آموزش ارز دیجیتال

عرضه اولیه سکه ICO چیست؟ مقایسه ICO و IPO

جشنواره تون پلاس

عرضه اولیه  سکه (ICO) به فرایندی در بازار ارزهای دیجیتال گفته می‌شود که شرکت‌ها به دنبال جمع‌آوری سرمایه برای ایجاد یک سرویس یا خدمات جدید، توکنی را منتشر کرده و به صورت عمومی (بدون دخالت صرافی ارز دیجیتال یا واسطه) به فروش می‌رسانند.  در ادامه این مقاله به نحوه شناسایی یک ICO از پروژه اسکم و بررسی چندین ICO موفق می‌پردازیم. 

تعریف عرضه اولیه کوین (Initial Coin Offering) به زبان ساده

ICO مخفف Initial Coin Offering، به معنای عرضه توکنی است که  به تازگی صادره و هنوز در صرافی‌های معتبر برای معامله عمومی در بازارهای ثانویه لیست نشده‌است. این توکن ممکن است دارای برخی کاربردهای مرتبط با محصول یا نشان دهنده سهمی در پروژه باشد. علاقه مندان به سرمایه گذاری در حوزه کریپتو می‌توانند برای خرید یک ارز دیجیتال جدید و کسب بازدهی از رشد آن، در یک عرضه اولیه شرکت کنند.

 مشاهده قیمت ارز دیجیتال در صرافی او ام پی فینکس

عرضه اولیه سکه (ICO) چگونه کار می‌کند؟

همانطور که اشاره شد، عرضه اولیه سکه (ICO) روشی محبوب برای جمع‌آوری سرمایه برای محصولات و خدمات مربوط به ارزهای دیجیتال است. هنگامی که یک پروژه ارز دیجیتال می‌خواهد از طریق ICO تامین سرمایه کند، اولین قدم توسعه دهندگان تعیین ساختار آن کوین است. بنابراین ICOها از جنبه نحوه عملکرد به چند دسته تقسیم می‌شوند که دراین قسمت شرح داده‌ایم:

  • عرضه و قیمت ثابت: شرکت ناشر یک هدف یا محدودیت بودجه خاصی را تعیین می‌کند، به این معنی که هر توکن فروخته شده در ICO دارای قیمت از پیش تعیین شده و عرضه کل ثابت است.
  • عرضه ثابت و قیمت متغیر: یک ICO می‌تواند یک عرضه ثابت از توکن‌ها و یک هدف تأمین مالی متغیر داشته باشد. به این معنی که مقدار وجوه دریافتی در ICO قیمت کلی هر توکن را تعیین می‌کنند.
  • عرضه متغیر و قیمت ثابت: برخی از ICOها عرضه توکن متغیر اما قیمت ثابت دارند، به این معنی که میزان سرمایه دریافتی تعیین کننده عرضه است.

اگر پول جمع‌آوری‌شده در یک ICO کمتر از حداقل مقدار مورد نیاز شرکت باشد، ممکن است وجوه به سرمایه‌گذاران پروژه بازگردانده شود. سپس ICO ناموفق تلقی می‌شود. اگر الزامات بودجه در مدت زمان مشخص برآورده شود، پول جمع‌آوری‌شده برای دستیابی به اهداف پروژه هزینه می‌شود.

وایت پیپر در ICO

در کنار ICO، پروژه‌های کریپتو معمولاً یک وایت پیپر (Whitepaper) نیز ارائه می‌کنند که از طریق وب سایت اختصاصی توکن در دسترس سرمایه گذاران قرار داده می‌شود. سوالاتی که در وایت پیپر به آن‌ها پاسخ داده می‌شود، عبارتند از:

  1. پروژه چه کاربردی در دنیای ارز دیجیتال دارد؟
  2.  پروژه چه هدفی را دنبال می‌کند؟
  3. پروژه به چه مقدار پول نیاز دارد؟
  4. بنیانگذاران چه تعداد از توکن‌ها را در اختیار خواهند داشت؟
  5. مدت زمان اجرای کمپین ICO چقدر است؟ 
  6. شرایط لازم برای شرکت در ICO چیست؟

وایت پیپر (White Paper) به عنوان بخشی از عرضه اولیه کوین، با هدف تشویق علاقه مندان به خرید توکن‌ و ارائه چشم انداز روشن برای آینده ارز طراحی می‌شود. سرمایه‌گذاران معمولاً می‌توانند از فیات یا ارز دیجیتال برای خرید توکن‌های جدید استفاده کنند. 

 مشاهده قیمت لحظه‌ای و خرید لونا در صرافی او ام پی فینکس

چه کسی می‌تواند ICO راه‌اندازی کند؟

هر کسی می‌تواند یک ICO راه‌اندازی کند. با این حال، تنظیم‌کننده‌ها در ایالات متحده و سایر کشورهای توسعه‌یافته، ICO‌ها را بررسی می‌کنند تا از صحت و اعتبار آن اطمینان حاصل کنند. اما همچنان ممکن است کلاهبرداران هر کاری که لازم است انجام دهد تا شما را باور کند که یک ICO قانونی است، از جمله ثبت نام جعلی، نامه‌های تایید، ایمیل‌ها یا اشکال ارتباطی مختلفی که ممکن است کسی را فریب دهد. از بین همه راه‌های ممکن، ICO یکی از ساده‌ترین و رایج‌ترین راه‌های کلاهبرداری در ارزهای دیجیتال است. 

شناسایی ICO ها از پروژه های اسکم 

شناسایی یک عرضه اولیه قانونی (ICO) در میان کلاهبرداری‌های متعدد در فضای ارزهای دیجیتال، بسیار دشوار است اما با ارزیابی چندین مولفه مهم می‌توانید تا حد زیادی پروژه‌های معتبر را از اسکم تشخیص دهید. 

همانطور که در بخش ‌های قبلی مقاله بیان شد، می‌توانید تحقیق در مورد یک پروژه را با مطالعه وایت پیپر آن شروع کنید. به مدل کسب و کار و اهداف پروژه دقت داشته باشید. یک ICO قانونی هدفی روشن و قابل اجرا برای توکن خود خواهد داشت و از ادغام غیرضروری یا اجباری اجتناب می کند. جنبه‌های فنی و موارد استفاده پروژه در دنیای واقعی نیز از مهم‌ترین عوامل موفقیت در فضای کریپتو به حساب می‌آیند. تیم پشت پروژه نیز بهتر است در وایت پیپر معرفی شده‌ باشند؛ زیرا هویت، پیشینه و دستاوردهای قبلی آن‌ها باید از طریق پروفایل شبکه‌های اجتماعی مانند لینکدین (LinkedIn) شفاف و قابل تأیید باشند. 

رودمپ (Roadmap) نیز باید جدول زمانی واقع بینانه را از پیشرفت‌های پروژه ارائه دهد و هر گونه تغییر مکرر یا وعده‌های مبهم می‌تواند نشانه تقلب و اسکم باشد. اسم ICO را در رسانه‌های اجتماعی سرچ کرده و صفحات آن را دنبال کنید. یک جامعه (Comunity) فعال و رو به رشد می‌تواند به معنای رسمیت آن پروژه باشد. در حالی که تبلیغات بیش از حد، دنبال کنندگان جعلی و عدم تعامل واقعی، هشدارهای جدی برای کاربران تلقی می‌شوند و احتمال کلاهبرداری و سو استفاده را بالاتر می‌برند. 

مدل توزیع توکن یکی دیگر از عوامل مهم است. تخصیص منصفانه توکن با استفاده واضح برای توسعه و پاداش‌ها به جامعه یک نشانه مثبت است. برعکس، توزیع های ناعادلانه، تخصیص بیش از حد به تیم و اهداف جمع‌آوری سرمایه بدون محدودیت، نگران کننده است. این رویکرد به کاهش چشمگیر خطر کلاهبرداری از طریق ICO کمک می‌کند و روشی هوشمندانه برای تشخیص پروژه‌های واقعی از پروژه‌های تقلبی است.

 مشاهده قیمت لحظه‌ای و خرید فانتوم در صرافی او ام پی فینکس

تفاوت عرضه اولیه سکه (ICO) در مقابل عرضه اولیه (IPO)

عرضه اولیه کوین (ICO) و عرضه اولیه عمومی (IPO) معمولا در بازارهای مالی با یکدیگر مقایسه می‌شوند. هر دو ICO و IPO به شرکت‌ها امکان جمع‌آوری سرمایه را می ‌هند. اما کوین‌های صادر شده در ICO می‌توانند برای یک سرویس نرم افزاری یا محصول مفید باشند.عرضه‌های عمومی اولیه (IPO) باید از یک فرآیند بسیار ساختارمند پیروی کنند که شامل بازاریابی، نمایشگاه‌ها، تبلیغات رسانه‌ای و سرمایه‌ پذیری‌های بزرگ است. این فرآیند به سرمایه گذاران اطلاع می دهد و آنها را ترغیب می کند تا پس از عرضه سهام در بورس‌های عمومی، سهام را معامله کنند.

در بسیاری از حوزه‌های قضایی، ایجاد یک ارز دیجیتال غیرقانونی نیست. اگر معیارهای تعیین شده توسط تنظیم کننده‌ها در هر کشور مختلف را برآورده شود، احتمالاً یک اوراق بهادار در آن کشور در نظر گرفته می‌شود و بنابراین تبدیل به یک ICO می‌شود. در ایالات متحده از تست هاوی (Howey Test) استفاده می‌شود. اگر یک نسخه سکه با معیارهای این آزمایش مطابقت داشته باشد، SEC آن را یک Security sale ثبت نشده در نظر خواهد گرفت.

اگرچه هر دو ICO و IPO خطرات خود را دارند، IPO ها ایمن‌تر هستند زیرا تحت نظارت هستند. تفاوت اصلی بین ICO و IPO در این است که IPO ها شامل فروش اوراق بهادار می‌شوند و مشمول مقررات بسیار سخت گیرانه تری هستند. شرکتی که می‌خواهد IPO انجام دهد باید اظهارنامه ثبتی را در کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده ارسال کند و تأیید آن را دریافت کند. اظهارنامه ثبت باید شامل دفترچه ای باشد که صورت‌های مالی و خطرات احتمالی را ارائه می دهد.

نمونه هایی از پیشنهادات اولیه سکه

 عرضه اولیه اتریوم (ETH) در سال ۲۰۱۴ نمونه اولیه و برجسته‌ای از ICO بود. در این ICO حدود ۱۸ میلیون دلار در ۴۲ روز جمع‌آوری شد و بدین ترتیب اتریوم به دومین ارز دیجیتال بزرگ تبدیل شد.

 کاردانو(ADA) که رقیب اتریوم محسوب می‌شد، ICO موفق‌تری داشت. در ژانویه ۲۰۱۷، ۶۲.۲ میلیون دلار جمع‌آوری کرد و به پنجمین ارز دیجیتال برتر از نظر ارزش بازار تبدیل شد.

بسیاری از عرضه اولیه‌های شکست خورده نیز وجود دارند و دراگون کوین یکی از نمونه های بازر آن است. طی یک ICO یک‌ماهه که در مارس ۲۰۱۸ انجام شد، دراگون کوین (Dragon Coin) حدود ۳۲۰ میلیون دلار سرمایه بدست آورد. سپس برخی از حواشی باعث کاهش قیمت ناگهانی آن شد و در سال ۲۰۲۱، ارزش بازار آن به زیر ۱ میلیون دلار سقوط کرد. 

در مثالی دیگر، شرکت پشت پلتفرم ایاس (EOS) در سال ۲۰۱۸ با تامین مالی ۴ میلیارد دلار در طول ICO یک ساله، رکورد دراگون کوین را در ارزش ICO شکست.

کمپین‌های عرضه اولیه در سال ۲۰۱۹ به طور چشمگیری شروع به کاهش کرد که تا حدی به دلیل منطقه خاکستری قانونی ارزهای دیجیتال بود.

بهترین سایت ها برای پیدا کردن ICO

برای پیدا کردن عرضه اولیه‌های معتبر، وب‌سایت‌های مختلفی وجود دارند که اطلاعات کاربردی را در مورد پروژه‌ها، زمان‌بندی‌ انتشار آن‌ها در اختیار سرمایه گذاران قرار می‌دهند. در اینجا لیستی از بهترین سایت‌ها برای پیدا کردن ICO ارائه شده‌است:

کوین گکو (CoinGecko)

CoinGecko یکی از بزرگ‌ترین پایگاه‌های داده در حوزه ارزهای دیجیتال است که اطلاعات کاملی در مورد ICOها ارائه می‌دهد. این سایت شامل داده‌های قیمتی، تاریخچه معاملات و تحلیل‌های جامع از پروژه‌های جدید است.

آی سی او دراپس (ICO Drops)

ICO Drops یک پلتفرم تخصصی برای پیدا کردن ICOهای جدید و آینده‌دار است. این سایت دارای لیستی از عرضه اولیه‌های جاری و در حال اجرا است که به سرمایه گذاران کمک می‌کند تا در یک نگاه به اطلاعات هر یک از آن‌ها دست پیدا کنند. 

کوین مارکت کپ (Coin market cap)

CoinMarketCap معروف‌ترین وب‌سایت برای داده‌های بازار ارزهای دیجیتال است که یک بخش اختصاصی برای ICOها نیز دارد. این بخش اطلاعات مربوط به پروژه‌های در حال انجام و گذشته را برای کاربران فراهم می‌کند.

آی سی او بنچ (ICO Bench)

ICO Bench یک منبع برای بررسی و رتبه‌بندی ICOها است. این سایت شامل ارزیابی‌های کارشناسی و نظرات کاربران در مورد پروژه‌های مختلف بوده و یک تقویم ICO به‌روز ارائه می‌دهد.

چگونه می‌توان ICOها را پیدا کرد؟

از طریق سایت‌هایی که در این مقاله معرفی کردیم می‌توانید جدیدترین عرضه اولیه‌ها را پیدا کنید.

عرضه اولیه یا ICO چیست؟

عرضه اولیه به منظور جمع‌آوری سرمایه برای پروژه های جدید ارائه می‌شود و شرکت کنندگان برای کسب سود توکن‌های تازه منتشر شده را خریداری می‌کنند.

آیا ICO کلاهبرداری است؟

ICO ها روشی برای بازاریابی و انتشار توکن جدید هستند اما معمولا از علاقمندان به این حوزه سو استفاده شده و در دام کلاهبرداران و ICO های تقلبی می‌افتند

زهرا اسدنژاد حقی

من زهرا اسدنژاد حقی؛ دانش آموخته رشته مدیریت مالی که از سال ۱۳۹۸ تا الان به عنوان معامله‌گر و ژورنالیست بازارهای مالی مشغول به فعالیت هستم. به تحقیق و پژوهش در حوزه‌ اقتصاد و بازارهای جهانی بسیار علاقه‌مندم و تولید محتوا در زمینه ارزهای دیجیتال و بلاک چین برای من جذابیت دارد. در سال‌های اخیر تلاش کردم تا روی مباحث اقتصاد کلان، تحلیل فاندامنتال و تکنیکال تسلط پیدا کنم. به عقیده من، پذیرش تکنولوژی‌های نوظهور و همگام شدن با آن‌ها نیازمند افزایش آگاهی جمعی و اطلاع رسانی درست است و من از اینکه می‌توانم در مسیر جمع آوری و انتقال این اطلاعات به جامعه کریپتو موثر باشم، بسیار خوشحالم.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا