آموزش ارز دیجیتالآموزش تحلیل ارز دیجیتالآموزش سرمایه گذاریآموزش صرافی او ام پی فینکس

انواع سفارش خرید و فروش ارز دیجیتال

بازارهای مالی همچون بازار فارکس، بازار سهام و بازار ارزهای دیجیتال همواره بر اساس سفارش‌های خرید و فروشی که توسط معامله‌گران در بازار ثبت می‌شوند جریان دارد.

بنابراین اگر قصد فعالیت مداوم و ماندگاری در بازارهای مالی را دارید بهتر است با انواع سفارش خرید و فروش ارز دیجیتال و نحوه استفاده از هر یک آشنا باشید. در ادامه به بررسی سفارش‌ بازار (Market)، سفارش محدود (Limit)، سفارش حد ضرر (Stop Limit) و سفارش حد ضرر با قیمت بازار (Stop Market) می‌پردازیم.

منظور از سفارش خرید و فروش چیست؟ آیا سفارش همان معامله است؟

منظور از سفارش، درخواستی است که معامله‌گران برای خرید یا فروش یک دارایی ثبت می‌کنند. به بیان دیگر در زمان ثبت سفارش، معامله‌گر شرایط مورد نظر خود را برای انجام معامله مشخص می‌کند. هر سفارش خرید و فروش ارز دیجیتال پس از ثبت و فعال شدن، در روند تکمیل شدن در بازار قرار می‌گیرد.

برای مثال زمانی که یک سفارش به میزان ۳۴ درصد تکمیل شده، به این معناست که ۳۴ درصد از حجم کل سفارش در بازار معامله شده‌است. بنابراین ثبت سفارش الزاما به معنای تکمیل و انجام معامله نخواهد بود.

سفارش بازار (Market)

سفارش بازار یا همان مارکت اوردر یکی از انواع سفارش خرید و فروش ارز دیجیتال و در واقع ساده‌ترین روش سفارش‌گذاری در پلتفرم‌های معاملاتی است.

در سفارش بازار (مارکت)، معامله‌گر طی یک دستور العمل بسیار ساده درخواست خرید یا فروش دارایی مورد نظر خود را تنها با مشخص کردن مقدار کل سفارش ایجاد می‌کند. سفارش‌هایی که به روش مارکت ثبت می‌شوند به صورت آنی و به قیمت لحظه‌ای بازار تکمیل و انجام می‌شوند.

در سفارش‌هایی که به روش مارکت ثبت می‌شوند، معامله‌گربه عنوان Taker یا اصطلاحا سفارش‌پذیر در بازار تلقی می‌شود. اگر جز افرادی هستید که به تازگی وارد دنیای معامله‌گری ارزهای دیجیتال شده‌اید، می‌توانید سفارش خرید و فروش ارز دیجیتال مورد نظر خود را به این روش ثبت کنید.

سفارش محدود (Limit)

سفارش محدود یا لیمیت اودر یکی دیگر از انواع سفارش خرید و فروش ارز دیجیتال در بازار کریپتوکارنسی است که در آن معامله‌گر می‌تواند علاوه بر مقدار کل سفارش، قیمت سفارش را نیز مشخص کند.

برای مثال شما می‌توانید یک سفارش خرید برای ۰.۰۰۵ بیت کوین در قسمت ۱۸۵۰۰ دلار ثبت کنید. به این ترتیب سفارش شما در دفتر سفارشات (Order Book) قرار گرفته و به افرادی که خواهان فروش بیت‌ کوین هستند نشان داده می‌شود. زمانی که کاربر دیگری یک سفارش فروش برای بیت کوین ثبت کند که این سفارش فروش با سفارش خرید شما هماهنگ باشد، سفارش خرید شما در پروسه تکمیل شدن قرار گرفته و معامله انجام می‌شود.

با استفاده از سفارش‌گذاری به روش لیمیت می‌توانید برای معاملات خود حد سود (Take Profit) مشخص کنید. برای مثال تصور کنید بیت کوین را از قبل خریداری کرده‌ و طبق تحلیلی که انجام داده‌اید سطح ۲۰ هزار دلار حد سود شما از این معامله خرید است.

به روش لیمیت می‌توانید حد سود خود را از این معامله خرید، تحقق ببخشید. کافیست یک سفارش فروش به روش سفارش محدود (Limit) ثبت کنید و قیمت سفارش را برابر با حد سود خود قرار دهید. بنابراین سفارش فروش شما بر روی تابلو سفارشات صرافی یا همان اوردر بوک قرار می‌گیرد و در صورت فراهم بودن شرایط، سفارش شما تکمیل و معامله انجام می‌گردد.

بنابراین سفارش‌گذاری به روش لیمیت برای افرادی که معاملات خود را بر اساس تحلیل تکنیکال انجام می‍دهند بسیار کاربردی خواهد بود.

نکته مهم

انجام کامل معامله در سفارش‌هایی که به روش لیمیت ثبت می‌شوند به قیمت سفارش و شرایط بازار میان خریداران و فروشندگان بستگی دارد. بنابراین ممکن است به دلیل فراهم نبودن شرایط بازار و عدم وجود یک سفارش متناظر با سفارش شما، معامله به صورت کامل انجام نشود و بر روی تابلوی سفارشات باقی بماند.

علت این اتفاق مسئله زمان است. فرض کنید یک سفارش خرید در قیمت ۲۰ هزار دلار ثبت کرده‌اید و افراد زیاد دیگری نیز وجود دارند که سفارش خریدی دقیقا مشابه با قیمت سفارش شما ثبت کرده‌اند. در شرایط برابر بودن قیمت سفارش‌ها، زمان ثبت شدن آن‌ها اولویت قرار می‌گیرد.

بنابراین ممکن است سفارش‌های خرید سایر معامله‌گرانی که زودتر از شما سفارش خود را ثبت کرده‌اند انجام شود و دیگر قیمت بازار برای تکمیل سفارش شما فراهم نباشد.

راه حل این موضوع هم در این است که در زمان ثبت سفارش، تابلوی سفارشات را به دقت بررسی کرده و قیمت سفارش را کمی بالاتر یا پایین‌تر از قیمت انتظاری قرار دهید تا سفارش شما با موفقیت تکمیل شود.

بیشتر بخوانید: آشنایی با سفارش محدود و سفارش بازار

سفارش حد ضرر (Stop Limit)

یکی دیگر از انواع سفارش خرید و فروش ارز دیجیتال، سفارش‌هایی هستند که به روش استاپ ثبت می‌شوند. سفارش حد ضرر (Stop Limit) و سفارش حد ضرر با قیمت بازار (Stop Market)، مهم‌ترین این دسته از سفارش‌ها هستند.

در سفارش‌گذاری به روش حد ضرر (استاپ لیمیت) معامله‌گر می‌تواند علاوه بر مشخص کردن قیمت سفارش، برای سفارش خرید یا فروش خود یک قیمت فعالسازی نیز مشخص کند تا تنها در صورت رسیدن قیمت بازار به قیمت فعالسازی، سفارش لیمیت کاربر وارد دفتر سفارشات (Order Book) شده و وارد پروسه تکمیل شدن قرار گیرد.

قیمت فعالسازی سفارش نیز اصطلاحا “قیمت توقف (Stop Price)” نامیده می‌شود. در یک سفارش استاپ لیمیت شما می‌توانید به سیستم این دستور را بدهید تا با رسیدن قیمت به X، یک سفارش خرید یا فروش به قیمت Y برای شما ثبت شود.

برای مثال تصور کنید قیمت فعلی بیت کوین برابر با ۱۹۰۰۰ دلار بوده و در یک روند صعودی در حال نزدیک شدن به مقاومت ۲۰ هزار دلاری است. فرض کنین تحلیل شما این است که اگر بیت کوین بتواند مقاومت ۲۰ هزار دلاری را پشت سر بگذارد، روند صعودی آن همچنان ادامه‌دار خواهد بود.

بنابراین شما می‌توانید با ثبت یک سفارش خرید به روش استاپ لیمیت، شرایطی را تعریف کنید که در صورت رسیدن قیمت بیت کوین به عدد ۲۰ هزار دلار، یک سفارش خرید برای شما در قیمت مورد نظرتان ثبت شود و از ادامه این روند صعودی کسب سود کنید.

دقت کنید که انتخاب مقادیر مربوط به قیمت فعالسازی سفارش و قیمت سفارش کاملا به تحلیل شخصی شما بستگی دارد. اما معمولا در سفارش‌های خریدی که به روش استاپ لیمیت ثبت می‌شوند، قیمت سفارش کمی بالاتر از قیمت توقف (Stop Price) خواهد بود.

با ثبت یک سفارش فروش به روش استاپ لیمیت همچنین می‌توانید برای معاملات خریدی که از قبل انجام داده‌اید حد ضرر مشخص کنید. برای مثال تصور کنید قیمت فعلی بیت کوین برابر با ۱۸۵۰۰ دلار بوده و در یک روند نزولی در حال نزدیک شدن به حمایت ۱۸۰۰۰ دلار است.

تحلیل شما این است که در صورت شکسته شدن حمایت ۱۸۰۰۰ دلاری، ریزش همچنان ادامه خواهد داشت. بنابراین می‌توانید با ثبت یک سفارش فروش به روش استاپ لیمیت، سرمایه خود را از وارد شدن ضرر و زیان‌ سنگین‌تر حفظ کنید.

کافیست قیمت فعالسازی سفارش (Stop Price) و قیمت سفارش را مطابق با تحلیل خود مشخص کنید تا حد ضرر شما به موقع فعال شود. در سفارش‌های فروشی که به روش استاپ لیمیت ثبت می‌شوند، قیمت سفارش معمولا کمی پایین‌تر از قیمت توقف (Stop Price) خواهد بود اما مقادیر دقیق قیمت توقف و قیمت سفارش کاملا به تحلیل و استراتژی معاملاتی شما بستگی دارد.

بنابراین سفارش حدد ضرر (Stop Limit) یکی از محبوب‌ترین انواع سفارش خرید و فروش ارز دیجیتال در میان معامله‌گرهایی است که به صورت روزانه و در تایم فریم‌های پایین ترید می‌کنند. چرا که سفارش‌گذاری به روش استاپ لیمیت به شما این امکان را می‌دهد تا نقاط ورود و خروج خود را به صورتی دقیق‌تر مدیریت کنید.

نکته مهم

همانطور که در قسمت قبل توضیح داده شد، شرط فعالسازی سفارش‌هایی که به روش استاپ ثبت می‌شوند رسیدن قیمت بازار به قیمت توقف (Stop Price) و شرط انجام و تکمیل سفارش نیز رسیدن قیمت آخرین معامله بازار به قیمت سفارش (Price) است.

بنابراین ممکن است با رسیدن قیمت بازار به قیمت توقف (Stop Price)، سفارش استاپ لیمیت فعال شده و بر روی تابلوی سفارشات قرار بگیرد. اما به دلیل فراهم نبودن شرایط لحظه‌ای بازار بین خریداران و فروشندگان، سفارش شما تکمیل نشده و بر روی تابلوی سفارشات باقی بماند.

سفارش استاپ مارکت (Stop Market)

یکی دیگر از انواع سفارش خرید و فروش ارز دیجیتال که مطابق با همان مکانیسیم قیمت فعالسازی انجام می‌شود، سفارش استاپ مارکت (Stop Market) می‌باشد.

در این روش شما می‌توانید یک قیمت را به عنوان قیمت فعالسازی مشخص کنید تا با رسیدن قیمت بازار به قیمت شرط شما، سفارش خرید یا فروش به بهترین قیمت بازار انجام شود.

سفارش استاپ مارکت نیز یکی از انواع سفارش خرید و فروش ارز دیجیتال است که امکان مشخص کردن حد ضرر را برای معامله‌گران فراهم کرده‌است.

تفاوت سفارش استاپ مارکت و استاپ لیمیت نیز در این است که در سفارش استاپ لیمیت، علاوه‌بر قیمت فعالسازی قیمت سفارش نیز توسط کاربر تعیین می‌شود. در سفارش استاپ مارکت اما با رسیدن قیمت بازار به قیمت فعالسازی، سفارش به بهترین قیمت بازار انجام می‌شود و نیازی به مشخص شدن قیمت سفارش از سوی کاربر نیست.

بیشتر بخوانید: آشنایی با سفارش‌های استاپ لیمیت و استاپ مارکت

انواع سفارش خرید و فروش ارز دیجیتال در ایران

پلتفرم او ام پی فینکس با پشتیبانی از محبوب‌ترین روش‌های ثبت سفارش خرید و فروش ارز دیجیتال، این امکان را برای معامله‌گران فراهم کرده تا به چهار روش سفارش‌ بازار (Market)، سفارش محدود (Limit)، سفارش حد ضرر (Stop Limit) و سفارش حد ضرر با قیمت بازار (Stop Market) به خرید و فروش ارزهای دیجیتال در تایم فریم‌های گوناگون بپردازند.

ثبت نام و احراز هویت در او ام پی فینکس

با ثبت نام و احراز هویت در او ام پی فینکس می‌توانید با استفاده از انواع سفارش خرید و فروش ارز دیجیتال به کسب درآمد از بازار ارزهای دیجیتال بپردازید. پس از تکمیل و تایید احراز هویت می‌توانید در بیش از ۱۲۰ بازار به ثبت سفارش خرید و فروش ارز دیجیتال بر پایه تومان و تتر بپردازید.

بیشتر بخوانید: ثبت نام و احراز هویت در صرافی ارز دیجیتال

سفارش بازار (Market) در پلتفرم او ام پی فینکس

با استفاده از سفارش بازار یا مارکت کاربران می‌توانند سفارش خرید و فروش ارز دیجیتال مورد نظر خود را ثبت کنند و معامله آن‌ها به صورت آنی تکمیل شود.

  • وارد حساب کاربری خود شوید و در صفحه داشبورد، منوی معاملات، گزینه “معامله” را انتخاب کنید.
  • بازار مورد نظر خود را انتخاب کنید.
  • نوع سفارش را بر روی “سفارش بازار” قرار دهید.
  • مقدار کل سفارش را وارد کرده و آن را ثبت کنید.
بازار معاملات او ام پی فینکس
سفارش بازار در صرافی او ام پی فینکس

در صورت به تمایل استفاده از اپلیکیشن هم می‌توانید پس از ورود به حساب کاربری، وارد قسمت “معامله” شوید.

  • بازار مورد نظر خود را انتخاب کنید.
  • نوع سفارش را بر روی “سفارش بازار” قرار دهید.
  • مقدار کل سفارش را وارد کرده و سفارش خود را ثبت کنید.
سفارش خرید و فروش ارز دیجیتال در او ام پی فینکس به روش مارکت

به این ترتیب می‌توانید به خرید و فروش بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال با قیمت لحظه‌ای بازار بپردازید.

سفارش محدود (Limit) در پلتفرم او ام پی فینکس

با استفاده از سفارش محدود نیز می‌توانید سفارش خرید و فروش ارز دیجیتال را به قیمت مورد نظر خود ثبت کنید.

  • وارد حساب کاربری خود شوید و از منوی معاملات، گزینه “معامله” را انتخاب کنید.
  • بازار مورد نظر خود را انتخاب کنید.
  • نوع سفارش را بر روی “سفارش محدود” قرار دهید.
  • مقدار کل سفارش و قیمت سفارش را وارد کنید.
سفارش خرید و فروش ارز دیجیتال در او ام پی فینکس به روش لیمیت

در اپلیکیشن هم می‌توانید با مراجعه به قسمت “معامله” و انتخاب بازار مورد نظر، نوع سفارش را بر روی “سفارش محدود” قرار دهید و سفارش خرید و فروش ارز دیجیتال دلخواه خود را ثبت کنید.

سفارش خرید و فروش ارز دیجیتال در او ام پی فینکس به روش لیمیت

به این ترتیب درخواست خرید یا فروش رمزارز مورد نظر شما در تابلوی سفارشات صرافی قرار می‌گیرد و در قسمت “سفارشات باز” می‌توانید روند تکمیل شدن آن را بررسی و یا در صورت تمایل سفارش خود را لغو کنید.

سفارش حد ضرر (Stop Limit) در پلتفرم او ام پی فینکس

در او ام پی فینکس همچنین می‌توانید سفارش خرید و فروش ارز دیجیتال مورد نظر خود را به صورت شرطی و با ارائه یک قیمت فعالسازی برای سفارش ثبت کنید و برای معاملات خود حد ضرر قرار دهید.

در وبسایت کافیست وارد بخش “معامله” شده و پس از انتخاب بازار مورد نظر خود، مراحل زیر را انجام دهید.

  • قیمت فعالسازی سفارش یا همان قیمت توقف را وارد کنید.
  • قیمت سفارش را وارد کنید.
  • مقدار سفارش را وارد کنید.

در نهایت نیز کافیست سفارش خرید یا فروش ارز دیجیتال انتخابی خود را ثبت کنید.

سفارش خرید و فروش ارز دیجیتال در او ام پی فینکس به روش حد ضرر

در اپلیکیشن نیز کافیست وارد بخش “معامله” شوید و پس از انتخاب بازار مورد نظر، قیمت سفارش، مقدار سفارش و قیمت فعالسازی سفارش (حد ضرر) را مطابق با تحلیل خود وارد کرده و سفارش را ثبت کنید.

سفارش خرید و فروش ارز دیجیتال در او ام پی فینکس به روش حد ضرر

به این ترتیب سفارش استاپ لیمیت شما وارد “سفارشات پیشرفته” شده و به محض رسیدن قیمت بازار او ام پی فینکس به قیمت فعالسازی، سفارش فعال شده و در تابلوی سفارشات قرار می‌گیرد.

پس از فعالسازی سفارش، روند تکمیل شدن آن را نیز می‌توانید با مراجعه به قسمت “سفارشات باز” بررسی کنید .

سفارش حد ضرر با قیمت بازار (Stop Market) در پلتفرم او ام پی فینکس

به روش استاپ مارکت نیز می‌توانید شرایطی را مشخص کنید تا سفارش خرید و فروش ارز دیجیتال شما به محض رسیدن قیمت بازار او ام پی فینکس به قیمت توقف، فعال شده و به بهترین قیمت لحظه‌ای بازار انجام شود.

در وبسایت کافیست پس از ورود به حساب کاربری:

  • بازار مورد نظر خود را انتخاب کنید.
  • نوع سفارش را بر روی “حد ضرر با قیمت بازار (Stop Market)” قرار دهید.
  • قیمت فعالسازی و مقدار سفارش را ثبت کنید.
سفارش خرید و فروش ارز دیجیتال در او ام پی فینکس به روش حد ضرر با قیمت بازار

در اپلیکیشن هم می‌توانید با ورود به قسمت “معامله” و انتخاب بازار مورد نظر، قیمت فعالسازی سفارش و مقدار سفارش را نیز مشخص کرده و سفارش خود را ثبت کنید.

سفارش خرید و فروش ارز دیجیتال در او ام پی فینکس به روش حد ضرر با قیمت بازار

به این ترتیب سفارش استاپ مارکت شما ثبت شده و به محض رسیدن قیمت بازار او ام پی فینکس به قیمت فعالسازی، سفارش شما فعال و به بهترین قیمت لحظه‌ای بازار تکمیل می‌گیرد.

سفارش‌هایی که به روش استاپ مارکت ثبت می‌شوند نیز پس از ثبت وارد قسمت “سفارشات پیشرفته” شده و پس از تکمیل شدن در قسمت “سابقه سفارشات” قابل مشاهده‌ هستند.

سخن پایانی

در مطلب فوق به توضیح کامل انواع سفارش خرید و فروش ارز دیجیتال و نحوه استفاده از هر یک پرداختیم. سفارش‌ بازار و سفارش استاپ مارکت به بهترین قیمت بازار انجام می‌شوند و نیازی به تعیین قیمت سفارش از سوی کاربر نیست. در سفارش محدود و سفارش استاپ لیمیت که از محبوب‌ترین انواع سفارش خرید و فروش ارز دیجیتال در میان تحلیلگران است، قیمت سفارش نیز توسط خود معامله‌گر مشخصمی‌شود.

اگر قصد فعالیت مداوم و ماندگاری در بازار ارزهای دیجیتال را دارید بهتر است سفارش‌گذاری با هر یک از این روش‌ها را تمرین کرده و نسبت به آن‌ها تسلط کافی پیدا کنید. از این طریق می‌توانید نقاط ورود و خروج بهینه‌تری را در معاملات تجربه کرده و ریسک حساب خود را مدیریت کنید.

آیا کارمزد معاملات در سفارش بازار و سفارش‌ محدود در او ام پی فینکس متفاوت است؟

خیر تفاوتی ندارد.

منبع: تیم تولید محتوای ompfinex.com

الهه برات‌زاده

من الهه برات‌زاده هستم و در رشته اقتصاد از دانشگاه فردوسی مشهد فارغ التحصیل شدم. چهار سال است که در زمینه بازارهای مالی فعالیت می‌کنم و از هیچ کاری به اندازه نشستن پای چارت، ترید و یاد گرفتن مطالب جدید در این حوزه لذت نمی‌برم. به نظر من بیت‌کوین سهم بزرگی در آینده اقتصاد دنیا دارد و از این بابت که مسیر کاری من طوری شکل گرفت که می‌توانم به طور تخصصی از دنیای جذاب رمزارزها صحبت کنم، بی‌نهایت خوشحالم. هر محتوایی که تولید می‌کنم با حداکثر علاقه و دقت می‌نویسم و تنها چیزی که برای من اهمیت دارد،این است که بتوانم بیشترین تعامل را با مخاطب برقرار کنم و محتوای مورد نیاز او را ارائه دهم.

مطالعه بیشتر

‫۸ دیدگاه‌ها

  1. چطور میشه که یکی سفارش میذاری اما بعضی وقتا بعد از تکمیل سفارش داخل تاریخچه سفارش دوتا قیمت خریداری شده ؟

    1. علت در این که معامله شما در بازار معاملات او ام پی فینکس بر اساس سفارش‌های موجود توسط کاربرهای او ام پی فینکس انجام میشه

    1. سلام وقتتون بخیر
      ممنون از اینکه وقت گذاشتین و مطالب رو مطالعه کردین 🙂
      و همچنین ممنون از فیدبک خوبی که برامون ارسال کردین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا