آموزش ارز دیجیتالآموزش امنیت ارز دیجیتالآموزش کیف پول ارز دیجیتال

کیف پول چند امضایی چیست؟ آشنایی با فناوری Multisig

جشنواره تون پلاس

کیف پول چند امضایی (Multi-signature wallet) یک نوع کیف پول رمزارزی همراه با تنظیمات امنیتی اضافی است که معمولا برای مجوز دادن به یک تراکنش خروجی از دو یا چند نفر استفاده می‌شود. کیف پول‌های مولتی سیگ (multi sig) زمانی مفید هستند که ارزهای دیجیتال یا سایر دارایی‌های دیجیتال متعلق به افراد متعددی باشند یا توسط یک شرکت نگهداری شوند. راه‌اندازی و بهره‌مندی از این کیف پول‌ها نسبت به ولت‌های سنتی که فقط به یک امضا نیاز دارد، دانش فنی بیشتری می‌خواهد. در این مقاله از وبلاگ صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس به سوال کیف پول چند امضایی چیست پاسخ می‌دهیم و نکات مرتبط با آن را بررسی می‌کنیم.

پادکست کیف پول چند امضایی چیست؟ آشنایی با فناوری Multisig

قابلیت چند امضایی (multisignature) چیست؟

فناوری چند امضایی که به انگلیسی multisignature گفته می‌شود، به معنی نیاز به دو یا چند امضا برای انجام یک تراکنش است، ویژگی چند امضایی امنیت بیشتری نسبت به تراکنش‌های تک‌ امضایی فراهم می‌کند. یک تراکنش چند امضایی، حداقل دو امضا برای تایید تراکنش لازم دارد. این ایده زمانی مطرح می‌شود که بیش از یک طرف مالکیت داشته باشند و همه طرف‌ها برای انجام تراکنش مورد نیاز باشند. به این ترتیب، هیچ یک از طرف‌ها نمی‌توانند بدون توافق دیگران تراکنشی را انجام دهند، که این موضوع شفافیت و امنیت بیشتری برای همه طرف‌ها فراهم می‌کند.

تراکنش‌های چند امضایی همچنین به عنوان تراکنش‌های M از N شناخته می‌شوند، که در آن M تعداد امضاها یا کلیدهای مورد نیاز و N تعداد کل امضاها یا کلیدهای موجود در تراکنش است.

نیاز به امضاهای متعدد از طرف‌های مجاز برای انجام تراکنش‌ روشی است که از گذشته وجود داشت. برای مثال، چند امضایی تفاوتی با تراکنش‌های مالی مبتنی بر کاغذ و توافق‌نامه‌های قراردادی که به بیش از یک امضا نیاز دارند، مانند چک‌های شرکتی، ندارد. تکنولوژی‌های گذشته نیز، مانند آن‌هایی که انتقال الکترونیکی پول را ممکن می‌سازند، معمولا دارای ویژگی مشابه چند امضایی هستند.

امروزه، اصطلاح چند امضایی غالبا به کاربرد آن در رمزارز بیت‌کوین و تراکنش‌های الکترونیکی مشابه اشاره دارد. این مفهوم اغلب در رمزارزهایی که توسط مؤسسات مالی استفاده می‌شود و همچنین در اجرای قراردادها و فروش خصوصی منابع دیجیتال به کار می‌رود. قابلیت چند امضایی در تراکنش‌های رمزارزی نیز به اقتصاد دیجیتال کمک می‌کند.

ایده تراکنش‌ چند امضایی و همچنین کیف پول‌ چند امضایی پس از اینکه پلیس فدرال آمریکا معروف به اف‌بی‌آی، بازار آنلاین مواد مخدر معروف به سیلک رود (Silk Road) را تعطیل کرد، محبوبیت پیدا کرد. این موضوع نشان داد که دارندگان رمزارز به روشی بهتر برای محافظت از دارایی‌های رمزارزی خود در برابر دزدیده شدن توسط هکرها و مصادره توسط مقامات نیاز دارند. این موضوع منجر به افزایش محبوبیت و پذیرش کیف پول‌های رمزارزی چند امضایی شد.

مشاهده لیست قیمت ارزهای دیجیتال در صرافی او ام پی فینکس

 تفاوت تراکنش تک امضایی و چند امضایی

 تفاوت تراکنش تک امضایی و چند امضایی

داشتن یک کلید خصوصی تنها مدیریت کیف پول را آسان‌تر می‌کند و به مالک رمزارز اجازه می‌دهد سریع‌تر به وجوه خود دسترسی پیدا کند. این گزینه مناسبی برای تراکنش‌های کوچک و ساده، مانند پرداخت‌های حضوری است. با این حال، این روش یک نقطه شکست واحد ایجاد می‌کند، جایی که گم شدن کلید می‌تواند منجر به از دست رفتن وجوه مالک شده و هیچ راهی برای بازیابی آن‌ها وجود ندارد.

گسترش دسترسی به وجوه از طریق چندین طرف با استفاده از چند امضایی به عنوان یک اقدام ایمنی عمل می‌کند، زیرا برای دسترسی به رمزارز و آغاز تراکنش‌ها نیاز به کلیدهای مختلف از چند منبع مختلف است. قابلیت چند امضایی احتمال از دست رفتن یا عدم دسترسی به وجوه را کاهش می‌دهد. به طور معمول، معامله‌گران بازار کریپتو زمانی که قصد ذخیره یا مبادله حجم زیادی از دارایی‌های رمزارزی را دارند از تراکنش‌های چندامضایی استفاده می‌کنند.

نحوه کار کیف پول چند امضایی

کیف پول چند امضایی، که به عنوان خزانه چند امضایی یا گاوصندوق چند امضایی شناخته می‌شود، یک برنامه دیجیتالی برای ذخیره امن دارایی‌های رمزارزی مانند بیت‌کوین محسوب می‌شود. برای دسترسی به بیت‌کوین ذخیره‌شده در کیف پول و انجام هرگونه تراکنش روی آن‌ها، چندین امضا (کلید خصوصی) لازم دارید. اگر یکی از این امضاها وجود نداشته باشد، تراکنش انجام نخواهد شد. کیف پول چند امضایی به صندوق امانات بانکی شباهت دارد که برای باز کردن آن نیاز به چندین کلید به طور همزمان است.

کیف پول‌ چند امضایی بر اساس ایده قراردادهای هوشمند ساخته شده‌ که توسط مالکان خود روی بلاکچین کنترل می‌شوند. همچنین، زمانی که شرایط از پیش تعیین‌شده‌ای (تمام امضاها فراهم شوند) برآورده شود، تراکنش‌ها را به طور خودکار و بدون دخالت هیچ واسطه ثالثی انجام می‌دهند.

کیف‌پول‌های مولتی سیگ نوعی «خود نگهبانی بدون عبارت سید» در ارزهای دیجیتال هستند. خود حضانتی به صاحبان کریپتو اجازه می‌دهد تا دارایی های رمزنگاری خود را مدیریت کنند. Seedless به این معنی است که برای بازیابی کیف پول بیت کوین گمشده یا دزدیده شده نیازی به عبارت seed نیست. در عوض، کیف پول امنیت بیشتری را با توزیع تولید کلید و امضا در میان چندین طرف فراهم می‌کند.

انواع کیف پول multisignature

چندین نوع کیف پول چند امضایی در دسترس هستند:

۱ از ۲ امضا: یک کیف پول چند امضایی کم‌امنیت که در آن هر طرف می‌تواند به وجوه کیف پول دسترسی داشته باشد بدون نیاز به اینکه طرف دیگر تراکنش را تأیید کند.

۲ از ۳ امضا: حداقل دو از سه کلید خصوصی برای تأیید تراکنش‌ها مورد نیاز است، که امنیت بیشتری را فراهم می‌کند.

۳ از ۵ امضا: یک کیف پول رمزارزی بسیار امن که نیاز به حداقل سه کلید خصوصی برای تأیید تراکنش‌ها دارد، دو کلید که به‌صورت جغرافیایی جدا از هم هستند و یک کلید سوم که متعلق به یک شرکت امنیتی است.

مشاهده قیمت لحظه ای و خرید فانتوم در صرافی ارز دیجیتال

 کاربردهای قابلیت چند امضایی در کیف پول ارز دیجیتال

 کاربردهای قابلیت چند امضایی در کیف پول ارز دیجیتال

در این بخش به کاربردهای قابلیت چند امضایی در کیف پول ارز دیجیتال می‌پردازیم. کیف پول‌های چند امضایی راهکاری عملی برای توزیع کنترل و اطمینان از توافق در مدیریت و ذخیره‌سازی بلندمدت مالیات‌های مشترک در زمینه‌های مختلف ارائه می‌دهند.

یکی از کاربردهای اصلی کیف پول‌های چند امضایی، پخش مالیات‌ها است. در دنیای وب ۳ (Web3) کیف پول‌های چند امضایی به جوامع کمک می‌کنند تا مالیات‌ها را در سازمان‌های خودکار غیرمتمرکز (DAO) مدیریت کنند. هم‌چنین کیف پول‌های چند امضایی در کسب‌وکارها محبوبیت دارند. برای پرداخت صورتحساب‌های شخص ثالث، تیم‌های مالی باید تاییدهای متعدد را از طریق ایمیل انجام دهند که فرایندی آهسته و ناکارآمد است. اما کیف پول‌های چند امضایی با ارائه دسترسی مشترک به مالیات‌ها و ثبت امضاها روی بلاکچین به این فرایند سرعت و امنیت می‌دهند.

مزایای کیف پول‌ چند امضایی

کیف پول‌هایی که از قابلیت چند امضایی استفاده می‌کنند برای کاربران خود دو ویژگی مهم امنیت و شفافیت را به وجود می‌آورند، هر یک از این ویژگی‌ها را در ادامه بررسی می‌کنیم.

امنیت در فناوری multisign

یکی از وعده‌های اصلی کیف پول چند امضایی امنیت بی‌نظیر آن است. حتی اگر یکی از کلیدها به خطر بیافتد، مهاجم همچنان نیاز به دسترسی به کلیدهای دیگر دارد تا بتواند کنترل کیف پول را به دست بگیرد. بنابراین، با توزیع برابر قدرت بین مراجع امضا، کیف پول‌های چند امضایی ریسک‌های “فرد کلیدی” که در کیف پول‌های تک‌امضایی معمول است را از بین می‌برند. این همچنین تضمین می‌کند که اعضای بدخواه در تیم نمی‌توانند با دارایی‌ها فرار کنند.

این را به‌عنوان احراز هویت دو مرحله‌ای معمولی که برای ورود به خدمات استفاده می‌کنید در نظر بگیرید. شما تنها با کدهای تاییدی از چندین دستگاه می‌توانید به حساب دسترسی پیدا کنید. به‌طور مشابه، در کیف پول‌های چند امضایی، هر امضا به‌طور مساوی مهم است و نقطه شکست واحد را حذف می‌کند.

شفافیت در قابلیت چند امضایی

اعضای جامعه می‌توانند کیف پول را در مرورگرهای بلاک مانند اتراسکن (Etherscan) ردیابی کنند و دقیقا ببینند که چه زمانی طرف‌های مورد اعتماد دارایی‌ها را جابه‌جا کرده‌اند. هیچ‌کس بدون اجازه تمام اعضای امضاکننده امکان جابه‌جایی دارایی‌ها را ندارد، بنابراین جامعه می‌تواند هرگونه فعالیت مشکوک را در لحظه ردیابی کند.

مشاهده قیمت لحظه ای و خرید لونا در صرافی ارز دیجیتال

معایب قابلیت چند امضایی

معایب قابلیت چند امضایی

کیف پول‌ چند امضایی در کنار مزایایی که دارد می‌تواند شما را با چالش‌هایی روبه‌رو کند که اگر یک کاربر معمولی در بازار ارز دیجیتال باشید، حل این مسائل دشوار باشد. مواردی را که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم معایب قابلیت چند امضایی نیستند بلکه چالش‌هایی است امکان دارد در این مسیر با آن روبه‌رو شوید.

دانش فنی

راه‌اندازی کیف پول چند امضایی اغلب نیاز به دانش فنی دارد به دلیل تعداد کلیدها و عبارات بازیابی مورد نیاز. یک جایگزین استفاده از یک ارائه‌دهنده شخص ثالث برای راه‌اندازی یک آدرس چند امضایی است، اما این نیز می‌تواند یک نقطه شکست ایجاد کند.

سرعت تراکنش

از آنجایی که کیف پول چند امضایی نیاز به تاییدیه از چندین طرف دارند، سرعت تراکنش اغلب کند است. بنابراین، کیف پول‌های چند امضایی برای جوامعی که به تراکنش‌های سریع یا مکرر نیاز دارند، ایده‌آل نیستند. در چنین مواردی، می‌توان بخشی از وجوه را به یک کیف پول گرم منتقل کرد و عمده وجوه را در کیف پول‌های چند امضایی نگهداری کرد.

بازیابی وجوه

بازیابی وجوه در کیف پول چند امضایی می‌تواند چالش‌برانگیز باشد. از آنجا که کیف پول به چندین کلید خصوصی وابسته است، کاربران باید عبارات بازیابی متعددی را از دستگاه‌های مختلف وارد کنند. بازیابی می‌تواند پیچیده شود اگر یکی از دارندگان کلید دسترسی خود را از دست بدهد یا پاسخگو نباشد.

پرسش‌های متداول در مورد کیف پول چند امضایی چیست؟ آشنایی با فناوری Multisig

  • کیف پول چند امضایی چیست؟

    کیف پول چند امضایی یا کیف پول مشترک یک کیف پول رمزنگاری است که برای تأیید و ارسال تراکنش به دو یا چند امضا نیاز دارد. این فناوری می‌تواند توسط چندین دارنده کلید یا یک کاربر در چندین دستگاه استفاده شود.

  • آیا کیف پول های Multisig قابل هک شدن هستند؟

    هکرها ممکن است با جعل هویت ارائه‌دهندگان کیف پول یا افراد مورد اعتماد، کاربران را فریب دهند تا کلیدهای خصوصی یا کدهای احراز هویت خود را فاش کنند و امنیت کیف پول را به خطر بیندازند.

  • آیا متامسک قابلیت چند امضایی دارد؟

    خیر، MetaMask به طور پیش فرض یک کیف پول تک امضا است. با این حال، می‌تواند برای تسهیل تراکنش‌ها با قراردادهای هوشمند کیف پول multisig تعامل داشته باشد.

الناز جلالی

من، الناز جلالی، فارغ‌التحصیل رشته کامپیوتر هستم و بیش از سه سال است که به عنوان تولیدکننده محتوا در فضای رمزارز کشور فعالیت میکنم. به حوزه تکنولوژی و فناوری علاقه‌ زیادی دارم و آشنایی با بازارهای مالی باعث شد فعالیت خود را در دنیای ارز دیجیتال شروع کنم. در همین راستا، با دقت به جزئیات و توجه به نیازهای هدفمند مخاطبان، سعی در ارائه اطلاعات مفید، متنوع و تخصصی در این زمینه دارم. نوشتن را به عنوان یک ابزار برای انتقال افکار و ایده‌‌ها انتخاب کرده‌ام و در تلاش برای ایجاد محتوایی آموزنده و اثرگذار برای مخاطبان هستم.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا