آموزش ارز دیجیتالآموزش صرافی های ارز دیجیتال

شبکه همتا به همتا چیست؟ کاربرد P2P در ارز دیجیتال

شبکه همتا به همتا (P2P) چیست؟ شبکه های Peer-to-Peer یا همتا به همتا که به آن P2P نیز گفته می‌شود یک رویکرد نوآورانه در دنیای ارتباطات و معاملات دیجیتال هستند. این نوع از شبکه‌ها قابلیت استفاده در صنایع مختلف از جمله تکنولوژی بلاکچین را دارند. شبکه های همتا به همتا به سیستم‌هایی اطلاق می‌شود که یک گروه از کاربران فایل‌ها و اطلاعات را به صورت مشترک ذخیره نموده و با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند. در این مقاله از بلاگ صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس به پرسش‌هایی مانند P2P در ارز دیجیتال چیست و نحوه عملکرد شبکه های همتا به همتا چگونه است پاسخ می‌دهیم و مزایا و معایب معاملات همتا به همتا در ارز دیجیتال را بررسی می‌کنیم.

پادکست درباره شبکه همتا به همتا P2P

شبکه همتا به همتا در کامپیوتر

شبکه همتا به همتا (P2P) در علوم کامپیوتر چیست؟ نوعی معماری شبکه‌های کامپیوتری است که در آن تمام اعضا یا دستگاه‌ها در سطح یکسانی از دسترسی به عنوان همتای یکدیگر عمل می‌کنند. در این نوع از شبکه، هیچ دستگاهی به عنوان سرور مرکزی وجود ندارد و تمام اعضا به یکدیگر متصل بوده و با یکدیگر همکاری می‌کنند. این نوع از شبکه‌ها معمولا برای اشتراک منابع، اطلاعات، یا خدمات بین کاربران به کار می‌روند. از مثال‌های معروف شبکه همتا به همتا می‌توان به شبکه‌های تورنت و اشتراک‌گذاری فایل‌ها، شبکه‌های نمایش فیلم و صدا مانند Popcorn Time اشاره کرد. این شبکه‌ها به توزیع Data روی دستگاه‌ها و افزایش بهره‌وری کاربران کمک می‌کنند.

منظور از همتا به همتا در ارز دیجیتال چیست؟

همتا به همتا مفهومی است که برای سیستم ارزهای دیجیتال استفاده می‌شود. به طور خیلی ساده، تراکنش‌ها بدون هیچ واسطه‌ای بین کاربران انجام می‌شود و هیچ نظارت و کنترلی از هیچ نهادی بر آن تراکنش وجود ندارد. تمام افراد در این حوزه بدون پاسخ‌گویی به دولت یا بانک، اقدام به سرمایه‌گذاری و معامله می‌کنند.

معاملات همتا به همتا ارز دیجیتال در پلتفرم یا صرافی‌های P2P انجام می‌شوند که در آن کاربران می‌توانند ارز دیجیتال را به صورت مستقیم با یکدیگر معامله کنند.

شبکه همتا به همتا چگونه کار می‌کند؟

شبکه همتا به همتا یا P2P، توسط گروهی از دستگاه‌ها یا همان کامپیوترها تشکیل می‌شود که به آن‌ها نود یا گره گفته می‌شود و یک نوع از شبکه‌های ارتباطی غیرمتمرکز را به وجود می‌آورند. در این نوع از شبکه‌ها، ارتباطات بین نودها بدون نیاز به مدیریت مرکزی یا سرور انجام می‌شود یعنی این شبکه‌ها سرور مجزا برای تایید هویت کاربران ندارند. این نودها فایل‌ها را ذخیره و به اشتراک می‌گذارند. در شبکه های P2P، هر نود وظایف مخصوص به خود را دارد و این وظایف را به صورت مستقل انجام می‌دهد.

معمولا کاربران فایل‌های خود را در دستگاه‌های شخصی که در شرایط ایده‌آل یک کامپیوتر است، ذخیره می‌کنند. پشتیبان‌گیری صحیح از این فایل‌ها برای بازیابی داده‌ها مسئولیتی است که بر دوش کاربران قرار می‌گیرد. علاوه بر این، دستگاه‌ها معمولا هم نرم‌افزار سرور و هم نرم‌افزار کلاینت را در یک شبکه همتا به همتا اجرا می‌کنند و منابع را برای سایر کاربران در شبکه فراهم می‌کنند به همین دلیل همه نودها توانایی برابری دارند و وظایف یکسانی را انجام می‌دهند.

مثال از نحوه کار شبکه همتا به همتا

برای توضیح بهتر، می‌توان به فرایند دانلود فایل از اینترنت به عنوان مثال اشاره کرد. زمانی که شما می‌خواهید یک فایل را از اینترنت دانلود کنید، به یک وب‌سایت خاص مراجعه می‌کنید. این وب‌سایت به عنوان یک سرور و دستگاه شما به عنوان یک کلاینت برای دریافت فایل‌ها عمل می‌کند. اطلاعات از سرور به دستگاه شما منتقل می‌شوند و این انتقال به صورت یک طرفه است.

اما در شبکه ‌های P2P، فرایند دانلود محتوا متفاوت است. شما باید نرم‌افزار مربوط به شبکه P2P را نصب کنید تا به دیگر دستگاه‌های موجود در شبکه متصل شوید. سپس می‌توانید فایل مورد نظرتان را در شبکه P2P جستجو کنید و پس از پیدا کردن آن، فرآیند دانلود از دستگاه‌های دیگری که این فایل را در اختیار دارند آغاز می‌شود. پس از دانلود و ذخیره‌سازی فایل در دستگاه شما، این فایل نیز برای دیگر دستگاه‌ها در دسترس قرار می‌گیرد و اشتراک‌گذاری می‌شود.

انواع شبکه های همتا Peer-to-Peer چیست؟

یک معماری P2P را می‌توان به شبکه های همتا به همتای ساختاریافته، بدون ساختار و ترکیبی (Hybrid) طبقه‌بندی کرد.

شبکه همتا به همتا (P2P) ساختاریافته چیست؟

در شبکه همتا به همتا ساختاریافته، نودها بر اساس یک ساختار سازمان‌یافته تعامل دارند. در واقع آن‌ها می‌توانند به طور دقیق فایل‌ها را حتی زمانی که محتوا در دسترس نیست، جست و جو کنند. با توجه به این مدل سازمان یافته، نوعی تمرکز در شبکه P2P ساختار یافته وجود دارد. راه‌اندازی شبکه همتا به همتا ساختاریافته چالش برانگیز است، اگرچه دسترسی ساده به داده‌ها را فراهم می‌کنند.

شبکه همتا به همتا (P2P) بدون ساختار چیست؟

در شبکه همتا به همتا بدون ساختار، هیچ ساختار از پیش تنظیم‌ شده‌ای برای نودها وجود ندارد. شبکه همتا به همتا بدون ساختار به مشارکت‌کنندگان شبکه اجازه می‌دهد از هر جایی که دوست دارند به شبکه بپیوندند یا از آن خارج شوند. همین موضوع باعث می‌شود شرکت‌کنندگان به صورت تصادفی با یکدیگر گفت‌وگو کنند. برای این که شبکه P2P بدون ساختار بتواند تعداد زیادی از تراکنش‌ها را تایید کند، این نیاز وجود دارد که تمام نودهای شبکه فعال باقی بمانند.

شبکه همتا به همتا (P2P) ترکیبی چیست؟

شبکه ترکیبی یا هیبریدی به طور همزمان از هر دو روش سرور/کلاینت و شبکه همتا به همتا استفاده می‌کند و در تلاش است برخی از مزایا و ویژگی‌های این دو مدل را با یک‌دیگر ترکیب کند. در این نوع از شبکه‌ها، اطلاعات مربوط به شبکه در یک سرور نگهداری می‌شود و از این سرور برای جستجو در شبکه و پیدا کردن اطلاعات مورد نیاز کاربران استفاده می‌شود. شبکه هیبریدی عملکرد بهتری نسبت به شبکه ساختاری یا بدون ساختار دارند؛ زیرا در این شبکه‌ جستجو توسط یک سرور مرکزی انجام و با سرعت بالاتری پردازش می‌شود.

مشاهده قیمت لحظه‌ای و خرید لونا از صرافی ارز دیجیتال

مزایای شبکه همتا به همتا (P2P) در ارزهای دیجیتال چیست؟

وجود انواع روش‌های پرداخت: به این علت که پلتفرم‌های معاملات همتا به همتا در ارز دیجیتال خریداران و فروشندگان را به یکدیگر متصل می‌کند، آن‌ها می‌توانند انواع روش‌های سنتی و مدرن را برای پرداخت در اختیار داشته باشند. روش‌های سنتی مانند استفاده از کارت اعتباری و پی‌پال و روش‌های مدرن مانند استفاده از رمزارزهای بیت کوین و اتریوم است.

تراکنش امن: پلتفرم‌های معاملات همتا به همتا از ویژگی‌های امنیتی گسترده‌ای برخوردار هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به رمزگذاری اطلاعات حساس و احراز هویت دو مرحله‌ای اشاره کرد. این امکانات امنیتی اهمیت زیادی برای حفظ امانت و سلامت معاملات دارند. در این سیستم‌ها، اطلاعات مربوط به تراکنش‌ها با بهره‌گیری از کریپتوگرافی مانع دسترسی غیرمجاز می‌شود. این فرایند از نفوذهای امنیتی و سرقت اطلاعات جلوگیری می‌کند.

قرار گرفتن در یک بازار جهانی و ارتباط با کاربران برای خرید و فروش: محیط جهانی معاملات ارز دیجیتال P2P به کاربران اجازه می‌دهد با هرکسی که می‌خواهند بدون در نظر گرفتن موقعیت جغرافیایی کار کنند. این ویژگی دنیای جدیدی را برای شما باز می‌کند و به شما امکان می‌دهد هر ارز یا دارایی را که دوست دارید معامله کنید.

عدم اعمال محدودیت‌ها: پلتفرم‌های معاملات همتا به همتا ارز دیجیتال توسط هیچ ارگان مرکزی نظارت نمی‌شوند، پس قوانین دولتی نمی‌تواند منجر به تعطیلی آن‌ها شود. حتی در کشورهایی که قوانین سختگیرانه‌ای در مورد معاملات کریپتو دارند، محدودیت‌ها به صورت کامل اعمال نمی‌شود.

وجود انجمن‌‌ها و حمایت کاربران: بسیاری از پلتفرم‌های معاملاتی Peer-to-Peer دارای انجمن‌های بزرگی هستند که کاربران آن در مورد اخبار و ترندهای صنعت کریپتو بحث می‌کنند. این موضوع به شما کمک می‌کند دید بهتری نسبت به کوین‌های مورد نظر خود داشته باشید و بتوانید تصمیمات درست‌تری درباره دارایی و روش سرمایه‌گذاری خود بگیرید.

عدم پرداخت کارمزد برای معاملات: به این دلیل که در معاملات P2P، خریداران و فروشندگان به صورت مستقیم با یکدیگر ارتباط دارند هیچ کارمزدی برای انجام تراکنش‌ها وجود ندارد. شما هیچ نگرانی بابت کمیسیون به ویژه برای معاملات در رقم بالا نخواهید داشت.

انعطاف‌پذیری در سفارش معاملات: پلتفرم‌های معاملاتی P2P در سفارش معاملات به شما امکان تنظیمات خاص را می‌دهند که می‌توانید کنترل بیشتری بر معاملات خود داشته باشید. برای مثال شما می‌توانید قیمتی را که مایل به خرید یا فروش آن هستید یا مقدار ارزی که می‌خواهید معامله کنید را تعیین کنید.

معایب شبکه همتا به همتا

نقدینگی کمتر: پلتفرم‌های معاملات P2P ارز دیجیتال معمولا از نقدینگی کمتری نسبت به صرافی‌های متمرکز برخوردار هستند. به این معنی که همیشه یک فرد برای مچ شدن با سفارش معامله شما در دسترس نخواهد بود. در نتیجه شما مجبور هستید برای سفارش خرید یا فروش خود مدت زمان زیادی منتظر بمانید که این موضوع باعث تاثیرگذاری روی قیمت کوین مورد نظر شما که قصد خرید و فروش آن را دارید، می‌شود.

خطرات کلاهبرداری: به علت عدم نظارت مرکزی، خطر کلاهبرداری در این شبکه‌ها بیشتر است. برای مثال ممکن است کاربران پروفایل فیک درست کنند یا اطلاعات غلط پست کنند تا بتوانند از سایر معامله‌گران سو استفاده کنند. حتما به این نکات توجه کنید و دقت داشته باشید که معاملات خود را با کاربران قابل اعتماد انجام می‌دهید.

سرعت کم معاملات: سرعت پایین انجام معاملات یکی از معایب اصلی محسوب می‌شود. ممکن است یکی از طرفین تراکنش، آن را به تعویق بیندازد که منجر به تاخیر هنگام اقدام یکی از طرفین برای خرید یا فروش ارز دیجیتال شود. اگر قیمت ارز دیجیتال مورد نظر در این مدت تغییر کند، بر قیمت نهایی تاثیر خواهد گذاشت.

بهترین صرافی های P2P

در حال حاضر هیچ صرافی P2P ایرانی نداریم اما از بهترین صرافی‌های P2P خارجی می‌توان به مواردی مانند پکسفول (Paxful)، یونی‌سواپ (Uniswap)، کوکوین (Kucoin)، هوبی (Huobi)، بیسکو (Bisq)، بایننس (Binance)، بای‌بیت (Bybit)، اوکی ایکس (OKX) و لوکال بیت‌کوینز (LocalBitcoins) اشاره کرد. با توجه به اینکه صرافی یک بازار آنلاین است؛ ایمن بودن آن به معنی اطمینان به فروشندگان و خریداران نیست، پس دقت لازم را در معاملات خود داشته باشید.

صرافی اوکی‌ایکس OKX

صرافی OKX را می‌توان به بهترین صرافی رمزنگاری P2P معرفی کرد. چندین ارز دیجیتال از جمله بیت کوین، تتر، اتریوم و یواس‌دی کوین پشتیبانی می‌شوند. OKX هیچ کارمزدی در معاملات P2P دریافت نمی‌کند، بنابراین خریداران به سادگی نرخ تعیین شده توسط فروشنده را پرداخت می‌کنند. در این صرافی می‌توانید از انواع روش‌های پرداخت مانند حواله‌ بانکی و کیف پول الکترونیکی و وسترن یونیون (Western Union) استفاده کنید.

صرافی بایننس Binance

صرافی Binance یک پلتفرم P2P ارائه می‌دهد که از هفت ارز دیجیتال بیت کوین، تتر، بی‌ان‌بی، بی‌یواس‌دی، اتریوم، شیبا اینو و کاردانو پشتیبانی می‌کند. در این صرافی ارزهای فیات گوناگون پشتیبانی می‌شوند که به انواع روش‌های پرداخت می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. مانند OKX، نرخ ارز توسط فروشندگان تعیین می‌شود و هیچ کارمزدی معاملات P2P را شامل نمی‌شود.

صرافی کوکوین KuCoin

صرافی رمزارز KuCoin به خریداران و فروشندگان اجازه می‌دهد تا از طریق سیستم P2P یکدیگر را پیدا کنند و ار ارزهای دیجیتال یواس‌دی کوین، اتریوم، تتر، بیت کوین و توکن بومی کوکوین پشتیبانی می‌شود. در حالی که صرافی P2P کوکوین بدون کارمزد ارائه می‌شود از روش‌های پرداخت کمتری پشتیبانی می‌کند.

صرافی لوکال بیتکوینز LocalBitcoins

در صرافی P2P لوکال بیت‌کوینز کاربران می‌توانند به صورت مستقیم با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و از انواع روش‌های پرداخت مانند  پرداخت‌های یکپارچه یورو (SEPA)، پی‌پل (PayPal) و اسکریل (Skrill) برای معاملات خود استفاده کنند. امنیت صرافی فوق را مواردی مانند ورود به حساب دو مرحله‌ای یا ۲FA تامین می‌کند. از سال ۲۰۱۹ به بعد برای معاملات بیتکوین که از یک مقدار مشخصی بیشتر می‌شود کاربران نیاز به تایید هویت دارند.

صرافی پکسفول Paxful

پکسفول یکی دیگر از صرافی های P2P ارز دیجیتال است که کاربران زیادی نزدیک به ۳ میلیون نفر در آن فعالیت می‌کنند. صرافی Paxful روش‌های پرداخت بسیار زیادی مانند انتقال بانکی، کیف پول‌های آنلاین، کارت‌های هدیه، پرداخت نقدی، کارت‌های اعتباری و ارزهای دیجیتال را برای خرید بیتکوین در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. این صرافی یک سرویس سپرده‌گذاری امن برای معاملات بیتکوین ارائه می‌دهد که کلاهبرداری را سخت می‌کند.

صرافی هوبی Huobi

صرافی Huobi یک پلتفرم P2P با کمیسیون صفر است که شش ارز دیجیتال تتر، بیت کوین، اتریوم، ترون، یواس‌دی‌دی و توکن بومی هوبی را پوشش می‌دهد. معامله‌گران می‌توانند نزدیک به ۶۰ روش پرداخت از جمله حواله بانکی و کیف پول الکترونیکی برای پرداخت‌ها استفاده کنند. Huobi ادعا می‌کند که برای شناسایی معاملات مشکوک P2P از متخصصین خبره بهره می‌برد.

مشاهده قیمت لحظه‌ای و خرید فانتوم از صرافی ارز دیجیتال

امنیت معاملات P2P

یکی از سوالاتی که در ذهن فعالان بازار وجود دارد این است که آیا معاملات رمزنگاری P2P امن هستند؟ معاملات peer-to-peer به خریداران و فروشندگان اجازه می‌دهد که به صورت مستقیم در یک صرافی غیرمتمرکز (DEX) با یکدیگر معامله کنند. صرافی‌های ارز دیجیتال P2P کنترل بیشتر روی قیمت و انواع مختلف روش‌های پرداخت را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. عدم وجود واسطه‌های مالی، هزینه‌ صفر تراکنش‌ها و انعطاف در قیمت‌ها، باعث جذابیت این نوع از معاملات می‌شود.

تمامی تراکنش‌ها در شبکه های همتا به همتا توسط قراردادهای هوش مصنوعی محافظت می‌شوند و از هرگونه تقلب در معاملات P2P جلوگیری می‌کنند. توکن‌ها قبل از انجام تراکنش به یک قرارداد هوشمند شخص ثالث (escrow) منتقل می‌شوند و تا زمانی که شرایط لازم برای پرداخت ایجاد شود، توکن‌ها محفوظ باقی می‌مانند. با این حال، طرفین معامله باید از ارائه کالا یا خدمات مورد توافق و دریافت پول اطمینان حاصل کنند.

سوالات پرتکرار در مورد شبکه همتا به همتا

  • آیا رمزنگاری همتا به همتا ایمن است؟

    نمی‌توان معاملات P2P را به صورت صد درصد امن معرفی کرد. پلتفرم های معاملات ارز دیجیتال P2P هدف اصلی کلاهبرداران هستند. کلاهبرداران سعی دارند شما را فریب دهند تا بدون ارسال ارز رمزپایه‌ای که با خرید آن موافقت کرده‌اید برای آن‌ها پول بفرستید، یا ممکن است سعی کنند اطلاعات شخصی شما را بدزدند.

  • روش P2P کریپتو چیست؟

    یک پلتفرم معاملاتی که به کاربران امکان می‌دهد به صورت مستقیم به معامله ارزهای دیجیتال با کاربر دیگری بپردازند. آن‌ها به عنوان بازارهای آنلاین عمل می‌کنند و به معامله‌گران امکان می‌دهند تا شرایط خود را تعیین کنند. علاوه بر این، پلتفرم‌های P2P اغلب از طیف وسیع‌تری از روش‌های پرداخت نسبت به صرافی‌های سنتی پشتیبانی می‌کنند.

  • آیا بایننس یک پلتفرم همتا به همتا است؟

    بله. این سرویس یک بازار همتا به همتا است که به شما امکان می‌دهد با سایر کاربران بایننس به صورت مستقیم ارزهای دیجیتال را معامله کنید.

  • شبکه همتا به همتا در بلاکچین چیست؟

    بلاک چین یک شبکه P2P است که به عنوان یک دفتر کل غیرمتمرکز برای یک یا چند دارایی دیجیتال عمل می‌کند. بلاکچین به یک سیستم غیرمتمرکز همتا به همتا اشاره دارد که در آن هر کامپیوتر یک نسخه کامل از دفتر کل را نگه می‌دارد و درستی آن را با گره‌های دیگر تایید می‌کند تا داده‌های در دسترس درست و دقیق باشند.

الناز جلالی

من، الناز جلالی، فارغ‌التحصیل رشته کامپیوتر هستم و بیش از سه سال است که به عنوان تولیدکننده محتوا در فضای رمزارز کشور فعالیت میکنم. به حوزه تکنولوژی و فناوری علاقه‌ زیادی دارم و آشنایی با بازارهای مالی باعث شد فعالیت خود را در دنیای ارز دیجیتال شروع کنم. در همین راستا، با دقت به جزئیات و توجه به نیازهای هدفمند مخاطبان، سعی در ارائه اطلاعات مفید، متنوع و تخصصی در این زمینه دارم. نوشتن را به عنوان یک ابزار برای انتقال افکار و ایده‌‌ها انتخاب کرده‌ام و در تلاش برای ایجاد محتوایی آموزنده و اثرگذار برای مخاطبان هستم.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا