آموزش ارز دیجیتالمعرفی ارزهای دیجیتال

توکن هواداری چیست؟ معرفی ۱۲ فن توکن محبوب در بازار

توکن هواداری یا همان فن توکن (Fan Token) نوع خاصی از ارز دیجیتال است که توسط باشگاه‌های ورزشی در قیمت‌های مشخص به طرفداران ارائه می‌شود. افراد می‌توانند با هولد کردن این توکن‌ها امتیازات ویژه‌ای به دست آورند و در فعالیت‌های گوناگون تیم مورد علاقه خود مشارکت داشته باشند. تاکنون بیش از ۷۰ توکن هواداری از سوی باشگاه‌های ورزشی و گروه‌های سرگرمی مختلف به بازار رمزارزها معرفی شده که بیش از ۳۱۵ میلیون دلار از کل مارکت کپ بازار کریپتوکارنسی را به خود اختصاص داده‌اند.

فهرست مطالب

اگر می‌خواهید بدانید ارزش توکن هواداری چگونه تامین می‌شود و اطلاعات بیشتری پیرامون این دسته از ارزهای دیجیتال، انواع فن توکن‌ها، کاربرد و آینده آن‌ها به دست آورید و ۱۲ توکن هواداری محبوب بازار را بشناسید، در این مطلب از وبلاگ صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس با ما همراه باشید. اگر از طرفداران ورزش به ویژه فوتبال هستید و همزمان در بازار رمزارزها نیز فعالیت می‌کنید، این مقاله برایتان بسیار جالب خواهد بود.

پادکست توکن هواداری

توکن هواداری چیست؟

توکن هواداری چیست؟

تکنولوژی بلاک چین و صنعت ارز دیجیتال همه روزه در حال پیشرفت و توسعه بوده و در ابعاد گوناگونی از زندگی انسان‌ها از امور مالی و کامپیوتر تا موضوعات مربوط به سرگرمی ریشه دوانده است. همانطور که احتمالا می‌دانید صرافی ارز دیجیتال crypto.com اسپانسر رسمی جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ در قطر بود و همین موضوع سبب آشنایی طیف وسیعی از افراد با دنیای کریپتوکارنسی شد.

توکن هواداری نیز یکی دیگر از آیتم‌هایی است که بلاک‌چین و رمزارزها را به زندگی افراد در دنیای واقعی نزدیک‌تر و طرفداران فوتبال را به خود جذب کرده‌است. شکل‌گیری فن توکن‌ها به پلتفرم سوسیوس (Socios) گره خورده است. socios.com پلتفرمی است که بستری برای ایجاد توکن هواداری به باشگاه‌های ورزشی ارائه می‌کند و امکان تعامل افراد با باشگاه و تیم مورد علاقه‌شان را فراهم کرده‌است. به بیان دیگر می‌توان گفت Socios یک شبکه میزبان برای ایجاد و عرضه توکن‌های هواداری است.

ارز دیجیتال چیلیز با نماد CHZ رمزارز بومی شبکه Socios بوده و افراد می‌توانند انواع توکن هواداری را در پلتفرم socios.com بر پایه رمزارز چیلیز مبادله کنند. کافی است ابتدا دارایی خود را از طریق یک صرافی ارز دیجیتال که از رمزارز چیلیز پشتیبانی می‌کند، به CHZ تبدیل کنید و سپس با انتقال موجودی چیلیز به پلتفرم Socios به مبادله انواع توکن هواداری بپردازید. فن توکن‌ها مشابه با سایر ارزهای دیجیتال به راحتی قابل خرید و فروش هستند و می‌توانید آن‌ها را در بهترین کیف پول های ارز دیجیتال نگهداری کنید.

کاربرد توکن هواداری

کاربرد توکن هواداری

به صورت کلی افراد می‌توانند با در اختیار داشتن توکن هواداری یک تیم ورزشی، امکان مشارکت در تصمیمات باشگاه مورد نظر خود و یا تعامل با بازیکنان مورد علاقه خود را داشته باشند. باشگاه‌های ورزشی گوناگون نیز کاربردهای متعددی برای فن توکن‌های خود در نظر گرفته‌اند. به بیان دیگر مزایای ارائه شده به دارندگان توکن‌ هواداری، توسط باشگاه‌ها تعیین می‌شود.

برای مثال افراد می‌توانند به تناسب تعداد فن توکنی که در اختیار دارند، در رویدادها و یا تصمیمات باشگاه همچون اضافه شدن بازیکن جدید، زمان و مکان برگزاری مسابقات، طراحی لباس رسمی تیم، طراحی اتوبوس اختصاصی تیم، انتخاب فایل‌های موسیقی تیم و یا انتخاب آهنگی که قرار است در ورزشگاه پخش شود، حق رای داشته باشند. کاربران همچنین می‌توانند با در اختیار داشتن این فن توکن‌ها به خرید آیتم‌هایی همچون لباس و کفش بازیکن محبوب خود در فروشگاه باشگاه مورد نظر بپردازند.

مکس رابینوویچ (Max Rabinovitch)، یکی از اعضای اصلی پلتفرم سوسیوس (Socios) معتقد است مکانیسم به‌کارگیری فن توکن‌ها در بلاک‌چین می‌بایست به طریقی طراحی شود که کاربران جامعه ارز دیجیتال بیشتر علاقه‌مند به هولد کردن این توکن‌ها باشند، نه معامله کردنشان. به این ترتیب، یکی از اهداف اصلی ایجاد توکن‌ها که کسب وفاداری بیشتر هواداران است، محقق خواهد شد.

رابینوویچ همچنین معتقد است که امتیازهای جزئی و پیش پا افتاده‌ای مثل انتخاب آهنگ، جذابیت چندانی برای هواداران ندارد و به باشگاه‌های ورزشی توصیه می‌کند که امتیازات معنادارتری برای تشویق افراد به هولد کردن فن توکن‌ها در نظر بگیرند. برای مثال امتیازهایی همچون تخفیف دائمی برای خرید از فروشگاه‌های باشگاه، برنده شدن بلیط مسابقات و یا دادن کمک هزینه برای اقامت طرفداران در شهرهای برگزاری مسابقات تیم می‌تواند رغبت بیشتری برای خرید و نگهداری این توکن‌ها در هواداران ایجاد کند.

تفاوت توکن هواداری با سایر رمزارزها

تفاوت توکن هواداری با سایر رمزارزها

همانطور که در ابتدای مطلب توضیح داده شد، توکن هواداری نوع خاصی از ارز دیجیتال است که به راحتی همچون بیت‌کوین، اتریوم و سایر ارزهای دیجیتال در بازار قابل خرید و فروش بوده و به صورت روزانه نوسان‌های قیمتی گاها قابل توجهی را تجربه می‌کنند. اما این نوع دارایی دیجیتالی به لحاظ ماهیت دارای تفاوت‌هایی با سایر رمزارزها است:

  • فن توکن‌ها توسط هیچ دارایی دیگری در بازار پشتیبانی نمی‌شوند و قیمت‌گذاری آن‌ها به صورت مستقیم به جریان معاملات خرید و فروش در بازار وابسته است. به بیان دیگر این طرفداران تیم‌های ورزشی هستند که با خرید یک فن توکن به آن ارزش می‌دهند و یا با فروش توکن هواداری باعث کاهش ارزش آن می‌شوند. بنابراین می‌توان پیش‌بینی کرد که بازار معاملات فن‌ توکن‌های مربوط به تیم‌های محبوب در سطح جهان، وضعیت بهتری نسبت به سایر فن توکن‌ها دارد.
  • توکن‌های هواداری مکانیسمی متفاوت با NFTهای اختصاصی باشگاه‌های ورزشی دارند و می‌توان از آن‌ها در انجام معاملات خرید کالاهای شرکتی باشگاه استفاده کرد؛ بنابراین فن توکن‌ها بر خلاف NFTها، قابل تعویض هستند.
  • کاربرد و هدف اصلی ایجاد توکن‌های هواداری در هویت‌بخشی به تیم‌ها و طرفداران آنان است و افراد با علایق مشترک را به هم نزدیک‌ می‌کند. در صورتی که بیت‌کوین و سایر آلت‌کوین‌های برتر بازار با داشتن بلاک‌چین‌های قدرتمند، اهداف مشخصی را در راستای افزایش عدم تمرکز در صنعت رمزارز دنبال می‌کنند.

برترین توکن‌های هواداری

همانطور که در ابتدای مقاله گفته شد، تاکنون بیش از ۷۰ توکن هواداری به بازار کریپتوکارنسی اضافه شده است. با مراجعه به وبسایت کوین مارکت کپ می‌توانید لیست توکن های هواداری را به همراه جزئیات ارزش بازار، قیمت لحظه‌ای، تغییرات قیمت و نمودار قیمتی هر فن توکن مشاهده کنید. در ادامه توضیحات مربوط به انواع توکن هواداری را با معرفی ۱۲ فن توکن برتر بازار به شما ارائه خواهیم کرد.

منچستر سیتی (CITY)، اولین و محبوب‌ترین توکن هواداری

اولین توکن هواداری

اولین رمزارز در لیست توکن‌های هواداری که بیشترین ارزش بازار را نیز دارد، توکن هواداری منچستر سیتی با نماد CITY است که به باشگاه فوتبال منچستر سیتی انگلیس تعلق دارد. این توکن برای اولین بار توسط صرافی بایننس به بازار معرفی و در ۱۹ مارس ۲۰۲۱ (۲۹ اسفند ۱۳۹۹) در پلتفرم چیلیز (Chiliz) راه‌اندازی شد. منچستر سیتی توکن مطابق با استاندارد BEP-20 روی شبکه هوشمند بایننس (BSC) ایجاد شده و در زمان نگارش این مقاله دارای ارزش بازاری برابر با ۳۳ میلیون دلار است.

بنا بر چارت قیمت بایننس در تریدینگ ویو سقف قیمت CITY برابر با ۵۳ دلار و کف قیمتی آن نیز برابر با ۳.۵ دلار است. این رمزارز در حال حاضر در قیمت ۵.۲ دلار و به فاصله ۹۰۰ درصدی و ۳۳ درصدی از سقف و کف قیمتی خود معامله می‌شود. رمزارز منچستر سیتی محبوب‌ترین توکن هواداری در بازار رمزارزها است. توکن سیتی در برخی صرافی‌های رمزارزی همچون Gate.io، Binance و OMPFinex قابل معامله بوده و امکان ذخیره و نگهداری آن نیز در کیف پول تراست ولت فراهم شده است.

بارسلونا توکن (BAR)، دومین توکن هواداری محبوب بازار

بارسلونا توکن، دومین توکن هواداری محبوب بازار

بارسلونا توکن با نماد BAR دومین توکن هواداری محبوب در بازار ارز دیجیتال است که ضمن همکاری باشگاه اف سی بارسلونا و پلتفرم چیلیز ایجاد شده‌است. رمزارز BAR فن توکن باشگاه بارسلونای اسپانیا بوده و هواداران این تیم می‌توانند با در اختیار داشتن این توکن در نظرسنجی‌های مربوط به تصمیمات باشگاه و طراحی استادیوم نیو کمپ (Camp Nou) که از طریق پلتفرم سوسیوس (Socios) برگزار می‌شود، مشارکت داشته باشند.

این رمزارز به صورت رسمی در ژوئن ۲۰۲۱ (خرداد ۱۴۰۰) طی رویداد بایننس لانچ پد (Binance Launchpad) به بازار کریپتوکارنسی معرفی شده و در زمان نگارش این مقاله در محدوده ۲.۹ دلار در بازار معامله می‌شود. سقف قیمت BAR برابر با ۷۳.۸ دلار بوده و این رمزارز هم‌اکنون به میزان ۲۳۷۴ درصد از این سقف قیمتی فاصله دارد. ارزش بازار بارسلونا توکن برابر با ۲۷.۹ میلیون دلار بوده و در صرافی‌هایی همچون MEXC، Binance و OMPFinex قابل خرید و فروش است.

آلپاین (ALPINE)، سومین فن توکن محبوب بازار

آلپاین (ALPINE)، سومین فن توکن محبوب بازار

ارز دیجیتال آلپاین (Alpine F1 Team Fan) با نماد ALPINE نخستین تیم مسابقه فرمول یک است که به جمع فن توکن‌های بازار رمزارزها اضافه شده است. این رمزارز نماینده تیم BTW F1 است که برای اولین بار در فوریه ۲۰۲۱ (بهمن ۱۳۹۹) طی رویداد لانچ پد بایننس (Binance Launchpad) پا در عرصه ارزهای دیجیتال گذاشت. این رمزارز روی شبکه بایننس اسمارت چین (BSC) و مطابق با استاندارد BEP-20 ایجاد شده‌است.

در حال حاضر ارز دیجیتال آلپاین با ارزش بازار ۲۴.۱ میلیون دلار، سومین توکن هواداری محبوب بازار ارز دیجیتال است که به قیمت ۲.۱ دلار در بازار معامله می‌شود. سقف قیمت آلپاین (ALPINE) برابر با ۱۸.۹ دلار بوده و این رمزارز هم‌اکنون در فاصله ۸۰۶ درصدی از این سقف قیمتی قرار گرفته است. امکان خرید و فروش آلپاین (ALPINE) نیز در صرافی‌های Kucoin، CoinEx، Binance و OMPFinex فراهم شده‌است.

لاتزیو (LAZIO)، چهارمین توکن هواداری بازار کریپتو

لاتزیو (LAZIO)، چهارمین توکن هواداری بازار کریپتو

ارز دیجیتال LAZIO توکن هواداری باشگاه فوتبال S.S. Lazio ایتالیا است که در اکتبر ۲۰۲۱ (مهر ۱۴۰۰) در رویداد لانچ پد بایننس به بازار کریپتوکارنسی معرفی شد. این فن توکن در فرایند همکاری باشگاه لاتزیوی رم با صرافی بایننس شکل گرفته و بر اساس استاندارد BEP-20 روی شبکه بایننس اسمارت چین (BSC) ایجاد شده است.

این رمزارز با داشتن ارزش بازار بیش از ۱۸ میلیون دلار، جایگاه چهارم از میان توکن‌های هواداری را به خود اختصاص داده و به قیمت ۲.۳ دلار در بازار خرید و فروش می‌شود. بر اساس چارت قیمتی لاتزیو در بایننس، سقف قیمت LAZIO برابر با ۱۰۰ دلار بوده و این ارز دیجیتال هم‌اکنون در فاصله ۴۶۵۰ درصدی نسبت به این سقف قیمتی قرار دارد!

امکان معامله و نگهداری فن توکن لاتزیو (LAZIO) در صرافی‌های MEXC، Binance و Pancakeswap وجود دارد. هواداران باشگاه لاتزیو می‌توانند با در اختیار داشتن توکن طرفداری LAZIO به خرید بلیط‌های مسابقات تیم بپردازند، در جلسات تمرین تیم شرکت کنند و یا کالایی با امضای بازیکن مورد علاقه‌شان دریافت کنند.

پاری سن ژرمن (PSG)، پنجمین توکن هواداری برتر بازار

پاری سن ژرمن (PSG)، پنجمین توکن هواداری برتر بازار

ارز دیجیتال PSG توکن هواداری باشگاه محبوب پاری سن ژرمن فرانسه است که در فوریه ۲۰۲۰ (بهمن ۱۳۹۸) ضمن همکاری باشگاه پاری سن ژرمن و پلتفرم سوسیوس (Socios) ایجاد و به بازار کریپتوکارنسی معرفی شد. با پیوستن لیونل مسی به تیم پاری سن ژرمن، حجم معاملات این توکن افزایش یافت و انتشار اخباری مبنی بر اینکه این بازیکن بخشی از مبلغ قرارداد خود را در قالب توکن PSG دریافت می‌کند، منجر به استقبال بیشتر هواداران این تیم از فن توکن PSG شد.

طرفداران تیم پاری سن ژرمن می‌توانند با در اختیار داشتن این توکن در بخشی از تصمیمات باشگاه مشارکت کنند. باشگاه Paris Saint-Germain، ایجاد و انتشار این فن توکن را به عنوان یک موفقیت بزرگ برای باشگاه معرفی می‌کند. در حال حاضر توکن PSG با مارکت کپ ۱۷.۹ میلیون دلار در جایگاه پنجم از میان برترین فن توکن‌ها قرار گرفته و در حوالی ۱۶ دلار معامله می‌شود.

طبق چارت قیمتی پاری سن ژرمن در بایننس، سقف قیمت توکن PSG برابر با ۶۱.۵ دلار بوده و این رمزارز هم‌اکنون در فاصله ۱۱۳۱ درصدی از سقف قیمتی خود قرار گرفته است. امکان خرید و فروش توکن هواداری پاری سن ژرمن (PSG) در صرافی‌های Gaite.io ، MEXC، Binance و OMPFinex برای علاقه‌مندان فراهم شده است.

پورتو فن توکن (PORTO)، ششمین توکن هواداری برتر بازار

پورتو فن توکن (PORTO)، ششمین توکن هواداری برتر بازار

رمزارز FC PORTO توکن هواداری تیم فوتبال اف سی پورتو در کشور پرتغال بوده که در دوره‌های مختلف به عنوان برترین تیم لیگ برتر پرتغال معرفی شده‌ است. این فن توکن با نماد PORTO در بازار معامله می‌شود و با ارزش بازار ۱۶.۴ میلیون دلار، ششمین توکن هواداری برتر بازار کریپتوکارنسی است. رمزارز PORTO برای اولین بار طی رویداد لانچ پد بایننس در اکتبر ۲۰۲۱ (مهر ۱۴۰۰) به بازار رمزارزها معرفی شد.

توکن FC PORTO حاصل همکاری این باشگاه با صرافی بایننس بوده و با پیروی از استاندارد BEP-20، روی زنجیره هوشمند بایننس (BSC) ایجاد شده است. سقف قیمت توکن PORTO برابر با ۴۱ دلار بوده و این رمزارز هم‌اکنون در قیمت ۲.۱ دلار و فاصله ۱۹۰۰ درصدی از سقف قیمتی خود در حال معامله است. صرافی‌های Gate.io ، Binance و CoinEx بستر خرید و فروش این فن توکن را به هواداران تیم FC PORTO ارائه می‌کنند.

سانتوس فن توکن (SANTOS)، هفتمین توکن هواداری محبوب بازار رمزارزها

سانتوس فن توکن (SANTOS)، هفتمین توکن هواداری محبوب بازار رمزارزها

فن توکن سانتوس اف سی (Santos FC Fan Token) با نماد SANTOS توکن هواداری باشگاه فوتبال سانتوس برزیل است که در سراسر جهان طرفداران بسیاری دارد. این رمزارز روی شبکه بایننس اسمارت چین (BSC) ایجاد شده و از استاندارد BEP-20 در این شبکه پیروی می‌کند. فن توکن سانتوس یکی از انواع رمزارزهایی است که امکان استیک کردن آن نیز از طریق بایننس لانچ پول (Binance Launchpool) برای کاربران فراهم شده است.

این رمزارز برای اولین بار در دسامبر ۲۰۲۱ (آذر ۱۴۰۰) به بازار رمزارزها معرفی شد و هم‌اکنون با داشتن ارزش بازاری برابر با ۱۶.۱ دلار، جایگاه هفتم در میان برترین توکن‌های هواداری را به خود اختصاص داده است. طبق چارت قیمتی فن توکن سانتوس اف سی در بایننس، سقف قیمت SANTOS برابر با ۳۵.۹ دلار بوده و این ارز دیجیتال هم‌اکنون در قیمت ۳.۵ دلار و فاصله ۹۳۶ درصدی از سقف قیمتی خود معامله می‌شود. خرید و فروش توکن هواداری سانتوس (SANTOS) به راحتی در صرافی‌های Gaite.io ، MEXC Binance و Pancakeswap برای کاربران امکان‌پذیر است.

اوجی (OG)، هشتمین توکن هواداری برتر بازار

اوجی (OG)، هشتمین توکن هواداری برتر بازار

ارز دیجیتال OG توکن هواداری تیم و سازمان OG بوده که اولین بار در ژوئن ۲۰۲۰ (خرداد ۱۳۹۹) به بازار کریپتوکارنسی عرضه شد. این رمزارز روی شبکه چیلیز (Chiliz) ایجاد شده و از استانداردهای بلاک‌چین اتریوم پیروی می‌کند. تیم OG یکی از برترین تیم‌ها در حیطه ورزش‌های الکترونیکی یا به عبارت دیگر همان بازی‌های الکترونیکی ورزشی (eSports) است که در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ به عنوان قهرمان بین‌المللی این حوزه معرفی شد.

توکن هواداری OG در حال حاضر با مارکت کپ ۱۶ میلیون دلار در جایگاه هشتم از میان انواع توکن‌های هواداری قرار داشته و سقف قیمت OG نیز برابر با ۳۱.۴ دلار است. این رمزارز هم‌اکنون در قیمت ۴ دلار و با فاصله ۶۷۰ درصدی از سقف قیمتی خود خرید و فروش می‌شود. پلتفرم چیلیز و صرافی‌های MEXC، Binance و Gate.io نیز بستر معامله این فن توکن را برای هواداران این تیم و سایر معامله‌گران فراهم کرده‌اند.

اینتر میلان فن توکن (INTE)، نهمین توکن هواداری برتر بازار رمزارزها

اینتر میلان فن توکن (INTE)، نهمین توکن هواداری برتر رمزارزها

تیم فوتبال اینتر میلان (Inter Milan) نیز یکی دیگر از باشگاه‌هایی است که فن توکن اختصاصی خود را به هوادارنش ارائه کرده‌است. توکن هواداری INTER برای اولین بار در سپتامبر ۲۰۲۱ (شهریور ۱۴۰۰) به بازار رمزارزها معرفی شد و هم‌اکنون با مارکت کپ ۱۱.۳ میلیون دلاری، نهمین توکن هواداری محبوب در بازار کریپتوکارنسی است.

این فن توکن روی شبکه چیلیز راه‌اندازی شده و امکان مبادله آن از طریق این پلتفرم و همچنین صرافی‌های Gate.io و Bybit وجود دارد. سقف قیمت فن توکن اینتر میلان برابر با ۴.۵ دلار بوده و این ارز دیجیتال هم‌اکنون در قیمت ۲.۵ دلار و فاصله ۸۰ درصدی از سقف قیمتی خود در حال معامله است.

آ.ث. میلان توکن (ACM)، دهمین فن توکن محبوب بازار کریپتو

آ.ث. میلان توکن (ACM)، دهمین فن توکن محبوب بازار کریپتو

ارز دیجیتال آ.ث. میلان با نماد ACM، توکن هواداری تیم فوتبال محبوب آث میلان (AC Milan) ایتالیا است که با مارکت کپ ۱۰.۹ میلیون دلاری، در جایگاه دهم از میان لیست فن توکن‌های برتر قرار گرفته است. این رمزارز روی شبکه چیلیز ایجاد شده و طرفداران بسیاری در جامعه ورزشی رمزارزها دارد.

ارز دیجیتال ACM در فوریه ۲۰۲۱ (بهمن ۱۳۹۹) طی یک رویداد بایننس لانچ پد به مارکت کریپتو معرفی شد و هم‌اکنون به قیمت ۲ دلار در بازار معامله می‌شود. سقف قیمت توکن آ.ث. میلان برابر با ۲۵.۴ دلار بوده و این رمزارز در حال حاضر به میزان ۱۱۲۲ درصد از این محدوده سقف قیمتی فاصله گرفته است. امکان خرید و فروش و همچنین نگهداری ارز دیجیتال ACM از طریق پلتفرم چیلیز (Chiliz) و همچنین صرافی‌های Gaite.io ، MEXC، Binance و OMPFinex امکان‌پذیر است.

یوونتوس (JUV)، یازدهمین توکن هواداری برتر بازار کریپتو

یوونتوس (JUV)، یازدهمین توکن هواداری برتر بازار کریپتو

آخرین فن توکنی که در این مقاله معرفی می‌کنیم، توکن هواداری تیم فوتبال یوونتوس ایتالیا است که در آوریل ۲۰۲۰ (فرودین ۱۳۹۹) با نماد JUV به بازار کریپتوکارنسی عرضه شد. رمزارز JUV با مارکت کپ ۹.۷ میلیون دلاری، یازدهمین فن توکن محبوب در بازار ارز دیجیتال است که در حال حاضر با قیمت ۲.۲ دلار خرید و فروش می‌شود. سقف قیمت JUV برابر با ۴۳.۴ دلار بوده و این رمزارز هم‌اکنون در فاصله ۱۸۰۰ درصدی از این سقف قیمتی قرار دارد.

توکن هواداری یوونتوس روی شبکه چیلیز ایجاد شده و امکان معامله آن در صرافی‌های Gaite.io ، Binance و OMPFinex و همچنین پلتفرم چیلیز (Chiliz) فراهم شده است. همچنین استیک کردن توکن هواداری JUV از طریق بایننس لانچ پول (Binance Launchpool) برای کاربران امکان‌پذیر است.

اتلتیکو مادرید (ATM)، دوازدهمین فن توکن محبوب بازار رمزارزها

اتلتیکو مادرید (ATM)، دوازدهمین فن توکن محبوب بازار رمزارزها

رمزارز ATM توکن هواداری باشگاه فوتبال اتلتیکو مادرید (Atletico De Madrid Fan Token) در کشور اسپانیا است که جزو برترین تیم‌ها در لالیگای اسپانیا به شمار می‌آید. این فن توکن در فرایند همکاری پلتفرم سوسیوس (Socios) با باشگاه اتلتیکو مادرید ایجاد و روی شبکه چیلیز راه‌اندازی شده است.

این فن توکن در اوایل سال ۲۰۲۰ (بهمن ۱۳۹۸) به بازار رمزارزها معرفی شد و هم‌اکنون در قیمت ۲.۵ دلار خرید و فروش می‌شود و با مارکت کپ ۸.۳ میلیون دلار، دوازدهمین رمزارز برتر در لیست توکن‌های هواداری است. سقف قیمت ارز دیجیتال ATM برابر با ۶۱ دلار بوده و این رمزارز در محدوده قیمت فعلی خود حدودا ۲۵۰۰ درصد با این سقف قیمتی فاصله دارد! امکان خرید و فروش فن توکن ATM نیز در پلتفرم چیلیز (Chiliz) و همچنین صرافی‌های Binance و Gate.io برای کاربران فراهم شده است.

سایر توکن‌های هواداری

سایر توکن‌های هواداری

باشگاه فوتبال گالاتاسرای (GAL)، آرسنال (AFC)، تیم ملی فوتبال آرژانتین (ARG)، تیم فوتبال پرتغال (POR)، تیم ملی برزیل (BFT)، تیم ملی اسپانیا (SNFT) و تیم ملی ایتالیا (ITA) نیز توکن‌های هواداری خود را به بازار رمزارزها عرضه کرده‌اند. با جستجوی نماد هر یک از این فن توکن‌ها می‌توانید تمامی اطلاعات مربوط به تاریخچه قیمت و توکنومیکس شبکه را در وبسایت کوین مارکت کپ پیدا کنید.

خرید توکن هواداری

خرید توکن هواداری

توکن‌های هواداری همچون سایر ارزهای دیجیتال در صرافی‌های رمزارزی قابل معامله هستند. کافی است ابتدا صرافی که از فن توکن مورد نظر شما پشتیبانی می‌کند را پیدا کنید و پس از ایجاد حساب کاربری در آن صرافی به خرید یا فروش توکن هواداری بپردازید.

پس از انجام معامله خرید نیز می‌توانید در صورت تمایل توکن مورد نظر خود را درون کیف پول حساب کاربری‌تان در صرافی نگهداری کرده یا به کیف پول توکن هواداری مورد نظر انتقال دهید. لازم به ذکر است که اکثر ارزهای دیجیتال از جمله فن توکن‌ها در کیف پول تراست ولت قابل نگهداری هستند. کافی است آدرس قرارداد (Contract Address) آن را از وبسایت کوین مارکت کپ کپی کرده و در تراست ولت وارد کنید تا آدرس واریز آن رمزارز برای ولت اختصاصی شما تولید شود.

مطالعه بیشتر: آموزش کامل مراحل انتقال ارز از تراست ولت به صرافی ارز دیجیتال

خرید و فروش توکن هواداری در صرافی او ام پی فینکس

خرید و فروش توکن هواداری در صرافی او ام پی فینکس

صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس یکی از معتبرترین پلتفرم‌های آنلاین معاملات رمزارزها در ایران است که در بازار معاملات خود امکان خرید و فروش رمزارز چیلیز (CHZ) و فن توکن‌های بارسلونا (BAR)، منچستر سیتی (CITY)، آ.ث. میلان (ACM)،پاری سن ژرمن (PSG) و یوونتوس (JUV) را برای کاربران فراهم کرده است.

می‌توانید به راحتی از طریق وبسایت یا اپلیکیشن او ام پی فینکس برای خود یک حساب کاربری ایجاد کرده و پس از تکمیل احراز هویت، به خرید، نگهداری یا فروش انواع توکن هواداری بپردازید. او ام پی فینکس از بیش از ۸۰ رمزارز پشتیبانی می‌کند و امکان استفاده از سرویس‌های معاملاتی کاربردی‌ همچون حساب دمو صرافی ارز دیجیتال، ربات تریدر، انواع سفارش خرید و فروش ارز دیجیتال، قرار دادن حد ضرر برای معاملات و کارت هدیه ارز دیجیتال را فراهم کرده و شما می‌توانید هر یک از این سرویس‌ها را در انجام امور معاملاتی و انتقال ارزهای دیجیتال به کار ببرید.

لازم به ذکر است که امنیت در او ام پی فینکس به صورت آفلاین تامین شده تمام دارایی کاربران درون کیف پول‌های سخت افزاری و سرد نگهداری می‌شود. بنابراین هیچ خطری مبنی بر هک یا از دست رفتن دارایی، حساب شما را مورد تهدید قرار نمی‌دهد. همچنین شما می‌توانید با استفاده از شناسه واریز و شماره شبای حساب خود در صرافی واریز تومانی نامحدود داشته باشید و در هر ساعتی از شبانه‌روز به شارژ حساب کاربری خود بپردازید.

NFTهای ورزشی

NFTهای ورزشی

توکن‌های هواداری تنها پل ارتباطی ورزش و دنیای کریپتوکارنسی نیستند. نوعی دیگری از ارزهای دیجیتال به نام توکن‌های غیر قابل تعویض یا همان NFT نیز وجود دارند که همچون توکن هواداری، به دنیای ورزش و سرگرمی راه پیدا کرده‌اند. NFTهای ورزشی در واقع نوعی دارایی دیجیتالی منحصربه‌فرد هستند که زیر مجموعه صنعت هنر دیجیتالی هستند. این نوع از دارایی نشانگر لحظات ورزشی خاص، یادگاری‌های ورزشی دیجیتالی و یا برخی کالاهای ورزشی در قالب اثر هنری دیجیتال هستند.

این نوع از دارایی‌ها در بازارهای معاملاتی مختص به خود همچون پلتفرم اوپن سی (OpenSea) خرید و فروش می‌شوند و نوعی روش کسب درآمد برای برندهای معروف ورزشی و همچنین بازیکنان محبوب در رشته‌های مختلف ورزشی هستند. هواداران نیز می‌توانند با خرید و نگهداری این NFTها، سبک‌های تعاملی جدیدی را با تیم محبوب یا بازیکن مورد علاقه‌شان تجربه کنند.

این موضوع در حالی است که برخی طرفداران دو آتیشه‌ یک بازیکن یا یک تیم ورزشی، اقدام به جمع‌آوری انواع NFTهای آن تیم کرده و یک کلکسیون از آن‌ها تشکیل می‌دهند! به طور مثال مایک بوسیس (Mike Bousis)، یکی از کلکسیونرهای NFT‌های ورزشی است که در زمان انتشار NFTهای تیم فوتبال منچستر سیتی، آن‌ها را خریداری کرد.

وی از طرفداران پر و پاقرص تیم منچستر سیتی بوده و معتقد است NFTهای ورزشی نوعی اثر هنری جالب از این تیم هستند و خرید، نگهداری و مالکیت این نوع از رمزارزها برای او جذابیت بسیاری دارد.

کریستیانو رونالدو ملقب به CR7 یکی دیگر از بازیکنان محبوب فوتبال جهان است که در نوامبر ۲۰۲۲ (آبان ۱۴۰۱) طی قرارداد همکاری یک ساله با صرافی بایننس، یک  کلکسیون NFT شامل هفت مجسمه متحرک از خود ارائه کرد.

آینده توکن هواداری

آینده توکن هواداری

قیمت توکن‌های هواداری، همچون سایر ارزهای دیجیتال مطابق با میزان عرضه و تقاضا در بازار دائما در حال نوسان است. عرضه و تقاضای این فن توکن‌ها متناسب با فعالیت‌های تیم‌های ورزشی تغییر می‌کند. برای مثال برد یا باخت یک تیم در دوره‌های مسابقاتی مهم و یا ورود یک بازیکن جدید به تیم می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر قیمت توکن هواداری آن داشته باشد.

بنابراین می‌توان نتیجه گیری کرد که قیمت توکن‌ها توسط تمایلات ذهنی و احساسات لحظه‌ای طرفداران نسبت به تیمشان نوسان می‌کند. به عبارت دیگر، می‌توان گفت که این نوع خاص از ارزهای دیجیتال برای سرمایه‌گذاری بلند مدت چندان گزینه‌های مناسبی نیستند. اما می‌توانند در معاملات نوسان‌گیری به کار برده شوند. علاقه‌مندان به فوتبال نیز معتقدند که افراد با خرید توکن‌های هواداری وفاداری و احساسات درونی خود را به تیم نشان می‌دهند و اهداف سرمایه‌گذاری در این افراد چندان پررنگ نیست.

سوالات پرتکرار شما درباره توکن هواداری

قیمت توکن هواداری چگونه تعیین می‌شود؟

قیمت توکن‌های هواداری متناسب با میزان عرضه و تقاضایی که بر اثر رویدادهای ورزشی مهم برای هر تیم به وجود می‌آید، تعیین می‌شود و ممکن است گاهی شدیدا بی‌ثبات باشد.

چگونه می‌توان به لیست توکن های هواداری دسترسی پیدا کرد؟

با مراجعه به بخش مربوط به Fan Tokens در وبسایت کوین مارکت کپ می‌توانید لیست انواع توکن هواداری را مشاهده کنید. در پلتفرم socios.com نیز امکان دسترسی به لیست توکن‌های هواداری وجود دارد.

خرید و فروش فن توکن چگونه انجام می‌شود؟

با ثبت‌نام در یک صرافی ارز دیجیتال که از توکن‌های هواداری پشتیبانی می‌کند، می‌توانید فن توکن‌ها را معامله کنید.

سلب مسئولیت در مقاله توکن هواداری

الهه برات‌زاده

من الهه برات‌زاده هستم و در رشته اقتصاد از دانشگاه فردوسی مشهد فارغ التحصیل شدم. چهار سال است که در زمینه بازارهای مالی فعالیت می‌کنم و از هیچ کاری به اندازه نشستن پای چارت، ترید و یاد گرفتن مطالب جدید در این حوزه لذت نمی‌برم. به نظر من بیت‌کوین سهم بزرگی در آینده اقتصاد دنیا دارد و از این بابت که مسیر کاری من طوری شکل گرفت که می‌توانم به طور تخصصی از دنیای جذاب رمزارزها صحبت کنم، بی‌نهایت خوشحالم. هر محتوایی که تولید می‌کنم با حداکثر علاقه و دقت می‌نویسم و تنها چیزی که برای من اهمیت دارد،این است که بتوانم بیشترین تعامل را با مخاطب برقرار کنم و محتوای مورد نیاز او را ارائه دهم.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا