحوه استخراج، راهنمایی جامع و کامل از نحوه استخراج اتریوم کلاسیک و ابزارهای لازم ارائه دهیم.

برای استخراج یک بلاک جدید، ماینر باید اولین کسی باشد که یک مقدار خاص را در یک هش (کد) به نام نانس پیدا می‌کند. به عبارت دیگر، ماینرها باید محاسبات متعددی را در مدت زمان تولید بلاک انجام دهند و سعی کنند برای ایجاد بلاک، نانس (nonce) را حدس بزنند.

پادکست نحوه استخراج اتریوم کلاسیک و محاسبه سودآوری

هنگامی که یک ماینر این مقدار را پیدا کرد، بلاک جدید را به بقیه ماینرها اعلام می‌کند. سپس فرآیند تایید با اضافه شدن یک بلاک جدید به زنجیره اصلی در بلاکچین به پایان می‌رسد. استخراج‌کننده‌ای که مساله محاسباتی دشوار را حل می‌کند، یک پاداش بلاک را در قالب ETC دریافت می‌کند. آنها همچنین درآمدی نیز در قالب کارمزد تراکنش‌های مربوط به بلاک تازه استخراج شده دریافت می‌کنند.  

خرید و فروش و مشاهده قیمت اتریوم کلاسیک در صرافی ارز دیجیتال

نگاهی به پیشینه اتریوم کلاسیک

در سال ۲۰۱۴، بلاکچین اتریوم به عنوان پلتفرمی برای ایجاد قرارداد هوشمند ایجاد شد. این بلاکچین موفق شد در مدتی کوتاه توجه تعداد زیادی از سرمایه‌گذاران را به خودش جلب کند. به دنبال ایجاد اتریوم، ایده‌های خلاقانه و جدیدی در بلاکچین به‌وجود آمد و موجب شد تا تعداد زیادی از توسعه‌دهندگان به ایجاد اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز روی این پلتفرم ترغیب شوند.

تنها ۲ سال بعد، یعنی در سال ۲۰۱۶، پروژه‌ای با عنوان دائو بر بستر اتریوم راه‌اندازی شد. هدف از ایجاد این شبکه، جذب سرمایه و استفاده از آن برای پروژه‌های فعال رمزارزی بود. این موضوع باعث می‌شد تا امکان کسب درآمد از رمزارزها برای همه فراهم شود. پروژه یاد شده نیز در قالب مجموعه‌ای از قراردادهای هوشمند در شبکه اتریوم اجرا و موفق شد با ۱۲.۷ میلیون اتر جذب سرمایه، به یکی از بزرگترین سرمایه‌گذاری‌های عمومی تاریخ تبدیل شود.

بعد از مدتی اما، وجود یک ایراد بنیادی در یکی از توابع قرارداد هوشمند دائو باعث شد تا این پروژه مورد حمله هکرها قرار بگیرد و بیش از ۱۱.۵ میلیون کوین اتریوم از قرارداد هوشمند مربوط به دائو سرقت شود.

با اینکه مشکل دائو ارتباطی با بلاک چین اتریوم نداشت اما روی این سیستم تاثیر منفی گذاشت و باعث شد که قیمت اتریوم با کاهش مواجه شود. این امر موجب شد تا گروهی از متخصصان درخواست کنند که هاردفورکی جدید برای ممانعت از سرقت رمزارزها راه‌اندازی شود. اما همانند هر تغییر دیگری، گروهی دیگر از متخصصان مخالف دستکاری بلاکچین بودند. در نهایت و طبق رای‌گیری صورت گرفته، اکثریت آرا به‌نفع ایجاد هاردفورک شبکه بود. به این ترتیب، اتریوم از شبکه اصلی هاردفورک شد و شبکه اصلی با عنوان اتریوم کلاسیک به کار خود ادامه داد.

اتریوم و اتریوم کلاسیک چه تفاوتی با هم دارند؟

اتریوم کلاسیک یک پلتفرم قرارداد هوشمند است که از الگوریتم اجماع اثبات کار استفاده می‌کند. رمزارز این شبکه با نماد«ETC» شناخته می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند در اکثر صرافی‌های ارز دیجیتال به معامله آن اقدام کنند.

در باب مقایسه اتریوم و اتریوم کلاسیک، باید گفت که جامعه شبکه اتریوم نسبت به اتریوم کلاسیک فعال‌تر است. مهم‌تر از همه اینکه «ویتالیک بوترین» بنیانگذار اتریوم هم در شبکه اصلی اتریوم فعالیت می‌کند. همانطور که می‌دانید، اتریوم دومین رمزارز پیشروی بازار است و از این منظر قیمت آن قابل مقایسه با اتریوم کلاسیک نیست. شایان ذکر است که سال گذشته اتریوم الگوریتم اجماع خود را از اثبات کار به اثبات سهام تغییر داد.

چرا ماینرهای اتریوم کلاسیک برای شبکه مهم هستند؟

ماینینگ مکانیزم غیرمتمرکزی است که شبکه اتریوم کلاسیک توسط آن ایمن می‌شود. بنابراین، برای رسیدن به این هدف، شبکه به ماینرها نیاز دارد. این ماینرها هستند که قدرت محاسباتی خود را برای پردازش تراکنش‌ها و ایمن‌سازی شبکه در برابر حملات ۵۱ درصدی به کار می گیرند.

حمله ۵۱ درصد زمانی رخ می‌دهد که یک فرد یا گروهی از افراد بتوانند بیش از ۵۰ درصد قدرت پردازش یا هش‌ ریت شبکه را در دست بگیرند. در صورتی که حمله ۵۱ درصد با موفقیت انجام شود، امکان دستکاری و انجام رفتارهای مخرب در بلاک چین فراهم می‌شود.

در توضیح بیشتر باید گفت که طی یک حمله ۵۱ درصد، یک کاربر بدخواه به دنبال خرج کردن یک واحد ارز دیجیتال بیش از یک بار است. این حملات زمانی اتفاق می‌افتد که یک ماینر سرکش، بلاکچین را سازماندهی مجدد می‌کند و وجوه را می‌دزدد، یا آنچه را که قبلا استفاده شده‌است، دوباره خرج می‌کند.

اغلب، حملات ۵۱ درصدی مشکلی هستند که بلاک چین‌های کوچک‌تر که قدرت محاسباتی یا هش‌ریت بسیار کمی دارند، را هدف قرار می‌دهد. لذا، وقتی جمع‌آوری بیش از نیمی از کل توان محاسباتی شبکه‌ها آسان باشد، اجرای یک حمله ۵۱ درصدی برای بازیگران بدخواه آسان‌تر می شود.

برای محافظت در برابر چنین حملات مخربی، شبکه‌های بلاک چین به شبکه توزیع شده‌ای از ماینرها متکی هستند. ماینرها تشویق می‌شوند تا برای شناسایی تراکنش‌های معتبر با یکدیگر همکاری کنند و به این ترتیب، همه تراکنش‌های تایید نشده نادیده گرفته شوند. ارائه یک انگیزه، مانند انتشار کوین جدید، به جبران هزینه ماینرها کمک می‌کند و آنها را تشویق می‌کند تا از امکانات خود برای ایمن‌سازی هرچه بیشتر بلاکچین استفاده کنند.

محدودیت استخراج اتریوم کلاسیک

تیم توسعه اترویم کلاسیک در دسامبر ۲۰۱۷ رای داد تا عرضه اتریوم کلاسیک به ۲۱۰,۷۰۰,۰۰۰ کوین محدود شود. بنابراین، این ارز دیجیتال یک سیاست پولی را اتخاذ کرد که در آن فقط مقداری ثابت از کوین ETC در گردش خواهد بود. لازم به ذکر است که هیچ نهادی نمی‌تواند این قانون را تغییر دهد یا برای کاهش بحران‌های اقتصادی عرضه آن را افزایش دهد. در مورد ETC، کوین‌های تازه ایجاد شده هر ۱۵ ثانیه به گردش در می‌آیند و پاداش استخراج کنندگان در هر بلاک نیز باعث کاهش اضافه‌کاری می شود.

همانطور که اشاره شد، زمان  تولید هر بلاک ETC حدود  15 ثانیه است، یعنی هر ۱۵ ثانیه ارزهای جدید وارد شبکه می‌شوند. لازم به ذکر است که پاداش ETC نیز مانند بیت کوین کاهش می‌یابد. اتریوم کلاسیک هر ۵ میلیون بلاک، پاداش را ۲۰ درصد کاهش می دهد. در طی آخرین کاهش که در بلاک ۱۵ میلیون انجام شد، پاداش از ۳.۲ اتریوم کلاسیک به ۲.۵۶ کاهش یافت.

علاوه بر این، اتریوم کلاسیک نیز مانند بیت کوین دارای مکانیسم تنظیم سختی استخراج است که تضمین می‌کند تولید بلاک در محدوده ۱۵ ثانیه حفظ شود. با افزایش قدرت هش ماینرها، سختی افزایش می یابد و برعکس.

صفر تا صد استخراج اتریوم کلاسیک

در تکمیل موارد بالا باید گفت که اتریوم کلاسیک یک بلاک چین اثبات کار است که مانند دیگر بلاکچین‌های PoW یا اثبات کار، برای خلق رمزارز جدید و هماهنگی بین نودها از فرآیند استخراج استفاده می‌کند. تغییر الگوریتم اجماع شبکه اتریوم، موجب شد تا رمز ارز اتریوم کلاسیک به بزرگترین پلتفرم قرارداد هوشمند با الگوریتم اثبات کار تبدیل شود و تعداد زیادی از ماینرهای اتریوم به این پلتفرم جذب شوند. در ادامه باید گفت که الگوریتم هش مورد استفاده در استخراج اتریوم کلاسیک «Etchash» شباهت بسیار زیادی به الگوریتم هش شبکه اتریوم «ETHash» دارد.

الگوریتم Pow چیست؟

نکته قابل توجه دیگر این است که اتریوم کلاسیک به اثبات کار متعهد است و به نظر نمی‌رسد هیچ برنامه‌ای برای تغییر الگوریتم خود داشته‌باشد. علاوه بر این، جامعه این رمز ارز از اثبات کار به عنوان الگوریتمی که آزمون خود را پس داده و امن‌تر و غیرمتمرکزتر از اثبات سهام است، یاد می‌کنند.

مراحل استخراج اتریوم کلاسیک

استخراج اتریوم کلاسیک تفاوتی با ماینینگ سایر ارزهای قابل استخراج با الگوریتم اثبات کار ندارد. به این منظور، در گام نخست باید یک سخت افزار مناسب ماین تهیه کنید، سپس، یک کیف‌پول بسازید. گام بعدی نصب یک نرم افزار استخراج مناسب است. در نهایت تنظیمات دستگاه خود را انجام داده و استخراج را شروع کنید.

ابزارهای سخت‌افزاری مربوط به استخراج اتریوم کلاسیک

همانطور که اشاره شد، استخراج اتریوم کلاسیک و اتریوم شباهت بسیار زیادی به یکدیگر دارند. این پلتفرم‌ها از سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای یکسانی برای استخراج بهره می‌گیرند. بنابراین، با حذف فرآیند ماینینگ از شبکه اتریوم، می‌توان به راحتی از ابزارهای استخراج اتریوم در استخرهای ماین اتریوم کلاسیک استفاده کرد. نکته دیگری که باید به آن توجه کرد این است که الگوریتم مورد استفاده در بلاک چین اتریوم کلاسیک «ETCHash» است. این الگوریتم همان الگوریتم «ETHash» محسوب می‌شود، با این تفاوت که چند به‌روز رسانی روی آن رخ داده‌ تا ماینر پسندتر شود.

ابزارهای سخت‌افزاری مربوط به استخراج اتریوم کلاسیک

چگونه با کارت گرافیک اتریوم کلاسیک استخراج کنیم؟

در کل بهترین کارت گرافیک برای استخراج اتریوم کلاسیک، آنهایی هستند که مصرف کمی داشته و دست‌کم ۴ گیگابایت حافظه دارند. توجه داشته‌باشید که حتما کارت گرافیکی که تصمیم به خرید آن دارید از الگوریتم«ETCHash»  پشتیبانی کند. بین انواع کارت‌ گرافیک‌های موجود، آنهایی که توسط شرکت  NVIDIA تولید شده‌اند، برای استخراج اتریوم کلاسیک مناسب‌تر هستند. البته می‌توان از برخی کارت گرافیک‌های «AMD» نیز برای ماین  ETC استفاده کرد.

لازم به ذکر است که هر کارت گرافیک هش ریت خاص خودش را دارد و نسبت به میزان مصرف برقی که دارند، سودآوری متفاوتی دارند. البته نباید فراموش کرد که میزان سودآوری استخراج اتریوم کلاسیک فقط وابسته به کارت گرافیک نیست و عوامل متعددی همچون قیمت اتریوم کلاسیک و سختی شبکه نیز در میزان عایدی ماینرها تاثیرگذار است. از این رو، طبق موارد گفته شده می‌توانید بعد از انتخاب کارت گرافیک مناسب، میزان سودآوری استخراج اتریوم کلاسیک را نیز محاسبه کنید. این امر باعث می‌شود پیش از خرید تجهیزات، از سودآوری آن اطمینان حاصل کنید.

استخراج اتریوم به صورت آماده یا اسمبل شده

در روش استخراج به صورت آماده، یک شرکت ریگ‌ها را بر اساس قدرت‌هایی که دارند، اسمبل کرده و در اختیار کاربران علاقه‌مند می‌گذارد. این روش مناسب کسانی است که درباره ریگ‌های ماینینگ اطلاعات دقیقی ندارند و نحوه اسمبل کردن را بلد نیستند. این دست از کاربران می‌توانند ریگ‌ها را به صورت آماده خریداری کرده و به استخراج اتریوم کلاسیک بپردازند. از یاد نبرید که هنگام خرید ریگ‌های آماده، به اصلی بودن قطعات توجه داشته‌باشید. دقت به این مساله از آن جهت اهمیت دارد که متاسفانه این روزها قطعات تقلبی و فیک در بازار زیاد شده‌اند؛ موضوعی که ضرر زیادی را متوجه مصرف‌کنندگان کرده‌است.

خرید و فروش و مشاهده قیمت تتر در صرافی ارز دیجیتال

سخت‌افزار ای سیک؛ راهکاری برای استخراج اتریوم کلاسیک

ای سیک (ASIC) یکی از سخت‌افزارهای بنیادی استخراج رمزارز است که هر یک از انواع آن برای استخراج الگوریتم‌ خاص طراحی شده‌است. همانطور که پیشتر اشاره شد، الگوریتم‌های استفاده شده در اتریوم و اتریوم کلاسیک به میزان حافظه گرافیکی بالایی نیاز دارند و به همین دلیل استفاده از ای سیک‌ها در ابتدا برای این ۲ رمزارز مناسب نبود. با این وجود، به این علت که ۲ پروژه مذکور سودآوری بسیار بالایی دارند، ASICهای مناسب برای استخراج اتریوم کلاسیک و اتریوم نیز ایجاد شدند.

در حال حاضر تعدادی ASIC برای استخراج ETC در بازار وجود دارد که البته بسیاری از ای سیک‌هایی که برای استخراج اتریوم به کار گرفته می‌شوند برای ماین اتریوم کلاسیک نیز کابردی هستند.

استخراج ETC  از طریق استخر

استخراج ETC  از طریق استخر

یکی دیگر از روش‌های ماینETC، استفاده از استخرهای استخراج است که در آن مجموعه‌ای از ماینرهای ارز دیجیتال منابع محاسباتی خود را به منظور افزایش احتمال ایجاد بلاک در بلاکچین با یکدیگر ترکیب کرده‌اند. این راهکار موجب می‌شود که درآمدزایی از طریق ماینینگ رمزارز برای سرمایه‌گذاران محتمل‌تر شود و سرمایه‌گذاران خرد نیز بتوانند از این بخش به کسب درآمد بپردازند. بنابراین مانند هر رمزارز دیگری، در استخراج اتریوم کلاسیک نیز استخر استخراج می‌تواند مزیت‌های بیشتری نسبت به استخراج انفرادی داشته‌باشد. در حال حاضر بالغ بر ۵۰ استخر استخراج اتریوم کلاسیک در این عرصه فعالیت می‌کنند.

البته درصد کارمزد هر کدام از استخرها با یکدیگر تفاوت دارد. افزون بر آن، شماری از استخرها علاوه بر ETC قابلیت استخراج رمزارزهای دیگری همچون بیت کوین را نیز دارند. از این رو، قبل از اینکه فعالیت خود را در هریک از استخرها آغاز کنید، بررسی‌های لازم را برای انتخاب بهترین استخر استخراجی که همه نیازهای شما را پوشش می‌دهد، با دقت هرچه تمام‌تر انجام دهید.  

استخراج ارز دیجیتال چیست؟

با چه نرم‌افزارهایی می‌توان اتریوم کلاسیک استخراج کرد؟

نرم افزارهای استخراج رمزارز ابزاری به شمار می‌آیند که می‌توان با آن به بلاک چین متصل شد و سپس به عنوان یک ماینر فعالیت کرد. با استفاده از این نرم‌افزارها، توان محاسباتی کاربران به بلاکچین متصل می‌شود و سپس در صورت پیروزی در رقابت‌های ماینینگ، پاداش شبکه به فرد برنده پرداخت می‌شود. در دنیای امروز بسیاری از نرم‌افزارهای استخراج مستقیما امکان اتصال به استخرهای استخراج را نیز فراهم می‌کنند و به این ترتیب امکان اتصال به شبکه و استخر به صورت یکجا برای ماینرها فراهم می‌شود.

لازم به ذکر است که نرم‌افزارهای متنوعی برای استخراج اتریوم کلاسیک وجود دارد. هر کدام از این نرم‌اافزارها، در سیستم عامل‌های مختلف و برای استخرهای متفاوت مناسب هستند. بنابراین قبل از انتخاب نرم ‌فزار استخراج اتریوم کلاسیک بهتر است در گام نخست، استخر استخراج و سیستم عامل خود را مشخص کنید. سپس به وب‌سایت استخر استخراج مورد نظر خود مراجعه کنید و نرم‌افزار مد نظر خود را دانلود کنید.

روش محاسبه سودآوری استخراج اتریوم کلاسیک

همانطور که می‌دانید، متغیرهای بی‌شماری در سودآوری فرایند استخراج ارز دیجیتال تاثیرگذارند. اتریوم کلاسیک نیز از این قائله مستثنی نیست. این امر باعث می‌شود که نتوان به طور قطعی درباره میزان سودی که عاید ماینرها می‌شود اظهارنظر کرد. به عنوان مثال، قیمت اتریوم کلاسیک، هش ریت دستگاه ماینر، هش‌ریت شبکه، هزینه برق و… نمونه‌ای از این موارد محسوب می‌شوند.

البته، اگر تمایل دارید از میزان سودی که ماینرها از این طریق به دست می‌آورند، آگاه شوید، باید بدانید که سایت‌های زیادی وجود دارند که در آن‌ها کاربران می‌توانند با قرار دادن اطلاعات مورد نیاز، میزان سودآوری لحظه‌ای استخراج اتریوم کلاسیک را به دست آورند. در همین زمینه، وبسایت Whattomine  یکی از این سایت‌ها است؛ وبسایتی که بررسی سودآوری بسیاری از ارزهای دیجیتال با آن قابل انجام است.

الهه سیدان

من الهه سیدان هستم، فارغ‌التحصیل رشته حسابداری و دارای مدرک پیشرفته زبان انگلیسی. با توجه به رشته تحصیلم، به اقتصاد علاقه زیادی دارم و از سال ۹۲ در عرصه اقتصادی به‌عنوان خبرنگار مشغول به فعالیت بودم. بازار کریپتو به عنوان صنعتی نوپا به دلیل کارکردهای گسترده‌ و فرصت‌های مالی که در اختیار جوامع قرار می‌دهد، به تدریج توجه من را جلب کرد و باعث شد به این بازار جدید مالی علاقه‌مند شوم. در حال حاضر حدود ۵ سال است که محتوای تحلیلی- خبری در حوزه رمزارز تولید می‌کنم و امیدوارم بتوانم نقشی موثر در ارائه به موقع اطلاعات و اخبار این حوزه مالی به علاقه‌مندان دنیای ارز دیجیتال داشته‌باشم.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا