آموزش ارز دیجیتال

ریفای ReFi چیست؟ همه چیز درباره امور مالی احیا کننده

مسترکارت کارت مسافرتی

ریفای (ReFi) که به آن امور مالی احیا کننده می‌گویند یک راه شفاف، فراگیر و در دسترس برای جایگزینی سیستم‌های مالی سنتی است که از جوامع، اکوسیستم‌های زنده و محیط‌ زیست محافظت می‌کند. در این مقاله از وبلاگ صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس به صورت مفصل درباره ریفای صحبت خواهیم کرد. در امور مالی احیا کننده، فعالیت اقتصادی به جای استخراج ناپایدار منابع، توزیع ناعادلانه سود و نادیده گرفتن ارزش اکوسیستم‌های زنده، به همه شرکت‌کنندگان زنده سیستم نفع می‌رساند. اگرچه ReFi هنوز در مراحل اولیه خود قرار دارد اما در آینده می‌تواند نحوه استفاده از پول و امور مالی را به عنوان ابزاری برای کمک به رشد زندگی افراد تغییر دهد.

پادکست ریفای ReFi چیست؟ همه چیز درباره امور مالی احیا کننده

ریفای چیست؟

کلمه ریفای از عبارات Regenerative Finance به معنی امورمالی احیا کننده گرفته شده و به اختصار به آن ReFi گفته می‌شود. امور مالی احیا کننده برای توصیف یک مفهوم که روش‌های مالی را با مسئولیت اجتماعی، پایداری و بازسازی ادغام می‌کند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. هدف از امور مالی احیا کننده ایجاد سیستم‌های اقتصادی است که تنها به سوددهی مالی محدود نمی‌شود، بلکه روی ارتقای رفاه اجتماعی، محیط زیستی و اقتصادی تمرکز دارد.

هدف اصلی ReFi حمایت از اقتصاد احیا کننده است که بر رفاه اجتماعی، شکوفایی اقتصادی، پایداری منابع، بازسازی و نوسازی تاکید دارد. یک اقتصاد احیا کننده برخلاف مدل اقتصادی خطی مرسوم که بیشتر بر استخراج، مصرف و ضایعات متکی است، به شیوه‌ای دایره‌ای و کل‌نگر عمل می‌کند.

مشاهده لیست قیمت ارز دیجیتال در صرافی او ام پی فینکس

مزایای ریفای چیست؟

مزایای امور مالی احیا کننده یا ریفای

امور مالی احیا کننده شامل سرمایه‌گذاری در تامین مالی شرکت‌های اجتماعی است که نیازهای جامعه را برطرف می‌کنند؛ پروژه‌های انرژی پاک، حمایت از پروژه‌های جبران کربن مبتنی بر بلاک چین و حمایت از طرح‌های کشاورزی پایدار نمونه‌هایی از آن هستند. امور مالی سنتی اغلب به دلیل قرار دادن سود کوتاه مدت و توسعه بر پایداری بلندمدت و تخصیص نابرابر منابع مورد انتقاد قرار گرفته‌اند. این مشکلات از طریق امور مالی احیا کننده برطرف می‌شود و مزایای زیر را به همراه دارد:

رویکرد کل نگر: ریفای با در نظر گرفتن وابستگی متقابل مسائل اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی، رویکردی جامع برای سیستم‌های مالی اتخاذ می‌کند و نشان می‌دهد که انتخاب‌های مالی اثراتی فراتر از سود و زیان کوتاه مدت دارند.

پایداری: ریفای به شدت روی تامین منابع مالی برای راهکارهای خلاقانه و شرکت‌هایی که به پایداری و تجدید محیط زیست می‌پردازند، تاکید دارد. این موضوع شامل فراهم کردن منابع مالی برای فناوری‌های سبز (دوستدار محیط زیست)، کشاورزی پایدار و پروژه‌های انرژی تجدیدپذیر است.

تاثیر بر جامعه: هدف ReFi کاهش نابرابری‌های اجتماعی، اقتصادی و افزایش رفاه جامعه است. سرمایه‌گذاری‌ها معمولا روی طرح‌هایی انجام می‌شود که توانمندی جمعیت‌ محروم را افزایش دهد و برای آن‌ها دسترسی به آموزش، مراقبت‌های بهداشتی، مسکن ارزان قیمت و ایجاد شغل را فراهم کند.

تفکر بلند مدت: امور مالی احیا کننده، سرمایه‌گذاران و موسسات مالی را تشویق می‌کند تا به جای تمرکز بر سود کوتاه‌مدت، به تاثیرات بلندمدت تصمیم‌های خود فکر کنند. این استراتژی به دنبال ارتقای سیستم‌های اقتصادی قوی و قابل اعتماد است.

پاسخگویی و شفافیت: ReFi به دنبال صداقت و صراحت در معاملات تجاری است به این شکل که شرکت‌ها باید در مورد اقدامات پایدار خود گزارش دهند و سرمایه‌گذاران به چالش کشیده می‌شوند تا درباره اثرات اجتماعی و محیطی سرمایه‌گذاری‌های خود فکر کنند.

مشارکت جوامع: امور مالی احیاکننده نیازمند مشارکت جامعه است. هنگامی که جوامع محلی در فرایندهای تصمیم‌گیری مشارکت می‌کنند، نیازها و مشکلات راحت‌تر تشخیص داده می‌شوند.

مشاهده قیمت لحظه‌ای و خرید بیت کوین از صرافی ارز دیجیتال

مفهوم Regenerative Economy یا اقتصاد احیا کننده

عبارت regenerative economy به معنی اقتصاد احیا کننده است و هیچ فرد یا سازمانی به‌صورت انفرادی این عبارت را به کار نبرده و ابداع‌کننده آن نیست بلکه این اصطلاح از ایده کلی یک سیستم احیا کننده ذاتی سیستم های اکولوژیکی و طبیعی شکل گرفته؛ با این حال تعدادی از افراد و سازمان‌ها به شهرت و پیشرفت این مفهوم کمک کرده‌اند.

نویسنده، کارآفرین و حامی محیط زیست‌ پل هاوکن (Paul Hawken) نقش کلیدی در توسعه ایده regenerative economy ایفا کرده است. هاوکن در کتاب خود به نام «اکولوژی تجارت» که در سال ۱۹۹۳ منتشر شد، به بررسی ایده ایجاد یک اقتصاد پایدار که از چرخه‌های بازسازی طبیعت به جای استفاده و کاهش منابع الگوبرداری می‌کند، پرداخت.

جان فولرتون (John Fullerton)، بنیانگذار و رئیس موسسه کپیتال (Capital Institute)، یکی دیگر از مدافعان مشهور سرمایه‌داری و اقتصادهای احیاکننده است. فعالیت‌های وی بحث‌های زیادی را در مورد امور مالی و اقتصاد پایدار ایجاد کرده؛ او به طور گسترده در مورد تغییر از یک اقتصاد استخراجی معمولی به یک اقتصاد احیا کننده صحبت می‌کند.

ریفای چگونه کار می‌کند؟

ریفای شامل یافتن فرصت‌های سرمایه‌گذاری اثرگذار و تخصیص منابع به طرح‌ها و فعالیت‌هایی مانند کشاورزی پایدار، انرژی تجدیدپذیر، احیای بوم‌شناسی و رفاه جامعه است. امور مالی احیا کننده همچنین روی تفکرات طولانی مدت، اصول اقتصاد چرخه‌ای (مانند حمایت از طرح‌هایی که باعث کاهش ضایعات و ترویج بازیافت می‌شوند) و تقویت جامعه تمرکز دارد. علاوه بر این، ریفای در وب۳ امکان می‌دهد افراد تصمیمات مالی خود را به عنوان یک فرد دارای دیدگاه اجتماعی بگیرند و منافع مالی خود را با اهداف کلی پایداری، مزایای محیطی و اجتماعی منطبق کنند. در ادامه یک مثال از نحوه کار ریفای را بررسی می‌کنیم.

نحوه کار ReFi با استفاده از اوراق قرضه سبز غیرمتمرکز

اوراق قرضه سبز غیرمتمرکز در دسته محصولات مالی قرار می‌گیرند که به اصول مالی احیا کننده پایبند هستند و روی پلتفرم های بلاک چین منتشر می‌شوند. سرمایه‌گذاران از سراسر جهان می‌توانند به‌طور مستقیم از طریق یک پلتفرم صدور اوراق بهادار غیرمتمرکز در فروش اوراق بهادار شرکت کنند و نیازی به یک مدیر متمرکز ندارند. شرایط اوراق قرضه سبز غیرمتمرکز مانند نرخ بهره، تاریخ سررسید و برنامه توزیع به طور خودکار از طریق قراردادهای هوشمند ایجاد، صادر و مدیریت می‌شود.

اوراق بهادار سبز غیرمتمرکز با استفاده از فناوری بلاک‌چین توکن‌بندی می‌شوند که نشان دهنده مالکیت دیجیتالی اوراق است، هر توکن مقدار خاصی از ارزش اوراق را مشخص می‌کند. به عنوان مثال، هر توکن اوراق بهادار صادر شده توسط یک شرکت انرژی خورشیدی، بخشی از کل سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود به جای سرمایه‌گذاری در خود پروژه خورشیدی، سرمایه‌گذاران این توکن‌های اوراق بهادار را دریافت می‌کنند.

پیشنهادات اوراق قرضه سبز غیرمتمرکز، منابع مالی را تأمین می‌کنند تا در پروژه‌های پایداری که به محیط زیست و اقتصاد دایره‌ای سود می‌رسانند، سرمایه‌گذاری شود. علاوه بر این، اوراق سبز غیرمتمرکز شامل ابزارهایی برای نظارت بر تأثیرات پروژه‌های مورد حمایت و اطمینان از پایبندی آن‌ها به استانداردهای پایداری از پیش تعیین شده، است.

از طریق یک ساختار سازمان غیرمتمرکز و مستقل که به آن دائو (DAO) گفته می‌شود، ذینفعان در یک اکوسیستم اوراق بهادار سبز غیرمتمرکز، مانند سرمایه‌گذاران و سهام‌داران پروژه، می‌توانند در فرآیند تصمیم‌گیری شرکت کنند.

یک نمونه از این موارد می‌تواند ایجاد یک سازمان غیرمتمرکز و خودکار (DAO) برای اوراق بهادار سبز باشد که به توکن‌داران اجازه می‌دهد پروژه‌های جدید را برای صدور اوراق سبز آینده پیشنهاد داده و در تصمیم‌گیری‌های مرتبط شرکت کنند. اکوسیستم اوراق قرضه سبز غیرمتمرکز در طول زمان از طریق راه‌حل‌های خلاقانه پایدار با بودجه جدید، ارتقاء قراردادهای هوشمند و بازخورد جامعه توسعه می‌یابد.

مشاهده قیمت لحظه‌ای و خرید فگ از صرافی ارز دیجیتال

چگونگی حمایت مدل‌های مالی دایره‌ای از اقتصاد تجدیدپذیر

مدل‌های مالی دایره‌ای به سیستم‌های مالی اشاره دارند که هدف آن‌ها ارتقا روش‌های اقتصادی پایدار است و در مقابل رویکرد سنتی اقتصاد خطی قرار می‌گیرد. اقتصاد دایره‌ای روی کاهش ضایعات و بهره‌وری بیشتر منابع تمرکز دارد اما در اقتصاد خطی مدل تولید به صورت دریافت مواد اولیه، تولید و دورانداختن است.

به عنوان مثال، یک صندوق مالی دایره‌ای در شرکت‌هایی سرمایه‌گذاری می‌کند که در حوزه تولید کالاهای سبز و دوستدار محیط زیست تولید هستند یا در زمینه‌هایی مانند کشاورزی پایدار یا انرژی تجدیدپذیر فعالیت دارند و اثرات منفی کمتری بر محیط زیست می‌گذارند.

همچنین، اقتصاد مالی دایره‌ای صدور اوراق قرضه سبز و سایر محصولات مالی پایدار را آسان می‌کند. این اوراق وظیفه تامین مالی پروژه‌هایی را که به ارتقا کارآیی منابع، کاهش ضایعات و حفظ محیط زیست می‌پردازند، را بر عهده دارند. به عنوان مثال، یک پروژه که فعالیت آن ایجاد زیرساخت بازیافت برای کاهش ضایعات پلاستیک است، می‌تواند از تأمین مالی از طریق یک فراخوان مالی دایره‌ای بهره‌مند شود.

علاوه بر این، مدل‌های مالی دایره‌ای به ارتقا زنجیره تامین کمک زیادی می‌کنند. شرکت‌هایی که زنجیره‌های تامین دایره‌ای دارند معمولا اقلام بادوام و ساده برای تعمیر و بازیافت می‌سازند. این شرکت‌ها در مقابل پذیرش شیوه‌های پایدارتر، از طرح‌های مالی دایره‌ای حمایت مالی دریافت می‌کنند.

نقش ریفای در وب ۳

امور مالی احیاکننده در وب 3

امور مالی احیا کننده با آوردن مسئولیت اجتماعی و پایداری به اکوسیستم مالی غیرمتمرکز، نقش کلیدی در وب ۳ (Web 3) مبتنی بر بلاک چین ایفا می‌کنند. این موضوع از طریق راهکارهای مختلف تحقق می‌یاید که برخی از آن‌ها را در ادامه می‌بینید:

تشویق به سرمایه‌گذاری‌های سبز

پلتفرم‌های وب۳ می‌توانند با فعال کردن سرمایه‌گذاری‌های پایدار، افراد و سازمان‌ها را قادر به تامین مستقیم ترکیبی از ابتکارات و پروژه‌های اقتصادی واگرایانه از طریق پلتفرم‌های جمع‌سپاری غیرمتمرکز سازند. سرمایه‌گذاران می‌توانند تامین مالی پروژه‌هایی با محوریت فناوری‌های سبز، کشاورزی احیاکننده، انرژی‌های تجدیدپذیر و سایر شرکت‌های دوستدار محیط زیست را بر عهده بگیرند.

اندازه‌گیری شفاف

وب۳ می‌تواند با استفاده از فناوری بلاک چین، اندازه‌گیری تاثیر قابل تایید و در زمان واقعی را برای پروژه‌های احیا کننده ارائه دهد. با اجازه دادن به کاربران برای نظارت بر اثرات زیست محیطی و اجتماعی سرمایه‌گذاری‌های خود، اکوسیستم مالی پاسخگوتر می‌شود و در نتیجه افراد به آن راحت‌تر اعتماد می‌کنند.

اعطای وام و استقراض با مسئولیت اجتماعی

ریفای در وب۳ وجوه نقد را به طرح‌هایی که تأثیر اجتماعی در اولویت آن‌ها قرار دارد، اختصاص می‌دهد؛ در اصل با این کار به وام‌دهی و وام‌گیری مسئولیت‌پذیر اجتماعی کمک می‌کند. وام‌گیرندگان می‌توانند برای پروژه‌هایی مانند توسعه جامعه یا فعالیت‌های آموزشی که به اصول احیا کننده پایبند هستند، به بودجه دسترسی داشته باشند.

اوراق قرضه سبز غیرمتمرکز

وب۳ عرضه و معاملات اوراق قرضه سبز غیرمتمرکز را که به تامین مالی طرح‌های سبز کمک می‌کند، فراهم می‌آورد. با استفاده از قراردادهای هوشمند، پرداخت بهره به صورت خودکار صورت می‌گیرد و باعث شفافیت و تضمین تخصیص بودجه به سرمایه‌گذاری‌های احیا کننده می‌شود.

استقرار احیا کننده و کشاورزی محصول

کاربران امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) می‌توانند برای حمایت از طرح‌هایی که پایداری را در اولویت قرار می‌دهند، در استیکینگ احیاکننده و ییلد فارمینگ (Yield Farming) شرکت کنند. کاربران می‌توانند ضمن حمایت از پروژه‌های زیست محیطی سودمند، با سرمایه‌گذاری و وام دادن نقدینگی به پروژه‌های دوستدار محیط زیست، از مشوق‌ها بهره‌مند شوند.

تاثیر حاکمیت جامعه محور

وب۳ باعث ایجاد حاکمیت غیرمتمرکز می‌شود و اجازه تاثیرگذاری جامعه روی تخصیص بودجه و توسعه پروژه‌های مالی احیاکننده می‌دهد، در نتیجه این اطمینان به وجود می‌آید که باورها و نیازهای جامعه با سرمایه‌گذاری‌های احیاکننده برآورده می‌شوند.

مقایسه دیفای و ریفای

مقایسه دیفای و ریفای

امور مالی غیرمتمرکز و احیاکننده دو مفهوم متفاوت با اهداف متمایز هستند. در حالی که دیفای بر توسعه یک اکوسیستم مالی غیرمتمرکز و جامع تمرکز دارد، امور مالی احیا کننده بر تاثیرات اجتماعی و محیطی مفید در فعالیت‌های مالی خود تأکید می‌کند. با این حال، این دو مفهوم قابلیت تکمیل یکدیگر را دارند، زیرا دیفای فرصت‌ها و ابزارهایی برای پروژه‌های مالی بازآفرینانه ارائه می‌دهد.

به عنوان مثال، پلتفرم‌های DeFi امکان ارتباط سرمایه‌گذاران برای تأمین مالی طرح‌های احیاکننده بدون استفاده از واسطه‌ فراهم می‌کنند. علاوه بر این، برخی از پروژه‌های DeFi با اتخاذ شیوه‌های پایدار در پروتکل‌های خود با اصول احیاکننده همسو می‌شوند و تکنیک‌های استخراج دوستدار محیط‌زیست را برای پروژه‌های پایدار یا استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر برای شبکه‌های بلاک چین خود به کار می‌برند.

پرسش‌های پر تکرار در مورد ریفای یا امور مالی احیا کننده

  • پروژه‌های ریفای در ارز دیجیتال چیست؟

    پروژه‌هایی مانند گیت‌کوین (Gitcoin)، پانوالا (Panvala) و ریگن‌نتورک (Regen Network) از مهم‌ترین پروژه‌های موجود در این زمینه به شمار می‌روند.

  • اقتصاد احیا کننده چیست؟

    اقتصاد احیا کننده به معنای دور شدن از مدل های کسب و کار استخراجی و ایجاد پتانسیل مشارکت‌های مثبت برای حفظ طبیعت و جامعه است.

الناز جلالی

من، الناز جلالی، فارغ‌التحصیل رشته کامپیوتر هستم و بیش از سه سال است که به عنوان تولیدکننده محتوا در فضای رمزارز کشور فعالیت میکنم. به حوزه تکنولوژی و فناوری علاقه‌ زیادی دارم و آشنایی با بازارهای مالی باعث شد فعالیت خود را در دنیای ارز دیجیتال شروع کنم. در همین راستا، با دقت به جزئیات و توجه به نیازهای هدفمند مخاطبان، سعی در ارائه اطلاعات مفید، متنوع و تخصصی در این زمینه دارم. نوشتن را به عنوان یک ابزار برای انتقال افکار و ایده‌‌ها انتخاب کرده‌ام و در تلاش برای ایجاد محتوایی آموزنده و اثرگذار برای مخاطبان هستم.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا