آموزش ارز دیجیتالآموزش تحلیل ارز دیجیتال

آموزش پرکاربردترین ابزارهای معاملاتی تریدینگ ویو در یک قاب

جشنواره تون پلاس

حوزه ارزهای دیجیتال به‌عنوان یکی از پیشرفته‌ترین بازارهای مالی از نظر فناوری، به طور مداوم در حال پیشرفت است و اینک به یک غول در صنعت مالی تبدیل شده که بیش از یک تریلیون دلار ارزش دارد. با پیشرفت این صنعت، استفاده از ابزارهایی مانند تجارت خودکار تریدینگ ویو، استفاده از ربات‌های پیشرفته و تحلیل‌های تکنیکال مبتنی بر استراتژی‌های پیچیده در این صنعت به شدت رواج یافته‌است. این نوآوری‌های جدید اکثر معامله‌گران خُرد را مشتاق کرده تا ابزارهای هیجان‌انگیز جدیدی را در معاملات خود به کار گیرند.

البته به یاد داشته باشید که این پیچیدگی دلیل اصلی بسیاری از شکست‌های معامله‌گران خُرد مبتدی در بازار است زیرا برخی از این افراد تصور می‌کنند که می‌توان فقط با تکیه به این ابزارها و بدون استفاده از استراتژی شخصی و برنامه‌ریزی دقیق به موفقیت رسید. درست است که برای استفاده از این ابزارها لازم نیست متخصص باشید، اما باید درک کنید که ابزارها چگونه کار می‌کنند و کدام گزینه‌ها برای تجزیه و تحلیل موقعیت‌های بازار در هر لحظه بهترین هستند.

به همین دلیل ما در صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس، تصمیم گرفتیم یک نمای دقیق‌ از محبوب‌ترین ابزارهای نموداری تریدینگ ویو را در این مقاله ارائه دهیم. لازم است بدانید که مهارت در استفاده از این ابزار برای کسب سود قابل اعتماد کافی نیست و باید در کنار آن تحلیل تکنیکال برای یافتن بهترین سطح قیمت ارز دیجیتال را برای انجام معاملات نیز بیاموزید تا بتوانید استراتژی‌های خوب را از استراتژی‌های بد تشخیص دهید.

ابزارهای ترسیم خط و روند

اگر شما هم از تحلیل تکنیکال برای پیدا کردن نقاط ورود و خروج از معاملات استفاده می‌کنید، احتمالا خط روند یکی از پر استفاده‌ترین ابزارهایی است که در زمان تحلیل به شما کمک می‌کند. ابزاری که اگر به درستی ترسیم شود، می‌تواند اطلاعات بسیار خوبی از شرایط دارایی را در اختیار تریدر قرار دهد و پیش‌بینی آینده قیمتی را نیز برای وی ساده‌تر کند. با وجود کارایی بالای این ابزار اما ترسیم آن همیشه برای تریدرها به خصوص برای افرادی که به تازگی تحلیل و فعالیت در بازار را شروع کرده‌اند کار ساده‌ای نیست.

در ادامه به نحوه ترسیم این خط روند خواهیم پرداخت. البته، پیش از آن که نحوه ترسیم خط روند به صورت خودکار را فرا گیرید بهتر است ابتدا با مفهوم آن به درستی آشنا شوید. خط روند یا ترند لاین (Trend Line) درواقع با اتصال بیشترین سقف‌های قیمتی یا کمترین کف‌های قیمتی به هم تشکیل می‌شود. با ترسیم این خط که می‌تواند صعودی، نزولی و یا خنثی باشد، تریدر می‌تواند بهترین نقاط برای ورود و یا خروج از معاملات را به دست آورد.

آموزش پرکاربردترین ابزارهای معاملاتی تریدینگ ویو در یک قاب

در یک روند صعودی، ترند لاین در زیر نمودار قیمتی ترسیم می‌شود، این خط از اتصال کف‌های قیمتی به هم تشکیل می‌شود. در روند نزولی خط روند در بالای نمودار قیمتی و از اتصال سقف‌های قیمتی به هم تشکیل می‌شود. در نهایت در روند خنثی خط در یک محدوده مشخص قیمتی بدون روند در حرکت است و درواقع نه سقف‌های قیمتی در حال بالا رفتن هستند و نه کف‌های قیمتی.

این ابزار به تریدر و تحلیلگر کمک می‌کند که نقاط عرضه و تقاضا را پیدا کند و بنابراین بهترین سطح برای ورود و خروج از معاملات با کمک این خط برای تریدر ساده‌تر خواهد شد. یک تحلیلگر ماهر، می‌تواند خط روند را به صورت دستی در تریدینگ ویو و یا هر پلتفرم تحلیلی دیگر ترسیم کند که در ادامه نحوه رسم به صورت دستی را مختصرا شرح داده و سپس به بیان نحوه رسم خودکار آن در تریدینگ ویو اشاره خواهیم کرد.

رسم دستی خط روند در تریدینگ ویو

برای آنکه این خط را بر روی یک نمودار قیمتی در تریدینگ ویو ترسیم کنید، باید ابتدا وارد این پلتفرم شده و چارت دارایی مورد نظر خود را باز کرده و سپس ابزار (Trend Line) را از منو ابزارها در سمت چپ نمودار قیمتی انتخاب کنید.

آموزش پرکاربردترین ابزارهای معاملاتی تریدینگ ویو در یک قاب

حالا کافی است که با توجه به روند نمودار قیمتی بر روی یکی از کف‌ها (در روند صعودی) و یا یکی از سقف‌های قیمتی (در روند نزولی) کلیک کنید و سپس با درگ کردن، ماوس را به سقف یا کف قیمتی بعدی متصل کنید.

در صورتی که با نمودار قیمتی و تحلیل آشنا بوده و تجربه کافی برای فهمیدن آن را داشته‌باشید، ترسیم دستی این خط کمک بسیار بزرگی در تحلیل قیمت به شما خواهد کرد اما هر تریدر و یا تحلیلگری نمی‌تواند خط روند را به درستی ترسیم کند. در چنین مواقعی رسم خودکار Trend Lineدر تریدینگ ویو به کمک شما می‌آید. البته نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که به هر حال در ترسیم خودکار ممکن است دقت کافی را نداشته باشید، بنابراین باید بعد از انجام تنظیمات و یا جابه‌جایی مختصر بعد از رسم خودکار، روند را مجددا بررسی کنید.  

رسم خودکار ترند لاین                                                                        

برای ترسیم خط روند به صورت خودکار در تریدینگ ویو بعد از باز کردن نمودار قیمت دارایی مورد نظر در تریدینگ ویو، نیاز است که از اندیکاتورها استفاده کنید. بنابراین، روی گزینه «Indicators» در نوار بالای صفحه کلیک کنید.

آموزش پرکاربردترین ابزارهای معاملاتی تریدینگ ویو در یک قاب

به این ترتیب لیستی حاوی نام اندیکاتورهای مختلف مقابل شما باز خواهد شد. حالا در بالای همین صفحه و در قسمت جست‌وجو، عبارت «Trend Line» را سرچ کنید. با این کار، اندیکاتورهایی که توسعه‌دهندگان مختلف برای کشیدن خط روند طراحی کرده‌اند را مشاهده خواهید کرد.

آموزش پرکاربردترین ابزارهای معاملاتی تریدینگ ویو در یک قاب

در نهایت می‌توانید اندیکاتور خط روند موردنظر خود را با یک کلیک انتخاب کنید.

آموزش پرکاربردترین ابزارهای معاملاتی تریدینگ ویو در یک قاب

هر یک از این اندیکاتورها که در لیست مشاهده می‌کنید، ویژگی‌های خاص خود را دارند. اندیکاتور ترند لاین اول یک خط روند ساده در آخرین کندل‌های نمودار قیمتی برای شما ترسیم خواهد کرد. اما اگر به دنبال جزئیات بیشتری در چارت هستید، می‌توانید از اندیکاتورهایی استفاده‌کنید که اطلاعات بیشتری را درباره روند در اختیار شما قرار می‌دهند. زیرا همان‌طور که در این لیست نیز مشخص است، اندیکاتورهایی متنوعی برای رسم خودکار این خط در تریدینگ ویو وجود دارند و همین باعث می‌شود دست معامله‌گر برای انتخاب میزان پیچیدگی ترند لاین باز باشد. بنابراین، شما می‌توانید اندیکاتوری که نیاز شما برای تحلیل را بر طرف می‌کند را انتخاب کنید. به طور کلی، اندیکاتور Trend Line [Lux Algo] یکی از پرطرفدارترین انوع ابزارهای رسم خط روند است که بیش از دیگران مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آموزش پرکاربردترین ابزارهای معاملاتی تریدینگ ویو در یک قاب

با انتخاب آن این گزینه چنین تصویری را مشاهده خواهید کرد که خطوط روند بیشتری را روی چارت به نمایش می‌گذارد.

آموزش پرکاربردترین ابزارهای معاملاتی تریدینگ ویو در یک قاب

البته همان‌طور که پیش از این نیز به آن اشاره کردیم، شما می‌توانید با انتخاب هر کدام از اندیکاتورهای رسم خط روند، تنظیمات موردنظر خود را روی اندیکاتور اعمال کنید تا بتوانید خطوط روند را با دقت بالاتری داشته‌باشید.

مشاهده قیمت لحظه ای و خرید بیت کوین در صرافی ارز دیجیتال

شایان ذکر است که جست وجوی عبارت Trenline بدون فاصله، نتایج متفاوت‌تری را مشاهده خواهید کرد.  با جست وجو به این روش، یکی از اندیکاتورهای پرکاربرد را خواهید یافت که اتفاقا علاوه بر خطوط روند، سیگنال‌های ورود و خروج از معاملات را نیز ارائه می‌کند. نام این اندیکاتور «Trendline JD» است که پس از جست‌وجو و کلیک روی نام آن، بر نمودار قیمتی متفاوتی را مشاهده خواهید کرد.

با وجود اینکه ترندلاین‌ها امکانات منحصر به فردی را برای شناسایی روند نمودار در اختیار شما قرار می‌دهند اما گزینه‌های دیگری نیز وجود دارند که امکان پیش‌بینی دقیق‌تری را از آینده دارایی به معامله‌گر ارائه می‌دهند. یکی از این موارد چنگال اندروز است.

ابزار چنگال اندروز چیست و چگونه در تریدینگ ویو از آن استفاده کنیم؟

قبل از بررسی چنگال اندروز در تریدینگ ویو، ابتدا باید با مفهوم پیوت آشنا شویم. به طور خلاصه، پیوت‌ها نقاطی در نمودار قیمت هستند که در آن‌ها جهت حرکت قیمت تغییر می‌کند؛ به عبارت دیگر، نقاطی که در آن‌ها روند نزولی به صعودی و روند صعودی به نزولی تبدیل می‌شود. این نقاط که به عنوان سقف (High) یا کف (Low) شناخته می‌شوند، با کمی تجربه به راحتی در نمودار قابل شناسایی هستند.

پیوت‌ها به دو دسته اصلی (ماژور) و فرعی (مینور) تقسیم می‌شوند:

ویژگی پیوت‌های فرعی (مینور): این نقاط برگشتی، تغییرات کوچک‌تری در قیمت ایجاد می‌کنند، نوسانات در این پیوت‌ها به صورت نسبی محدودتر است و این نقاط به عنوان توقف‌گاه‌های کوتاه‌مدت در روند اصلی عمل می‌کنند.

ویژگی‌های پیوت‌های اصلی (ماژور): این نقاط، تغییرات اساسی در روند قیمت ایجاد می‌کنند. آن‌ها به عنوان نقاط بازگشتی اصلی در نمودار شناخته می‌شوند و به سقف‌ها و کف‌های اصلی معروف هستند.

با کسب تجربه، معامله‌گران می‌توانند به صورت چشمی پیوت‌های مختلف را در نمودار شناسایی کنند. استفاده از ابزارهایی مانند اندیکاتور زیگزاگ نیز می‌تواند در شناسایی پیوت‌ها کمک کند. این اندیکاتور با مشخص کردن روندهای اصلی و فرعی، سطوح مقاومت و حمایت را نیز نمایان می‌کند.

چنگال اندروز چیست؟

یکی از ساده‌ترین و البته کاربردی‌ترین راهکارهای تحلیل بازارهای مالی چنگال اندروز است که دکتر «آلن اندروز» در قرن بیستم آن را ابداع کرد. با وجود اینکه سال‌ها از پیدایش این ابزار تحلیل قیمت گذشته، اما همچنان نیز مورد تایید تحلیل‌گران و سرمایه‌گذاران بازارهای مالی است. در واقع دکتر اندروز به این نتیجه رسیده بود، میان سه پیوت اصلی نوعی ارتباط ریاضی وجود دارد که امروزه با عنوان چنگال اندروز از آن یاد می‌شود.

شایان ذکر است که از روش چنگال اندروز با عنوان مطالعات خطوط میانی نیز یاد می‌شود و از روش‌های کاربردی و ترسیمی در فرایند تحلیل تکنیکال بازارهای مالی محسوب می‌شود. این روش یکی از محبوب‌ترین و کاربردی‌ترین روش‌ها در تحلیل بازارهای مالی بین معامله‌گران است که برای به وجود آوردن فرصت‌های سودآور و بهره بردن از نوسانات بازارهای مالی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

طبق نظریه‌ اندروز، خطوط حمایت و مقاومت کلاسیک، در بسیاری از مواقع، قدرت لازم برای تحلیل دقیق و تشخیص روند دارایی را ندارند و برای پیش‌بینی صحیح‌تر روند قیمتی ابزارهای کارآمدتری لازم است. طبق این نظریه، خطوط روندی که از نقاط و پیوت‌های بیشتری می‌گذرند، قابل اعتمادتر هستند. به بیان ساده‌تر، چنگال ابداعی اندروز، از سه خط موازی با خطوط روند ترسیم شده از پیوت‌ها تشکیل شده که بیشترین نوسانات قیمت در حوالی خط میانی رخ می‌دهد. فقط هنگام ترسیم این خطوط دقت کنید که پیوت‌های انتخابی حتما باید آغازگر یک موج جدید باشند.

نحوه استفاده از ابزار ترسیم چنگال اندروز در تریدینگ ویو

آموزش پرکاربردترین ابزارهای معاملاتی تریدینگ ویو در یک قاب

با وجود امکان ترسیم دستی چنگال اندروز، پلتفرم‌های معاملاتی مانند تریدینگ ویو نیز امکان ترسیم خودکار آن را فراهم می‌کنند. با این وجود یک معامله‌گر باید درک دقیقی از نحوه استفاده و کاربردهای آن داشته‌باشند. برای پیدا کردن ابزار چنگال اندروز، ابتدا وارد تریدینگ ویو خود شوید و از بخش ابزارها مطابق تصویر بالا  Pitchfork را انتخاب کنید. برای رسم چنگال اندورز، در ابتدا باید سه نقطه پیوت را انتخاب کنید. پس از پیدا کردن این سه نقطه می‌توانید چنگال را رسم کنید، خطوط چنگال اندروز حمایت و مقاومت هستند که می‌توانند یا یک کاتالیزور برای صعود قیمت باشند یا اینکه به عنوان مانعی برای پیشروی قیمت عمل کنند.

برای رسم این ابزار ابتدا باید پیوت‌های ماژور را پیدا کنید. اگر نمی‌توانید پیوت‌های ماژور را پیدا کنید، می‌توانید از اندیکاتور زیگ زاگ (zigzag) استفاده کنید. این اندیکاتوربا اتصال پیوت‌ها یک خط را ترسیم می‌کند که کار را برای شما راحت‌تر خواهد ساخت. در این خط، سقف‌ها و کف‌هایی که بیشترین پرتاب قیمتی را داشته‌اند را می‌توانید پیوت ماژور در نظر بگیرید.

نگاهی به احتمالات در چنگال اندروز

در زمان رشد یا کاهش قیمت، به احتمال خیلی زیاد قیمت به آخرین خط میانی خواهد رسید. البته، به این نکته توجه کنید که  در بازارهای مالی هیچ پیش‌بینی صد درصدی اتفاق نخواهد افتاد و این احتمال صرفا با استفاده از تجربه ارائه شده‌است.

سناریوی دوم این است که قیمت می‌تواند با برخورد با خط میانی چنگال اندروز پیوت بسازد، در بیشتر اوقات، وقتی قیمت از این خط رد می‌شود، شاهد یک پولبک خواهید بود.

اگر قیمت نتواند خود را به خط میانی چنگال اندروز برساند، به احتمال زیاد، یک سیکل بزرگ‌تر از نمونه قبلی را در خلاف جهت ایجاد می کند.

استراتژی معامله با چنگال اندروز

روش‌های معاملاتی زیادی بر اساس چنگال اندروز انجام می‌شود  که تمامی آن‌ها از اصول و قوانین اصلی چنگال استفاده می‌کنند. برای درک عمیق و ساده‌تر این موضوع حتما چند اصل ساده را به خاطر داشته‌باشید:

مهم‌ترین اصل این است که قیمت در اکثر اوقات به سمت خط میانی چنگال حرکت است. اصل دوم این است که در اکثر اوقات قیمت پس از رسیدن به خط میانی، دچار تغییر جهت می‌شود و یا به‌عبارتی‌ دیگر پیوت می‌سازد. بعضی مواقع قیمت تمایل به تاچ چند باره خط میانی و تغییر در همان محدوده را دارد.

زمانی که قیمت موفق به تاچ خط میانی نشود و قبل از رسیدن به آن با تغییر جهت همراه شود، امکان حرکت پرقدرت و سریع قیمت تا نقطه سوم وجود خواهد داشت. زمانی که قیمت از خط میانی عبور کند، به احتمال زیاد تا قبل از ادامه مسیر دوباره، یک بار دیگر به این خط باز خواهد گشت.

ابزار گن در تریدینگ ویو

آموزش پرکاربردترین ابزارهای معاملاتی تریدینگ ویو در یک قاب

اندیکاتور گن (Gann) در بازارهای مالی اعم از فارکس، بازار بورس و بازار ارزهای دیجیتال کاربرد زیادی دارد. این اندیکاتور از خطوط زاویه دار تشکیل شده و در آن تریدر فقط نقطه شروع را انتخاب می‌کند و سپس خطوط به آینده ادامه خواهد یافت. گن در این نوع از تحلیل تکنیکال، بر این باور بود که زاویه ۴۵ درجه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است اما با این وجود زوایای دیگری مانند ۸۲.۵، ۷۵، ۷۱.۲۵، ۶۳.۷۵، ۲۶.۲۵، ۱۸.۷۵، ۱۵ و ۷.۵ درجه را نیز ترسیم می‌کند. ابزار گن از یک نقطه پایین یا بالا نشات می‌گیرد. خطوط به دست آمده نشانگر سطوح حمایت و مقاومت بالقوه آینده هستند. الگوی گن انواع مختلفی دارد که gan fan یکی از آنها است.

مشاهده قیمت لحظه ای و خرید تتر در صرافی ارز دیجیتال

برای استفاده از این ابزار روی آیکون اندیکاتور کلیک کنید و gann fan یا بادبزن گن را سرچ کنید. سپس روی ابتدا و انتهای موج کلیک کنید. به این ترتیب لایه‌های مختلفی ایجاد خواهد شد که هر کدام سطوح حمایت و مقاومت بعدی را در موج‌های آینده مشخص خواهد کرد.

چگونه از ابزار فیبوناچی در تریدینگ ویو استفاده کنیم؟

آموزش پرکاربردترین ابزارهای معاملاتی تریدینگ ویو در یک قاب

ابزار فیبوناچی اصلاحی (Fibonacci Retracement) برای تعیین میزان اصلاح قیمت پس از یک حرکت شارپی صعودی یا نزولی مورد استفاده قرار می‎‌گیرد. نکته‌ مهم در رابطه با رسم فیبو در تریدینگ ویو، اعمال بر سطوح ماژور کف و سقف‌های اصلی نمودار است. شایان ذکر است که هر چه در ترسیم این سطوح از تایم‌فریم‌های بالاتری استفاده کنید، سطوح از اعتبار بیشتری برخوردار خواهند بود.

اندیکاتور Visible Fibonacci نیز یکی دیگر از ابزارها است که برای رسم و شناسایی خطوط فیبوناچی در چارت معاملاتی از اندیکاتور zigzag استفاده می‌کند. این اندیکاتور پس از رسم زیگزاک، نقاط سقف و کف را در چارت یافته و شاخص فیبوناچی را به‌صورت خودکار در فاصله بین سقف و کف روند چارت رسم می‌کند.

تصویری که در بالا مشاهده می‌کنید، اندیکاتور فیبوناچی در تریدینگ ویو را نشان می‌دهد که در آن اندیکاتور باتوجه به سقف و کف روند نزولی در چارت، شاخص فیبوناچی را رسم و سطوح مهم را مشخص کرده‌است.

توجه داشته باشید، این اندیکاتور با توجه به اینکه چارت شما در کدام قسمت قرار دارد، حد بالا و پایین را مشخص می‌کند یعنی با تغییر مکان چارت و تغییر سقف و کف درچارت، محل ترسیم فیبوناچی نیز تغییر می‌کند.

نحوه استفاده از الگوهای هارمونیک در تریدینگ ویو

آموزش پرکاربردترین ابزارهای معاملاتی تریدینگ ویو در یک قاب

الگوهای هارمونیک در تریدینگ ویو ابزاری محسوب می‌شوند که طبق تلفیق اشکال هندسی و نسبت‌های فیبوناچی ایجاد می‌شوند. این الگوها نشانگر مناطق احتمالی برگشت یا اصلاح قیمت هستند و اگر به درستی با دیگر مباحث تحلیل تکنیکال ادغام شوند، می‌توانند فرصت‌های معاملاتی مناسبی در تمام بازارهای مالی را در اختیار تریدرها قرار دهند.

پلتفرم تریدینگ‌ویو ابزارهای متنوعی را برای رسم الگوهای هارمونیک در اختیار معامله‌گران می‌گذارد. برای استفاده از این الگوها ابتدا باید از منوی سمت چپ روی گزینه پترن (Patterns)  کلیک کنید تا به ابزارهای رسم الگوهای هارمونیک دسترسی داشته باشید.

همانطور که تصویر بالا مشاهده می‌کنید، ابزارهای رسم الگوهای هارمونیک در تریدینگ‌ویو عبارت‌اند از: ابزار الگوی  XABCD، ابزار الگوی سایفر، ابزار الگوی ABCD، ابزار الگوی تری درایو. ابزار ترسیم XABCD به معامله‌گران اجازه می‌دهد تا الگوهای هارمونیک پنج نقطه‌ای را ترسیم کنند. برای استفاده از این ابزار باید به‌صورت دستی، ابتدا پنج نقطه را در نمودار ترسیم کنید، البته، برای رسم صحیح این الگوها باید نسبت‌های فیبوناچی الگوهای هارمونیک را بلد باشید. هر یک از این نقاطی که تعیین کرده‌اید (XABCD)، نشانگر کف یا سقف‌های مهمی هستند. بنابراین چهار ضلع به وجود آمده از این نقاط (XA,AB,BC,CD) روندها یا حرکات قیمت متفاوتی را نشان می‌دهند که در خلاف جهت هم حرکت می‌کنند.

از ترکیب این پنج نقطه چهار الگوی هارمونیک اصلی به وجود می‌آیند که به ترتیب به نام‌های الگوی هارمونیک گارتلی، الگوی هارمونیک پروانه یا باترفلای، الگوی هارمونیک خرچنگ، الگوی هارمونیک خفاش شناخته می‌شوند.

ابزار ترسیم ABCD که در تصویر نیز قابل مشاهده است، به معامله‌گران اجازه می‌دهد تا الگوهای هارمونیک چهار نقطه‌ای را ترسیم کنند. برای استفاده از این ابزار باید به صورت دستی، همانند روش قبل باید چهار نقطه در نمودار ترسیم کنید. برای این ابزار نیز باید بر نسبت‌های فیبوناچی الگوهای هارمونیک تسلط کافی داشته‌باشید تا بتوانید به‌درستی این الگوها را در نمودار ترسیم کنید.

این ابزار نیز با استفاده از چهار نقطه، سه ضلع یا لِگ ایجاد می‌کند. از ترکیب این نقاط نیز سه الگوی هارمونیک به دست می‌آید که عبارتند از: الگوی AB=CD، الگوی کلاسیک ABCD، الگوی ABCD اکستنشن یا گسترش یافته.

ابزار بعدی تری‌درایو است که یکی از الگوهای کمیاب هارمونیک محسوب می‌شود. در این نوع الگو پس از درایو یا لِگ سوم انتظار برگشت قیمت وجود دارد، این ابزار در رسم این الگوی هارمونیک به کمک تریدر می‌آید.

و در آخر، الگوی «سایفر» یکی دیگر از الگوهای هارمونیک به شمار می‌آید که پلتفرم تریدینگ‌ویو برای رسم آن ابزار خاصی در منوی الگوها در نظر گرفته‌است. استفاده از این ابزار هم به‌صورت دستی است و باید به نسبت‌های فیبوناچی این الگو به هنگام رسم تسلط داشته‌باشید.

ابزار متن و یادداشت در تریدینگ ویو چه کاربردی دارد؟

آموزش پرکاربردترین ابزارهای معاملاتی تریدینگ ویو در یک قاب

در منوی سمت چپ تریدینگ ویو علامت (T) را مشاهده می‌کنید. ابزارهای این دسته برای اضافه کردن متون و یادداشت به نمودار، کشیدن پیکان و اضافه کردن برچسب‌های قیمتی در تریدینگ ویو کاربرد دارند.

 نحوه ترکیب نمودارها و آشنایی با کورولیشن ها در تریدینگ ویو

آموزش پرکاربردترین ابزارهای معاملاتی تریدینگ ویو در یک قاب

همانطور که می‌دانید، ضریب همبستگی یکی از مباحث مهم آماری است که در بازارهای مالی نیز کاربرد زیادی دارد. به کمک بررسی اندیکاتور مربوط به همبستگی در تریدینگ ویو، می‌توانید رابطه نوسانات قیمتی دو نماد مختلف مانند رابطه بیت کوین با اونس طلا را بررسی کنید.

شایان ذکر است که همبستگی بین دو دارایی گویای آن است که نوسانات قیمتی یکی از دارایی‌ها چه تاثیری روی دیگری دارد. یا به عبارتی نوسانات دو دارایی خلاف هم است یا در جهت یکدیگر. اگر دو دارایی در خلاف جهت یکدیگر رفتار کنند، همبستگی منفی و در صورتی که در جهت هم حرکت کنند، اصطلاحا همبستگی آنان مثبت است.

به عنوان مثال، فرض کنید که به عنوان یک معامله‌گر، داده‌های تاریخی یک سهم خاص را زیرنظر گرفته‌اید و قصد دارید بررسی کنید که این سهم به تغییرات شاخص‌های اقتصادی مانند نرخ بهره یا قیمت سایر کامودیتی‌ها چه واکنشی نشان می‌دهد. برای اطلاع از نوع همبستگی کافی است همبستگی بین قیمت دارایی مورد نظر و تغییرات نرخ بهره یا کامودیتی مشخصی را بررسی کنید.

اگر همبستگی مثبت باشد، یعنی رفتار هر دو بازار مشابه است و با افزایش نرخ بهره یا افزایش قیمت کالا، قیمت دارایی مد نظر شما نیز افزایش خواهد یافت.

اگر همبستگی منفی باشد، به معنی آن است که دو نماد با یکدیگر رابطه معکوس دارند و با افزایش نرخ بهره یا قیمت کالا، قیمت دارایی کاهش می‌یابد و برعکس.

برای ارزیابی همبستگی دو نماد در تریدینگ ویو، اندیکاتور مشخصی به نام CC  تعبیه شده‌است. شایان ذکر است که CC مخفف Correlation Coefficient است. برای استفاده از این نماد بعد از ورود به  تریدینگ ویو و انتخاب چارت دارایی، روی آیکون Indicators کلیک کنید. در پنجره‌ای که باز شده در قسمت سرچ CC را وارد کنید و از لیست پایین آن اندیکاتور Correlation Coefficient را انتخاب کنید و دارایی یا شاخصی که قصد دارید همبستگی آن را با دارایی مد نظر خود بررسی کنید را در فیلد وارد کنید.

به این ترتیب می‌توانید همبستگی دارایی خود را با شاخص یا یک کامودیتی مشخص ارزیابی کنید.

فرجام سخن

به طور کلی تریدینگ ویو یک پلتفرم جامع است که ابزارهای متنوع و گوناگونی را برای تسهیل تصمیم‌گیری برای معاملات در اختیار کاربران قرار می‌دهد. با وجود اینکه این ابزارها بسیار کاربردی هستند اما باز هم بدون داشتن دانش و آگاهی کافی از بازار، تحلیل‌های فاندامنتال، سنتیمنتال و استراتژی شخصی، استفاده از آنها هیچ کاربردی برای معامله‌گر ندارد. بنابراین، برای بهینه ساختن معاملات و افزایش سود، بهتر است همه قابلیت‌های خود را به صورت همزمان تقویت کرده و در نهایت از این ابزارها به عنوان یک همیار در ترید استفاده کنید.

تریدینگ ویو چه کاربردهای دارد؟

تریدینگ ویو  کاربردهای گسترده‌ای دارد که می‌تواند برای تریدرها، تحلیل‌گران و سرمایه‌گذاران بسیار مفید باشد. تحلیل تکنیکال، رسم نمودارهای قیمت، ارائه بیش از ۱۰۰ اندیکاتور پیش‌فرض و قابلیت افزودن اندیکاتورهای سفارشی، ابزارهای رسم خطوط روند، فیبوناچی، الگوهای هارمونیک و دیگر ابزارهای تکنیکال از دیگر کاربردهای تریدینگ ویو است.

مزایای استفاده از ابزارهای تریدینگ ویو چیست؟

تریدینگ ویو یکی از پلتفرم‌های محبوب برای تحلیل تکنیکال و معامله‌گری است که به دلیل ویژگی‌های منحصربه‌فرد نظیر تنوع ابزارها، اندیکاتورهای سفارشی، ارائه داده‌های لحظه‌ای و پوشش گسترده بازارها از محبوبیت بالایی برخوردار است.  

خط روند در تریدینگ ویو چه مزیتی برای معامله‌گران دارد؟

خط روند به تریدرها کمک می‌کند تا روند صعودی، نزولی یا ثابت قیمت یک دارایی را تشخیص دهند و از آن برای پیش‌بینی حرکت‌های آینده استفاده کنند.

آیا تکیه صرف به ابزارهای معاملاتی تریدینگ ویو امکان موفقیت در معامله را بیشتر می‌کند؟

خیر، ابزارهای تریدینگ ویو تنها می‌توانند به عنوان یک همیار کمکی به معامله‌گر دید گسترده‌تری درباره بازار بدهد و باید برای موفقیت در معاملات طبق آگاهی و استراتژی شخصی عمل کرد.

الهه سیدان

من الهه سیدان هستم، فارغ‌التحصیل رشته حسابداری و دارای مدرک پیشرفته زبان انگلیسی. با توجه به رشته تحصیلم، به اقتصاد علاقه زیادی دارم و از سال ۹۲ در عرصه اقتصادی به‌عنوان خبرنگار مشغول به فعالیت بودم. بازار کریپتو به عنوان صنعتی نوپا به دلیل کارکردهای گسترده‌ و فرصت‌های مالی که در اختیار جوامع قرار می‌دهد، به تدریج توجه من را جلب کرد و باعث شد به این بازار جدید مالی علاقه‌مند شوم. در حال حاضر حدود ۵ سال است که محتوای تحلیلی- خبری در حوزه رمزارز تولید می‌کنم و امیدوارم بتوانم نقشی موثر در ارائه به موقع اطلاعات و اخبار این حوزه مالی به علاقه‌مندان دنیای ارز دیجیتال داشته‌باشم.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا