آموزش ارز دیجیتالآموزش تحلیل ارز دیجیتالآموزش سرمایه گذاریتحلیل ارز دیجیتال

نرخ بهره فدرال رزرو و تاثیر آن بر بازار ارزهای دیجیتال

تصمیمات و برنامه‌ریزی‌های پولی بانک مرکزی ایالات متحده یا همان فدرال رزرو همواره بر بازارهای مالی همچون بازار سهام، بازار فارکس و بازار ارزهای دیجیتال تاثیرگذار بوده‌است.

نرخ بهره فدرال رزرو یکی از مهم‌ترین داده‌های اقتصادی در کشور آمریکاست که با تغییر آن بازارهای مالی دستخوش تغییرات قابل توجهی خواهند شد. برای مثال با افزایش نرخ بهره فدرال رزرو در سال ۲۰۱۸ میلادی، بازار ارزهای دیجیتال وارد یک خواب زمستانی دوساله شد.

نرخ بهره فدرال رزرو چیست؟

نرخ بهره فدرال رزرو

منظور از نرخ بهره (Interest Rate) درصدی است که در ازای دریافت وام به بانک پرداخت می‌کنید و یا مبلغی است که در ازای سپرده‌گذاری پول در بانک از سوی بانک به شما پرداخت می‌شود.  

بانک مرکزی ایالات متحده پیرو مدیریت تورم و رکود در اقتصاد، در بازه‌های زمانی ۱/۵ ماهه نرخ بهره را اعلام می‌کند و از این طریق به کنترل جریان نقدینگی می‌پردازد.

تورم و رکود؛ اساسی‌ترین چالش‌ دولت‌ها

به طور کلی “تورم” و “رکود” مهم‌ترین مسائلی هستند که دولت و بانک‌های مرکزی در جهت کنترل آن تصمیمات خود را جهت می‌دهند.

با افزایش رکود در سطح جامعه، بانک‌های مرکزی می‌توانند با کاهش نرخ بهره افراد را به دریافت وام تشویق کنند و از این طریق جریان‌های نقدینگی وارد جامعه می‌شود، فعالیت‌های اقتصادی مجددا رونق می‌گیرند و به این ترتیب اقتصاد از رکود خارج می‌شود.

همچنین با کاهش نرخ بهره، بازدهی سپرده‌گذاری در بانک کاهش می‌یابد. بنابراین افراد سرمایه خود را از بانک‌ها خارج کرده و وارد سایر بازارها همچون بازار مسکن، بازار سهام، بازار فارکس و بازار ارزهای دیجیتال می‌کنند. به این ترتیب این بازارها نیز از رکود خارج خواهند شد.

به طور مشابه، با افزایش بیش از حد نقدینگی شاهد شکل گیری تورم در بازارهای کالا و سهام هستیم. در این شرایط بانک‌های مرکزی می‌توانند با افزایش نرخ بهره این جریان نقدینگی را به سمت بانک‌ها هدایت کنند. اما چگونه؟

سپرده‌گذاری در بانک همواره یکی از امن‌ترین روش‌های سرمایه‌گذاری در نظر عموم افراد است. با افزایش نرخ بهره افراد ترغیب می‌شوند تا سرمایه خود را در بانک‌ها قرار دهند تا از یک سود تضمینی برخوردار شوند. به بیان دیگر یک بازار موازی ایجاد شده و همین امر باعث می‌شود تا جریان نقدینگی از بازارهای مالی به سمت بانک‌ها سرازیر شود. به این ترتیب با افزایش نرخ بهره، عموما شاهد ریزش در بازارهای مالی خواهیم بود.

بنابراین بانک‌های مرکزی می‌توانند با کاهش یا افزایش نرخ بهره، جریان نقدینگی در بازارهای مالی را تحت تاثیر قرار دهند.

فدرال رزرو (Federal Reserve) یا همان بانک مرکزی آمریکا نیز یکی از مهم‌ترین سازمان‌هایی است که با اعمال سیاست‌های پولی و مالی به صورت مستقیم بر بازارهای مالی در سطح جهان تاثیرگذار است.

تاثیر نرخ بهره فدرال رزرو بر بازار ارزهای دیجیتال به چه صورت است؟

فدرال رزرو و ارز دیجیتال

فدرال رزرو (بانک مرکزی آمریکا) با انتشار داده‌های اقتصاد کلان همچون نرخ تورم و نرخ بهره می‌تواند تاثیرات عمیقی در بازه‌های زمانی کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت بر بازار کریپتوکارنسی داشته باشد.

افزایش نرخ بهره فدرال رزرو

با افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو در طول تاریخ، بازار ارزهای دیجیتال عموما ریزش‌های بزرگی را تجربه کرده‌است. بانک مرکزی آمریکا این افزایش در نرخ بهره را با هدف کنترل جریان نقدینگی و تورم انجام می‌دهد.

با افزایش نرخ بهره، تمایل درصد بالایی از افراد برای تزریق سرمایه و فعالیت در بازارهای مالی از جمله بازار ارزهای دیجیتال کاهش می‌یابد. بنابراین نقدینگی از بازار ارزهای دیجیتال خارج شده و وارد بانک‌ها می‌شود و این خروج سرمایه، ریزشی حتمی را برای بازار رمزارزها رقم خواهد زد.

کاهش نرخ بهره فدرال رزرو

بالعکس با کاهش نرخ بهره فدرال رزرو تمایل افراد برای سپرده‌گذاری در بانک کاهش می‌یابد و همین امر باعث شده تا افراد سرمایه خود را به سمت بازارهایی با ریسک و بازده بالاتر همچون بازار ارزهای دیجیتال هدایت کنند.

زمان اعلام نرخ بهره فدرال رزرو

تاریخ جلسات فدرال رزرو

بانک مرکزی آمریکا هر یک ماه و نیم، نرخ بهره جدید را طی جلسات و گزارش‌های رسمی اعلام می‌کند. در هر بار اعلام، این نرخ می‌تواند به تناسب شرایط اقتصادی حاکم، کاهش یا افزایش یابد و یا بدون تغییر باقی بماند.

با استفاده از تقویم‌ اقتصادی می‌توانید تاریخ جلسات فدرال رزرو و ساعت دقیق اعلام نرخ بهره فدرال رزرو را مشاهده کنید. تقویم اقتصادی نوع خاصی از تقویم است که در آن تمامی رویدادهای اقتصادی پیش‌رو در سطح جهان به تفکیک کشور و درجه اهمیت هر رویداد مشخص شده‌اند.

(تقویم اقتصادی ایران بورس)

چگونه در زمان اعلام نرخ بهره فدرال رزرو معامله کنیم؟

عموما در زمان انتشار داده‌های اقتصادی همچون نرخ تورم و نرخ بهره، بازار نوسان‌های بزرگی را تجربه می‌کند و معامله در چنین زمان‌هایی می‌تواند در نوع خود تصمیمی پرریسک باشد.

بنابراین اگر در حوزه‌های فاندامنتال و تکنیکال دانش و تجربه کافی دارید و می‌توانید پیش‌بینی نسبتا دقیقی به نرخ اعلامی داشته باشید، می‌توانید در زمان انتشار اخبار و داده‌های اقتصادی وارد معاملات خرید یا فروش مطابق با تحلیل خود شوید و از نوسان‌های هیجانی بازار در هنگام اعلام خبر، کسب سود کنید.

اما اگر هنوز مهارت لازم برای پیش‌بینی نرخ اعلامی را پیدا نکرده‌اید، بهتر است در زمان انشار نرخ‌های اقتصادی وارد معامله نشوید. منتظر بمانید تا تاثیرات هیجانی اعلام خبر در بازار فروکش کرده و پس از آرام شدن بازار، معاملات جدیدی را با توجه به استراتژی معاملاتی خود آغاز کنید.

با استفاده از سناریوهای زیر نیز می‌توانید یک دید کلی نسبت به بازار در زمان انتشار داده‌های اقتصادی پیدا کنید:

  • اگر نرخ بهره فدرال رزرو، برابر با نرخ پیش‌بینی شده اعلام شود، بازار ممکن است در زمان انتشار خبر، نوسان‌هایی هیجانی‌ را تجربه کند و از این طریق حد ضرر معاملات خرید و فروش تریدرها را فعال کرده و پس از آن به روند خود ادامه دهد.
  • زمانی که نرخ بهره فدرال رزرو، بیشتر از مقدار پیش‌بینی شده اعلام شود، بازار ارزهای دیجیتال ریزش قابل توجهی را تجربه خواهد کرد.
  • برعکس زمانی که نرخ بهره فدرال رزرو کمتر از مقدار پیش‌بینی شده اعلام می‌شود، بیت کوین و ارزهای دیجیتال صعود خوبی را تجربه خواهند کرد.

نکته بسیار مهم

اگر در تایم‌ فریم‌های پایین معامله می‌کنید و استراتژی معاملاتی شما اسکلپ است، تحت هیچ شرایطی مدیریت سرمایه در زمان اعلام اخبار و نرخ‌های اقتصادی را فراموش نکنید.

مطلب مرتبط: سقوط ارزهای دیجیتال با اعلام نرخ بهره بالاتر از پیش بینی ها

مطلب مرتبط: قیمت بیت کوین پس از افزایش نرخ بهره فدرال رزرو به ۲۲,۵۰۰ دلار رسید

سخن پایانی

نرخ بهره فدرال رزرو یکی از مهم‌ترین داده‌های اقتصادی است که تغییرات آن می‌تواند باعث رشد یا ریزش سنگین در سایر بازارهای مالی همچون بازار کریپتوکارنسی شود. تاریخ وساعت جلسه فدرال رزرو به وقت ایران را می‌توانید با استفاده از تقویم اقتصادی و یا منابع معتبر خبری دنبال کنید و در ثبت معاملات خود، نکات مربوط به هر نرخ و تاثیرات آن در بازار را حتما مد نظر قرار دهید.

منبع: تیم تولید محتوای ompfinex.com

الهه برات‌زاده

من الهه برات‌زاده هستم و در رشته اقتصاد از دانشگاه فردوسی مشهد فارغ التحصیل شدم. چهار سال است که در زمینه بازارهای مالی فعالیت می‌کنم و از هیچ کاری به اندازه نشستن پای چارت، ترید و یاد گرفتن مطالب جدید در این حوزه لذت نمی‌برم. به نظر من بیت‌کوین سهم بزرگی در آینده اقتصاد دنیا دارد و از این بابت که مسیر کاری من طوری شکل گرفت که می‌توانم به طور تخصصی از دنیای جذاب رمزارزها صحبت کنم، بی‌نهایت خوشحالم. هر محتوایی که تولید می‌کنم با حداکثر علاقه و دقت می‌نویسم و تنها چیزی که برای من اهمیت دارد،این است که بتوانم بیشترین تعامل را با مخاطب برقرار کنم و محتوای مورد نیاز او را ارائه دهم.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا