تحلیل ارز دیجیتالتحلیل تکنیکال ارز دیجیتالواچ لیست هفتگی

واچ لیست هفتگی ۱۹ تیر؛ او ام پی فینکس

به گزارش واحد ترید و تحلیل صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس، تعداد استخدامی‌های جدید در آمریکا بدون احتساب بخش کشاورزی (Nonfarm Payrolls) در ماه ژوئن، افزایش داشت که البته پایین‌تر از انتظارات کارشناسان بود. با وجود این‌که این گزارش حاکی از بهبود شرایط بازار کار در این کشور بود، ناظران بازارها همچنان نگران میانگین ساعتی دستمزدها هستند که در بازه‌های ماهانه و سالانه، ثابت باقی مانده است.

پادکست واچ لیست هفتگی ۱۹ تیر


طبق محاسبات ابزار فدواچ سی ام ای گروپ (CME FedWatch Tool)، عملکرد این شاخص‌های اقتصادی نتوانست انتظارات در مورد افزایش ۰.۲۵ درصدی نرخ بهره فدرال رزرو در نشست بعدی این سازمان را تغییر دهد. این مسئله باعث شد بازار سهام آمریکا تحت فشار قرار گیرد و ۳ شاخص مهم این بازار، دچار کاهش در عملکرد هفتگی خود شوند؛ شاخص‌های اس‌اند‌پی ۵۰۰ (S&P 500) و نزدک (Nasdaq)، به‌ترتیب با ۱.۱۶ درصد و ۰.۹۲ درصد کاهش همراه بودند.


یکی دیگر از عواملی که به‌طور جزئی بر بازار ارزهای دیجیتال اثر منفی گذاشت، اظهارات نیکولاس پانیگیراوغلو، مدیرعامل بانک جی پی مورگان (JP Morgan)، در رابطه با ETF اسپات (Spot) بیت کوین بود که معتقد است چنین محصولی، صنعت رمزارزها را متحول نخواهد کرد. وی علت این اظهارات خود را عدم علاقه سرمایه‌گذاران در حوزه اروپا و کانادا به استفاده از صندوق معامله‌گری اسپات بیت کوین عنوان کرد و معتقد است که آمریکا نیز، احتمالاً شرایطی مشابه را تجربه کند.


حالا سوالی که ذهن فعالان بازار را درگیر کرده این است که آیا خریداران می‌توانند قیمت بیت کوین را از مقاومت پیش روی آن عبور دهند یا خیر؟ ناگفته نماند که در صورت عملکرد موفق بیت کوین، برخی آلت کوین‌ها نیز می‌توانند رشد بیشتری را نسبت به رقبای خود ثبت کنند. با توجه به این موارد و طبق روال هر هفته از واچ لیست ارزهای دیجیتال، بیت کوین و برخی آلت کوین‌های مستعد رشد را مورد تحلیل و بررسی قرار می‌دهیم.


در واچ لیست هفتگی ۱۹ تیر ماه او ام پی فینکس، به تحلیل تکنیکال بیت کوین (BTC) و آلت کوین‌های سولانا (SOL)، آوالانچ (AVAX) و ایاس (EOS) در تایم فریم‌های ۱ روزه و ۴ ساعته می‌پردازیم.

واچ لیست هفتگی ۱۹ تیر؛ تحلیل تکنیکال بیت کوین (BTC)

بیت کوین در نمودار ۱ روزه، چند روز اخیر را بین میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه (۲۰D EMA) در سطح ۲۹,۸۵۴ دلار و مقاومت ۳۱,۰۰۰ دلاری پیش روی خود رنج زده است. این مسئله نشان‌دهنده عدم قطعیت در دیدگاه خریداران و فروشندگان این رمزارز است. بیت کوین مثل همیشه نخستین رمزارزی است که در واچ لیست هفتگی ۱۹ تیر ماه مورد بررسی قرار می‌دهیم.

تحلیل بیت کوین در نمودار 1 روزه
تحلیل بیت کوین در نمودار ۱ روزه – TradingView


قیمت بیت کوین در روز ۷ جولای (۱۶ تیر) از میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه یک جهش (Bounce) داشت که یعنی خریداران از این سطح به‌شدت حمایت می‌کنند. اکنون این سرمایه‌گذاران برای غلبه بر مقاومت ۳۱,۵۰۰ دلاری، مجدداً تلاش خواهند کرد؛ در صورت موفقیت، بیت کوین می‌تواند مرحله بعدی روند صعودی خود را آغاز کند که در این مسیر، ابتدا تا ۳۲,۴۰۰ دلار و سپس تا مرز ۴۰,۰۰۰ دلار می‌تواند رشد داشته باشد.


اما احتمالاً فروشندگان بازار نیز برنامه‌هایی برای خود داشته باشند. این دسته از فعالان بازار از مقاومت پیش روی بیت کوین دفاع می‌کنند و برای کاهش قیمت به زیر حمایت ۲۹,۵۰۰ دلاری، تلاش خواهند کرد. در صورت از دست‌رفتن این حمایت، ممکن است حد ضرر (Stop Loss) چندین معامله خرید کوتاه‌مدت فعال شود که نتیجه آن می‌تواند کاهش قیمت BTC تا میانگین متحرک ساده ۵۰ روزه (۵۰D SMA) در سطح ۲۸,۱۰۱ دلار باشد.

تحلیل بیت کوین در نمودار 4 ساعته
تحلیل بیت کوین در نمودار ۴ ساعته – TradingView


تحلیل بیت کوین در نمودار ۴ ساعته نشان می‌دهد که قیمت در یک محدوده معاملاتی با کف ۲۹,۵۰۰ دلار و سقف ۳۱,۵۰۰ دلار قرار گرفته است. به‌طور کل، زمانی که قیمت یک دارایی در یک محدوده فشرده قرار می‌گیرد، در نهایت این محدوده گسترده‌تر خواهد شد؛ اما تشخیص جهت دقیق شکست قیمت، کار آسانی نیست. از این رو بهتر است جهت باز کردن موقعیت‌های سنگین، صبر کرد تا قیمت از محدوده مذکور خارج شود.


چنانچه قیمت از میانگین متحرک ساده ۵۰ روزه یک شکست صعودی تشکیل دهد، خریداران بیت کوین برای هدایت و عبور قیمت بالاتر از ۳۱,۵۰۰ دلار تلاش خواهند کرد. در صورتی که خریداران در این حرکت موفق ظاهر شوند، بیت کوین یک حرکت صعودی جدید را تجربه خواهد کرد. اما اگر قیمت بیت کوین به زیر حمایت ۲۹,۵۰۰ دلار کاهش داشته باشد، ممکن است این اصلاح، قیمت را تا سطح ۲۷,۵۰۰ دلار ادامه دهد.


مطالعه بیشتر: معرفی بهترین اندیکاتور تریدینگ ویو

واچ لیست هفتگی ۱۹ تیر؛ تحلیل تکنیکال سولانا (SOL)

ارز دیجیتال سولانا چند ماه اخیر را در محدوده معاملاتی گسترده‌ای بین ۱۵.۲۸ دلار تا ۲۷.۱۲ دلار سپری کرده است. عدم موفقیت فروشندگان در حفظ قیمت پایین‌تر از حمایت این محدوده، باعث رشد قیمت سولانا و عبور از خط روند صعودی (Uptrend Line) مشخص‌شده در نمودار ۱ روزه این رمزارز شد؛ این یعنی که خریداران در تلاشند تا مجدداً به بازار وارد شوند. سولانا دومین رمزارزی است که در واچ لیست هفتگی ۱۹ تیر مورد تحلیل و بررسی قرار می‌دهیم.

تحلیل سولانا در نمودار 1 روزه
تحلیل سولانا در نمودار ۱ روزه – TradingView


میانگین متحرک‌ها در تایم فریم ۱ روزه یک تقاطع صعودی (Bullish Crossover) را تشکیل داده‌اند و شاخص قدرت نسبی (Relative Strength Index / RSI) سولانا نیز در محدوده اشباع خرید (Overbought) قرار گرفته است. مجموع این موارد نشان می‌دهند که حرکت فعلی قیمت SOL به‌سمت نخستین مقاومت پیش رو خواهد بود. سولانا در مسیر صعودی، یک مقاومت جزئی در سطح ۲۲ دلار دارد که با عبور از آن، ممکن است یک رالی (حرکت صعودی / Rally) را ابتدا تا ۲۴ دلار و سپس تا مقاومت مهم ۲۷.۱۲ دلاری تشکیل دهد.


اما در آن روی سکه، حمایت مهم رمزارز سولانا سطح ۱۸.۷۰ دلار برآورد شده است. از دست‌رفتن این سطح و بسته‌شدن کندل ۱ روزه پایین‌تر از آن، احتمال کاهش قیمت تا محدوده حمایتی قوی بین ۱۶.۱۸ دلار تا ۱۵.۲۸ دلار را به‌وجود می‌آورد.

تحلیل سولانا در نمودار 4 ساعته
تحلیل سولانا در نمودار ۴ ساعته – TradingView


در نمودار ۴ ساعته ارز سولانا، خطوط میانگین متحرک‌ها رو به بالا شروع به حرکت کرده‌اند و شاخص RSI به محدوده مثبت وارد شده است. این مسئله، شرایط فعلی را به سود خریداران نشان می‌دهد. با این حال، فروشندگان هنوز تسلیم نشده و قیمت را تا میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه پایین کشاندند.


اکنون در صورتی که قیمت SOL از این میانگین متحرک جهشی قوی داشته باشد، خریداران برای عبور از مقاومت ۲۲ دلاری مجدداً تلاش می‌کنند و در صورت موفقیت، قیمت پتانسیل رشد تا ۲۴ دلار را پیدا خواهد کرد.


نخستین نشانه تضعیف قیمت سولانا نیز، کاهش به زیر میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه است. این مسئله نشان‌دهنده برداشت سود خریداران کوتاه‌مدت است و ممکن است قیمت، کاهش خود را تا میانگین متحرک ساده ۵۰ روزه ادامه دهد.


مطالعه بیشتر: آشنایی با بهترین اندیکاتورها در تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال

واچ لیست هفتگی ۱۹ تیر؛ تحلیل تکنیکال آوالانچ (AVAX)

قیمت ارز آوالانچ در نمودار ۱ روزه، طی چند روز اخیر در تلاش برای عبور از میانگین متحرک ساده ۵۰ روزه در سطح ۱۲.۹۹ دلار بود که موفق شد در تاریخ ۸ جولای (۱۷ تیر)، این سطح را پشت سر بگذارد. در ادامه، به تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال AVAX در واچ لیست هفتگی ۱۹ تیرماه می‌پردازیم.

تحلیل آوالانچ در نمودار 1 روزه
تحلیل آوالانچ در نمودار ۱ روزه – TradingView


میانگین متحرک‌های آوالانچ در آستانه تشکیل یک تقاطع صعودی هستند و شاخص قدرت نسبی این رمزارز، به ناحیه مثبت جهش داشته است. مجموع این موارد، شرایط فعلی قیمت را به سود خریداران نشان می‌دهد. به این ترتیب، قیمت آوالانچ می‌تواند تا ۱۶ دلار رشد پیدا کند که در این سطح، دفاع قدرتمند از سوی فروشندگان دور از انتظار نیست.


در صورتی که رمزارز AVAX در میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه (۱۳ دلار) حمایت خود را پیدا کند، احتمال تشکیل یک حرکت صعودی با هدف ۱۸ دلار به‌وجود خواهد آمد. مهم‌ترین سطح قیمت ارز آوالانچ در سناریوی نزولی ۱۲ دلار است؛ چراکه از دست‌رفتن آن به منزله احتمال کاهش قیمت تا حمایت مهم ۱۰.۵۲ دلاری است.

تحلیل آوالانچ در نمودار 4 ساعته
تحلیل آوالانچ در نمودار ۴ ساعته – TradingView


در نمودار ۴ ساعته ارز دیجیتال آوالانچ، یک الگوی مثلث متقارن (Symmetrical Triangle) تشکیل شده که قیمت از آن عبور کرده است و یعنی، خریداران در تلاشند کنترل شرایط را به‌دست گیرند. این حرکت صعودی ممکن است نزدیک به سطح ۱۵ دلار با مقاومت روبه‌رو شود که پیش‌بینی می‌شود خریداران با اصلاح قیمت، اقدام به خرید در کف نزدیک به میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه کنند. در صورتی که این سطح به‌عنوان حمایت حفظ شود، احتمال تشکیل یک رالی بالاتر از ۱۵ دلار بیشتر می‌شود.


اما چنانچه فروشندگان قصد جلوگیری از این حرکت را دارند، باید هرچه سریع‌تر قیمت را به زیر میانگین متحرک‌ها بکشانند. این مسئله ممکن است یک تله برای خریداران ایجاد کند و منجر به لیکوییدی پوزیشن‌های لانگ (پیش‌بینی صعود قیمت / Long) شود. در این صورت، قیمت آوالانچ احتمالاً تا خط حمایت الگوی مثلث متقارن (support line of the symmetrical triangle) در نمودار فوق کاهش پیدا کند.


مطالعه بیشتر: آموزش نوسان گیری ارز دیجیتال

واچ لیست هفتگی ۱۹ تیر؛ تحلیل تکنیکال ایاس (EOS)

رمزارز ایاس هم‌اکنون در حال تشکیل الگوی سقف بالاتر و سقف پایین‎‌‌تر (Higher High, Higher Low) در نمودار ۱ روزه خود است که یعنی احتمال دارد در کوتاه‌مدت، روند قیمت EOS تغییر پیدا کند. ایاس آخرین ارز دیجیتال مورد تحلیل در واچ لیست هفتگی ۱۹ تیر ماه است.

تحلیل ایاس در نمودار 1 روزه
تحلیل ایاس در نمودار ۱ روزه – TradingView


شیب خط میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه ایاس در سطح ۰.۷۳ دلار از بین رفته و شاخص RSI به مرز میانی نزدیک شده است که یعنی فشار فروش برای این رمزارز در حال کاهش است. تنها در صورتی می‌توان گفت روند نزولی برای ایاس پایان یافته که خریداران با فعالیت خود، قیمت را از مقاومت ۰.۷۹ دلاری عبور دهند. قیمت EOS در ادامه این مسیر، می‌تواند تا ۰.۹۳ دلار رشد داشته باشد.


اما در غیر این صورت، اگر قیمت با رسیدن به مقاومت مذکور کاهش پیدا کند، یعنی فروشندگان در سطوح بالاتر فعالیت بیشتری دارند. این مسئله می‌تواند قیمت ایاس را برای مدت طولانی‌تری در ناحیه ۰.۶۰ دلار تا ۰.۷۹ دلار نگه دارد.

تحلیل ایاس در نمودار 4 ساعته
تحلیل ایاس در نمودار ۴ ساعته – TradingView


قیمت EOS در نمودار ۴ ساعته به‌تدریج در حال رشد است. در صورتی که خریداران قیمت را از میانگین متحرک ساده ۵۰ روزه عبور دهند، این حرکت می‌تواند تا آزمایش مجدد (Retest) مقاومت ۰.۷۹ دلاری ادامه پیدا کند. در صورت غلبه ایاس بر این سطح، این رمزارز می‌تواند ابتدا تا ۰.۸۳ دلار و در نهایت ۰.۹۰ دلار رشد داشته باشد.


اما خلاف این سناریو زمانی است که قیمت کاهش پیدا کند و خط روند صعودی (Uptrend Line) مشخص‌شده در نمودار را بشکند که یعنی، فروشندگان کنترل شرایط را دوباره در اختیار گرفته‌اند. در این صورت، قیمت ایاس ممکن است ابتدا تا ۰.۶۷ دلار و سپس تا ۰.۶۴ دلار کاهش داشته باشد.


در این پست از واچ لیست هفتگی ۱۹ تیر، ارزهای دیجیتال بیت کوین، سولانا، آوالانچ و ایاس را مورد تحلیل و بررسی قرار دادیم. به نظر شما این رمزارزها چه سناریوهایی را تایید می‌کنند؟ شما می‌توانید در بخش نظرات با ما در ارتباط باشید.

سوالات پرتکرار از واچ لیست هفتگی ۱۹ تیر

واچ لیست چیست؟

واچ لیست (Watchlist) به یک لیست از دارایی‌هایی گفته می‌شود که یک سرمایه‌گذار به‌طور دقیق آن‌ها را زیر نظر گرفته تا در صورت کاهش قیمت، یک موقعیت سرمایه‌گذاری سودآور برای خود ایجاد کند.

بهترین ارزهای دیجیتال هفته کدامند؟

با توجه به تحلیل‌های موجود و شرایط فعلی بازارهای سنتی و دیجیتال، ارزهایی که این هفته باید زیر نظر بگیرید بیت کوین، سولانا، آوالانچ و ایاس هستند.

الگوی مثلث متقارن چیست؟

مثلث متقارن (Symmetrical Triangle) به دوره‌ای خنثی از روند قیمت می‌گویند که در نهایت شکست صعودی یا نزولی قیمت را در پی دارد و آغازگر یک روند جدید در جهت همان شکست است.

واچ لیست این هفته چیست؟

پنج ارز دیجیتال این هفته با توجه به واچ لیست کوین تلگراف (CoinTelegraph)، ارزهای دیجیتال BTC، SOL، AVAX و EOS هستند.

پوریا کریم‌زاده

من پوریا کریم‌زاده هستم و بیشتر از چهار سال است که به‌طور رسمی وارد بازارهای مالی فارکس و کریپتو شدم. از کودکی عاشق هر نوع فناوری و زبان انگلیسی بودم و امروز تمرکز کاری خود را روی ارائه تحلیل فاندامنتال، اقتصاد کلان، اخبار بازار ارز دیجیتال و مقالات تخصصی در مورد بلاک چین و رمزارزها در نظر گرفته‌ام. شخصاً سرمایه‌گذاری را در بازه بلندمدت انجام می‌دهم و معتقدم که بلاک چین، بیت کوین و سایر پروژه‌های نوآورانه در صنعت کریپتو، آینده فرآیندهای مالی و نظام اقتصادی کشورها را شکل می‌‎دهند.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا