آموزش ارز دیجیتال

پول چیست؟ معرفی ۷ مورد از انواع پول

پول هرچیزی است که به عنوان یک کالای حامل ارزش قابل تبادل، توسط مردم پذیرفته شده و برای خرید کالا و بهره‌گیری از خدمات، مورد استفاده قرار می‌گیرد. اینکه پول چیست، بیشتر می‌تواند سوالی فلسفی باشد تا سوالی از روی کنجکاوی؛ زیرا دنیا در حال حاضر حول محور پول می‌چرخد. اقتصاد تمام کشورها متکی به پول است و این کاغذهای حاوی ارزش، باعث انجام تمام تراکنش‌ها شده و منجر به رشد اقتصادی می‌شوند. اما بسیاری افراد می‌خواهند بدانند پول چیست و چرا پول اهمیت دارد.

به همین جهت در این مقاله از صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس به بررسی اینکه پول چیست پرداخته‌ایم و به طور کامل این مفهوم را شرح داده‌ایم. 

پادکست پول چیست

پول چیست؟

تاریخچه پول بسیار مفصل‌تر از آن است که در این مطلب بتوان به آن پرداخت. از سمتی دیگر، این مفهوم گنگ اما به شدت قابل لمس در ثانیه به ثانیه زندگی جوامع، به شدت اهمیت پیدا کرده است. 

در زمان‌های بسیار دور که پول همچنان اختراع نشده بود، افراد نیاز خود را از طریق مبادله کالا به کالا تامین می‌کردند. برای مثال شخصی که دامدار بود، برای به‌دست آوردن گندم، در ازای یک گوسفند خود، از کشاورز ۳ کیلو گندم دریافت می‌کرد. اما این روش، معایبی را برای هر یک از طرفین معامله به همراه داشت.

برای مثال، ممکن بود دامدار نیازی به گندم نداشته اما کشاورز به شدت نیازمند گوشت گوسفند باشد. به همین خاطر، دامدار به دلیل متضرر شدن در این معامله، درخواست کشاورز را نمی‌پذیرفت و افراد در تامین نیاز خود با مشکل بزرگی مواجه می‌شدند.

به همین دلیل، جوامع سعی در ایجاد چیزی داشتند که نماینده ارزش باشد تا بتوانند به راحتی نیازهای خود را تامین کنند. به همین دلیل، صدف کائوری به عنوان اولین پول فیزیکی دنیا پا به جوامع گذاشت؛ بعد از آن، سکه از جنس‌های مختلف و طلا نیز جایگزین صدف کائوری شد تا اینکه پول به طور رسمی اختراع و به عنوان وسیله‌ای برای مبادلات با ارزش، مورد استفاده قرار گرفت.

تعریف پول چیست؟

تعریف پول چیست؟

همانطور که بالاتر نیز به آن اشاره شد، به طور کلی پول شکلی از ارزش است که متمرکز و قابل شناسایی بوده و توسط جامعه برای استفاده از خدمات و کالا‌ها مورد قبول واقع شده است. این شکل از ارزش، سال‌ها است که توسط جوامع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد و روند انجام انواع تراکنش‌ها را تسهیل بخشیده است. هر کشور و دولتی شکل خاص پول خود را دارند که با عنوان ارز شناخته شده و قابل تبدیل به ارزهای دیگر است. برای مثال، ارز رایج کشور ما «ریال» بوده که قابل تبدیل به ارزهای کشورهای دیگر مانند «دلار» و «یورو» است. 

انواع پول چیست؟

پول نیز خود انواعی دارد که در ادامه به معرفی هرکدام از آن‌ها پرداخته‌ایم:

پول کالایی (Commodity Money)

پول کالایی اولین شکل پول است که برای انجام معاملات مالی از آن استفاده می‌شد. پول کالایی خود به دو دسته پول کالایی غیر‌فلزی و پول کالایی فلزی تقسیم می‌شود. 

پول کالایی غیر‌فلزی نوعی پول است که در گذشته در قالب پوست حیوانات، گوشت‌های نمک‌آلود شده و اشیای دریایی مانند صدف استفاده می‌شد اما رفته این نوع از پول هم کاربرد خود را از دست داد و پول کالایی فلزی جایگزین آن شد. پول کالایی فلزی در آن زمان بیشتر از جنس فلزات گرانبها مانند طلا، نقره، برنز و الماس بود. 

پول فیات (Fiat Money)

فیات نوعی از پول است که پشتوانه‌ای ندارد و توسط دولت‌ها چاپ، توزیع و مدیریت می‌شود. در‌واقع، پشتوانه و اعتبار این نوع از پول، اعتبار و میزان قدرت دولتی است که این پول را مدیریت می‌کند. با توجه به اینکه پول فیات مانند ریال، دلار، یورو و سایر ارزهای دیگر کاربردهای زیادی دارند و به طور دوره‌ای چاپ و توزیع می‌شوند، دولت‌ها در رابطه با توزیع آن‌ها باید بسیار مراقب باشند؛ زیرا عدم توزیع و مدیریت درست این نوع از پول می‌تواند تاثیرات جبران‌ناپذیری داشته باشد. 

پول اعتمادی (Fiduciary Money)

بعضی اوقات، در کسب‌وکارهای مختلف، افراد از چک به عنوان نوعی روش پرداخت استفاده می‌کنند. چک به خودی‌خود ارزشی ندارد و صرفا تکه‌ای کاغذ است؛ اما گیرنده چک به مالک آن اعتماد داشته و در تاریخ مقرر، چک را به اصطلاح «پاس» یا نقد می‌کند. به همین دلیل، به این نوع پول در مبادلات مالی، پول اعتمادی گفته می‌شود. زیرا اساس استفاده از این نوع از پول، اعتماد میان طرفین است. به خاطر داشته باشید که چک یا سفته تنها شکل پول اعتمادی نیست و تمام نقل‌وانتقالات مالی شما توسط بانک، در این دسته از انواع پول قرار می‌گیرد. 

پول بانکی (Money Bank)

نوعی دیگر از پول نیز وجود دارد که به عنوان پول بانکی شناخته می‌شود. در واقع، پول بانکی اشاره به حساب‌های بانکی افراد در بانک دارد که با استفاده از این سپرده‌ها می‌توانند به تبادلات مالی بپردازند. از آنجایی که این سپرده‌ها انواعی داشته و افراد می‌توانند از آن‌ها برای انجام پرداخت‌های خود استفاده کنند، در دسته‌بندی انواع پول قرار دارند. 

ارز دیجیتال (Digital Currency)

ارز دیجیتال (Digital Currency)

برخلاف تصور عموم مردم، ارز دیجیتال فقط به ارزهایی مثل بیت‌ کوین اطلاق نمی‌شود. برای مثال، پول موجود در کارت اعتباری شما نوعی ارز دیجیتال است؛ زیرا فقط در قالب عددی در پیامک‌های شما کم یا زیاد می‌شود و به صورت فیزیکی قابل لمس نیست. در‌ واقع، شما فقط با یک کارت اعتباری این مبالغ دیجیتال را انتقال داده و کالای مورد نظر خود را خریداری می‌کنید. پس ارز دیجیتال صرفا فقط ارزهای رمزنگاری شده مانند بیت‌ کوین نیستند؛ بلکه همین پولی که در حساب بانکی شما وجود دارد نیز نوعی ارز دیجیتال است. 

ارزهای رمزنگاری شده (Cryptocurrency)

یکی از جذاب‌ترین انواع پول، رمزارزها هستند. این روزها کمتر کسی را می‌توان یافت که در‌ مورد بیت کوین و ارزهای رمزنگاری شده چیزی نداند یا نشنیده باشد. اکثر افراد با مفاهیمی مثل بیت کوین و اتریوم آشنا هستند و کم‌وبیش در رابطه با بلاکچین اطلاعاتی دارند. به طور کلی، آغاز راه ارزهای رمزنگاری شده با بیت‌ کوین در سال ۲۰۰۹ کلید خورد.

رمز‌ارز محبوب جامعه کریپتوکارنسی در آن ابتدا ارزش خاصی نداشت و افراد اطلاعی از آینده درخشان آن نداشتند. اما ساتوشی ناکاموتو، خالق افسانه‌ای و مرموز بیت کوین، در وایت‌پیپر این رمزارز به وضوح اعلام کرد که آینده سیستم مالی جهان، بیت کوین خواهد بود و روش‌های مالی سنتی، جایگاه خود را به طور کامل از دست خواهند داد. 

اما تنها رمزارز دنیا بیت کوین نیست؛ بلکه پس از آن کریپتوکارنسی‌های دیگری با عنوان آلت کوین پا به این دنیا گذاشتند و موجب توسعه این صنعت شدند. دنیای کریپتوکارنسی هر روز در حال گسترش است و تعداد زیادی از افراد روزانه در حال ورود به این جهان جالب و پرهیجان هستند؛ زیرا می‌دانند که آینده تبادلات مالی در اختیار این نوع نوین از پول است. 

توسعه رمزارزها موجب ظهور شکل‌های نوینی از آن در قالب NFT شده است. NFTها نوعی آثار هنری دیجیتالی هستند که مالکیت کامل آن‌ها بر عهده شخصی خاص بوده و به طور منحصربه‌فرد ارائه می‌شوند و کاربردهای زیادی در فضای کریپتوکارنسی به‌خصوص بازی‌ها و متاورس دارند. 

شبه پول (Near Money)

به پولی اشاره دارد که اشکال مختلفی از دارایی هستند اما قدرت نقدشوندگی بالایی دارند. این نوع از دارایی زمانی در انواع پول با نام شبه پول یا چیزی نزدیک به پول قرار گرفتند که به عقیده کارشناسان اقتصادی، برای حفظ ثبات اقتصادی باید سبدی از دارایی‌های متنوع وجود داشته باشد. به همین دلیل، شبه پول نیز بین مردم رواج پیدا کرد. از مزایای شبه پول می‌توان به امکان کنترل تورم پرداخت.  

ارزش پول چطور مشخص می‌شود؟

عوامل زیادی در ارزشمند ساختن یا بی‌ارزش کردن پول تاثیرگذار هستند. به خاطر داشته باشید که برخلاف گذشته، پشتوانه پول، دیگر فلزات گرانبها مانند طلا و نقره نیست و اساس ارزش پول، تقاضا، کیفیت اقتصاد کشور و قدرت دولتی است که پشتوانه این پول شده است. 

سوالات پرتکرار درباره پول

پول چیست؟

پول هرچیزی است که به عنوان یک کالای حامل ارزش قابل تبادل، توسط مردم پذیرفته شده و برای خرید کالا و بهره‌گیری از خدمات، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انواع پول چیست؟

می‌توان از پول کالایی (Commodity Money)، پول فیات (Fiat Money)، پول اعتمادی (Fiduciary Money)، پول بانکی (Money Bank)، ارز دیجیتال (Digital Currency)، ارزهای رمزنگاری شده (Cryptocurrency) و شبه پول (Near Money) به عنوان انواع پول استفاده کرد.

اشکان ریاحی

اشکان ریاحی هستم با 6 سال سابقه تحلیل و معامله در بازارهای مالی و ارز دیجیتال و نگارش مقالات مختلف در این زمینه‌.

مطالعه بیشتر

‫۴ دیدگاه‌ها

  1. شبه پول مثل ینی ملک و زمین و اینا؟ مرسی خیلی مقاله خوبی بود من اشتباهی بجا پنج امتیاز یک امتیاز دادم چون جهت ستاره‌ها با گوشی معلوم نیس کدوم یکه کدوم پنج.

    1. سلام متشکرم
      شبه پول قدرت نقدشوندگی بالایی داره مثل ارزهای خارجی، اوراق بهادار، صندوق سرمایه‌گذاری و … که به سرعت تبدیل به پول نقد میشن.
      اما امثال املاک با توجه به اینکه یکم سخت نقد میشن توی دسته شبه پول قرار نمی‌گیرن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا