آموزش ارز دیجیتالآموزش صرافی او ام پی فینکس

آشنایی با معاملات تعهدی در صرافی او ام پی فینکس

معاملات تعهدی در او ام پی فینکس قابلیتی است که به کاربران این امکان را می‌دهد تا با قرار دادن مقدار مشخصی وجه تضمین در کیف پول حساب کاربری خود، در بازار ارز دیجیتال به صورت دو طرفه تا چندین برابر سرمایه خود معامله کنند.

فهرست مطالب

معاملات تعهدی به دو دسته معاملات فروش تعهدی و خرید تعهدی تقسیم می‌شوند که هر یک کاربرد ویژه‌ای دارند. معاملات فروش تعهدی روشی برای کسب سود در بازارهای نزولی بوده و عملکردی شبیه به معاملات Short در بازار جهانی دارد. بالعکس معاملات خرید تعهدی عملکردی مشابه معاملات Long در بازار جهانی داشته و فرصتی برای کسب سود بیشتر در روندهای صعودی بازار هستند.

ضریب معامله یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های معاملات خرید و فروش تعهدی بوده که به افراد اجازه می‌دهد چند برابر وجه تضمین خود معامله کنند و از این طریق در صورت موفقیت آمیز بودن معامله، سود بیشتری به دست آورند. لازم به ذکر است که استفاده از ضریب، ریسک معاملات تعهدی را افزایش داده و در صورت موفقیت آمیز نبودن معامله، ضرر آن نیز چند برابر می‌شود. در ادامه این مطلب از وبلاگ صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس، نحوه عملکرد معاملات تعهدی را به طور کامل توضیح می‌دهیم.

معاملات تعهدی در او ام پی فینکس

پلتفرم او ام پی فینکس با ارائه قابلیت معاملات تعهدی، به کاربران خود این امکان را می‌دهد تا در بازار ارز دیجیتال ضمن استفاده از ضریب معاملاتی، به صورت دو طرفه معامله کنند. معاملات تعهدی در او ام پی فینکس با دریافت وکالت خرید یا فروش دارایی از استخر مشارکت انجام می‌شود.

معاملات فروش تعهدی در او ام پی فینکس

معاملات فروش تعهدی در بازارهای نزولی مورد استفاده قرار می‌گیرند و روشی برای کسب سود از ریزش قیمت‌ها هستند و مکانیزمی شبیه به Short Position در بازار جهانی دارند.

در معاملات فروش تعهدی، کاربر با قرار دادن مقدار مشخصی وجه تضمین در کیف پول تعهدی حساب خود می‌تواند وکالت فروش مقدار مشخصی از رمزارز مورد نظرش را از استخر مشارکت او ام پی فینکس دریافت کند و سپس آن را در بازار به فروش برساند و در ازای آن وجه نقد به دست آورد.

زمانی که قیمت رمزارز مطابق با تحلیل معامله‌گر کاهش یابد، کاربر می‌تواند آن مقدار دارایی را مجددا در قیمت پایین‌تر خریداری کرده و به استخر مشارکت او ام پی فینکس بازگرداند. بنابراین یک معامله فروش تعهدی زمانی در سود قرار می‌گیرد که قیمت لحظه‌ای دارایی، از قیمت اولیه آن کمتر باشد.

به این ترتیب می‌توان در بازارهای نزولی از اختلاف قیمت یک رمزارز در جهت نزول بازار برای کسب سود استفاده کرد. در حال حاضر امکان ثبت معاملات فروش تعهدی در بازارهای تومانی و تتری او ام پی فینکس فراهم شده است. یعنی معامله‌گران می‌توانند با قرار دادن تتر یا تومان به عنوان وجه تضمین، وکالت فروش رمزارز مورد نظر خود را دریافت کنند.

یک مثال عددی از معاملات فروش تعهدی

فرض کنید ۵۰۰,۰۰۰ تومان وجه نقد در کیف پول حساب کاربری خود دارید و قیمت ترون (TRX) برابر با ۵,۰۰۰ تومان است. پیش‌بینی شما این است که قیمت ترون قرار است در یک روند نزولی بگیرد و به ۳,۰۰۰ تومان برسد.

در چنین شرایطی می‌توانید موجودی نقد خود یعنی همان ۵۰۰,۰۰۰ تومان را به کیف پول تعهدی حساب کاربری انتقال بدهید و با استفاده از آن وکالت فروش ۱۰۰ واحد ترون در قیمت ۵,۰۰۰ تومان را از استخر مشارکت او ام پی فینکس دریافت کنید و این مقدار از ارز TRX را در همان قیمت ۵,۰۰۰ تومان به فروش برسانید.

حال اگر بنا بر سطح کاربری شما مقدار کارمزد معامله ۰.۲ درصد در نظر گرفته شود، پس از فروش این ۱۰۰ واحد ترون و کسر دو کارمزد معامله (یک کارمزد برای ثبت معامله فروش تعهدی و یک کارمزد برای انجام معامله تعهد خرید) یعنی ۰.۲%*۲ که مجموعا ۲,۰۰۰ تومان خواهد شد، در نهایت ۴۹۸,۰۰۰ تومان موجودی نقد در اختیار شما قرار می‌گیرد.

حال می‌بایست منتظر بمانید تا قیمت ترون کاهش پیدا کند و به محدوده‌ای که پیش‌بینی کرده بودید برسد. هم اکنون اگر قیمت ترون مطابق با تحلیل شما به ۳,۰۰۰ تومان رسیده باشد، شما می‌بایست مجددا همان ۱۰۰ واحد TRX را با موجودی نقدی که از فروش ترون به دست آورده بودید، خریداری کرده و به استخر مشارکت بازگردانید. این بار برای خرید ۱۰۰ ترون می‌بایست ۳۰۰,۰۰۰ تومان پرداخت کنید.

بنابراین از ۴۹۸,۰۰۰ تومانی که در ازای فروش ترون به دست آوردید، ۳۰۰,۰۰۰ تومان می‌بایست بابت خرید ترون و بازگرداندن آن به استخر مشارکت هزینه شود. حال ۱۹۸,۰۰۰ تومان برای شما باقی می‌ماند و می‌توانید ۵۰۰,۰۰۰ تومان وجه تضمینی که در ابتدای کار در کیف پول تعهدی خود قرار دادید را نیز برداشت کنید. حالا شما مجموعا ۶۹۸,۰۰۰ تومان موجودی دارید و این یعنی ۱۹۸,۰۰۰ تومان سود.

بنابراین معاملات فروش تعهدی این امکان را فراهم کرده‌اند تا کاربران بتوانند در بازارهای نزولی از اختلاف قیمت یک رمزارز کسب سود کنند. به این ترتیب که دارایی را در قیمت بالاتر از استخر مشارکت قرض می‌گیرید، آن را به فروش می‌رسانید و در نهایت پس از کاهش قیمت آن را در قیمتی پایین‌تر خریداری می‌کنید و به استخر مشارکت پس می‌دهید.

در معاملات فروش تعهدی امکان استفاده از ضریب نیز وجود دارد و شما از این طریق می‌توانید موجودی نقد خود را افزایش دهید، قدرت فروش بیشتری داشته باشید و در صورت موفقیت‌آمیز بودن معامله، سود بیشتری به دست آورید.

در مثال بالا اگر از ضریب ۳ در موقعیت فروش تعهدی ترون استفاده می‌کردید، می‌توانستید وکالت فروش ۳۰۰ واحد از ارز ترون را دریافت کنید و در نهایت سود موقعیت را نیز ۳ برابر کنید. دقت کنید که استفاده از ضریب، ریسک معامله را افزایش می‌دهد و در صورت موفقیت‌آمیز نبودن معامله، منجر به چند برابر شدن ضرر معامله می‌شود.

معاملات خرید تعهدی در او ام پی فینکس

معاملات خرید تعهدی در روندهای صعودی مورد استفاده قرار می‌گیرند و روشی برای کسب سود از صعود قیمت‌ها هستند و مکانیزمی شبیه به Long Position در بازار جهانی دارند.

در معاملات خرید تعهدی، کاربر با قرار دادن مقدار مشخصی وجه تضمین در کیف پول تعهدی حساب کاربری می‌تواند با استفاده از ضریب تا چند برابر موجودی نقد حساب خود، وکالت خرید مقدار مشخصی از رمزارز مورد نظرش را از استخر مشارکت او ام پی فینکس دریافت کند.

در چنین شرایطی اگر معامله خرید تعهدی با موفقیت همراه شود، سود کاربر از معامله نیز به نسبت ضریبی که برای موقعیت انتخاب کرده، چند برابر می‌شود. لازم به ذکر است که در حال حاضر امکان انجام معاملات خرید تعهدی تنها در بازارهای تتری او ام پی فینکس امکان‌پذیر است. یعنی معامله‌گران می‌توانند با قرار دادن تتر به عنوان وجه تضمین و انتخاب ضریب برای معامله، قدرت خرید خود را افزایش دهند و وکالت خرید دارایی رمزارزی مورد نظرشان را دریافت کنند.

یک مثال عددی از معاملات خرید تعهدی

فرض کنید ۱۰۰ تتر موجودی نقد در کیف پول حساب کاربری خود دارید و پیش‌بینی‌ می‌کنید که قیمت بیت‌ کوین قرار است وارد یک روند صعودی شود. در چنین شرایطی می‌توانید این ۱۰۰ تتر موجودی نقد را به بیت‌کوین تبدیل کنید و از افزایش قیمت این رمزارز به کسب سود بپردازید.

حال اگر قیمت بیت کوین ۵ درصد افزایش پیدا کند، شما نیز ۵ درصد سود می‌کنید یعنی ۵ تتر. حال اگر همین معامله خرید را به روش تعهدی و با استفاده از ضریب انجام می‌دادید، می‌توانستید موجودی تتری خود را چند برابر کنید و از این افزایش قیمت بیت کوین سود بیشتری به دست آورید.

برای مثال اگر در همین معامله خرید بیت کوین ضریب ۳ را انتخاب می‌کردید می‌توانستید در ازای افزایش قیمت ۵ درصدی به جای ۵ تتر، ۱۵ تتر سود کنید.

نقدینگی معاملات تعهدی در او ام پی فینکس چگونه تامین می‌شود؟

استخر مشارکت صرافی او ام پی فینکس

استخر مشارکت صرافی او ام پی فینکس محلی است که نقدینگی معاملات تعهدی پلتفرم را تامین می‌کنند. کاربرهایی که هولدر ارزهای دیجیتال هستند و خود قصد انجام معاملات کوتاه مدت و میان مدت با دارایی رمزارزی‌شان را ندارند می‌توانند آن دارایی را از طریق قرار دادن در استخر مشارکت در اختیار تریدرهایی بگذارند که قصد انجام معاملات تعهدی را دارند.

این دسته از کاربران یعنی کسانی که دارایی رمزارزی خود را درون استخر مشارکت قرار می‌دهند اصطلاحا وکالت‌دهنده رمزارز بوده و معامله‌گرهایی که با قرار دادن وجه تضمین، از این دارایی رمزارزی برای انجام معاملات تعهدی استفاده می‌کنند اصطلاحا وکالت‌گیرنده رمزارز هستند.

به بیان دیگر استخر مشارکت او ام پی فینکس محلی است که کاربران وکالت‌دهنده رمزارز و کاربران وکالت‌گیرنده رمزارز را به یکدیگر متصل کرده و از این طریق نقدینگی معاملات تعهدی در پلتفرم تامین می‌گردد. کاربران وکالت‌دهنده در ازای این مشارکت برای تامین نقدینگی معاملات تعهدی، طی شرایط و ضوابط مشخصی در سود معاملات تعهدی با کاربران وکالت‌‌گیرنده شریک می‌شوند.

نحوه تقسیم سود و زیان معاملات تعهدی و استخر مشارکت

در صورتی که موقعیت تعهدی کاربر در یک روز باز شود و در همان روز به پایان برسد، تمام سود موقعیت متعلق به کاربر وکالت‌گیرنده یعنی همان معامله‌گر خواهد بود. اما اگر یک موقعیت تعهدی برای روزهای بعد تمدید شود، با هر بار تمدید روزانه موقعیت، در صورتی که موقعیت تعهدی در سود باشد ۳ درصد از سود آن به استخر تعلق می‌گیرد.

دوره زمانی محاسبه سود استخر مشارکت یک دوره ۳۰ روزه است که از ابتدا تا انتهای ماه شمسی را در برمی‌گیرد. در پایان هر دوره، سود محقق شده از موقعیت‌های تعهدی در طول ماه در هر استخر به تناسب میزان دارایی قرار داده شده در استخر بین وکالت‌دهندگان رمزارز تقسیم می‌شود.

بنابراین سود ماهانه مشارکت در استخر ارزهای دیجیتال به صورت مستقیم به مقدار سود معاملات تعهدی کاربران وکالت‌گیرنده و مدت زمان باز بودن موقعیت‌های تعهدی بستگی دارد. بدیهی است که اگر با دارایی شما در استخر هیچ معامله تعهدی سوددهی ثبت نگردد، سودی هم شامل حال آن دوره محاسباتی نمی‌شود.

لازم به ذکر است که استخر مشارکت در زیان معاملات تعهدی شریک نشده و هر زمان یک موقعیت تعهدی با ضرر به پایان برسد، زیان وارد شده به دارایی استخر از محل وجه تضمین کاربر وکالت‌گیرنده پرداخت می‌شود. بنابراین با مشارکت در استخر، اصل دارایی رمز ارزی کاربران وکالت‌دهنده همواره حفظ خواهد شد.

وجه تضمین در معاملات تعهدی چیست؟

وجه تضمین در معاملات تعهدی

وجه تضمین موقعیت مقدار موجودی نقد (تومان/تتر) در کیف پول شماست که با انتقال آن به کیف پول تعهدی می‌توانید، وکالت خرید یا فروش دارایی رمزارزی مورد نظرتان را از استخر مشارکت دریافت کنید. وجه تضمین موقعیت در واقع نشان‌دهنده این است که اگر موقعیت تعهدی با ضرر به پایان برسد، شما به عنوان کاربر وکالت‌گیرنده توانایی بازگرداندن دارایی وکالت‌گرفته‌شده به استخر مشارکت را دارید.

ضریب در معاملات تعهدی چگونه عمل می‌کند؟

ضریب در معاملات تعهدی

همانطور که در قسمت‌های قبل نیز اشاره شد، ضریب معاملاتی ابزاری است که به شما کمک می‌کند تا بیشتر از موجودی نقد خود معامله کرده و در صورت موفقیت‌آمیز بودن معامله، سود بیشتری به دست آورید.

ضریب در معاملات تعهدی در واقع قابلیتی است که به شما این امکان را می‌دهد تا بیش از مقدار وجه تضمین خود معامله کرده و وکالت خرید یا فروش مقدار بیشتری از یک رمزارز را دریافت کنید. به بیان دیگر در زمان استفاده از ضریب معامله، مقدار دارایی وکالت‌گرفته‌شده بیشتر از مقدار وجه تضمین کاربر است.

به این ترتیب اگر موقعیت تعهدی شما با سود همراه شود، به تناسب مقدار ضریب معامله، سود آن نیز چند برابر می‌شود. مثلا اگر سود یک موقعیت فروش تعهدی در حالت بدون ضریب برابر با ۱۰۰ تتر شود، در صورت استفاده از ضریب ۳ در این معامله سود آن برابر با ۳۰۰ تتر خواهدبود.

اما اگر موقعیت تعهدی موفقیت‌آمیز نباشد، ضرر آن نیز به همان نسبت چند برابر خواهد شد. ضریب معاملات تعهدی در پلتفرم او ام پی فینکس می‌تواند با توجه به نوع بازار انتخابی کاربر، بین یک تا پنج (۱X – 5X) متغیر باشد.

تمدید شدن معاملات تعهدی در او ام پی فینکس

معاملات تعهدی در او ام پی فینکس دارای محدودیت زمانی می‌باشند. هر موقعیت تعهدی تنها تا ۴ ساعت پس از باز شدن اعتبار داشته و پس از آن به طور خودکار برای ۴ ساعت بعدی تمدید می‌شود. این روال تمدید شدن‌های خودکار به مدت ۳۰ روز ادامه داشته و پس از سپری شدن این بازه زمانی، موقعیت به طور خودکار منقضی شده و به پایان می‌رسد.

به بیان دیگر کاربر وکالت‌گیرنده رمزارز تنها ۳۰ روز فرصت دارد تا دارایی وکالت‌گرفته‌شده را به استخر مشارکت بازگرداند و در این بازه ۳۰ روزه، اگر کاربر به صورت دستی موقعیت را نبندد و یا موقعیت لیکویید نشود، موقعیت تعهدی هر ۴ ساعت به طور خودکار تمدید خواهد شد. این تمدید شدن‌های خودکار مشمول پرداخت کارمزد بوده و این کارمزد از محل وجه تضمین کاربر پرداخت می‌شود. نحوه محاسبه کارمزد تمدید معاملات تعهدی در او ام پی فینکس به شرح زیر است:

به ازار هر بار تمدید موقعیت:

  • در بازارهای تومانی به ازای هر یک میلیون تومان سفارش، مبلغ ۳۰۰ تومان به عنوان کارمزد تمدید موقعیت از وجه تضمین کاربر کسر می‌شود. مثلا اگر حجم موقعیت تعهدی شما ۲,۴۰۰,۰۰۰ تومان باشد، با هر بار تمدید موقعیت مبلغ ۳*۳۰۰ تومان یعنی ۹۰۰ تومان بابت کارمزد تمدید موقعیت لحاظ می‌گردد.
  • در بازارهای تتری نیز به ازای هر ۳۰ تتر سفارش، مبلغ ۰.۰۰۸ تتر به عنوان کارمزد تمدید موقعیت از وجه تضمین کاربر کسر می‌شود. مثلا اگر حجم موقعیت تعهدی شما ۱۲۵ تتر باشد، با هر بار تمدید موقعیت مبلغ ۵*۰.۰۰۸ تتر یعنی ۰.۰۴ تتر به عنوان کارمزد تمدید موقعیت لحاظ می‌گردد.

با پایان روز سی‌ام از زمان باز شدن موقعیت، در صورتی که موقعیت توسط کاربر به صورت دستی بسته نشود و یا لیکویید نشود، معامله تعهدی به صورت خودکار به پایان می‌رسد.

لیکویید شدن معاملات تعهدی در او ام پی فینکس

لیکویید شدن معاملات تعهدی

در صورتی که میزان ضرر موقعیت/موقعیت‌های تعهدی شما از ۹۹ درصد وجه تضمین قرار داده شده در کیف پول تعهدی بیشتر شود، تمام موقعیت/موقعیت‌های تعهدی شما به طور خودکار بسته شده و اصطلاحا معامله لیکویید می‌شود.

به بیان دیگر منظور از لیکویید شدن معامله این است که ضرر موقعیت/موقعیت‌های تعهدی ۹۹ درصد مقدار وجه تضمین را مصرف کرده و حال می‌بایست ضرر وارد شده به دارایی وکالت‌گرفته‌شده از استخر مشارکت، از محل وجه تضمین کاربر پرداخت شود.

زمانی که موقعیت در آستانه لیکویید شدن قرار بگیرد، یک ایمیل هشدار از طرف او ام پی فینکس برای کاربر ارسال شده و کاربر می‌تواند با افزایش وجه تضمین، از لیکویید شدن موقعیت جلوگیری کند و یا معامله را به صورت دستی ببندد.

لازم به ذکر است که بنا بر شرایط و قوانین معاملات تعهدی در او ام پی فینکس، در صورت عدم دریافت هشدار لیکویید شدن موقعیت، هیچ مسئولیتی متوجه او ام پی فینکس نبوده و مسئولیت کامل رصد و مدیریت معاملات تعهدی باز کاربر تمام بر عهده ایشان است.

معاملات تعهدی برای چه کسانی مناسب است؟

انجام معاملات خرید و فروش تعهدی به صورت کلی برای افرادی مناسب است که در معاملات نوسان‌گیری کوتاه مدت و میان مدت مهارت کافی برای تحلیل بازار و ترید در بازارهای دو طرفه دارند. این افراد می‌توانند در بازارهای نزولی با انجام معاملات فروش تعهدی از ریزش قیمت‌ها کسب سود کنند.

در بازارهای صعودی نیز می‌توانند با انجام معاملات خرید تعهدی، از ضریب در معاملات خود استفاده کنند و با در اختیار داشتن قدرت خرید بیشتر، سود بیشتری از رشد قیمت‌ها در بازار صعودی به دست آورند.

ورود به استخر مشارکت برای چه کسانی مناسب است؟

اگر هولدر ارزهای دیجیتال هستید و خودتان شخصا قصد انجام معاملات کوتاه مدت و میان مدت با دارایی رمزارزی‌تان را ندارید، می‌توانید دارایی رمزارزی خود را از طریق قرار دادن در استخر مشارکت در اختیار افرادی که تمایل به انجام معاملات تعهدی دارند بگذارید و در سود این معاملات سهیم باشید.

نحوه ثبت معاملات خرید و فروش تعهدی در او ام پی فینکس

همانطور که در قسمت‌های قبل نیز اشاره شد، برای انجام معاملات تعهدی ابتدا می‌بایست موجودی تومانی یا تتری خود را به عنوان وجه تضمین در کیف پول تعهدی حساب کاربری خود در او ام پی فینکس قرار دهید.

کافیست وارد حساب کاربری خود شوید و در صفحه داشبورد، در قسمت بالای صفحه سمت چپ روی آیکون کیف پول کلیک کنید و سپس وارد قسمت «کیف پول‌های من» شوید.

کیف پول معاملات تعهدی

در سربرگ «موجودی تعهدی» در این صفحه می‌توانید موجودی تومانی یا تتری مورد نظرتان را از کیف پول اصلی حساب به کیف پول تعهدی انتقال دهید. کافیست روی دکمه «انتقال» بزنید و مقدار انتقال را مشخص کنید.

کیف پول معاملات تعهدی

در قسمت بالای صفحه می‌توانید مشخص کنید که دارایی از حساب اصلی به حساب تعهدی منتقل شود یا برعکس. در فیلدهای بعدی نیز می‌بایست تعیین کنید که قصد انتقال چه مقدار از موجودی تومانی یا تتری خود را به کیف پول تعهدی دارید. در نهایت کافیست روی دکمه «انتقال» بزنید تا وجه تضمین مورد نظرتان از حساب اصلی به حساب تعهدی منتقل شود.

انتقال دارایی به کیف پول معاملات تعهدی

پس از قرار دادن وجه تضمین می‌توانید وارد بازار معاملات ارزهای دیجیتال در او ام پی فینکس شوید و معامله خرید یا فروش تعهدی مورد نظرتان را انجام دهید. در این مرحله می‌بایست در صفحه داشبورد، از گزینه‌های بالای صفحه روی «معاملات» بزنید و وارد قسمت «معامله» شوید.

ورود به بازار معاملات تعهدی او ام پی فینکس

در این صفحه ابتدا می‌بایست از قسمت بالای صفحه، رمزارزی که قصد انجام معامله تعهدی بر روی آن را دارید، انتخاب کنید. کافیست وارد فهرست «تعهدی» شوید تا بازارهای معاملاتی که انجام معاملات تعهدی در آن‌ها امکان‌پذیر است، به همراه حداکثر ضریب انتخابی در هر بازار به شما نشان داده شود.

انتخاب بازار معاملات تعهدی

در مرحله بعد می‌بایست وارد سربرگ «معامله تعهدی» شوید و پس از انتخاب ضریب موقعیت و نوع روش سفارش‌گذاری، معامله خرید یا فروش تعهدی مورد نظرتان را ثبت کنید.

ثبت معاملات تعهدی در او ام پی فینکس

همچنین امکان استفاده از ماشین حساب معاملات تعهدی نیز در این قسمت فراهم شده که ابزاری برای محاسبه تقریبی سود و زیان یک موقعیت تعهدی، قیمت لیکویید شدن و قیمت هدف آن موقعیت است. استفاده از این ماشین حساب ابزاری کاربردی برای مدیریت معاملات تعهدی بوده تا احتمال لیکویید شدن به حداقل برسد.

ماشین حساب معاملات تعهدی
  • محاسبه سود و زیان معاملات تعهدی

برای محاسبه سود و زیان تقریبی یک موقعیت تعهدی کافیست ابتدا بازار مورد نظر و ضریب موقعیت را انتخاب کنید. سپس می‌بایست تعیین کنید که موقعیت تعهدی شما یک موقعیت خرید تعهدی بوده یا یک موقعیت فروش تعهدی است؟ در قسمت‌های بعدی نیز می‌بایست به ترتیب قیمت ورود به موقعیت، قیمت خروج از موقعیت و مقدار دارایی وکالت گرفته شده را تعیین کنید و سپس روی دکمه «محاسبه» بزنید.

محاسبه سود و زیان معاملات تعهدی

به این ترتیب می‌توانید در سمت چپ صفحه در قسمت نتیجه، مقدار عددی و درصد سود و زیان تقریبی موقعیتی که تعریف کرده‌اید را مشاهده کنید.

برای مثال تصویر فوق بیانگر این مطلب است که اگر در بازار «بیت‌کوین- تتر» یک موقعیت فروش تعهدی با ضریب ۳ باز کنید و ۰.۰۰۲ بیت‌کوین را به فروش برسانید، به طوری که قیمت ورود به موقعیت ۴۴,۰۰۰ تتر و قیمت خروج از آن ۴۰,۳۰۰ تتر باشد، در نهایت ۷۵.۶۸% سود معادل ۲۲.۲ تتر از این موقعیت فروش تعهدی به دست می‌آورید.

  • محاسبه قیمت هدف معاملات تعهدی

این ماشین حساب امکان محاسبه تقریبی قیمت هدف یک موقعیت تعهدی را نیز برای کاربر فراهم کرده است. در این قسمت می‌بایست پس از انتخاب بازار معاملاتی و ضریب و نوع موقعیت، قیمت ورود به موقعیت تعهدی مورد نظرتان را وارد کرده و در کادر بعدی مشخص کنید که انتظار چند درصد سود یا زیان از این موقعیت را دارید. در نهایت با زدن روی دکمه «محاسبه»، قیمت هدف یا همان قیمت خروج از موقعیت در سمت چپ صفحه به شما نشان داده می‌شود.

محاسبه قیمت هدف معاملات تعهدی

برای مثال تصویر فوق بیانگر این مطلب است که اگر در بازار «بیت‌کوین-تتر» با استفاده از ضریب ۳ در قیمت ۴۴۰۰۰ تتر یک موقعیت فروش تعهدی باز کنید و به دنبال کسب ۲۰ درصد سود از این موقعیت باشید، باید قیمت هدف یا همان قیمت خروج از موقعیت فروش تعهدی برابر با ۴۲,۸۲۶.۶۶ تتر باشد تا این مقدار سود حاصل شود.

  • محاسبه قیمت لیکویید شدن معاملات تعهدی

برای محاسبه تقریبی قیمت لیکویید شدن نیز کافیست پس از مشخص کردن بازار معاملاتی، مقدار ضریب و نوع موقعیت، قیمت ورود به موقعیت و مقدار دارایی وکالت گرفته شده را تعیین کنید و سپس روی دکمه «محاسبه» بزنید. به این ترتیب قیمت لیکویید شدن موقعیت در سمت چپ صفحه قابل مشاهده خواهد بود.

محاسبه قیمت لیکویید شدن معاملات تعهدی

برای مثال تصویر فوق بیانگر این مطلب است که اگر در بازار «بیت‌کوین-تتر» با استفاده از ضریب ۳ در قیمت ۴۴,۰۰۰ تتر وارد یک موقعیت فروش تعهدی شوید و وکالت فروش ۰.۰۰۲ بیت‌کوین را دریافت کنید، این موقعیت زمانی لیکویید می‌شود که قیمت بیت کوین به ۵۸,۰۸۰ تتر برسد.

در صورت وجود هر گونه سوال پیرامون نحوه ثبت معاملات خرید و فروش تعهدی در وبسایت و اپلیکیشن او ام پی فینکس می‌توانید به صورت بیست و چهار ساعته از طریق چت آنلاین وبسایت و اپلیکیشن و همچنین تماس تلفنی با شماره ۰۲۱۵۲۶۹۴۰۰۰ با واحد پشتیبانی مجموعه در ارتباط باشید.

بیشترین سوالات شما در مورد معاملات تعهدی در او ام پی فینکس

وجه تضمین موقعیت چیست؟

موجودی نقدی تومانی یا تتری است که کاربر می‌تواند با قرار دادن آن در کیف پول معاملات تعهدی، وکالت خرید یا فروش دارایی دریافت کند. 

درصد ریسک معاملات تعهدی چگونه محاسبه می‌شود؟

درصد ریسک بیان‌کننده وضعیت موقعیت فروش تعهدی کاربر بوده و از تقسیم ارزش لحظه‌ای دارایی مورد تعهد بر ارزش کل دارایی حاصل می‌شود.

منظور از لیکویید شدن معاملات تعهدی چیست؟

زمانی که مقدار ضرر معاملات تعهدی ۹۹ درصد وجه تضمین کاربر را مصرف کرده باشد، تمام معاملات لیکویید شده و به طور خودکار به پایان می‌رسند.

آیا امکان کاهش یا افزایش وجه تضمین موقعیت وجود دارد؟

بله. افزایش وجه تضمین راهکاری برای جلوگیری از لیکویید شدن موقعیت می‌باشد. ضمنا توجه داشته باشید که کاهش وجه تضمین در صورتی امکان‌پذیر خواهد بود که درصد ریسک موقعیت از ۴۵% بیشتر نشود.

آیا امکان لغو معاملات تعهدی وجود دارد؟

بله. در صورتی که سفارش تعهدی مورد نظرتان را به یکی از روش‌های محدود (Limit)، حد ضرر (Stop Limit) یا حد ضرر با قیمت بازار (Stop Market) ثبت کرده باشید، می‌توانید نسبت به لغو آن اقدام کنید.

موقعیت فروش تعهدی چه زمانی در سود قرار می‌گیرد؟

زمانی که قیمت لحظه‌ای دارایی از قیمت ورود به موقعیت فروش تعهدی کمتر باشد. بنابراین معاملات فروش تعهدی در بازارهای نزولی به کار برده می‌شوند.

موقعیت خرید تعهدی چه زمانی در سود قرار می‌گیرد؟

زمانی که قیمت لحظه‌ای دارایی از قیمت ورود به موقعیت فروش تعهدی بیشتر باشد. بنابراین معاملات فروش تعهدی در بازارهای صعودی به کار برده می‌شوند.

منظور از قیمت ورود به موقعیت تعهدی چیست؟

قیمتی که سفارش تعهدی کاربر در او ام پی فینکس در آن قیمت انجام شده است. برای مثال اگر پس از دریافت وکالت فروش بیت‌ کوین، آن را طی یک سفارش محدود در  قیمت ۴۰,۰۰۰ تتر به فروش برسانید، قیمت ورود برابر با همان ۴۰,۰۰۰ تتر خواهد بود. اما اگر آن را طی یک سفارش بازار به فروش برسانید، قیمت ورود برابر است با میانگین قیمت انجام سفارش تعهدی مورد نظر شما. 

منظور از قیمت خروج از موقعیت تعهدی چیست؟

 قیمتی است که موقعیت تعهدی کاربر بسته شده و تعهد خرید یا فروش دارایی وکالت گرفته شده انجام می‌گردد. برای مثال اگر برای انجام تعهد خرید بیت‌ کوین اقدام به ثبت یک سفارش خرید به روش محدود در قیمت ۴۰,۰۰۰ تتر کنید، قیمت خروج از موقعیت فروش تعهدی برابر با همان ۴۰,۰۰۰ تتر است. اما اگر تعهد خرید را در قالب یک سفارش بازار انجام دهید، قیمت خروج برابر است با میانگین قیمت انجام سفارش بازار و تسویه تعهد.

الهه برات‌زاده

من الهه برات‌زاده هستم و در رشته اقتصاد از دانشگاه فردوسی مشهد فارغ التحصیل شدم. چهار سال است که در زمینه بازارهای مالی فعالیت می‌کنم و از هیچ کاری به اندازه نشستن پای چارت، ترید و یاد گرفتن مطالب جدید در این حوزه لذت نمی‌برم. به نظر من بیت‌کوین سهم بزرگی در آینده اقتصاد دنیا دارد و از این بابت که مسیر کاری من طوری شکل گرفت که می‌توانم به طور تخصصی از دنیای جذاب رمزارزها صحبت کنم، بی‌نهایت خوشحالم. هر محتوایی که تولید می‌کنم با حداکثر علاقه و دقت می‌نویسم و تنها چیزی که برای من اهمیت دارد،این است که بتوانم بیشترین تعامل را با مخاطب برقرار کنم و محتوای مورد نیاز او را ارائه دهم.

مطالعه بیشتر

‫۲ دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا