آموزش ارز دیجیتال

مارجین تریدینگ (Margin Trading) چیست؟ آموزش به زبان ساده + نکات طلایی

جشنواره تون پلاس

مارجین تریدینگ به معامله‌ای گفته می‌شود که کاربر مبلغی چند برابر سرمایه واقعی خود را از صرافی قرض می‌گیرد تا در معامله خود سود بیشتری کسب کند. این نوع از معاملات به دلیل بازدهی بسیار بالا در بازار کریپتو محبوب هستند اما ریسک‌های قابل توجهی نیز به همراه دارند. در ادامه این مقاله به آموزش مارجین تریدینگ و نکاتی که برای موفقیت در آن باید رعایت کنید، می‌پردازیم.

معامله مارجین چیست و چگونه کار می کند؟

معاملات مارجین به معنای استقراض وجوه از صرافی برای افزایش حجم یک پوزیشن معاملاتی است. این مبلغ وام گرفته شده، همراه با سرمایه خود معامله گر، تاثیر تحرکات بازار بر روی پوزیشن را افزایش می‌دهد. 

تعریف پوزیشن لانگ و شورت

معامله‌گران زمانی که پیش‌بینی می‌کنند قیمت یک ارز ممکن است افزایش یابد، پوزیشن خرید یا لانگ (Long) را اتخاذ می‌کنند. تریدرها در پوزیشن لانگ دارایی را با این انتظار می‌خرند که آن را به قیمت بالاتری در آینده بفروشند. 

در پوزیشن فروش یا شورت (Short) معامله‌گران انتظار کاهش قیمت دارند، بنابراین با استفاده از مارجین تریدینگ دارایی را از صرافی قرض می‌کنند و در بالاترین قیمت به فروش می‌رسانند تا آن را در قیمت پایین‌تری بازخرید کرده و سود ببرند. 

مفهوم اهرم و مارجین

برای باز کردن یک پوزیشن اهرم دار، معامله گران باید وثیقه ارائه دهند که اغلب به نام مارجین (Margin) شناخته می‌شود. مارجین پولی است که از یک تریدر برای باز کردن یک معامله گرفته می‌شود و تفاوت بین ارزش کل سرمایه گذاری و مبلغ وام است که به عنوان سپرده تضمینی در برابر وجوه قرض شده عمل می‌کند.

اهرم (Leverage) نسبت بین وجوه قرض گرفته شده و سرمایه خود معامله گر است. به عنوان مثال، اهرم ۵ برابری به این معنی است که به ازای هر ۱ دلار از پول خود معامله گر، آن‌ها می‌توانند با ۵ دلار معامله کند. اهرم سود و زیان احتمالی را افزایش می دهد. سود ۱۰ درصدی در یک پوزیشن با اهرم ۵ برابری به بازده ۵۰ درصدی معامله گر تبدیل می‌شود. در مقابل، زیان ۱۰ درصدی منجر به کاهش ۵۰ درصدی سرمایه معامله گر می‌شود.

تفاوت کال مارجین و لیکوئید شدن

اگر بازار بر خلاف پوزیشن یک تریدر حرکت کند، اعلانی مبنی بر اینکه ارزش معامله شما در حال نزدیک شدن به مارجین است، دریافت خواهد کرد که به آن مارجین کال می‌گویند. در چنین شرایطی معامله‌گر می‌بایست وجوه بیشتری را وارد معامله کند تا مارجین خود را افزایش دهد و یا می‌تواند معامله خود را ببند تا از زیان بیشتر جلوگیری کند.

 اگر معامله‌گر هیچکدام از این اقدامات را انجام ندهد و میزان ضرر با مبلغ سرمایه اولیه برابر شود، صرافی به‌طور خودکار پوزیشن او را می‌بندد که اغلب منجر به از دست دادن کامل دارایی فرد می‌شود. در چنین شرایطی اصطلاحا می‌گویند که تریدر لیکوئید شده‌است. 

مارجین تریدینگ (Margin Trading) چیست؟ آموزش به زبان ساده + نکات طلایی صرافی او ام پی فینکس

 مشاهده قیمت لحظه‌ای و خرید بیت‌کوین

مزایای مارجین تریدینگ

پتانسیل بازدهی بالا: جذابیت اصلی معاملات مارجین، پتانسیل سودآوری نجومی است. به لطف اهرمی که معامله گران در مارجین تریدینگ مورد استفاده قرار می‌دهند، بازدهی بسیار بالاتری نسبت به سرمایه واقعی خود بدست می‌آورند.

سرمایه اولیه کم: معامله گران می‌توانند با کمترین سرمایه وارد بازار شده و شانس کسب سودهای چشم گیری را داشته باشند. استفاده کارآمد از سرمایه به این معنی است که تریدرها وجوه خود را در چندین پوزیشن یا استراتژی به طور همزمان تقسیم می‌کنند. 

بازار دو طرفه: مارجین تریدینگ معامله گران را قادر می سازد از هر دو بازار صعودی و نزولی سود ببرند. تریدرها با گرفتن پوزیشن‌های لانگ با امید افزایش قیمت و پوزیشن‌های شورت در انتظار کاهش قیمت، می توانند از شرایط مختلف بازار کسب سود کنند.

نقدینگی و مشارکت در بازار : مارجین تریدینگ منجر به حجم معاملات بالاتر در بازار می‌شود زیرا معامله گران پوزیشن‌های بزرگتری باز می‌کنند و این افزایش فعالیت می‌تواند نقدینگی بازار را افزایش دهد. مارجین تریدرها اغلب نقش بیشتری در بازار دارند زیرا مشارکت آن‌ها موجب شکل گیری عرضه/تقاضا و نوسانات قیمت می‌شود. 

 مشاهده قیمت لحظه‌ای و خرید ترون

مارجین تریدینگ (Margin Trading) چیست؟ آموزش به زبان ساده + نکات طلایی صرافی او ام پی فینکس

چالش های مارجین تریدینگ

ضررهای ناپذیر: همان اهرمی که می‌تواند سود چند برابری را نصیب معامله‌گران کند، احتمال خطا و زیان را نیز به شدت بالا می‌برد. کوچک‌ترین نوسان در بازار برای پوزیشن‌های اهرم دار یک زنگ خطر بزرگ به حساب می‌آید که همین موضوع حساسیت این سبک معاملات را افزایش می‌دهد. 

ریسک لیکوئید شدن: در یک بازار پر نوسان مانند بازار کریپتو، ریسک کال مارجین و لیکوئید شدن بیشتر است. اگر پیش بینی معامله‌گران درست نباشد و بازار بر خلاف تصور آن‌ها عمل کند، در کوتاه‌ترین زمان ممکن است سرمایه خود را از دست بدهند. نکات و دستورالعمل‌هایی برای کاهش این ریسک‌ها وجود دارند که در بخش بعد به آن می‌پردازیم. 

کارمزد: استقراض وجوه برای معاملات مارجین مستلزم پرداخت کارمزد سواپ است. اگر پوزیشن‌های خود را برای دوره طولانی نگهداری کنید هزینه سواپ از شما کسر می‌شود. همچنین تریدرها با توجه به حجم معاملات خود کارمزد داخلی نیز به صرافی‌ها پرداخت می‌کنند. 

تاثیر روانی: ریسک بالای معاملات مارجین، فشار روانی و استرس زیادی را به تریدرها متحمل می‌کند. سود و زیان‌های بزرگ می تواند واکنش‌های احساسی شدیدی را در معامله‌گران برانگیزد و بر تصمیمات آن‌ها تأثیر بگذارد.

نکاتی که باید در مارجین تریدینگ رعایت کنید

یک تریدر موفق برای اینکه بتواند ریسک‌های ناشی از اهرم را کاهش داده و احتمال سودآوری خود را افزایش دهد، لازم است که با اصول مارجین تریدینگ آشنا شده و نکاتی که در این بخش بیان شده را رعایت کند. 

صرافی ارز دیجیتال معتبر انتخاب کنید!

برای شروع لازم است در یک صرافی ارز دیجیتال که از معاملات تعهدی پشتیبانی می‌کند، ثبت نام کنید. از آنجایی که صرافی‌های خارجی مانند بایننس، بای بیت و کوکوین کاربران ایرانی را تحریم کرده‌اند، انجام معاملات در این پلتفرم‌ها می‌تواند سبب مسدود شدن حساب و از دست رفتن سرمایه شما شود. تنها تعداد کمی از صرافی‌های ایرانی قابلیت معاملات مارجین را برای سرمایه گذاران ایجاد کرده‌اند که یکی از آن‌ها او ام پی فینکس است. داشبورد حرفه‌ای و امکانات پیشرفته این پلتفرم، تمام نیازهای معامله‌گران را برای مارجین تریدینگ برطرف کرده و امنیت و سرعت بیشتری را ارائه می‌کند. 

برای آشنایی با معاملات تعهدی او ام پی فینکس این مقاله را مطالعه کنید.

نحوه معاملات مارجین را آموزش ببینید!

 اگر در مراحل اولیه آموزش ارز دیجیتال هستید، اصلا به سراغ مارجین تریدینگ نروید؛ زیرا پیش بینی آینده یک ارز، پیدا کردن نقاط ورود و خروج معامله و محدوده‌‌های سود و زیان نیازمند یادگیری تحلیل تکنیکال است. در ادامه لازم است که همواره رسانه‌های خبری و شاخص‌های اقتصادی را زیر نظر بگیرید تا موقعیت‌های معاملاتی را از دست ندهید.

مارجین تریدینگ (Margin Trading) چیست؟ آموزش به زبان ساده + نکات طلایی صرافی او ام پی فینکس

اگر نمی‌دانید ترید چیست و از کجا باید شروع کنید، لطفا این مقاله را مطالعه کنید.

استراتژی مدیریت ریسک داشته باشید!

همیشه از حد ضرر (Stop loss) برای کنترل ریسک و کاهش ضررهای احتمالی استفاده کنید. زمانی که قیمت ارز دیجیتال به سطح مشخصی که به عنوان حد ضرر تعیین کرده‌اید برسد، این سفارش‌ به‌طور خودکار پوزیشن شما را می‌بندد و از ضرر بیشتر جلوگیری می‌کند. برای شروع نیز بهتر است از اهرم‌های کوچک استفاده کنید. اهرم (Leverage) بالاتر سرمایه شما را در معرض نوسانات و خطرات بیشتری قرار می‌دهد. برای تعیین حد ضرر و اهرم مناسب باید ریسک به ریوارد (R/R) معامله خود را محاسبه کنید. نسبت ریسک به ریوارد نشان‌دهنده‌ی رابطه بین ریسک و پاداش احتمالی یک معامله است. این نسبت به شکل زیر محاسبه می‌شود:

نسبت ریسک به ریوارد (R/R) = ریسک (Risk)​ / ریوارد (Reward)

تمام تخم مرغ های خود را در یک سبد نچینید!

از وارد کردن تمام سرمایه خود به یک معامله خودداری کنید. سعی کنید سرمایه خود را در دارایی‌ها و پوزیشن‌های مختلف تقسیم کنید تا سود یک معامله، ضرر دیگر معامله را پوشش دهد. در ادامه، وقتی معامله‌های متنوعی دارید، لازم است به طور مرتب شرایط بازار را ارزیابی کنید و از پورتفوی خود غافل نشوید. 

 احساسات خود را کنترل کنید!

اگر در معاملات خود متحمل زیان شدید، بپذیرید که ضرر بخشی از بازار است و به دنبال انتقام گرفتن از بازار نباشید. کنترل هیجانات یکی از اصلی‌ترین مولفه‌های موفقیت در مارجین تریدینگ است. معامله بیش از حد سبب خستگی ذهنی شده و اشتباهات شما را در تصمیم گیری افزایش می‌دهد. با پایبندی به برنامه معاملاتی خود و مدیریت سرمایه می‌توانید اقدامات احساسی خود را کاهش داده و به ثبات و استمرار در سودآوری برسید.

جمع بندی

در این مطلب به معرفی مارجین تریدینگ و ارائه راهکارهایی برای موفقیت در آن پرداختیم. به طور کلی مارجین تریدینگ یکی از استراتژی‌های معروف معاملاتی است که با استفاده از اهرم باعث افزایش بازدهی تریدرها می‌شود. همین موضوع توجه بسیاری از سرمایه گذاران سنتی را به بازار کریپتو جلب کرده‌است. آیا شما تا به حال تجربه مارجین تریدینگ داشته‌اید؟ این سبک معاملاتی برای شما سودآور بوده یا زیان‌ده؟ لطفا نظرات و سوالات خود در بخش کامنت برای ما بنویسید.

چرا مارجین ترید پر ریسک است؟

زیرا کوچکترین تغییر در قیمت می‌تواند سود و زیان معاملات اهرم دار را تحت تاثیر قرار دهد و در صورت عدم رعایت نکاتی که در مقاله اشاره شده، ممکن است پیامدهای غیرقابل جبرانی برای معامله گران در پی داشته باشد.

مارجین ترید برای چه کسانی مناسب است؟

معمولا معامله‌گران ریسک پذیر تمایل بیشتری به انجام معاملات مارجین دارند. این نوع ترید به افرادی که سرمایه کم، دانش ناکافی و ریسک پذیری پایینی دارند، اصلا پیشنهاد نمی‌شود.

زهرا اسدنژاد حقی

من زهرا اسدنژاد حقی؛ دانش آموخته رشته مدیریت مالی که از سال ۱۳۹۸ تا الان به عنوان معامله‌گر و ژورنالیست بازارهای مالی مشغول به فعالیت هستم. به تحقیق و پژوهش در حوزه‌ اقتصاد و بازارهای جهانی بسیار علاقه‌مندم و تولید محتوا در زمینه ارزهای دیجیتال و بلاک چین برای من جذابیت دارد. در سال‌های اخیر تلاش کردم تا روی مباحث اقتصاد کلان، تحلیل فاندامنتال و تکنیکال تسلط پیدا کنم. به عقیده من، پذیرش تکنولوژی‌های نوظهور و همگام شدن با آن‌ها نیازمند افزایش آگاهی جمعی و اطلاع رسانی درست است و من از اینکه می‌توانم در مسیر جمع آوری و انتقال این اطلاعات به جامعه کریپتو موثر باشم، بسیار خوشحالم.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا