آموزش ارز دیجیتالوایت پیپر

وایت پیپر بیت کوین چیست؟ ایجاد سیستم پرداخت همتا به همتا

وایت پیپر در ارز دیجیتال سندی است که در مورد یک پروژه رمزارزی توضیحات مختلف را ارائه می‌دهد و برای مخاطبان و اشخاصی که در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت می‌کنند، اطلاعات آن بسیار ارزشمند است. وایت پیپر بیت‌ کوین در سال ۲۰۰۸ به وسیله ساتوشی ناکاموتو منتشر شد و این مستند به سوالات مربوط به مفهوم بیت‌ کوین و تکنولوژی بلاک ‌چین پرداخت. در این مقاله از وبلاگ صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس به سوال وایت پیپر بیت کوین چیست، پاسخ می‌دهیم و موارد مهمی که در این وایت پیپر وجود دارد را بررسی می‌کنیم.

پادکست وایت پیپر بیت کوین

وایت پیپر بیت کوین چیست؟

وایت پیپر یک سند معتبر و مبتنی بر تحقیق است که اطلاعات، تجزیه و تحلیل تخصصی و بینش یک سازمان یا نویسنده را در مورد یک موضوع یا راه حل برای یک مشکل ارائه می‌دهد. شرکت‌ها و فروشندگان از این مقالات در مدل‌های بازاریابی کسب و کار B2B به عنوان بخشی از استراتژی خود استفاده می‌کنند.

ساتوشی ناکاموتو، خالق بیت‌ کوین، سه ماه قبل از عرضه این رمزارز و معرفی بلاک‌ چین، یک مقاله در وب‌سایت Metzdowd.com منتشر می‌کند. او در این مقاله می‌گوید: در حال کار روی یک سیستم پرداخت الکترونیکی هستم که نحوه کار آن به صورت همتا به همتا است و نیازی به طرف سوم ندارد. وایت پیپر به عنوان یک منبع اساسی برای توسعه‌دهندگان و متخصصان بلاک ‌چین به شمار می‌رود؛ به همین دلیل به عنوان وایت ‌پیپر بیت ‌کوین شناخته می‌شود.

بخش‌های مهم وایت پیپر بیت کوین

بخش های مهم وایت پیپر بیت کوین

وایت پیپر بیت کوین در تاریخ ۳۱ اکتبر ۲۰۰۸ منتشر شده و شامل ۹ صفحه می‌شود. ما در ادامه این مقاله بخش‌های مختلف آن را جهت درک درست از بیت کوین و چگونگی کارکرد آن بررسی می‌کنیم. مطالعه وایت پیپر بیت کوین دید درست به افرادی که قصد خرید بیت کوین یا سرمایه‌گذاری روی آن را دارند؛ می‌دهد.

معرفی

در مقدمه وایت پیپر بیت کوین، ساتوشی با انتقاد از سیستم مالی سنتی شروع به توضیح می‌دهد که کاربران برای انجام تراکنش‌های خود به نهادهای متمرکز مانند بانک‌ها متکی هستند، این امر مشکلات زیادی مانند قدرت کنترلی نهادهای واسط، افزایش هزینه‌ها، طولانی‌تر شدن فرایند تراکنش‌ و حفظ حریم خصوصی مشتریان را به وجود می‌آورد. اگرچه این مشکلات وجود دارند، اما کاربران از نهادهای متمرکز مالی به دلیل حل مشکل دوباره خرج کردن استفاده می‌کنند.

در وایت پیپر بیت کوین بعد از بیان نقاط ضعف سیستم فعلی، نیازمندی به یک سیستم پرداخت الکترونیکی مبتنی بر رمزنگاری مطرح می‌شود که اجازه دهد طرفین معامله مستقیم و بدون نیاز به واسطه معتمد، تراکنش‌های خود را انجام دهند. سپس راه‌حلی همتا به همتا برای مشکل دوباره خرج کردن ارز ارائه می‌دهد.

راه‌حل پیشنهادی، سرور زمان‌دار است که تمام تراکنش‌ها به صورت رمزنگاری شده و با امضای دیجیتال در یک دفتر کل توزیع‌شده ثبت می‌شوند. هدف شبکه بیت‌ کوین، امکان انجام تراکنش‌های امن ارز دیجیتال بدون نیاز به واسطه‌ای معتمد یا به عبارت دیگر، ایجاد یک شبکه همتا به همتا و بدون واسطه‌ مرکزی است. در بخش‌های بعدی از وایت پیپر بیت کوین، ناکاموتو به تفصیل به تمام اجزای سیستم پرداخت همتا به همتا بیت کوین می‌پردازد.

تراکنش‌ها

یکی از چالش‌های اصلی، پیدا کردن راهکار برای حل مشکل دو بار خرج کردن است. راه حل سنتی برای این موضوع اعتماد به یک مرجع مرکزی برای بررسی تراکنش‌ها بود، این بدان معناست که کل سیستم بر یک موجودیت تکیه دارد. راه‌حل ساتوشی ناکاموتو برای حل مشکل دو بار خرج کردن بدون نیاز به یک مرجع مرکزی، این است که تراکنش‌ها به صورت عمومی اعلام شوند. برای اینکه راه‌حل او کار کند، همه شرکت‌کنندگان نیاز به یک روش برای ثبت ترتیب تراکنش‌ها و موافقت روی آن‌ها داشتند.

بخش تراکنش در وایت پیپر بیت کوین، درباره مفهوم کوین یا سکه است که زنجیره‌ای از امضاهای دیجیتال را نشان می‌دهد. این امضاها اجازه می‌دهند فرستنده کوین به صورت دیجیتال هش تراکنش قبلی و کلید عمومی گیرنده را امضا کرده و آن را به کوین اضافه کند. مالکیت کوین بررسی و تایید می‌شود، اما نیاز به اثبات این دارد که کوین تنها به گیرنده ارسال شده و دوباره خرج نشده است. این مفهوم نشان می‌دهد که تمام تراکنش‌های بیت کوین باید به‌صورت عمومی دسترسی‌پذیر باشند و اکثریت شبکه بر تاریخچه مشترکی از ترتیب تراکنش‌ها توافق کنند.

سرور برچسب زمان

سرور برچسب زمان اولین بخش از راهکار مشکل دوبار خرج کردن بیت کوین با ارائه شواهد قابل تاییدی است که نشان می‌دهد یک بلاک مشخص در یک زمان خاص در بلاک چین وجود دارد. یک بلاک بیت کوین به طور کلی شامل چندین تراکنش است. تمام اطلاعات یک بلاک بیت کوین در یک تابع ریاضی خرد می‌شود که رشته‌ای کوتاه‌تر و منحصر به فرد از کاراکترها به نام هش ایجاد می‌کند. هش یک راه کوتاه برای تأیید صحت داده‌های بلاک اصلی است. ماینر بیت‌ کوینی که یک بلاک جدید را به زنجیره بلاک‌ها اضافه می‌کند، هش بلاک را با تاریخ و زمان مشخصی برچسب‌گذاری می‌کند. این هش شامل برچسب زمان‌ بلاک قبلی نیز خواهد بود، بنابراین هش‌ جدید، هش قبلی را تقویت کرده و یک زنجیره‌ از اطلاعات را تشکیل می‌دهد.

اثبات کار

با حل مسئله دوباره ‌خرج کردن با استفاده از برچسب زمانی، چالش جدیدی به وجود آمد: چگونه از فعالیت‌های مخرب جلوگیری کرد؟ این افراد با اسپم کردن شبکه، تولید بلاک‌های نادرست و تراکنش‌های نامعتبر، امنیت شبکه را تهدید می‌کنند. راهکار ارائه شده در وایت‌پیپر بیت کوین، افزایش سختی تولید بلاک در شبکه است تا تولید بلاک‌های نادرست را سخت‌تر کند و از ورود آن‌ها به شبکه جلوگیری کند. الگوریتم اثبات کار سختی مورد نیاز برای فردی که می‌خواهد بلاک بیت‌ کوین را تولید کند، ارزیابی می‌کند. این مکانیزم با هزینه و انرژی بالا، امنیت شبکه بیت‌ کوین را بهبود می‌بخشد. برای کار کرد درست شبکه بیت کوین، راهی برای اعتبارسنجی و برچسب زمانی تراکنش‌ها نیاز است که با سیستم اثبات کار صورت می‌گیرد.

همانطور که در بخش بالا ذکر شد، هر بلاک تراکنش دارای یک هش مرتبط با خود است. در سیستم اثبات کار بیت کوین، گره‌های شبکه یا ماینرها برای تکمیل یک بلاک با یک عدد منحصر به فرد به نام nonce رقابت می‌کنند، به گونه ای که ارزش هش شده بلاک کمتر از مقدار هش هدفمند باشد.

دشواری حدس زدن هش کمتر از مقدار هش مورد نظر برای دستیابی به تعداد متوسط ​​بلاک مورد نظر در ساعت قابل تنظیم است. یافتن مقدار صحیح الزامات اثبات کار را براورده می‌کند زیرا نشان می‌دهد که گره‌ها توان محاسباتی را صرف کرده‌اند. همانطور که وایت پیپر بیت کوین آن را توصیف می‌کند، این اساسا یک سیستم یک CPU و یک رای است. اگر نودهای معتبر بیشتر قدرت CPU را کنترل کنند، یک بلاک چین دقیق وجود خواهد داشت.

شبکه

شبکه بیت کوین

در شبکه بیت کوین، تراکنش‌ها به هر نود پخش می‌شوند. هر گره تراکنش‌های جدید را در یک بلاک جمع‌اوری می‌کند. سپس روی یافتن مقدار هش صحیح برای بلاک کار می‌کند تا نیاز اثبات کار را برآورده کند. هنگامی که یک نود این کار را انجام می‌دهد، بلاک را به همه نودها پخش می‌کند.

اگر تمام تراکنش‌های موجود در آن بلاک معتبر باشند از نظر نودها پذیرفته می‌شود و شروع به استخراج بلاک زیر در آن زنجیره می‌کنند. نودها با افزودن بلاک به زنجیره و شروع کار روی بلاک بعدی تراکنش، نشان می‌دهند که آن را پذیرفته‌اند. گره‌ها همیشه طولانی‌ترین زنجیره را معتبر می‌دانند.

مشوق‌ها

در دنیای بیت‌ کوین، پاداش‌های مختلف برای تشویق افراد در جهت فعالیت در شبکه وجود دارد. از جمله مشوق‌ها، پاداش استخراج بلاک‌هاست که ابتدا به عنوان آغازگر کوین جدید به سازنده بلاک اعطا می‌شود. این پاداش، تشویقی برای نودهاست تا شبکه را حمایت کرده و به توزیع کوین‌های در گردش کمک کنند. به مرور زمان، پاداش‌ها از طریق کارمزد تراکنش‌ها تامین می‌شود تا فعالیت نودها ادامه یابد.

یکی از مشوق‌های دیگر، الگوریتم اثبات کار است که به ماینرها انگیزه می‌دهد تا با استفاده از سخت‌افزار خود به امنیت شبکه کمک کنند. استخراج بلاک‌ها به وسیله ماینرها صورت می‌گیرد و این کار به آن‌ها پاداش می‌دهد. پاداش‌های استخراج که به ماینرها تعلق می‌گیرد، همچنان از طریق کارمزد تراکنش‌ها تامین خواهد شد. بعد از استخراج تمام بیت‌ کوین‌ها، پاداش ماینرها فقط از طریق کارمزد تراکنش‌ها تامین خواهد شد.

بازیابی فضای دیسک

تراکنش‌های قدیمی بیت کوین را می‌توان در درخت مرکل هش کرد. درخت مرکل با استفاده از یک هش خلاصه از هش تراکنش‌های متعدد و رهایی از گره‌ها از مراجعه جداگانه به همه آ‌ن‌ها برای اعتبارسنجی تراکنش‌های گذشته، فضا را ذخیره می‌کند. به زبان ساده، اجازه می‌دهد تا بلاک‌های قدیمی‌تر تراکنش‌ها، فشرده شوند و میزان ذخیره‌سازی مورد نیاز برای بلاک در زنجیره کاهش یابد.

تایید ساده پرداخت

کاربران نیازی به داشتن یک کپی از کل زنجیره بلاک برای تایید پرداخت‌ها ندارند. آن‌ها می‌توانند یک تراکنش را با استفاده از برچسب زمان مربوط به یک بلاک مرتبط کنند. اگرچه نمی‌توانند به طور مستقیم تراکنش را بررسی کنند اما می‌توانند تایید کنند که تراکنش توسط نودهای شبکه پذیرفته شده است.

ترکیب و تقسیم ارزش

تراکنش‌ها از ورودی‌ها و خروجی‌ها تشکیل شده‌اند که امکان تقسیم و ترکیب مقادیر را فراهم می‌کند. هر تراکنش می‌تواند یک یا چند ورودی کوچک‌تر داشته باشد که با خروجی یک تراکنش دیگر همخوانی دارد. یک تراکنش می‌تواند حداکثر دو خروجی داشته باشد؛ یکی برای ارسال پرداخت و دیگری در صورت لزوم برای بازگشت تغییر به فرستنده.

حریم خصوصی

در سیستم بانکداری سنتی، تنها نهادهای مالی و طرف‌های درگیر معامله به اطلاعات یک تراکنش دسترسی دارند. به عنوان مثال، اگر شما ۵۰ دلار به یک دوست انتقال دهید، این اطلاعات برای شما، دوستتان و بانک‌های مربوطه در دسترس است. از آنجایی که تراکنش‌های بیت‌ کوین به نودها ارسال شده و در یک دفتر کل توزیع شده ثبت می‌شوند، حریم خصوصی با استفاده از کلیدهای عمومی ناشناس حفظ می‌شود. کلید عمومی، آدرسی به کیف پول بیت‌ کوین است که هیچ اطلاعاتی درباره صاحب کیف پول ندارد. در وایت ‌پیپر آمده است که برای حفظ حریم خصوصی، باید برای هر تراکنش از یک جفت کلید جدید (با آدرسی جدید) استفاده شود.

محاسبات

اگر یک هکر سعی کند زنجیره‌ای سریع‌تر از زنجیره اصلی ایجاد کند، حتی اگر موفق شود، تغییراتی که منجر به برداشت پولی که متعلق به حمله‌کننده نباشد، در سیستم رخ نخواهد داد. همچنین، نودها تراکنش‌های نامعتبر را رد می‌کنند و هیچگاه بلاک‌های این تراکنش‌ها را تایید نمی‌کنند. از سوی دیگر، در بخش محاسبات وایت‌پیپر بیت کوین، تنها اقدامی که یک هکر می‌تواند انجام دهد، تغییر یکی از تراکنش‌های خود به منظور بازگرداندن مقدار مشخصی بیت کوین است.

نتیجه گیری در وایت پبپر بیت کوین

در بیت‌ کوین، سیستمی برای تراکنش‌های الکترونیکی بدون نیاز به واسط یا معتمد ارائه شده است. ابتدا، از امضاهای دیجیتال برای کنترل مالکیت استفاده می‌شود. اما برای جلوگیری از دوبار خرج کردن، به یک راهکار نیازمند است. برای رفع این نقص، شبکه‌ای همتا به همتا ایجاد شد که از الگوریتم اثبات کار برای ثبت عمومی تراکنش‌ها استفاده می‌کند و در صورتی که نودها توانایی کنترل بیشتری داشته باشند، تغییر سوابق تراکنش‌ها برای حمله‌کننده غیرممکن می‌شود.

نودها هماهنگ و همزمان کار می‌کنند و با توجه به اجماع و تلاش برای گسترش بلاک‌ها، بلاک‌های معتبر را تأیید و بلاک‌های نامعتبر را رد می‌کنند. همچنین، ناکاموتو در وایت پیپر بیت‌ کوین سیستمی را بررسی کرده که حتی هکرها و خراب‌کاران را تشویق به صداقت در شبکه می‌کند و توضیح می‌دهد که قابلیت‌های جدید می‌توانند با رضایت شبکه به‌عنوان قانون وارد شوند.

دلیل اهمیت وایت پیپر

بیت کوین اولین رمزارز بود و به عنوان یک مفهوم کاملا جدید، وایت پیپر یک بخش حیاتی برای توضیح آن بود. وایت پیپر بیت کوین باید نقاط ضعف در سیستم‌های پرداخت الکترونیکی فعلی را توضیح داده و نحوه عملکرد آن به عنوان یک ارز دیجیتال همتا به همتا را شرح دهد. بسیاری از رمزارزهای بعدی در ردیف بیت کوین حرکت کرده و وایت پیپرهای خود را منتشر کرده‌اند. این اسناد اغلب بهترین راه برای آشنایی مردم با پروژه‌های رمزارزی هستند.

پرسش‌های پر تکرار در مورد وایت پیپر بیت کوین

  • وایت پیپر بیت کوین چیست؟

    وایت ‌پیپر بیت کوین سندی است که به معرفی بیت‌ کوین، شبکه بلاک چین و توضیحات فنی درباره تولید کوین‌های جدید و نقش ماینرها در امنیت شبکه بیت‌ کوین می‌پردازد.

  • وایت پیپر بیت کوین چند صفحه است؟

    وایت پیپر رمزارز بیت کوین در ۹ صفحه نوشته شده است و به سوال بیت کوین چیست و چگونه کار می‌کند، پاسخ می‌دهد.

  • چه کسی وایت پیپر بیت کوین را نوشته است؟

    ساتوشی ناکاموتو خالق ناشناخته بیت کوین ساتوشی ناکاموتو یک مقاله را در انجمن‌های رمزنگاری منتشر کرد که به عنوان وایت ‌پیپر بیت ‌کوین شناخته می‌شود.

  • وایت پیپر بیت کوین در چه تاریخی منتشر شد؟

    وایت پیپر بیت کوین در ۲۸ اکتبر سال ۲۰۰۸ میلادی در وب‌سایت Metzdowd.com منتشر شد.

الناز جلالی

من، الناز جلالی، فارغ‌التحصیل رشته کامپیوتر هستم و بیش از سه سال است که به عنوان تولیدکننده محتوا در فضای رمزارز کشور فعالیت میکنم. به حوزه تکنولوژی و فناوری علاقه‌ زیادی دارم و آشنایی با بازارهای مالی باعث شد فعالیت خود را در دنیای ارز دیجیتال شروع کنم. در همین راستا، با دقت به جزئیات و توجه به نیازهای هدفمند مخاطبان، سعی در ارائه اطلاعات مفید، متنوع و تخصصی در این زمینه دارم. نوشتن را به عنوان یک ابزار برای انتقال افکار و ایده‌‌ها انتخاب کرده‌ام و در تلاش برای ایجاد محتوایی آموزنده و اثرگذار برای مخاطبان هستم.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا