آموزش ارز دیجیتالآموزش تحلیل ارز دیجیتالآموزش مدیریت سرمایه

۳ روش معامله ارز دیجیتال در بازار خرسی

در بازارهای گاوی (صعودی) و زمانی که همه‌چیز خوب است، فعالان بازار همه باهوش هستند و استراتژی های معاملاتی خوبی را پیاده‌سازی می‌کنند؛ اما معامله ارز دیجیتال در دوره‌های نزولی بازار چگونه است؟


بازار رمزارزها در روزهای جاری ترسناک شده و با این‌که شرایط به ظاهر در حال وخیم‌تر شدن است، به این معنی نیست که سرمایه‌گذاران باید یک گوشه نشسته و فقط از دور نظاره‌گر باشند. در واقع، تاریخ نشان داده که یکی از بهترین زمان‌ها برای خرید بیت کوین و معامله ارز دیجیتال، زمانی است که کسی از آن صحبتی نمی‌کند.


اگر به خاطر داشته باشید، در بازار خرسی سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰ تقریباً هیچ‌کس و حتی رسانه‌ها در مورد ارزهای دیجیتال صحبت‌های مثبت یا منفی انجام نمی‌دادند. درست در همین دوره طویل از بازار نزولی و روند خنثی قیمت‌ها بود که سرمایه‌گذاران باهوش در حال خرید و انباشت ارزهای دیجیتال بودند و خود را برای بازار صعودی بعدی آماده می‌کردند.


البته که کسی از زمان تغییر روند و شروع بازار صعودی خبر نداشت، اما این تنها یک مثال بود که نشان دهد شاید بازار شرایط خوبی نداشته باشد، اما همچنان استراتژی‌ها و موقعیت‌های خوبی برای معامله ارز دیجیتال و سرمایه گذاری در بیت کوین وجود دارند. در ادامه این پست از بلاگ صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس، به ۳ روش معامله ارز دیجیتال طی دوره‌های نزولی بازار می‌پردازیم.

خرید پله ای یا معامله ارز دیجیتال از طریق استراتژی DCA

زمانی که قصد سرمایه گذاری بلندمدت در ارزهای دیجیتال را دارید، بهتر است توجه زیادی به قیمت‌ها نکنید. در این صورت، نوسانات قیمت‌ها روی شما تاثیر نمی‌گذارند و با انتخاب چند رمزارز و خرید پله ای آن‌ها، شرایط خوبی برای سبد سرمایه خود ایجاد خواهید کرد.

اگر پروژه رمزارز شما از لحاظ بنیادی (Fundamental) دارای شرایط خوبی باشد، کاربردپذیری قوی از خود نشان دهد و شبکه آن دچار نقص یا ضعف در عملکرد نباشد، می‌توانید از طریق استراتژی DCA در معامله ارز دیجیتال خود یک موقعیت مناسب ایجاد کنید.

استراتژی DCA
نمودار میانگین هزینه دلاری بیت کوین در دو سال اخیر – DCA.BTC

با توجه به نمودار میانگین هزینه دلاری (DCA) بیت کوین در بازه هفتگی، سرمایه‌گذارانی که طی دو سال گذشته به‌صورت هفتگی ۵۰ دلار بیت کوین خریداری کرده‌اند، همچنان در حال کسب سود هستند و دیگر نیازی به انجام معاملات بیشتر و بررسی نمودارها ندارند و در معرض استرس ناشی از معامله ارز دیجیتال قرار نمی‌گیرند.

مطالعه بیشتر: استراتژی DCA

معامله در جهت روند و خرید در کف های مهم

جدای استفاده از استراتژی DCA در معامله ارز دیجیتال، یک سرمایه‌گذار می‌تواند خود را برای موقعیت‌های خرید در کف‌های بلندمدت و شناخته‌شده آماده کند. زمانی که یک دارایی بیش از حد فروخته شده (Oversold) و معیارهای مد نظر به پایین‌ترین حد خود رسیده‌اند، معمولاً زمان مناسبی برای خرید و انجام یک معامله ارز دیجیتال است؛ اما حداکثر ۲۰ درصد از سرمایه فرد باید به انجام این کار اختصاص داده شود.


زمانی که دارایی‌ها و شاخص‌های قیمت بیش از دو انحراف از معیار دارند، وقت خوبی برای بررسی شرایط جهت ورود به بازار است. در این مواقع، برخی از معامله‌گران به تایم فریم‌های (Timeframe) سه روزه یا هفتگی رجوع می‌کنند تا زمان اصلاح قیمت ارز به سطوح حمایتی یا سقف‌های قیمتی را جهت سرمایه‌گذاری تشخیص دهند.

میانگین متحرک 200 هفته ای
میانگین متحرک ۲۰۰ هفته ای در برابر قیمت بیت کوین – LookIntoBitcoin

برخی دیگر جهت معامله ارز دیجیتال خود، عملکرد قیمت را مورد بررسی قرار می‌دهند تا احتمال تبدیل اندیکاتور های میانگین متحرک ۱۱۸ روزه (۱۱۸ DMA)، ۲۰۰ هفته‌ای (۲۰۰ WMA) و ۲۰۰ روزه (۲۰۰ DMA) از مقاومت به حمایت تشخیص دهند.

معامله‌گرانی که فعالیت خود را طبق شاخص‌های آن‌چین (درون‌شبکه‌ای / On-Chain) انجام می‌دهند، عموماً با بررسی شاخص‌های پوئل (Puell Multiple)، امتیاز Z ارزش بازار بر ارزش واقعی (MVRV Z-Score)، شاخص چرخه پی بیت کوین (Pi Indicator) و یا شاخص ارزش واقعی (Realized Price)، به‌دنبال زمان مناسب جهت خرید می‌گردند.


در هر صورت، انجام معامله ارز دیجیتال و خرید رمزارز در دوره‌های نزولی و فروش بیش از حد دارایی‌ها، معمولاً در میان‌مدت با سود همراه بوده است و یا یک نقطه ورود خوب برای موقعیت‌های معاملاتی چندساله محسوب می‌شود.

عدم فعالیت تا زمان تغییر روند

معامله ارز دیجیتال در یک بازار نزولی کار دشواری است و حفظ ارزش سبد سرمایه باید بالاترین اولویت فرد باشد. به این دلیل، بهتر است برخی از سرمایه‌گذاران تا زمان تایید تغییر روند تنها صبر کنند.

یک جمله معروف در این باره وجود دارد که می‌گوید: «روند دوست شما است» (The trend is your friend). همه سرمایه‌گذاران می‌توانند در بازارهای گاوی فعالیت درخشانی از خود نشان دهند و اگر شما جزء این دسته از افراد هستید، بهتر است تا آغاز بازار صعودی بعدی صبر کنید و مجدداً به فعالیت درخشان خود ادامه دهید.


روندهای نزولی، تثبیت قیمت (Consolidation) و بازار خرسی در به‌دام انداختن معامله‌گران و کاهش ارزش سرمایه آن‌ها تبهر خاصی دارند، بنابراین معامله ارز دیجیتال در خلاف روند کار هوشمندانه‌ای نیست؛ مگر این‌که شخص مورد نظر در معاملات خود طی بازارهای نزولی، سود و زیان (PnL) مثبتی داشته باشد و در ایجاد موقعیت‌های فروش، از مهارت لازم برخورد باشد.


سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال باید تمام جوانب کار را رعایت کنند و در راستای فعالیت‌های خود، بازار سهام را نیز زیر نظر داشته باشند. اکثر معامله‌گران ارزهای دیجیتال تمرکز خود را تنها بر روی بازار رمزارزها قرار می‌دهند که کار اشتباهی است، چرا که طی دو سال اخیر، قیمت بیت کوین و اتریوم یک همبستگی قوی با شاخص‌های بازار سهام تشکیل داده‌اند.

در این راستا، شما به‌عنوان یک سرمایه‌گذار یا معامله‌گر بهتر است در کنار نمودار بیت کوین یا اتریوم، نمودار شاخص‌های داو جونز (Dow Jones)، اس‌اند‌پی ۵۰۰ (S&P 500) و نزدک (Nasdaq) را نیز مورد بررسی قرار دهید.

همبستگی بیت کوین
نمودار همبستگی بیت کوین با شاخص های سهام – CryptoCompare

بررسی آخرین تغییرات روند در بازار رمزارزها نشان می‌دهد که نخستین پیامد افزایش نرخ بهره فدرال رزرو، تغییر در رفتار قیمت (Price Action) بیت کوین است. معامله‌گران طی این دوره‌ها به‌راحتی فریب تحرکات قیمت بیت کوین در نمودارهای ۴ ساعته و روزانه آن را می‌خورند و گاهی اوقات به‌دلیل باور بر تغییر روند قیمت، معامله ارز دیجیتال آن‌ها شامل سرمایه‌های بسیار سنگینی می‌شود که از دست‌رفتن آن‌ها جبران‌پذیر نخواهد بود.


بررسی ساختار بازار و رفتار قیمت شاخص‌های اصلی بازار سهام، چشم‌انداز مهمی از قدرت و مدت زمان یک روند صعودی احتمالی برای بیت کوین به سرمایه‌گذار می‌دهد.


چنانچه شما نیز در رابطه با معامله ارز دیجیتال طی بازارهای نزولی تجربه شخصی و یا سوالی داشتید، می‌توانید در بخش نظرات همین مقاله با ما مطرح کنید.

سوالاتی که درباره معامله ارز دیجیتال دارید

بهترین سایت برای ترید یا معامله ارز دیجیتال چیست؟

بهترین سایت برای ترید ارز دیجیتال پلتفرمی است که از لحاظ اعتبار و امنیت، کارمزدها، پشتیبانی کاربران و ارائه ابزارهای ضروری برای انجام معاملات، از سطح عملکرد خوبی برخوردار باشد.

بهترین صرافی ارز دیجیتال ایرانی کدام است؟

از جایی که بخش بزرگی از معاملات ارزهای دیجیتال توسط رمز ارز تتر (USDT) انجام می‌شود، بهتر است با مراجعه به مقاله «بهترین صرافی خرید تتر» اطلاعات مورد نظر خود را به‌دست آورید.

بهترین مرجع قیمت لحظه ای ارز دیجیتال چیست؟

قیمت لحظه ای ارزهای دیجیتال را می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت‌های کوین‌مارکت‌کپ (CoinMarketCap)، تریدینگ‌ویو (TradingView) و کوین‌گکو (CoinGecko) مشاهده کنید.

پوریا کریم‌زاده

من پوریا کریم‌زاده هستم و بیشتر از چهار سال است که به‌طور رسمی وارد بازارهای مالی فارکس و کریپتو شدم. از کودکی عاشق هر نوع فناوری و زبان انگلیسی بودم و امروز تمرکز کاری خود را روی ارائه تحلیل فاندامنتال، اقتصاد کلان، اخبار بازار ارز دیجیتال و مقالات تخصصی در مورد بلاک چین و رمزارزها در نظر گرفته‌ام. شخصاً سرمایه‌گذاری را در بازه بلندمدت انجام می‌دهم و معتقدم که بلاک چین، بیت کوین و سایر پروژه‌های نوآورانه در صنعت کریپتو، آینده فرآیندهای مالی و نظام اقتصادی کشورها را شکل می‌‎دهند.

مطالعه بیشتر

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا