آموزش تحلیل ارز دیجیتال

کندل چیست؟ کندل شناسی در تحلیل تکنیکال + معرفی ۸ کندل مهم 

مسترکارت کارت مسافرتی

ممکن است برایتان سوال شده‌ باشد که تحلیل‌گران چگونه از روی چارت قیمت می‌توانند آینده یک ارز را پیش بینی کنند. کندل استیک نوعی نمودار قیمتی است که در تحلیل تکنیکال برای نمایش حرکت قیمت یک دارایی در یک دوره خاص استفاده می‌شود. هر کندل چهار اطلاعات مهم را ارائه می‌دهد: قیمت باز شدن، قیمت بسته شدن، بالاترین قیمت و پایین‌ترین قیمت آن ارز در بازه زمانی مد نظر. در ادامه این مطلب به سوال کندل چیست پاسخ خواهیم داد و با اصول کندل شناسی آشنا خواهیم شد.

کندل استیک چیست؟

کندل ها نوعی از نمایش قیمت هستند که تأثیر احساسات سرمایه‌گذاران بر قیمت ارز دیجیتال را منعکس می‌کنند و توسط تحلیلگران برای تعیین زمان ورود و خروج یا قرار دادن حد سود و ضرر در معاملات استفاده می‌شوند. 

تاریخچه پیدایش کندل استیک

کندل استیک‌ توسط یک تاجر ژاپنی به نام مونهیسا هوما (Munehisa Homma) در قرن ۱۸ میلادی ابداع شد. او یکی از تاجران برنج در شهر ساکاتا بود و توانست با استفاده از این تکنیک‌، معاملات موفقی انجام دهد. هوم ما سا هون کشف کرد که با تحلیل الگوهای قیمت برنج، می‌توان پیش‌بینی‌هایی درباره حرکات قیمت در آینده انجام داد. تا دهه ۱۹۸۰، استفاده از کندل استیک‌ها عمدتا محدود به ژاپن بود. اما با انتشار کتاب “تکنیک‌های نمودار کندل استیک ژاپنی” توسط استیو نیسون (Steve Nison)، این روش به سرعت در سطح جهانی شناخته و مورد استفاده قرار گرفت.

 مشاهده قیمت لحظه‌ای و معامله در صرافی ارز دیجیتال

بررسی اجزای کندل

به زبان ساده، کندل‌ها راهی برای انتقال اطلاعات در مورد نحوه حرکت قیمت هستند. الگوهای مختلف کندل استیک می‌توانند به تحلیلگران و معامله‌گران کمک کنند تا حرکت‌های بعدی قیمت را پیش‌بینی کنند. این شمع‌ها چهار اطلاعات مهم در بازه زمانی مشخص را منتقل می‌کنند: ۱. محدوده باز شدن قیمت ۲.  محدوده بسته شدن قیمت ۳. بالاترین قیمت ۴. پایین‌ترین قیمت. 

همانطور که در تصویر مشاهده می‌کنید محدوده بین باز و بسته شدن قیمت، بدنه (Body) نامیده می‌شود. رنگ بدنه کندل نشان می‌دهد که حرکت قیمت صعودی یا نزولی بوده‌است. برای مثال در تایم فریم روزانه، هر کندل نشان دهنده یک روز معاملاتی است. اگر کندل روزانه بالاتر از قیمت آغازین بسته شود، رنگ کندل سبز و برعکس، اگر قیمت نهایی کندل روزانه به پایین‌تر از قیمت باز شدن کندل برود، کندل قرمز خواهد بود. این رنگ‌ها در نمودار قیمت قابل شخصی‌سازی است و پلتفرم‌های مختلف رنگ‌های متفاوتی را نمایش می‌دهند، اما سبز و قرمز رایج‌ترین رنگ‌ها هستند.

خطوط نازکی که در بالا و پایین بدنه امتداد می‌یابند که بیشترین و کمترین قیمت آن دوره را نشان می‌دهند، سایه (shadow) نام دارند. خط باریک بین بالای بدنه تا اوج قیمت را سایه بالایی و خط بین پایین بدنه تا کمترین قیمت را سایه پایینی می‌گویند. 

 مشاهده قیمت لحظه‌ای و خرید لونا

نحوه تفسیر کندل‌ ها

 برای تحلیل و تفسیر درست کندل‌ها باید در ساختار بازار به طور کلی آن‌ها بررسی کرد و نه به صورت جداگانه. کندل‌های سبز نشان می دهد که فشار خرید قوی وجود دارد و قیمت صعودی است. به عنوان مثال، یک کندل سبز بلند اگر در سطح حمایت اصلی شکل بگیرد، اهمیت بیشتری خواهد داشت. از طرفی کندل‌های قرمز بزرگ نشان می‌دهند که فشار فروش قابل توجهی وجود دارد و روند رو به ریزش است. اندازه بدنه کندل سیگنالی‌های ارزشمندی را در اختیار معامله گران قرار می‌دهد. بدنه قرمز بسیار بلند نشان دهنده فروش قوی (ترس) و بدنه سبز بلند نشان دهنده پذیرش قوی (خوش بینی) در بازار است. طول و موقعیت سایه‌ها نیز اطلاعات کلیدی در مورد رفتار بازار ارائه می‌دهند. وقتی سایه بالایی بلند باشد، نشان می‌دهد که قیمت‌ در طول دوره بسیار رشد کرده اما با فشار فروش یا سیو سود معامله گران مواجه شده‌است. این مدل سایه می‌تواند نشان دهنده سطوح مقاومت بالقوه یا احساسات نزولی باشد. 

 مشاهده قیمت لحظه‌ای و خرید فانتوم

انواع کندل در تحلیل تکنیکال

کندل استیک در تحلیل تکنیکال به نوعی نمودار قیمت گفته می‌شود که قیمت‌های بالا، پایین، باز و بسته شدن یک ارز را برای یک دوره مشخص نمایش می‌دهد. با توجه به شکل ظاهری این کندل‌ها می‌توان حدس زد که روند قیمت در ادامه چگونه خواهد بود. این کندل‌ها به دو دسته صعودی، نزولی و ادامه دهنده دسته بندی می‌شوند. به این معنا که نشانه افزایش قیمت، کاهش قیمت و یا ادامه روند فعلی خواهند بود. معامله گران می‌توانند از سیگنال‌های کندل استیک برای تحلیل همه دوره‌های معاملاتی از جمله بازه هفتگی، ماهانه، روزانه، ساعتی و دقیقه‌ای استفاده کنند. در این بخش با تعدادی از معروف‌ترین کندل‌های تحلیل تکنیکال آشنا می‌شوید. 

معرفی بهترین ابزارهای تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال

چکش (Hammer)

کندل چکش زمانی شکل می‌گیرد که قیمت پس از باز شدن به میزان قابل توجهی کاهش یابد، سپس در هنگام بسته شدن به بالاترین حد افزایش یابد. کندل چکشی از بدنه‌ای کوتاه با سایه پایینی بلند تشکیل شده‌است و در پایین روند نزولی مشاهده می‎شود. یک چکش نشان می‌دهد که اگرچه فشارهای فروش در طول دوره وجود داشته، اما در نهایت فشار خرید قوی باعث افزایش قیمت شده‌است. رنگ بدنه این کندل می‌تواند متفاوت باشد، اما چکش سبز نشان دهنده بازار صعودی قوی‌تری نسبت به چکش قرمز است. در کندل چکش معکوس، سایه بلند در قسمت بالای بدنه قرار دارد اما در تحلیل به نشانه صعود است. باید توجه داشته باشید که کندل چکش تنها در یک سمت از بدنه خود دارای سایه است. 

مرد حلق آویز (Hanging Man)

کندل چیست؟ کندل شناسی در تحلیل تکنیکال + معرفی 8 کندل مهم  صرافی او ام پی فینکس

این کندل ظاهری شبیه به یک آبنبات چوبی مربعی دارد و برخلاف کندل چکش، به عنوان سیگنال فروش در انتهای روند صعودی شکل می‌گیرد. مرد حلق آویز نشان می‌دهد که فروش قابل توجهی در طول دوره وجود داشته، اما خریداران توانستند قیمت را دوباره بالا ببرند. فروش بزرگ اغلب به عنوان نشانه ای از دست دادن کنترل بازار توسط گاوها در نظر گرفته می‌شود.

ماروبوزو (marubozu)

کندل چیست؟ کندل شناسی در تحلیل تکنیکال + معرفی 8 کندل مهم  صرافی او ام پی فینکس

الگوی کندل ماروبوزو می‌تواند صعودی یا نزولی باشد. الگوی ماروبوزو صعودی پایین‌تر از یک کندل قرمز باز و بالاتر از اواسط همان کندل قبلی بسته می‌شود که نشان دهنده قدرت خریداران است. برعکس، الگوی ماروبوزو نزولی بالاتر از یک کندل سبز باز و پایین‌تر از اواسط کندل قبلی بسته می‌شود. همانطور که در تصویر مشاهده می‌کنید این کندل هیچ سایه‌ای ندارد که قدرت فروشندگان را به نمایش می‌گذارد و به عنوان سیگنال فروش تلقی می‌شود. 

دوجی (Doji)

کندل چیست؟ کندل شناسی در تحلیل تکنیکال + معرفی 8 کندل مهم  صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس

زمانی که قیمت باز و بسته شدن بازار تقریباً در یک نقطه است، کندل شبیه علامت بعلاوه (+) می‌شود که به آن دوجی می‌گویند. این کندل کشمکش بین خریداران و فروشندگان را نشان می‌دهد که منجر به هیچ سود خالصی برای هیچ یک از طرفین نمی‌شود. یک دوجی به تنهایی سیگنال خنثی است، اما می توان آن را در الگوهای چند کندلی مانند ستاره صبحگاهی و ستاره عصرگاهی مشاهده کرد. 

ستاره صبحگاهی (Morning Star)

کندل چیست؟ کندل شناسی در تحلیل تکنیکال + معرفی 8 کندل مهم  صرافی او ام پی فینکس

ستاره صبحگاهی یک الگوی سه کندلی و نشانه امیدواری در روند نزولی بازار است. در این الگو، یک کندل قرمز متوسط در انتهای روند نزولی، سپس یک کندل دوجی سبز و نهایت یک کندل سبز قوی‌تر تشکیل می‌شود. شکل گیری این الگو بدان معناست که فشار فروش کاهش یافته و بازار صعودی به زودی شروع می‌شود. 

ستاره عصرگاهی (Evening Star)

کندل چیست؟ کندل شناسی در تحلیل تکنیکال + معرفی 8 کندل مهم  صرافی او ام پی فینکس

ستاره عصرگاهی یک الگوی سه کندلی است که برعکس ستاره صبحگاهی نشانه شروع روند نزولی است. در این الگو یک کندل کوچک سبز بین یک کندل سبز بلند و یک کندل قرمز بلندتر قرار گرفته که نشان دهنده معکوس شدن روند صعودی است. به ویژه زمانی به عنوان سیگنال قوی در نظر گرفته می‌شود که کندل سوم، کندل اول را به طور کامل بپوشاند و در پایین‌ترین محدوده بسته شود. 

الگو هارامی (Harami)

کندل چیست؟ کندل شناسی در تحلیل تکنیکال + معرفی 8 کندل مهم  صرافی او ام پی فینکس

الگوی کندلی هارامی یکی از الگوهای شناخته‌شده و مهم در تحلیل تکنیکال است که به عنوان نشانه‌ای از احتمال تغییر روند یا ادامه آن در نمودار قیمت استفاده می‌شود. این الگو شامل دو کندل متوالی است و می‌تواند در انتهای روندهای صعودی یا نزولی ظاهر شود. کندل اول یا بزرگ‌تر نشان‌دهنده حرکت اصلی روند فعلی است. کندل دوم یا کوچک‌تر در داخل بدنه کندل اول قرار می‌گیرد و معمولاً نشان‌دهنده کاهش نوسانات و احتمال تغییر روند موجود است. 

الگوی هارامی صعودی در انتهای یک روند نزولی شکل می‌گیرد که کندل اول با بدنه بلند به رنگ قرمز و کندل بعدی کوچک‌تر و به رنگ سبز است. الگو هارامی نزولی در انتهای یک روند صعودی ظاهر می‌شود که کندل اول سبز با بدنه بزرگ و کندل دوم قرمز با بدنه کوچک‌تر است که به طور کامل توسط کندل قبلی پوشانده‌شده است. 

الگو پین بار (Pinbar)

کندل چیست؟ کندل شناسی در تحلیل تکنیکال + معرفی 8 کندل مهم  صرافی او ام پی فینکس

الگوی پین بار به صورت یک کندل با بدنه کوچک و سایه بلند است. سایه‌ی بلند می‌تواند به سمت بالا یا پایین باشد و بدنه‌ی کندل معمولاً در یکی از انتهای سایه قرار دارد. سایه بلند در الگوی پین بار نشان‌دهنده تلاش ناموفق بازار برای حفظ قیمت در یک سطح خاص است.بدنه کوچک کندل نشان‌دهنده تفاوت کم بین باز شدن و بسته شدن قیمت است.

اگر سایه بلند به سمت بالا باشد، الگو به عنوان پین بار نزولی و اگر سایه بلند به سمت پایین باشد، الگو به عنوان پین بار صعودی شناخته می‌شود. پین بار صعودی در انتهای یک روند نزولی یا در سطح حمایت ظاهر می‌شود و نشان‌دهنده احتمال برگشت قیمت به سمت بالا است. سایه بلند در پایین نشان‌دهنده این است که فروشندگان نتوانسته‌اند قیمت را در سطح پایین نگه دارند و خریداران دوباره وارد بازار شده‌اند. پین بار نزولی در انتهای یک روند صعودی یا در سطح مقاومت ظاهر می‌شود و نشان‌دهنده احتمال برگشت قیمت به سمت پایین است. سایه بلند رو به بالا نشان‌دهنده این است که خریداران نتوانسته‌اند قیمت را در سطح بالا نگه دارند و فروشندگان دوباره وارد بازار شده‌اند.

جمع بندی

کندل استیک‌ها از ژاپن باستان تا امروز به یکی از ابزارهای اصلی و قدرتمند در تحلیل تکنیکال بازارهای مالی تبدیل شده‌اند. این نمودارها با توانایی خود در نمایش دقیق و جامع اطلاعات قیمت در یک بازه زمانی مشخص، به تحلیلگران کمک می‌کنند تا الگوهای رفتاری بازار را بهتر درک کنند. در این مقاله با اصلی‌ترین الگوهای کندل استیک آشنا شدید. دقت داشته باشید که تنها با شناسایی این کندل‌ها نمی‌توانید تصمیم به ورود یا خروج از معامله بگیرید و حتما باید از سایر ابزارهای تحلیلی برای گرفتن تاییده و اطمینان از ستاپ معاملاتی خود استفاده کنید. امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد. در قسمت کامنت‌ها می‌توانید هر سوالی که در مورد کندل استیک دارید، بپرسید و بگویید شما از کدام الگوها در تحلیل تکنیکال استفاده می‌کنید؟

آیا کندل استیک کاربردی است؟

هماهنطور که در مقاله اشاره شد، کندل شناسی به تنهایی نمی‌تواند به عنوان استراتژی معاملاتی سودآور عمل کند و حتما باید همراه با سایر ابزارها ترکیب شود.

آیا هرجا کندل قرمز بود باید بفروشیم؟

در این مقاله به طور کامل به نحوه خواندن و تحلیل کندل‌ها پرداختیم که می‌توانند برای پیدا کردن نقاط ورود و خروج به شما کمک کنند.

زهرا اسدنژاد حقی

من زهرا اسدنژاد حقی؛ دانش آموخته رشته مدیریت مالی که از سال ۱۳۹۸ تا الان به عنوان معامله‌گر و ژورنالیست بازارهای مالی مشغول به فعالیت هستم. به تحقیق و پژوهش در حوزه‌ اقتصاد و بازارهای جهانی بسیار علاقه‌مندم و تولید محتوا در زمینه ارزهای دیجیتال و بلاک چین برای من جذابیت دارد. در سال‌های اخیر تلاش کردم تا روی مباحث اقتصاد کلان، تحلیل فاندامنتال و تکنیکال تسلط پیدا کنم. به عقیده من، پذیرش تکنولوژی‌های نوظهور و همگام شدن با آن‌ها نیازمند افزایش آگاهی جمعی و اطلاع رسانی درست است و من از اینکه می‌توانم در مسیر جمع آوری و انتقال این اطلاعات به جامعه کریپتو موثر باشم، بسیار خوشحالم.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا