آموزش DeFiآموزش ارز دیجیتالآموزش کسب درآمد از ارز‌های دیجیتال

معرفی ۴ روش کسب درآمد از دیفای

روش‌های کسب درآمد از دیفای، که به عنوان «امور مالی غیرمتمرکز» نیز شناخته می‌شود، به عنوان یکی از جذاب‌ترین و پرطرفدارترین حوزه‌های ارزهای دیجیتال در دنیای امروز به شمار می‌رود. دیفای به افراد این امکان را می‌دهد تا در یک اکوسیستم مالی بدون واسطه و غیر متمرکز شرکت کنند و از خدمات متنوعی اعم از وام‌دهی، تریدینگ، استیکینگ، فریمینگ و شرکت در پیشنهادهای اولیه ارز دیجیتال بهره‌برداری کنند. این مقاله از بلاگ صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس به بررسی این روش‌ها و اهمیت دیفای در جهان ارزهای دیجیتال می‌پردازد و به خوانندگان اطلاعاتی کامل و دقیق درباره چگونگی کسب درآمد از این تکنولوژی نوین ارائه می‌دهد.

پادکست درباره روش‌های کسب درآمد از دیفای

دیفای چیست؟

دیفای (DeFi) یک اصطلاح جدید در دنیای ارزهای دیجیتال است به معنی امور مالی غیرمتمرکز مخفف عبارت انگلیسی (Decentralized Finance) که برای سازماندهی و فعال کردن تراکنش‌ها، مبادلات و خدمات مالی مبتنی بر ارزهای دیجیتال استفاده می‌شود. بر خلاف سیستم‌های مالی سنتی که اغلب متمرکز و تحت کنترل بانک‌ها و مؤسسات هستند، دیفای از فناوری بلاکچین بهره می‌برد تا یک اکوسیستم مالی غیرمتمرکز از خدمات و محصولات مالی ایجاد کند. خدمات شامل موارد مختلفی مانند اعطای وام، وام‌دهی، انجام معاملات و مدیریت دارایی‌ها متنوع بدون وجود هیچ واسطه‌ای می‌شود. به عبارت دیگر، دیفای به افراد این امکان را می‌دهد تا کنترل بیشتری بر دارایی‌های مالی خود داشته باشند و در یک سیستم مالی جهانی و بدون مرز فعالیت کنند.

روش های کسب درآمد از دیفای

پروتکل‌های دیفای به دلیل غیرمتمرکز بودن از محبوبیت بالایی در بین فعالان بازار برخوردار هستند. یکی دیگر از محبوبیت‌های دیفای به این موضوع برمی‌گردد که کسب درآمد از طریق دیفای برای همه امکان‌پذیر است. روش‌های مختلفی برای کسب درآمد از دیفای وجود دارد که در این بخش به بررسی چند نمونه از بهترین روش‌ها می‌پردازیم. توجه داشته باشید که همه این روش‌ها با ریسک‌هایی همراه هستند و نیاز به تحقیق و آموزش دارند پس بهتر است قبل از شروع هرگونه فعالیت، میزان ریسک و توانایی مالی خود را در نظر بگیرید و تصمیم‌گیری‌های هوشمندانه انجام دهید.

کسب درآمد از دیفای با استخراج نقدینگی

کسب درآمد از دیفای با استخراج نقدینگی

استخراج نقدینگی یا همان Liquidity mining یکی از روش‌های کسب درآمد از دیفای است. در واقع، استخراج نقدینگی را می‌توان تامین نقدینگی پلتفرم‌های دیفای تعریف کرد. استخراج نقدینگی به این شکل عمل می‌کند که افراد دارایی‌های خود را به عنوان وثیقه در یک پلتفرم DeFi قرار می‌دهند. این دارایی‌ها باید به شکل توکن‌های دیجیتال معتبری مانند Ethereum یا توکن‌های خاصی از ارزهای دیجیتال باشند.

در مقابل این وثیقه‌گذاری، افراد توکن‌های تازه ایجاد شده توسط پلتفرم DeFi را دریافت می‌کنند. این توکن‌ها اغلب به عنوان توکن‌های نقدینگی یا “لیکوئیدیتی توکن” شناخته می‌شوند. این توکن‌های نقدینگی در اکوسیستم DeFi قابل تبادل هستند و افراد می‌توانند آن‌ها را خرید و فروش کنند. همچنین، می‌توانند از آن‌ها به عنوان وام بهره‌برداری کرده یا در معاملات مختلف از آن‌ها استفاده کنند. در ازای استخراج نقدینگی و تامین لیکوئیدیتی، افراد به عنوان پاداش، سود توکن‌های نقدینگی و همچنین سود تراکنش‌هایی که در اکوسیستم DeFi انجام می‌دهند را دریافت می‌کنند.

استخراج نقدینگی به پلتفرم‌ها و پروژه‌های DeFi کمک می‌کند تا نقدینگی و لیکوئیدیتی در آن‌ها افزایش یابد و به افراد انگیزه می‌دهد تا دارایی‌های خود را در این پروژه‌ها قرار دهند. این روش یکی از عوامل مهم توسعه DeFi به حساب می‌آید و به گسترش اکوسیستم ارزهای دیجیتال و افزایش فعالیت مالی در آن کمک می‌کند.

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال با استیکینگ

استیکینگ (Staking) ارز دیجیتال یکی دیگر از راه‌های سرمایه گذاری در ارز دیجیتال است. استیکینگ را می‌توان سهام‌گذاری معنی کرد. نحوه کسب درآمد از استیکینگ به این شکل عمل می‌کند که شما یک حساب پس‌انداز دارید و دارایی خود را در آن ذخیره کرده و بر اساس مقدار دارایی ذخیره شده سود کسب می‌کنید.

استیکینگ ارز دیجیتال به این معنی است که ارز دیجیتال مورد نظر شما در یک پلتفرم ذخیره می‌شود و در ازای این ذخیره‌سازی، شبکه به شما پاداش می‌دهد. پاداش‌ها به صورت توکن‌های بومی یا سایر توکن‌های یک شبکه بلاک‌چین به کاربر هدیه داده خواهد شد. در روش استیکینگ علاوه بر این که شما پاداش کسب می‌کنید در صورت بالارفتن قیمت ارز دیجیتال ذخیره‌شده، به ارزش دارایی شما نیز افزوده می‌شود.

وام دهی؛ روشی برای کسب درآمد از DeFi

وام‌دهی یا Lending یکی از روش‌های پرطرفدار در دیفای برای کسب درآمد شناخته می‌شود. کسب درآمد در روش وام دهی به این شکل است که افراد به عنوان وام‌دهنده دارایی‌های دیجیتال خود را در یک قرارداد هوشمند قفل می‌کنند یا به طور مجازی به پلتفرم وام می‌دهند. وام‌گیرنده در مقابل ارائه دارایی‌های خود به عنوان وثیقه، به دارایی‌های وامی دسترسی می‌یابد. باید توجه داشت که وام‌گیرندگان ملزم به بازپرداخت وام به همراه بهره به پلتفرم هستند. پس از آن، سودهای حاصل شده براساس نسبت دارایی‌های قفل شده در پلتفرم، به اشتراک گذاشته می‌شود. این فرآیند از جمله اصول دیفای است که به افراد این امکان را می‌دهد تا از دارایی‌های خود اقدام به درآمدزایی کنند.

کشت سود؛ پرسودترین روش کسب درآمد از دیفای

کشت سود؛ پرسودترین روش کسب درآمد از دیفای

ییلد فارمینگ Yield Farming که معادل فارسی آن کشت سود است را می‌توان پربازده‌ترین روش کسب درآمد از DeFi معرفی کرد.

کسب درآمد به روش کشت سود یا Yield Farming در دیفای به عنوان یکی از متداول‌ترین روش‌های مالیات غیرمتمرکز در دنیای ارزهای دیجیتال مطرح است. روش فوق به شما این امکان را می‌دهد تا با قرار دادن دارایی‌های خود در پلتفرم‌های DeFi، سود کسب کنید.

فرآیند کشت سود در دیفای به این شکل است که ابتدا باید یک پلتفرم DeFi را انتخاب کنید که قابلیت کشت سود را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. این پلتفرم‌ها معمولا مبتنی بر بلاکچین‌های معتبری مانند Ethereum هستند. شما باید دو دارایی دیجیتال را انتخاب کنید تا در آن‌ها کشت سود انجام دهید. این دارایی‌ها ممکن است توکن‌های دیجیتال معمولی، عرضه اولیه دیفای (IDO)، یا توکن‌های نقدینگی باشند.

مطالعه بیشتر: معرفی ۱۰ روش ساده از کسب درآمد از ارز دیجیتال

شما دو دارایی انتخاب شده را با یکدیگر ترکیب می‌کنید تا یک جفت ارز ایجاد کنید و از آن برای معاملات استفاده خواهید کرد. شما باید دارایی‌های خود را در پلتفرم قرار دهید و به عنوان وثیقه در تراکنش‌ها شرکت کنید. این افزایش لیکوئیدیتی به دیگران امکان می‌دهد تا این دارایی‌ها را خرید و فروش کنند و همزمان شما هم از تراکنش‌ها سود به دست آورید.

افرادی که از زوج تراکنش خود استفاده می‌کنند، به عنوان سهم کارمزد شما عمل می‌کنند و به عنوان پاداش، توکن‌های کشت‌شده (Yield) را دریافت می‌کنند. این توکن‌ها ممکن است به عنوان سود یا سهم کارمزد از معاملات در دسترس باشند. بعد از اتمام کشت سود، شما می‌توانید وثیقه‌های خود را بازگردانده و دارایی‌های خود را با توجه به نتایج کشت سود فروش یا خرید کنید.

توجه داشته باشید که کشت سود در دیفای ممکن است با ریسک‌های مرتبط با نوسانات قیمت توکن‌ها همراه باشد. همچنین، انتخاب پلتفرم‌های معتبر و اطلاعات کافی در مورد پروژه‌ها و توکن‌ها بسیار مهم است تا از ریسک‌های احتمالی محافظت کنید.

کسب درآمد در دیفای چه خطراتی دارد؟

کسب درآمد در دیفای چه خطراتی دارد؟

فعالیت در هر بخش از حوزه‌های مالی همانطور که می‌تواند سودآور و جذاب باشد، خطرات و ریسک‌هایی را نیز به همراه دارد؛ در واقع فعالیت در بازار مالی بدون ریسک معنایی ندارد. در ادامه، خطراتی که حوزه دیفای را تهدید می‌کند مورد بررسی قرار می‌دهیم تا افراد بتوانند با دقت بیشتر به کسب سود از DeFi بپردازند.

کلاهبرداری (Scams)

کلاهبرداری در حوزه DeFi از جمله خطراتی است که باید به آن توجه داشت. در بسیاری موارد، پروژه‌های کلاهبرداری با ادعای سودآوری بلندمدت معاملات DeFi عرضه می‌شوند و تلاش می‌کنند از اعتماد معامله‌گران سو استفاده کنند. این اشخاص ممکن است توکن‌ها یا ارزهای دیجیتالی را به طور پنهانی یا تقلبی بفروشند و در نهایت با تجمیع دارایی‌های معامله‌گران فرار کنند.

حملات هک (Hacks)

حملات هک یکی از خطرات بزرگ در DeFi هستند. در حین عملیات معاملاتی در پلتفرم‌های DeFi، معامله‌گران ممکن است با ثبت معاملات و واریز ارزهای دیجیتالی در قراردادهای هوشمندی که آن‌ها را می‌سازند، مواجه شوند. در صورتی که این قراردادها دارای آسیب‌پذیری‌ یا ضعف‌های امنیتی باشند، حملات هک امکان‌پذیر می‌شوند و معامله‌گران ممکن است معاملات و ارزهای خود را از دست دهند.

قراردادهای هوشمند ناقص و غیر واقعی

قراردادهای هوشمند DeFi باید به دقت ایجاد و اجرا شوند. قراردادهای ناقص یا غیر واقعی ممکن است به علت خطا و نقص‌ها در کد برنامه‌نویسی باعث از دست رفتن ارزها یا مشکلات دیگر در عملکرد معاملاتی شوند. همچنین، قراردادهای هوشمند ناقض می‌توانند در صورت وجود مشکل در اجرای معاملات باعث از دست دادن ارزهای معامله‌گران شوند. بنابراین، برای جلوگیری از این خطر، اهمیت دقت در ایجاد و بررسی قراردادهای هوشمند وجود دارد.

تفاوت ییلد فارمینگ و استیکینگ چیست؟

تفاوت ییلد فارمینگ و استیکینگ چیست؟

کشت سود و استیکینگ که هر دو از روش‌های کسب درآمد در دیفای هستند؛ شباهت‌هایی به هم دارند که برخی افراد آن‌ها را یکی می‌دانند. اما چندین تفاوت مهم بین Yield Farming و Staking در دیفای وجود دارد که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

هدف و اصل عملکرد: در کشت سود افراد دارایی‌های خود را در پلتفرم‌های DeFi برای تبدیل بهره به صورت توکن‌های نقدینگی (Yield) و مشارکت در معاملات مختلف قرار می‌دهند. در استیکینگ، افراد دارایی‌های خود را در یک شبکه بلاکچین معتبر به عنوان وثیقه قرار می‌دهند تا شبکه از آن‌ها برای تامین عملیاتی خود بهره‌برداری کند.

نوع دارایی: در کشت سود، افراد معمولا دو دارایی دیجیتال را ترکیب کرده و به عنوان وثیقه در تراکنش‌ها شرکت می‌کنند. در استیکینگ، عمدتاً یک نوع توکن خاص یا دیجیتال انتخاب شده و به عنوان وثیقه در شبکه بلاکچین قرار داده می‌شود.

نوع سود: در کشت سود، پاداش معمولا به صورت توکن‌های نقدینگی (Yield) از معاملات تولید می‌شود. در استیکینگ، این پاداش به صورت سود ثابت یا توکن‌های جدیدی که توسط شبکه تولید شده، به افراد تعلق می‌گیرد.

ریسک: هر دو روش با ریسک‌های خود همراه هستند. در کشت سود، نوسانات قیمت دو دارایی مورد استفاده و همچنین امنیت پلتفرم‌ها می‌تواند ریسک‌هایی را ایجاد کند. در استیکینگ، اصلی‌ترین ریسک مرتبط با امنیت شبکه بلاکچین و مشکلات تغییر قیمت توکن‌های وثیقه محسوب می‌شود.

البته باید در نظر داشته باشید که هر دو روش کشت سود و استیکینگ به افراد این امکان را می‌دهند تا از دارایی‌های خود کسب درآمد کنند؛ اما تفاوت‌هایی در اهداف و نوع فعالیت‌ها دارند که به نیازها و استراتژی‌های هر فرد بستگی دارد.

پرسش های متداول
  • نحوه کار DeFi به چه شکل است؟

    پروتکل‌های مالی غیرمتمرکز (DeFi) برنامه‌هایی در بلاکچین اتریوم هستند که خدمات مالی مانند معاملات، وام‌دهی و استقراض را ارائه می‌کنند. آن‌ها از طریق روش های مختلف، از جمله کارمزد تراکنش، بهره وام و کارمزد معاملات، درآمد ایجاد می کنند.

  • بهترین راه برای سرمایه گذاری در DeFi چیست؟

    ساده‌ترین و رایج‌ترین راه برای سرمایه‌گذاری در DeFi، خرید توکن‌های DeFi است. نمونه هایی از توکن های DeFi عبارتند از توکن‌های پروتکل های DeFi مانند یونی سواپ (UNI)، کامپاند (COMP)، آوه (AAVE) و میکر دائو (MakerDAO).

  • بهترین راه کسب درآمد از دیفای برای مبتدیان چیست؟

    ساده‌ترین راه برای مبتدیانی که قصد کسب درآمد از DeFi را دارند خرید اتر یا رمزارزهایی است که از فناوری DeFi استفاده می‌کند. شما می‌توانید ارز دیجیتال را به طور مستقیم با یک پلتفرم وام دهی DeFi سپرده‌گذاری کرده و از این طریق، از دارایی خود سود کسب کنید.

  • معامله گران DeFi چگونه کسب درآمد می‌کنند؟

    کشت سود یک راه محبوب برای کسب درآمد با DeFi است. با قفل کردن توکن‌های خود در یک استخر نقدینگی در پلتفرم DeFi، می‌توانید بابت اجازه استفاده از دارایی‌های کریپتو خود در سراسر پلتفرم یا با قرض گرفتن و فروش، کارمزد یا سودی به دست آورید.

الناز جلالی

من، الناز جلالی، فارغ‌التحصیل رشته کامپیوتر هستم و بیش از سه سال است که به عنوان تولیدکننده محتوا در فضای رمزارز کشور فعالیت میکنم. به حوزه تکنولوژی و فناوری علاقه‌ زیادی دارم و آشنایی با بازارهای مالی باعث شد فعالیت خود را در دنیای ارز دیجیتال شروع کنم. در همین راستا، با دقت به جزئیات و توجه به نیازهای هدفمند مخاطبان، سعی در ارائه اطلاعات مفید، متنوع و تخصصی در این زمینه دارم. نوشتن را به عنوان یک ابزار برای انتقال افکار و ایده‌‌ها انتخاب کرده‌ام و در تلاش برای ایجاد محتوایی آموزنده و اثرگذار برای مخاطبان هستم.

مطالعه بیشتر

‫۲ دیدگاه‌ها

  1. سلام روز بخیر ممنون از مطالب خوب و ارزنده شما بسیار خوب و آموزنده بود فقط سوالی که برای بنده ایجاد شده اینکه برای شروع از کجا باید شروع کرد بنده یعنی برای مشارکت نیاز به چه چیزی است ممنون میشم راهنماییم کنید

    1. سلام ممنون از حسن توجه شما. برای شروع میتونید پروژه‌های حوزه دیفای رو بررسی کنید و روی یک یا چندتا از اون‌ها سرمایه‌گذاری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا