آموزش DeFiآموزش ارز دیجیتال

معرفی بهترین پروژه های دیفای؛ کاوشی در ۱۰ توکن برتر

بهترین پروژه های دیفای در سال ۲۰۲۳ معرفی شدند. تامین مالی غیرمتمرکز (دیفای) یک فناوری مالی در حال ظهور است که سیستم بانکداری متمرکز و سنتی فعلی را به چالش می‌کشد. مهمترین ویژگی پروژه‌های دیفای این است که هزینه‌هایی را که بانک‌ها و سایر شرکت‌های مالی برای استفاده از خدمات خود دریافت می‌کنند را حذف و استفاده از تراکنش‌های همتا به همتا یا P2P را ترویج می‌کند. در این مقاله از صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس، این فناوری جدید که صنعت ارزهای دیجیتال را با تحول روبه‎‌رو کرده است را مورد بررسی قرار داده‌ایم و ۱۰ توکن محبوب که در بستر دیفای فعالیت دارند را معرفی کرده‌ایم.

پادکست معرفی بهترین پروژه های دیفای

دیفای چیست؟

پلتفرم‌ها و پروژه‌هایی که بر بستر بلاکچین فعالیت دارند و عامل واسطه یا شخص سوم که در سیستم مالی سنتی نقش مهمی داشته را حذف کرده‌اند، به پروژه‌های دیفای شهرت دارند. این مفهوم به طور کامل در تعارض با بازارهای مالی سنتی است. وقتی در یک برنامه غیرمتمرکز در بستر بلاکچین فعالیت می‌کنیم، موسسات مالی کنترل و نظارتی بر این فعالیت‌ها نخواهند داشت.

با گسترش این سیستم پروژه‌ها و پلتفرم‌های مختلفی در این بستر شکل گرفتند که هرکدام از آن‌ها کاربرد خاصی دارند و امکانات جدیدی در اختیار کاربران قرار می‌دهند. پروژه‌های دیفای با به کارگیری خلاقیت‌ توانستند مختصات تازه‌ای به بازار ارز دیجیتال دهند. قابلیت‌های نظیر ییلد فارمینگ، توکن‌های وثیقه ای، صرافی‌های غیر‌متمرکز و کیف پول‌های غیرمتمرکز هدیه‌هایی هستند که پروژه‌های دیفای به کاربران کریپتوکارنسی ارائه کردند.

از سوی دیگر فناوری دیفای به طور مداوم در حال تکامل است و جا پای بسیاری از سرمایه‌گذاری‌های رایج در دنیا گذاشته است. این فناوری توانسته راه‌های کاملا جدیدی را برای سرمایه‌گذاران رمز ارز ارائه دهد تا از یک سیستم مالی غیرمتمرکز حداکثر استفاده را ببرند. اغلب پروژه‌های دیفای در بازارهای صعودی، سودهای قابل توجهی به همراه دارند و برای سرمایه‌گذاران فرصتی عالی به شمار می‌روند. این در حالی است که بخش دیفای، توانسته صنعت ارزهای دیجیتال را با تغییرات عدیده‌ای روبه‎‌رو کند زیرا بهترین پروژه‌های دیفای سرمایه‌گذاران را تشویق می‌کند تا سرمایه‌های خود را در بازار کریپتو بیاورند و آنها را به طور مداوم جابه‌جا کنند.

در ایالات متحده، فدرال رزرو و کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC) قوانینی را برای موسسات مالی متمرکز مانند بانک‌ها و کارگزاری‌ها تعریف کرده‌اند که مصرف‌کنندگان برای دسترسی مستقیم به سرمایه و خدمات مالی آنها باید پول پرداخت کنند، اما دیفای در نقطه مقابل این سیاست‌های مالی ایستاده و این سیستم را به چالش کشیده است.

دیفای هزینه‌هایی را که بانک‌ها و سایر شرکت‌های مالی برای استفاده از خدمات خود دریافت می‌کنند را حذف کرده است. اما چگونه؟ این سیستم اینگونه تعریف شده که افراد پول را در یک کیف پول دیجیتال امن نگه می‌دارند و می‌توانند در عرض چند دقیقه پول را انتقال دهند. بنابراین می‌توان گفت مهمترین کاری که دیفای انجام داده حذف اشخاص ثالث و موسسات متمرکز از تراکنش‌های مالی است.

امور مالی غیرمتمرکز با موسسات مالی سنتی و متمرکز و بانکداری متفاوت است. در امور مالی متمرکز، پول توسط بانک‌ها و اشخاص ثالث نگهداری می‌شود که جابجایی پول بین طرفین را تسهیل می‌کند و هر کدام برای استفاده از خدمات آنها کارمزد دریافت می‌کنند. اما امور مالی غیرمتمرکز با اجازه دادن به افراد، بازرگانان و مشاغل برای انجام تراکنش‌های مالی از طریق فناوری نوظهور، واسطه‌ها را حذف می‌کند و در این مسیر از طریق شبکه‌های مالی همتا به همتا، DeFi (از پروتکل‌های امنیتی)، نرم افزار و پیشرفت‌های سخت افزاری استفاده می‌کند. در ادامه این مقاله بهترین پروژه های دیفای را معرفی کرده‌ایم.

آشنایی با دیفای یا امور مالی غیرمتمرکز

مطالعه بیشتر

استیبل کوین DAI (DAI) از بهترین پروژه های دیفای

DAI یک استیبل کوین مبتنی دیفای

DAI یک استیبل کوین مبتنی بر اتریوم است که از طریق Maker Platform و MakerDAO راه‌اندازی و اداره می‌شود. تفاوت اصلی بین DAI و سایر استیبل کوین‌های محبوب این است که DAI کاملاً غیرمتمرکز است و توسط صدها dApp ادغام می‌شود و یکی از بهترین سرمایه‌گذاری‌های دیفای است.

در حالی که اکثر کوین‌های غیرمتمرکز عملکرد خوبی نداشتند، DAI با حفظ قیمت ثابت نزدیک به ۱ دلار، محبوبیت استفاده از آن افزایش یافته است. همچنین، سازمان غیرمتمرکز خودگردان، استیبل کوین را بیش از حد وثیقه نگه می‌دارد تا اطمینان حاصل شود که تثبیت پایدار باقی می‌ماند. همچنین فرآیند ضرب توسط یک سازمان متمرکز مدیریت نمی‌شود، زیرا هر کسی که وثیقه را ذخیره می‌کند می‌تواند توکن‌های DAI را ضرب کند.

وضعیت عرضه توکن DAI (DAI)

حداکثر ذخیره: بدون حداکثر ذخیره

موجودی کل: ۵,۸۰۲,۲۲۲,۹۱۶ DAI

موجودی در گردش: ۵,۸۰۲,۲۲۲,۹۱۶ DAI

ارزش بازار: ارزش بازار توکن DAI در زمان نگارش این مقاله حدود ۵.۸ میلیارد دلار است.

سرمایه‌گذاری و تورم: توکن DAI هیچ نوع سرمایه‌گذاری یا تورم برنامه‌ریزی شده‌ای ندارد. قیمت همیشه نزدیک به ۱ دلار است و با پیشرفت بازار، آنها ضرب و سوزانده می‌شوند.

مشاهده قیمت لحظه ای و خرید لونا در صرافی ارز دیجیتال

پروژه CHAINLINK (LINK) از بهترین های دیفای

اوراکل‌ Chainlink دیفای

بسیاری از dAppها در فضای کریپتو برای تعامل با انواع مختلف داده‌ها به اوراکل نیاز دارند و رهبر فعلی اوراکل‌ها Chainlink است.

Chainlink یک مجموعه داده غیرمتمرکز را از طریق مجموعه‌ای از اوراکل‌ها و قراردادهای هوشمند ارائه می‌کند که حد وسطی را بین داده‌های دنیای واقعی و برنامه‌های بلاکچین فراهم می‌کند.

Chainlink  از سال ۲۰۱۹ به طور تصاعدی رشد کرده است و بیش از ۷۵ فید قیمت برای ۳۰۰ قرارداد هوشمند و برنامه‌های غیرمتمرکز ارائه می‌دهد. توجه به این نکته مهم است که Chainlink به عنوان یک پروژه توسعه‌یافته و تکامل‌یافته است تا جایی که به طرح‌های ارزهای دیجیتال کمک می‌کند که برای اکوسیستم مفید تلقی می‌شوند.

در فضای  دیفای، Chainlink  با تسهیل پروژه‌های دیگر با اوراکل‌ها برای اطمینان از عملکرد آنها، تأثیر قابل توجهی می‌گذارد. بنابراین، ما در نظر داریم که Chainlink شایسته جایگاه خود در بین پروژه‌های رمزنگاری DeFi برتر ما است. چند نمونه از پروژه‌های قابل توجه با استفاده از اوراکل‌های Chainlink عبارتند از Synthetic، AAVE، و KyberSwap.

وضعیت عرضه پروژه LINK

حداکثر ذخیره: ۱,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ LINK

موجودی کل: ۱,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ LINK

موجودی در گردش: ۵۰۷,۹۹۹,۹۷۰ LINK

ارزش بازار: ارزش بازار توکن LINK در زمان نگارش حدود ۳.۵ میلیارد دلار است.

سرمایه‌گذاری و تورم: به نظر می‌رسد که هیچ برنامه زمان‌بندی واگذاری یا قفلی برای LINK وجود ندارد. با این حال، با بررسی داده‌های تاریخی CoinMarketCap با WayBackMachine، به نظر می‌رسد که Chainlink عرضه در گردش را سالانه ۴ تا ۵ درصد افزایش می‌دهد.

AVALANCHE (AVAX) از بهترین پروژه های دیفای

پلتفرم قراردادهای هوشمند دیفای

Avalanche یک پلتفرم قراردادهای هوشمند قابل همکاری برای راه‌اندازی برنامه‌های مالی غیرمتمرکز، دارایی‌های مالی و سایر خدمات است. این پلتفرم از ماشین مجازی اتریوم و همچنین اشتراک‌گذاری ویژه برنامه، قابلیت برنامه‌ریزی در سطح شبکه و NFTها پشتیبانی می‌کند.

Avalanche از پروتکل اجماع اثبات سهام استفاده می‌کند تا شبکه‌ای را ارائه دهد که در آن دارایی‌های غیرمتمرکز معامله می‌شوند و توسط کاربران با تایید تراکنش‌های فرعی راه‌اندازی می‌شوند.

وضعیت عرضه توکن AVAX

حداکثر ذخیره: ۷۲۰,۰۰۰,۰۰۰ AVAX

موجودی کل: ۴۲۰,۳۶۹,۴۷۸ AVAX

موجودی در گردش: ۳۱۴,۹۶۳,۴۸۸ AVAX

ارزش بازار: ارزش بازار توکن AVAX در زمان نگارش این مقاله حدود ۶ میلیارد دلار است.

سرمایه گذاری و تورم: در ابتدا،AVAX  یک دوره واگذاری ۱ ساله برای توکن‌های Seed Sale و Private Sale و Public Sale داشت. اما امروزه، توکن‌ها با نرخ ضرب سالانه ۷ تا ۱۲ درصد به عنوان جوایز سهام عرضه می‌شوند و برای متعادل کردن عرضه به بازار، AVAX از مکانیزم سوزاندن استفاده می‌کند که هزینه‌های پرداخت شده در شبکه را حذف می‌کند.

UNISWAP (UNI) از بهترین پروژه های دیفای

UNISWAP  یک بازارساز خودکار از دیفای

Uniswap عمدتا به عنوان رهبر فعلی در فضای ارزهای دیجیتال DEX شناخته می‌شود. این یک صرافی غیرمتمرکز است که بر روی شبکه اتریوم ساخته شده است که در سال ۲۰۱۷ توسط هیدن آدامز تأسیس شد. پروتکل معاملاتی به عنوان یک بازارساز خودکار روی زنجیره (AMM) ساخته شده است که می تواند با بررسی قیمت ارزهای دیجیتال ارزش یک ارز دیجیتال را بر اساس نسبت دو ارز دیجیتال در یک استخر تعیین کند.

Uniswap امکان مبادله و تجارت توکن‌های مختلف DeFi و همچنین توکن‌های Liquidity Provider را فراهم می‌کند و حتی اگر توکن ERC20 را در لیست پیدا نکردید، اگر آدرس قرارداد هوشمند را پیدا کردید، همچنان می‌توانید یک جفت ایجاد کنید و آن را با رمزنگاری دیگری تعویض کنید و علاوه بر مبادله، کاربران همچنین می‌توانند نقدینگی را در استخرهای موجود فراهم کنند یا استخرهای جدیدی را برای تامین آنها ایجاد کنند.

وضعیت عرضه توکن Uniswap

حداکثر ذخیره: ۱,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ UNI

موجودی کل: ۱,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ UNI

موجودی در گردش: ۷۶۲,۲۰۹,۳۲۷ UNI

ارزش بازار: ارزش بازار توکن UNI در زمان نگارش این مقاله حدود ۴.۹ میلیارد دلار است.

تورم و سرمایه‌گذاری: تا سال ۲۰۲۴، UNI برای ۴۰ درصدی که به تیم، کارمندان، سرمایه‌گذاران و مشاوران تخصیص داده می‌شود، یک دوره واگذاری ۴ ساله دارد. پس از آن، UNI با نرخ تورم دائمی ۲ درصد کار خواهد کرد.

AAVE از بهترین پروژه های دیفای

AAVE یک پروتکل وام‌دهی دیفای

AAVE یک پروتکل وام‌دهی و استقراض غیرمتمرکز است که در آن وام‌دهندگان می‌توانند با سپرده‌گذاری رمزنگاری در استخرهای نقدینگی ویژه ایجاد شده، سود کسب کنند، که وام گیرندگان می‌توانند با دادن دارایی‌های دیجیتال خود به عنوان وثیقه، از آن برای گرفتن وام استفاده کنند. اعطای وام و استقراض از طریق قراردادهای هوشمند صورت می گیرد.

توکن AAVE بر اساس استاندارد ERC20 طراحی شده است و به صورت کاهش تورم به عنوان یک عنصر امنیتی اصلی پروتکل Aave طراحی شده است.

وضعیت عرضه توکن AAVE

حداکثر ذخیره: ۱۶,۰۰۰,۰۰۰ AAVE

موجودی کل: ۱۶,۰۰۰,۰۰۰ AAVE

موجودی در گردش: ۱۴,۰۹۳,۱۹۳ AAVE

ارزش بازار: ارزش بازار توکن AAVE در زمان نگارش این مقاله ۱.۱۵ میلیارد دلار است.

تورم و سرمایه‌گذاری: توکن AAVE کاهش تورم است، و گردش به ارزش کل قفل شده در Aave مرتبط است، زیرا هر زمان که پروتکل هزینه جمع آوری کند، توکن ها سوزانده می شوند.

FANTOM (FTM) از بهترین پروژه های دیفای

FANTOM یک پلتفرم قراردادهای هوشمند دیفای

FANTOM یک پلتفرم قراردادهای هوشمند است که از طریق الگوریتم اجماع گراف غیر چرخه‌ای هدایت شده خود، خدمات DeFi را به توسعه دهندگان ارائه می‌دهد. این پلتفرم همراه با ابزارهایی که یکپارچه‌سازی dApps موجود را ساده می‌کند و یک سیستم پاداش شرط بندی دقیق و ابزارهای داخلی DeFi را ارائه می‌دهد، به بازار نزدیک می شود.

مشاهده قیمت لحظه ای و خرید فانتوم در صرافی ارز دیجیتال

قراردادهای هوشمند DeFi و خدمات مرتبط در بلاکچین لایه ۱، Lachesis  تسهیل می‌شوند. اما اکوسیستم Fantom برای لایه‌های دیگر، از جمله  Opera، زنجیره قراردادهای هوشمند سازگار با  EVM Fantom، امنیت را نیز فراهم می‌کند. در اصل، مأموریت این پروژه «اعطای سازگاری بین تمام نهادهای معاملاتی در سراسر جهان» است.

وضعیت عرضه توکن FANTOM

حداکثر ذخیره: ۳,۱۷۵,۰۰۰,۰۰۰ FTM

موجودی کل: ۳,۱۷۵,۰۰۰,۰۰۰ FTM

موجودی در گردش: ۲,۷۷۳,۱۷۲,۳۱۲ FTM

ارزش بازار: ارزش بازار توکن FTM در زمان نگارش این مقاله تقریباً ۱.۴۵ میلیارد دلار است.

تورم و سرمایه‌گذاری: فانتوم توکن‌های خود را به‌طور پیش‌فرض منتشر کرد و عرضه در گردش تنها از طریق دادن جوایز سهام افزایش می‌یابد. در حال حاضر، تعداد کل FTM هایی که روزانه به عنوان پاداش شرط بندی داده می شود حدود ۸۱۰۰۰ FTM است.

SYNTHETIX (SNX) از بهترین پروژه های دیفای

یک پروتکل بیمه دیفای

Synthetix یکی از هیپ‌ترین و سریع‌ترین DeFi های موجود است. این یک پروتکل بیمه دارایی غیرمتمرکز است که بر اساس اتریوم ساخته شده است.

Synthetix به کاربران این امکان را می‌دهد که نمایش‌های مصنوعی دارایی‌های دنیای واقعی را به‌عنوان توکن‌هایی که ارزش دارایی مبتنی بر آن‌ها را می‌چسبند، برش دهند. دارایی‌های مصنوعی از طریق اصل عدم آربیتراژ (که به سهامداران اجازه می‌دهد سینت‌های اضافی را بسوزانند) و نقدینگی بازار آزاد برای سینت‌ها در سایر صرافی‌های غیرمتمرکز، پیوند خود را حفظ می‌کنند.

وضعیت عرضه توکن Synthetix

حداکثر ذخیره: ۳۰۸,۰۶۹,۴۱۹ SNX

موجودی کل: ۳۱۳,۰۴۰,۴۵۱ SNX

موجودی در گردش: ۲۴۹,۷۲۹,۶۰۲ SNX

ارزش بازار: ارزش بازار توکن SNX در زمان نگارش حدود ۵۶۷ میلیون دلار است.

تورم و سرمایه‌گذاری: برنامه تورمی عرضه پول توکن Synthetix در مارس ۲۰۱۹ معرفی شد و نرخ تورم هفتگی ۱.۲۵ کاهش را نشان داد.

FRAX (FRAX & FXS) از بهترین پروژه های دیفای

Frax یک سیستم استیبل‌کوین دیفای

Frax یک سیستم استیبل‌کوین کسری الگوریتمی مبتنی بر منبع باز، بدون مجوز و روی زنجیره است که هدف آن ارائه پول دیجیتال بسیار مقیاس‌پذیر، غیرمتمرکز و الگوریتمی است. این پروتکل در حال حاضر بر روی اتریوم ساخته شده است و امکان پیاده‌سازی زنجیره‌ای متقابل را در آینده فراهم می‌کند.

در پایه پروتکل دو توکن قرار دارد. توکن FRAX یک استیبل کوین منحصر به فرد ۱ دلاری است که قیمت آن از طریق وثیقه‌ها و الگوریتم‌ها حفظ می‌شود. سهم فراکس (FXS) نشانه حاکمیتی است که کارمزدها، درآمدهای مربوط به حق بیمه و ارزش اضافی وثیقه را جمع می‌کند.

وضعیت عرضه توکن Frax

حداکثر ذخیره: بدون حداکثر ذخیره

موجودی کل: ۱,۰۲۳,۳۹۳,۱۳۳ FRAX

موجودی در گردش: ۱,۰۲۳,۳۹۳,۱۳۳ FRAX

ارزش بازار: ارزش بازار توکن FRAX حدود ۱.۰۲ میلیارد دلار است و FXS در زمان نگارش این مقاله دارای ارزش بازار تقریباً ۷۲۸ میلیون دلاری است.

تورم و سرمایه‌گذاری: در مورد FRAX، عرضه توکن متناسب با تقاضای آن رشد می‌کند. در مورد  FXS، ۱۰۰ میلیون توکن در ابتدا در پیدایش ایجاد شد. با این حال، کل عرضه ثابت نیست، اما بسته به مقدار FXS سوزانده شده و ضرب شده، در نوسان است.

از مجموع عرضه FXS، توکن ها از طریق یک سیستم انتشار در گردش هستند که با نرخ ۵۶۰۰۰ FXS در روز شروع شد و در حال حاضر به ۴۹۳۱۵ FXS در روز کاهش یافته است. علاوه بر این، از ۱۲ درصد از FXS تخصیص یافته به سرمایه گذاران خصوصی معتبر، ۵ درصد در شش ماه اول و ۵ درصد باقیمانده در طول یک سال با صخره شش ماهه واگذار شد. همچنین، ۳ درصد از FXS که به مشاوران استراتژیک و مشارکت کنندگان اولیه اختصاص داده شده است، در طول سه سال واگذار می‌شود.

COMPOUND (COMP) از بهترین پروژه های دیفای

پروتکل‌های DeFi

این ترکیب یکی از محبوب‌ترین پروتکل‌های DeFi است که به سرمایه‌گذاران فرصت‌هایی را می‌دهد که با سپرده‌گذاری ارزهای رمزنگاری شده خود در یک استخر نقدینگی به منظور کسب سود، درآمد کسب کنند.
در ازای نقدینگی، ارائه دهندگان نقدینگی) cTokens برای (ETH – Ceth در ازای بازخرید بعدا و جمع‌آوری سود دریافت می‌کنند.
این پروتکل همچنین امکان استقراض با سپرده گذاری وثیقه ارزهای دیجیتال را فراهم می کند و ۵۰ تا ۷۵ درصد وام به ارزش وام می دهد. توکن بومی پلتفرم، COMP، یک توکن دولتی است که برای پیشنهاد، بحث و رای دادن به تغییرات پروتکل استفاده می‌شود.

وضعیت عرضه توکن COMP

حداکثر ذخیره: ۱۰,۰۰۰,۰۰۰ COMP

موجودی کل: ۱۰,۰۰۰,۰۰۰ COMP

موجودی در گردش: ۷,۲۶۷,۱۵۲ COMP

ارزش بازار: ارزش بازار توکن COMP در زمان نگارش این مقاله حدود ۳۷۸ میلیون دلار است.

سرمایه‌گذاری و تورم: توکن‌های COMP قابل استخراج نیستند، اما تیم Compound Labs روزانه ۱۲۷۳ توکن جدید صادر می‌کند که ۵۰ درصد آن به وام گیرندگان و ۵۰ درصد به وام دهندگان می‌رسد. علاوه بر این، تخصیص ۲۲.۲۶٪ برای بنیانگذاران و تیم تحت یک دوره واگذاری ۴ ساله است.

THE GRAPH (GRT) از بهترین پروژه های دیفای

Graph یک پروتکل نمایه سازی دیفای

Graph یک پروتکل نمایه سازی است که پرس و جوهای داده را برای شبکه های بلاک چین مانند اتریوم، IPFS و NEAR مدیریت می کند.

این پروتکل را می توان برای ساخت نقاط پایانی API که داده های قراردادهای هوشمند را برای سرورهای مورد استفاده در برنامه های DeFi یا انواع دیگر اکوسیستم های Web3 جستجو می کند، استفاده کرد.

GRT یک توکن ERC20 در پایه است و برای تخصیص منابع در شبکه استفاده می شود. از آن برای اعطای جایزه به Indexers، Curators و Delegators برای انجام وظایف شبکه و انجام وظایف سهام استفاده می شود.

معرفی لیست ارزهای دیفای برتر در دنیای رمز ارزها

وضعیت عرضه توکن Graph

حداکثر ذخیره: بدون حداکثر ذخیره

موجودی کل: ۱۰,۵۷۴,۵۰۵,۴۵۱ GRT

موجودی در گردش: ۸,۷۷۷,۶۶۲,۳۳۳ GRT

ارزش بازار: ارزش بازار توکن GRT در زمان نگارش این مقاله حدود ۷۶۱ میلیون دلار است.

سرمایه‌گذاری و تورم: در ابتدا،GRT  با ۱۲.۵ درصد از کل عرضه گردش شروع کرد و هر شش ماه توکن های بیشتری را باز کرد. این توکن همچنین دارای یک برنامه صدور جدید است که از ۳ درصد در سال شروع می شود و سیستم سوزاندن توکن انتظار می رود حدود ۱ درصد از هزینه های درخواست و همه مالیات های سپرده باشد.

متداول‌ترین پرسش‌ها

امور مالی غیرمتمرکز چه می‌کند؟

هدف DeFi به چالش کشیدن استفاده از موسسات مالی متمرکز و اشخاص ثالثی است که در همه تراکنش‌های مالی دخیل هستند

آیا بیت کوین یک تامین مالی غیرمتمرکز است؟

بیت کوین یک ارز دیجیتال است. دیفای برای استفاده از ارز دیجیتال در اکوسیستم خود طراحی شده است، بنابراین بیت کوین دیفای نیست.

آینده دیفای چه خواهد بود؟

TVL در ابتدای سال ۲۰۲۰ نزدیک به ۶۰۱ میلیون دلار بوده است ولی اکنون (سال ۲۰۲۳) از ۲۴۰ میلیارد دلار نیز فراتر رفته است. این رشد بیش از ۵۰ هزار درصدی سرمایه‌گذاری در دیفای نشان می‌دهد که پروژه‌های فعال در این حوزه تا چه حد جای پیشرفت دارند

بهاره چراغی

من بهاره چراغی، کارشناس ارشد علوم ارتباطات شاخه روزنامه‌نگاری از دانشگاه خبر تهران مرکز هستم. حدود 12 سال است که در زمینه تولید محتوا با مهم‌ترین رسانه‌های مکتوب و آنلاین ایران همکاری دارم. از سال 1398 با بالا گرفتن تب سرمایه‌گذاری در حوزه کریپتو به این بازار علاقه‌مند و با گذراندن دوره‌های مختلف وارد دنیای جدیدی از بازارهای مالی شدم. من اینجا کنار شما او‌ام‌پی فینکسی‌های عزیز هستم تا بتوانم تحلیل‌ها، مفاهیم اقتصادی و خبرهای روز دنیای ارزهای دیجیتال را با زبان ساده با شما به اشتراک بگذارم. امیدوارم بتوانیم در کنار هم مسیر امنی برای سرمایه‌گذاری و ترید را تجربه و طی کنیم.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا